Quemadura

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar
Quemadura
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 T20-T31
CIE-9 940-949
MedlinePlus 000030
MeSH D002056
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

Una quemadura ye un tipu de mancadura de la piel que puede ser provocada por diversu causes. Les quemadures térmiques producir pol contactu con llapaes, líquidos caliente, superficies calientes y otres fontes d'altes temperaturas, o col contactu con elementos a temperatures desaxeradamente baxes. Tamién esisten les quemadures químiques y les quemadures eléctriques.

El tratamientu inmediatu como midida de primeros auxilios pa les quemadures leves consiste en faer correr agua a temperatura ambiente sobre la área afectada, pa tratar de normalizar la temperatura de los texíos quemaos y esaniciar contaminantes. Ye preferible que l'agua bañe la parte afectada en llugar de faer inmersión, siempres curiando nun utilizar agua frío por cuenta de la posibilidá de xenerar una reacción térmica que va dixebrar los estratos cimeros de la piel, enzancando'l so sanamientu.

Les quemadures tamién se clasifiquen sobre la base de la so estensión:

Menores: cuando la superficie quemada nun degola del 10 % de la superficie total del cuerpu.

Moderaes: cuando la superficie quemada ta ente un 10 y un 20 % de la superficie total del cuerpu.

Graves: cuando la superficie quemada degola'l 20 %.

Basándonos na so estensión, aplícase la riegla de Pulaski y Tennison, conocida como la riegla de los nueves de Wallace.[1]

Graos de quemadures[editar | editar la fonte]

Les quemadures pueden ser categorizadas en cuatro grupo.[2]

Primer grau[editar | editar la fonte]

Les quemadures de primer grau llindar a la capa superficial de la piel epidermis, puede llamáse-yos eritema o epidérmiques.[3] Esti tipu de quemadura xeneralmente les causa una llarga esposición al sol o esposición instantánea a otra forma de calor (plancha, líquidos calientes).

Quemadura de primer grau.

Signos clínicos:

  • Angüeñes intradérmicas (microscópiques).
  • Encarnizamientu de la piel, piel seco.
  • Descamación y destrucción de les capes superficiales o namá encarnizamientu.
  • Dolor intensu tipu ardor. Inflamación moderada. Gran sensibilidá nel llugar de la mancadura.
  • Tarda en dise unos díes a lo muncho un mes, yá que solamente ye superficial.

Segundu grau[editar | editar la fonte]

Les quemadures de segundu grau estremar en:

  • Superficiales: Esti tipu de quemadura implica la primer capa y parte de la segunda capa. Nun se presenta dañu nes capes más fondes, nin nes glándules de sudu o les glándules productores de grasa. Hai dolor, presencia de flictenas o angüeñes.
  • Fonda: Esti tipu de quemadura implica daños na capa media y nes glándules de sudu o les glándules productores de grasa. Puede haber perda de piel, carbonización.

Causes:

  • Principalmente por líquidos calientes o sustances químiques cáustiques.
Güexa en quemadura de segundu grau.

Tercer grau[editar | editar la fonte]

Una quemadura de tercer grau enfusa por tou la espesura de la piel; incluyendo terminaciones nervioses, vasos sanguíneos, linfáticos, etc. destrúyense los folículos pilosebáceos y les glándules sudorípares, comprométese la capacidá de rexeneración. Esti tipu de quemadura nun duel al contactu, por cuenta de que les terminaciones nervioses fueron destruyíes pola fonte térmica.

Signos:

  • Perda de capes de piel.
  • De cutiu la mancadura ye indolora, porque los nervius queden inutilizaos (pue que el dolor sía producíu per árees de quemadures de primer grau y segundu grau que de cutiu arrodien les quemadures de tercer grau).
  • La piel vese seca y con apariencia de cueru.
  • La piel puede apaecer xamuscada o con llurdios blancos, cafés o negres.
  • Rotura de piel con grasa espuesto.
  • Edema.
  • Superficie seca.
  • Necrosis.
  • Sobre infección.

Causes:

  • Fueu.
  • Esposición enllargada a líquidos o oxetos calientes.
  • Contactu con eletricidá.
  • Esplosiones.

