Día Internacional de los Trabayadores

De Wikipedia
Día Internacional de los Trabayadores
[[Archivu:
Imáxenes de celebraciones del Día Internacional de los Trabayadores en dellos países del mundu y en distintes dómines ente los sieglos XX y XXI.|245px]]
Nome oficial Día Internacional de los Trabayadores
1° de Mayu
Otros nomes Día del Trabayu
Día de celebración 1 de mayu
Día de la selmana
Llugar de celebración Día Internacional
(tol mundu)
[editar datos en Wikidata]
Manifestación del Primeru de Mayu en París (añu 2000)

El Día Internacional de los Trabayadores o Primeru de Mayu ye la fiesta por antonomasia del movimientu obreru mundial. Ye una xornada que s'utilizó davezu pa realizar distintes reivindicaciones sociales y llaborales a favor de les clases trabayadores per parte, fundamentalmente, de los movimientos socialista, anarquista y comunistes, ente otros.

Dende'l so establecimientu na mayoría de países (anque la considerancia de día festivu foi en munchos casos tardida) por alcuerdu del Congresu Obreru Socialista de la Segunda Internacional, celebráu en París en 1889, ye una xornada de llucha reivindicativa y d'homenaxe a los Revuelta de Haymarket#Les condenes Mártires de Chicago. Estos sindicalistes anarquista fueron executaos n'Estaos Xuníos pola so participación nes xornaes de llucha pola consecución de la xornada llaboral d'ocho hores, que tuvieron el so orixe na fuelga empecipiada'l 1 de mayu de 1886 y el so puntu álgido tres díes más tarde, el 4 de mayu, na Revuelta de Haymarket. A partir d'entós convirtióse nuna xornada reivindicativa de los derechos de los trabayadores en sentíu xeneral celebrada en mayor o menor midida en tol mundu.

N'Estaos Xuníos, Canadá y otros países nun se celebra esta conmemoración. Nel so llugar celebra'l Labor Day el primer llunes de setiembre nun desfile realizáu en Nueva York y entamáu pola Noble Orde de los Caballeros del Trabayu (Knights of Labor, n'inglés). El presidente d'Estaos Xuníos Grover Cleveland, auspició la celebración en setiembre por medrana a que la fecha de mayu reforzara'l movimientu socialista nos Estaos Xuníos dende 1882. Canadá xunir a conmemorar el primer llunes de setiembre en vegada del primeru de mayu a partir de 1894.

Historia[editar | editar la fonte]

Orixe de la celebración[editar | editar la fonte]

Los fechos que dieron llugar a esta celebración tán contextualizados nos alboreceres de la Revolución Industrial nos Estaos Xuníos. A fines del sieglu XIX Chicago yera la segunda ciudá en númberu d'habitantes d'EE.XX. Del oeste y del sureste llegaben cada añu per ferrocarril miles de ganaderos sacupaos, creando les primeres villes humildes qu'allugaben a cientos de miles de trabayadores. Amás, estos centros urbanos acoyeron a emigrantes veníos de tol mundu a lo llargo del sieglu XIX.

La reivindicación de la xornada llaboral de 8 hores de trabayu[editar | editar la fonte]

Fotografía d'un taller d'Indiana, Estaos Xuníos, de Lewis Hine, 1908. Les males condiciones llaborales de los trabayadores en plena Revolución Industrial contribuyeron al surdimientu del movimientu obreru y les sos reivindicaciones

Una de les reivindicaciones básiques de los trabayadores, yera la xornada de 8 hores. Unu de los oxetivos prioritarios yera faer valir la máxima de: «ocho hores pal trabayu, ocho hores pal suañu y ocho hores pa la casa». Nesti contestu producieron dellos movimientos; en 1829 formóse un movimientu pa solicitar a la llexislatura de Nueva York la xornada d'ocho hores. Enantes esistía una llei que prohibía trabayar más de 18 hores, «salvu casu de necesidá». Si nun había tal necesidá, cualquier funcionariu d'una compañía de ferrocarril qu'obligara a un maquinista o fogoneru a trabayar xornaes de 18 hores diaries tenía de pagar una multa de 25 dólares.

