Catedral de Nidaros

Coordenaes: 63°25′37″N 10°23′49″E / 63.4269°N 10.3969°E / 63.4269; 10.3969
De Wikipedia
Catedral de Nidaros
bien cultural (es) Traducir, catedral luterana (es) Traducir y church town of Sweden (en) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Noruega Noruega
Condáu Trøndelag
Conceyu Trondheime
Coordenaes 63°25′37″N 10°23′49″E / 63.4269°N 10.3969°E / 63.4269; 10.3969
Catedral de Nidaros alcuéntrase en Noruega
Catedral de Nidaros
Catedral de Nidaros
Catedral de Nidaros (Noruega)
Historia y usu
Entronización (es) Traducir
Relixón Luteranismu
Diócesis Diócesis de Nidaros (es) Traducir
Arquidiócesis de Nidaros (es) Traducir
Dedicación Santísima Trinidá
Arquiteutura
Arquiteutu/a Heinrich Ernst Schirmer
Materiales esteatita (es) Traducir
Estilu arquiteutura románica
arquiteutura gótica
Patrimoniu
Instalaciones
Formáu por Fachada occidental de la catedral de Nidaros (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La catedral de Nidaros (en noruegu: Nidarosdomen o Nidaros domkirke) ye'l nome col que se conoz a la catedral luterana de Trondheim en Noruega, ciudá que yera conocida na Edá Media como Nidaros (lliteralmente, "desaguada del [ríu] Nid"). L'edificiu, bien restauráu, ye d'estilu góticu, con fuertes influencies ingleses ya importantes reminiscencies romániques. Allugar na parte meridional de la ciudá, al llau del Nidelva ("ríu Nid" en noruegu).

Ye'l principal templu cristianu de Noruega y la catedral gótica más boreal. Coles mesmes, ye la segunda ilesia en tamañu de los países nórdicos, depués de la catedral de Upsala en Suecia.

La catedral de Nidaros ye unu de los principales monumentos históricos noruegos, algamando una categoría d'iconu cultural.[1] Aportó a considerada como la obra maestra del góticu nórdicu.[2]

La so construcción ya importancia remontar a la Edá Media, cuando foi un santuariu de la Ilesia católica, al contener la tumba de San Olaf, el principal santu noruegu. Nesi tiempu foi conocida tamién polos apellativos de Cor Norvegiae (el Corazón de Noruega) y Kristkirken i Nidaros (la Ilesia de Cristu en Nidaros). Anque la so esistencia tópase indiscutiblemente amestada a San Olaf, nunca tuvo consagrada a esi santu, sinón a Xesucristu. La catedral y la tumba de San Olaf fueron un importante llugar de pelegrinación en tol norte d'Europa, anque se cree que tamién yera visitada por pelegrinos de munches otres partes de la cristiandá. Por ello la catedral de Nidaros foi see arzobispal dende 1152 o 1153 hasta 1537, convirtiendo a la ciudá na capital espiritual de Noruega. La responsabilidá de la ilesia taba al cargu de la Orde de San Agustín y del cleru secular.

Afarada por delles quemes, entró en crisis cola instauración de la reforma protestante. Foi sometida a diverses y cabileñes restauraciones que camudaron el so aspeutu col tiempu, hasta que nel sieglu XIX el gobiernu noruegu decidió financiar la so restauración escontra'l so modelu orixinal. Na actualidá, ye la única ilesia en Noruega que cunta con un respaldu financieru del erariu públicu estatal pal caltenimientu y restauración, a diferencia de los demás templos luteranos noruegos, que la so responsabilidá depende de fondos municipales.

Nel sieglu XIX y principios del XX foi'l templu onde se celebraba la coronación de los monarques de Noruega, d'alcuerdu a la constitución de 1814. Dempués de l'abolición de les ceremonies de coronación, la catedral foi utilizada como un llugar onde los gobernantes roblen les sos obligaciones constitucionales. Les xoyes de la corona fueron tamién abellugaes na catedral hasta 2006.

Ye una de les trés catedrales sobrevivientes de lo que foi la provincia eclesiástica noruega, xunto cola catedral de Stavanger y la catedral de San Magnus, esta postrera nes Órcadas, sedes ambes d'obispaos sufragáneos de Nidaros.[3] El material de la so construcción ye piedra esteatita de la redoma de la llocalidá de Kvikne, al oriente de Trondheim.

L'edificiu[editar | editar la fonte]

Planu de la catedral de Nidaros, col norte representáu na parte inferior.

La catedral tien una conformanza típica de cruz llatina, con un solu transepto, una torre mayor nel cruceru y dos torres de menor altor na fachada occidental. L'edificiu mide 102 m de llongura por 50 m d'anchu (incluyendo'l transepto) y 21 m d'altor hasta la bóveda de la nave. La bóveda de crucería ye cuatripartita.

Ye una basílica con arbotantes nel esterior, una carauterística única ente tolos templos noruegos. Tien trés naves, una mayor y dos colaterales, dixebraes ente sigo por ocho tramos d'arcos. El coru, de cinco segmentos, termina en cabecera plana, y nel so estremu oriental hai un octógonu de 18 m de diámetru, que nel so interior agospia'l presbiteriu y detrás d'ésti, un deambulatorio ensin capiyes. Les úniques capiyes atopar nel transepto, dos son les mayores, una en cada brazu; nuna galería del transepto alcuéntrense tres capilla más de diminutes dimensiones.

