Ziortza-Bolibar

Coordenaes: 43°14′42″N 2°33′21″W / 43.245°N 2.5558333333333°O / 43.245; -2.5558333333333
De Wikipedia
Ziortza-Bolibar
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Lea-Artibai
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Ziortza-Bolibar Jose Salbador Azpiazu Totorikaguena
Nome oficial Ziortza-Bolibar (eu)[1]
Nome llocal Cenarruza-Puebla de Bolívar (es)
Códigu postal 48278
Xeografía
Coordenaes 43°14′42″N 2°33′21″W / 43.245°N 2.5558333333333°O / 43.245; -2.5558333333333
Ziortza-Bolibar alcuéntrase n'España
Ziortza-Bolibar
Ziortza-Bolibar
Ziortza-Bolibar (España)
Superficie 18.94 km²
Altitú 162 m
Llenda con Munitibar, Aulesti, Markina-Xemein, Mallabia y Berriz
Demografía
Población 398 hab. (2023)
- 219 homes (2019)

- 194 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Lea-Artibai
0.03% de Vizcaya
0.02% de País Vascu
0% de España
Densidá 21,01 hab/km²
Más información
Fundación 2005
Estaya horaria UTC+01:00
ziortza-bolibar.com
Cambiar los datos en Wikidata

L'anteiglesia de Ziortza-Bolibar (tamién conocida como Cenarruza-Puebla de Bolívar o Cenarruza-Bolívar) ye un conceyu de la provincia de Vizcaya, País Vascu (España), perteneciente a la contorna de Lea Artibai. Tenía 395 habitantes según el censu del añu 2007. La superficie del términu municipal ye de 18,50 km², lo que da una densidá poblacional de 21,35 habitantes per km².

Anque hai noticies de la so esistencia dende'l sieglu XI, tratar d'un conceyu anexonáu en 1969 al de Marquina-Jeméin, que recuperó la so municipalidá'l 1 de xineru de 2005.

El nome de Bolívar vien del vascu y significa "vega del molín", de bolu = "molín" y ibar = "vega", documentáu Molinibar;[2] Cenarruza vien de *Zinaurritza[3] (vasc. zihaurri 'yezgo' o 'sabugu menor' + sufixu -tza de bayura).

Topónimu[editar | editar la fonte]

Históricamente'l conceyu llamóse en castellán Cenarruza, figurando asina en tolos censos del INE ente 1842 y 1960, yá que históricamente poblar de Bolívar había estáu subordinada a la colexata de Cenarruza. Ente 1969 y 2005 el conceyu tuvo anexonáu al conceyu de Marquina-Jeméin. Cuando recuperó la so municipalidá en 2005, adoptó la denominación oficial de Ziortza-Bolibar. Ziortza ye la forma normativa moderna n'euskera del topónimu Cenarruza, ente que Bolibar ye la forma vasca del topónimu Bolívar, nome del principal nucleu de población del conceyu.

Esisten delles teoríes pa esplicar l'orixe etimolóxicu del topónimu Cenarruza. Una vieya etimoloxía referida a esti topónimu fai derivar el topónimu de *Zinaurritza(h)a,[4] del protovascu *zinaurri (vascuenciu: zihaurri; castellán: 'yezgo' o 'sabugu menor') más *-tza(h)a, sufixu de bayura, modernu -tza. Otra etimoloxía propuesta ye que'l topónimu provendría de la espresión Tzear Otza, que quier dicir "fastera fría", lo que nun esclaria la -n- nel nome romance. Ziortza sería una evolución del más antiguu Cenarruza, esistiendo varies teoríes al respeutu de cómo se produciría esta evolución.

El principal nucleu del conceyu ye Bolívar o Puebla de Bolívar. L'orixe etimolóxicu paez claro, vendría de bolu ibar, que significa n'euskera vega del molín. De fechu la mención más antigua d'esta población ye como Molinibar nel sieglu XI. D'antiguo escribíase Bolíbar n'español, pero depués pasó a escribise como Bolívar. N'euskera escríbese anguaño Bolibar d'alcuerdu a les regles ortográfiques modernes del idioma.

Barrios[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar nos siguientes barrios:

  • Arta (86 hab.)
  • Bolibar (166 hab.)
  • Zeinka-Zearregi (109 hab.)
  • Ziortza-Goierria (34 hab.)