La mayoría de los obreros taben afiliaos a la Noble Orde de los Caballeros del Trabayu, pero tenía más preponderancia l'American Federation of Labor (Federación Estauxunidense del Trabayu), primeramente socialista (anque delles fontes señalen el so orixe anarquista). Nel so cuartu congresu, realizáu'l 17 d'ochobre de 1884, ésta resolviera que dende'l 1 de mayu de 1886 la duración llegal de la xornada de trabayu tendría de ser d'ocho hores, diéndose a la fuelga si nun se llograba esta reivindicación y encamentándose a toles uniones sindicales que trataren de faer lleis nesi sentíu nes sos xurisdicciones. Esti resolución espertó l'interés de les organizaciones, que víen la posibilidá de llograr mayor cantidá de puestos de trabayu cola xornada d'ocho hores, amenorgando'l paru.

En 1868, el presidente Andrew Johnson promulgó la llamada Llei Ingersoll,[1] estableciendo la xornada d'ocho hores. Al poco tiempu, diecinueve estados sancionaron lleis con xornaes máximes d'ocho y diez hores, anque siempres con clauses que dexaben aumentar a ente 14 y 18 hores. Aun así, por cuenta de la falta de cumplimientu de la Llei Ingersoll, les organizaciones llaboral y sindical d'EE.XX. movilizáronse. La prensa xeneralista d'Estaos Xuníos, reaccionaria y alliniándose coles tesis empresariales, calificaba'l movimientu como «indignante ya irrespetuosu», «deliriu d'allunaos pocu patriotes», y manifestó que yera «lo mesmo que pidir que se pague un salariu ensin cumplir nenguna hora de trabayu».[2]

El día 1 de mayu, la fuelga[editar | editar la fonte]

El 1 de mayu de 1886, 200 000 trabayadores empecipiaron la fuelga ente qu'otros 200 000 llograben esa conquista cola simple amenaza de paru.

En Chicago, onde les condiciones de los trabayadores yeren muncho peor que n'otres ciudaes del país, les movilizaciones siguieron los díes 2 y 3 de mayu. La única fábrica que trabayaba yera la fábrica de maquinaria agrícola McCormik que taba en fuelga dende'l 16 de febreru porque queríen descontar a los obreros una cantidá de los sos salarios pa la construcción d'una ilesia. La producción calteníase a base d'esquirolaes. El día 2, la policía eslleiera violentamente una manifestación de más de 50 000 persones y el día 3 celebrábase una concentración en frente de les sos puertes; cuando taba na tribuna l'anarquista August Spies, sonó la serena de salida d'una vez de rompehuelgas. Los concentraos llanzáronse sobre los scabs (mariellos) empezando una engarradiella campal. Una compañía de policías, ensin avisu dalgunu, dio en disparar a espetaperru sobre la xente produciendo 6 muertos y delles decenes de mancaos.

El periodista Adolf Fischer, redactor del Arbeiter Zeitung, corrió al so periódicu onde redactó una proclama (que depués s'utilizaría como principal prueba acusatoria nel xuiciu que lu llevó a la forca) imprimiendo 25 000 octavielles. Proclamar dicía:

Workers: the class war has begun. Yesterday, in front of the McCormick factory, the workers were shot. His blood calls revenge!

Who can doubt as jackals who govern us are working avid blood? But workers are not a flock of sheep. Al white terror respond with red terror! It is better to die than to misery.

If workers are shot, respond so that the masters remember it for long.

It is the need that we cry to arms !.

Yesterday, women and children of the poor mourned their husbands and fathers shot, while in the palaces of the rich expensive wine glasses filled and drank to the health of the bandits of order ...

