Nueva Gales del Sur

Coordenaes: 32°S 147°E / 32°S 147°E / -32; 147
De Wikipedia
Nueva Gales del Sur
Bandera de Nueva Gales del Sur (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Australia Australia
ISO 3166-2 AU-NSW
Tipu d'entidá estáu d'Australia
Capital Sydney
Primer ministro de Nueva Gales del Sur (es) Traducir Barry O'Farrell
Nome oficial New South Wales (en)
Nome llocal New South Wales (en)
División
Xeografía
Coordenaes 32°S 147°E / 32°S 147°E / -32; 147
Superficie 801150 km²
Llenda con Australia Meridional, Territoriu de la Capital Australiana, Victoria (Australia) y Queensland
Puntu más altu Monte Kosciuszko
Altitú media 160 m
Demografía
Población 8 093 815 hab. (30 xunu 2021)
Densidá 10,1 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+10:00, UTC+11:00 y Australia/Sydney (en) Traducir
Fundación 1788
nsw.gov.au
Cambiar los datos en Wikidata

Nueva Gales del Sur (inglés: New South Wales , embrivíu como NSW) ye unu de los seis estaos que, xunto colos dos territorios continentales y los seis insulares, conformen la Mancomunidá d'Australia. La so capital y ciudá más poblada ye Sydney. Ta allugáu al sureste del país, llindando al norte con Queensland, al este col mar de Tasmania (océanu Pacíficu), al sur col ríu Murray que lo dixebra de Victoria, y al oeste con Australia Meridional, amás d'arrodiar al Territoriu de la Capital Australiana. Con 7 272 800 habs. en 2012 ye l'estáu o territoriu más pobláu.

Foi fundáu en 1788 y orixinalmente incluyó bona parte de la tierra d'Australia, Nueva Zelanda y otres islles de la rexón. Sicasí, mientres el sieglu XIX, dixebráronse dellos territorios d'esti estáu, formando les colonies britániques de Tasmania, Australia Meridional, Victoria, Queensland y Nueva Zelanda.

Nueva Gales del Sur ye conocida por Port Jackson, que ye'l puertu más importante de la capital, y Sydney, onde viven aproximao dos tercios de la población total del estáu. Tamién ye conocida por dellos pueblos pequeños del campu como Tamworth, el llar de la música country» d'Australia.

Historia[editar | editar la fonte]

Aboríxenes[editar | editar la fonte]

Los primeros habitantes de la zona fueron les tribus aboríxenes que llegaron a Australia hai aproximao ente cuarenta y sesenta mil años tras.

Colonia británica (1788)[editar | editar la fonte]

El descubrimientu européu de Nueva Gales del Sur foi fechu pol Capitán James Cook na so inspeición de 1770 a lo llargo de la mariña oriental del continente inexplorado llamáu «Nueva Holanda» (n'inglés: New Holland), actual Australia. Nel so diariu orixinal que cubría la travesía, por triplicao pa satisfaer órdenes del Almirantazgo, Cook primero llamó dicha tierra sol nome de «Nueva Gales» (New Wales). Sicasí, na copia en poder del Ministeriu de marina, camudó-y el nome a «Nueva Gales del Sur».[1]

El primer asentamientu británicu foi fechu polo que se conoz na historia d'Australia como la «Primer Flota» (First Fleet); esto foi conducíu pol capitán Arthur Phillip, quien asumió'l cargu de gobernador del asentamientu a la llegada en 1788 hasta 1792.[2][3]

Tres años de caos, anarquía y el derrocamientu del gobernador William Bligh, un nuevu gobernador, el teniente coronel (más tarde el xeneral) Lachlan Macquarie, foi unviáu de Gran Bretaña a reformar l'asentamientu en 1809.[4] Mientres el so tiempu como gobernador, Macquarie encargó la construcción de carreteres, muelles, ilesies y edificios públicos, unvió esploradores dende Sydney y emplegó a un planificador pa diseñar el trazáu de les cais de dicha ciudá. El legáu de Macquarie ye entá evidente anguaño.

