Telemadrid

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Logotipu de TeleMadrid

Telemadrid (nel logo s'estiliza como TeleMadrid) ye una canal de televisión español d'ámbitu autonómicu qu'emite na Comunidá de Madrid. Pertenez a la radiodifusora pública Radio Televisión Madrid (RTVM) y forma parte de la FORTA. Trátase del quintu canal autonómicu instaurao n'España, y del terceru más antiguu na provincia madrilana dempués de La 1 y La 2.

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Los oríxenes de Telemadrid se remonten al 30 de xunu de 1984, fecha de fundación del Ente Públicu Radio Televisión Madrid (RTVM). Esta radiodifusora pública, dependiente de la Comunidá de Madrid, foi creada por orde del presidente Joaquín Leguina a semeyanza de les que yá esistíen n'otres comunidaes autónomes como Cataluña (TV3) y País Vascu (ETB), y dende'l 19 de febreru de 1985 xestionaba la radio Onda Madrid.[1] La capital namái podía sintonizar el primer y segundu canal de Televisión Española (TVE).

El direutor xeneral de RTVM, Jorge Martínez Reverte, presentó en 1987 un plan de viabilidá pa establecer la canal de televisión madrilanu «TM-3», amparáu na Llei de la Tercer Canal, que la so programación se basare n'informativos rexonales, series ya intercambios col restu de canales autonómiques de la FORTA.[2] El proyeutu vióse retrasáu polos desalcuerdos sobre ónde tenía d'asitiase la sede social.[3] Como solución provisional, RTVM llegó a un alcuerdu cola percancia EFE p'arrendar les sos instalaciones.[4]

N'ochobre de 1988 produciéronse los nomamientos na direición de Pedro Erquicia y Baltasar Magro, y n'abril del añu siguiente confirmóse que la nueva canal llamaríase «TeleMadrid».[5]

Llanzamientu (1989-1991)[editar | editar la fonte]

Les primeres emisiones de Telemadrid tuvieron llugar el 2 de mayu de 1989, festividá de la Comunidá de Madrid. La nueva señal podía sintonizase en dos frecuencies d'UHF: la canal 51 (Torrespaña) y la canal 41 (Navacerrada). A partir de les 17:45 hores, l'actriz Isabel Prinz dio la bienvenida a los espectadores y convidábalos a ver la programación del día: una corrida de toros dende Las Ventas, un documental y la película Ben-Hur.[6][7] El llanzamientu se fizo con tan solu 28 trabayadores, entá nun se completara la convocatoria pública de contratación.[8][9] Dende mayu hasta setiembre hubo emisiones en pruebes con películes, teleseries, Conciertu y retresmisiones deportives, too ello con una plantía cercana a los 100 emplegaos.[8]

Javier Reyero foi presentador de deportes nel primer Telenoticies, y tuvo trabayando en Telemadrid hasta 1999.

El 2 d'ochobre de 1989 entamaron les emisiones regulares, con una programación dende les 18:00 hores hasta la medianueche.[10][11] Esi día estrenaron los espacios de producción propia: l'informativu Telenoticies (editáu por Vicente Samartín de Vallés y conducíu por Hilario Pinu, Fernando Olmeda, Beatrice Sartori y Javier Reyero) y el concursu cultural Pasacalle (por Curru Castillo), acompañaos de cine, series estranxeres y les retresmisiones de la Lliga de Fútbol Profesional. A partir de mayu de 1990 introducióse programación mañanera, incluyendo dos ediciones de Telenoticies (14:30 y 20:30) y les primeres coproducciones de la FORTA.

Nesi tiempu Telemadrid destacó polos sos servicios informativos, baxo la direición de Fermín Bocos, qu'entá centrándose na actualidá de Madrid nun arrenunciaron a los grandes acontecimientos, ente ellos dos especiales sobre la cayida del muriu de Berlín y la guerra del Golfu.[12] La nueva canal dio cabida a nuevos periodistes y presentadores que más tarde daríen el saltu a la televisión nacional; amás de los yá citaos, destaquen los nomes d'Ana Blanco,[13] Susana Pfingsten, Alipio Gutiérrez, Teresa Castanedo, Alfonso García y José Joaquín Brotons.

Sicasí, los entamos tamién tuvieron marcaos por una grave crisis institucional y financiera, por cuenta de les disputes polítiques y al costo d'arriendu de la sede d'EFE.[14] La llegada de les nueves televisiones privaes —Antena 3, Telecinco y Canal+— obligó a Telemadrid a replantegar el so modelu públicu.

Afitamientu (1992-1997)[editar | editar la fonte]

Juanma López Iturriaga presentó Inocente, inocente, unu de los primeros ésitos d'audiencia de Telemadrid.

En 1992, cola llegada de José Miguel Contreras a la direición de programes, Telemadrid anovó tanto la so imaxe corporativa como tola programación, apostando por trés xéneros: espacios propios, informativos y deportes. La franxa mañanera dedicala al serviciu públicu, mientres que'l Telenoticies vio aumentada la so duración al incluyir seiciones d'información llocal.[15] Estrenáronse nuevos programes d'entretenimientu como Amor a primera vista (con María Ribayu), Luna de miel (Mayra Gómez Kemp), Chantatachan (con Juan Tamariz), Inocente, inocente y El Friqui (con Juanma López Iturriaga), y La nueche muévese, presentáu por El Gran Wyoming y pioneru de los llate night n'España. A lo último, na franxa de tarde s'incluyeron series xuveniles, ente elles Dragon Ball, Roseanne y Parker Lewis nunca pierde.