Ensugái your tears those who suffer!

Have courage, slaves! Arise !
Trabayadores: la guerra de clases empezó. Ayeri, frente a la fábrica McCormik, fusilar a los obreros. ¡La so sangre pide vengación!

¿Quién va poder duldar una y bones los chacales que nos gobiernen tán vidueños de sangre trabayador? Pero'l trabayadores nun son un fatáu de carneros. ¡Al terror blanco respondamos col terror colorao! Ye preferible la muerte que la miseria.

Si fusilar a los trabayadores, respondamos de tal manera que los amos recordar por enforma tiempu.

Ye la necesidá lo que nos fai glayar: ¡A les armes!.

Ayeri, les muyeres y los fíos de los probes lloraben a los sos homes y a los sos padres fusilaos, en cuantes qu'en los palacios de los ricos enllenaben vasos de vinu costosu y bebíase a la salú de los bandíos del orde...

¡Ensugái vueses llárimes, los que sufrís!

¡Tenéi coraxe, esclavos! ¡Llevantáivos!

Proclamar terminaba convocando un actu de protesta p'a otru día, el cuatro, a los cuatro de la tarde, na plaza Haymarket. Consiguióse un permisu del alcalde Harrison pa faer un actu a les 19.30 nel parque Haymarket. Los fechos qu'ellí asocedieron son conocíos como la Revuelta de Haymarket.[2]

La revuelta de Haymarket[editar | editar la fonte]

Unu de los más célebres grabaos de la revuelta de Haymarket, qu'amuesa, de forma inexacta, a Fielden dirixiéndose al públicu coles mesmes qu'españa l'esplosivu y empiecen los disturbios.

Concentrar na plaza de Haymarket más de 20 000 persones que fueron reprimíes por 180 policías uniformados. Un artefautu esplosivu españó ente los policías produciendo un muertu y dellos mancaos. La policía abrió fueu contra l'ensame matando y mancando a un númberu desconocíu d'obreros.

Declaróse'l estáu de sitiu y el toque de queda deteniendo a mamplén de trabayadores que fueron cutíos y torturaos, acusaos del asesinatu del policía.

Estos fechos represivos fueron sofitaos por una campaña de prensa con cites como:


Qué meyores sospechosos que la plana mayor de los anarquistes. ¡A la forca los brutos asesinos, rufianes coloraos comunistes, bisarmes sanguinarios, fabricantes de bombes, gandaya que nun son otra cosa que l'arrezago d'Europa que buscó les nueses mariñes p'abusar de la nuesa hospitalidá y desafiar a l'autoridá de la nuesa nación, y qu'en toos estos años nun fixeron otra cosa que proclamar doctrines sedicioses y peligroses!

La Prensa reclamaba un xuiciu sumariu per parte de la Corte Suprema, responsabilizando a ocho anarquistes y a toles figures prominentes del movimientu obreru.

El 21 de xunu de 1886, empecipióse la causa contra 31 responsables, que depués quedaron en 8. Les irregularidaes nel xuiciu fueron munches, violándose toles normes procesales na so forma y fondu, tantu que aportó a calificáu de juicio farsa. Los xulgaos fueron declaraos culpables. Trés d'ellos fueron condergaos a prisión y cinco a muerte, que seríen executaos na forca. El detalle de les condenes ye'l siguiente:

Prisión
A muerte

Les condenes fueron executaes el 11 de payares de 1887.[2] José Martí, que nesi tiempu taba trabayando como corresponsal en Chicago pal periódicu arxentín La Nación narrar asina;

