Bonaventura de Fidanza

De Wikipedia
Bonaventura de Fidanza
Cardenal

3 xunu 1273 -
cardenal obispo de Albano (es) Traducir Sede suburbicaria de Albano, Italia (es) Traducir

1273 (Gregorianu) - 1274 (Gregorianu)
Raoul Grosparmi (es) Traducir - Bentivegna Bentivegni (es) Traducir
Ministro General de los Franciscanos (es) Traducir


obispu

Vida
Nacimientu Bagnoregio (es) Traducir1221[1]
Muerte Lyon[2]15 de xunetu de 1274[3] (52/53 años)
Estudios
Estudios Universidá de París
Nivel d'estudios Dr. en Divinidad (es) Traducir
Llingües falaes llatín[4]
italianu[4]
francés[5]
Alumnu de Alejandro de Hales (es) Traducir
Eudes Rigaud (es) Traducir
John of la Rochelle (es) Traducir
Profesor de John Peckham (es) Traducir
Matteo d'Acquasparta (es) Traducir
Oficiu teólogu, presbítero regular (es) Traducir, filósofu, escritor, clérigo católico de rito romano (es) Traducir, clérigo regular (es) Traducir, profesor d'educación superior, profesor universitariu, pastor (es) Traducir, monxa, místicuautor
Emplegadores Universidá de París
Santoral
15 de xunetu
Creencies
Relixón Ilesia Católica[6]
Orde relixosa Orde Franciscana
Cambiar los datos en Wikidata

Xuan da Fidanza, conocíu como San Buenaventura (1221Bagnoregio (es) Traducir – 15 de xunetu de 1274Lyon) foi un santu y místicu franciscanu, obispu d'Albano y cardenal italianu que participó na eleición del papa Gregorio X. Foi discípulu d'Alejandro de Hales, y aportó a Xeneral de la Orde franciscana. Ye Doctor de la Ilesia Católica.

Biografía[editar | editar la fonte]

Formación y primeros años[editar | editar la fonte]

Juan de Fidanza, que depués adoptó'l nome de Buenaventura, nació alredor del añu 1218. Dalgunos daten la so nacencia n'anguaño y otros en 1221.

Formar na Orde de los Flaires Menores ya impartió enseñances na Universidá de París, na cual estudió. Anque refugó ser arzobispu de York, hubo d'aceptar la diócesis d'Albano. En 1274 foi nomáu legáu pontificiu al concilio de Lyon. Participó viviegamente nos concilios de la dómina y destacó nos ataques a les herejíes y nes crítiques a los cismáticos. San Buenaventura representa a la escuela franciscana que, inspirándose en San Agustín, oponer al aristotelismu de los Dominicos, y sostién que la filosofía y la razón nun s'atopen na base de la teoloxía nin na culminación de la conocencia de la divinidá, pero sí nel camín que conduz l'alma escontra Dios.

Estudió filosofía y teoloxía en París y, llogrando'l grau de maestru, enseñó eses disciplines a los sos compañeros de la Orde franciscana. Foi escoyíu ministru xeneral del so Orde.

Foi cardenal obispu de la diócesis d'Albano, y morrió en Lyon l'añu 1274. Escribió numberoses obres filosófiques y teolóxiques. Conocíu como'l Doctor Seráficu» polos sos escritos encendíos de fe y amor a Xesucristu.

Eruditu y home de gran espiritualidá, d'ente les sos obres destaquen un estudiu sobre Pedro Lombardu (Comentariu sobre les sentencies de Pedro Lombardu) y el Itinerarium mentis in Deum (Itinerariu de l'alma escontra Dios). Tamién escribió la vida de San Francisco.

