Ulea

Coordenaes: 38°08′27″N 1°19′47″W / 38.140833333333°N 1.3297222222222°O / 38.140833333333; -1.3297222222222
De Wikipedia
Ulea
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Rexón de Murcia Rexón de Murcia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Ulea (es) Traducir Victor Manuel Lopez Abenza
Nome oficial Ulea (es)[1]
Códigu postal 30612
Xeografía
Coordenaes 38°08′27″N 1°19′47″W / 38.140833333333°N 1.3297222222222°O / 38.140833333333; -1.3297222222222
Ulea alcuéntrase n'España
Ulea
Ulea
Ulea (España)
Superficie 40 km²
Altitú 126 m
Llenda con Molina de Segura, Archena, Villanueva del Río Segura, Ojós y Blanca
Demografía
Población 874 hab. (2023)
- 453 homes (2019)

- 421 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de Rexón de Murcia
0% de España
Densidá 21,85 hab/km²
ulea.info
Cambiar los datos en Wikidata

Ulea ye un conceyu español perteneciente a la contorna del Valle de Ricote, na Rexón de Murcia. Llenda al norte con Blanca, al este con Molina de Segura, al sur con Archena y Villanueva del Segura y al oeste con Ojós y Blanca. Ta asitiáu a 29 quilómetros de Murcia.

La so estensión ye de 42,5km², y cuenta con una población de 913 habitantes (INE 2016),[2]. El pueblu atopar a 126 msnm. El conceyu consta de dos nucleos de población: Ulea y Venta Puñales.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El nome de Ulea, que'l so nome paez traducise por Ulliya = "l'Alta", non lo documentamos hasta la segunda metá del sieglu XIV. Con toa probabilidá tres reconquistar sería una pequeña alquería integrada nel términu de la so vecina Ojós, hasta qu'un posterior desenvolvimientu poblacional dexó la so segregación ya independencia, pasando la fortaleza a denominase les Peñes de Olea (Ulea).

Xeografía[editar | editar la fonte]

Ulea atópase enclavada en plenu valle de Ricote, estrechu valle aluvial formáu pel ríu Segura, a 126 metros d'altitú, dispuesta xunto a la fastera del reborde montascosu de dichu valle.

El so términu municipal entiende una estensión de 42,5 km², tomando árees asitiaes fora del valle, como la zona de La Losilla y Venta Puñales.

El cursu del ríu Segura fai de llende municipal colos términos vecinos de Ojós y Villanueva, de que'l so nucleu urbanu falta tan solo 1 Km.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución de la población de Ulea (llinia verde) nel contestu de la contorna moderna del Valle de Ricote

La población total de Ulea ye de 891 habitantes (INE 2017), con una densidá de población de 20,96 /km² .

Clima[editar | editar la fonte]

Dispón d'un Clima semiárido mediterraneu, con agües irregulares y escases, principalmente en primavera y seronda.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

La presencia del ríu Segura xunto a la llocalidá de Ulea tuvo siempres gran influencia na so hestoria.

Piénsase que los primeros pobladores presentar nestes tierres en tiempos neolíticos, magar nun hai xacimientos arqueolóxicos nel términu municipal que lu demuestren.

Íberos[editar | editar la fonte]

Na fastera del monte El Castiellu hai unos restos que certifiquen la esistencia d'un pobláu íberu nos sieglos IV-III e. C. Nesta zona, topáronse delles cerámiques con decoración xeométrica. El pobláu vivía nesta dómina de l'agricultura, la ganadería y la pesca.

Romanos[editar | editar la fonte]

Restos de la Torre de la Losilla.

Na cercana paraxa del Saltu de la Novia atopar ente 1970 y 1972 los restos d'un pobláu romanu de los sieglos IV y V d. C. El so allugamientu deber a la importancia estratéxica d'esti puntu pa la defensa del Valle de Ricote. Una muralla cerraba la zona protexendo aquellos puntos nos que la defensa natural nun yera abonda. Otra muerte romana ye una calzada datada nos sieglos I-III d.C y que tuvo en funcionamientu hasta los sieglos XVII y XVIII. Conectaría Cartaxena con Chinchilla pasando pol Puertu uleano de La Losilla.

