Tommaso Campanella

De Wikipedia
Tommaso Campanella
Vida
Nacimientu Stilo (es) Traducir[1]4 de setiembre de 1568[2]
Nacionalidá Bandera de Reinu de Nápoles Reinu de Nápoles
Muerte París[3]21 de mayu de 1639[2] (70 años)
Familia
Casáu con ensin valor
Estudios
Estudios Universidá de Padua
Llingües falaes llatín
italianu[4]
Oficiu filósofu, escritor, poeta, astrólogu, escritor de ciencia ficción, relixosuteólogu
Trabayos destacaos Poesie (en) Traducir
Ciudad del Sol (es) Traducir
Seudónimu/os Settimontano Squilla
Creencies
Relixón catolicismu
Orde relixosa Orde de Predicadores
Cambiar los datos en Wikidata

Tommaso Campanella (4 de setiembre de 1568Stilo (es) Traducir – 21 de mayu de 1639París) foi un filósofu y poeta italianu. Ye tamién citáu pol so nome acastellanáu, Tomás Campanella. El so nome antes d'entrar na Orde Dominica foi Giovanni Domenico Campanella.

Escribió, ente otres munches obres, una defensa de Galileo y el tratáu utópicu La ciudá del sol (compuestu mientres la so llarga estancia na cárcel por una conxura antiespañola, la mesma causa que l'economista Antonio Serra), onde describe un Estáu teocráticu universal basáu en principios comuñales d'igualdá.

Biografía[editar | editar la fonte]

Casa de Tommaso Campanella en Stilo
Conventu dominicato en Placanica

A los 15 años ingresó nel conventu dominicu de Santu Domingu de Placanica, emitiendo los sos votos col nome de frai Tommaso. Estudió filosofía y teoloxía en San Giorgio Morgeto y Nicastro, amosando especial almiración pola física naturalista y el antiaristotelismu de Telesio. En 1589, ensin cuntar colos sos superiores, dirixir a Nápoles en compañía d'un rabín xudíu, que lo introduz nel círculu de Giovanni Battista della Porta, nel que se practicaben intereses máxicos y naturalistes, poles que siempres sintió especial atraición.

En 1591 publicó ellí la so primer obra, Philosophia sensibus demonstrata, en defensa de Telesio, sufriendo pocu tiempu dempués el primer barruntu de demonismu y herexía, y siendo procesáu pola so propia Orde al añu siguiente. Un cuartu procesu (en pasando por Roma, Florencia, Boloña y Padua) más grave que los anteriores, fai que-y treslladen a Roma, siendo recluyíu na cárcel de Tor di Nona por orde del Congregación pa la Doctrina de la Fe Santu Oficiu. Llograda la llibertá, retirar al pequeñu conventu de Santa Maria di Gesù (Stilo), aparentando una vida recoyida y tranquila. Mentanto entamaba una conxuración contra la dominación española en Calabria, y la instauración d'una república teocrática perfecta similar a la utopía que formula en Città del sole. Delatáu, ábrese-y en 1599 un procesu político y eclesiástico nel que se-y acusa de rebelión y herexía. El gobiernu español y l'autoridá eclesiástica determinen en 1602 conderga-y a cadena perpetua nel Castel Nuovo de Nápoles, onde pasa 27 años. Mientres esta reclusión compunxo les sos principales obres, reelaboró les qu'en Bolonia arrampuñára-y la Inquisición y caltuvo rellación con estudiosos del so tiempu (Galileo, Scoppio, Gassendi, etc.). A requerimientu de la mesma Orde de Predicadores foi-y dada la llibertá total pol papa Urbanu VIII. El 21 d'ochobre de 1634, vistíu de flaire mínimu, con falsu nome, fuxó a Francia, onde Campanella atopó candial acoyida. Cinco años dempués, morrió nel conventu de la Rue Saint-Honoré de París.

Tommaso Campanella, La Città del Sole, Carabba, 1915

Campanella tenía un temperamentu impetuosu, combativu; talentu d'amplia erudición, con una audacia intelectual desenfrenada, que lu llevó a encetar toles ciencies. Creyóse predestinado por Dios pa la misión providencial de realizar la unidá de tol mundu, estremáu por lluches doctrinales, polítiques y relixoses; unidá que constituyó la gran obsesión de la so vida.