La parte más antigua ye'l transepto, de construcción románica. Magar dellos elementos decorativos del esterior del octógonu son tamién modelos románicos, correspuenden a una reconstrucción del sieglu XX. El coru y la torre del cruceru, anque ocupen l'espaciu d'un templu anterior a l'actual catedral, esperimentaron tresformamientos y reconstrucciones que los convirtieron n'estructures artísticamente posteriores al transepto. La parte más nueva ye la fachada occidental, reconstruyida nel sieglu XX según patrones góticos.

Rellación con San Olaf[editar | editar la fonte]

Imaxe de San Olaf na fachada occidental.

El rei Olaf II de Noruega (995-1030), conocíu como el Santu, foi un monarca que lluchó por imponer definitivamente'l cristianismu en Noruega ya instaurar un poder monárquico fuerte. Los sos enemigos llograron derrocalo y favorecieron la invasión de Noruega por Canutu II de Dinamarca. Dempués d'un exiliu en Rusia, Olaf intentó reconquistar Noruega, pero cayó en combate na batalla de Stiklestad, en 1030.

Según la tradición, el soberanu foi soterráu nun senciellu ataúd de madera a veres del ríu Nidelva. Según la Saga de Olaf, de Snorri Sturluson, al desenterrar el cuerpu, ésti topábase incorruptu y coles mexelles rosadas, dando testimoniu de la santidá de Olaf y empecipiando asina'l so cultu. La tumba foi camudada de llugar, pero tornó al so llugar orixinal, a veres del ríu, tres la canonización de Olaf en 1031. Ende llevantóse una capiya alredor de 1035, que darréu creció hasta convertise na catedral de Nidaros. El llugar qu'ocupaba la capiya correspuende al actual octógonu de la catedral, nel altar mayor.

La dulía de San Olaf y la so posterior denominación de santu patronu de Noruega atraxo a numberosos pelegrinos a la ciudá de Nidaros. La tumba del rei santu foi un factor determinante pa la creación d'una diócesis, qu'en 1152 o 1153 foi alzada a la categoría de archidiócesis y sede metropolitana pa l'acabante crear provincia eclesiástica noruega.

Cola reforma protestante, sumió la Ilesia Católica en Noruega y polo tanto l'arzobispáu. El relicariu de San Olaf foi fundíu y lleváu a Dinamarca.

Historia del edificiu[editar | editar la fonte]

La catedral de Nidaros, col ríu Nidelva en primer planu y, xunto a ella, el Palaciu del Arzobispu (de teyáu coloráu).

La catedral actual foi construyida n'etapes mientres un llargu periodu, qu'entiende del sieglu XII al sieglu XIV. El so aspeutu actual ye una versión restaurada y en gran parte reconstruyida de la tercer ilesia alzada nel llugar.

Les partes del edificiu tienen edaes entendíes ente más de 850 años, les más antigües, y los 30 años, les reconstrucciones más recién. Créese que la primer ilesia -de madera- alcontrar nel sitiu del actual presbiteriu, o na so redoma, ente que de la segunda construcción namái permaneció una parte de los cimientos, sobre los que s'alzaron darréu los murios de la tercer catedral.

Escontra la metá del sieglu XII empecipió la construcción de la catedral actual. Les distintes seiciones pueden datase aproximao como sigue:

Sufrió mientres la so hestoria a múltiples y devastadores quemes, según a delles etapes d'arreglu. La obra más grande de restauración foi la reconstrucción de la nave mientres el sieglu XIX, pos permaneciera como una ruina ensin techu mientres cuasi 400 años, tres una quema en 1531.

La construcción medieval[editar | editar la fonte]

Nun principiu, alredor del añu 1035, sobre'l presuntu sitiu de la tumba orixinal del rei Olaf II llevantó una pequeña ilesia de madera, que tenía probablemente la categoría de capiya y que la so arquiteutura correspondía quiciabes a una modesta stavkirke.

Ente 1070 y 1090, cola medría na arribación de pelegrinos que visitaben la tumba del santu, el rei Olaf III -sobrín de San Olaf- mandó construyir un templu de mayor tamañu. Esta segunda ilesia, que foi construyida en piedra, foi la primer catedral de la ciudá de Nidaros. Tuvo consagrada a la Trinidá y nel so tiempu foi'l mayor templu cristianu del país. Suxurióse que tenía una conformanza d'ilesia salón, con una sola torre central na so fachada occidental, y quiciabes na so construcción participaren arbañiles ingleses.

Obispo San Øystein

En 1153 l'obispáu de Nidaros, hasta entós dependiente del arzobispu danés de Lund, foi alzáu a la categoría d'arzobispáu, y pasó a ser la sede de l'acabante crear archidiócesis noruega. Con ello venir# de inmediatu a tresformar la catedral p'afaela dignamente al so nuevu estatus. Los dos primeros obispos, Jon y Øystein, desenvolvieron un ambiciosu proyeutu arquiteutónicu pa engrandar, remocicar y enguapecer la catedral. Les nueves obres introducieron l'estilu anglonormando, una variante artística desenvuelta en Normandía ya Inglaterra, y utilizáronse albañiles traíos d'Inglaterra, probablemente de Lincoln, por cuenta de les semeyances que d'esa fase caltién la catedral de Nidaros cola catedral d'esa ciudá inglesa.

La torre occidental de la catedral de Olaf III sirvió como torre central, y la so base foi reforzada con columnes más grueses. Concluyéronse la sala capitular y el transepto y empecipióse la construcción de la nueva nave na parte occidental. Les obres fueron atayaes cuando, por causa de les Guerres Civiles Noruegues y la confrontación col rei Sverre Sigurdsson, l'arzobispu Øystein se exilió n'Inglaterra en 1180.