A partir de 1993, Telemadrid apostaría pola información de prosimidá como símbolu distintivu. El 20 de setiembre d'esi añu entamaron les emisiones de Madrid directo, creáu por Ricardo Medina y presentáu por Inmaculada Galván. Con un formatu basáu en reportaxes y conexones en directu, Madrid directo foi pieza clave de la programación vespertina mientres 20 años, asina como cantera de cares televisives como Santi Acosta, Jaime Bores, Emilio Pineda, Toni Garrido y Paloma Ferre ente otros. Tamién s'estrenó Sucedió en Madrid, especializáu en socesos mientres más d'una década, y en 1994 anició'l magacine mañaneru Buenos días, Madrid y el programa deportivu Fútbol es Fútbol. Gracies a estes novedaes, Telemadrid asitiaríase como tercer canal más visto en Madrid con un share del 21%.[16]

Madrid Directo foi galardonáu en 1997 col Premiu Ondes de Televisión al «meyor programa especializáu».[17]

La llegada d'Alberto Ruiz-Gallardón a la presidencia de la Comunidá en 1995 nun supunxo un cambéu significativu na llinia editorial. Anque'l Partíu Popular propunxo privatizala pa amenorgar la so delda,[16] nun pudo consiguilo poles llimitaciones de la Llei de la Tercer Canal. El nuevu presidente de RTVM, Juan Ruiz de Gauna, caltuvo parte del equipu anterior, asumió la construcción de la nueva sede de RTVM en Pozuelo de Alarcón, ya introduxo más programes d'entretenimientu, siendo los más esitosos Hablando con Gemma (Gemma Nierga, 1996),[18] el magacín Con T de tarde (Terelu Campos, 1997), el Llate night show Sola en la ciudad (Cristina Tárrega, 1998) y el programa de corazón Mamma Mía (Víctor Sandoval y Francine Gálvez, 1999).

Ente les collaboraciones de la FORTA destacaría la llegada de Tómbola, producíu pola valenciana Canal Nou. L'espaciu presentáu por Ximo Rovira foi bien criticáu como paradigma de la «telebasoria», pero llideraría les audiencies na nueche de los vienres hasta la so retirada en 2001.

Cambéu de see (1997-2003)[editar | editar la fonte]

En 1997 foi inaugurada la see de Telemadrid en Pozuelo de Alarcón.

El 6 de mayu de 1997 tuvo llugar la ceremonia d'inauguración de la sede central na Ciudá de la Imaxe de Pozuelo de Alarcón na que tuvo presente l'entós Príncipe d'Asturies Felipe de Borbón y el presidente rexonal Alberto Ruiz-Gallardón. La nueva instalación, con 27.000 metros cuadraos construyíos y cuatro estudios de televisión, dexaba aforrar más de 2000 millones de pesetes al añu en costos d'arriendu. El costu total del treslláu de cifra en más de 4000 millones de pesetes.[19] A lo último, nesi mesmu día púnxose en marcha'l sitiu web de la empresa.[20]

A finales de 1997, Telemadrid constituyó xunto con Caja Madrid y el Canal d'Isabel II la sociedá productora «Multipark Madrid», que'l so oxetivu yera xestionar derechos audiovisuales, vienta de publicidá y servicios de televisión per cable. Amás de la canal internacional Telemadrid SAT, llegaría a controlar trés canales temátiques per Vía Dixital: Canal Cocina, Ella TV y Tribunal TV.[21] Sicasí, el fracasu comercial de Vía Dixital llevólos a entornase na televisión dixital terrestre: el 1 d'ochobre de 2000 Telemadrid entamó a emitir nesi sistema, y un añu más tarde llanzó la segunda canal «LaOtra», dedicáu a la cultura y formatos alternativos.

En setiembre de 2001, Telemadrid anovó la so imaxe corporativa y programación. Primeramente'l direutor de RTVM, Francisco Giménez Alemán, ordenara la retirada de Tómbola y Gente con chispa, los sos dos programes de mayor audiencia. En total hubo 22 estrenos namái mientres esa temporada, y el share medio pasó del 20% (1999) al 17,1% (2003).[22] Sicasí, dellos terminaríen convirtiéndose n'emblemes de la cadena: Mi cámara y yo, impulsáu por Elena Sánchez, supunxo l'entamu de los documentales de telerrealidad na televisión española;[23] el talk show Ésta es mí gente sirvió pa rellanzar la carrera de Jesús Vázquez, y Me lo dices o me lo cuentas de Lorena Berdún marcó la recuperación de los espacios de sexoloxía.

Per otru llau, el Telenoticies —empobináu entós por Alfonso García— foi galardonáu col Premiu Iris de l'Academia de Televisión pola so cobertoria de les manifestaciones contra la invasión d'Iraq de 2003 y pola comisión d'investigación del Tamayazo. Otru importante trabayu foi la cobertoria de los atentaos del 11 de marzu de 2004.

Década del 2000[editar | editar la fonte]

Plató de Telenoticies en 2011.