...salen de les sos celdes. Danse la mano, sonrin. Lléen-yos la sentencia, suxetar les manes pel costazu con esposes, cinxir los brazos al cuerpu con una faxa de cueru y pónen-yos una balobru blancu como la túnica de los catecúmenos cristianos. Embaxo ta la concurrencia, sentada en filera de sielles delantre del cadafalsu como nun teatru... Firmeza na cara de Fischer, plegaria nel de Spies, arguyu nel del Parsons, Engel fai un chiste a cuenta del so capiellu, Spies glaya: "la voz que vais encalorar va ser más poderosa nel futuru que cuantes pallabres pudiera yo dicir agora». Báxen-yos les capiellos, depués una seña, un ruiu, la trampa vence, los cuatro cuerpos cayen y bánciense nuna danza espantable...[2]

Los sucesos de Chicago amás costaron la vida de munchu trabayadores y dirixentes sindicales; nun esiste un númberu exactu, pero fueron miles los despidíos, deteníos, procesaos, mancaos de bala o torturaos. La mayoría yeren inmigrantes europeos: italianos, españoles, alemanes, irlandeses, rusos, polacos y d'otros países eslavos.

Consecución de la xornada llaboral d'ocho hores[editar | editar la fonte]

Karl Marx y Friedrich Engels, na década de 1880, intelectuales clave n'establecer les bases del socialismu científico y el marxismu, pilastres fundamentales d'una parte significativa del movimientu obreru

A finales de mayu de 1886 dellos sectores patronales aportaron a otorgar la xornada de 8 hores a dellos centenares de miles d'obreros. L'ésitu foi tal, que la Federación de Gremios y Uniones Entamaes espresó la so allegría con estes pallabres: «Enxamás na historia d'esti país hubo un llevantamientu tan xeneral ente les mases industriales. El deséu d'un amenorgamientu de la xornada de trabayu impulsó a millones de trabayadores a afiliase a les organizaciones esistentes, cuando hasta agora permanecieren indiferentes al baturiciu sindical».

La consecución de la xornada de 8 hores marcó un puntu d'inflexón nel movimientu obreru mundial. El mesmu Federico Engels nel prefaciu de la edición alemana de 1890 de El manifiestu comunista diz:

Pos güei nel momentu que escribo estes llinies, el proletariáu d'Europa y América pasa revista a les sos fuercies, movilizaes per vegada primera nun solu exércitu, so una sola bandera y pa un solu oxetivu inmediatu: la fixación llegal de la xornada normal d'ocho hores, proclamada yá en 1866 pol Congresu de la Internacional celebráu en Xinebra y de nuevu en 1889 pol Congresu obreru de París. L'espectáculu de güei va demostrar a los capitalistes y a los terratenientes de tolos países que, n'efeutu, los proletarios de tolos países tán xuníos. ¡Oh, si Marx tuviera al mio llau pa velo colos sos propios güeyos![3][4]

Afitamientu y estensión mientres el sieglu XX[editar | editar la fonte]

Tres los sucesos n'Estaos Xuníos, la Segunda Internacional dio un gran impulsu a los intentos por convertir el 1º de mayu nun día festivu, siempres reivindicando simultáneamente l'amenorgamientu a ocho hores de la xornada llaboral. En 1904, la II Internacional aconceyada n'Ámsterdam pidió a «tolos partíos, sindicatos y organizaciones socialdemócrates lluchar energéticamente nel Primeru de Mayu pa llograr l'establecimientu llegal de la xornada de 8 hores y que se cumplieren les demandes del proletariáu pa consiguir la paz universal». Coles mesmes el congresu fixo «obligatoria a les organizaciones proletaries de tolos países dexar de trabayar el 1 de mayu, siempres que fuera posible y ensin perxuicios pa los trabayadores».[5] D'esta forma, en tol mundu les organizaciones trataron de faer del Primeru de Mayu un día festivu oficial n'honor a la clase obrera, lo cual llogróse pasu ente pasu na mayoría de países.

La bandera colorada cola focete y el martiellu, símbolu tradicional de los partíos comunistes nel mundu, y d'antiguo de la URSS. Representa al campesinado y a los trabayadores industriales, respeutivamente.

