Espediente de regulación d'emplegu

De Wikipedia

Na llexislación española, un espediente de regulación d'emplegu, embrivíu y tamién conocíu popularmente como ERE, ye un procedimientu por aciu el cual una empresa nuna mala situación económica busca llograr autorización pa suspender o despidir trabayadores. Tien como finalidá llograr de l'autoridá llaboral competente un permisu pa suspender o escastar les rellaciones llaborales nun marcu nel cual garantícense ciertos derechos de los trabayadores.

Trátase d'un procedimientu alministrativu-llaboral de calter especial que por ser tramitáu asina sigue les siguientes causes:

  • Despidos coleutivos. Despidos coleutivos encontaos en causes económiques, téuniques, organizativas o de producción.
  • Suspensión de la rellación llaboral encontada nes mesmes causes del apartáu primeru.
  • Estinción de la rellación llaboral por estinción de la personalidá xurídica del contratante.

Especificaciones[editar | editar la fonte]

Exención d'autorización alministrativa[editar | editar la fonte]

Nun va ser necesariu solicitar autorización alministrativa pa despidir colectivamente (anque sí de realizar consultes colos posibles representantes de los trabayadores) nos casos de:

  • Declaración de quiebra veraz, cuando los síndicos alcordaren la non continuidá de l'actividá empresarial o de concursu d'acreedores d'empresariu non comerciante[1]
  • Supuestos de cese d'actividá de la empresa por decisión xudicial.

Causes económiques, téuniques, organizativas y de producción[editar | editar la fonte]

Como se comentó enantes, los supuestos de despidu coleutivu obedecen a causes económiques, téuniques, organizativas y de producción. La Llei nun define estes causes pero (al igual qu'asocede cuando regula'l despidu oxetivu por motivos empresariales) establez la rellación que tien qu'haber ente elles y l'estinción de los contratos.

  • va entendese qu'alleguen les causes económiques d'estinción contractual coleutiva “cuando l'adopción de les midíes propuestes contribuya a superar una situación económica negativa de -y empresa.[2]
  • va entendese qu'alleguen les causes téuniques, organizativas o de producción cuando l'adopción de les midíes propuestes contribuya a garantizar la viabilidá futura de la empresa y del emplegu na mesma al traviés d'una meyor organización de los recursos.

Llende temporal[editar | editar la fonte]

El despidu coleutivu tien de producise pa ser procedente nun periodu de 90 díes. Los despidos coleutivos qu'entepasen d'esti plazu tendrán d'enriase al traviés de socesivos espedientes de regulación d'emplegu o van ser nulos.

Si, con oxetu de refugar el procedimientu de despidu coleutivu, realizar poles mesmes causes, despidos oxetivos “en cadena” en socesivos periodos de 90 díes, los que superen el primer periodu de 90 díes y sían impugnaos van ser consideraos en fraude de llei, y declaraos nulos y ensin efeutu.

Exemplu de fraude de llei: quiero despidir a 40 trabayadores

  • 1º mes despido a 10
  • 2º mes despido a 10
  • 3º mes despido a 20


  1. Partes arreyaes
  2. Coleutivu llaboral
  3. El despidu, nesti casu, caracterízase porque afecta a un coleutivu llaboral (temporal y/o fixu). Esti coleutivu ye distintu nel casu de cesación de l'actividá empresarial que nel casu d'amenorgamientu de plantía.
    1. a) Entiéndese que tamos ante un despidu coleutivu cuando se dar# en la estinción de los contratos de trabayu de la totalidá de la plantía de la empresa siempres que'l nº de trabayadores afeutaos seya cimeru a 5.[2] Nesti casu la empresa nun puede siguir esistiendo ensin trabayadores si nun cesa totalmente la so actividá empresarial.
    2. b) Entiéndese que tamos ante un despidu coleutivu cuando l'amenorgamientu de la plantía (non de centru de trabayu) afecte a:
      • 10 trabayadores, nes que s'ocupen menos de 100.
      • El 10% de los trabayadores, nes qu'ocupen ente 100 y 300
      • 30 trabayadores, nes qu'ocupen 300 ó más.

Pal cómputu de les estinciones de contratos han de tenese en cuenta los despidos oxetivos por causes empresariales y les estinciones apautaes nes que s'aldovine dalguna motivación económica baxes incentivaes). Nun han de tenese en cuenta, a tales efeutos, los despidos disciplinarios, los despidos por incapacidá o conducta de los trabayadores, nin les estinciones de contratos por expiración del tiempu conveníu o realización de la obra o serviciu apautaos.