A partir de 1800[editar | editar la fonte]

Mientres el sieglu XIX, árees estenses dixébrense socesivamente pa formar les colonies britániques de Tasmania (proclamada como colonia separada denomada Tierra de Van Diemen en 1825), Australia Meridional (1836), Victoria (1851) y Queensland (1859). El gobiernu responsable fóise-y concedíu a la colonia de Nueva Gales del Sur en 1855. Tres el Tratáu de Waitangi, William Hobson declaró la soberanía británica sobre Nueva Zelanda en 1840. En 1841, dixebrar de la colonia de Nueva Gales del Sur pa formar la nueva colonia de Nueva Zelanda.

Charles Darwin visitó Australia en xineru de 1836 y en «El viaxe del Beagle» (capítulu 19 de la 11ª edición) rexistra les sos duldes avera y la fascinación con Nueva Gales del Sur, incluyendo les sos especulaciones sobre l'orixe xeolóxicu y la formación de los grandes valles, la población aborixe, la situación de los convictos, y les perspectives futures del país.

Federación d'Australia (1901)[editar | editar la fonte]

Escontra fines del sieglu XIX, el movimientu escontra la federación ente les colonies australianes cobró impulsu. Convenios y foros rellacionaos con líderes de la colonia realizaron sobre una base regular. Los defensores de Nueva Gales del Sur como un estáu de llibre comerciu taben en conflictu cola otra colonia líder, Victoria, que tenía una economía proteicionista. Nesi momentu les aduanes yeren comunes nes fronteres, inclusive nel ríu Murray.

Viaxar de Nueva Gales del Sur de Victoria naquellos díes yera bien difícil. Los partidarios de la federación incluyíen al Premier de Nueva Gales del Sur Sir Henry Parkes, que'l so discursu de Tenterfield de 1889 (dau en Tenterfield) foi fundamental p'axuntar sofitu pa la participación de Nueva Gales del Sur. Edmund Barton, quien depués se convertiría nel primer Primer Ministru d'Australia, foi otru gran defensor de la federación y de una xunta celebrada en Corowa en 1893 redactó una constitución inicial.

En 1898 celebráronse referendos populares sobre la federación propuesta fueron llevaos a cabu en Nueva Gales del Sur, Victoria, Australia Meridional y Tasmania. Tolos votos resultaron nuna mayoría a favor, pero'l gobiernu del Premier de Nueva Gales del Sur George Reid (popularmente conocíu como «sí-non Reid», por cuenta de los sos constantes cambeos d'opinión sobre la tema) estableciera un requisitu d'una votación positiva más alta que solo una mayoría simple, que resumides cuentes non se cumplió.

En 1899 celebráronse referendos posteriores nos mesmos estaos, según en Queensland (pero non en Australia Occidental). Toos resultaron nun «sí» con una mayoría n'aumentu con respectu al añu anterior. Nueva Gales del Sur axuntaba les condiciones que'l so gobiernu afitárase pal «sí». Como solución de compromisu a la entruga sobre ónde s'atoparía la capital, fíxose un alcuerdu de que'l sitiu diba ser dientro de Nueva Gales del Sur, pero a non más de 100 milles (161 quilómetros) de Sydney, ente que la capital provisional sería Melbourne. Finalmente, l'área qu'agora forma'l Territoriu de la Capital Australiana foi vencíu por Nueva Gales del Sur cuando s'escoyó a Canberra.

Empiezos del sieglu XX[editar | editar la fonte]

Nos años posteriores a la Primer Guerra Mundial, los altos precios esfrutaos mientres la guerra cayeron cola continuación del comerciu internacional, y los llabradores fixéronse cada vez más descontentos colos precios fixos pagos poles autoridaes de comercialización obligatories establecíos como midida de guerra pol gobiernu de Hughes. En 1919, los llabradores formaron el Partíu del Campu (Country Party), lideráu a nivel nacional por Earle Page, un médicu de Grafton, y nel ámbitu estatal por Michael Bruxner, un pequeñu llabrador de Tenterfield.

