Teoríes del aprendizaxe

De Wikipedia
Teoríes del aprendizaxe
teoría psicológica (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Les teoríes del aprendizaxe pretenden describir aquellos procesos por aciu los cualos tantu los seres humanos, como los animales aprienden. Numberosos psicólogos y pedagogos apurrieron amplies teoríes na materia.

Les diverses teoríes ayuden a entender, predicir y controlar el comportamientu humanu, ellaborando de la mesma estratexes d'aprendizaxe y tratando d'esplicar cómo los suxetos apuerten al conocencia. El so oxetu d'estudiu centrar na alquisición de mañes y habilidaes nel razonamientu y na alquisición de conceutos.

Criterios[editar | editar la fonte]

Consiste en que l'aprendizaxe implica un cambéu na conducta o na capacidá de conducise. La xente apriende cuando adquier la capacidá pa faer daqué de manera distinta. Coles mesmes, ye importante recordar que l'aprendizaxe ye inferencial. L'aprendizaxe evalúase sobre la base de lo que la xente diz, escribe y realiza.

L'estudiu de les teoríes del aprendizaxe, per una parte, apúrrennos un vocabulariu y un armazón conceptual pa interpretar diversos casos d'aprendizaxe. Per otra parte, suxúrennos ónde buscar soluciones pa los problemes práuticos; anque elles nun nos dan soluciones, pero dirixen la nuesa atención escontra ciertes variables que son fundamentales p'atopar la solución. (De la Mora, 1979)

Casi toles teoríes tienen un sustentu filosóficu-psicolóxicu, pudieron ser afeches, pa llograr asonsañar los sos enclinos nel campu pedagóxicu, pudiendo asina treslladales a l'aula, y poniéndoles en práutica. (Baggini, 2008).

Según Lakatos (1978), una teoría ye meyor qu'otra cuando axunta estes condiciones:

  • Llogra un amenorgamientu de conteníu empíricu con al respective de la teoría anterior, esto ye, prediz fechos qu'aquella nun predicía.
  • Esplica col mesmu o mayor ésitu tou aquello que la teoría anterior esplicaba.
  • Llogra acotar empíricamente, siquier, una parte del so escesu de conteníu.

Según De la Mora (1979) les funciones de les teoríes del aprendizaxe son:

  • Realizar un analís más fondu sobre dalgunos de los aspeutos d'aprendizaxe dignos de ser investigaos.
  • Resumir una gran cantidá de conocencies alrodiu de les lleis del aprendizaxe nun espaciu relativamente curtiu.
  • Esplicar en forma creativa “qué” ye l'aprendizaxe y “por qué” actúa como lo fai. Busca apurrir una comprensión básica sobre l'aprendizaxe.

Poro, lo que caracteriza una bona teoría na terminoloxía ye la so capacidá pa predicir ya incorporar nuevos fechos; frente a aquelles otres teoríes que se llinden a esplorar lo yá conocío. Un programa puede ser progresivu teóricamente cuando realiza predicciones nueves anque nun sían acotaes o empíricamente cuando acota a dalguna de les predicciones. Un programa progresivu puede dexar de selo cuando escosa la so capacidá predictiva y amuésase incapaz d'estendese escontra nuevos dominios si llogra faer nueves predicciones parcialmente acotaes.

Lakatos (1978) piensa qu'una nueva teoría va imponese sobre otra vixente, cuando amás d'esplicar tolos fechos relevantes qu'esta esplicaba, s'enfrente con ésitu a delles de les anomalíes de les que la teoría anterior nun va poder dase cuenta.

Les teoríes del aprendizaxe conformen un variáu conxuntu de marcos teóricos que de cutiu comparten aspeutos y cuestiones o inclusive, suponen postulaos absolutamente contradictorios.

Evolución[editar | editar la fonte]

Los estudios sobre les teoríes del aprendizaxe nun siguieron nel so desenvolvimientu una evolución paralela a los del aprendizaxe. Tanto'l términu aprendizaxe como'l de teoría resulten complexos de definir, d'ende que nun coincidan los autores nes definiciones d'aprendizaxe nin nes teoríes.

Primeramente nun esistía esmolición por ellaborar teoríes sobre l'aprendizaxe. Escontra 1940 surde una esmolición teórica carauterizada pol esfuerciu en construyir aplicaciones sistemátiques que dieren unidá a los fenómenos del aprendizaxe y asina empezaron a apaecer sistemes y teoríes del aprendizaxe, anque'l términu teoría foi emplegáu con poco rigor. A empiezos de la década 1950-1960 surde un cambéu nos estudios sobre les teoríes del aprendizaxe, ante'l fechu de que gran parte de los sistemes de la etapa anterior nun cumplíen una de les funciones de tola teoría, como ye la de totalizar y concluyir lleis.

Col fin d'ufiertar una base empírica sólida los estudios actuales sobre l'aprendizaxe céntrense, más que n'ellaborar teoríes, en llograr descripciones detallaes de la conducta en situaciones concretes.