A mediaos de la década de 2000 produciéronse notables cambeos en Telemadrid, tanto na so programación como na llinia editorial. En 2004, la nueva presidenta de la Comunidá de Madrid, Esperanza Aguirre, nomó direutor de RTVM al so anterior xefe de prensa, el periodista Manuel Sorianu, coles mires de convertir la canal nun referente d'información política nacional.[24] Ente otres midíes aumentaron les ediciones del Telenoticies, incluyendo un informativu d'autor na medianueche (Diario de la noche) baxo la edición primero de Germán Yanke,[25] y darréu de Fernando Sánchez Dragó y Ana Samboal. Dalgunos de los presentadores más importantes d'esa etapa son Sandra Barneda, Julio Somoano, Luis Mariñas y Víctor Apuertes, toos ellos nueves incorporaciones. Tamién hubo una medría de los reportaxes n'horariu estelar ya incluyéronse alderiques políticos.[26][27]

Amás de los informativos, hubo nuevos espacios que na so mayoría foron confiaos a productores.[26][27] Ente 2004 y 2006 llegaron a estrenase más de 30 programes, de los cualos namá consolidáronse trés: El debate Alto y Claro (Curri Valenzuela y Isabel San Sebastián), el concurso Metro a Metro (Javier Capitán) y Madrileños por el mundo (Paloma Ferre). L'españíu de la crisis económica y la situación interna de Telemadrid amenorgaron la producción propia a media seña a partir de 2008.[28] RTVM llegó a poseyer una delda de 260 millones d'euros ente la cayida de la facturación publicitaria y los defectos na xestión,[29] pola que terminaría efectuándose un ERE en 2012 que supunxo'l despidu de 861 trabayadores.[30]

Nesi periodu, Telemadrid esperimentó una notable cayida n'audiencies que la direición achacó a trés factores: el refugu de l'audiencia a una nueva programación «menos comercial»,[31] l'apaición de competencia privada (especialmente Cuatro y LaSexta),[31] y la perda de los derechos de primer División.[32] El comité d'empresa, pela so parte, aseguraba que se debíen a casos de manipulación informativa.[33]

El 17 de febreru de 2010 entamaron les emisiones de Telemadrid HD, la señal n'alta definición.[34]

Crisis de Telemadrid[editar | editar la fonte]

La llinia editorial de Telemadrid foi bien cuestionada dende 2004 hasta 2014 por sindicatos, representantes políticos y diverses entidaes de la sociedá civil madrilana, quienes denunciaron numberosos exemplos de desinformación y sesgu políticu.[33][35][36][37] Dellos trabayadores documentaron casos de supuesta instrumentalización del ente públicu per parte del Partíu Popular,[36][33][38][39] ya inclusive señalaron que'l direutor d'informativos, Agustín de Grado, formara una «redaición paralela» a la que se confiaben les noticies y la so distribución na escaleta.[37][39][40] Tou ello motivó un llargu conflictu llaboral ente la direición y los emplegaos críticos, arrexuntaos na plataforma Salvemos Telemadrid, qu'a la fin se dexó notar en movilizaciones, fuelgues temporales y perda d'espectadores.[29] La situación tamién foi criticada con firmeza por dos exdireutores de la casa, Jorge Martínez Reverte y Francisco Giménez Alemán,[29][41] según por dellos periodistes qu'empecipiaron la so trayeutoria ellí.[12][40]

En payares de 2012, la dirección de RTVM anunció un ERE qu'afectaba a 925 trabayadores,[30][42] darréu amenorgó a 861 despidos, el 74% de la plantía.[42][43] Mientres la direición aseguraba que la situación de Telemadrid yera «insostenible» nel escenariu actual, el comité d'empresa consideraba que yera una «purga» y llamentó l'ausencia de negociaciones.[42] Dempués de dellos paros parciales, convocóse una fuelga indefinida que llevó a la canal a cesar les sos emisiones del 20 d'avientu al 11 de xineru de 2013.[44] N'abril de 2014, el TSXM declarar «improcedente» ensin llegar a anulalo, de cuenta que RTVM prefirió indemnizar a los afectaos en cuenta de realmitirlos.[43] De resultes del ERE, la mayoría de los programes foron cancelaos y munchos cares hestóriques de la canal dexaron de trabayar ellí.[28] Sacantes el Telenoticies, tanto los programes como la continuidá foron subcontrataos a productores.[45]

Situación actual[editar | editar la fonte]

Autobús de Telemadrid nel WorldPride Madrid 2017.

N'avientu de 2015, l'Asamblea de Madrid presidida por Cristina Cifuentes aprobó una reforma de RTVM pa que'l direutor fora escoyíu por aciu d'una convocatoria pública y mayoría parllamentaria. No que fai a Telemadrid, llevar a cabu una etapa de transición cola recuperación de dos cares hestóriques: Alipio Gutiérrez como direutor d'informativos, coles mires de despolitizar la llinia editorial,[46][47] ya Inmaculada Galván al frente del magazine mañaneru Madrid Contigo, que de la mesma suponía la recuperación de la producción propia.[47] Amás, Telemadrid foi la televisión oficial del WorldPride Madrid 2017.[48]

El nuevu direutor de RTVM, José Pablo López Sánchez, asumió'l cargu en febreru de 2017.[49] Baxo'l so mandu propúnxose dar mayor cabida a acontecimientos ya información en directu pa «recuperar la credibilidá énte la ciudadanía»,[50] actualizar la imaxe corporativa, ameyorar el clima llaboral, y estrenar una programación anovada qu'atraiga a menores de 45 años.[49][51] Amás de retomar les marques Madrid Directo y Buenos días, Madrid, contratáronse nuevos presentadores como Javier Gómez, Lourdes Maldonado y Silvia Intxaurrondo.[52]

Informativos[editar | editar la fonte]

L'informativu propiu de Telemadrid ye'l Telenoticies, que s'emite dende'l 2 d'ochobre de 1989. Esti formatu fae un repasada a l'actualidá del día, con especial atención a lo asocedío na Comunidá de Madrid. La estructura del espaciu ta estremada en bloques independientes pa información xeneral, deportes ya información meteorolóxica. El direutor de los servicios informativos ye Jon Ariztimuño.