La Gran Depresión qu'empezó en 1929 marcó l'empiezu d'un periodu de conflictu políticu y de clase en Nueva Gales del Sur. El desemplegu masivu y el colapsu de los precios de les materies primes traxeron la ruina tanto a los trabayadores de la ciudá como pa los llabradores. El beneficiariu del descontentu resultante nun foi'l Partíu Comunista, que siguía siendo pequeñu y débil, sinón el populismu llaborista de Jack Lang. El segundu gobiernu de Lang foi escoyíu en payares de 1930 nuna política de refugar la delda de Nueva Gales del Sur pa los tenedores de bonos británicos y utilizar el dineru en llugar d'ayudar a los paraos al traviés d'obres públiques. Esto foi denunciáu como illegal per parte de los conservadores, y tamién pol gobiernu federal llaborista de James Scullin. La resultancia foi que los partidarios de Lang nel Caucus federal baltaron el gobiernu de Scullin, causando una fracción de segundu amargosu nel Partíu Llaborista. En mayu de 1932, el gobernador, Sir Philip Game tornó'l so gobiernu. La posterior eleición foi ganada pola oposición conservadora.

Campu xaponés de prisioneros en Cowra, 1944, delles selmanes antes del Cowra breakout.

Al españar la Segunda Guerra Mundial en 1939, les diferencies ente Nueva Gales del Sur y otros estaos que surdieren nel sieglu XIX esmoreciérense de resultes de la federación y el desenvolvimientu económicu detrás d'un muriu de proteición arancelaria. Nueva Gales del Sur siguió superando a Victoria como'l centru de la industria, y cada vez más de les finances, según el comerciu. Los Llaboristes volvieron a la oficina, so la direición moderada de William McKell en 1941 y permanecieron nel poder mientres 24 años. La Segunda Guerra Mundial vio otru aumentu nel desenvolvimientu industrial pa satisfaer les necesidaes d'una economía de guerra, según la eliminación del desemplegu.

Xeografía y ecoloxía[editar | editar la fonte]

Los Montes Snowy.

Nueva Gales del Sur llinda al norte con Queensland, nel oeste con Australia Meridional, al sur con Victoria y al este col mar de Tasmania. El Territoriu de la Capital Australiana y el Territoriu de Jervis Bay formen una entidá alministrada por separáu que ta arrodiada na so totalidá por Nueva Gales del Sur. L'estáu estrémase xeográficamente en cuatro árees. Los trés ciudaes más grandes de Nueva Gales del Sur, Sydney, Newcastle y Wollongong, atópense cerca del centru d'una estrecha franxa costera que s'estiende dende les zones templaes fríes de la mariña del sur a les zones subtropicales cerca de la frontera con Queensland.

Otres ciudaes destacaes son Gosford, tamién allugada na mariña, y les llocalidaes d'Albury, Broken Hill, Dubbo, Tamworth, Armidale, Lismore, Nowra, Griffith, Leeton, Wagga Wagga, Goulburn y Coffs Harbour.

Físicamente, l'estáu de Nueva Gales del Sur puede estremase en cuatro seiciones:

  • La franxa costera, con climes que van dende'l frescu templáu nel estremu sur hasta'l casi subtropical na frontera con Queensland.
  • Les rexones montascoses de la Gran Barrera Divisoria y les tierres altes a la so alredor. Munchos picos superen los mil metros d'altitú, siendo'l más altu'l Monte Kosciuszko, con 2.229 metros.
  • Les llanures destinaes sobremanera a l'agricultura qu'ocupen bona parte de la superficie del estáu. La densidá de población ye equí bien inferior a la de la mariña.
  • Les llanures grebes del estremu noroccidental del estáu, casi inhabitables.
Sablera de Byron Bay na mariña norte de Nueva Gales del Sur.

La rexón de Illawarra centrar na ciudá de Wollongong, con Shoalhaven, Eurobodalla y la Mariña Sapphire al sur. La Mariña Central atopar ente Sydney y Newcastle, coles rexones de Mid North Coast y Northern Rivers que lleguen al norte de la frontera con Queensland. El turismu ye importante pa la economía de les ciudaes costeres, como Coffs Harbour, Lismore, Nowra y Port Macquarie, pero la rexón tamién produz mariscos, carne, lácteos, frutes, caña d'azucre y madera.