Arriendes d'ello, los despidos por causes económiques, téuniques, granibles, organización o de producción que nun entepasen los estragales enantes citaos, tendrán de realizase allegando a la estinción por causes oxetives.

Procedimientu[editar | editar la fonte]

Requisitos[editar | editar la fonte]

Los dos fáense simultáneamente. Anque lo lóxico ye faer primero les consultes y cuando hai un mínimu d'alcuerdu solicitar l'autorización alministrativa. Empecipiaríase'l periodu de consultes de manera informal con calter previu.

a) Abrir un periodu de consultes colos representantes de los trabayadores Nesti sentíu son representantes de los trabayadores: los comités d'empresa[3] y delegaos de personal[4] de los centros posiblemente afeutaos pol amenorgamientu de plantía, el comité intercentro si tien asumida competencia nesta tema, y los delegaos sindicales[5] qu'esistan na empresa.

Si nun esisten representantes de los trabayadores nel centru o centros afeutaos, los trabayadores van poder intervenir direutamente si'l so númberu ye inferior a 10, o per mediu de 5 representantes ad-hoc (a lo más) si entepasen d'esti númberu. Sicasí, hai que tener en cuenta que l'empresariu tien que solicitar un informe a los representantes de los trabayadores nos casos de reestructuración y ceses de plantía.[6] L'informe tien de ser unviáu a l'autoridá llaboral al rematar el periodu de consultes.

b) Solicitar a l'autoridá llaboral competente una autorización alministrativa pa despidir L'autoridá llaboral competente va poder ser l'Alministración Central o la de les Comunidaes Autónomes que recibieren el trespasu de les competencies en materia de regulación d'emplegu.

Periodu de consultes[editar | editar la fonte]

a) Documentación

L'apertura del procesu de consultes colos representantes de los trabayadores va llevar a cabu por aciu la remisión a los mesmos[7] de:

  • Un escritu solicitando les consultes
  • La documentación necesaria p'acreditar les causes motivadoras del espediente
  • La documentación necesaria p'acreditar la xustificación de les midíes a adoptar
  • Plan que contemple midíes p'atenuar les consecuencies del espediente de regulación d'emplegu, siempres que la empresa tenga 50 ó más trabayadores: PLAN D'ACOMPAÑAMIENTU SOCIAL.

Coles mesmes, cuando la estinción afecte a más del 50% de la plantía de la empresa, va dase cuenta pol empresariu de la venta de los bienes d'aquella, esto ye de los medios de producción.

Amás, los representantes de los trabayadores van aportar a la documentación qu'obre en poder de l'autoridá llaboral ante la que se tramita l'espediente de regulación dean emplegu.

b) Duración de les consultes

Falamos de duración formal. La duración de les consultes va ser la siguiente:[8]

  • Non más de 30 díes naturales si la empresa tien más de 50 trabayadores.
  • Non más de 15 díes naturales si la empresa tien menos de 50 trabayadores.

c) Conteníu de les consultes. Forma

Les consultes del empresariu colos representantes de los trabayadores van tratar sobre les siguientes temes:[8]

  • Les causes motivadoras del espediente de regulación d'emplegu
  • La posibilidá d'amenorgar o evitar los sos efeutos
  • Les midíes necesaries p'atenuar les sos consecuencies pa los trabayadores afeutaos
  • Les midíes necesaries pa faer posible la continuidá y viabilidá del proyeutu empresarial (namái en casu de despidu parcial de la plantía).

L'empresariu y los representantes de los trabayadores tendrán d'axustar de papu sanu, lo que significa que tendrán de faer lo posible pa consiguir un alcuerdu. Tien De haber un INTERÉS REAL por axustar. Suel haber tamién un pactu ensin escribir pol cual los trabayadores nun quieren ser consultaos porque nun quieren tomar responsabilidá nes decisiones de la empresa.

El conteníu de les consultes tendrá de reflexase n'actes y, seya que non, nuna acta final, na que se dexe constancia de les negociaciones calteníes y de la documentación ya informes esaminaos ente l'empresariu y los representantes de los trabayadores.

d) Resultáu del periodu de consultes

La consecución d'un alcuerdu válidu mientres el periodu de consultes rique que se llogre de conformidá ente l'empresariu y la mayoría de los miembros del comité o comités d'empresa, de los delegaos de personal o, nel so casu, de les representaciones sindicales, si haber.

Nesti sentíu, por que se llogre un alcuerdu válidu mientres el periodu de consultes, han de votar a favor:

1. Si axustar cola representación unitaria:

  • La mayoría de los miembros del comité d'empresa
  • La mayoría de los miembros de cada unu de los comités d'empresa de los centros de trabayu afeutaos pol espediente.
  • La mayoría de los delegaos de personal de los centros de trabayu afeutaos pol espediente.

