Valdecasa

Coordenaes: 40°39′28″N 5°02′06″W / 40.657777777778°N 5.035°O / 40.657777777778; -5.035
De Wikipedia
(Redirixío dende Valdecasa (Ávila))
Valdecasa
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Valdecasa (es) Traducir Raquel Lopez Gerardo
Nome oficial Valdecasa (es)[1]
Códigu postal 05143
Xeografía
Coordenaes 40°39′28″N 5°02′06″W / 40.657777777778°N 5.035°O / 40.657777777778; -5.035
Valdecasa alcuéntrase n'España
Valdecasa
Valdecasa
Valdecasa (España)
Superficie 21.76 km²
Altitú 1366 m
Llenda con Muñico, Cillán, Manjabálago, San Juan del Olmo, La Torre y Narrillos del Rebollar
Demografía
Población 57 hab. (2023)
- 36 homes (2019)

- 25 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,62 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
valdecasa.es
Cambiar los datos en Wikidata

Valdecasa ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Tien una población de 57 hab. (2023)[2][3].

Toponimia[editar | editar la fonte]

Nel Tomu IX del Diccionariu Xeográficu-Estadísticu d'España y Portugal (1826) apaez "Val de Casa" como anexu de Grayes y detállase la estensión del términu y los cultivos que nél se llevaben a cabu. Na páxina 106 del tomu III del mesmu, nel apartáu dedicáu a Cillán, apaez la siguiente cita: "...y arrodiáu de montes na llamada sierra de Gorría, escontra la parte del N. mirando a la tierra de Moraña, y próximu a un formosu valle bien abondosu en trigu, cebada y garbanzos. Llamar de Ríu Almar esti valle, por baña-y un regatu d'esti nome que tien el so orixe na mentada sierra, xunto al pueblu de Valdecasa, corta al valle pola so metá, y diríxese per tierra de Peñaranda a desaguar nel Tormes, pasando pelos pueblos de Solana del Ríu Almar, Muñico y otros." L'orixe euskera y del norte de Castiella de dalgún topónimu ufiértanos pistes sobre la procedencia de los colonos repobladores d'estes tierres, asina por casu Gorría (Del euskera colorada, posiblemente debíu al color que tomaben les fasteres pel hibiernu al tar cubiertes de carbayos Quercus pyrenaica que como tol mundu sabe vuélvense acolorataos pel hibiernu pos nun lleguen a perder la fueya pa protexer les yemes de los sos futuros biltos de los fríos intensos y con mayor motivu si contémplense al atapecer. Pudiera ser que tamién quedara dalgún bosquete de fayes que, según analises polínicos d'estudios arqueolóxicos llevaos a cabu en zones circundantes, paez ser una especie que crecía en diverses zones de la Sierra d'Ávila). Llugares como Canchilla Duero, por casu, faen clara referencia al ríu que traviesa Castiella y Portugal, Navillas de Brieva, como'l pueblu de La Rioxa... Otros topónimos derívennos a la presencia musulmana, sobremanera el del ríu Almar una y bones una de los sos dos fontes naz nesti términu, na Fonte del Valle, y la otra surde na mesma ermita de Les Fontes. Otros como Valle Jarmó o Jalmín pudieren correspondese tamién con derivaciones del árabe, anque apocayá esti topónimu apaez nun documentu de pagu de contribución como Valle Jalmundo que podría tener connotaciones visigótiques. Esto tampoco resultaría estrañu una y bones relativamente cerca atópase la necrópolis de La Combayadura, perteneciente a esti periodu. Quiciabes, inclusive pudiera producise la esistencia de dalgún coleutivu hebréu, pos amás de los costumes que se caltienen en Castiella procedentes de los sos xudíos y qu'en Valdecasa podíen reparase como en cualesquier otru pueblu, esisten topónimos como la Cueva de Marranos (pallabra d'orixe árabe cola que se nomaba a aquelles persones que practicaben el xudaísmu) o les distintes navas y navillas que s'estienden por tol términu y que según les últimes investigaciones tamién pueden venir de esa llingua. Otros describen a cencielles el llugar al que nomen El agallarejo, La piedra del pozu, El egido, El colladillo, La cabeza, El berrocalejo...