Constructivismo[editar | editar la fonte]

El constructivismo ye una actitú docente que se refier a la permanente intención del maestru dirixida a que l'alumnu aprienda. Nun hai en sí nenguna teoría qu'esplique claramente a los profesores qué faer con alumnos desmotivados, con poco rendimientu y que les sos evaluaciones son probes o, n'otres ocasiones, presenten un ritmu de trabayu aceleráu. L'únicu que puede resolver la situación interna de l'aula ye'l maestru al cuntar con una gran cantidá d'estratexes, productu de diverses teoríes, lo que da un enorme estatus como integrador o articulador dinámicu d'esta complexa realidá.

El maestru que se porta de forma constructiva na aula cunta con trés carauterístiques bien importantes:

El conceutu constructivismo ta alimentáu por dellos paradigmes, que son conocíos como les teoríes clásiques del aprendizaxe, nes que se considera al alumnu como responsable de construyir aprendizaxe y al profesor como al qu'asitia al andamiaxe, da la guía o la orientación por que esto asoceda.[1]

Teoría del conductismu[editar | editar la fonte]

El conductismu ye una corriente de la psicoloxía que'l so padre ye consideráu John Broadus Watson. Consiste n'usar procedimientos esperimentales p'analizar la conducta, concretamente los comportamientos observables, y niega toa posibilidá d'utilizar los métodos suxetivos como la introspeición. Basar nel fechu de qu'ante un estímulu asoceda una respuesta, l'organismu reacciona ante un estímulu del mediu ambiente y emite una respuesta. Esta corriente considera como únicu mediu d'estudiu, la observación esterna por cuenta de que realizábase en llaboratorios, buscando aisllar variables pa llograr la conducta deseyada, consolidando asina una psicoloxía científica. El conductismu tien el so orixe nel socialismu inglés, el funcionalismu estauxunidense y na teoría de la evolución de Charles Darwin, una y bones estes corrientes afitar na concepción del individuu como un organismu que s'afai al mediu (o ambiente).

Historia y evolución[editar | editar la fonte]

El conductismu como disciplina científica aplicada a la comprensión y tratamientu de los problemes psicolóxicos allugar a empiezos del sieglu XX. Como yá diximos, Watson foi'l primeru que trabayó col conductismu. Naquellos tiempos, l'estudiu centrar nos fenómenos psíquicos internos por aciu la introspeición, métodu bien suxetivu. Pero Watson nun se fiaba d'estos estudios yá que pensaba qu'esta materia nun podía ser oxetu d'estudiu por cuenta de que nun yeren observables. Esti enfoque taba bien influyíu poles investigaciones de los fisiólogos rusos Iván Pávlov y Vladímir Béjterev sobre'l condicionamientu animal. Pávlov, consideraba que los actos de la vida nun yeren más que reflexos, y Béjterev interesábase especialmente polos reflexos musculares. Podemos estremar dos aspeutos nel conductismu de Watson:

  • El conductismu metafísicu: sostenía que la mente nun esiste y que toa actividá humana, más pensamientos y emociones, pueden esplicase al traviés de movimientos musculares o secreciones glandulares.
  • Per otra parte, Watson negaba'l papel del heriedu como'l factor que determina'l comportamientu yá que consideraba que la conducta adquierse casi puramente por aciu l'aprendizaxe.

Watson propunxo un métodu pal analís y cambéu de la conducta, yá que pa él, l'únicu oxetu d'estudiu válidu pa la psicoloxía yera la conducta observable, por eso namái utilizó procedimientos oxetivos como les ciencies naturales, pal estudiu de los comportamientos humanos. D'esta manera, sentó les bases de lo que güei conocemos como «conductismu metodolóxicu». Anguaño'l conductismu nun se llinda al estudiu de fenómenos observables sinón que tamién inclúi sucesos internos (pensamientos, imáxenes), caltiénse la rellación de les teoríes de la conducta col enfoque esperimental.

A partir de la década de 1930 desenvolver n'Estaos Xuníos el «condicionamientu operante», como resultáu de los trabayos realizaos por B. F. Skinner y collaboradores. Esti enfoque ye asemeyáu al de Watson, según el cual tien d'estudiase'l comportamientu observable de los individuos en interacción col mediu que los arrodia. Skinner, sicasí, estremar de Watson en que los fenómenos internos, como los sentimientos, teníen d'escluyise del estudiu, sosteniendo que teníen d'estudiase polos métodos científicos habituales y dando más importancia a los esperimentos controlaos tantu con animales como con seres humanos. Les sos investigaciones con animales, centraes nel tipu d'aprendizaxe (condicionamientu operante o instrumental) qu'asocede de resultes d'un estímulu provocáu pola conducta del individuu, probaron que los comportamientos más complexos como'l llinguaxe o'l resolución de problemes, podíen estudiase científicamente a partir de la so rellación coles consecuencies que tien pal suxetu.

Na década de 1950 surden en distintos llugares y como resultancia del trabayu d'investigadores independientes, corrientes de pensamientu que depués van confluyir. Una d'elles, por aciu «les neurosis esperimentales», establecióse l'importante principiu de la inhibición recíproca.

