Televisión per cable

De Wikipedia
Ficha de softwareTelevisión per cable
Cambiar los datos en Wikidata

La televisión per cable o CATV (Community Antenna Television), comúnmente denomada VideoCable o a cencielles Cable, ye un sistema de televisión per suscripción que s'ufierta al traviés de señales de radiofrecuencia que se tresmiten a los televisiones per mediu de redes de fibra óptica o cable coaxial.

Amás de CATV, dichu cable tamién puede apurrir servicios de telefonía y accesu a Internet, esto ye, triple play. Aprovecha les redes de televisión per cable de fibra óptica o cable coaxial pa convertiles nuna llinia dixital o analóxica.

Los cables de televisión usualmente distribuyir a lo llargo y anchu de les ciudaes, compartiendo'l tendíu colos cables d'lletricidá y teléfonos; n'oposición al métodu al traviés del aire que s'utiliza na radiodifusión televisiva tradicional, al traviés d'ondes de radiu, na que se riquir una antena de televisión.

La televisión per cable surde pola necesidá de llevar señales de televisión y radio, de índole diversa, hasta la casa de los abonaos, ensin necesidá de qu'estos tengan de disponer de distintos equipos receptores, reproductores y sobremanera d'antenes.

Definición de CATV[editar | editar la fonte]

CATV ye'l serviciu qu'ufierta tresferencia d'imáxenes de televisión a les cases de los abonaos. Esisten redes de televisión per cable dende los años 40. La primer rede de cable foi montada n'Estaos Xuníos por un téunicu en Oregon. La rede cuntaba con un sistema d'antenes, amplificadores y mezcladores de señal, y la señal yera unviada por cables a los sos vecinos, faciendo asina posible que toos vieren televisión ensin necesidá d'antenes. Anguaño ta estendíu per tol mundu.

Arquiteutura d'una rede CATV[editar | editar la fonte]

Anque esisten diverses topoloxíes de rede de siguío descríbese, de forma esquematizada, una qu'inclúi los elementos principales d'una rede CATV. Con cuenta de simplificar, nun se describe la posibilidá de interactividad al traviés de la mesma rede, en sentíu ascendente, pa servicios del tipu pay-per-view o inclusive pa facilitar conexón a Internet. Los elementos componentes de la rede descrita son:

Cabecera[editar | editar la fonte]

La cabecera ye'l centru de la rede encargáu d'arrexuntar y tratar los diversos conteníos que se van a tresmitir pola rede. Na Figura 1, puede vese como s'aplica a una matriz de conmutación señales de videu de procedencia bien diversa.


Figura 1: Cabecera d'una rede CATV

Asina tenemos receptores de programes vía satélite, otros de televisión terrestre o señales de videu procedentes d'un centru de producción llocal. Por razones de simplificación solo represéntense nueve señales d'entrada a la matriz, pero'l so númberu puede ser enforma mayor, tantes como canales facilite l'operador de la rede.

Dempués de pasar pola matriz, les señales de videu son moduladas p'asitiar a caúna d'elles nuna canal distinta y poder arrexuntales nel combinador pa formar la señal compuesta que se va unviar al Terminal Cabecera de Rede asitiáu na mesma llocalidá de la cabecera. Otres señales son inyectaes a codificadores analóxicu/dixitales pa ser unviaos por aciu trames de la rede SDH o ATM a cabeceres remotes de redifusión asitiaes n'otres poblaciones distintes de la Cabecera principal.

Coles mesmes na cabecera, reagrúpense toles señales de datos provenientes de los cablemódems asitiaos en casa del receptor. Estes señales son inyectaes al CMTS, onde se xestionen los servicios de datos, telefonía, Internet, VOD, ente otros. Principalmente conozse como head-end.

Terminal cabecera de rede[editar | editar la fonte]

El terminal cabecera de rede ye l'encargáu de recibir la señal llétrica xenerada na cabecera y tresformala en señal óptica pa la so unviada por fibra a los diversos centros de distribución partíos pola población.


Figura 2: Terminal Cabecera de Rede CATV

Na Figura 2 pueden reparase los elementos que componen esti terminal según los encargaos de la distribución y repartida, que se describen de siguío.