L'arzobispu tornó en 1183. Traxo a Noruega artesanos ingleses diestros nel talláu de la piedra ya introdució les novedaes artístiques europees: l'estilu góticu, cola so variante inglesa conocida como Early English. El coru foi reconstruyíu nesi estilu, y el transepto románicu esperimentó nesta dómina ciertos cambeos góticos. Llevantóse un octógonu completáu ente 1210 y 1220— nel estremu oriental del templu, que tendría como función allugar les reliquies de San Olaf y el presbiteriu; esa estructura octogonal topó bien probablemente la so inspiración na catedral de Canterbury.

L'obispu Sigurd volvió a entamar la construcción de la nave, y en 1248 asitióse la primer piedra de la fachada occidental. La nave, totalmente gótica, asonsañaba'l Decorated Style de la catedral de Lincoln y l'Abadía de Westminster. La fachada, sicasí, incorporó tres hilera d'escultures siguiendo un modelu d'influencia francesa, probablemente basáu na catedral de Reims. La nave concluyóse alredor de 1300.

Quemes y arreglos[editar | editar la fonte]

La fachada occidental en 1839.

La catedral de Nidaros sufrió quemes en delles ocasiones mientres la Edá Media, lo que la fixo oxetu de múltiples arreglos y reconstrucciones. Amburar en 1327, 1432, probablemente en 1451, y en 1531. volvió quemar tres la reforma en 1708, salvándose namái los murios esteriores, y nuevamente en 1719, esta vegada por causa d'una nube llétrica.

La catedral en 1857, cola sala capitular y el octágono. Ésti tenía un chapitel barrocu.
La catedral en 1892, una vegada empecipiada la restauración. Amuésase'l nuevu chapitel del octágono.
La catedral anguaño, cola nave y les torres reconstruyíes.

Pocu dempués de la so terminación, en 1327 o 1328 la catedral foi severamente estropiada por un primer quema. Les decoraciones de madera fueron destruyíes, sobremanera nel coru y l'octógonu. Dar# en l'arreglu, particularmente nel octógonu. Otra quema socedió en 1432, y quiciabes hubo otru en 1451. Los daños nun fueron reparaos totalmente, ante la falta de recursos, y la nave quedó en ruines. La ciudá amburar en 1531, y la catedral esperimentó daños particularmente graves que fixeron necesaria una estensiva remodelación. Sicasí, namái se reparó'l coru y la torre central, pos cola reforma protestante Nidaros dexó de ser la capital eclesiástica de Noruega y los ingresos de la catedral decayeron drásticamente. Noruega atopábase yá xunida a Dinamarca y el rei, residente en Copenḥague, foi dende entós el xefe supremu de la Ilesia. La instauración de la reforma representó, poro, l'entamu d'una fase de decadencia pa la catedral.

En 1718 producióse una nueva quema, y namái sobrevivieron los murios esteriores del templu. Empecipióse un proyeutu de reconstrucción, pero primero que siquier fora concluyíu, la catedral amburó una vegada más, en 1719, nesta ocasión por causa d'una nube llétrica. La reconstrucción tres esta quema -el postreru- incorporó elementos que s'alloñar del modelu orixinal: un chapitel barrocu nel octógonu, un senciellu chapitel piramidal na torre central, púlpitos barrocos y escultures neoclásiques nel octágono. Les capiyes del transepto fueron habilitaes como capiyes funeraries pa families riques de la ciudá.

La reconstrucción moderna[editar | editar la fonte]

Col nacionalismu del sieglu XIX, la catedral de Nidaros foi vista como un iconu cultural del pueblu noruegu, una suerte de testigu mudu d'una dómina de grandor y unu de los más importantes edificios medievales del país. La so relevancia fíxose oficial cuando-y la designó como'l sitiu de coronación de los monarques de Noruega -aquel día xunida con Suecia-. Surdió entós la idea de reconstruyir la catedral a la so imaxe medieval. En 1869, aprobaos pol Storting (parllamentu noruegu), dieron entamu los trabayos de l'ambiciosa restauración. Los arquiteutos Heinrich Ernst Schirmer, Christian Christie, Olaf Nordhagen y Helge Thiis dirixeron socesivamente la restauración, tratando d'averase lo más posible al modelu medieval, basándose en datos arqueolóxicos y históricos de too un equipu d'investigación y d'artistes. En dellos casos, foi imposible conocer les carauterístiques orixinales y los artistes tuvieron qu'inspirase en modelos góticos d'otres partes d'Europa. La restauración de la nave y sobremanera de la fachada occidental foi la parte más problemática, pos se topaben abondo estropiaes. La fachada occidental y los sos dos torres, qu'en xunto representaron la fase final de restauración, quedaron terminaes en 1968, anque la última escultura de la fachada nun s'asitió hasta 1983. Per primer vegada en 2001 les obres de restauración fueron declaraes oficialmente "remataes". Entós empezaron les obres de restauración de lo yá restaurao: cambéu de piedres en mala traza y refuerzos de puntos débiles, obres que siguen entá güei día según un plan de restauración ellaboráu en 1998 por Øivind Lunde y Per Storemyr pal periodu ente 1999 y 2019.

Ceremonies de coronación[editar | editar la fonte]

Coronación de Carlos III Juan na catedral de Nidaros, en 1818. Pintura de Jacob Munch. Palaciu Real d'Oslu.

Dende la primer coronación d'un rei noruegu -en 1163-, l'antigua catedral de Bergen foi'l sitiu onde se coronaron dellos reis na Edá Media. La corona real, sicasí, tenía de ser curiada na catedral de Nidaros.