A partir de los años sesenta, desenvuélvese l'aprendizaxe imitativo» o observacional qu'estudia so qué condiciones s'adquieren, o sumen, comportamientos por aciu el procesu d'imitación: l'individuu apaez como un mediador ente l'estímulu y la respuesta.

Los siguientes puntos describen dalgunes de les carauterístiques de maestros centraos nel conductismu:

  • Espera que l'alumnu cumpla con tolos trabayos, xeres y exercicios.
  • Tolos estudiantes tienen de tar debidamente sentaos, callaos y poniendo atención escontra'l maestru.
  • Los trabayos n'equipu son escasos.
  • Les actividaes autónomes práuticamente nun esisten.
  • El maestru permanez al frente y difícilmente monitorea a los sos alumnos de cerca.
  • Tolos alumnos faen lo mesmo coles mesmes.[2]

Teoría de la Gestalt[editar | editar la fonte]

Na teoría de la Gestalt el maestru trata d'aguiyar a los alumnos de dalguna o otra manera al faer un chiste, trabayar n'equipu, camudar d'actividá, sensibilizándose col so estáu d'ánimu por que los alumnos respuendan de manera positiva a dalgún estímulu. Esta teoría considera que'l ser humanu respuende al estímulu al traviés del so perceición.[2]

Los siguientes puntos describen dalgunes de les carauterístiques de maestros centraos na teoría de la Gestalt:

  • Utiliza materiales visuales que puede asitiar nel pizarrón.
  • Entama les sos clases con actividaes dinámiques, por casu trabayu n'equipu, esposición de clase, etcétera, ensin qu'esto aumente en gran midida'l nivel d'aprendizaxe de los alumnos.
  • Utiliza películes o grabaciones acordes a les temes que se tán dando en clase, con poca resultancia nos alumnos.[3]

Representantes: Kurt Koffka, Wolfgang Köhler, Max Wertheimer, Abraham Maslow y Carl Rogers.

Teoría de la conciencia[editar | editar la fonte]

La teoría de la conciencia ye la postura de la conciencia humana onde se valoren procesos tales como la motivación, les emociones, los sentimientos, etc. Y per otru llau rellaciónase col nivel de conciencia y el manexu de les emociones, intuición, la forma d'espresase o'l considerar la edá del individuu.

Los siguientes puntos describen dalgunes de les carauterístiques de maestros centraos na teoría de la conciencia:

  • Entamar les clases acordies cola personalidá y el calter de cada unu de los sos alumnos.
  • Tomar en cuenta l'estáu emocional de los alumnos al impartir la clase y modificar lo necesario p'afaese.
  • Reparar a los alumnos tomando en cuenta situaciones familiares trascendentes para ellos.
  • Afitar oxetivos de manexu emocional pa les sesiones de clase.
  • Entender los sos propios sentimientos y conducir a los alumnos a conocer, espresar y entender lo que sienten.[4]

Teoríes cognitives[editar | editar la fonte]

Les teoríes cognitives, se focalizan n'estudiu de los procesos internos que conducen al aprendizaxe. Interesar polos fenómenos y procesos internos qu'asoceden nel individuu cuando apriende, cómo ingresa la información a aprender, cómo se tresforma nel individuu, considera al aprendizaxe como un procesu nel cual camuden les estructures cognoscitives, por cuenta de la so interacción colos factores del mediu ambiente.

Estes teoríes, pueden de la mesma clasificase en:

Psicoloxía xenéticu-cognitiva[editar | editar la fonte]

Nun ye puramente una teoría sobre l'aprendizaxe, yá que nun llega a dar cuenta de los procesos qu'utilicen los suxetos nel resolución de xeres, pero inflúi en munchos de los modelos instructivos d'inspiración cognitiva, debíu sobremanera a la so manera personal d'entender la intelixencia, centráu nel analís que fai de la evolución de les estructures cognitives a lo llargo del desenvolvimientu del neñu y al papel activu que da al alumnu na construcción de la conocencia. Siendo los sos representantes Jean Piaget, Jerome Bruner, David Ausubel, Bärbel Inhelder.

Psicoloxía xenéticu-dialéutica[editar | editar la fonte]

Ésta ye la idea d'un procesu qu'arreya tanto al qu'enseña como a quien apriende nun se refier necesariamente a les situaciones nes qu'hai un educador físicamente presente. La presencia d'un otru social puede manifestase per mediu de los oxetos, de la organización del ambiente, de los significaos que trescalen los elementos del mundu cultural qu'arrodia al individuu. Representantes: Vigotsky, Luria, Leontiev, Rubinstein, Wallon.

Teoría del procesamientu d'información[editar | editar la fonte]

Ta consolidándose un nuevu enfoque conocíu como “psicoloxía cognitiva” que la so representación más clara ye'l “procesamientu de la información”, basada nuna analoxía ente'l funcionamientu de la mente humana y los ordenadores dixitales. Esti cambéu d'orientación afecta a la mayor parte de los campos d'investigación en psicoloxía (memoria, atención, intelixencia etc., algamando inclusive al estudiu de la interacción social y de la emoción)

Representantes: Robert M. Gagné, Allen Newell, Herbert Alexander Simon, Mayer, Pascual, Leon Festinger.