El Gran Cordal Divisoriu estender dende Victoria, nel sur al traviés de Nueva Gales del Sur hasta Queensland, paralela a la estrecha llanura costera. Esta área inclúi los Montes Snowy, los pandos del norte, centru y sur, les tierres altes del sur y les fasteres del suroeste. Anque nun son particularmente pronunciaos, munchos picos del cordal alzar a más de 1.000 metros (3.281 pies), col Monte Kosciuszko algamando los 2.229 m (7.313 pies). El esquí n'Australia empecipiar nesta rexón, en Kiandra escontra 1861. La temporada d'esquí relativamente curtia suscribe a la industria turístico nos montes Snowy. L'agriculturasobremanera la industria de la llana, ye importante a lo llargo de les tierres altes. Ente los centros principales inclúyense Armidale, Bathurst, Bowral, Goulburn, Inverell, Orange, Queanbeyan y Tamworth.

Hai numberosos montes en Nueva Gales del Sur, con especies tales como l'Ocalitu Red Gum y el Fresnu Crow (Flindersia australis).[5]

Gobiernu y política[editar | editar la fonte]

La forma de gobiernu de Nueva Gales del Sur ye descrita na so Constitución, que data de 1856, anque foi enmendada en numberoses ocasiones. Dende 1901, Nueva Gales del Sur ye un estáu de la Mancomunidá d'Australia, y la Constitución australiana regula la so rellación cola Mancomunidá. Acordies cola norma fundamental australiana, Nueva Gales del Sur dexó ciertos poderes llexislativos y xudiciales a la Mancomunidá, pero retuvo los demás. Na práutica, sicasí, l'autonomía de los estaos australianos viose retayada pol creciente predominiu financieru de la Mancomunidá.

El Parllamentu del Estáu ta compuestu por dos cámares: l'Asamblea Llexislativa (cámara baxa) y el Conseyu Llexislativu (cámara alta). El xefe de Gobiernu ye'l Primer Ministru del Estáu, anguaño Gladys Berejiklian, del Partíu Lliberal, dempués del arrenunciu de Mike Baird.

Economía[editar | editar la fonte]

Dende años 1970, Nueva Gales del Sur foi oxetu d'una más rápidu tresformamientu económicu y social.[ensin referencies] Vieyes industries como la siderurxa y la construcción naval sumieron en gran midida, y anque l'agricultura sigue siendo una importante cuota d'ingresos pal estáu ye más amenorgáu que nunca.[ensin referencies] Nueves industries como la de la informática y de los servicios financieros tán, en gran midida, centraes en Sydney. Amás, el Macquarie Park de Sydney, atraxo a munches empreses d'informática a tener sede equí.

El carbón y los productos rellacionaos con este, son les esportaciones más grandes del estáu. El so valor pa la economía del estáu ye de más de 5 mil millones de dólares, y representa aproximao'l 19 % de toles esportaciones de Nueva Gales del Sur.

El turismu tamién se convirtió nuna importante fonte d'ingresos, con Sydney como'l so centru. Tamién aguiya la crecedera na Mariña Norte, cerca de Coffs Harbour y Byron Bay. El turismu xenera ingresos de más de 23 millones de dólares pa la economía de Nueva Gales del Sur y emplega a más del 8 % de la mano d'obra.

Nueva Gales del Sur tenía en 2006 un Productu Brutu del Estáu (equivalente al Productu Internu Brutu) de 310 millones de dólares qu'equivalía a 45.584 per cápita.

En 9 d'ochobre de 2007, Nueva Gales del Sur anunció planes pa construyir un bancu de turbinas d'enerxía eólica con una capacidá de 1.000 MW. La construcción preve poder alimentar a 400.000 llares. El costo d'esti proyeutu va ser de 1,8 millones de dólares pa les 500 turbinas.

Demografía[editar | editar la fonte]

La población envalorada de Nueva Gales del Sur a finales de xunu de 2007, foi 6,89 millones de persones. La población creció nun 1,1 % con respectu al añu anterior, inferior a la tasa nacional de 1,5 %.