Cuando Noruega llogró una constitución propia, en 1814, axustóse que los reis teníen de ser coronaos na catedral de Nidaros. El primer monarca en ser investido con tal procedimientu foi Jean-Baptiste Bernadotte -conocíu en Noruega como Carlos III Juan- en 1818. Darréu allegaríen pa ser coronaos Carlos IV (1860), Óscar II (1873) y, tres la disolución de la unión con Suecia, Haakon VII (1906). La de Haakon y la so esposa Maud de Gales foi la última ceremonia de coronación que tuviera llugar en Noruega, pos l'artículu que faía referencia a ello foi abrogado de la constitución en 1908. Dende entós los monarques, al empecipiar el so reináu, namái alleguen a la catedral a recibir la bendición y a xurar les sos obligaciones. Les corones reales namái son utilizaes neses causes pero namái permanecen, simbólicamente, nel altar o dalgún otru llugar.

Les xoyes de la corona[editar | editar la fonte]

La catedral de Nidaros funcionó tamién como curia de les xoyes de la corona noruega en dos causes: ente 1818 y 1825, cuando permanecieron na capiya del brazu sur del transepto, y ente 1988 y 2006, espuestes al públicu na base de la torre norte. Les condiciones nunca fueron demasiáu aparentes, y dende 2006 les xoyes atopar nel Palaciu del Arzobispu.

Les partes del edificiu[editar | editar la fonte]

Fachada occidental.

Fachada occidental[editar | editar la fonte]

La fachada occidental, la principal de la catedral, destaca pol gran valor artísticu de la so obra escultórica. Tópase, sicasí, bien restaurada y anque basada na fachada medieval, totalmente gótica, representa una de les partes más nueves del conxuntu. El so diseñu actual correspuende al arquiteutu Helge Thiis.

Ye una fachada-pantalla (screenfront) de clara factura inglesa, con un ampliu frente que cubre cuasi tola superficie de la parte inferior de les torres que la flanquean. Tien trés austeros portales de baxa elevación y senciellu diseñu.

Magar el diseñu de la pantalla ye de creación inglesa, la disposición de nichos con escultures en tres hilera horizontales y la presencia d'un gran rosetón central y de un piñón cimeru con frondas amuesa más bien influencies de les catedrales gótiques franceses.

Aasmund Olavsson Vinje, como San Sigfrido.
San Xuan, una de les escases pieces de diseñu medieval.

Namái seis escultures tán basaes nos sos modelos orixinales, pos el restu de les obres auténtiques sumió. Los seis imáxenes medievales atópense abellugaes nel muséu del Palaciu del Arzobispu y delles, les de San Xuan y San Dionisio son consideraes obrar cumes de la escultura gótica noruega. La gran mayoría de les escultures son del sieglu XX, y el so modelaje y ellaboración constituyó una pasarela onde se foguearon dellos de los más destacaos artistes noruegos de la dómina. Sofitaes n'otres catedrales europees, pero tamién na fantasía personal de los escultores, les representaciones inclúin a reis y patriarques del Antiguu Testamentu, los dolce apóstoles, dellos difusores del cristianismu y alegoríes de virtúes; como carauterística local añadiéronse santos y personaxes del cristianismu noruegu, ente los que nun podíen faltar San Olaf y Santa Sunniva.

Lo que llama l'atención d'estes escultures ye que dalgunes d'elles son semeyes de persones contemporánees de la dómina en que vivieron los escultores. San Clemente ye una semeya del poeta Olav Aukrust; el rei Azaríes del arquiteutu Gerhard Fischer; l'obispu Sigfrido de Suecia del poeta y periodista Aasmund Olavsson Vinje, quien nun platu lleva tres cabeces, y éstes tienen traces de los arquiteutos Gudolf Blakstad, Herman Munthe-Kaas y Helge Thiis; la escultura de bronce del Arcánxel Miguel, que se llevanta no más alto de la torre norte, ye una creación de Kristofer Leirdal y tien una cara paecida al de Bob Dylan,[4][5] célebre músicu opositor a la Guerra de Vietnam. L'orixe de tales llibertaes artístiques atopar ente los sos precursores de la Edá Media, cuando había'l costume de representar nes estatues les carauterístiques fisionómicas d'obispos, maestros d'obra y arquiteutos de la dómina, o bien de persones con alta posición social o reis, ente que del modelu namái se representaba'l cuerpu.

Portales[editar | editar la fonte]

La ilesia tien nueve portales en total: trés na fachada occidental, dos na nave, unu nel transepto, dos nel coru y unu nel octógonu.

Portal principal de la fachada occidental.
Portal del brazu norte del transepto.

Los trés portales de la fachada occidental son austeros y amenorgaos n'altor. Flanqueados por columnes circulares de mármol blancu, nun destacar pola decoración, sacante los capiteles de formes foliares. Los sos arquivoltes son relativamente sencielles, y nun hai espacios escultóricos en jambes; nun hai tampoco tímpanu nin parteluz.

La cencellez de los portales occidentales correspuende a un costume inglesa, onde la entrada realizábase principalmente pola fachada del norte.[6] Esti esquema ye siguíu en Nidaros, col portal de los pelegrinos, alcontráu na parte norte de la nave. Esti portal, anque senciellu, nun lo ye tanto como los occidentales. Magar esiste un parteluz, ésti ye una senciella columna angular; ente que lo que sobresal especialmente ye'l tímpanu, con un relieve escultóricu que representa a San Olaf arrodiáu de pelegrinos, y un gablete con decoración vexetal flanqueado por dos pináculos y un par de cabeces humanes. Les columnes son iguales a les de la fachada principal.

El portal del muro sur de la nave ye bien similar al del norte, pero con un relieve nel tímpanu que representa a una Madonna flanqueada por dos ánxeles sobre un campu de flores.