Musulmanes[editar | editar la fonte]

Vista típica del Valle de Ricote, contorna morisca, con Ulea a mano derecha.

Tres la so llegada nel 711, los musulmanes asitiar nel monte del Castillo, zona fácil de defender y xixilar. Güei día caltienen dellos fragmentos de la muralla que protexía a la población y los restos d'un barcal. Los musulmanes enllantaron los sos sistemes de riego a base d'acequies y nories, lo que supunxo una gran meyora de l'agricultura nes vegues del Segura. Ello ye que entá se caltienen dalgunes d'estes nories na güerta de Ulea. Tamién s'atopen los restos d'una pequeña mezquita na fastera del Castillo.

Nel Valle de Ricote tuvo'l so orixe la Tercer taifa de Murcia, al producise la sulevación d'Ibn Hud contra los almohades nel 1228.

Reconquista[editar | editar la fonte]

Ulea entró na órbita de la Corona de Castiella xunto al restu de la Taifa de Murcia a partir de 1243, tres la firma del Tratáu d'Alcaraz.

Ulea foi apurrida a la Orde de Santiago en 1285 como'l restu del Valle de Ricote (sacante Archena) tres la promesa de cesión que Sancho IV de Castiella fixo a la Orde si esta ayudába-y n'el so causa socesoria. Los santiaguistas controlaron d'igual forma otres munches llocalidaes del fronterizu Reinu de Murcia, siendo los que traxeron a Ulea la reliquia del Lignum Crucis, venerada mientres les Fiestes de mayu.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

A principios del sieglu XVI, los musulmanes presentes en Ulea y que nun deseyaben abandonar la Península Ibérica convertir al cristianismu, tresformándose les mezquites n'ilesies, fenómenu que se produció en tol Valle de Ricote.

Ulea llogró nel sieglu XVI el privilexu de Villa con conceyu, pero año más tarde foi amestada a Caravaca. Nesta dómina la población de Ulea yera bien amenorgada y los cultivos atopar nun estáu de gran abandonu.

Ulea recuperó con Felipe II el privilexu de Villa ante la necesidá económica de la Corona. El númberu d'habitantes xubió a principios del sieglu XVII, pero foi entós cuando s'espulsó a los moriscos que quedaben na zona, xenerándose en consecuencia importantes problemes económicos ante la despoblación xenerada.

Nel sieglu XVIII la población xubió de nuevu. Empezó entós un periodu benignu pa Ulea, polo que los santiaguistas, que se treslladaren a Villanueva, tornaron a la llocalidá.

Edá contemporánea[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XIX, Ulea esperimentó una gran puxanza algamando una población de más de 1.000 habitantes, númberu que se caltuvo más o menos constante hasta los nuesos díes.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Bartolomé
Ilesia de San Bartolomé.

Atópase na parte más alta y occidental de la llocalidá, xunto a un gran desnivel y a numberoses cases dispuestes sobre la fastera. Xunto al Conceyu, son los dos elementos principales de la Plaza de la Constitución.

Tratándose orixinalmente d'una mezquita-ilesia mudéxar, la so construcción data d'entamos del sieglu XVI. Tres la conversión de los moriscos, la llocalidá foi una de les primeres villes en tener ilesia parroquial. Col pasu de los años fuéronse añadiendo nuevos elementos, según les circunstancies de cada momentu. El so estáu actual ye consecuencia d'una ampliación na que se caltuvo la estructura orixinal.

L'historiador d'arte Alfonso Pérez Sánchez describe que la ilesia tenía una armadura de madera «con arcos bien agudos, en tou asemeyáu a la de Alguazas, la so cubrición yera más senciella, policromada tamién y con llazos d'a ocho nel almizate». Quedó fora de cultu tres la quema que sufrió en 1939. L'armadura afayó años más tarde escondida tres la bóveda.