El 62,9 % de la población de Nueva Gales del Sur vive na so capital, Sydney.

Badea de Sydney.
Badea de Sydney.

Cultura[editar | editar la fonte]

Deporte[editar | editar la fonte]

El principal deporte en Nueva Gales del Sur ye'l rugby a 13. La National Rugby League aniciar na Lliga de Rugby de Nueva Gales del Sur, y anguaño cunta con diez equipos neogaleses. La seleición de Nueva Gales del Sur enfréntase añalmente a la de Queensland nel State of Origin, una de les competiciones deportives más populares del país. Tamién hai un partíu añal ente les seleiciones de rugby a 13 de la capital ya interior.

El rugby a 15 tamién ye bien popular en Nueva Gales del Sur. Los New South Wales Waratahs representen al estáu nel Super Rugby, el tornéu de seleiciones rexonales del hemisferiu sur.

El fútbol australianu foi históricamente secundariu en Nueva Gales del Sur con al respective de dambes variantes del rugby. Na Australian Football League xueguen los Sydney Swans dende 1982 (campeón en 2005 y 2012) y los Greater Western Sydney Giants dende 2012.

La seleición de cricket de Nueva Gales del Sur xuega nel Sheffield Shield y la One-Day Cup. En tantu, los Sydney Sixers y el Sydney Thunder xueguen na Big Bash League.

Tocantes a fútbol, l'estáu tien anguaño cuatro equipos na A-League: Sydney FC, Western Sydney Wanderers, Newcastle Jets y Central Coast Mariners. Tamién tien dos equipos profesionales de baloncestu (Sydney Kings y Wollongong Hawks) y unu de netball (New South Wales Swifts).

Los 1000 km de Bathurst del V8 Supercars ye la carrera nacional d'automovilismu más prestixosa y apuéstase nel circuitu de Mount Panorama. Dichu campeonatu tamién corrió nos autódromos d'Eastern Creek y Oren Park, según nel circuitu caleyeru de Homebush.

Sydney foi sede de los Xuegos de la Mancomunidá de 1938 y los Xuegos Olímpicos de 2000. Coles mesmes, el Tornéu de Sydney de tenis apostar dende 1885 y forma parte de los circuitos ATP dende 1970 y WTA dende 1990.

Tresporte[editar | editar la fonte]

El pasu al traviés de Nueva Gales del Sur ye vital pal tresporte a nivel nacional. El ferrocarril y el tráficu per carretera dende Brisbane (Queensland) a Perth (Australia Occidental), o escontra Melbourne (Victoria) tienen de pasar al traviés de Nueva Gales del Sur.

Ferrocarriles[editar | editar la fonte]

La mayoría de los ferrocarriles en Nueva Gales del Sur son operaos anguaño pol gobiernu del estáu. Delles llinies empezaron como ramales de ferrocarriles a partir d'otros estaos. Por casu, Balranald cerca de la frontera con Victoria taba conectáu per una llinia de ferrocarril que venía de Victoria y escontra Nueva Gales del Sur. Otra llinia qu'empieza n'Adelaide crució la frontera y detúvose en Broken Hill.

La xestión de ferrocarriles ta al cargu de RailCorp[6] que constrúi ferrocarriles y caltién el material rodante. Dicha compañía opera trenes en Sydney, Wollongong y Newcastle sol nome de CityRail.[7] Coles mesmes, opera servicios a nivel federal y interestatal so la insinia CountryLink.[8]

Carreteres[editar | editar la fonte]

Mapa de Nueva Gales del Sur colos sos principales carreteres.

Les carreteres principales tán so la responsabilidá de los gobiernos tantu federal, como estatal. Esti postreru caltién estes al traviés de la Direición de Vialidad y Servicios Marítimos ( Department of Roads and Maritime Services), ex Autoridá de Carreteres y Tráficu (Roads and Traffic Authority), y antes d'eso, el Departamentu de Carreteres Principales (Department of Main Roads, «DMR»).