El portal del muro sur del coru ye llamáu la entrada del rei. El so allugamientu comunica a la catedral col Palaciu del Arzobispu y, poro, nun foi nunca una entrada abierta a tou públicu.

El portal del transepto alcontrar nel llau norte; ye llamáu frecuentemente'l portal del norte y ye d'estilu románicu anglonormando del sieglu XI. Les arquivoltas del portal tienen una decoración escultórica en zig-zag que terminen, a cada llau, nun relieve con forma de cabeza d'animal sobre la imposta del arcu. Enriba del portal hai una cabeza humana y una ventana gótica.

Transepto[editar | editar la fonte]

El transepto ye esencialmente románicu, con gruesos murios, poques ventanes y bóveda de cañón. El so alzáu de tres pisos consiste nun nivel d'arcaes con un zócalo d'arcos de mediu puntu y delles ventanes con decoración en zig-zag nos perfiles. El triforio y el claristorio tán enchíos d'arcos. Ente que el triforio consta de pares d'arcos de mediu puntu separaos por una columna ya incluyíos nun nichu, nel claristorio tratar d'arcos individuales dixebraos por columnes de dellos baquetones. Nes parés sur y norte del claristorio tópense tamién arcos ojivales góticos, una introducción artística posterior que tenía l'oxetivu de llograr una combinación col coru góticu. La resultancia ye una interesante coleición de formes arquiteutóniques ente'l románicu y el góticu. Nel esterior, los arcos góticos conviven cola arquiteutura románica. Los piñones de dambos brazos y del portal del brazu norte son tamién góticos, con un rosetón central cada unu.

Capiyes del transepto[editar | editar la fonte]

Na paré oriental del transepto esisten dos capilla romániques, una nel brazu norte, llamada lektoriet, y otra nel brazu sur, la Capiya de San Xuan (Johanneskapellet). La Capiya de San Xuan ye la más antigua de dambes y una de les partes más antigües de la catedral. Caltién una inscripción en llatín que señala que foi consagrada pol obispu Øystein el 26 de payares de 1161. Esa ye la única inscripción en tola catedral que menta una fecha y que foi utilizada como ferramienta pa datar la construcción. La senciella capiya tuvo consagrada dende los sos entamos a los santos Xuan el Bautista, Vicente de Zaragoza y Silvestre. Esta rellación de santos, enfrentaos coles autoridaes civiles, representa pa dellos historiadores una intención del arzobispáu pa enfatizar les ambiciones d'independencia de la Ilesia. L'altar de la Capiya de San Xuan ye una pieza de 1985 del escultor Harald Wårvik, ellaboráu con mármol de Bari. La cruz de vidriu ye un diseñu de Wårvik y vien de la fábrica Hadeland.

Nel nivel del triforio, axacente a la paré occidental, en dambos brazos del transepto, hai una especie de galería o segundu pisu, onde s'atopen tres capilla (dos nel brazu norte, una nel brazu sur) que de normal nun son accesibles pal visitante. Nel brazu norte ta la capiya de mayor relevancia artística: la Capiya de la Virxe María (Mariakapellet), afatada con vitrales modernos d'Oddmund Kristiansen; n'ocasiones ye emplegada pal cultu y bodes. Más al norte ta la Capiya de San Miguel (Mikaelskapellet), la más pequeña de toes y nun favorez pa usos llitúrxicos. Ye común, nos países católicos, que les capiyes dedicaes al Arcánxel Miguel –invocáu contra les tentaciones diabóliques- asítiense preferentemente nel sur de les grandes ilesies, pos el infiernu simbolizar nesi puntu cardinal. Sicasí, na catedral de Nidaros la capiya topar nel norte, en concordanza coles antigües creencies nórdiques, onde l'infiernu yera un llugar fríu, más rellacionáu coles rexones boreales.

Perfil de la catedral pel iviernu.

Torre del cruceru[editar | editar la fonte]

La torre actual ocupa'l llugar de la única torre de la catedral de Olaf III, pero la so arquiteutura poco tien que ver con esta postrera. Principalmente gótica, anque inclúi arcos románicos, foi reconstruyida práuticamente na so totalidá por Christian Christie. Tópase estremada en dos niveles con ventanes. El basamento ye de curtia elevación y en contraparte gánase altor cola gran aguya piramidal revistida en cobre, arrodiada por cuatro pináculos, unu en cada esquina de la torre. L'aguya apodera'l perfil de la catedral y entá anguaño ye unu de los puntos que destaquen nel cielu de Trondheim.

Ta sostenida por grueses columnes nel cruceru, que de la mesma delimitan el coru y la nave. Estes columnes fueron remocicaes por Christie, yá que les antigües resultaben sonces pa sostener la torre, faciéndola una estructura inestable.

Coru[editar | editar la fonte]

Coru de la catedral escontra l'altar mayor. Al fondu repara la pantalla que dixebra'l coru del presbiteriu.

Ye un exemplu típicu del Early English, el primer periodu del góticu inglés, con cabecera plana y semeyances col coru de la catedral de Lincoln. Les columnes delimitan seis grandes arcos, y los trés pisos del alzáu se delimitan por impostes horizontales. Les columnes y los relieves tienen una gama d'ornamientos y consoles que los faíen únicos ente sigo, anque esisten repeticiones. Mientres la reconstrucción del sigo XIX, l'arquiteutu Christie quixo repitir los modelos medievales sobrevivientes antes d'introducir nueves variaciones.