1) El Constructivismo: en realidá cubre un espectru ampliu de teoríes alrodiu de la cognición que s'enconten en que la conocencia esiste na mente como representación interna d'una realidá esterna. Jean Piaget considera que les estructures del pensamientu constrúyense, yá que nada ta dau al empiezu. Piaget denominó a la so teoría “constructivismo xenéticu” na cual esplica'l desenvolvimientu de les conocencies nel neñu como un procesu de desenvolvimientu de los mecanismos intelectuales. Esto asocede nuna serie d'etapes, que se definen pol orde constante de socesión y pola xerarquía d'estructures intelectuales que respuenden a una manera integradora d'evolución. Les etapes son les siguientes:

Etapa de pensamientu sensorio-motora: de 0 a 2 años aproximao[editar | editar la fonte]

Empieza cola nacencia, los elementos iniciales son los reflexos del neonato, que vanse tresformando nuna complicada estructura d'esquemes que dexen que s'efectúen intercambios del suxetu cola realidá, qu'apurren que'l neñu realice una diferenciación ente'l yo” y el mundu de los oxetos.

Esta etapa foi estremada por Piaget en seis subestadios: - subestadio 1: La construcción de la conocencia empieza col exerciciu de los reflexos innatos (de 0 a 1 mes). - subestadio 2: Desenvolvimientu de los esquemes pol exerciciu y la coordinación (de 1 a 4 meses). - subestadio 3: El descubrimientu de procesamientos (de 4 a 8 meses). - subestadio 4: La conducta intencional (de 8 a 12 meses). - subestadio 5: La esploración de nuevos medios (de 12 a 18 meses). - subestadio 6: La representación mental (de 18 a 24 meses).

Etapa del pensamientu preoperatorio: de 2 a 7 años aproximao[editar | editar la fonte]

Presentar col surdimientu de la función simbólica na cual el neñu, empieza a faer usu de pensamientos sobre fechos o oxetos non perceptibles nesi momentu.

Etapa d'operaciones concretes: de 7 a 12 años aproximao[editar | editar la fonte]

Empecípiase cuando'l neñu atópase en posibilidá d'utilizar intuiciones. Les operaciones son concretes yá que atañen direutamente a oxetos concretos, y considérase una etapa de transición ente l'aición direuta y les estructures lóxiques más xenerales qu'apaecen nel periodu siguiente.

Etapa de les operaciones formales: de 12 a 15 años aproximao[editar | editar la fonte]

Carauterízase pola ellaboración d'hipótesis y el razonamientu sobre les proposiciones ensin tener presentes los oxetos. Esta estructura del pensamientu construyir na preadolescencia y ye cuando empieza a combinar oxetos sistemáticamente. En redol al conceutu d'enseñanza, pa los piagetianos hai dos tópicos complementarios: l'actividá bonal del neñu y l'enseñanza indireuta. 2) Otres de les teoríes educatives cognitivistas ye'l Conexionísmo. El conexionismo ye frutu de la investigación n'intelixencia artificial, neuroloxía ya informática pa la creación d'un modelu de los procesos neuronales. La mente ye una máquina natural con una estructura de rede onde la conocencia atópase en formes de patrones y rellaciones ente neurones y que se constrúin al traviés de la esperiencia. 3) Otra teoría derivada del cognitivismo ye'l postmodernismo. Pal postmodernismo, el pensamientu ye una actividá interpretativa, más que la cuestión de crear una representación interna de la realidá o de representar el mundu esternu lo que se postula ye como s'interpreten les interacciones col mundu de forma que tenga significáu.

Los siguientes puntos describen dalgunes de les carauterístiques de maestros centraos na teoría cognitiva:

  • A la entruga d'un alumnu, el maestru nun da respuestes, contesta con otra entruga qu'ayude al alumnu a atopar lo que busca dientro de sigo.
  • El maestru siempres entama les sos clases con oxetivos claros que lu ayudar a formular intenciones d'aprendizaxe pa los alumnos en cada momentu.
  • El maestru diseña, pa una sola clase, distintes estratexes que dexen a los alumnos trabayar a distintos ritmos.
  • El profesor presenta situaciones por que los alumnos puedan deducir la conocencia, nun dicta la clase y favorez que los alumnos formulen hipótesis ensin medrana a equivocar.
  • Nun se dicten definiciones, deducir de forma coleutiva y darréu cada unu anotar coles sos pallabres nel so cuadiernu de notes. El maestru monitorea que les definiciones tengan tolos elementos atopaos pol grupu.[5]

Tipos d'aprendizaxe[editar | editar la fonte]