Les carreteres más importantes de Nueva Gales del Sur:

  • Hume Highway - coneuta Sydney con Melbourne;
  • Princes Highway - coneuta Sydney con Melbourne al traviés de la mariña sobre'l mar de Tasmania;
  • Pacific Highway - coneuta Sydney con Brisbane al traviés de la mariña pacífica;
  • New England Highway - escurre de la Pacific Highway, en Newcastle hasta Brisbane per una ruta interna;
  • Federal Highway - escurre dende la Hume Highway escontra'l sur de Goulburn y hasta Canberra;
  • Sturt Highway - escurre de la Hume Highway cerca de Gundagai hasta Adelaide (Australia Meridional);
  • Newell Highway - coneuta les zones rurales de Victoria con Queensland, travesando'l centru de Nueva Gales del Sur;
  • Great Western Highway - coneuta Sydney con Bathurst. Como la Ruta 32 sigue escontra l'oeste al igual que la Mitchell Highway nel so momentu Barrier Highway escontra Adelaide al traviés de Broken Hill.

Aereu[editar | editar la fonte]

L'Aeropuertu Internacional Kingsford Smith (comúnmente conocíu como Aeropuertu de Sydney, y llocalmente y equivocadamente denomináu Aeropuertu Mascot), allugáu nel suburbiu meridional de Sydney de Mascot, ye'l principal aeropuertu pa non solo l'estáu, sinón pa tola nación. Ye una exa pa l'aereollinia nacional australiana de Qantas.

Otres aereollinies qu'operen en Nueva Gales del Sur son:[9]

Tresbordadores[editar | editar la fonte]

El gobiernu del estáu al traviés de Sydney Ferries opera tresbordadores nel puertu de Sydney y el ríu Parramatta. Tamién cunta con un serviciu de tresbordador a Newcastle.[15] Tolos demás servicios de tresbordador son privaos.[16]

La compañía Spirit of Tasmania remanó un serviciu de tresbordador comercial ente Sydney y Devonport, Tasmania. Esti serviciu terminar en 2006.[17]

Enantes, servicios de barcos privaos yeren llevaos a cabu ente Australia Meridional, Victoria y Nueva Gales del Sur a lo llargo de los ríos Murray y Darling, pero estos solo esisten agora como atraiciones pal turista ocasional.[18]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. See Captain W. J. L. Wharton's preface to his 1893 transcription of Cook's journal. Available online in the University of Adelaide Library's Electronic Texts Collection. (n'inglés)
  2. Phillip, Arthur. «The Voyage of Governor Phillip to Botany Bay» (inglés). Project Gutenberg. «With an Account of the Establishment of the Colonies of Port Jackson and Norfolk Island»
  3. Fletcher, B. H.. «Phillip, Arthur (1738–1814)» (inglés). Australian Dictionary of Biography páxs. 326–333. Melbourne University Press.
  4. McLachlan, N. D.. «Macquarie, Lachlan (1762–1824)» (inglés). Australian Dictionary of Biography páxs. 187–95. Melbourne University Press.
  5. Joseph Henry Maiden. 1908. The Forest Flora of New South Wales, v. 3, Australian Government Printing Office.
  6. «RailCorp» (inglés). Railcorp.info (15 d'avientu de 2003). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2011.
  7. «CityRail» (inglés). Cityrail.info (21 de xunu de 2009). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2011.
  8. «CountryLink» (inglés). Countrylink.info (23 d'ochobre de 2011). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2011.
  9. [1] NSW Rural and Regional Air Transport Operators (n'inglés)
  10. Aeropelican Air Services;
  11. Brindabella Airlines;
  12. Jetstar;
  13. Rex;
  14. «Virgin Australia». Virgin Australia. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2011.
  15. «Stockton Ferry» (inglés). Newcastlebuses.info (26 d'agostu de 2011). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2011.
  16. «List of Ferry Services». Transport.nsw.gov.au. Archiváu dende l'orixinal, el 17 d'agostu de 2011. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2011.
  17. «Spirit of Tasmania – Sydney Service» (inglés). Spiritoftasmania.com.au. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2011.
  18. Echuca Paddlesteamer

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]