Cuartu grau[editar | editar la fonte]

Ye la cayida de les estremidaes (brazos o piernes).Les quemadures de cuartu grau son les más graves y pueden derivar nuna necrosis y na perda de la estremidá afectada. Esti tipu de quemadures apaecen por conxelación y fríu estremo, pol contactu con fueu o con líquidos bien calientes y estropien los güesos y los músculos. Imágen de quemadures de cuartu grau

Riegla de los 9[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Regla de los nueves de Wallace

Una manera rápida d'envalorar la superficie corporal quemada ye la denominada Riegla de los 9; foi escurrida por Pulaski y Tennison en 1947 y publicada por Wallace en 1951. La riegla de los nueves puede ser aplicada n'adultos (pacientes de más de 16 años d'edá), siendo imprecisa en neños por cuenta de les distintes proporciones corporales. N'adultos la cabeza correspuende a un 9 % de la superficie corporal total, cada estremidá cimera, otru 9 %, el tueru, un 36 % (estremáu en pechu, 18 %, y abdome, 18 %, o en frente, 18 %, y envés, 18 %), cada estremidá inferior, un 18 %, y los xenitales esternos, el 1 % restante. En neños y ñácaros, sicasí, la cabeza ye un 18 % de la superficie corporal total, cada estremidá cimera un 9 %, cada inferior un 14 % y el tueru 18 % dorsal y 18 % fronteru.

Choque del gran quemáu[editar | editar la fonte]

Nos grandes quemaos prodúcense una serie d'acontecimientos (choque de los grandes quemaos) que siguen la siguiente secuencia:

  • Darréu dempués de la quemadura, dolor neurógeno. Alminístrase morfina. En quemadures cimeres al tercer grau, puede apaecer anestesia per destrucción de nervios.
  • A les 2-3 hores, apaez plasmaféresis —l'afigura escapa de los vasos a los texíos, pol aumentu de la permeabilidá vascular—, fechu que lleva a una hipovolemia —menor volume del líquidu circulante—. Hai que tratar con expansores del afigura.
  • A los 2-3 díes, produzse sepsis y toxemia secundaria. Hai que tratar con antibióticos.

Los grandes quemaos van tardar selmanes o meses en refaer la piel, que va presentar queloides. En munchos casos, en que la piel nun va ser capaz de refaese, va ser necesariu una ciruxía: el tresplante de piel, que va ser realizada por un ciruxanu plásticu.

Quemadures químiques[editar | editar la fonte]

Na vida doméstica, yá sía nel tresporte, mientres la recreación y na actividá llaboral, l'home ta permanentemente espuestu al contactu con compuestos tóxicus, irritantes, corroyentes, inflamables, canceríxenos o esplosivos, que'l so efectu nel organismu humanu puede llegar a producir mancadures de graos variables, dende simples inflamaciones tisulares, hasta mancadures tan graves que pueden llegar a producir la muerte. Los mecanismos más frecuentes de mancadures cutanees por axentes químicos son:

  • El derrame o rotura d'un contenedor, xeneralmente desaparente.
  • La tresferencia d'un axente cáusticu dende'l so envase orixinal a otru desaparente.
  • La dilución desaparente.
  • Usu desaparente de productos.
  • Ataques con ácidos.

El Manual Merck de productos químicos identifica 510 productos que s'inclúin en delles de les categoríes descrites. Dientro d'estos productos individualícense 145 sustances corroyentes, en que'l so manexu tendríen de reparase midíes de precuru especial pa evitar el so contactu siempres peligrosu. Sicasí, por acciones insegures, actos temerarios, circunstancies insegures, o ocasionales actos voluntarios, prodúcense quemadures por axentes químicos y los profesionales de la salú tienen, polo xeneral, poques conocencies sobre los efectos de tales axentes peligrosos y escasa información de les midíes d'intervención y tratamientu que tienen d'aplicase en casu d'una mancadura producida por axentes químicos peligrosos.

La primer interrogante que se plantega al tratar la tema de quemadures por axentes químicos referir al por qué los axentes químicos son tóxicos pa los seres vivos. Toles proteínes tienen una estructura primaria constituyida pola secuencia d'aminoácidos, una estructura secundaria constituyida pola forma helicoidal y una estructura terciaria representada pol endolcáu sobre sí mesmu y l'orientación espacial. La estructura secundario y terciario son calteníes por enllaces hidróxenus. El contactu con tolos ácidos y álcalis alterien el pH de los texíos y ruempen los enllaces iónicos de H+, de tal manera que se produz el “desplegamiento” de la proteína y la rotura de la estructura secundario y terciario cola destrucción irreversible d'ésta y la perda de la so actividá biolóxica. Tal destrucción irreversible adquier la forma de la desnaturalización o'l cuayamientu de les proteínes.

Los diversos axentes químicos, d'alcuerdu a les sos característiques específiques y a la so capacidá de producir dañu, xeneren mancadures distintes. Sicasí, toos tienen de mancomún que producen dañu tisular por un tiempu mayor que'l períodu en que se produz la esposición efectiva de la piel al axente. Otru fechu que comparten toles quemadures por químicos ye que l'aspeutu inicial ye'l d'una mancadura superficial razón pola cual se subestima la severidá del dañu. L'efectu corroyente de dellos compuestos puede siguir hasta una selmana más tarde de la esposición, xenerando una grave y fonda mancadura final. La severidá del dañu tisular depende del mecanismu d'acción del axente, de la so concentración, de la cantidá puesta en contactu cola piel, la duración de la esposición y de la resistencia del texíu a la penetración.