Anguaño cunta con dos ediciones selmanales y dos en fines de selmana:

  • Telenoticies 1 (14:00): presentáu por Lourdes Maldonado.
  • Telenoticies 2 (20:30): presentáu por Manu Pérez y Rocío Delgado.
  • Telenoticids Fin de selmana (14:00 y 20:30): presentáu por Silvia Intxaurrondo.

Xestiones[editar | editar la fonte]


Xestión mientres el gobiernu d'Aguirre[editar | editar la fonte]

Manifestación del colectivu de trabayadores Salvemos Telemadrid afectaos pol espediente de regulación d'empléu (ERE).

Mientres los gobiernos d'Esperanza Aguirre (2003-2012) ya Ignacio González (2012-2015), la xestión de Telemadrid foi puesta n'entredichu por representantes de la sociedá civil madrilana, sindicatos y los partíos de la oposición na Asamblea de Madrid. Los dos aspeutos más criticaos foron los distintos casos de parcialidá informativa per un sitiu, y la tutela financiera del ente públicu pol otru. Mientres esa década producióse una drástica cayida de la cuota de pantalla añal, del 17% en 2003 a tan solu un 3,8% en 2013, según un descensu de los ingresos publicitarios.[31] Los críticos aseguraben que se debía a la mala reputación de la canal, ente que la direición de la dómina llegó a xustificalo pola competencia privada na TDT y pola perda de los derechos de primera División.[31][32]

No que fai a los servicios informativos, dellos trabayadores arrexuntaos na asociación Salvemos Telemadrid denunciaren la creación d'una «redaición paralela» de periodistes a los que se-yos confiaba les informaciones más sensibles, presuntamente pa favorecer intereses conservadores o del Partíu Popular,[53] magar los responsables d'aquella dómina ñegaron la so esistencia.[54][53][55] Nesi tiempu denunciaron dellos casos de parcialidá informativa, manipulación,[33][35][56] censura,[57][36] llevantos,[58][59] y mala praxis.[60][37][61] Uno de los más célebres dar en plenu movimientu 15-M, cuando una periodista atribuyó-yos una agresión contra policíes con vídios qu'en realidá se grabaron en Grecia.[62] Amás, produxéronse episodios de presión: Germán Yanke dimitió al frente del Diario de la Noche en 2006, dempués de que la presidenta Aguirre reprochára-y nuna entrevista que «mercara argumentos del adversariu» porque nun-y gustara una entruga.[63] La situación llevó a que dos exdireutores de Telemadrid, Francisco Giménez Alemán y Jorge Martínez Reverte,[64][65] según el exdireutor d'informativos Alfonso García,[66] denunciaren que la canal dexara de funcionar como un medio públicu.[64][65][66]

La xestión financiera de Telemadrid tamién quedó n'entredichu, y foi oxetu d'una comisión d'investigación na Asamblea de Madrid.[67] Mientres la presidencia de Sorianu, Telemadrid llegó a mercar los derechos d'emisión por cuatro temporaes del Atléticu de Madrid y del Getafe Club de Fútbol coles mires de caltener la Primer División de fútbol na programación.[67] L'ente públicu (49%), Caja Madrid (47,5%) y los clubes de fútbol constituyeron la sociedá Madrid Deporte Audiovisual (MDA) pa completar la compra de drechos, 40 millones al Atléticu y 13 millones al Xetafe,[67] y darréu revende-y los a Telemadrid por 19,7 millones d'euros.[68] Sicasí, la FORTA terminaría quedándose ensin la Primer División y MDA quebró con una delda de 17 millones en 2013, asumida pola Comunidá de Madrid. Na comisión súpose que la direición financiera desaconseyara la operación, magar lo cual llevóse a cabu. Ángel Martín Vizcaín yera entós subdireutor de Telemadrid y representante en Madrid Deporte Audiovisual, darréu foi l'executor del ERE en 2012 alegando causes económiques.[69]

Los gastos ensin xustificar siguieron dándose nesa etapa baxu otros xestores. En 2008, y con motivu del bicentenariu del Llevantamientu del 2 de Mayu, la Comunidá de Madrid encargó al directdireutoror José Luis Garci la película conmemorativa Sangre de mayu. El costu total de 17 millones d'euros foi asumíu por Telemadrid al traviés del presupuestu de la canal, ensin concursu públicu y en contra de la direición financiera.[70] La cinta solo consiguió recaldar 738.000 euros. Amás, acusóse a la direición de facer contratos a la midida de determinaes productores y periodistes.[71][72]

Espediente de regulación d'emplegu (2012)[editar | editar la fonte]

En payares de 2012, RTVM anunció un espediente de regulación d'empléu (ERE) qu'afeutaba a 925 trabayadores,[30][42] cifra qu'amenorgada a 861 despidos, el 74% de la plantía.[42][43] La direición xustificó la midida en que la plantía taba sobredimensionada, pos cuntaba con más de 1.200 emplegaos, y qu'en caso de nun executase supondría'l zarru de la radiodifusora. Sicasí, el comité d'empresa aseguraba que se debía a motivos políticos y non económicos, pos munchos de los emplegaos sobrantes foren contrataos na década de 2000 pa estremar a la plantía esistente.[64][66] La conflictividá llaboral ente la direición y los trabayadores venía produciéndose dende 2005, cuando l'asociación Salvemos Telemadrid entamara a denunciarnciar presuntes irregularidaes na xestión de la empresa.[66]