N'Europa mientres la segunda década del sieglu fuéronse asocediendo dellos finxos. El 23 d'abril de 1919, el senáu de Francia ratificó la xornada llaboral d'ocho hores y fizo que per primer vegada'l 1 de mayu de 1919 fuera un día non llaborable. Dos meses enantes n'España, la célebre fuelga de La Canadiense, dirixida polos movimientos anarquistes en Barcelona, había consiguíu que s'aprobara en tol país el Decretu de la xornada d'ocho hores de trabayu,[6] faciendo d'España los primer país d'Europa en promulgar esta reivindicación,[7][8] magar años dempués, ente 1923 y 1930, el día del trabayu celebrar ensin manifestaciones, por cuenta de la privación d'esti derechu mientres la dictadura militar del xeneral Primo de Rivera, anque de 1931 a 1936, mientres la República, conmemorar nes principales ciudaes españoles.[9][7] Un añu dempués, en 1920 y tres la revolución rusa, la Rusia soviética decidió que'l 1 de mayu de convirtiera en fiesta nacional y día non llaborable.[10]

Manifestación del Primeru de Mayu de 1950 en Berlín Este, República Democrática Alemana.

Tres la Segunda Guerra Mundial y l'adopción del socialismu como sistema económicu en numberosos países d'Europa y Asia, y más tarde n'África y América, diose un nuevu impulsu al Día de los Trabayadores, de la que nos países capitalistes d'Europa, la influencia de los partíos d'izquierdes crecía, y collos les celebraciones nesti día. Poro, el Primeru de Mayu convertir mientres la segunda metá del sieglu XX nun día de grandes celebraciones oficiales, manifestaciones populares y desfiles militares en países como la Xunión Soviética —onde se fixeron célebres los grandes desfiles frente al Kremlin de Moscú y el mausoléu de Lenin,[11] la República Democrática Alemana o China. En 1954, el papa Pío XII declaró'l 1 de mayu festividad de San José Obreru, na Plaza de San Pedro de Roma, añadiendo un mensaxe católicu a esti día, y abriendo un nuevu conceutu de "obreros católicos", con reivindicaciones sociales y fe, siempres n'oposición a los métodos ya idees d'organizaciones comunistes, y socialista, principales organizadores de la celebración y contraries polo xeneral a la relixón. N'opinión del Vaticanu, enantes d'esta declaración, esti día basar nel odiu, y odiu escontra la relixón.[12][13] Pela contra, sobremanera n'Estaos Xuníos desanimáronse tantu dende les empreses como dende'l gobiernu les celebraciones del 1º de mayu, pa evitar una mayor influencia de los partíos y sindicatos d'esquierda nel país en plena Guerra Fría col bloque socialista. En Portugal por casu, el Día Internacional de los Trabayadores empezar a celebrar llibremente tres el trunfu de la Revolución de los claveles el 25 d'abril de 1974 y n'España nun se celebró ente 1939 y 1977, mientres la dictadura de Francisco Franco.

Debíu al clima de reivindicación per un sitiu y la división del mundu por otru mientres la segunda metá del sieglu XX, les celebraciones del Día Internacional de los Trabayadores derivaron en delles ocasiones en numberosos enfrentamientos, disturbios y masacres, que provocaron o fueron motivu de cambeos políticos con relevancia nacional ya internacional en dellos casos.

Mapa del mundu, diviendo a los países según sían les celebraciones del 1º de mayu:      Día festivu con celebraciones oficiales.      Día festivu non llaborable.      Día non festivu, pero celebráu n'otra fecha.      Día non festivu.

Por exemplu, en Turquía producióse'l 1 de mayu de 1977 la masacre de la Plaza Taksim n'Istambul, con un saldu de decenes de muertos;[14] la masacre prodúxose metanes clima d'enfrentamientu ente izquierda y derecha a lo llargo de tola década de 1970 que remató col golpe d'Estáu de 12 de setiembre de 1980.