Buenaventura, a quien la hestoria tenía de conocer col nome de «el doctor seráficu», enseñó teoloxía y Sagrada Escritura na Universidá de París, de 1248 a 1257. Al so xeniu caltriante xunía un xuiciu bien equilibráu, que-y dexaba dir al fondu de les cuestiones y dexar de llau tou lo superfluo pa discernir tou lo esencial y poner al descubiertu los sofismas de les opiniones errónees. Nada tien, pos, d'estrañu que'l santu estremárase na filosofía y teoloxía escolástiques. Buenaventura ufiertaba tolos estudios a la gloria de Dios y a la so propia santificación, ensin confundir el fin colos medios y ensin dexar que dexenerara'l so trabayu en disipación y baldíu interés.

Eleición como cimeru xeneral de los Franciscanos[editar | editar la fonte]

En 1257, Buenaventura foi escoyíu superior xeneral de los Flaires Menores. Nun cumpliera entá los trenta y seis años y l'orde taba esgañada pola división ente los que predicaben una severidá inflexible y los que ciscaben que s'apangara la regla orixinal. Naturalmente, ente esos dos estremos, asitiábense toles otres interpretaciones. Los más rigoristas, a los que se conocía col nome de «los espirituales», cayeren nel error y na desobediencia, colo cual dieren armes a los enemigos de la orde na Universidá de París. El mozu cimeru xeneral escribió una carta a tolos provinciales pa esixi-yos la perfecta observancia de la regla y la reforma de los relaxaos, pero ensin cayer nos escesos de los espirituales.

El primeru de los cinco capítulos xenerales que presidió San Buenaventura, axuntar en Narbona en 1260. Ende presentó una serie de declaraciones de les regles que fueron adoptaes y exercieron gran influyencia sobre la vida de la orde, pero nun llograron aselar a los rigoristas. A instancies de los miembros del capítulu, San Buenaventura empezó a escribir la vida de San Franciscu d'Asís.

La manera en que llevó a cabu esa xera, demuestra que taba papáu de les virtúes del santu sobre'l cual escribía. Santu Tomás d'Aquino, que foi visitar un día a Buenaventura cuando ésti ocupábase d'escribir la biografía del «Probetacu de Asís,» atopó-y n'el so celda desapaecíu na contemplación. En cuenta de ataya-y, Santu Tomás retiróse, diciendo: «Dexemos a un santu trabayar por otru santu». La vida escrita per San Buenaventura, titulada La Lleenda Mayor, ye una obra de gran importancia alrodiu de la vida de San Francisco, anque l'autor manifiesta nella ciertu enclín a forzar la verdá histórica pa emplegala como testimoniu contra los que ciscaben la mitigación de la regla.

Nomamientu como cardenal[editar | editar la fonte]

San Buenaventura gobernó la orde de San Francisco mientres diecisiete años y llámase-y, con razón, el segundu fundador. En 1265, a la muerte de Godofredo de Ludham, el Papa Clemente IV trató de nomar a San Buenaventura arzobispo de York, pero'l santu consiguió disuadirle d'ello. Sicasí, al añu siguiente, el Beatu Gregorio X nomó-y cardenal obispu d'Albano, ordenar aceptar el cargu por obediencia y llamólu darréu a Roma. Los legaos pontificios esperáben-y col capelo y les otres insinies de la so dignidá. Según cúntase, fueron al so alcuentru hasta cerca de Florencia y topáronlu nel conventu franciscanu de Mugello, llavando los platos. Como Buenaventura tenía les manes puerques, rogó a los legaos que colgaren el capelo na caña d'un árbol y que se pasiaren un pocu pol güertu hasta que terminara la so xera. Namái entós San Buenaventura tomó'l capelo y foi presentar a los legaos los honores debíos.