Dempués de dellos paros parciales, convocóse una fuelga indefinida que llevó a Telemadrid a cesar les sos emisiones dende'l 20 d'avientu hasta'l 11 de xineru de 2013, fecha en que l'ERE foi confirmáu.[44] Los despidíos recurrieron ante'l Tribunal Superior de Xusticia de Madrid y esti sentenció que l'ERE yera non afechu a drechu. Pela so parte, la Comunidá de Madrid aseguraba qu'en casu de sentencia contraria, RTVM taría condergada al zarru igual que la Radiotelevisión Valenciana.[73] Finalmente, el Tribunal Supremu ratificó la sentencia del TSXM en marzu de 2014, polo que la direición prefirió aumentar les indemnizaciones por despidu primero que readmitirles.[74]

Munchos exempleados empecipiaron xuicios individuales pa llograr el despidu nulu y dellos consiguieron la realmisión.[75] La nueva direición reabrió la bolsa de contratación en 2017.

Telemadrid HD[editar | editar la fonte]

La señal n'alta definición llámase «Telemadrid HD», disponible nel mux 55 de la TDT pa la Comunidá de Madrid. Les emisiones en pruebes entamaron el 17 de febreru de 2010, con un partíu de la Lliga de Campeones de la UEFA ente Porto y Arsenal, y la señal regular púnxose en marcha'l 29 d'ochobre del mesmu añu a les 18:30 hores, mientres un programa de Madrid Directo. Anguaño emite de forma nativa n'alta definición (1080p), ente que la señal estándar reescala'l conteníu a 16:9 (576i).

L'actividá de la canal vióse afeutada pol ERE. En confirmándose los despidos en xineru de 2013, munchos de los programes qu'emitíen en HD foron cancelaos y los planes pa producir el Telenoticies baxo esi sistema quedaron paralizaos. Por cuenta de que más del 70% de la plantía quedó na cai, incluyíos los téunicos, la producción de la señal tuvo que ser subcontratada a Telefónica Broadcast Services, que los sos equipos nun taben afechos a l'alta definición. En payares de 2013 retomáronse les emisiones n'alta definición, dempués de que la continuidá actualizara los sos equipos,[76] y dende marzu de 2014 retomóse la producción propia en HD con espacios como Ruta 179 y Madrileños por el mundo.

Audiencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Curtiu: Onda Madrid. 18 de febreru de 1985. http://elpais.com/diariu/1985/02/18/radiotv/477529201_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  2. Informativos rexonales y series, principales conteníos del proyectu de Tele Madrid. 3 d'ochobre de 1987. http://elpais.com/diariu/1987/10/03/madrid/560262255_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  3. El Conceyu ufierta'l mataderu como see de la televisión rexonal. 6 de setiembre de 1988. http://elpais.com/diariu/1988/09/06/madrid/589548256_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  4. (en ye) RTVM va realizar los sos informativos con equipos de percanciar Efe hasta 1990. 20 de setiembre de 1988. http://elpais.com/diariu/1988/09/20/madrid/590757856_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  5. (en ye) La carta d'axuste' de Televisión Madrid empezara a emitise güei. 13 d'abril de 1989. http://elpais.com/diariu/1989/04/13/madrid/608469858_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  6. Telemadrid inauguró ayeri les sos 'emisiones en pruebes' cola corrida de toros de Les Vientes. 3 de mayu de 1989. http://elpais.com/diariu/1989/05/03/radiotv/610149604_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  7. «La nacencia d'una nueva televisión» (23 d'abril de 2019). Consultáu'l 23 d'abril de 2019.
  8. 8,0 8,1 «Tele Madrid sale güei a un aire político aturbolináu» (2 de mayu de 1989). Consultáu'l 21 de febreru de 2017.
  9. (en ye) La salida n'antena adelantróse cuatro meses per compromisu políticu". 1 de mayu de 1989. http://elpais.com/diariu/1989/05/01/madrid/610025054_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  10. «Telemadrid empieza güei la so programación regular» (2 d'ochobre de 1989). Consultáu'l 13 de xineru de 2015.
  11. 'Pasacalle' consigue la mayor audiencia en Telemadrid. 20 de payares de 1989. http://elpais.com/diariu/1989/11/20/radiotv/627519609_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  12. 12,0 12,1 Fernando Olmeda (9 de payares de 2014). «El día en que Telemadrid convertir en Teleberlín». Consultáu'l 21 de febreru de 2017.
  13. 25 años d'Ana Blanco como presentadora de los telediarios de TVE. 15 de setiembre de 2015. http://www.rtve.es/television/20150915/25-anos-ana-blancu-como-presentadora-telediarios-tve/1219045.shtml. Consultáu 'l 26 de febreru de 2017. 
  14. El direutor de TM-3 pide una xunta urxente del conseyu d'alministración. 21 de febreru de 1990. http://elpais.com/diariu/1990/02/21/radiotv/635554804_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  15. País, Ediciones El títulu=Telemadrid va dar tolos díes mientres 90 minutos la situación del trafico (9 de xineru de 1992) (en ye). http://elpais.com/diariu/1992/01/09/madrid/694959860_850215.html. Consultáu 'l 21 de febreru de 2017. 
  16. 16,0 16,1 (en ye) El PP estudia "privatizar la xestión" de Telemadrid. 26 de mayu de 1995. http://elpais.com/diariu/1995/05/26/sociedá/801439215_850215.html. Consultáu 'l 22 de xunetu de 2017. 
  17. 'Madrid directu' celebra los sos diez años en Telemadrid con un especial. 25 de setiembre de 2003. https://elpais.com/diariu/2003/09/25/radiotv/1064440801_850215.html. Consultáu 'l 17 de setiembre de 2017. 
  18. Elles tienen la palabra. 29 de xineru de 1997. http://elpais.com/diariu/1997/01/29/radiotv/854492404_850215.html. Consultáu 'l 22 de febreru de 2017. 
  19. González Olaya, Vicente (7 de mayu de 1997) (en ye). Ruiz-Gallardón esixe a Telemadrid que-y abone'l costu de les obres de la so nueva see. https://elpais.com/diariu/1997/05/07/madrid/863004263_850215.html. Consultáu 'l 29 de mayu de 2019. 
  20. «El Príncipe destaca'l papel de los medios de comunicación na artículación de la sociedá» (7 de mayu de 1997). Consultáu'l 22 de febreru de 2017.
  21. (en ye) Telemadrid, Caja Madrid y la Canal sellen la so sociedá audiovisual. 11 d'avientu de 1997. http://elpais.com/diariu/1997/12/11/madrid/881843056_850215.html. Consultáu 'l 22 de febreru de 2017. 
  22. Telemadrid: Lo que s'atopó Manuel Sorianu. 17 de febreru de 2004. http://vertele.eldiario.es/verteletv/actualidá/Telemadrid-atopáu-Manuel-Sorianu_0_452354761.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  23. Sía corriente y va bater récords d'audiencia. 28 de marzu de 2010. http://elpais.com/diariu/2010/03/28/sociedá/1269730801_850215.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  24. País, Ediciones El títulu Entrevista | "Defendo'l perfil de Yanke con brenga" (11 de xunetu de 2004) (en ye). http://elpais.com/diariu/2004/07/11/radiotv/1089496802_850215.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  25. so-informativu-d'autor diariu-de-la nueche_1175205/ Telemadrid despolitiza el so informativu d'autor Diariu de la nueche. 28 de marzu de 2016. http://www.elconfidencial.com/comunicacion/2016-03-28/telemadrid-despolitiza-el so-informativu-d'autor diariu-de-la nueche_1175205/. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  26. 26,0 26,1 Telemadrid apostará por ser "bastión" de la España que dalgunos quieren presentar como "antigualla". 5 de setiembre de 2005. http://vertele.eldiario.es/verteletv/actualidá/Telemadrid-apostara-Espana-presentar-antigualla_0_622137788.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  27. 27,0 27,1 «defensa-de-espa%C3%B1a_61668266508.html Sorianu va faer de Telemadrid «el bastión de la defensa d'España»» (6 de setiembre de 2005). Consultáu'l 24 de febreru de 2017.
