Psicoloxía cognitiva

De Wikipedia
Psicoloxía.

La psicoloxía cognitiva o cognitivismo ye la psicoloxía que s'encarga del estudiu de la cognición; esto ye, de los procesos mentales implicaos na conocencia. Tien como oxetu d'estudiu los mecanismos básicu y fondu polos que s'ellabora la conocencia, dende la perceición, la memoria y el aprendizaxe, hasta la formación de conceutos y razonamientu lóxicu. Por cognitivu entendemos l'actu de conocencia, nes sos aiciones d'almacenar, recuperar, reconocer, entender, entamar y usar la información recibida al traviés de los sentíos.

Ta asitiada dientro de lo que se denomina'l hexágonu cognitivu, formáu pola interrellación ente neurociencia, intelixencia artificial, psicoloxía, llingüística, antropoloxía y filosofía.[1] Recibe influencies de disciplines y teoríes allegaes, como'l tratamientu de la información, la intelixencia artificial, la ciencia del llinguaxe y l'enfoque holístico de la Gestalt.

L'interés de la psicoloxía cognitiva ye doble. El primer interés ye estudiar cómo les persones entienden el mundu nel que viven y tamién s'enceten les cuestiones de cómo los seres humanos tomen la información sensorial entrante y tresformar, sinteticen, ellaboren, almacenen, recuperen y finalmente faen usu d'ella. La resultancia de too esti procesamientu activu de la información ye la conocencia funcional nel sentíu de que la segunda vegada que la persona atopar con un acontecimientu de la redolada igual o similar ta más segura de lo que puede asoceder comparáu cola primer vegada.

Cuando les persones faen usu de la so conocencia constrúin planes, metes p'aumentar la probabilidá de que van tener consecuencies positives y embrivir la probabilidá de consecuencies negatives. Una vegada que la persona tien una mira de la consecuencia que va tener un acontecimientu, la so actuación conductual va afacer a les sos cogniciones.

El segundu interés de la psicoloxía cognitiva ye cómo la cognición lleva a la conducta. Dende un enfoque motivacional, la cognición ye un "trampolín a l'aición". Pa los teóricos cognitivistas, l'aición ta principalmente en función de los pensamientos de la persona y non de dalgún instintu, necesidá, pulsión o estáu d'activación (arousal).

Historia[editar | editar la fonte]

Surdió como corriente psicolóxica nos años 1950 y 60 como reaición al conductismu. La principal discrepancia con ésti ye l'acercamientu a la llamada cuestión de la caxa negra.

La psicoloxía cognitiva surdi como alternativa a la concepción conductista de la mente como caxa negra inaccesible. Ye difícil atribuyir la so apaición a un únicu autor, pero sí paez claro que'l so entamu coincide cola apaición y desenvolvimientu de los ordenadores. El funcionamientu d'estes máquines sirve como metáfora al investigador pa esplorar el funcionamientu de los procesos cognitivos internos.[ensin referencies]

Esto ye, la proposición conductista de la mente que nun puede ser estudiada por cuenta de la imposibilidá d'un acercamientu al traviés del métodu científicu. En contraste, la psicoloxía cognitiva fai usu de procesos mentales pa esplicar la conducta (a diferencia de tan solo asociaciones ente estímulos y respuestes). Los psicólogos cognitivos ponen énfasis na influencia que'l procesamientu de la información tien sobre la conducta, afirmando que l'individuu compara la información nueva cola so "esquema" o estructura cognitiva presistente. Los acontecimientos y les situaciones nueves interpretar a la lluz de lo que yá s'aprendió. N'ocasiones, ye precisu afaer l'esquema a esta información.

Nesi momentu de desenvolvimientu de la psicoloxía, esta atopábase nun intentu por validase como ciencia, polo qu'esta nueva psicoloxía cognitiva despreció la so tradición fenomenológica favorecida por Wundt, negando la validez de la introspeición como métodu p'algamar una conocencia oxetiva. Asina, la psicoloxía cognitiva ye distinta d'otres perspectives psicolóxiques previes en dos aspeutos principales. Primero, acepta l'usu del métodu científicu, y refuga la introspeición como métodu válidu d'investigación, contrariu a métodos fenomenolóxicos tales como la psicoloxía de Freud (psicoanálisis). Segundu, plantega la esistencia d'estaos mentales internos (tales como creencies, deseos y motivaciones); lo contrario que la psicoloxía conductista d'esa dómina.

Psicoloxía cognitiva[editar | editar la fonte]

Esperimentos de psicoloxía cognitiva: Xeres de selección de Wason.