Centru de distribución[editar | editar la fonte]

Nel centru de distribución, la señal óptica conviértese nuevamente n'llétrica y estrémase p'aplicala a los distribuidores. En cada distribuidor tenemos un amplificador p'alzar el nivel de la señal, atenuada pola división. De siguío convertir nuevamente n'óptica y por aciu fibra emponer hasta la proximidá de los edificios a sirvir, ye lo que se denomina fibra hasta la cera, anque esto nun sía dafechu exactu. Estes fibres terminen nes denominaes Terminaciones de Rede Óptica.

Terminación de rede óptica[editar | editar la fonte]

La terminación de rede óptica ye l'últimu eslabón de la rede. Asitiaes, xeneralmente, en zones comunes de los edificios, como garaxes o cuartos de contadores, sirven de terminal de les fibres hasta la cera (Fiber Deep) que porten les señales óptiques que van ser convertíes nuevamente n'llétriques y aplicaes a un distribuidor por aciu cables coaxiales, pa llevar la señal de televisión a les cases de los abonaos al serviciu.

Reseña histórica[editar | editar la fonte]

En febreru de 1949, na ciudá estauxunidense d'Astoria (Oregon), l'inxenieru Leroy "Ed" Parsons montó una pequeña rede que puede considerase precursora de la televisión per cable.[1]Taba constituyida por un sistema d'antenes, amplificadores y mezcladores de señal. Esta señal combinada yera distribuyida por aciu cable a los sos vecinos, que d'esta forma podíen ver diversos programes ensin necesidá de disponer d'antenes y con un bon nivel calidable. En mayu de 1968, Parsons foi reconocíu como padre de la televisión per cable y alzóse un monumentu nel so honor na güei llamada "Columna de Astoria" (Astoria Column) en Coxcomb Hill.[1] Anque dellos espertos teóricos na comunicación amosáronse escépticos ante les posibilidaes que víen llindaes[2]

Los primeros operadores de cable n'España denominar operadores de cable históricu.[3]

Arxentina[editar | editar la fonte]

La televisión per cable apaez na década de 1960 en ciudaes onde nun llegaba la señal la televisión abierta, siendo pioneros los circuitos zarraos de Villa María (Córdoba), Río Cuarto (Córdoba) y Junín (Buenos Aires). Más tarde, na década de 1980 desenvolver nes grandes árees urbanes como la de Buenos Aires. Nesta dómina empecipia la so gran espansión al incorporar programación segmentada, canales temátiques, y canales estranxeres vía satélite, dexando coles mesmes la llegada direuta de la TV capitalina a les provincies.

Na década de 1990 la espansión de la TV por cable llevó al país a un fenómenu inusitado n'América Llatina, llegando en 1996 al 53% de los llares.[4] Arxentina ye'l cuartu país del mundu en cuanto al númberu d'abonaos a TV por cable, namái superáu por Canadá, Estaos Xuníos y Dinamarca.[5]

En 2013, los servicios de televisión de pagu n'Arxentina lleguen al 83% de los llares, afirmando l'enclín a la migración de l'audiencia de la televisión abierta escontra estes plataformes.[6][7]

Brasil[editar | editar la fonte]

En Brasil, la televisión per cable nació en 1965 en Volta Redonda. En 1991 naz TVA, en 1992 naz NET

Costa Rica[editar | editar la fonte]

La televisión per cable en Costa Rica nació en 1982 cola nacencia de Cable Color —en 1999 rebautizado como Amnet y en 2012 rebautizado como Tigo—. En 1991 Televisora de Costa Rica funda Cabletica. Nel 2001 naz Cablevisión —adquirida nel 2013 pol Institutu Costarricense de Lletricidá—. Y en el 2005 naz Telecable. A nivel nacional tamién esisten dellos cableoperadores pequeños.