  28. 28,0 28,1 retayos-en-telemadrid-llevar por-delantre-a-garci-tarrega-y-sanchez-drago_215218/ Los retayos en Telemadrid llevar por delantre a Garci, Tárrega y Sánchez Dragó. 31 d'ochobre de 2012. http://www.elconfidencial.com/espana/2012-10-31/los retayos-en-telemadrid-llevar por-delantre-a-garci-tarrega-y-sanchez-drago_215218/. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  29. 29,0 29,1 29,2 El fundimientu de Telemadrid. 1 d'avientu de 2012. http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/12/01/madrid/1354388797_891024.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  30. 30,0 30,1 30,2 L'estudiu de viabilidá de Telemadrid preve un ERE de 925 despidos. http://www.elmundo.es/elmundo/2012/11/24/comunicacion/1353754818.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  31. 31,0 31,1 31,2 31,3 Telemadrid pierde audiencia y beneficios desque lu xestiona'l Gobiernu d'Aguirre. 28 de mayu de 2008. http://www.20minutos.es/noticia/383471/0/telemadrid/audiencia/beneficio/. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  32. 32,0 32,1 derechos-del-atleti-y-getafe-pa-dar-futbol-en-abiertu-pese-al refugu-de-el so direutor financieru.html Telemadrid mercó los derechos del Atleti y Xetafe pa dar fútbol n'abiertu pese al refugu del so direutor financieru. http://www.lavanguardia.com/vida/20161223/412837323883/telemadrid-merco-los derechos-del-atleti-y-getafe-pa-dar-futbol-en-abiertu-pese-al refugu-de-el so direutor financieru.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  33. 33,0 33,1 33,2 33,3 (en ye) “Cola manipulación Telemadrid perdió audiencia a barcalaes”. http://www.lasexta.com/programes/salvaos/noticies/manipulacion-telemadrid-perdíu-audiencia-remexos_201211045727f9464beb28d446036ad2.html. Consultáu 'l 5 de setiembre de 2017. 
  34. «Telemadrid HD va nacer pa ufiertar la UEFA Champions League n'alta definición el día 17» (17 de febreru de 2010). Consultáu'l 24 de febreru de 2017.
  35. 35,0 35,1 (en ye) Los bomberos madrilanos nun ullaron a Ana Botella sinón que fueron los ullaos, según Telemadrid. http://vertele.eldiario.es/verteletv/actualidá/madrilenos-Ana-Botella-ullaos-Telemadrid_0_1383161689.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  36. 36,0 36,1 36,2 Los vídeos de la vergüenza de la 'antigua' Telemadrid. 19 de febreru de 2017. http://www.elplural.com/comunicacion/2017/02/19/los-videos-de-la-verguenza-de-la-antigua-telemadrid. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  37. 37,0 37,1 37,2 (en ye) Sandra Barneda: 'Viví coses en Telemadrid qu'espero que dalgún día terminemos con elles". 2 de mayu de 2016. http://www.formulatv.com/noticies/45900/sandra-barneda-homosexual-trabayos-enxuiciáu-miráu-mal/. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  38. Esperanza Aguirre a periodistes de Telemadrid: "¡Qué pelmazos, pero si yo dixi que nun dixeren nada!". 3 de setiembre de 2012. http://www.elperiodico.com/es/noticies/sociedá/aguirre-periodistes-telemadrid-que-pelmazos-pero-dichu-que-dixeren-nada-2197024. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  39. 39,0 39,1 Cifuentes desmantela la Telemadrid d'Aguirre: abrasa a tolos sos homes antes de nomar al so nuevu direutor. 20 d'abril de 2016. http://www.vozpopuli.com/medios/Telemadrid-Cristina_Cifuentes-Esperanza_Aguirre-Ana_Samboal-Agustin_de_Grau-Alfonso_Coloráu_0_909209092.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  40. 40,0 40,1 "Telemadrid. Cuando yéramos de fiar". 11 de payares de 2016. http://elpais.com/diariu/2006/11/11/madrid/1163247862_850215.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  41. Telemadrid y Canal 9, marcaes por manipoliar. 28 d'abril de 2008. http://www.publico.es/espana/telemadrid-y-canal-marcaes-manipoliar.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  42. 42,0 42,1 42,2 42,3 42,4 (en ye) Telemadrid aprueba'l despidu de 860 persones en cerrándose l'ERE ensin alcuerdu. 9 de xineru de 2013. http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/01/09/madrid/1357710150_566215.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  43. 43,0 43,1 43,2 anula-ere/904300.shtml El Tribunal Supremu declara improcedente l'ERE de Telemadrid, pero nun lo anula. 26 de marzu de 2014. http://www.rtve.es/noticies/20140326/supremu-ratifica-sentencia-alza-indemnizacion-despidíos-telemadrid-pero-nun anula-ere/904300.shtml. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  44. 44,0 44,1 (en ye) Telemadrid vuelve emitir a la espera de los 860 despidos. 11 de xineru de 2013. http://sociedad.elpais.com/sociedá/2013/01/10/actualidá/1357847900_616523.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  45. Telemadrid parte programes ente el productores qu'amenaciaben con impugnar la mayor externalización de la cadena. 5 de setiembre de 2014. http://www.elconfidencialdigital.com/medios/Telemadrid-programes-productores-amenaciaben-externalizacion_0_2339166085.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  46. (en ye) Telemadrid noma a Alipio Gutiérrez nuevu direutor d'Informativos. 12 de febreru de 2016. http://www.eldiario.es/cultura/Telemadrid-Alipio-Gutierrez-direutor-Informativos_0_483652273.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  47. 47,0 47,1 Telemadrid estrena programes y presentadores d'informativos, y va dar más noticies locales. 25 d'abril de 2016. http://ecodiario.eleconomista.es/sociedá/noticies/7516904/04/16/Telemadrid-estrena-programes-y-presentadores-de-informativos-y-dara-mas-noticies-locales.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  48. (en ye) LaSexta, DKISS y Telemadrid entornar nel World Pride de Madrid. 22 de xunu de 2017. http://www.eldiario.es/cultura/LaSexta-DKISS-Telemadrid-World-Madrid_0_657234883.html. Consultáu 'l 15 de setiembre de 2017. 
  49. 49,0 49,1 José Pablo López: «Telemadrid tien que conocese por daqué más que pol western». 19 de febreru de 2017. http://www.abc.es/espana/madrid/abci-jose-pablo-lopez-telemadrid-tien-conocese-daqué-mas-western-201702190033_noticia.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  50. «so-nueva-programacion-y-la so-nueva-imaxe El direutor de Telemadrid quier recuperar la credibilidá énte la ciudadanía» (15 de setiembre de 2017). Consultáu'l 15 de setiembre de 2017.