  • Aprendizaxe per descubrimientu: Consiste na alquisición de conceutos, principios o conteníos al traviés d'un métodu de busca activa, ensin una información inicial sistematizada del conteníu d'aprendizaxe.
  • Aprendizaxe per ensayu y error: Procesu d'aprendizaxe nel cual el suxetu engarráu a una nueva situación, nun sabe cuál ye la respuesta correuta y empieza emitiendo una variada gama d'elles, hasta que de casualidá executa la respuesta correuta, tres la cual recibe un reforzamientu positivu.
  • Aprendizaxe Innovador: Supón, la capacidá de control de los acontecimientos que dirixen l'aldu d'una sociedá. Les traces básiques d'esti aprendizaxe son la participación y l'anticipación.
  • Aprendizaxe latente: Aprendizaxe que tien llugar n'ausencia de reforzamientu o pagu y que solo se manifiesta na conducta o actuación de lo contrario permanez latente cuando apaez el reforzamientu *

Aprendizaxe llector: Intervienen diverses variables; per un sitiu, les que caractericen al mesmu procesu llector; por otra, una serie d'aptitúes nél implicaes que'l neñu hai de tener antes d'empecipiar l'aprendizaxe.

  • Aprendizaxe de caltenimientu: Esti aprendizaxe defínese como l'alquisición de criterios, métodos y regles fixes pa faer frente a situaciones conocíes y recurrentes. Aguiya la capacidá de resolver problemes nel supuestu de problemes yá vivíos.
  • Aprendizaxe social: El términu d'aprendizaxe social foi emplegáu globalmente na psicoloxía contemporánea de dos maneres distintes, en virtú de la estensión del conceutu y de la so vinculación a sistemes teóricos determinaos. Pa munchu autores, por aprendizaxe social entiéndese un conxuntu d'aprendizaxes que faen referencia a conductes específiques y direutamente amestaes a la vida social, como vezos sociales, actitúes, valores. Trátase d'un usu xenéricu que nun se señala procesos concretos, sinón l'ámbitu en que se dan.
  • Aprendizaxe vicariu: Aprendizaxe que se llogren pola observación de la conducta, consecuencies y procesos d'un modelu. Encontar nos procesos imitativos complexos (integra dimensiones cognitives y afeutives). La identificación del suxetu qu'apriende col modelu y los pagos qu'ésti recibe de resultes de la so conducta son aspeutos esenciales nel aprendizaxe vicariu.
  • Aprendizaxe continuu vertical: Tipu d'aprendizaxe realizáu pol alumnu, son los procesos por aciu los que codifica, tresforma y retién la información. Va del aprendizaxe puramente memorístico o repetitivu (un númberu de teléfonu) al aprendizaxe dafechu significativu.
  • Aprendizaxe significativu: Referir a la estratexa d'instrucción planiada pa fomentar esi aprendizaxe, va de la enseñanza puramente receptiva (cuando un maestru esplica lo que l'alumnu debe d'aprender) a la enseñanza basada nel descubrimientu bonal del alumnu (solución de problemes, llaboratoriu).

Situación actual de les teoríes del aprendizaxe[editar | editar la fonte]

  • Teoríes asociatives, asociacionistas o del condicionamientu: Tán basaes nel esquema estímulo-respuesta y refuerzu-contigüidad.
  • Teoría funcionalista: Conciben l'aprendizaxe como'l procesu adaptativu del organismu al mediu por aciu una serie d'actividaes psíquiques o funciones dinámiques.
  • Teoríes estructuralistes: Espliquen l'aprendizaxe como una cadena de procesos interrellacionaos empobinaos a les formaciones d'estructures mentales.
  • Teoríes psicoanalítiques: Basaes na psicoloxía freudiana, influyeron nes teoríes del aprendizaxe ellaboraes por dellos conductistes como la teoría de les presiones innates.
  • Teoríes non direutives: Centren l'aprendizaxe n'el mesmu yo, y nes esperiencies que l'individuu tien.
  • Teoríes matemátiques, estocásticas: Básense fundamentalmente nel usu de la estadística pal analís de los distintos estímulos (principalmente sociales) qu'intervienen nel aprendizaxe. Son bien numberosos los estudios nesti campu.
  • Teoríes centraes nos fenómenos o n'árees y clases particulares de comportamientu, tales como intereses, refuerzu, castigu, procesos verbales, etc.: Esti enclín xunto a les matemátiques adquirió un gran impulsu na actualidá.
  • Teoría conductista o behaviorista: Interpreten la conducta humana sobre la base de la psicoloxía animal

Autores más destacaos na tema[editar | editar la fonte]

Jean Piaget[editar | editar la fonte]

La teoría de Piaget (1896-1980) trata en primer llugar los esquemes. De primeres los esquemes son comportamientos reflexos, pero darréu inclúin opiniones avera del contestu social del aprendizaxe tienen un impautu importante nes actuales práutiques educatives.

Trabayu[editar | editar la fonte]

Nos sos trabayos, Piaget estremó cuatro estados del desenvolvimientu cognitivu del neñu, rellacionaos con actividaes de la conocencia. Piaget fixo fincapié n'entender el desenvolvimientu intelectual del ser humanu. Los sos estudios práuticos realizar con neños nes distintes etapes de desenvolvimientu. Pa Piaget el desenvolvimientu intelectual ye un procesu de reestructuración de la conocencia: El procesu empieza con una forma de pensar mesma d'un nivel. Dalgún cambéu esternu na forma ordinaria de pensar crea conflictu y desequilibriu. La persona resuelve'l conflictu por aciu la so propia actividá intelectual siendo este un desequilibro intelectual. De too esto resulta una nueva forma de pensar y estructurar les coses, un estáu de nuevu equilibriu.