España[editar | editar la fonte]

En 1972, la entós Direición Xeneral de Radiodifusión y Televisión, d'España, y l'entós Compañía Telefónica Nacional d'España, llegaron a un alcuerdu pol que se regulaba la collaboración de la telefónica nos planes d'implantación nel país de la televisión per cable.[8] L'alcuerdu implicaba cablear primero en Madrid y Barcelona, y más tarde n'otres capitales onde decidiera enllantase el serviciu. Les redes poner a disposición de la Direición Xeneral por un plazu de 10 años con posibilidaes d'ampliación. La fase inicial tomaba en Madrid y Barcelona una área d'unos 8 km² (con previsiones d'ampliación d'hasta 32 km², prácticamente'l cascu urbanu de dambes ciudaes daquella), y con una capacidá d'hasta 9 canales (4 d'ellos de receición direuta y los restantes con conversor). En 1976 el grau de meyora de les redes taba bien avanzáu pero, debíu al cambéu políticu, les primeres redes de televisión per cable n'España nun apaeceríen hasta principios de los años '80, especialmente na modalidá conocida como videu comuñal, onde nun edificiu o grupu d'edificios unviábase al traviés del sistema d'antena coleutiva de TV la señal d'un reproductor de videu por aciu el cual un "alministrador del sistema" pasaba películes en cuenta de un canon televisivu.

Estes pseudo-redes, especialmente por causa de los conflictos de los derechos d'exhibición, fueron evolucionando y a finales de la década del '80 surden les primeres redes de CATV que yá emitíen, xunto a les canales españoles de televisión terrestre, diverses canales estranxeres, la mayoría procedentes de satélites, ya inclusive añedíen dalgún de producción propia, especialmente de calter llocal, pa faelos más curiosos. Estes redes tuvieron operando na alegalidad, yá que nun esistió un marcu llegal regulatorio hasta que se promulgó, el 22 d'avientu de 1995, la Llei 42/1995 de les Telecomunicaciones por Cable.[9]

La Llei 32/2003 Xeneral de les Telecomunicaciones derogó la llei 42/1995 casi na so totalidá, estableciendo de la mesma un nuevu marcu regulador contingente de les televisiones por cable, dominiu públicu radioeléctricu, servicios de la sociedá de la información, etc. La Llei 9/2014 Xeneral de les Telecomunicaciones vieno asoceder y actualizar l'anterior, transponiendo les direutives europees la Direutiva 2009/136/CE y Direutiva 2009/140/CE.[10] La mayor parte de redes de cable históricu y los grandes operadores ufierten yá triple play y quadruple play.[11]

Paraguay[editar | editar la fonte]

La televisión per cable de Paraguay apaez en 1969 en Presidente Franco y na década de 1980 desenvuélvese'l cable en Asunción y Gran Asunción ya incorpora programación segmentada, canales temátiques y cadenes estranxeres vía satélite, coles mesmes cola llegada direuta de la TV Capitalina a los departamentos. Güei hai compañíes como El mio Cable, CableVisión, Multicanal y Telecentro

Uruguái[editar | editar la fonte]

La televisión per cable o la televisión p'abonaos d'Uruguái nació en 1970 en Colonia de Sacramento. Na década de los 80 incorpora programación segmentada, canales temátiques y cadenes estranxeres vía satélite, dexando coles mesmes la llegada de la TV Capitalina a los departamentos. Güei hai compañíes como CableVisión, Multicanal, Multiseñal, Montecable, TCC y Nuevu Sieglu.

Regulación del cable[editar | editar la fonte]

Arxentina[editar | editar la fonte]

N'Arxentina, la televisión per cable ye regulada dende 2009 pola Llei de Servicios de Comunicación Audiovisual (Llei 26 522).

Los principales cableoperadores a nivel nacional son Cablevisión y Supercanal, la primer propiedá del Grupu Clarín y la segunda del Grupu Unu Medios. Nel Área Metropolitana de Buenos Aires amás de Cablevisión funcionen Telecentro y TeleRed, esta última propiedá nun 49% del Grupu Clarín.

En 2007 el Grupu Clarín yera dueñu de Multicanal y adquirió Cablevisión, por cuenta de la autorización del presidente Néstor Kirchner pa fundir dambes firmes. De la mesma dende 1997, estes empreses xunto con Supercanal espandiérense absorbiendo a numberosos cableoperadores locales y rexonales.