Gregorio X encamentó a San Buenaventura la preparación de les temes que se diben a tratar nel Conciliu ecuménicu de Lyon, alrodiu de la unión colos griegos ortodoxos, pos l'emperador Miguel Paleólogu propunxera la unión a Clemente IV. Los más distinguíos teólogos de la Ilesia asistieron a dichu Conciliu. Como se sabe, Santu Tomás d'Aquino morrió cuando se dirixía a él. San Buenaventura foi, ensin dulda, el personaxe más notable de l'asamblea. Llegó a Lyon col Papa, dellos meses enantes de l'apertura del Conciliu. Ente la segunda y la tercer sesión axuntó'l capítulu xeneral del so orde y arrenunció al cargu de superior xeneral. Cuando llegaron los delegaos griegos, el santu empecipió les conversaciones con ellos y la xunión con Roma llevar a cabu. N'aición de gracies, el Papa cantó la misa'l día de la fiesta de San Pedro y San Pablo. La epístola, l'evanxeliu y el credo cantar en llatín y en griegu y San Buenaventura predicó na ceremonia.

Muerte[editar | editar la fonte]

El Doctor Seráficu morrió mientres les celebraciones, la nueche del 14 al 15 de xunetu. Ello aforró-y la pena de ver a Constantinopla refugar la unión pola que tanto trabayara. Pedro de Tarantaise, el dominicu que ciñó más tarde la tiara pontificia col nome d'Inocencio V, predicó'l panexíricu de San Buenaventura y dixo nél: «Cuantos conocieron a Buenaventura respetáronlu y amáronlu. Bastaba a cencielles con oye-y predicar pa sentise movíu a toma-y por conseyeru, porque yera un home bonable, cortés, humilde, cariñosu, caritatible, prudente, castu y afatáu de toles virtúes.»

Doctrina[editar | editar la fonte]

La oración[editar | editar la fonte]

Non contentu con tresformar l'estudiu nun allongamientu de la plegaria, consagraba gran parte del so tiempu a la oración puramente dicha, convencíu de qu'ésa yera la clave de la vida espiritual. Porque, como lo enseña San Pablo, namái l'Espíritu de Dios puede faenos enfusar los sos secretos designios y grabar les sos pallabres nos nuesos corazones.

Tan grande yera la pureza ya inocencia del santu que'l so maestru, Alejandro de Hales, afirmaba que «paecía que nun pecara n'Adán». La cara de Buenaventura reflexaba'l gozu, frutu de la paz en que la so alma vivía. Como'l mesmu santu escribió, «el gozu espiritual ye la meyor señal de que la gracia habita nuna alma».

El santu nun vía en sí más que faltes ya imperfecciones y, por humildá, absteníase delles vegaes de recibir la comunión, por más que la so alma allampaba xunise en visu al so amor y averase a la fonte de la gracia. Pero un milagru de Dios dexó a San Buenaventura superar tales escupulicios. Les actes de canonización narrar asina: «Dende diba dellos díes nun s'atrevía a averase a la llacuada celestial».

Pero, cierta vegada en qu'asistía a la Misa y meditaba sobre la Pasión del Señor, El nuesu Salvador, pa premiar la so humildá y el so amor, fixo qu'un ánxel tomara de les manes del sacerdote una parte de la hostia consagrada y depositar na so boca.

A partir d'entós, Buenaventura comulgó ensin nengún escupuliciu y atopó na santa Comunión una fonte de gozu y de gracies. El santu preparar a recibir el sacerdociu con severos ayunos y llargues hores d'oración, pos la so gran humildá faía-y averase con medrana y temblón a esa peralta dignidá. La Ilesia encamienta a tolos fieles la oración que'l santu compunxo pa dempués de la misa y qu'empieza asina: Transfige, dulcissime Apodere Jesu...

Celu poles almes[editar | editar la fonte]

Buenaventura apurrir con entusiasmu a la xera de cooperar a la salvación de les sos próximos, como lo esixía la gracia del sacerdociu. La enerxía con que predicaba la pallabra de Dios encendía los corazones de los sos oyentes; caúna de les sos pallabres taba dictada por un encesu amor. Mientres los años que pasó en París, compunxo una de les sos obres más conocíes, el Comentariu sobre les Sentencies de Pedro Lombardu, que constitúi una verdadera suma de teoloxía escolástica. El Papa Sistu IV, refiriéndose a esa obra, dixo que «la manera como s'espresa sobre la teoloxía, indica que l'Espíritu Santu falaba pela so boca».