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 1366 msnm.[4][5] Valdecasa asítiase al abellugu de los cuetos de la Sierra d'Ávila; ta empobináu al suroeste. El paisaxe ye un magníficu exemplu del batolito del Sistema Central, ente les cualos, de lloñe, remanez Serrota y a la qu'estos paisanos conocen como Salrrota que ye como paecía llamase escontra 1833 según consta nel "Diccionariu Xeográficu Universal dedicáu a la Reina Nuesa Señora" que foi editáu nesa fecha. Según los historiadores denominóse "sierra errota" o sierra de molinos polos munchos inxenios hidráulicos que s'asitiaben nes fasteres del Corneja, Adaja, Texos y otros gargüelos, fábriques que s'abastecíen de les sos ruedes nes canteres de Villatoro, conocíes como los Rondales, nome que remembra les piedres volanderas de los molinos. A manera d'interés, pela zona de la Sierra d'Ávila, en pueblos como Muñogalindo o Balbarda, amás de Valdecasa, conozse tamién a la Serrota como "Salrrota". Otra perspeutiva ye la que s'estiende al infinitu morañego que se convierte en mar cuando'l sol atopa cada tarde col horizonte dende "El horst de la Sierra d'Ávila".
Noroeste: Muñico Norte: Cillán Nordeste: Cillán
Oeste: Manjabálago y Ortigosa de Rioalmar Este: Narrillos del Rebollar
Suroeste: San Juan del Olmo Sur: La Torre Sureste: La Torre

A Valdecasa llegar por una estrecha y trabancosa carretera que parte de Cillán. A metá de camín pásase pol únicu llugar anexu de Valdecasa: Pasarilla del Rebollar qu'apaez mentáu nun antiguu documentu como Cases de la Paxara y que s'inclúi nel términu de Valdecasa nel censu de 1857. Barrios identificar cola antigua Palenciana. Más palantre, cuando se llega al Alto de les Navillas (Navillas de Brieva), yá s'acolumbra dalguna de les sos cases y naves. Hasta apocayá la so visión dende esti puntu yera casi inapreciable al confundise les escases construcciones que podíen acolumbrase, toes elles de piedra berroqueña, col mesmu petreo paisaxe. Asina, escondíu y vixilante, a mano y a tresmano, guardó esti conceyu la so senciella hestoria.

Orografía Nel

términu municipal hai un total de 1 vértiz xeodésicu instaláu conocíu popularmente como "El Tíu Blanco".

Vértices xeodésicos de Valdecasa
Términu municipal Puntu xeodésicu Altitú (msnm) Númberu Fecha de construcción Fueya MTN Coordenaes
Valdecasa Navas[6] 1725,441 53 059 1 de xineru de 1983 530 40°39′32.8150″N 4°59′00.1708″W / 40.659115278°N 4.983380778°O / 40.659115278; -4.983380778

Economía llocal[editar | editar la fonte]

Les sos xentes siempres vivieron de la ganadería y de una pequeña y humilde agricultura de subsistencia. Esto yera normal, yá que se trata d'un paisaxe montascoso y ricu en camperes, na so mayor parte comunales, como ye común en Castiella y entá ye más nos paisaxes serranos. Esta práutica de la ganadería marcó siempres y entá sigui marcando de dalguna manera, el ritmu vital de Valdecasa. Inda güei, families enteres practiquen l'alzada, moviéndose tolos iviernos en busca de camperes a les deveses d'Estremadura, costumes que remembren un pasáu nómada que, en tiempos remotos, practicaben yá los vettones.