Como delimitación de la parte del presbiteriu (incluyíu nel octógonu) col restu del coru esiste una pantalla gótica de piedra con un arcu mayor (que sirve d'entrada al presbiteriu) y dos arcos menores nos lladrales (emplegaos como entrada y salida del deambulatorio) y obres escultóriques de tracería. Na parte cimera, colindando cola bóveda y sobre l'arcu principal, otru arcu ojival sirve de marcu pa un gran crucifixu. La pantalla construyir en dalgún momentu dempués de la quema de 1328 y remocicóse por órdenes del arzobispu Erik Walkendorf a principios del sieglu XVI.

Octógonu[editar | editar la fonte]

Ye una estructura d'ocho lados axacente al estremu oriental del coru, y considérase una estensión d'esti postreru. Ye tamién la parte final de la catedral pol oriente, y la más importante, al allugar el presbiteriu y sobremanera por contener, nel so momentu, el relicariu de San Olaf nel altar mayor.

L'octógonu col altar mayor.

La so conformanza dexó crear un deambulatorio pal coru, per onde pudieren pasar los munchos pelegrinos que s'averaben a la tumba del rei santu.

Al esperimentar menores daños qu'otres partes d'edificiu mientres les quemes, l'octógonu ye la parte más auténtica de la catedral de Nidaros. Coles mesmes, tien la mayor riqueza decorativa medieval qu'esiste en Noruega.

Tien arcaes ciegues de mediu puntu. El triforio y el claristorio presenten arcos agudos bien perfilaos, y les pilastres, de dellos baquetones, tienen capiteles con una rica ornamentación foliar y floral, que recuerden a los capiteles foliares de los templos góticos d'Inglaterra, los llamaos stiff-leaf. Nes parés apaecen escultures en forma de bustos femeninos y masculinos.

Repisa románica del esterior del octógonu, en forma de figura fantástica.

Nel esterior hai columnes de mármol blanco de Trondheim, ensin nenguna función de soporte, sinón puramente decorativa. Nel góticu inglés yera común emplegar columnes de color verde escuru col fin de consiguir un contraste colos colores claros de la piedra caliar de los murios, un costume introducida pol arquiteutu Guillermo de Sens na catedral de Canterbury ente 1174 y 1178. Na catedral de Nidaros llogróse l'efectu contrastante coles columnes de mármol blanco sobre la esteatita verde escura.

Les repises esteriores, con formes humanes, animales o fantástiques, son un legáu del arte románico, anque la so ellaboración foi realizada nel sieglu XX, tomando como modelu a les orixinales.

El chapitel caltién los ocho llaos de los murios, con una forma aguda, cuasi cónica, en combinación cola aguya de la torre del transepto.

L'altar mayor, donáu a la catedral pol rei Óscar II, tien un diseñu similar al d'un relicariu medieval, n'alcordanza al desapaecíu relicariu de San Olaf. Detrás del altar topa un conxuntu escultóricu ornamental d'inspiración gótica, con relieves en mármol blanco qu'amuesen l'apaición de Xesucristu a dos de los sos discípulos en Emaús. Tol conxuntu ye una obra de Christian Christie, executada por Paul Boe en 1882.

Nave[editar | editar la fonte]

Nave mayor, col Altar de la Santa Cruz.

La disposición del alzáu, columnes, arcos y ventanes siguen un modelu similar al del coru, pero equí, siendo una construcción más nueva, algámase mayor riqueza decorativa, con motivos xeométricos heredaos del Decorated Style d'Inglaterra. Amiéstase una mayor cantidá de tracería, qu'inclúi rosetones nel claristorio.

Tien una composición horizontal de tres naves: una mayor y dos colaterales, dixebraes ente sigo por ocho arcos. L'anchor de la nave ye llixeramente mayor que la del coru.

Nel estremu oriental de la nave asítiase l'Altar de la Santa Cruz, modeláu por Wenche Gulbrandsen ente 1986 y 1995, con decoraciones en bronce. Sobre l'altar hai una cruz de plata de 2.6 m, modelada por Wilhelm Rasmussen. La cruz foi un regalu de la comunidá noruega d'Estaos Xuníos a la catedral pa la celebración del 900 aniversariu del fallecimientu de San Olaf, en 1930.

Sala Capitular[editar | editar la fonte]

Ye una construcción independiente xunida al llau norte del coru. L'esterior ye cuasi totalmente románicu, con gruesos murios y ventanes d'arcu redondu, pero nel interior tien arcos ojivales y bóveda de crucería.

Ye tamién llamada Capiya de la Virxe María, anque na Edá Media nunca tuvo tal denominación nin tampoco una función mariana. Na sala capitular tuvieron espuestes les reliquies del obispu Øystein hasta la reforma protestante.

Foi de les primeres partes en ser restaurada mientres el sieglu XIX. La sustitución de parte de la esteatita de los murios orixinales por arenisca clara costó-y el puestu a Heinrich Ernst Schirmer como arquiteutu catedraliciu en 1871.

Vitrales[editar | editar la fonte]

En 1903 presentóse'l proyeutu del arquiteutu Christie pa la remodelación de la fachada principal. Ésti tenía como unu de los sos oxetivos la remodelación del edificiu alredor del rosetón. Avera del rosetón, l'historiador d'arte Jens Thiis señaló que los sos vitrales mentar en fontes del sieglu XVI. La cuestión d'esta parte de la fachada condució a un fuerte alderique qu'a lo postrero sería llamáu la guerra del rosetón. El problema estibaba en que nun esistíen pruebes arqueolóxiques abondos sobre l'apariencia orixinal de la fachada occidental y menos sobre'l vitral principal. Finalmente, el Storting (parllamentu noruegu) aprobó un proyeutu de restauración artística, qu'incluyía al rosetón.