Monumentos civiles[editar | editar la fonte]

Casa del Cura o Casa Parisina [[Ficheru
Casa del

cura (Ulea).jpg|thumb|150px|Casa del Cura.]] De cuatro plantes, con dos torrexones volaos y estructura cuadrada, ta considerada como unu de los edificios más emblemáticos de Ulea.

Foi construyida por José Río Carrillo, un uleano que trabayaba na esportación de fruta ente los años 1910 y 1915. Nun viaxe a Francia conoció al arquiteutu Alexandre Gustave Eiffel, con quien-y xuniría una gran amistá. Frutu d'esta rellación, Eiffel visitó en más d'una ocasión el Balneariu de Archena. Piénsase qu'él o dalgún alumnu aventayáu so pudieron ser los autores del proyeutu de la mesma. Nesti casu tratar d'una de les poques obres que l'arquiteutu francés realizó n'España, magar ye ciertu que nun esisten planos nin escritures que puedan confirmar la so autoría.

Construyida como vivienda particular, foi adquirida pola Parroquia de San Bartolomé en 1996, usándose como Casa Parroquial, y foi restaurada pocu dempués.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía d'esti conceyu ta basada principalmente na agricultura (naranxes, llimones, albaricoques, peres y piescos) y el so posterior envasado y esportación del productu como productu frescu o destinaos a les fábriques conserveres.

Los servicios esistentes atópense representaos na so mayor parte poles dependencies del Conceyu y pol Colexu Públicu “Santa Cruz”. Anque tamién se cunta con Consultoriu Médicu, Centru Local d'Empléu, Centru d'Atención a persones mayores, Piscina Municipal y Centru Cultural onde s'atopa amás d'un salón d'actos y en club de los pensionistes, una Biblioteca Pública con una estensa bibliografía.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiestes n'Honor a la Santa Cruz de Ulea:

Los actos tienen llugar del 1 al 3 de mayu. Celébrase una procesión onde se recibe al Lignum Crucis, estiella de la Cruz de Cristu, que puede trate mientres tol añu na Ilesia de San Bartolomé, y que'l 3 de mayu ye bañada pol párrocu.

Al pie de les manifestaciones relixoses, hai otros actos como verbenes nocherniegues.

  • Fiestes de San Bartolomé:

Se celebrán en redol al 24 d'agostu, día de San Bartolomé, y xunen actuaciones populares a la festividá y la procesión relixosa.

  • Selmana Santa:

Na Selmana Santa uleana, amás de los oficos relixosos, pueden almirase distintes procesiones:

Domingu de Ramos: Procesión de les Palmes, dende la plaza del Henchidor.

Xueves Santu (procesión del silenciu): Procesión que se celebra alredor de les 12 de la nueche na que sale'l Cristu crucificáu de la Hermandá de Xesucristo de la Bona Muerte.

Vienres Santu: Estremada en dos partes: Pela mañana(10:00), na que puede reparase los pasos de Xesucristo de la bona muerte , San Juan y la Virxe de los Dolores. Esta procesión tien llugar a les 10 na plaza , pa pasiar los santos pol pueblu. Y pela nueche (22:00): el la que pueden reparase los pasos de Xesucristo na cama , San Juan y la Virxe de los Dolores.

Domingu de resurreición: Esta procesión parte dende la ilesia hasta un encruz na cual tien llugar n'alcuentru ente cristu resucitáu , la Virxe de los dolores y San Juan.

  • Esaltación de la Santa Cruz:

Esta fiesta realiza'l 14 de setiembre na cual la Santa Cruz (Lignum Crucis) sale en procesión peles cais de Ulea solo per esi día, faciendo visita a los enfermos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu nacional d'Estadística» (castellanu). Cifres de población referíes al 01/01/2015 Real decreto 1079/2015, de 27 de payares

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Marín Oliver, A; Salmerón Marín, P; Aroca Bernal, J.A. Hestoria de Ulea: la bella prisionera. Ulea, 1992.
  • López Campuzano, M. Los tramos de calzada del Puertu de Losilla (Ulea, Murcia): documentación arqueolóxica de la posible vía Cartago Nova-Saltigi. Memories d'Arqueoloxía, Nᵘ12 (1997), pp 355-374.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]