  51. El nuevu direutor de Telemadrid nun va recurrir dellos procesos de nulidá de despidos. 13 de febreru de 2017. http://www.elmundo.es/madrid/2017/02/13/58a21c60y5fdea697y8b4588.html. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  52. Telemadrid inaugura nueva etapa con una anovada imaxe corporativa. 8 de setiembre de 2017. http://vertele.eldiario.es/noticies/Telemadrid-inaugura-anovada-imaxe-corporativa_0_1937806232.html. Consultáu 'l 17 de setiembre de 2017. 
  53. 53,0 53,1 (en ye) colloraos-telemadrid_201602175723bae36584a81fd8820754.html Alfonso García: "Esperanza Aguirre preguntóme: 'Por qué había tantos coloraos en Telemadrid'". http://www.lasexta.com/programes/mas-vale-tarde/entrevistes/alfonso-garcia-esperanza-aguirre-pregunto-que-habia-tantos colloraos-telemadrid_201602175723bae36584a81fd8820754.html. Consultáu 'l 12 de setiembre de 2017. 
  54. Error de cita: Etiqueta <ref> non válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes :35
  55. Telemadrid perdió 1,6 millones por non emitir la publicidá contratada. 27 d'avientu de 2012. http://www.elmundo.es/elmundo/2012/12/27/comunicacion/1356621386.html. Consultáu 'l 12 de setiembre de 2017. 
  56. El direutor de Telemadrid, sobre un documental del 11-M: "Quedó abondo bien ideológicamente". 13 d'abril de 2005. http://cadenaser.com/ser/2005/04/13/espana/1113349818_850215.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  57. «11M: Pilar Manjón ta vetada en Telemadrid». Consultáu'l 23 de febreru de 2017.
  58. «Telemadrid rellaciona a Podemos con ETA y Sortu nos sos informativos» (8 de xineru de 2014). Consultáu'l 24 de febreru de 2017.
  59. «Forno Nizkor - Sentencia confirmando la condena contra El Mundu TV y Telemadrid por frayar los derechos al honor y a la mesma imaxe nel casu Mohamed Nedi.». Consultáu'l 8 de setiembre de 2017.
  60. El montaxe de Telemadrid del coladeru de Baraxes. 22 de xineru de 2008. http://elpais.com/elpais/2008/01/22/actualidá/1200993417_850215.html. Consultáu 'l 23 de febreru de 2017. 
  61. Tertsch asegura que foi una paliza; la investigación, que foi una "engarradiella de chigre. 14 d'avientu de 2009. http://www.20minutos.es/noticia/587283/0/engarradiella/tertsch/paliza/. Consultáu 'l 24 de febreru de 2017. 
  62. (en ye) Telemadrid usa imaxes de Grecia para amosar la violencia" del 15-M. 17 de xunu de 2011. https://politica.elpais.com/politica/2011/06/17/actualidá/1308324393_245298.html. Consultáu 'l 8 de setiembre de 2017. 
  63. El presentador de Telemadrid Germán Yanke dimite tres la polémica entrevista con Esperanza Aguirre - 20minutos.es. 10 d'ochobre de 2016. http://www.20minutos.es/noticia/160723/0/yanke/telemadrid/dimite/. Consultáu 'l 12 de setiembre de 2017. 
  64. 64,0 64,1 64,2 «Telemadrid, ¡ai!» (20 d'abril de 2011). Consultáu'l 13 de setiembre de 2017.
  65. 65,0 65,1 Telemadrid y Canal 9, marcaes por manipoliar. 28 d'abril de 2008. http://www.publico.es/espana/telemadrid-y-canal-marcaes-manipoliar.html. Consultáu 'l 13 de setiembre de 2017. 
  66. 66,0 66,1 66,2 66,3 Telemadrid, peracabada la llimpieza ideolóxica. 26 de marzu de 2014. http://www.eldiario.es/zonacritica/Telemadrid-peracabada-llimpieza-ideologica_6_242935740.html. Consultáu 'l 13 de setiembre de 2017. 
  67. 67,0 67,1 67,2 Zrezal diz que'l contratu con Telemadrid foi a un preciu normal, de mercáu". 17 de febreru de 2017. http://www.elmundo.es/madrid/2017/02/17/58a6y2y6y5fdeaad208b459b.html. Consultáu 'l 11 de setiembre de 2017. 
  68. (en ye) Zrezal almite que s'axuntó un día antes col presidente de Telemadrid pa tratar la comisión d'investigación. 17 de febreru de 2017. http://www.eldiario.es/madrid/Zrezal-presidente-Telemadrid-comision-investigacion_0_613488701.html. Consultáu 'l 11 de setiembre de 2017. 
  69. Telemadrid mercó los derechos del Atleti y Xetafe pa dar fútbol n'abiertu pese al refugu del so direutor financieru. 23 d'avientu de 2016. http://www.europapress.es/madrid/noticia-telemadrid-merco-derechos-atleti-getafe-dar-futbol-abiertu-pese-refugu-direutor-financieru-20161223162659.html. Consultáu 'l 11 de setiembre de 2017. 
  70. (en ye) 'Sangre de mayu': La película qu'Esperanza Aguirre -y encargó a Garci y costó-y 17 millones d'euros a Madrid. https://www.ecartelera.com/noticies/29024/sangre-de-mayo-esperanza-aguirre-garci-17-millones-euros/. Consultáu 'l 11 de setiembre de 2017. 
  71. (en ye) so-demanda-contra-el presidente-del-comite-de-empresa-de Buruaga retira la so demanda contra'l presidente del Comité d'Empresa de Telemadrid. 16 de payares de 2016. http://www.elplural.com/comunicacion/2016/11/16/buruaga-retira-la so-demanda-contra-el presidente-del-comite-de-empresa-de. Consultáu 'l 12 de setiembre de 2017. 
  72. Isabel San Sebastián cobraba 10.000 euros al mes en Telemadrid. http://www.lavanguardia.com/television/20151217/30878838414/isabel-san-sebastian-cobrar-telemadrid-programa-altu-y-claro-polemica.html. Consultáu 'l 12 de setiembre de 2017. 
  73. «Canal 9 cierra. Telemadrid, ¿la siguiente?» (6 de payares de 2013). Consultáu'l 15 de setiembre de 2017.
  74. (en ye) Telemadrid tendrá de pagar mayores indemnizaciones pero non readmitir a los despidíos pol ERE. 26 de marzu de 2014. http://www.elmundo.es/television/2014/03/26/5332cb51ca474193368b4574.html. Consultáu 'l 15 de setiembre de 2017. 
  75. Telemadrid paga a 32 emplegaos readmitidos pero nun-yos da trabayu. 12 de xineru de 2016. https://elpais.com/ccaa/2016/01/12/madrid/1452609886_647341.html. Consultáu 'l 15 de setiembre de 2017. 
  76. «La emisión de Telemadrid producir n'alta definición dende la selmana pasada» (Payares de 2013). Consultáu'l 8 de setiembre de 2017.