Conocer por tradición oral el costume de dalguna d'estes families que dempués de tornar d'Estremadura bien avanzada yá la primavera, mover de nuevu pel branu a los montes de Llión colos sos ganaos. De dómines remotes caltiénse amás del usu común de les camperes y el llendo común de cabres, vaques y, nel pasáu, inclusive de gochos. Les oveyes, al formar fataos más numberosos, nun participaben nesti sistema de llendo. Tantes cabeces de ganáu llevar a pastiar, tantos díes que la familia ponía pastor pa curiar el fatáu de tol pueblu. Pa pasar el relevu de familia en familia utilizábase como testigu un cuernu buecu de vaca. Este, de la mesma, tenía la utilidá de sirvir pa convocar al fatáu comunal soplando por unu de los sos dos furos y faciéndolo sonar. Nuna población como esta, ensin una casa consistorial mencionable y ensin una gran torre d'ilesia de la que pudiera asomar un reló, el soníu de "el cuernu" marcaba irremediablemente el llatíu vital de xentes y ganáu. Otra interesada referencia pa midir les hores yeren les lluces y solombres que'l correr del día dibuxaba nos cuetos y na espadaña de la ilesia.

La agricultura de secanu entamar con un sistema de rotación que tamién siguía tol pueblu. Cultivar en zones alternes (fueyes) que quedaben exentes d'animales hasta que, una vegada rematada la collecha, los rastroxos quedaben llibres al soltase la fueya y toos yeren llevaos a eses zones p'aprovechar esta llacuada de paya seco y entá vertical. La imaxe provocaba almiración sobremanera ente los más vieyos que siempres s'asomaben dende'l Cantar del Calvariu o dende les Llanches de les Eres pa contemplar dicha concentración pecuaria. Apocayá atopóse una piedra de molín granítica, paez que nun foi terminada pos nun s'aprecien les mozquetes típiques nin s'aprecien señales de ser usada. Pol so allugamientu, más bien paez que s'atopó nel so llugar de fábrica: "El Lancharón". Esti afayu danos pistes de que probablemente esistiera dalgún pequeñu molín na zona. Ta totalmente cubierta por liquen, polo que paez abondo antigua.

Tamién se rotaba el tipu de cultivu y por eso alternaben les gramínees, sobremanera centenu, anque tamién cebada y en menor midida trigu, con lleguminoses como les algarrobes y los garbanzos. Toos estos cultivos yeren llevaos cada branu a les eres onde se remataben los procesos antes del almacenaxe nos sobráivos de les cases y nos payares. El pueblu enteru pasaba'l branu nes eres, nun faltaben les xeres que se diben asocediendo, primero llevantando la fexina, estendiendo la parva, triando, llimpiando'l granu de la paya, penerando, barriendo la era… y yá al anochecer, cuando namái los vencejos xixilaben, detrás de dalgún montón, na era, sabe dios qu'otres coses pasaben. Otra imaxe recurrente de los atapeceres de Valdecasa yera la llegada de dalguna reciella d'oveyes que nun dormía aquella nueche nuna herrén nel campu y los pastores echaben sal nes llanches de les eres y tas llambíen y rellambíen hasta dexales impolutas. Por cuenta de la abrupta orografía del terrén, yera dignu reparar como baxaben por esos pedregales los carros de dos ruedes con aru metálicu, tiraos por dos vaques de raza negra avileña y engalanaes con unes precioses melenes de cueru que protexíen los sos güeyos de les mosques y sobre les que se sofitaba'l xugu de pesada madera. El volume del carru cargáu multiplicar por cuatro o cinco con al respective del so tamañu vacíu cuando nél cargábase segáu o los fexes de cebera. Yera carauterísticu oyer la voz del arrieru llamando a les vaques pol so nome; dacuando tenía que ver col tipu d'animal: Piñana, Jarda, Morucha... otres vegaes yera'l calter, el color, la forma de los cuernos: Marquesa, Portuguesa, Colores, etc. Valdecasa dispunxo, siquier nel sieglu XX, d'una tienda qu'al empar yera tabierna. Conócense dos cases que cumplieron esta función. Y yera ellí "en ca Floro", ensin dulda otru de los espacios vitales del pueblu, onde trescurríen les hores de too tipu de xente, neños tomando un refrescu y viendo la tele, homes curtidos xugando una brisca, muyeres de cualquier edá mercando cualquier cosa... y el teléfonu... Ellí taba tamién el teléfonu público y único. Ellí víamos Heidi, Orzowei... Munchos momentos de la nuesa infancia trescurrieron nesi llugar...

