Puna

De Wikipedia
Puna

Altiplano ente Sicuani (Cuzco) y Ayaviri (Puno), Perú.
Ecozona: Neotropical
Bioma: Pradera y matorral de monte
Países Bandera d'Arxentina Arxentina
Bandera de Bolivia Bolivia
 Chile
 Perú
EcorrexonesWWF
[editar datos en Wikidata]
Ficheru:Pajonal con la Laguna azul, turquesa y Verde al fondo (Potosí - Bolivia).jpg
Pajonal de paya ichu (Stipa ichu) cerca de Laguna Verde (puna seca). Departamentu de Potosí, Bolivia.
Cuetos cercanos al neváu d'El Acay. Salta
El Lampazar. Ing. Maury. Quebrada del Toro. RN Nᵘ51.

La Ecorrexón Puna o a cencielles Puna ye una rexón altiplánica, o pandu d'altu monte, mesma del área central de la cordal de Los Andes. Constitúi un bioma neotropical de tipu herbazal de monte, llamáu dacuando tundra altoandina. Se emplaza peles partes más altes de los Andes centrales y la so parte central y más estensa conformar el pandu del Altiplanu. Esti conxuntu orográficu atopar ente les llatitúes 8°S y 30°S aproximao, cubriendo territorios del norte d'Arxentina, del occidente de Bolivia, del norte de Chile y del centru y sur de Perú. Biolóxicamente forma, según dellos autores, una ecorrexón, y según otros (ente ellos el Fondu Mundial pa la Naturaleza) un conxuntu de ecorrexones.

Los parámetros altitudinales varien con cada país y cola llatitú:

  • N'Arxentina la puna ye una continuación de la altiplanicie pero va quebrándose en gordones de montes y depresiones, y va menguando la so altitú llegando a los 3700 msnm na puna de Jujuy y los 3200 m al sur na puna de Catamarca. Para A. Cabrera (OEA, 1973)[1] la provincia puneña ta ente los 3400 y 4500 msnm, l'altoandina va sobre los 4400 m. La puna d'Arxentina destacar na estensa rexón llamada Puna de Atacama, anque hai sectores puneños arxentinos fora de tal importante pandu.
  • En Bolivia considérase que l'altiplanu o puna empecipia a partir d'una altitú de 3660 msnm, llende definida en función del puntu más baxu del altiplanu que correspuende al salar d'Uyuni.[2]
  • En Chile considérase puna a partir de los 4000 msnm, presentando una flora de gramínees al norte y ye desértica escontra'l sur (Puna de Atacama).
  • Nel Perú considérase puna a partir de los 3800 o 4000 msnm, que ye cuando empieza la altiplanicie y la so bioma ye básicamente'l yerbazal d'altu monte; el xeógrafu peruanu Javier Pulgar Vidal la delimitó ente los 4100 y 4800 msnm.[3]

En términos xenerales, la puna ye una rexón de baxa presión atmosférica, menor espardimientu d'osíxenu nel aire y clima frígido, con escases precipitaciones y una temperatura medio añal de 6ºC hasta -7 °C. Toos estos factores xeográficos, auníos al relieve, diéron-y dellos endemismos a la rexón, que foi tamién trubiecu de diverses cultures precolombines.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El términu puna tien orixe quechua y significa 'rexón d'altor'. La llocalidá de Puno tien el mesmu orixe etimolóxicu y el mal de la puna o a cencielles la puna ye una referencia al soroche o mal d'altor.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de la puna repara distintes variaciones según la posición xeográfica y l'altor, polo que nes zones más baxes pue ser un clima templáu de monte y nos pisos altos clima alpín o polar, que polo xeneral ye tamién fríu y secu. La puna tien eleváu secañu atmosféricu, ye daqué calorosa y abondo fría na nueche. Suel presentar precipitaciones branices d'agua, xarazo y nieve d'avientu a abril, especialmente en xineru y febreru (llamáu tamién iviernu andín), que determina un clima húmedu nesta dómina.

Tipos de puna[editar | editar la fonte]

Tipos de puna acordies con el mugor permediu.

D'alcuerdu al clima hai dellos tipos de puna, polo xeneral ye más húmeda escontra'l norte y oriente, y más greba escontra'l sur y occidente, polo que según les precipitaciones pueden definise polo xeneral dos tipos: Puna húmeda y puna greba.[4] Otra clasificación define tres tipos: húmeda, seca y desértica,[5] a la qu'otru autores añeden la puna subhúmeda o semihúmeda; resumiendo de la siguiente manera:

  • Puna húmeda o nortiza: Presenta precipitaciones mayores a los 400 mm añales y atópense abondosos ríos y llagunes d'orixe glacial.
    • Puna húmeda: propiamente dicha: Los vientos húmedos que lleguen al oeste dende la rexón atlántica, al entestase pol fríu, pueden provocar agües d'hasta 2500 mm per añu, qu'empiecen n'ochobre y enllargar hasta abril. Mientres el restu del añu la zona ye seca.
    • Puna subhúmeda: O puna semihúmeda, Entemedia ente la puna húmeda propiamente dicha y la puna seca.
  • Puna greba, sureña o xerofítica: Ye la rexón de los grandes salares (dry puna según el WWF). Tien precipitaciones menores a los 400 mm añales, anque'l so delimitación presenta diferencies según los autores.
    • Puna seca: Tien poca cantidá de ríos y llagunes y destaquen salar. Tien precipitaciones ente 100 y 400 mm.[6]
    • Puna desértica: Ye una referencia a la puna de Atacama con precipitaciones casi nules o menores a los 100 mm. Nun hai ríos nin llagunes permanentes.