La trubiecu de la familia de Simón Bolívar[editar | editar la fonte]

Monumentu a Simón Bolívar donáu pol gobiernu de Venezuela en 1927.

Simón Bolívar (1783-1830), líder de la llucha de la independencia de dellos países de Suramérica, y veneráu como Llibertador y Padre de la patria por Venezuela, Colombia, Panamá, Ecuador, Perú y Bolivia, contribuyó a estender per tol mundu y especialmente por Llatinoamérica el nome de Bolívar. Nel so honor fueron bautizaos dos países (Bolivia y la República Bolivariana de Venezuela), según ciudaes, estaos, cais, places, etc. col nome de Bolívar.

La conexón ente'l Llibertador y la pequeña aldega vizcaina de Poblar de Bolívar atopar nun antepasáu direutu de Simón Bolívar, el so quintu güelu, conocíu como Simón de Bolíbar, el Viejo, quien emigró a mediaos del sieglu XVI dende Vizcaya a América.

Nun se sabe con seguridad si Simón Bolíbar el Viejo yera natural de Poblar de Bolívar, una y bones delles fontes citen la cercana villa de Marquina como la so llocalidá natal. Sicasí, sí paez seguro que, anque él pudo nun nacer en Bolívar, la so familia sí que yera natural d'esta llocalidá.

Paez ser que Bolíbar "el Viejo" pertenecía a los Rementería (de errementari que significa ferreru en vascu), una caña segundona de la familia Bolíbar o Bolíbar-Jáuregui (significa palaciu de Bolívar), familia noble que tenía la so casa-torre solariega en Poblar de Bolívar. La casa solariega de los Rementería allugábase tamién na mesma llocalidá. El patronímicu de la so familia yera Ochoa. Entós daquella nun esistíen regles fixes pa la configuración y tresmisión de los apellíos. L'apellíu de la so familia yera Ochoa de la Rementería de Bolíbar-Jáuregui; pero'l padre de Simón de Bolíbar el Viejo intercambió Rementería por Bolíbar-Jáuregui, quiciabes por ser esti apellíu de mayor prestíu. Simón de Bolíbar el Viejo foi'l que simplificó l'apellíu al quedase namái con Bolíbar, prescindiendo del patronímicu Ochoa (por aquella dómina dexaron d'utilizase los patronímicos) y quedándose solamente col nome de la llocalidá de la so familia. Una vegada establecíu en Venezuela, pasó a escribir el so nome con v, dando orixe a la saga de los Bolívares americanos.

Na actualidá'l pequeñu pueblu guarda con arguyu l'honor de ser orixe d'un llinaxe que dio a la historia universal unu de los sos personaxes más relevantes.

En 1927 el Gobiernu de Venezuela costeó la construcción d'un monumentu n'honor a Simón Bolívar na plaza del pueblu de los sos antepasaos. Esi foi'l primer monumentu alzáu n'honor al Llibertador n'España. Na década de 1950, el gobiernu venezolanu, como deferencia a la llocalidá orixinaria de la familia del Llibertador, subvencionó la construcción de les escueles de Poblar de Bolívar y el frontón y donó al pueblu un bustu de Simón Bolívar, qu'inda se caltién.

Na actualidá la plaza principal del pueblu llámase Plaza Simón Bolívar. Caltener na llocalidá'l Palaciu Bolívar (Bolibar Jauregia), casa solariega construyida nel sieglu XVI nel llugar ocupáu por casar-torre Bolíbar que dio nome a la llocalidá y al apellíu del Llibertador. Sicasí, esta nun yera la casa de los antepasaos cercanos del Llibertador, que, como comentemos antes, pertenecía a una caña menor d'esta familia, los Rementería. La casa de los Rementería, asitiada d'antiguo detrás de la ilesia, yá nun se caltién. El caserío Errementarikua, dependiente d'aquella antigua casa, foi rehabilitáu y convertíu en muséu. El Muséu Simón Bolívar foi inauguráu en 1983 coincidiendo col bicentenariu de la nacencia del Llibertador, y ta dedicáu en parte a la figura del prócer llatinoamericanu y en parte a la etnografía y hestoria de la Vizcaya medieval.

