Teoría de la defrontación

De Wikipedia
Acordies cola teoría de la defrontación, esiste un sector de L'Antártida consideráu como zona d'interés de Brasil.

La teoría de la defrontación o de enfrentación, ye una tesis creada en 1956 pa xustificar la presencia del Brasil nun posible repartimientu futuru d'un sector de L'Antártida denomináu L'Antártida Americana o Cuadrante Antárticu Suramericanu, que foi creada pola xeopolítica brasilana Therezinha de Castro y publicada nel so llibru Antártica: Teoria da Defrontação. La teoría pretende ser el preséu por que los países suramericanos tengan una postura común nuna eventual repartida de L'Antártida.

Sobre esta teoría sofítense les posibles reclamaciones brasilanes a un sector de L'Antártida y dio llugar al interés antárticu d'otros estaos suramericanos que fueron incluyíos nel marcu teóricu de la so aplicación: Uruguái, Perú y Ecuador. Más apocayá espertóse l'interés de Colombia sobre L'Antártida, con base na proyeición que la islla de Malpelo daría-y aplicando la Teoría de la Defrontación, magar que ésta nun lo contempló al ser postulada, amás que dicha proyeición parte d'una zona entendida dafechu nel hemisferiu norte. El 31 de xineru de 1989 Colombia pasó a ser miembru adherente del Tratáu Antárticu.

Anque la teoría contempla tamién sectores p'Arxentina y Chile, estos países refugar, pos d'aplicase la mesma, el repartimientu fadría sobre los sectores que dambos países reclamen como porciones del so territoriu soberanu en L'Antártida: L'Antártida Arxentina y el Territoriu Chilenu Antárticu. Dambos países xunten a la Teoría de los Sectores Polares.

Otres teoríes postulaes pa una repartida de L'Antártida son: del descubrimientu, de la contigüidad, de los cuadrantes y de la ocupación efectiva.

Orixe de la teoría[editar | editar la fonte]

Por non participar n'investigaciones antártiques mientres el Añu Xeofísicu Internacional (que tuvo llugar ente'l 1 de xunetu de 1957 y el 31 d'avientu de 1958), Brasil nun foi convidáu polos Estaos Xuníos a participar na conferencia antártica que dio llugar a la firma del Tratáu Antárticu'l 1 d'avientu de 1959. Yá surdieren nel Brasil visiones xeopolítiques que postulaben qu'esi país tenía de desenvolver una fuerte presencia nel océanu Atlánticu Sur que llegara hasta L'Antártida, lo cual incentivó l'interés brasilanu nesi continente. Ente los principales promotores d'esa visión xeopolítica brasilana topábense Therezinha de Castro y Carlos Delgado de Carvalho. Dambos postularon en 1956 el so Teoria da Defrontação, publicando Capo esi añu l'artículu A Questão da Antártica, que recibió'l sofitu de sectores militares brasilanos y que s'espublizó en 1971 llogrando qu'esi país xuntara al Tratáu Antárticu'l 16 de mayu de 1975. La teoría asígna-y al Brasil 500.000 km² en L'Antártida[1] y postula que los países del hemisferiu norte teníen d'apurrir les sos bases a los del hemisferiu sur na zona del cuadrante americanu. El desenvolvimientu del interés antárticu fixo que'l Brasil realizara la so primer espedición a L'Antártida en 1982, pasando a ser miembru consultivu del tratáu dende'l 12 de setiembre de 1983 ya inaugurara la so primer base (Estación Antártica Comandante Ferraz) en L'Antártida el 6 de febreru de 1984.[2]

La teoría[editar | editar la fonte]

La teoría basar na proyeición de les mariñes suramericanes sobre les mariñes de L'Antártida por aciu los mesmos meridianos. Los puntos costeros más estremos al occidente y al oriente de cada país definen los meridianos que se proyeutaríen sobre L'Antártida. Tomar en cuenta tamién les islles p'ampliar l'arcu de proyeición más allá de les mariñes suramericanes.[3]

El sector d'aplicación de la teoría, ente los meridianos 24° y 90° de longitud oeste de Greenwich hasta'l polu sur, correspuende a parte de la Zona de Seguridá Americana establecida pol artículu IV del Tratáu Interamericano d'Asistencia Recíproca (TIAR), robláu en Rio de Janeiro el 2 de setiembre de 1947. Argumentóse que los países americanos son responsables de la defensa d'esi sector antárticu en virtú de ser parte de la zona cubierta pol TIAR, y por ello tienen derechos tamién a la so posesión futura.