La psicoloxía cognitiva ye una d'amestar más recién a la investigación psicolóxica y estudia diversos procesos cognitivos, tales como'l resolución de problemes, el razonamientu (inductivu, deductivu, abductivo, analóxicu), la perceición, tomar de decisiones y l'adquisición llingüística. Desenvolvióse como una área separada de la disciplina dende los primeros años de la década de 1950 y 1960. El términu empezó a usase cola publicación del llibru Cognitive Psychology, por Ulric Neisser, en 1967. Pero l'aproximamientu cognitivu fuera traida a un primer planu tres la publicación del llibru de Donald Broadbent Perceición y Comunicación, en 1958. Dende esi momentu, la metáfora dominante nel área foi'l modelu de procesamientu d'información de Broadbent.

Los principales esponentes de la psicoloxía cognitiva son Alan Baddeley, Frederic Bartlett, Donald Broadbent, Jerome Bruner, Hermann Ebbinghaus, George A. Miller, Ulrich Neisser, David Rumelhart, Herbert Simon, Endel Tulving, Robert L. Solso, Lev Vygotski, David Ausubel, Jean Piaget, Angel Riviere y George Kelly.

Etapes nel desenvolvimientu de la psicoloxía cognitiva[editar | editar la fonte]

La siguiente descripción histórica ta basada nel llibru de Francisco Varela De cuerpu presente. Les ciencies cognitives y l'esperiencia humana, en que se realiza una síntesis del pensamientu cognitivu dende los sos años de formación, estremando etapes de desenvolvimientu en que primaron distintes metáfores o modelos esplicativos de la mente humana. La postrera d'estes etapes, el llamáu enfoque enactivo, ye la postura que defenden Francisco Varela y los sos collaboradores.

Hipótesis cognitivista[editar | editar la fonte]

Dende esta hipótesis, la cognición ta conceptualizada como la manipulación de símbolos al traviés de determinaes regles. El sistema interactúa colos símbolos, pero non col so significáu, y el sistema (mente) funcionaría correutamente cuando los símbolos representaren en forma afecha la realidá esterna, o dalgún aspeutu d'ésta, y el procesamientu de la información dientro del sistema (computación simbólica) llevaría a una solución fayadiza del problema que se presentó.

Esta ye la hipótesis considerada inda por munchos como'l principal esponente del planteamientu cognitivista, y el paradigma del procesamiento d'información y la metáfora del ordenador ye entá col que más s'identifica a la psicoloxía cognitiva.

Hipótesis conexionista[editar | editar la fonte]

La hipótesis conexionista implicaba una forma de cognición secuencial y alcontrada. Sicasí, estos planteamientos nun concordar coles resultancies más recién de les investigaciones neurocientífico, en que son más aceptaos modelos cerebrales en que les operaciones son distribuyíes y xenérense a partir de interconexones masives que camuden productu de la esperiencia. Sicasí, les redes neurales tienen propiedaes formales casi desconocíes, pos anque asonsañen procedimientos neuronales, non necesariamente correspuéndense con un estrictu nivel empíricu fayadizu. Munchos d'estos trabayos fueron criticaos pol so implausibilidad biolóxica.

Por cuenta de estes discrepancies, y al rescate d'idees sobre sistemes autoorganizados que tuvieron presentes na etapa formacional d'esta caña de la psicoloxía, pero que fueron despintaos pola hipótesis cognitivista, surde la necesidá d'una nueva conceptualización de la mente humana.

Aplicación[editar | editar la fonte]

Psicoloxía anormal[editar | editar la fonte]

Psicoloxía social[editar | editar la fonte]

Psicoloxía del desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Psicoloxía educativa[editar | editar la fonte]

Psicoloxía de la personalidá[editar | editar la fonte]

Crítiques[editar | editar la fonte]

Jerome Bruner, unu de los padres de la revolución cognitiva, acusa a dellos neo-cognitivistas d'enredase con problemes téunicos que son marxinales a los propósitos y l'impulsu qu'animaron aquella revolución qu'él ayudó a crear. Según l'escritor, el cognitivismo nun venía reformar el conductismu sinón a reemplazalo. Pa Bruner el cognitivismo ye l'estudiu de los procesos mentales, y como tal ten de tar entornáu al estudiu del actu de significáu del home. La construcción cultural y los fluxos informativos de significáu son pos l'andamiu dende onde tien de trabayar la psicoloxía.[necesita referencies]

La teoría de Piaget inda ta vixente anguaño y munchos de los sos esperimentos usar n'educación infantil.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. García García, Emilio (2007). «Primer Ponencia, Teoría de la Mente y Ciencies Cognoscitives», Nueves perspectives científiques y filosófiques sobre'l ser humanu. Madrid: Universidá Pontificia de Comillas, páx. 19. ISBN 9788484682189.