Sphingidae

De Wikipedia
Sphingidae
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Orde: Lepidoptera
Suborde: Glossata
Infraorde: Heteroneura
(ensin clasif.): Ditrysia
Superfamilia: Bombycoidea
Familia: Sphingidae
Latreille, 1802
Diversidá
Alrededor de 200 xéneros,
aproximao 1.200 especies
Especie tipu
Sphinx ligustri
Linnaeus, 1758
Subfamilies
Consultes
[editar datos en Wikidata]
Canesba de Acherontia atropos
Hemaris thysbe
Gata de Hyles gallii a puntu de convertise en pupa.
Gata de Daphnis nerii.
Pupa de Daphnis nerii.

Los esfínxidos (Sphingidae) son una familia de lepidópteros glosaos del clado Ditrysia de cuerpu robezu y vuelu xeneralmente rápido; la mayoría d'elles tienen les ales anteriores estreches y apuntaes, anque dalgunes tienen les ales más anches, festoneadas y vuelen con mayor lentitú. Les ales suelen caltenese planes y dirixíes escontra tras, como fleches, mientres el reposu.[1]

La mayoría de les esfinxes tienen una probóscide bien llarga y aliméntense de néctar mientres permanecen en vuelu sobre les flores, de forma similar a un colibrí, pero dalgunes escarecen de probóscide y nun inxeren alimentu mientres l'estáu adultu o imago. Al igual que los colibríes son bonos polinizadores. Les flores afeches a esti tipu de polinización suelen ser tubulares, de colores pálidos o blancos, y ábrense de nueche. Esti conxuntu de calteres ye un síndrome floral llamáu esfingofilia.

Ciclu vital[editar | editar la fonte]

La mayoría de les especies tienen delles xeneraciones per añu si'l clima les dexa, son multivoltinas.[2]

Güevu[editar | editar la fonte]

Les femes depositen güevos verdosos, tresllúcíos, llisos.[3] Xeneralmente son güevos aisllaos na planta nutricia. El periodu de desenvolvimientu del güevu varia enforma, ente 3 y 21 díes.[4]

Canesba[editar | editar la fonte]

Les gates de los esfínxidos son robustes, de tamañu medianu a grande. Tienen cinco pares de pates falses. Xeneralmente escarecen de pelos o tubérculos pero la mayoría de les especies tienen un apéndiz como un cuernu nel estremu posterior que suel amenorgase en tamañu hasta ser un botón o sumir totalmente nel últimu estadiu antes de tresformase en pupa. Munchos presenten colores crípticos verdes o castañales, otros sicasí tienen marques, puntos o bandes de colores contrastantes y llamativos. Estos suelen ser blancos y negros contra un fondu mariellu o verde. Un diseñu de rayes diagonales nos lladrales ye abondo común. Con frecuencia produz un notable cambéu de color antes de la fase de pupa.

Cuando la gata ta en reposu suel llevantar la parte anterior del cuerpu y fundir la cabeza; d'ende vien el nome d'esfinxe. Delles canesbes tropicales paecen asonsañar culiebres. Les canesbes suelen devolver sustancies pegañoses y entá tóxiques como defensa cuando se ven en peligru. La tasa de desenvolvimientu depende de la temperatura y delles especies de llatitúes altes riquen baños de sol p'acelerar el procesu.

Pupa[editar | editar la fonte]

En dellos esfínxidos la probóscide de la pupa ta llibre en cuenta de tar fundida col restu de la pupa como na mayoría de los lepidópteros. Xeneralmente pasen l'estáu de pupa alloñaos de la planta alimento, yá sía sol suelu, en resquiebros de roques o nun brotu. Na mayoría de les especies la pupa ye l'estadiu que pasa l'iviernu.

Adultu[editar | editar la fonte]

Descripción[editar | editar la fonte]

A diferencia de munchos otros lepidópteros les antenes nun suelen ser plumoses, inclusive nos machos. Suelen escarecer d'órganos timpánicos pero los miembros de la tribu Choerocampini tienen órganos auditivos na cabeza, el tórax, abdome y les ales tán densamente cubiertes d'escames. Unos pocos esfínxidos tienen una probóscide bien amenorgada, la mayoría sicasí tienenla bien llarga.  Usenla pa libar el néctar de les flores. Munchos son crepusculares o nocherniegos, pero hai dalgunos que vuelen mientres el día. Tanto los machos como les femes suelen vivir ente 10 y 30 díes. Antes d'alzar vuelu la mayoría suel arrecir por un ratu pa calecer los músculos y mientres el vuelu suelen algamar temperatures de más de 40 °C.

En delles especies les diferencies ente los dos sexos (dimorfismu sexual) son bien pronunciaes.

Comportamientu[editar | editar la fonte]

Delles especies vuelen por un periodu curtiu a l'amanecida o al anochecer, mientres otres apaecen más tarde a la nueche y entá a la medianueche. Tales especies suelen ser vistes tamién mientres el día libando néctar de flores. Ente les diurnes atópense les esfinxe colibrí (xéneru Macroglossum) asina llamaes por paecese n'aspeutu y forma de volar a los colibríes. Delles especies son importantes polinizadores especialmente de flores que se abren n'horariu nocherniegu y de corola con forma de tubu llargu o de trompeta.

Canesba[editar | editar la fonte]

La gata de los esfínxidos tiende a ser un especialista. Suélen alimentase de fueyes tienres de plantes tóxiques y en dellos casos toleren concentraciones bien altes de toxines específiques.[5] El viérbene del tabacu Manduca sesta y otros de la subfamilia Sphinginae pueden detoxificar y escretar grandes cantidaes de nicotina. La mayoría de les especies suelen esaniciar la mayor parte de les toxines, pero dalgunes, tales como Hyles euphorbiae y Daphnis nerii secuestren les toxines dientro del so cuerpu anque nun les pasen al adultu.

Adultu[editar | editar la fonte]

La mayoría de los adultos liben néctar; delles especies tropicales beben les secreciones de los güeyos o roben miel de les abeyes. Los esfínxidos nocherniegos prefieren flores de colores pálidos con coroles llargues y con golores duces. Delles especies son bien xeneralizaes y otres más selectives. Un exemplu bien notable de polinización d'una orquídea por un esfínxidu ye'l casu d'una orquídea de Madagascar, Angraecum sesquipedale, llamada la orquídea de Darwin , con un espolón d'ente 20 y 35 mm y del esfínxidu Xanthopan morganii praedicta con una probóscide d'una llongura comparable; un notable exemplu de coevolución.[6]

Galería[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (castellán) http://www.asturnatura.com/familia/sphingidae.html Asturnatura Sphingidae
  2. Pittaway, A. R. (1993): The hawkmoths of the western Palaearctic.
  3. Scoble, Malcolm J. (1995): The Lepidoptera: Form, Function and Diversity (2nd edition).
  4. Grimaldi, David & Engel, Michael S. (2005): Evolution of the Insects.
  5. Bernays, E. A. & Janzen, D. H. (1988): Saturniid and Sphingid caterpillars - 2 ways to eat leaves.
  6. Borror, D. J., DeLong, D. M., Triplehorn, C. A.(1976) cuarta edición.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]