La teoría postula que solo puede ser aplicada a los países del hemisferiu sur d'América que tienen mariñes marítimes con proyeición escontra L'Antártida, los que seríen:[4][5]

Les islles chilenes allugaes na Polinesia: islla de Pascua y islla Sala y Gómez, nun son consideraes por nun ser parte d'América. Tampoco se tien en cuenta la proyeición que podría corresponder a les islles Malvines y a les islles Xeorxa del Sur y Sandwich del Sur, alministraes pol Reinu Xuníu, pero reclamaes viviegamente per Arxentina, nin entá a favor d'esti país. Nin se consideró la proyeición de la islla colombiana de Malpelo, por ser ésti un país del hemisferiu norte. Nel casu del Ecuador, la teoría solo contempla la so proyeición dende les islles Galápagos y non al so territoriu continental, que nun se proyeuta sobre L'Antártida.[6]

L'aplicación d'esta teoría dexaría la mayor porción terrestre p'Arxentina, con casi tola península Antártica, sacante'l so estremu norte que quedaría pa Uruguái. El casquete mayor sería pal Brasil, incluyendo les islles Orcades del Sur, pero lo mesmo que los asignaos a Ecuador, Perú y Chile, sería n'árees de mal accesu y barreres de xelu.

Posición del Brasil ante L'Antártida[editar | editar la fonte]

Al xuntar al Tratáu Antárticu'l 16 de mayu de 1975 Brasil nun espresó reserva de derechos, pero pol decretu N.° 94.401 del 3 de xunu de 1987 en que definió la so política antártica espresó:[7]

o Brasil acuta-s'o direito de protexer seus interesses diretos y substanciais na Antártida, ora protexíos pelo Tratáu da Antártida, casu venha a ser revisto o funcionamento do Tratáu y conforme vos resultancies da eventual revisão ... o Brasil não formulou reivindicaçõye de soberania territorial na Antártida antes da entrada em puxanza do Tratáu da Antártida y pautará sua conduta de conformidade com as disposiçõye do Tratáu, mientres sua vigência;

Sicasí, el gobiernu brasilanu nunca espresó reclamu dalgunu al territoriu antárticu, calteniendo la so política al respeutu dientro de los cánones del Tratáu Antárticu, que prohibe realizar nueves reclamaciones de soberanía mientres dure la so vixencia.[8] Diverses fontes señalen qu'en 1986 definióse una zona d'interés brasilanu en L'Antártida, correspondiente al sector dende'l polu sur al paralelu 60° S y ente los meridianos 28° O y 53° O, pero a pesar de la so amplia divulgación na web tratar de definiciones privaes y non gubernamentales, que'l so orixe ye desconocíu.

El Tratáu Antárticu señala respectu de nueves reclamaciones:

Artículu IV: El Tratáu nun afecta los derechos de soberanía de les Partes Contratantes o les sos reclamaciones territoriales qu'haber fechu valir enantes. Prohíbese formular nueves reclamaciones territoriales mientres el Tratáu atópase en vixencia. Nada de lo que se faiga va ameyorar o va empiorar les actuales reclamaciones territoriales.

Brasil al roblar el Tratáu Antárticu xuntó tamién a la postura de que'l mesmu tien carauterístiques erga omnes, ye dicir qu'obliga al so cumplimientu a tol mundu, xuntaren a él o non. Diversos espertos consideren esto contrariu al artículu 34 de la Convención de Viena de 1969 sobre derechos de los trataos, que dexa claro que un tratáu nun crea nenguna obligación nin derechos pa un tercer estáu, ensin el so consentimientu. Pero la convención ye posterior al Tratáu Antárticu y nun tien calter retroactivu y el tratáu llogró ámpliamente los sos fines y gocia de prestíu mundial.

Ecuador[editar | editar la fonte]

El 27 de febreru de 1967 l'Asamblea Nacional Constituyente del Ecuador, tomando como base los estudios realizaos pol coronel Marcos Bustamante, declaró los derechos ecuatorianos a tener un sector de L'Antártida d'acordies cola Teoría de la Defrontación, que foi invocada ente los fundamentos:[9][10]

La República del Ecuador, tien derechu a la parte de L'Antártida interceptada polos meridianos 84°30' y 96°30' de longitud oeste de Greenwich, por tar asitiada nel continente Suramericanu, col so territoriu continental y la so posición insular de les Islles Galápagos, cola soberanía del mar territorial de 200 milles, tantu nel continente, como nes Islles Galápagos y acordies cola teoría reconocida per otros países, de accesión por sectores polares, defrontación o enfrentación.