La obra artística de los vitrales foi realizada por Gabriel Kielland ente 1913 y 1934, dempués de ganar un concursu en 1908. Kielland llogró tamién la responsabilidá de les ventanes de la nave y los rosetones de les fachaes sur y norte del edificiu. El so trabayu nun foi copia de nengún artista medieval, anque atopó la inspiración nos vitrales de les catedrales gótiques franceses, cuantimás de la campanuda catedral de Chartres.

Nel occidente, onde se topa la fachada principal, la tema artística ye'l día del xuiciu final, rellacionáu cola puesta del sol, escontra onde mira l'edificiu.

Nel rosetón de la fachada norte tópase representada la Virxe María y el Neñu Jesús, arrodiaos d'antepasaos y reis del Antiguu Testamentu. Na ventana asitiada xusto embaxo del rosetón tópense ilustraos profetes del Antiguu Testamentu.

Na fachada sur la tema ye la resurreición de Cristu, onde Jesús apaez arrodiáu d'escenes de los evanxelios, ente que los apóstoles topar na ventana inferior.

Órganos[editar | editar la fonte]

Nel interior de la ilesia topen dos órganos, dambos de considerable valor históricu. El más antiguu foi construyíu pol alemán Johann Joachim Wagner ente 1738 y 1739, ye de diseñu barrocu y foi montáu en 1741. Tien los tubos ordenaos en 30 rexistros, amás de 2 teclaos y un tecláu de pedal y tópase na galería del transepto norte. Dempués de ser almacenáu na ilesia dende 1930, foi restauráu y asitiáu de nuevu nel so sitiu por Jürgen Ahrend. La galería foi diseñada pol arquiteutu Arne Gunnarsjaa.

Na celebración del 900 aniversariu de la batalla de Stiklestad en 1930 ordenóse un nuevu órganu a la fábrica alemana d'órganos Steinmeyer. Cuando tuvo termináu, el nuevu órganu tenía 127 rexistros, 4 teclaos y el pedal. Mientres la reconstrucción na década de 1960 l'órganu foi treslladáu a una nueva galería nel estremu occidental de la nave y desmontáronse dellos rexistros. Esto destruyó la integridá del preséu, y anguaño esisten planes d'una restauración completa. Ta afatáu pola fachada del órganu barrocu.

Influencies d'otres ilesies y modelu arquiteutónicu en Noruega[editar | editar la fonte]

Relieve de la fachada occidental de la catedral de Nidaros.
Relieve del coru de los ánxeles de la catedral de Lincoln.
Fachada occidental de la catedral de Nidaros.
Fachada occidental de la catedral de Lichfield, posible modelu de Nidaros.

Probablemente fueron delles les ilesies que sirvieron de modelu a la catedral de Nidaros. La ilesia sigue un esquema típicu de catedral, pero con un solu transepto, a diferencia de les catedrales ingleses, onde ye más común la presencia de dos transeptos. En llugar d'una Lady Chapel (capiya axial), utilizóse un octógonu como parte final del coru, nel llau oriental. La estructura de octágono como remate de la catedral nel oriente ye una carauterística propia de Trondheim, entá cuando se basa nes estructures octogonales n'Europa y el Santu Sepulcru. Delles pequeñes ilesies d'otres partes de Noruega tienen formes inspiraes nel octágono de la catedral de Nidaros.

Tamién podría señalase cierta influencia de la catedral de Lincoln y del coru de la catedral de Canterbury. Na nave atopen semeyances decoratives col "coru de los ánxeles" de la catedral de Lincoln, pero a diferencia de los gruesos murios d'ésta, los de la catedral de Nidaros son más delgaos, carauterística más común nes ilesies franceses.

Tocantes a la fachada occidental, tratóse de topar el so modelu n'Inglaterra. La catedral de Lichfield ye una de les catedrales ingleses que mayor semeyanza presenta nesa parte cola catedral de Nidaros, siendo tamién una síntesis d'elementos ingleses y franceses: una fachada-pantalla con dos torres a los lladrales y fileres escultóriques; anque les hestories de dambos edificios nun pueden considerase como paraleles. Los ánxeles musicantes del coru de los ánxeles de Lincoln atopen los sos paralelos nos relieves que flanquean al rosetón na fachada occidental de Nidaros.

Tamién esisten traces compartíes cola catedral de la Santísima Trinidá de Dublín, cuando esa ciudá yera un pobláu nórdicu que caltenía contautu con Noruega. La catedral irlandesa ye llamada tamién Ilesia de Cristu (Christ Church) al igual que la catedral de Nidaros (Kristkirken) y caltién elementos románicos y normandos.

Oxetos históricos de la catedral[editar | editar la fonte]

L'oxetu más pervalible de la catedral de Nidaros, el que dio orixe a la so construcción y a la so nutrida arribación de pelegrinos, foi'l relicariu de San Olaf. D'ésti nun queda nada anguaño, pos foi fundíu y lleváu a Dinamarca na reforma protestante. La mesma suerte corrió'l relicariu de San Øystein, abellugáu na sala capitular. Señalóse que namái sobrevive una piedra preciosa del relicariu de San Olaf, güei espuesta nel Muséu de Ciencies de Trondheim.[7] Acéptase que los restos del santu fueron soterraos ayundes de la catedral, anque na catedral católica d'Oslu caltiénse un güesu, presuntamente de san Olaf.[8]

Imáxenes neoclásiques del octágono, de Hans Michelsen, y Cristu de Bertel Thorvaldsen (güei nel Palaciu del Arzobispu).