Allugamientu del términu municipal de Valdecasa dientro de la provincia d'Ávila.

Había dalgún fornu onde d'antiguo se cocía'l pan, anque yo recuerdo meyor los serones cargaos de fogaces que'l "Tíu Pedro", el carteru, traíanos sobre los sos pollinos siquier una vegada a la selmana. Una cortil cercana a la ilesia denominar como la cuaya polo que ye de suponer que nel so día hubo dalguna. Tamién se conocen xentes del pueblu que nun se dedicaron a la ganadería nin a l'agricultura sinón a oficios artesanales cola albañilería, la carretería, la carpintería… Tou esto foi perdiendo al sufrir el retrocesu provocáu por un fondu aislamientu y los movimientos demográficos de la segunda metá del sieglu XX. Valdecasa nun dispunxo de carretera nin camín transitable pa vehículos de tracción mecánica hasta bien entraos los años 70. A partir d'ende llevóse l'agua a les cases, ente que la lluz llétrico llegara a empiezos de los 60. Por esto llegar a Valdecasa yera toa una aventura. Los caminos y siendes taben transitaos y pa llegar o colase del pueblu siempres había que garrar el "coche de San Fernando, unos a cuerpu y otros andando" con destín cillán, Balbarda, Grayes... Alredor del pueblu, atarraquitaos ente un bosquete de negrucos, frutales, álamos temblonos, morales, nozales y otres especies, cultivábense numberosos y diminutos pequeños güertos pal gastu de les families. Tamién se regaben dellos praos y dempués faíase'l almiar col segáu recoyíu. Pela rodiada del pueblu d'antiguo cultivábase'l llinu y por eso hai una zona que caltién el nome de Llinares. Darréu yera la meyor zona cercana al pueblu pa llograr una bona collecha de pataques. Na actualidá, sobre los sos cuetos, instalóse un parque eólicu.

Historia[editar | editar la fonte]

Amás de los restos arqueolóxicos que s'atoparon nos pueblos circundantes como San Juan del Olmo, Cillán, Chamartín de la Sierra, Balbarda, Muñico, etc., d'orixe vetón, romanu, visigodu y alto medieval, amás de les referencies históriques de les que darréu se tien constancia, paez qu'esisten nel términu municipal de Valdecasa, na zona de la Devesa de Rehollo, tumbes escavaes en piedra que paecen ser visigodes. Fálase tamién de que'l vieyu escudu del pueblu llucía una gran encina que les sos cañes colgaben hasta'l suelu… quiciabes se trate d'una vieya hestoria ensin fundamentu. Esta zona ye de les denominaes polos historiadores de la provincia d'Ávila como de repoblación tardida. Según pue lleese nel tomu II de la Hestoria d'Ávila d'Ángel Barrios, una vegada consolidáu'l mapa de poblamientu nel que nel "cabildru" de Rioalmar consten 34 pueblos (ente ellos Graios, Palenciana, Pasariella, Ortigosa, Maniavalago, Narros, Muñicoblasco...) y de resultes de la propia medría vexetativa, crecedera xeneral de tipu estensivu, mientres la segunda metá del sieglu XIII, surdieron nueves aldegues a onde moviéronse families de llabradores que s'asitiaron nes fiendes que la colonización anterior, a partir de los vieyos pueblos había dexáu vacantes. Nuevamente Ángel Barrios infórmanos de que nel "Cabildru" de Riolamar crear hasta once nueves aldegues que fueron: Robledillo, Viniegra, Quemada, Aldeyela, Cillán, Echamartín, Orihuelos, El Prior, Tiamuña, Zan y Valdecasa, delles d'elles güei sumíes. Y en la publicación de Gil Robles del añu 1250 pueden lleese Nafarriellos (Narrillos del Rebollar), Barbaharda (Balbarda), Pasariella, Graios, Munnicos, Ortigosa... polo que ye bien probable que por eses feches yá esistiera tamién pobladores de l'actual Valdecasa. Con fecha de 9 de xineru del añu 1312 una denuncia alude a qu'hubo incursiones illegales per estes tierres pa cortar lleña, roturar tierres y fataos de ganaos per parte de vecinos del cercanu Vadillo. Los Conceyos de L'Aldea arrexuntar en sexmos y acomúñense a los procesos de repoblación dende'l sieglu XIII. Valdecasa apaez como aldega independiente perteneciente al Sexmo de San Pedro col so anexu Pasarilla.