Eleiciones municipales de 2011[editar | editar la fonte]

Cuatro partíos presentaron candidatura nesti conceyu p'aportar a l'alcaldía: EAJ-PNV, Bildu, PSE-EE y PP vascu. Estos fueron los resultaos:

Puebla de Bolívar[editar | editar la fonte]

Plaza Simón Bolívar.

Bolívar o Bolíbar (en castellán antiguu) (Bolibar oficialmente y según la ortografía vasca actual) ye una anteiglesia de Vizcaya (País Vascu) asitiada nes márxenes del regueru homónimu (tamién llamáu Bolibar y Bolíbar) a los pies del monte Oiz.

Dende 1969 hasta 2004 perteneció, xunto col barriu de Cenarruza/Ziortza, al conceyu de Marquina-Jeméin, hasta qu'un movimientu vecinal consiguió que dambos barrios volvieren constituyise en conceyu independiente, esta vegada col nome de Ziortza-Bolibar.

En Bolívar xeneróse l'apellíu homónimu. Simón Bolívar de la Rementería, colonizador nacíu nesti barriu, llevar d'Europa a América, onde echó raigaños. El so descendiente, el "llibertador d'América" Simón Bolívar, fixo famosu'l términu, lo que llevó a la proliferación de sitios con esti nome per tol mundu y dio nome a los estaos de la República de Bolivia y la República Bolivariana de Venezuela. N'honor al prócer hai un monumentu conmemorativo, una estatua y un muséu en Poblar de Bolívar. La casa solar de Simón Bolívar, procedente de la caña menor de la familia Bolívar, yera Rementería. Esta casa taba detrás de la ilesia, pero foi baltada.

Otres figures pernomaes que tienen el so orixe nesta pequeña población son: Diego de Irusta, que participó na batalla de las Navas de Tolosa; los abás de la colexata de Zanarruza; Diego de Irusta y Bernardino de Irusta; el xeneral Francisco de Longa, héroe de la Guerra de la Independencia, y el xeneral Pedro de Zubiaur.

La colexata de Cenarruza[editar | editar la fonte]

Claustru de la Colexata de Santa María de Cenarruza.

La colexata de Cenarruza o de Ziortza asitiar a escasos 2 quilómetros del nucleu urbanu. Foi un importante enclave dientro de la ruta xacobea de la mariña y la so influencia estendíase más allá de la contorna, superando l'ámbitu relixosu.

La tradición marca la so fundación nel sieglu X.

El complexu consta de:

  • La ilesia, del sieglu XIV nos sos oríxenes, anque con munches remodelaciones, correspondiendo l'estáu actual a un estilu góticu y pudiéndose fechar nel sieglu XV.
  • El claustru, renacentista. De planta cuadrada y dos cuerpos con arcos de mediu puntu'l primeru y rebaxaos el segundu.
  • La puerta esti, que ye la principal entrada al complexu relixosu.
Escudu de la colexata, águila col craniu ente les garres.
  • La puerta oeste, más pequeña que l'este, lluz el mesmu escudu y sobre el mesmu la imaxe de l'águila col craniu ente les garres.

Tuvo hospital de pelegrinos.

Otros monumentos de Bolívar[editar | editar la fonte]

Personaxes célebres[editar | editar la fonte]

  • Diego de Irusta (1487-1563): abá de la Colexata de Cenarruza.
  • Pedro de Zubiaur Ibarguren (1540-1605): militar y marín. Lluchó na Guerra anglu-española (1585-1604), onde consiguió sonaes victories contra los ingleses.
  • Simón Bolívar de la Rementería "el Viejo" (1532-1612): antepasáu direutu del "Llibertador" Simón Bolívar. Alministrador colonial en Venezuela.
  • José Antonio Illoro Arregui, Chiquito de Bolívar (1952): puntista. Consideráu nel so momentu un de los meyores del mundu.
  • Miren Urkiola Aranberri (1988): llevantadora de piedres. [5]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Koldo Mitxelena (1977), Fonética histórica vasca, Diputación de Guipúzcoa
    Real Academia de la Llingua Vasca: [1]
  3. Cfr. Real Academia de la Llingua Vasca: [2]
  4. Cfr. Real Academia de la Llingua Vasca: [3]
  5. Corréu, El. «Nueva marca de Urkiola. El Correo». Consultáu'l 2018-01-28.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]