Ecuador afitó los sos reclamos antárticos ente los meridianos estremos del archipiélagu de Colón (Galápagos), tomando en cuenta'l mar territorial que reclama dende eses islles. Totalizando 323.000 km² sobre L'Antártida. Esa declaración anició una protesta de Chile.

Sicasí, Ecuador nun realizó nenguna actividá antártica hasta la unviada en 1984 de dos oficiales convidaos pola Armada de Chile.

El 28 de xineru de 1982 la Comisión Especial d'Asuntos Internacionales de la Cámara Nacional de Representantes encamentó l'adhesión del Ecuador al Tratáu Antárticu espresando na resolución:

2. Encamentar que al momentu de l'adhesión la nuesa Cancillería formule espresa declaración pola cual acuta los derechos de soberanía ecuatoriana sobre'l Continente Antárticu, d'alcuerdu de primeres de defrontación.

El 6 de xunu de 1987, al aprobar l'ingresu al Tratáu Antárticu, el Congresu reafitó la declaración de 1967.[11]

1.- Aprobar l'Adhesión del Ecuador al Tratáu Antárticu.
2.- Ratificar la Declaración de la Soberanía del Ecuador sobre L'Antártida fecha pola Honorable Asamblea Nacional Constituyente'l 27 de febreru de 1967, publicada nel Rexistru Oficial N°. 78 del 6 de marzu de 1967.
Resolvimientu Llexislativu

Una vegada aprobáu pol Congresu, el decretu executivu N° 3216 del 5 d'agostu de 1987 dispunxo l'adhesión al Tratáu Antárticu, lo que se efectivizó el 15 de setiembre de 1987. El 19 de payares de 1990 Ecuador adquirió la categoría de miembru consultivu, fundando esi añu la Base Pedro Vicente Maldonado.

Na so Constitución Política sancionada en 2008, afitáronse los sos derechos antárticos:

Art. 4.-L'Estáu ecuatorianu va exercer derechos sobre los segmentos correspondientes de la órbita sincrónica geoestacionaria, los espacios marítimos y L'Antártida.
TÍTULU I - ELEMENTOS CONSTITUTIVOS DEL TAO - Capítulu primeru - Principios fundamentales

Perú[editar | editar la fonte]

En 1976 la Sociedá Xeográfica de Lima postuló que'l Perú tenía derechu al sector de L'Antártida que sería'l futuru territoriu peruanu que se llamaría Territoriu Antárticu Peruanu, que taría ente los meridianos 81° 20' O (correspondiente a punta Balcones) y 75° 40' O (correspondiente a sablera la Requexada Sur). Aplicábase asina una forma modificada de la Teoría de la Defrontación ensin tener en cuenta la proyeición chilena de les islles de Juan Fernández. Esta iniciativa llevó a que'l 3 de mayu de 1979 l'Asamblea Constituyente de Perú aprobara la declaración:

L'Asamblea Constituyente declara que'l Perú, país del hemisferiu austral, venceyáu a L'Antártida por mariñes que se proyeuten escontra ella, según por factores ecolóxicos y antecedentes históricos, favorez la vixencia d'un réxime internacional que, ensin desmedro de los derechos que correspuenden a la Nación, asegure, en beneficiu de tola humanidá, la racional y equitativa esplotación de los recursos de dichu continente.

El 10 d'abril de 1981 el gobiernu peruanu xuntó al Tratáu Antárticu efectuando la reserva de los sos derechos sobre una futura repartida de L'Antártida basáu en considerancies históriques, climátiques, biolóxiques y xeolóxiques.[12]

En 1981 el direutor del Institutu Peruanu d'Estudios Antárticos, Luis Vilchez Lara, fixo una declaración a la prensa espresando la so opinión de que'l Perú tien derechu a un sector antárticu de 600 000 km² ente los meridianos 84° y 90° de Longitud Oeste y hasta'l Polu Sur. Vilchez Lara encontó la so opinión na Teoría del condominiu plural de Fauchille y a l'aplicación del principiu del uti possidetis.[13][14]

En 1989 fundó la Base Machu Picchu y adquirió l'estatus de miembru consultivu.

En 1993 l'Asamblea Constituyente amplió la declaración de 1979:

EL CONGRESU CONSTITUYENTE DEMOCRÁTICU DECLARA que'l Perú, país del hemisferiu austral, venceyáu a L'Antártida por mariñes que se proyeuten escontra ella, según por factores ecolóxicos y antecedentes históricos, y conforme colos derechos y obligaciones que tien como parte consultiva del Tratáu Antárticu, favorez el caltenimientu de L'Antártida como una Zona de Paz dedicada a la investigación científica, y la vixencia d'un réxime internacional que, ensin desmedro de los derechos que correspuenden a la Nación, promueva en beneficiu de tola humanidá la racional y equitativa esplotación de los recursos de L'Antártida, y asegure la proteición y caltenimientu del ecosistema de dichu Continente.