Historia eclesiástica[editar | editar la fonte]

Eclesiásticamente, Valdecasa siempres perteneció a la parroquia de Grayes (güei conocíu como San Juan del Olmo anque pa los sos vecinos Valdecaseros, d'onde baxa'l xeláu vientu escorna cabres, siempres van ser “los de Grayes”). Valdecasa perteneció al denomináu "Benficio de Grayes" desque esti fundóse, propiedá del Conventu de la Encarnación d'Ávila. Polo que nesti sentíu y en munchos otros, siempres dependió d'esti pueblu yá que siempres foi más grande, meyor comunicáu y disponía d'un bon comerciu, masera, médicu, cura… Y nun faltaben nin falten güei los vecinos de Valdecasa na romería de la Virxe de les Fontes. Hasta la desamortización, los parroquianos dependieron de les monxes del Conventu de la Encarnación d'Ávila, según consta en distintos archivos y a les que-yos pagaben el so tributos.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 21,76 km²,[7] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 70 habitantes y una densidá de 3,22 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Valdecasa ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[8]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[8]      Población según el padrón municipal de 2011[9] y de 2017 del INE.

Arquiteutura popular[editar | editar la fonte]

Ventanuco con rexa de fierro forxáu.
Teyáu con texas árabes.

Pueden reparase delles traces carauterístiques na construcción de les cases más antigües. Ensin alloñar n'absolutu del más puru estilu serranu, dalgunes presenten na entrada una pequeña antoxana llamada portalillo que solía decorase nel so interior con figures xeométriques decoraes con tonos azules de añil sobre'l fondu blancu del cal. El material utilizáu pal esterior de les viviendes ye'l granitu, dando pie a construcciones d'anchos murios con pequeños buecos nes ventanes, siempres con rexa de fierro forxáu. La cubierta yera de texa árabe que folgaba sobre madera enxareyada con piornos y ramos o tamién con madera de ripia. Les puertes de les cases yeren de doble fueya y permanecíen col so parte cimera abierta dende la mañana a la nueche. De normal reproducíase'l mesmu esquema con dalguna variación. Entrar nun portal nel que solía atopase un vasar, la cantarera, dalguna banqueta o siella y casi siempres dalgún almirez o cazo de metal pellí colgáu, frente a la puerta. El portal cumplía la función de distribuidor ente les diverses estancies. Nos cuartones de madera del techu colgábense siemprevivas que yeren cortaes la nueche de San Xuan primero que saliera'l sol. Les parés interiores yeren d'adobe, los techos de madera, de normal d'álamu y los suelos de piedra o direutamente de folla (tierra batida) que se regaba antes de ser barríu pa evitar la polvoreda. A esquierda y derecha podía haber una o dos sales que de la mesma teníen una o dos alcobes caúna. Les alcobes aisllar de la sala con cortines d'algodón blanco bordaes o con puntillas. Nel centru d'estes sales había una mesa redonda y alredor, xunto a les parés, sielles, arcones, bagules y dalguna mesa llena de vasos y pequeños recipientes de cristal asitiaos, por casu, de mayor a menor. El moblame de normal fregábase con xabón y sable finu lo que-y dotaba d'un aspeutu carauterístico y ablancazao. Les parés, n'ocasiones taben empapelaes, anque na mayoría de los casos yera'l cal la que les jalbegaba d'un blancu esllumante. Yera costume decorar les estancies con zócalos baxos de distintos colores. Al fondu podíamos atopar la cocina con una gran campana de chimenea nel techu onde nos fríos iviernos colgábense los embutíos y otres viandes de la imprescindible matanza. Na cocina tamién solía haber un vasar colos buecos pa los baldes de cinc onde se fregaben los caciplos, un escañu, una mesa pa comer, banquetes, sielles y tajillas. Direutamente na paré había una oquedad con unes tables que sirvía p'almacenar les especies: el pimentón, el oriéganu, la sal… usábase como una pequeña alacena y como tal afatar con puntillas realizaes con filo o inclusive retayaes en papel pa ser añalmente sustituyíes. La imprescindible despensa nunca faltaba, según la escalera d'accesu al sobráu so la cual guardábense les tinajes pal vinu o les aceitunes… El sobráu yera una pieza fundamental de les cases porque amás de sirvir como cualesquier otru desván pa guardar trastos en desusu, sirvía p'almacenar el granu separáu poles trojes que nun yeren otra cosa qu'unos pequeños tabiques d'adobe; tamién dellos productos de la güerta como les cebolles, pataques, nueces… La mayor parte de les cases disponíen d'una corrolada y dependiendo del tamañu d'ésti, unu o más payares. Na corrolada taben les piles tallaes en piedra onde se sirvía'l calderu de comida pa los gochos.