Defensa de la doctrina franciscana[editar | editar la fonte]

Los violentos ataques de dalgunos de los profesores de la Universidá de París contra los franciscanos alteriaron la paz de los años que Buenaventura pasó nesa ciudá. Tales ataques debíense, en gran parte, a la envidia que provocaben los ésitos pastorales y académicos de los fíos de San Francisco una y bones la santa vida de los flaires resultaba un reproche constante a la mundana esistencia d'otros profesores. El líder de los que s'oponíen a los franciscanos yera Guillermo de Saint Amour, quien atacó violentamente a San Buenaventura nuna obra titulada Los peligros de los últimos tiempos.

Ésti tuvo que suspender les sos clases mientres dalgún tiempu y contestó a los ataques con un tratáu sobre la probeza evanxélica, col títulu de Sobre la probeza de Cristu. El Papa Alejandro IV nomó a una comisión de cardenales por qu'esaminaren l'asuntu en Anagni, cola resultancia de que foi quemáu públicamente'l llibru de Guillermo de Saint Amour, fueron devueltes les sos cátedres a los fíos de San Francisco y foi ordenáu'l silenciu a los sos enemigos. Un añu más tarde, en 1257, San Buenaventura y Santu Tomás d'Aquino recibieron xuntos el títulu de doctores.

Escritos[editar | editar la fonte]

San Buenaventura escribió un tratáu Sobre la vida de perfeición, destináu a la Beata Isabel, hermana de San Lluis IX de Francia y a les Clarises Probes del conventu de Longchamps. Otres de les sos principales obres místiques son el Soliloquiu y el tratáu Sobre'l triple camino. Ye conmovedor l'amor qu'alienda caúna de les pallabres de San Buenaventura.

Juan Gerson, l'eruditu y devotu canciller de la Universidá de París. escribe a cuenta de les sos obres:

A la mio manera de ver, ente tolos doctores católicos, Eustaquio (porque asina podemos traducir el nome de Buenaventura) ye'l que más ilustra la intelixencia y enciende coles mesmes el corazón. En particular, el Breviloquium Itinerarium mentis in Deum tán compuestos con tanto arte, fuercia y concisión, que nengún otru escritu puede aventayalos.

Y en otru llibru, comenta:

Paezme que les obres de Buenaventura son les más aptes pa la instrucción de los fieles, pola so solidez, ortodoxa y espíritu de devoción. Buenaventura guardar cuanto puede de los baldíos adornos y nun trata de cuestiones de lóxica o física ayenes a la materia. Nun esiste doctrina más sublime, más divina y más relixosa que la suya.

Estes pallabres aplíquense sobremanera, a los trataos espirituales que reproducen les sos meditaciones frecuentes sobre les delicies del cielu y los sos esfuercios por espertar nos cristianos el mesmu deséu de la gloria qu'a él -y animaba.

Como diz nun escritu, «Dios, tolos espíritus gloriosos y tola familia del Rei Celestial espérennos y deseyen que vaigamos axuntanos con ellos. ¡Ye imposible que nun se naguar# por ser almitíu en tan duce compañía! Pero quien nesti valle de llárimes nun tratara de vivir col deséu del cielu, alzándose constantemente sobre les coses visibles, va tener vergüenza al comparecer a la presencia de la corte celestial.» Según el santu, la perfeición cristiana, más que nel heroísmu de la vida relixosa, consiste en faer bien les aiciones más ordinaries.

He equí les sos propies pallabres: «La perfeición del cristianu consiste en faer perfectamente les coses ordinaries. La fidelidá nes coses pequeñes ye una virtú heroica». N'efeutu, tal fidelidá constitúi una constante crucifixón del amor propio, un sacrificiu total de la llibertá, del tiempu y de los ciños y, por ello mesmu, establez el reinu de la gracia na alma. El meyor exemplu que puede dase de la estima en que San Buenaventura tenía la fidelidá nes coses pequeñes, ye l'anécdota que se cunta d'él y del Beatu Gil de Asís (23 d'abril).