Na cripta, llugar onde se soterró a personaxes de la Edá Media, esistíen numberoses llábanes con representaciones faciales. Eses llábanes considérense los primeros "semeyes" en Noruega, y polo tanto asígnase-yos un valor históricu. Agora formen parte de la coleición museística del Palaciu del Arzobispu, axacente a la catedral, lo mesmo que les escultures orixinales del esterior de la catedral.

Tamién nel Palaciu del Arzobispu tópense espuestes delles obres del sieglu XVIII y XIX que formaron parte del moblame de la catedral pero que fueron retiraes porque representaben intrusiones que nun correspondíen a la obra orixinal. Ye'l casu de les escultures neoclásiques de los apóstoles de Hans Michelsen que se topaben nel octógonu, lo mesmo qu'un retruque en yelsu del famosu Cristu de Bertel Thorvaldsen (que'l so orixinal topar na catedral de Copenhague). Pela so parte, el preciosu retablu barrocu, obra de dellos artistes del sieglu XVIII, foi donáu a la Ilesia de La nuesa Señora de Trondheim en 1837 y ende permanez anguaño.

Tumba real[editar | editar la fonte]

Los siguientes personaxes de la realeza fueron soterraos na catedral de Nidaros, como da testimoniu una placa nel interior:

Servicios[editar | editar la fonte]

La catedral de Nidaros alministra cotidianamente los sacramentos relixosos de la Ilesia de Noruega, de confesión luterana. Tamién s'ufierten dacuando servicios en idioma alemán y la sala capitular suel habilitase pa la comunidá anglicano. Nos últimos años amontóse'l númberu de pelegrinos que lu visiten, sobremanera xente de Noruega y Suecia.

La catedral funciona tamién como un establecimientu cultural onde se presenten de manera regular recitales de música relixosa, yá seya d'artistes propios —nos que s'inclúin cinco coros permanentes y los organistes—, como d'otros llugares de Noruega o l'estranxeru.

Nel esterior construyir en 2006 un local d'atención a los visitantes, onde se vienden retruques del arte de la catedral, según llibros, discos y alcordances.

Intentu d'atentáu contra la catedral[editar | editar la fonte]

Abarrúntase que músicos del black metal noruego (Euronymous y Varg Vikernes) entamaron atentar contra la catedral de Nidaros a principios de los años 90. El llanzamientu del so álbum De Mysteriis Dom Sathanas paez ser la causa d'esti intentu d'atentáu, pos la portada del álbum amuesa la parte este de la catedral[9] y dambos músicos quemaren munches ilesies con anterioridá, y dalgunes de les ilesies amburaes apaecíen na portada de los sos álbumes. Pero Euronymous foi asesináu por Vikernes n'agostu de 1993, lo que punxo fin a esta trama.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Schirmer, H. Y.: Forslag af 30. april 1851 til Restauration af Trondhjems Domkirke; referíu en Danbolt 1997. Asina quedó de manifiestu cuando la catedral foi designada na Constitución como llugar de coronación, col financiamiento estatal pa la so completa restauración y como depositaria de les xoyes de la corona.
  2. Asina lo considera, por casu, l'historiador d'arte Roar Hauglid, nel so llibru Norway : paintings from the stave churches (1955)
  3. A esa dómina pertenecieron tamién les antigües catedrales d'Oslo, Bergen y Hamar, güei destruyíes.
  4. El mesmu Kristofer Leirdal reconoció qu'utilizó les traces de Dylan pa la escultura; n'entrevista col periódicu Adresseavisen en xunu de 2001. Nettavisen (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  5. El Mercurio Online. «Escultor inspirar en Bob Dylan pa arcánxel Miguel» (castellanu). Consultáu'l 27 d'ochobre de 2009.
  6. Engel, 2004.
  7. Ekroll, Øystein. 2000. St. Olavs skrin i Nidaros
  8. Duin, 1984. Sitiu de la Ilesia Católica en Noruega
  9. Campion, Chris (20 de febreru de 2005). «In the face of death». The Observer (Guardian Unlimited). http://arts.guardian.co.uk/features/story/0,11710,1419364,00.html. Consultáu'l 6 d'ochobre de 2007. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Bibliografía básica[editar | editar la fonte]

  • Danbolt, Gunnar, Nidarosdomen, fra Kristkirke til nasjonalmonument, Oslo 1997, ISBN 82-7694-024-2
  • Ekroll, Øystein, Arkeologi og myter. Hva skjedde omkring Nidarosdomen før år 1200? i Trondhjemske samlinger, Trondheim 2006 ISBN 82-997479-0-2 s. 7–30
  • Ekroll, Øystein, Stige, Morten, Havran, Jiři, Middelalder i Stein bind 1 i serien Kirker i Norge, Oslo 2000, ISBN 82-91399-09-3
  • Fischer, Gerhard, Domkirken i Trondheim, Kirkebyggeriet i middelalderen, bind 1-2, Oslo 1965
  • Lidén, Hans-Emil, Middelalderens steinarkitektur i Norge i Norges Kunsthistorie bind 2 Oslo 1981, ISBN 82-05-12266-0
  • Lysaker, Trygve, Domkirken i Trondheim Fra Katedral til Sognekirke 1537-1869, bind 3, Oslo 1973

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

  • Duin, Johannes J., Streiftog i norsk kirkehistorie 1450-1880, St. Olav Forlag 1984. Orixinalmente impresu en St. Olav Magasin, 67 (1955), 350-353.
  • Engel, Ute, Arquiteutura gótica n'Inglaterra. En El Góticu. Arquiteutura, escultura, pintura. Könemann. Tandem Verlag GmbH, Königswinter, 2004.
  • Mathiesen, Henrik, Domkirken i Trondhjem og det norske folk, Oslo 1926

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]