Obres[editar | editar la fonte]

Ente les sos obres, destaquen: El pensamientu y el llinguaxe del neñu (1926), Xuiciu y razonamientu nel neñu (1928), La nacencia de la intelixencia nel neñu (1954), Seis estudio de psicoloxía (1964), Bioloxía y conocencia (1967) y Psicoloxía y pedagoxía (1970). Los trabayos de Piaget avera del desenvolvimientu cognoscitivu del neñu fueron los más conocíos y reconocíos na so dómina, la so teoría dexó munches moliciones que sirviríen dempués a otres propuestes avera del desenvolvimientu cognitivu.

Lev Vygotsky[editar | editar la fonte]

Les idees de Vygotski (1896-1934) nun coincidíen coles principales teoríes psicolóxiques europees, que yeren conductistes y les suyes yeren reaccionologistas. Nos postreros 20 años, aumentó la circulación y les traducciones de los testos de Vigotsky y estos tuvieron un fondu impautu nos campos de la Educación, Llingüística y la Pedagoxía. Mientres Piaget dicía que los neños dan sentíu a les coses principalmente al traviés de les sos aiciones na so redolada, Vigotsky destacó'l valor de la cultura y el contestu social, que vía crecer el neñu a la de face-yos de guía y ayudar nel procesu d'aprendizaxe. La so teoría defendió siempres el papel de la cultura nel desenvolvimientu de los procesos mentales superiores. La teoría de Vygotsky sorraya les rellaciones ente l'individuu y la sociedá. Vygotsky consideraba que l'estudiu de la psicoloxía yera l'estudiu de los procesos cambiantes, yá que cuando les persones respuenden a les situaciones, alteriar. Una de les sos mayores crítiques de la teoría de Piaget ye que'l psicólogu suizu nun daba bastante importancia a la influencia de la redolada nel desenvolvimientu del neñu. Considerar a Vygotsky unu de los primeros críticos de la teoría del desenvolvimientu cognitivu de Piaget. Les investigaciones y escritos de Vygotsky centrar nel pensamientu, el llinguaxe, la memoria y el xuegu. A la fin de los sos díes trabayó sobre problemes educativos. La obra de Vygotsky constitúi un exemplu escepcional ente les más influyentes corrientes actuales de la psicoloxía del desenvolvimientu cognoscitivu de los neños, en primer llugar porque la so obra permaneció virtualmente inorada n'Occidente hasta la década de los 60, la influencia nos Estaos Xuníos nun llegó abondo dempués de la so muerte, en 1962. La teoría de Vygotsky demostrar naquelles aules onde se favorez la interacción social, onde'l profesores falen colos neños y utilicen el llinguaxe pa espresar aquello qu'aprienden, onde s'anima a los neños por que se espresen oralmente y por escritu y naquelles clases onde se favorez y valórase el diálogu ente los miembros del grupu.

Trabayu[editar | editar la fonte]

Según Hernández Rojas (2006), pa Vigostky esisten dos tipos de funciones psicolóxiques, les primeres son les funciones elementales son innates, les que tenemos cuando nacemos, por casu les de sobrevivencia (la fame, la seguridá, la proteición del clima, el caminar) en segundu llugar tán les funciones cimeres que se formen a partir de la convivencia colos demás, determinar conforme a la sociedá (como l'atención, llinguaxe, clasificación y siguimientu d'instrucciones). El llinguaxe da la construcción cognitiva (fala, pensamientu). Los procesos psicolóxicos superiores pueden ser namái adquiríos al traviés de la interacción con otros.

Por aciu la internalización l'individuu apoderar de les ferramientes culturales. La internalización consiste na reconstrucción interna d'una operación esterna, procesu que se lleva a cabu por aciu los siguientes tresformamientos (Hernández Rojas, 2006): - Una operación que primeramente representa una actividá esterna, reconstrúyese y empieza a asoceder internamente. - Un procesu interpersonal queda tresformáu n'otru intrapersonal. - El tresformamientu d'un procesu interpersonal n'unu intrapersonal ye la resultancia d'una serie de sucesos evolutivos. El procesu, entá siendo tresformáu, sigui esistiendo y camuda como una forma d'actividá mientres ciertu tiempu antes de internalizarse definitivamente.

Na teoría sociocultural de Vigotsky se conceptualiza la zona de desenvolvimientu próximu, que fai referencia a la distancia ente'l nivel real de desenvolvimientu, determináu pola capacidá de resolver independientemente un problema y el nivel de desenvolvimientu potencies, determináu al traviés del resolución d'un problema so la guía d'un adultu o en collaboración con otru compañeru más capaz.

Amás, Murphy, Scantlebury y Milne (2015) retomen a Meira y Lerman quien enceten la zona de desenvolvimientu próximu onde enfatizan na interacción ente los actores o l'espaciu simbólicu pa interactuar y comunicase, onde l'aprendizaxe guía al desenvolvimientu de les funciones cimeres como son la reflexón, atención, memoria lóxica y formación de conceutos.