Cuasi quinientos sermones de Benaventura caltuviéronse, la mayor parte d'ellos anotaos polos sos oyentes.[7]

L'autoridá al serviciu[editar | editar la fonte]

Cúntase que, como superior xeneral, foi un día a visitar el conventu Foligno. Ciertu frairucu tenía munches ganes de falar con él, pero yera cobarde p'atrevese. Pero, en cuanto partió San Buenaventura, el frairucu cayó na cuenta de la oportunidá qu'había perdíu y echó correr tres él y rogólu que-y escuchara un intre. El santu aportó darréu y tuvo una llarga conversación con él, a la vera del camín.

Cuando'l frairucu partió de vuelta al conventu, llenu de consuelu, San Buenaventura reparó ciertes muestres d'impaciencia ente los miembros del so comitiva y díxo-yos sonriendo:

Hermanos mios, perdonáime, pero tenía que cumplir col mio deber, porque soi al empar cimeru y siervu y esi frairucu ye, al empar, el mio hermanu y el mio amu. La regla diznos:

«Los superiores tienen de recibir a los hermanos con caridá y bondá y portase con ellos como si fueren los sos siervos, porque los superiores, son, en verdá, los siervos de tolos hermanos».

Con éses como cimeru y siervu, taba yo obligáu a poneme a la disposición d'esi frairucu, que ye'l mio amu, y a tratar d'ayudar lo meyor posible nes sos necesidaes».

Tal yera l'espíritu con que'l santu gobernaba'l so orde. Cuando se-y confiara'l cargu de superior xeneral, pronunció estes pallabres:

Conozo perfectamente la mio incapacidá, pero tamién sé qué duru ye dar coces contra l'aguiyón. Con éses a pesar de la mio poca intelixencia, de la mio falta d'esperiencia nos negocios y de la repunancia que siento pol cargu, nun quiero siguir opuestu al deséu de la mio familia relixosa y a la orde del Sumu Pontífiz, porque tarrezo oponeme con ello a la voluntá de Dios. Poro, voi tomar sobre los mios débiles costazos esa carga pesada, demasiáu pesada pa mi. Confío en que'l cielu va ayudame y cuentu cola ayuda que toos vós podéis emprestame.

Estos dos cites revelen la cencellez, la humildá y la caridá que caracterizaben a San Buenaventura. Y, anque nun perteneciera a la orde seráfica, merecería'l títulu de Doctor poles virtúes anxéliques que realzaben la so saber.

Patronazgo[editar | editar la fonte]

San Buenaventura ye patronu de diversos llugares. N'España ye patronu de la llocalidá de Betancuria, asitiada na islla de Fuerteventura y tamién ye patronu de toa esta isla. En Colombia ye patronu de la ciudá de Buenaventura. Ye patronu de la Facultá de Matemátiques de la Pontificia Universidá Católica de Chile.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118513176. Data de consulta: 16 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Бонавентура. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  3. Afirmao en: BeWeb. Identificador BeWeb de persona: 1285. Data de consulta: 13 febreru 2021.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn19981000304. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  5. Identificador CONOR.SI: 232903267. Afirmao en: CONOR.SI.
  6. Afirmao en: Catholic-Hierarchy.org. Identificador Catholic Hierarchy de persona: bnvnt. Data de consulta: 11 ochobre 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. «San Buenaventura». Enciclopedia católica online. Consultáu'l 25 de mayu de 2012.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Diccionariu Enciclopédicu Quillet. Tomu Segundu. Méxicu, D F.: Editorial Cume S. A., 6ª Edición: Ochobre de 1976. 624 p.
  • (1913) Catholic Encyclopedia (n'inglés). New York: Robert Appleton Company.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]