La ilesia[editar | editar la fonte]

L'únicu monumentu que destaca nel pueblu ye la so pequeña Ilesia. Ta construyida en piedra y paez, pol estilu de la so fachada, del sieglu XV, anque probablemente tea construyida sobre otra anterior. Esta afirmación deber a que s'aprecien, a la primer vista, dos estilos bien distintes de construcción: la zona del ábside y norte, paez anterior a la cara sur, probablemente del sieglu XIII. Sospriende la so pequeña espadaña mudéxar de lladriyu polo que'l so orixe pudiera ser anterior de la dómina en que se produció la repoblación, quiciabes esistiera como ermita. El fechu de que se produxera esta repoblación tampoco demuestra que la zona tuviera dafechu despoblada. Nel patiu hai una cruz de piedra y antes había una olma bueca onde s'escondíen el chavales pa xugar y les curuxes nocherniegues p'asustar. Tamién s'atopa, pegáu al ábside, el pequeñu campusantu. Dende este paez reparase nel centru del ábside lo que pudo ser una pequeña ventana saetera que probablemente diera lluz al interior antes d'instalar el magníficu retablu del primer barrocu (pola so cencellez) o inclusive tardientu-renacentista presidíu por un formosu y delicáu relieve de la Anunciación en madera policromada. Lo flanquean diverses talles d'imáxenes de santos y una virxe con neñu, pol vezu y como ye lóxicu por cuenta de la vinculación cola Orde del Carmelo, paez tratase de la Virxe del Carmen anque nuna mano porta una mazana. Hai un Cristu bien antiguu y apocayá restauráu y un interesáu calvariu más deterioráu. Detrás del sagrariu hai una pintura al oleu que tien de describir dalgún milagru asocedíu en dalguna guerra, anque nun s'aprecia bien pola falta de lluz nesi espaciu y quiciabes porque precisa de forma urxente una restauración. Tol suelu de la ilesia ta compuestu por sepultures y d'antiguo, cuando nun había bancos pa sentase, les muyeres asitiábense sobre eses piedres, con un coxín pa arrodillarse y un mantel con veles bien fines enroscaes nuna tabla qu'encendíen p'allumar l'alma de los sos muertos. Los homes asitiar na parte trasera y los mozos pola escalera del campanariu. La restauración del suelu que tuvo llugar na parte del altar sobre los años setenta foi bien desafortunada al sustituyir les antigües baldoses de folla cocida por un terrazo industrial blancu y horrible. Por eso ye meyor mirar escontra riba y contemplar el senciellu pero guapu artesonado qu'ensin nengún llugar a duldes espresa los sos curtios pero segures traces mudéxares. En dalguna ocasión escuché que les vigues más grandes del teyáu de la ilesia veníen de árboles que cortaron n'El Prajoncillo. Amás, alzando la vista nun se piensa nos daños que dicha obra