Sieglu XXI y actualidá[editar | editar la fonte]

Na actualidá, munchos países remembren el Primeru de Mayu como l'orixe del movimientu obreru modernu. Hai dalgunos que nun lo faen, siendo polo xeneral países de colonización británica, como los Estaos Xuníos d'América y Canadá, que celebren el Labor Day (Día del Trabayu) el primer llunes de setiembre; Nueva Zelanda, el cuartu llunes d'ochobre. N'Australia, cada estáu federal decide la fecha de celebración: el primer llunes d'ochobre nel Territoriu de la Capital Australiana, Nueva Gales del Sur y Australia Meridional; el segundu llunes de marzu, en Victoria y Tasmania; el primer llunes de marzu, en Australia Occidental; y el primeru de mayu en Queensland y el Territoriu del Norte. Por cuenta de que la festividá tien un calter oficial en munchos países, anguaño parte de la población sigue participando nes celebraciones y les sos reivindicaciones, ente qu'otra parte toma'l día de descansu p'actividaes d'ociu, etc.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «llei-ingersoll.html Ley Ingersoll» (castellanu). Resume d'Historia (19 d'abril de 2009). Consultáu'l 24 d'abril de 2015.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 La Historia del 1º de Mayu
  3. *C.Marx y F.Engels. Manisfesto del partíu Comunista. Obres Escoyíes.. ISBN.
  4. *Marx, Engels (1971). El manifiestu comunista. L'Habana: Editorial de Ciencies Sociales, institutu Cubanu del Llibru.. ISBN.
  5. Diariu de Anatoly Vasilyevich Lunacharsky; 1 de mayu de 1918; Petrográu.
  6. canadiense&hl=es&ei=FSWaTJjtPM3IswaHhZylDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCoQ6AEwAA#v=onepage&q=fuelga%20la%20canadiense&f=false Cataluña contemporánea, II, 1900-1939 (Estudios d'Historia Contemporánea, Albert Balcells, Sieglu XXI editores, 1974, ISBN 84-323-0160-4, páx. 89
  7. 7,0 7,1 «El Primeru de Mayu y el so tresformamientu en San José Artesanu.». Ayeri (Asociación d'Historia Contemporánea) Nᵘ51 2003. ISSN 1134-2277, ISSN-y 2255-5838, Nᵘ51, 2003 (Exemplar dedicáu a: Los díes d'España), páxs. 87-113 (2003). Consultáu'l 15 de mayu de 2014. Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «Historia» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  8. Nueva Tribuna (28 d'abril de 2011). «121 Primeros de Mayu». www.nuevatribuna.es. Consultáu'l 10 de mayu de 2014.
  9. Remo (1 de mayu de 2012). «[http://www.elblogsalmon.com/historia-de-la-economia/una repasada-a-la historia-cuando-el-dia-del trabayu-en-espana-celebrábase-el-18-de-xunetu Una repasada a la historia: cuando'l día del Trabayu n'España celebraba'l 18 de xunetu]». www.elblogsalmon.com/. Consultáu'l 15 de mayu de 2014.
  10. «Primeru de Mayu» (castellanu). CEME (2007). Consultáu'l 24 d'abril de 2015.
  11. «20 Years Since The Fall of the Soviet Union» (inglés). The Atlantic (23 d'avientu de 2011). Consultáu'l 24 d'abril de 2015.
  12. Gabriel A. (1 de mayu de 2014). «San José Obreru». www.infovaticana.com/. Consultáu'l 17 de mayu de 2014.
  13. Desconocíu (Archidiócesis de Madrid). «José Obreru, Santu». www.es.catholic.net/. Consultáu'l 17 de mayu de 2014.
  14. «1977 1 Mayıs Katliamı Aydınlatılsın». Internet Archive. Bianet. Consultáu'l 24 d'abril de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]