OBRES[editar | editar la fonte]

En 1978 traduciéronse y publicaron los sos ensayos, “la mente na sociedá”, y apaeció en llingua inglesa la edición de seis volúmenes de la so obra completa. Vygotsky tuvo un papel bien importante na psicoloxía, la so teoría del desenvolvimientu infantil señala la importancia de les rellaciones ente l'individuu y la sociedá. El so trabayu foi reconocíu hasta años dempués de la so muerte. Les sos opiniones avera del contestu social del aprendizaxe tienen un impautu importante nes actuales práutiques educatives.

Frederic Skinner[editar | editar la fonte]

Skinner basaba la so teoría nel analís de les conductes observables. Estremó'l procesu d'aprendizaxe en respuestes operantes y estímulos reforzantes, lo que condució al desenvolvimientu de téuniques de cambéu de conducta na aula. Trato la conducta en términos de reforzantes positivos (pagu) contra reforzantes negativos (castigu). Los positivos añeden daqué a la situación esistente, los negativos estremen daqué d'una situación determinada. Nos esperimentos colos dos tipos de reforzantes les respuestes amontábense. Inventó la caxa que lleva'l so nome, siendo estudiante en Harvard; creó la primera d'estes caxes pa facilitar l'estudiu de la conducta d'alimentación de los aguarones. Desenvolvió los sos principios d'analises de la conducta y sostuvo que yera indispensable una teunoloxía de cambéu de conducta. Atacó l'usu del castigu pa camudar la conducta y suxurió que l'usu de pagos yera más curiosu dende'l puntu de vista social y pedagógicamente más eficaz. Skinner adoptó les máquines de Pressey con dellos cambeos por que nun tuvieren acutaes a la seleición de respuestes alternatives y aseguró que'l refuerzu intermitente y frecuentemente de respuestes correutes yera la causa de l'alteración de la conducta. Por esti motivu, entamó la instrucción en pequeñes unidaes llamaes marcos. Dempués de cada marcu que presentaba información al estudiante pidíase-y que diera una respuesta a una entruga que se comparaba cola respuesta correuta. Si coincidíen dábase un refuerzu. En vista de que los errores nun xeneraben refuerzos tratar d'evitar, lo cual llográbase faciendo que los marcos fueren bien cercanos ente sigo.

El sistema de Skinner yera dafechu basáu nel condicionamientu operante. L'organismu ta en procesu de “operar” sobre l'ambiente, lo qu'en términos populares significa que ta apruciendo constantemente; faciendo lo que fai. Mientres esti operar, l'organismu atopar con un determináu tipu d'estímulos, llamáu estímulu reforzador, o a cencielles reforzador. Esti estímulu especial tien l'efectu d'amontar el operante (esto ye; el comportamientu qu'asocede darréu dempués del reforzador). Esto ye'l condicionamientu operante: el comportamientu ye siguíu d'una consecuencia, y la naturaleza de la consecuencia modifica l'enclín del organismu a repitir el comportamientu nel futuru.(Gautier 1971)

Obres[editar | editar la fonte]

The Behavior of Organisms (1938); Walden Two, una novela sobre la sociedá utópica onde la conducta de cada persona establecer por aciu los principios del condicionamientu (1948).

La so obra más importante fuel"Verbal Behavior", escrita en 1957. Nella describe como l'alquisición del llinguaxe tien llugar sobre la base de la so función y non a la so forma, según los principios de reforzamientu social. Esti ensayu ye la base de les actuales terapies ABA pa l'alquisición del llinguaxe en neños con Autismu o otres dificultaes.

Tamién escribió la so propia biografía, particulars of my Life (1976); a este siguió-y una segunda autobiografía The Shapping of a Behaviorist. Pa Skinner l'aprendizaxe dar por mediu de refuerzos, el suxuría los refuerzos positivos, al igual que Pavlov llamó al reflexu condicionáu procesu d'aprendizaxe.

Jerome Bruner[editar | editar la fonte]

En 1960, Bruner fundó'l Centru d'Estudios Cognitivos de la Universidá de Harvard y dio-y un fuerte impulsu a la psicoloxía cognitiva por que fuera considerada como disciplina científica. Bruner caltuvo la regla básica de la ciencia: reparar los fenómenos, y a partir d'esa observación, ellaborar les conclusiones.