Obra[editar | editar la fonte]

Metaphysica, 1638

Les obres de Campanella, 82 en total, tomen munchos campos de la filosofía. Dellos títulos sos son Teoloxía (1614) y Metafísica (1638).

Ente les sos obres importantes destáquense: De sensu rerum et maxa (1590, revisada en 1628), na qu'espón la doctrina de l'animación universal, y la so gnoseoloxía. De monarchia hispanica discursus (1601), tratáu políticu en redol a la prioridá de la monarquía española, so l'autoridá espiritual del Papa, nel conciertu políticu universal. Città del sole (1602, revisada en 1613) publicada en llatín (Civitas solis, poetica escurre Reipublicae philosophicae, 1623), la obra más significativa del so pensamientu políticu, na que traza la so república ideal, naturalista y teocrática. Universalis Philosophiae seu metaphysicarum rerum, partes trés, libri XVIII (1638), ye como una biblia de la filosofía». Monarchia Messiae (1605), onde teoriza sobre la monarquía universal: el Papa ye'l soberanu supremu, los príncipes los sos brazos; la humanidá va tener entós paz so un solu rei y un solu pastor. Tamién escribió una Apologia pro Galileo, mathematico florentín (1616).

Campanella, partiendo de los principios del naturalismu telesiano, deduz darréu la universal sensibilidá de les coses: n'efeutu, si los animales sienten, ye señal de que sienten tamién los elementos de que tán constituyíos (De sensu, 1,1). Esta sensibilidá ye debida a un espíritu sutil que determina'l consensu de les coses naturales ente sigo. Proclama, igualmente, la supremacía de la conocencia sensible, l'únicu que reporta certidume absoluta. Amenorga toa conocencia a la sensibilidá. Mas, ¿cómo puede l'alma conocese a sigo mesma? Campanella resuelve'l problema al establecer un autoconocimiento orixinariu de l'alma, que fai posible la conocencia de toles demás coses. Pa ello básase nel principiu de que la sensación, al ser pasión, provién de l'asimilación del suxetu cognoscente a la cosa conocida. Nesta autoconciencia fúndanse les determinaciones esenciales de la realidá natural, de les qu'ella nos fai conscientes: el poder, el saber y l'amor al ser.

Tola so filosofía especulativa ta destinada a encontar un ideal políticu-relixosu: el gobiernu de la humanidá pol Sumu Pontífíce, en quien tien de recayer tamién el poder temporal. En realidá, vien establecer una dictadura sacerdotal, sofitándose na condición desfalleciente del home, tan solo remediable nesa ciudá helíaca. Pa la ortodoxa católica, la so relixón naturalista, como venceyu d'orde espiritual y unificador, supón una decadencia del cristianismu, yá que estropia gravemente la so dimensión sobrenatural.

Pensamientu[editar | editar la fonte]

Monumentu a Tommaso Campanella en Stilo

Primeramente, inspirar en Bernardino Telesio (1509-1588), anque más tarde estremó'l so pensamientu. Telesio pretendió estudiar la naturaleza a partir de los sos propios principios, que para él amenorgábense a l'acción del calor y el fríu sobre lo corpóreo, alloñar d'esta forma tantu d'Aristóteles como de la maxa. Telesio afirmaba l'autonomía de la naturaleza y arriendes d'ello, la necesidá d'estudiala de manera independiente a la metafísica a partir de la información que suministra la esperiencia sensible. Reparar nel pensamientu de Telesio, dalgún componente animista inspiráu nos presocráticos. Campanella, a diferencia de Telesio, avérase daqué más a la maxa y al animismu. La so teoría de la conocencia afirma que toa conocencia deriva de la sensibilidá y alla amenórgase. Entós, la conocencia sensorial apurre certidume absoluta y polo tanto nun riquir pruebes de nenguna clase. El escepticismu nun tien sentíu porque hai una facultá innata na alma que nos asegura principios induldables, el primeru de los cualos ye qu'esistimos, pensamos, queremos y podemos. Esta conocencia de sigo mesmu ta presupuestu en cualquier conocencia de les coses esteriores. Conocemos, primero de too, a nós mesmos, y namái conocemos les coses esteriores en cuanto conocemos modificaos o impresionaos por elles; Campanella estiende esta conciencia a tolos seres.