Tratamientu[editar | editar la fonte]

Los oxetivos del tratamientu son salvar la vida, consiguir la recuperación funcional, estética, psicolóxica y l'integración social. El tratamientu inicial tien d'incluyir la valoración descrita nel Advanced Trauma Life Support (ATLS) pol American College of Surgeons, y nel Advanced Burn Life Support (ABLS) pola American Burn Association.[4]

Estes organizaciones suxuren remanar tou paciente traumatizáu en dos etapes consecutives: Evaluación Primaria y Evaluación Secundaria. La Evaluación Primaria entiende la secuencia nemotécnica ABCDE (vía Aérea, Bona ventilación, Circulación, Déficit neurolóxicu, evitar Esposición innecesaria pa prevenir la hipotermia). La Evaluación Secundaria pela so parte entiende hestoria clínica y exame físicu completu, según el tratamientu básicu inicial.[5]

Les riegles básiques del exame inicial inclúin: Rexistrar tolos signos físicos medibles (temperatura,, frecuencia cardiaca, tensión arterial, enllenáu capilar y datos de la Escala de Glasgow); Realizar exame físicu completu. Esti primer exame ye'l más importante, porque bona parte de les decisiones posteriores derivar de los afayos iniciales; Identificar trauma acomuñáu y tratar les mancadures; Buscar signos de quemadures per inhalación y conseñalos na hestoria clínica (tos y esputo carbónicu, quemadures nes coanas, disnea, estridor laríngeo, antecedente de cortil zarrada, cambeos na voz). Calcular la superficie y la fondura y graficarla por aciu la Riegla de los Nueves o l'esquema de porcentaxe según edá descritu por Lund y Browder.[6] La reanimación hídrica puede faese por aciu el cálculu cola Fórmula de Parkland.

Biotecnoloxía[editar | editar la fonte]

Les nueves técniques pal tratamientu de les Quemadures evolucionó, yá que agora esisten gran variedá d'ensiertos, parches y membranes, que faciliten y aceleren el procesu de cicatrización y rexeneración gracies a la so composición, los queratinocitos vivos ye una fonte principal una y bones estos encárguense de producir factores de crecedera y aguiyen la proliferación de les célules epiteliales de la zona mancada del paciente.

Clasificación de los compuestos químicos[editar | editar la fonte]

Los productos químicos peligrosos pa piel, conxuntiva y mucoses, clasificar n'ácidos y álcalis. Les soluciones o sólidos ácidos corroyentes peligrosos son aquellos con un pH igual o menor de 3.5 y los álcalis líquidos o sólidos cáusticos son aquellos con un pH entendíu ente 11.5 y 14.

Los compuestos inorgánicos más corroyentes son: ácidu clorhídrico, ácidu sulfúrico (utilízase principalmente pa faer fertilizantes, tanto superfosfato como sulfatu de amonio, pa fabricar productos orgánicos, pintures, pigmentos, rayón, pa refinar petróleu, en llaboratoriu clínicu y sobremanera, usar en gran escala na producción hidrometalúrgica de la minería de cobre), acedu fluorhídrico, acedu nítrico, acedu selénico y acedu crómico (axente oxidante). Otres sustances inorgániques corroyentes son cloruru d'aluminiu, cloruru de calciu, bromuru y cloruru de cinc, magnesiu, litiu y toes los sos sales, tolos derivaos del bromu, toes los sales d'antimoniu, permanganato Los álcalis que con mayor frecuencia producen quemadures son el hidróxidu de sodiu (soda cáustica o sosa cáustica), hipoclorito de sodiu (llexía), hidróxidu de calciu (cal apagáu), óxidu de calciu (cal vivo), hidróxidu de potasiu, aminopropanol]] y cementu (compuestu de pH 12 que al contactu enllargáu produz abrasión por escomiu). Otros productos que producen mancadures al contactu cola piel son asfaltu, combustibles hidrocarburos líquidos, hidrocarburos arumosos como bencenu, tolueno, gases d'amoniacu y llubrificantes industriales.

Anexu: Quemadures por químicos[editar | editar la fonte]

Na siguiente llista, numbérense dellos compuestos que pueden llegar a producir quemadures, ácidos inorgánicos o orgánicos, álcalis etc. Son dalgunos de los axentes químicos que producen quemadures.