ensin control causaría a les sepultures qu'ellí se despintaben. So la escalera del campanariu atopa una rústica pila bautismal de granitu. Va años, a entrambos llaos de la nave había dos talos altares. Unu d'ellos presidir una imaxe policromada de San Blas que dexó'l pueblu de Grayes en cuenta de un bracu semental: Diz la lleenda qu'aquel iviernu les xentes de Grayes carecieron enforma del gargüelu como castigu por aquel desafortunáu trueque. A un llau d'esta imaxe atopaba la Virxe de la Estrella que perdió la policromía y al otru la que tien de ser un exvoto y denominar como La Neña Legañosa que tamién lluz el color y testura de la so madera. Al otru llau podía vese una imaxe moderna de la Inmaculada y un cuadru de la mesma de desconocíu autor y valor topar na paré del fondu. Col tiempu, tamién foi asitiada ellí la imaxe de la patrona del pueblu: Santa Teresa de Jesús que siempres tuviera sobre los sos andes, como dispuesta a salir de procesión, ensin dulda debíu al calter andaniegu de la nuesa Santa, y por que el día de la fiesta, báillen-y la xota. Faíense delles paraes nesta procesión y asitiábense delantre d'andar dos files (d'antiguo namái d'homes) que baillaben sones ancestrales al ritmu de la gaitilla y el tamboril. D'esta imaxe de Santa Teresa, la mio güela y la mio tía Juana, cuntaben una hestoria acompañada d'un cantar qu'empezaba asina: Cantar dicen cantar, en El Parral te compunxeron y por Solana pasasti y a Grayes te llevaron para en esta preparar… Polo visto, a los vecinos de Grayes gustó-yos la nueva imaxe o quiciabes vieron la oportunidá d'esquitase pol cambéu del San Blas y nun dexaben que la imaxe de La Santa saliera de la so ilesia. Ante esta situación, los vecinos de Valdecasa, dirixíos polos representantes del Conceyu, formaron una procesión y dirixiéronse a buscala… les campanes nun dexaron de tañer y repicar, y al ver los de Grayes que s'averaben al regueru de La Canaleja salieron al so alcuentru y apurriéron-yos la imaxe terminando col tracamundiu. Dende entós celébrase'l 28 de mayu la llegada al pueblu d'esta imaxe, ye la fiesta chica.

El potru y la fonte[editar | editar la fonte]

Detrás del muriu del campusantu caltién un potru de ferrar güees y caballeríes. Nuna paraxa llamada El Prajoncillo, atópase una fonte de les llamaes romanes, so un arcu de piedra perfectamente talláu y que probablemente sía de dómina románica. Esta atopa un pocu deteriorada desque construyeron les infraestructures pa llevar l'agua potable a la población, según los antiguos pozos de llavar. Unu de los cualos yera un venero d'agua cristalino que nun camudaba de temperatura nin pel hibiernu nin pel branu.

Rutes[editar | editar la fonte]