Trabayu[editar | editar la fonte]

Les teoríes de Bruner tienen como puntu de referencia a Vygotsky y Piaget. Pa Piaget, el desenvolvimientu del llinguaxe constitúi un subproductu del desenvolvimientu d'otres operaciones cognitives non llingüístiques. Bruner piensa qu'esta teoría tien el defectu de que nun establez una correlación ente'l desenvolvimientu del llinguaxe y el desenvolvimientu cognitivu. Cola psicoloxía soviética tien puntos de mancomún, pero'l puntu más fuerte d'unión ente la teoría de Vygotsky y la de Bruner, ye que pa dambos, la interacción y el diálogu son puntos clave na so teoría. Comparten la idea de que munches de les funciones intrapersonales, tienen el so orixe en contestos interpersonales. Munchos teóricos procedentes del campu de la ciencia, tamién tuvieron una enorme influencia nel desenvolvimientu de la so teoría. La so teoría ye radicalmente social, son les interacciones colos adultos les que constitúin la clave qu'esplicaría l'alquisición del llinguaxe. Pa Bruner, el neñu nun adquier les regles gramaticales partiendo de la nada, sinón qu'antes d'aprender a falar, apriende a utilizar el llinguaxe na so rellación col mundu. El llinguaxe apriéndese usándolo de forma comunicativa, la interacción de la madre col neñu ye lo que fai que se pase a lo llingüístico; nestes interacciones, danse rutines nes que'l neñu incorpora mires sobre los actos de la madre y apriende a responder a elles. Estes situaciones repitíes son llamaes formatos. El formatu más estudiáu por Bruner foi'l del xuegu, nel que s'aprienden les habilidaes sociales necesaries pa la comunicación primero qu'esista el llinguaxe. Los adultos empleguen estratexes a les conductes del ñácaru y asítiense percima de lo que-y dexen el so competencies. Esti conceutu ye conocíu como andamiaxe y ye una de les claves dientro de les nueves teoríes del aprendizaxe.

Obres[editar | editar la fonte]

Ente les sos obres destaquen: A study of thinking (1956), The process of education (1960), Toward a theory of instrucción (1966), Studies in cognitive growth (1966) La postura que caltién Bruner sobre los problemes de la educación puede resumise asina: “si quies saber cómo aprienden los alumnos na aula, estúdialos na escuela y nun pierdas el tiempu estudiando palombos o aguarones”. Bruner defende la posibilidá de que los neños vaigan más allá del aprendizaxe por condicionamientu. Pa Bruner el neñu desenvuelve la so intelixencia adulces nun sistema d'evolución, apoderando primero los aspeutos más simples del aprendizaxe pa poder pasar dempués a los más complexos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Lev Vygotski

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ganem Alarcón, Patricia (2010). Grupu Balderes Editores: Piaget y Vygotski na aula: el constructivismo como alternativa de trabayu docente. Méxicu, DF: Limusa, S. A. de C. V., páx. 11, 12, 14. ISBN 978-607-05-0153-1.
  2. 2,0 2,1 Ganem Alarcón, Patricia (2010). Grupu Balderes Editores: Piaget y Vygotski na aula: el constructivismo como alternativa de trabayu docente. Méxicu, DF: Limusa, S. A. de C. V., páx. 16. ISBN 978-607-05-0153-1.
  3. Ganem Alarcón, Patricia (2010). Grupu Balderes Editores: Piaget y Vygotski na aula: el constructivismo como alternativa de trabayu docente. Méxicu, DF: Limusa, S. A. de C. V., páx. 18. ISBN 978-607-05-0153-1.
  4. Ganem Alarcón, Patricia (2010). Grupu Balderes Editores: Piaget y Vygotski na aula: el constructivismo como alternativa de trabayu docente. Méxicu, DF: Limusa, S. A. de C. V., páx. 18 y 21. ISBN 978-607-05-0153-1.
  5. Ganem Alarcón, Patricia (2010). Grupu Balderes Editores: Piaget y Vygotski na aula: el constructivismo como alternativa de trabayu docente. Méxicu, DF: Limusa, S. A. de C. V., páx. 24 y 25. ISBN 978-607-05-0153-1.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • 2000 - Defior Citoler, Sylvia: Les Dificultaes del aprendizaxe: Un enfoque cognitivu. Ediciones Aljibe.
  • 1999 - Woolfolk, Anita Y.: Psicoloxía educativa. Prentice Hall Hispanoamérica, S.A. Páxines 134, 247.
  • 2006 - Pozo J. I.: Teoríes cognitives del aprendizaxe. Morata. Páxina 11.
  • 1977 - De la Mora Ledesma, Jose G.: Psicoloxía del Aprendizaxe: Teoríes I. Editorial Progresu, S.A, Méxicu D. F.
  • 2006 - Hernández Rojas: Miraes constructivistas en psicoloxía de la educación, Méxicu, Paidos.
  • 1989 - Pozo J. I.: Teoríes cognitives del aprendizaxe. Morata. Páxina 215.
  • 2001 - Trilla, J. - El legáu pedagóxicu del sieglu XX pa la escuela del sieglu XXl. GRAÓ, de IRIF, S. L.
  • 2005 - Castorina, José: Dialéutica y psicoloxía del desenvolvimientu: el pensamientu de Piaget y Vigotsky. Amorrortu editor España SL.
  • 2002 - Hersh, Richard H.: La crecedera moral: de Piaget a Kohlberg. NARCEA, S. A. D'EDICIONES.
  • 2015 - Murphy, C., Scantlebury, K. & Milne, C. «Using Vygotsky's zone of proximal development to propose and test an explanatory model for conceptualising coteaching in pre-service science teacher education.» Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43:4, 281-295, DOI: 10.1080/1359866X.2015.1060291

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]