2. Si axustar con representación sindical, la mayoría de los delegaos sindicales que, nel so conxuntu, representen a la mayoría de los representantes unitarios d'aquellos centros afeutaos.

L'alcuerdu mientres el periodu de consultes puede sustituyise por un árbitru, por laude dictáu. El citáu laude, si solicitar pol empresariu y los representantes de los trabayadores con llexitimación abonda p'axustar, va tener el valor d'alcuerdu sobre despido coleutivu.[9][10]

La resultancia del periodu de consultes tendrá de ser comunicáu a l'autoridá llaboral pol empresariu.[8] Coles mesmes, l'empresariu tendrá d'unviar a l'autoridá llaboral les actes y l'acta final na que conste'l conteníu de les consultes. Puede llegase o non a un alcuerdu.

Solicitú d'autorización alministrativa[editar | editar la fonte]

La solicitú d'autorización alministrativa, que va deber tramitase simultáneamente pol empresariu dende l'entamu del periodu de consultes, que va tener qu'unviar a l'autoridá llaboral competente:[11]

  • Copia del escritu solicitando les consultes a los representantes de los trabayadores
  • La documentación necesaria p'acreditar les causes motivadoras del espediente
  • La documentación necesaria p'acreditar la xustificación de les midíes a adoptar
  • Plan d'acompañamientu social” que contemple midíes p'atenuar les consecuencies de la regulación d'emplegu, siempres que la empresa tenga más de 50 trabayadores[8]

La solicitú de iniciación del procedimientu de regulación d'emplegu va formalizar col conteníu mínimo siguiente:

  • Memoria nel que s'espliquen les causes del despidu coleutivu. Nel casu de causes económiques va ser necesariu apurrir la documentación debidamente auditada acreditativa del estáu y evolución de la situación económica, financiera y patrimonial de la empresa nos últimos años
  • Númberu y categoríes de los trabayadores emplegaos pola empresa mientres l'últimu añu
  • Númberu y categoríes de los trabayadores que vaigan ser afeutaos pola regulación d'empleo
  • Criterio que se tuvieron en cuenta pa designar a los trabayadores afeutaos pol procesu de regulación d'emplegu
  • Periodu, a lo llargo del cual, prevese efeutuar les estinciones de los contratos de trabayu
  • Copia del escritu pol cual solicítase a los representantes de los trabayadores sobre la reestructuración de plantía y cese d'aquella y sobre los amenorgamientos de xornada y treslláu total o parcial de les instalaciones.

Recibida esta documentación pola autoridá llaboral, va disponer de 10 díes, a lo más, nel casu de defectos o omisiones. La copia del escritu tendrá d'unviase a los representantes de los trabayadores.

Actuaciones de l'autoridá llaboral[editar | editar la fonte]

Una vegada recibida la solicitú d'autorización alministrativa, l'autoridá llaboral va llevar a cabu les siguientes actuaciones:

  • Va Comunicar la iniciación del espediente y va unviar la documentación qu'obre nel so poder a la entidá xestora de la prestación per desemplegu (INEM), por si quier emitir informe al respeutu
  • Va Axenciar, con calter preceptivu, informe de la Inspeición de Trabayu y Seguridá Social, sobre les causes motivadoras del espediente. Pa faelo va haber 10 díes naturales cuando la empresa tenga más de 50 trabayadores y 5 nel casu de que tenga menos
  • Va Axenciar, discrecionalmente, cuantos otros informes resulten necesarios pa resolver fundadamente l'espediente de regulación d'emplegu
  • Va Axenciar del empresariu y de les autoridaes competentes la inmediata paralización del toes aquelles midíes adoptaes pol primeru, de les que tuviera conocencia mientres la tramitación del espediente, que pudieren faer ineficaz la resultancia del pronunciamientu sobre'l despidu coleutivu
  • Va Dar audiencia del espediente a les partes, nel plazu de 3 díes a cuntar dende la finalización del periodu de consultes “nel casu de que figuren nel procedimientu y puedan ser teníos en cuenta na resolución otros fechos, allegamientos y pruebes distintos de los aducíos poles mesmes”

Resolvimientu de l'autoridá llaboral[editar | editar la fonte]

a) Alcuerdu colos representantes de los trabayadores

Si'l periodu de consultes conclúi con alcuerdu, l'autoridá llaboral, una vegada que l'empresariu comunicar, tendrá de dictar el so resolución, autorizando la estinción de les rellaciones llaborales. L'Alministración competente va tener 7 díes naturales pa pronunciase, a cuntar dende la comunicación mentada nel párrafu anterior. Si nun hai pronunciamientu espreso dientro d'esti plazu, va entendese silenciu alministrativu positivu. L'autoridá llaboral va poder afaese de los referíu enantes nos siguie bb ntes casos,[12] en principiu:

  • Si apreciara fraude, dolo, coacción o abusu de derechu na conclusión del alcuerdu colos representantes de los trabayadores.
  • Cuando d'oficiu o a pidimientu de la Entidá Xestora de la prestación por desemplegu (INEM), envalore que l'alcuerdu tien por oxetu esencial el llogru indebíu de prestaciones per parte de quien vaigan ser despidíos

b) Ensin alcuerdu colos representantes de los trabayadores

Si'l periodu de consultes conclúi ensin alcuerdu, l'autoridá llaboral, faciendo usu del so poder discrecional, va dictar una resolución en que va envalorar o va tornar, en tou o en parte, lo solicitao pol empresariu.

L'autorización alministrativa namái va proceder cuando de la documentación qu'obre nel espediente esprender que les midíes propuestes pol emplegador son razonablemente necesaries pa llograr, bien superar una situación negativa de la empresa, bien garantizar la so viabilidá futura y la del emplegu.

Pa dictar resolución nel casu de falta d'alcuerdu, l'autoridá llaboral tien 15 díes naturales, a cuntar desque se comunique la finalización del periodu de consultes.

Si nun hai pronunciamientu espreso dientro del plazu indicáu, va entendese silenciu alministrativu positivu.

Despidu coleutivu[editar | editar la fonte]

Una vegada llograda l'autorización alministrativa, l'empresariu va poder empezar a despidir. Anque la Llei nun afita plazu pa faelo, hai que tener en cuenta les llendes temporales de despidu coleutivu enantes citáu (suelse faer nos 90 díes posteriores), la posible caducidá de la llicencia alministrativa, les previsiones que sobre la estinción facer na solicitú d'autorización o, inclusive, lo qu'al respeutu se pueda establecer na resolución mesma que se dicte en respuesta a la mentada solicitú.

La Llei nun establez la forma de despidir. Sicasí, la estinción hai de ser comunicada de manera fehaciente, faciendo constar na comunicación la esistencia de l'autorización alministrativa.

La seleición de los trabayadores a despidir va facer l'empresariu, ateniéndose a lo que proyeutó na solicitú y respetando los sos derechos constitucionales, los derechos llaborales na midida de lo posible y les esixencies del principiu de papu sanu. Amás hai que tenese en cuenta que la Llei establez la prioridá de permanencia na empresa de los representantes de los trabayadores nel supuestu del despidu coleutivu.

Cada trabayador tien derechu a la perceición d'una indemnización de 20 díes per añu de serviciu, prorrateándose per meses los periodu inferiores a 1 añu (indemnización igual a la del despidu oxetivu). Esta indemnización tendrá de ser puesta a la so disposición simultáneamente a l'adopción de la decisión extintiva.

La indemnización va ser abonada pol Fondu de Garantía Salarial "FOGASA" (cola llende máxima d'una añalidá, ensin que'l salariu diariu, pueda entepasar del doble del salariu mínimu interprofesional), en casu d'insolvencia, suspensión de pagos, quiebra o concursu d'acreedores del empresariu.[13]

Sía que non, n'empreses de menos de 25 trabayadores, FOGASA va abonar el 40% de la indemnización llegal que correspuenda, siempres so les llendes del párrafu anterior.

Llexislación aplicable[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Apartáu décimu del artículu 51 del Estatutu de los Trabayadores
  2. 2,0 2,1 Apartáu primeru del artículu 51 del Estatutu de los Trabayadores
  3. Artículu 63 del Estatutu de los Trabayadores
  4. Artículu 62 del Estatutu de los Trabayadores
  5. Artículu 10 de la Llei Orgánica de Llibertá Sindical
  6. Estremáu a) del puntu cuartu del apartáu primeru del artículu 64 del Estatutu de los Trabayadores
  7. Apartáu primeru del artículu 52 del Estatutu de los Trabayadores
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Apartáu cuartu del artículu 51 del Estatutu de los Trabayadores
  9. Apartáu quintu del artículu 85 del Estatutu de los Trabayadores
  10. Artículu 91 del Estatutu de los Trabayadores
  11. Apartáu segundu del artículu 51 del Estatutu de los Trabayadores
  12. Apartáu quintu del artículu 51 del Estatutu de los Trabayadores
  13. Apartáu segundu del artículu 33 del Estatutu de los Trabayadores

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]