Uruguái[editar | editar la fonte]

La teoría espertó tamién l'interés uruguayu en L'Antártida. En 1968 el profesor Julio César Musso, presidente del Institutu Antárticu Uruguayu creáu esi añu, publicó'l llibru Antártida Uruguaya. Al xuntar al Tratáu Antárticu'l 11 de xineru de 1980, Uruguái acutó los sos derechos sobre L'Antártida que pudieren corresponde-y ensin mentar cuálos:[15]

N'ocasión de comunicar la so decisión de xuntar al Tratáu de L'Antártida, el Gobiernu de la República Oriental del Uruguái declara que dexa acutaos los derechos que-y correspuendan en L'Antártida acordies col Derechu Internacional.

El 22 d'avientu de 1984 creó la Base Científica Antártica Artigas. El 7 d'ochobre de 1985 Uruguái adquirió la categoría de miembru consultivu del Tratáu Antárticu.[16]

Colombia[editar | editar la fonte]

Más apocayá espertóse l'interés de Colombia sobre L'Antártida, con base na proyeición que la islla de Malpelo daría-y, aplicando la Teoría de la Defrontación, magar que ésta nun lo contempló al ser postulada, amás que dicha proyeición parte d'una zona entendida dafechu nel hemisferiu norte. El 31 de xineru de 1989 Colombia pasó a ser miembru adherente del Tratáu Antárticu.

Crítiques[editar | editar la fonte]

La teoría recibe'l refugu d'Arxentina y Chile, según tamién el de numberosos estudiosos que la consideren ensin nengún fundamentu llegal. D'alcuerdu a la CONVEMAR, de la cual Brasil y Uruguái son parte, les llendes sobre'l mar nun pueden estendese a más de 200 milles de la mariña, crítica que tamién se fai a la Teoría de los Sectores invocada per Arxentina y Chile y formulada pol senador canadiense Pascal Poirier el 20 de febreru de 1907 pal árticu.[17] Pero estos países basen amás los sos reclamos antárticos en considerancies xeográfiques, históriques y llegales y nel casu d'Arxentina, d'ocupación permanente dende 1904.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Arxentina y Brasil: a balança de poder non Cone Sul. Páx. 12. Escritu por Leonel Itaussu Almeida Mello. Publicáu por Annablume, 1996. ISBN 85-85596-47-3, 9788585596477
  2. Mapa amosando la defrontación
  3. LA ANTARTICA. Pol LCDO. LUIS CAMPORA NILO ,Ministeriu de Defensa, CHILE
  4. Arxentina nel Mundu
  5. Rexonal cooperation for development and the peaceful settlement of apuestes in Latin America: off-the-record workshop held in Lima, Peru, 27-29 October, 1986. Páx. 115. Escritu por Jack Child, International Peace Academy. Publicáu por Martinus Nijhoff Publishers, 1987. ISBN 0-89838-927-5, 9780898389272
  6. Derechu territorial ecuatorianu. Páx. 355. Escritu por Julio Tobar Donoso, Alfredo Lluna Tobar. Publicáu por Imprenta del Ministeriu de RR.EE., 1982
  7. DECRETO Non 94.401, DE 3 DE JUNHO DE 1987.
  8. Funag. Páx. 224
  9. Derechu territorial ecuatorianu. Páx. 352. Autores: Julio Tobar Donoso, Alfredo Lluna Tobar. Editor: Imprenta del Ministeriu de RR.EE., 1982
  10. LA ANTÁRTIDA. Diego Ribadeneira Y. 1988 Archiváu el 7 de xunetu de 2011 na Wayback Machine.
  11. Adhesión del Ecuador al Tratáu Antárticu
  12. L'Antártida. Autor: Diego Ribadeneira. Páx. 26 Archiváu el 4 de marzu de 2016 na Wayback Machine.
  13. Rellaciones internacionales de Perú. Páx. 160. Autor: Eduardo Ferrero Mariña. Editor: Centru Peruanu d'Estudios Internacionales, 1986
  14. El Perú y la cuestión antártica. Páx. 65. Autor: Beatriz Ramacciotti de Cubes. Editor: Centru Peruanu d'Estudios Internacionales, 1986
  15. ATS. páx. 503
  16. Historia del Uruguái en L'Antártida
  17. REVISTA Nᵘ 13. Dezembro de 1986 - p. 69-81. As questõye Antártiques: algumas perspectives brasileiras. Christian G. Gaubet