Foi un comunista utópicu. Manifestar contra la escolástica y combinaba les idees del sensualismu y el deísmu con concepciones místicu-relixoses. Foi escorríu pola Inquisición por cuenta de la so llibertá de pensamientu. Suañaba con una humanidá llibre y próspero, mas confiaba en que'l so suañu podría tornase en realidá cola ayuda del Papáu. Encontó'l so ideal comunista nel mandatu de la razón y nes lleis de la naturaleza. Imaxinó una sociedá comunista tantu no referente al réxime de la propiedá como na pertenencia de muyeres y fíos. Poco tiempu dempués de salir de la cárcel volvió ser escorríu y tuvo que buscar abellugu en Francia. Munches de les sos propuestes filosófiques fueron asemeyaes a les adoptaes dempués por René Descartes y por Immanuel Kant. La so doctrina filosófica almite la impotencia de la conocencia sensible pa conocer la realidá esterior, pero almite la importancia de la conocencia interna pa esperimentase tal que unu ye. A la manera de San Agustín, la esistencia de Dios deducir de la esistencia de la so idea nel home, que pola so perfeición nun puede ser un productu nuesu. Nel so Civitas Solis describió una utopía na que la Ilesia Católica apodera tolos órdenes de la vida, idees qu'aplicó nel so llibru La Monarquía Hispánica respectu al imperiu realmente esistente entós, España.

La ciudá del sol[editar | editar la fonte]

Una de les sos obres más destacaes foi La ciudá del sol, que foi escrita en 1602 pero nun foi publicada hasta 1623. Ye una utopía na que l'autor espón la so concepción de ciudá ideal. Ta dispuesta en forma de diálogu ente un almirante xenovés y el Gran Maestre de los Hospitalarios. El marín cunta al caballeru cómo se vio obligáu a tocar tierra na Isla de Taprobana, onde los indíxenes conducir a la Ciudá del Sol, que ta arrodiada por siete muralles, dedicaes caúna a un astru. Na punta d'un monte atopa'l templu dedicáu al Sol.

La organización política d'esta singular República ye de calter teocráticu. Entemécense los asuntos relixosos y públicos de manera inescindible. El supremu gobernante ye'l Sacerdote Sol, aidáu polos Príncipes Pon, Ensin y Mor, competentes respeutivamente en materia de poder, sabiduría y amor. Al príncipe Pon correspuénde-y conocer l'arte guerrero y de los ejéricitos; al Príncipe Ensin, la enseñanza de la ciencia y la sabiduría, y al Príncipe Mor, los llabores de la procreación y l'educación de los infantes.

Los Ciudadanos d'esta República filosófica, conocedores de que la propiedá privada nicia l'egoísmu humanu y afala a los homes a atollase en crueles lluches, convinieron en que la propiedá sía comuñal. Tolos homes van haber de trabayar pero los funcionarios van ser los que van faer la distribución de la riqueza. Hasta los actos más íntimos son de mancomún nesta ciudá.

Trata d'una sociedá comunista ideal na que'l poder ta en manes d'homes sabios y sacerdotes. Con esto podemos ver cuan influyente foi la Ilesia sobre Tommaso Campanella. La ciudá del sol contribuyó a desenvolver la ideoloxía progresista y a aguiyar el progresu social.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Títulu: Кампанелла Томмазо. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 «Diccionario biográfico de los italianos» (italianu) (1960).
  3. «Diccionario biográfico de los italianos» (italianu) (1960). Consultáu'l 11 payares 2016.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ediciones
  • L. FIRPO, Tutte le opere di T. Campanella, Milán 1954;
  • A. GUZZO y R. AMERIO, Opere di Campanella, «Classici Ricciardi» 33, Milán-Nápoles 1956;
Estudios
  • L. FIRPO, Bibl. degli scritti di T. Campanella, Turín 1940
  • L. FIRPO, Ricerche campanelliane, Florencia 1947
  • L. AMABILE, Frá T. Campanella. La sua congiura, i suoi processi, la sua pazzia, Nápoles 1882
  • L. BLANCHET, Campanella, París 1920
  • A. CORSANO, T. Campanella, Bari 1961
  • M. FERNÁNDEZ ESCARLANTE, Llibertá natural y poder políticu nel estáu perfectu de T. Campanella, Sevilla 1969
  • A. TRUYOL, Dante y Campanella, Madrid 1968
  • R. MONDOLFO, Tomás Campanella y el so pensamientu, incluyíu en Figures ya idees de la filosofía del Renacimientu, Losada, Buenos.Aires. 1954