En vista de la situación y al traviés de la llei, preténdese desmonopolizar el serviciu de cable. Los operadores van tar llindaos a un máximu de 24 llicencies en tol país; cada llicencia equivaldría a una ciudá, sicasí, si les llocalidaes axacentes tienen menor cantidá de población, nun se va computar una llicencia pa la operación nos mesmos. Amás namái pueden xenerar una canal propia que va ser distribuyíu pola so rede, y por otres redes en casu de que dichu canal sía vendíu.

Coles mesmes prevese un plazu de "adecuación", nel que los cableoperadores y otres empreses de medios afeutaes pola citada normativa tendrán d'amenorgar la so participación del mercáu, vendiendo o estremándose en grupos más pequeños hasta afaese a la cantidá de llicencies autorizaes.

España[editar | editar la fonte]

N'España, la televisión per cable vien siendo regulada pola Llei 9/2014, de 9 de mayu, Xeneral de Telecomunicaciones, dientro del títulu II. Esta llei derogó l'anterior Llei 32/2003 Xeneral de Telecomunicaciones ya incorpora nel so testu los cambeos realizaos pola Llei 10/2005 del 14 de xunu, de Midíes Urxentes pal Impulsu de la Televisión Dixital Terrestre, de Lliberalización de la Televisión per Cable y de Fomentu del Pluralismu, que ponía a valir la lliberalización efectiva del serviciu. Ensin rangu de llei'l Real Decreto 920/2006 define'l Reglamentu xeneral de prestación del serviciu d'espardimientu de radio y televisión per cable.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «CATV History» (inglés). TheRealCableGuy.com. Consultáu'l 26 de marzu de 2016.
  2. Rivero, Francisco. Les posibilidaes de la televisión per cable son llindaes, según Raymond B. Nixon. Diariu ABC, 7.11.1974 páx.130
  3. Fondevila Gascón, Joan Francesc (2004). “Les redes de telecomunicaciones de cable históricu: realidá y enclinos”. Revista de Comunicación de la SEECI (Sociedá Española d'Estudios de la Comunicación Iberoamericana), 11 (VII), páxs. 67-89. ISSN 1576-3420 http://www.seeci.net/seeci/Numeros/Numbero%2011/JFFond.pdf “Les redes de telecomunicaciones de cable históricu: realidá y enclinos” (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  4. Patricia Arancibia (27 de setiembre de 1996). «La otra televisión». clarin.com. Consultáu'l 3 de payares de 2013.
  5. Subsecretaría de Cultura (marzu de 2008). «cable.pdf Televisión per cable». Archiváu dende l'cable.pdf orixinal, el 2 d'avientu de 2013.
  6. Latin American Media and Entertainment Observatory (febreru de 2013). «llares-tien-tv-paga-ente-los sectores-d'ingresos baxos-llega-al-77/ N'Arxentina, el 93% de los llares tien TV de pagu (ente los sectores d'ingresos baxos llega al 77%)».
  7. Televisioncomar (mayu de 2013). «tarde-10-a-la nueche-20/#.UadQHUBhX-Y/ A la tarde, 10. A la nueche, 20».
  8. 1 RTVE 1976, El nuesu Llibru del Añu (1976)
  9. Fondevila Gascón, Joan Francesc (2009). “L'adaptación regulatoria de los operadores de cable históricu n'España. La competencia de los grandes operadores/Older Cable Operators Adapt to New Regulations in Spain. Competition for Large Cable Operators”. Telos. Cuadiernos de Comunicación ya Innovación, 80, páxs. 139-146. ISSN 0213-084X http://www.telos.es/articuloexperiencia.asp?idarticulo=1&rev=80
  10. .
  11. Fondevila Gascón, Joan Francesc (2009). “El pesu de la televisión nel triple play de los operadores de cable n'España y n'Europa”. ZER, Revista d'Estudios de Comunicación (Journal of Communication Studies), 14 (27), páxs. 13-31. ISSN 1137-1102. http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-01-fondevila.pdf

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]