Arquites

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar
Arquites
Archytas of Tarentum MAN Napoli Inv5607.jpg
Vida
Nacimientu Tarento428 de eC
Fallecimientu

Tarento347 de eC

(80/81 años)
Estudios
Llingües griegu antiguu
Alumnu/a de Filolao
Profesor/a de Eudoxo de Cnido
Oficiu
Oficiu matemático, Astrónomu, políticu, filósofu, musicólogo y teórico de la música
Movimientu Pitagóricos
Cambiar los datos en Wikidata

Arquitas de Tarento (en griegu antiguu: Ἀρχύτας ὁ Ταραντίνος; c. 430 e.C.- c. 360 e.C.) foi un filósofu, matemáticu, astrónomu, estadista, xeneral y contemporaneu de Platón.

Biografía[editar | editar la fonte]

Arquitas nació en Tarento (Magna Grecia, güei Italia) ente los años 435 y 410 e.C.[1] Fíu de Hestieo, según Aristógenes, o de Mneságoras, según Diógenes Laercio. Foi comandante en tres guerres, y strategos de Tarento mientres siete años (indicativu del so prestíu social una y bones la llei prohibía la reelección más d'un añu. Condució una reforma política en Tarento por aciu la que aportó a la ciudá más rica y poblada de la Magna Grecia. Al traviés de la construcción de memoriales, templos y otros edificios dio-y llustre a la ciudá. Ayudó a dar nuevos impulsos al comerciu al buscar asociaciones con con Istria, Grecia y África.

Arquitas de Tarento perteneció a los Pitagóricos, alumnu de la escuela de Filolao. Foi amigu de Platón, al que conoció mientres el primer viaxe qu'ésti realizó al sur d'Italia y a Sicilia en 388/7 e.C., tres la muerte de Sócrates. Nel so Carta Séptima, Platón asegura que Arquitas trató de rescatalo nes sos dificultaes con Dionisio II de Siracusa, por aciu una carta d'encamientu y unviando un barcu a Sicilia en 361 e.C.. Pa dellos autores foi'l maestru pitagóricu de Platón y p'otros el so discípulu.[1]

Enseñó matemátiques a Eudoxo de Cnidos,[2] siendo de la mesma maestru de Menecmo. Foi la primer persona en llograr un bonu aproximamientu al problema de la Duplicación del cubu,[1] y unu de los primeres que, tres Pitágoras, trabayó na conocencia conxunta de la Aritmética, Xeometría, Astronomía y Música, el Quadrivium, lo mesmo que de la Acústica, acutando les matemátiques a disciplines técniques, cola cualos créese inventara la polea, el torniellu y una especie de mecanismu articuláu con nales, similar a un páxaru (dalgunos podríen conciderarlo el primera robot de la hestoria cannonica), al que llogró faer volar cerca de 300 metros gracies al impulsu d'un núcleu de vapor estruyíu (interesante, entendiendo de que se trata d'un fechu asocedíu fai más de 2500 años). Según Aristóteles foi l'inventor del sonajero.[3]. Otros tamién aseguren la so influencia directa sobre Euclides.


Según cuenta Horacio nuna de les sos odes, Arquitas finó nun naufraxu nes mariñes de Apulia ente los años 360 y 350 e.C.[1] Horacio escribió qu'el so cuerpu permaneció ensin sepultura na vera hasta qu'un navegante echó-y sable enriba, pos d'otra forma analayaría nesti llau del Llagu Estige mientres cien años.

Cráter na lluna[editar | editar la fonte]

El cráter Arquitas de la Lluna foi nomáu nel so honor.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 «Archytas (Stanford Encyclopedia of Philosophy)» (inglés) (25 de xunetu de 2007). Consultáu'l 3 de febreru de 2011.
  2. (2002) «3», Historia y filosofía de les Matémáticas. EUNED, 644. ISBN 978-9968-31-287-5.
  3. Política V 6 (1340b)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Fragmentos de la obra de Arquitas.
    • Testu francés, con comentarios nesi idioma, nel sitio de Philippe Remacle (1944 - 2011); trad. de Antelme Édouard Chaignet (1819 - 1901). 10ª ed. París, 1874.










Arquitas