El paisaxe de monte qu'arrodia al pueblu dexa delles escursiones bien recomendables como la xubida al cuetu Berrocalejo qu'apaez como'l respaldu del pueblu y que nel so visu puede atopase el Cantar acuñáu con quesu que ye una gran bola de granitu que paez qu'en cualquier momentu va rodar fastera embaxo llevándose tou per delantre. Tamién puede xubise pol Escalerón, balcón petreo frecuentáu por utres, y en clavando cualquier cachu de fierro nuna de los resquiebros del Cantar de les Tachuelas y casi xugar a la petanca con otres piedres que se tiren al envís d'asitiales sobre una col so parte cimera plana, un pocu más arriba. Son los "cantares de responsos", apenes conocíos pero son afitaos perinteresantes nos que s'entemez lo máxico, lo relixoso y la naturaleza. Son grandes bolos de piedra, allugaos al llau de los caminos, onde los viandantes llanzaben piedres. Si la piedra quedaba enriba entonaben una plegaria que los protexía nel so viaxe. Daqué similar son los milladoiros gallegos. Queden munchos cantares de responsos n'Ávila pero permanecen na so mayoría nel olvidu, tendríamos d'intentar inventarialos y reconocelos. Pueden dise travesando cuetos y visitar paraxes como'l Corrolada de los Hontanarejos onde se guarda delles vegaes el ganáu que curia'l pastor comunal, anque tea en ruines, y asina hasta algamar el Cuetu de les Navas, onde puede esfrutase d'una magnífica fonte d'agua xelada y xubir al visu del Cuetu de Gorría (1717m) onde puede vese el vértiz xeodésicu del IGN, llamáu popularmente el Tíu Blanco. Dende esi puntu contrólase tol Valle de Amblés y gran parte de la Moraña, según bona parte de les sierres de Gredos y Guadarrama, la vista ye impresionante. Otra escursión consiste en xubir por La Cabeza hasta la Llancha Ronchaera que nun ye otra cosa qu'un pequeñu tobogán natural na piedra pola que d'antiguo s'esmucíen xugando los pastorcillos. Y pa los más ventureros y duechos n'espeleoloxía, tien de resultar bien interesante enfusase na Cueva de Marranos, de la que paez nun conocese'l fin. Escontra l'oeste puede esfrutase d'un sele paséu ente carbayos (Quercus pyrenaica) centenarios. Ye una paraxa natural onde crecen les peoníes (Paeonia broteri) les dedaleras (Digitalis purpurea, Digitalis thapsi ), los álamos temblonos (Populus tremula) y munches más especies bien interesantes y fáciles d'afayar hasta enfusanos nun magnifico encinar que ye la devesa de Rehollo.

La Devesa[editar | editar la fonte]

La devesa de Rehollo perteneciente al términu municipal, cúntase que tuvo en venta o axudicación sobre los años 50-60. Los vecinos del pueblu tuvieron bien interesaos n'adquirila yá que yeren los primeres con derechu a optar a la compra. Ello ye que tuvieron tan clara esta postura que llegaron a roturar la tierra pa tenela a puntu pa la siguiente llantadera. Pero'l caciquismu de la dómina, l'engañu, la traición y dalgún bolsu apináu, xugaron la baza na so contra y perdieron el so derechu ensin poder faer nada por recuperalo. Esta estensión que tien les meyores tierres de cultivu de tol términu municipal, pasu a otres manes y collo el conceyu perdió la so oportunidá de caltener, siquier, xentes que pudieren trabayar les sos tierres.

Tou esto escuchar y vivir mientres los añorados branos de la mio infancia. Aquellos branos que pasaba cola mio güela, Victoriana Muñoz, una gran muyer de la qu'aprendí amás otres munches coses que fueron de gran trescendencia na mio educación y formación como persona. Pero nun puede falase d'ella y nun mentar (anque nun voi faer lo por medrana a omitir el nome de dalguna), a toes aquelles persones que por aquella dómina habitaben el pueblu. Recuerdo munches vegaes a los que yá nun tán, ensin dulda yeren parte d'un paisaxe, d'una forma de vivir que nunca va volver pero que nos marcó enforma a los qu'entá tenemos la suerte de poder cuntalo y que siguimos faciendo, anque sía dende la distancia, que tol so legáu nun caya nel olvidu. Son rellatos de tresmisión oral y apuntes de la escasa lliteratura na qu'apaez el nome d'esti pueblu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Valdecasa na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  6. Institutu Xeográficu d'España (1 de xineru de 1983). geodesia.ign.es (ed.): «Navas». Consultáu'l 18 d'avientu de 2013.
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  8. 8,0 8,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Valdecasa».
  9. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]