Axentes casuales[editar | editar la fonte]

Quemadures eléctriques[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Riesgu eléctrico

Les quemadures eléctriques, como'l so nome indicar, son provocaes por descargues eléctriques como pueden ser: rayos, corrientes mayores de eletricidá, tamién por un curtiu circuitu, al aplicar electro-choque ensin un xel que conduza la corriente, etc. Polo xeneral, si una descarga ye abonda pa provocar quemadura, fai que se produza una quemadura de tercer grau. Pero tamién depende la intensidá de la corriente por que pueda xenerar daños na dermis hasta poder causar la muerte por paru cardiaco. La supervivencia a quemadures severes ye ameyorada si'l paciente ye tratáu nun centru especializáu en quemadures que nun hospital.

Los factores que determinen la forma y la severidá de les mancadures son les siguientes

Magnitú del voltaxe

  • Vía que percuerre la corriente *

Duración del contacto * Mugor

  • Otru
La resistencia de los texíos corporales a la eletricidá n'orde decreciente son el siguiente *

Güesu

  • Grasa *

Piel seco * Músculus

Les mancadures producíes pola corriente eléctrica tienen tres explicación principales
  1. La enerxía eléctrica convertir en calor y destrúi los texíos (efectu joule).
  2. La corriente eléctrica produz altos potenciales eléctricos transmembrana y estos lleven al dañu celular.
  3. La corriente eléctrica produz alteraciones severes de les proteínes de la membrana celular.
Clasificación de les quemadures por corriente eléctrica *

Mancadura directa o quemadura eléctrica verdadera: causada pol pasu de la corriente ente dos puntos anatómicos, el cuerpu convertir en parte del circuitu eléctricu'l dañu fundamentalmente ye térmicu.

  • Quemadura per arcu eléctricu: nuna llínea d'alta tensión asoceden arcos eléctricos y estos pueden atraer a la víctima si ta lo suficientemente cerca produciéndo-y mancadures bien graves.
  • Quemadura per llapada: la corriente eléctrica puede producir una llapada esta ambura la ropes y los oxetos cercanos, ye una quemadura convencional por fueu.
Les mancadures producíes pola corriente eléctrica son les siguientes
  • Mancadures de la piel
  • Manques vasculares
  • Manques músculu esquelétiques
  • Mancadures cardiaques
  • Mancadures pulmonares
  • Mancadures renales
  • Mancadures neurolóxiques

Quemadures solares[editar | editar la fonte]

Quemadura solar.

Les quemadures solares o quemadura pol sol, producíes predominantemente en branu cuando miles de persones esponer al sol, pueden producir quemadures de primer y segundu graos. En casos escepcionales, prodúcense casos más graves.

Son provocaes por una esposición escesiva al sol o a una fonte de lluz ultravioleta, que supera la capacidá protectora de la melanina, pigmentu que protexe la piel.

Les cremes con un FPS (factor de protección solar) alto ayuden a prevenir ya inclusive evitar esti tipu de quemadures, que causen enforma dolor y pueden desaguar n'enfermedaes muncho más graves.

Una persona de piel claro puede resultar estropiada por esti tipu de quemadura en menos de 15 minutos d'esposición al sol mientres el mediudía, sicasí una persona con piel escuro puede tolerar la mesma esposición per munches hores.

Los ñácaros y los neños son los más sensibles al efeuto de los rayos solares.

La ingesta de ciertes melecines puede aumentar l'efectu de los rayos solares. Melecines como los antibióticos, les hormones o los antidepresivos entren dientro del cuadru d'estes melecines.

Vease tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «ABC of burns: Initial management of a major burn: II—assessment and resuscitation». BMJ 329 (7457): 101-103. xunetu de 2004. doi:10.1136/bmj.329.7457.101. PMID 15242917. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15242917. 
  2. (en en-US) Quemadures Fatales | Whitley Law Firm | Mancadures por Quemadures. http://whitleylawfirm.com/raleigh-burn-injury-lawyer/quemadures/. Consultáu el 18 de payares de 2016. 
  3. «¿Cómo se cataloguen les quemadures? | Whitley Law Firm» (en-us). Consultáu'l 27 d'abril de 2016.
  4. Castillo. P. D. «Quemadures; conceutos pal médicu xeneral.» Cuad. Cir. 2003;17:58-63.
  5. Píriz, C. R. Quemadures. Enfermería médicu-quirúrxica. McGraw-Hill. Madrid. 1989;2:1123-1137.
  6. Gallardo, G. R., Ruiz, P. J. G., et al. «Estáu actual del manexu urxente de les quemadures: fisiopatología y valoración de la quemadura.» Emerxencies. 2000;13: 122-129.
  • Linar Hugo. «Quemadures eléctriques.» En Bedlin, Tratáu de Quemadures. Ed. Interamericana México 1993 1ºEd
  • Fontanarosa Phil. Medicina d'Urxencies. Ed. Interamericana México 1997 2º Ed
  • Debono R. A histological analysis of a high voltage electric current injury to an upper limb burns

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]




Quemadura