Carauterístiques rexonales[editar | editar la fonte]

Arxentina[editar | editar la fonte]

Conu de Arita nel Salar de Arizaro, provincia de Salta (Arxentina).

La puna ta derrota por cadenes montascoses y volcanes que s'alcen hasta más de 6.000 msnm, con cuenques endorreicas qu'aniciaron grandes llagunes como la de Pozuelos, na Provincia de Jujuy y numberosos salares como les Salinas Grandes y Olaroz na Provincia de Jujuy, d'Arizaro, Pocinos y Antofalla nes Provincies de Salta y Catamarca.

Los vientos húmedos enfusen dende un cuadrante nordés–esti. Estos topeten contra los primeros gordones del piedemonte (que n'Arxentina se conoz como Precordillera o Sierres Subandinas), onde xeneren precipitaciones d'hasta 1000 mm añales. Cuando los vientos traviesen el primer gordón serranu, escontra los valles andinos, enllarguen la estación seca gradualmente hasta escastar les precipitaciones nel pandu del altiplanu. El sistema de drenaxe, xeneralmente endorreico, forma numberoses cuenques zarraes onde'l escurrimiento descarga en salares.[7]

La puna arxentina alluga árees protexíes como la llaguna de los Pozuelos, llaguna Blanca y los parques Los Cardones y San Guillermo.

L'Altiplanu arxentín estender poles provincies de Jujuy, Salta y Tucumán y termina en Catamarca. Les precipitaciones que cayen nesta rexón varien ente los 0 a 200 mm, ye dicir precipitaciones escases, convirtiéndolo nel llugar más secu d'Arxentina.[ensin referencies]

Bolivia[editar | editar la fonte]

Tien una temperatura medio ente 0 y 10ºC nos pisos non nivales. La ganadería ye de camélidos, ovinos y vacunos. Estremar en 2 rexones ecolóxiques, la puna sureña que ye greba y la puna nortiza que ye moderadamente lluviosa.

  • Puna Sureña: Asitiada nel suroeste del país, en La Paz, Oruro y Potosí, ye greba con precipitaciones que tán ente 50 y 400 mm añales y con 6 a 12 meses grebos al añu. Presenta estenses llanures altiplánicas, volcanes, valles, serranías, dunes, el llagu saláu Poopó y grandes salares como'l d'Uyuni (el mayor del mundu) y el de Coipasa. La vexetación predominante ye de pajonales abiertos (gramínees), la carba ye abiertu de arbustos y el monte relicto de keñua ye'l más altu del mundu (5200 m). Nesta rexón atopen árees protexíes como'l parque Sajama y la reserva Eduardo Abaroa. La puna sureña subdividir en puna seca y puna desértica según la so aridez.
  • Puna Nortiza: Traviesa'l país dende'l llagu Titicaca escontra'l sur, ye húmeda estacional con precipitaciones ente 400 y 1600 mm y de 3 a 6 meses grebos al añu. Presenta llanures altiplánicas, serranías, fasteres, valles glaciares, llagunes y visos predresos. La vexetación ye de pajonal más o menos trupu, arbustal, pradería, tundra, bofedal, restos de monte de Polylepis y de Puya. Les sos árees protexíes son los parques Madidi y Tunari ente otros. La puna nortiza subdividir en puna húmeda, puna semihúmeda y puna altoandina del cordal oriental.

Chile[editar | editar la fonte]

Altiplanu chilenu.

L'altiplanu andín chilenu ocupa les rexones XV, I, II y III, dende los 17º30' a más de 27ºS. Forma parte de la ecorrexón Puna seca de Los Andes centrales, llamada tamién ecorrexón de la Provincia tundra d'altor puna altiplánica.[8] Les agües presentar d'avientu a marzu con amenorgamientu de norte a sur, qu'anque son pel branu suélse-y llamar «iviernu bolivianu». El clima ye grebu y fríu y clasifícase-y como clima desértico y estepárico d'altor. Los biomas van del desiertu estremu a la pradería y carba de monte, onde predominen los pajonales (yerbes d'altor).

Nesta rexón tán protexíes les árees monteses de Lauca, salar de Surire, Las Vicuñas, volcán Isluga, Llullaillaco, Los Flamencos, Alto Loa y neváu Trés Crucies.

Perú[editar | editar la fonte]

Panorama de la llaguna Conococha, a los pies del Cordal Blancu (puna húmeda). Ancash, Perú.

L'usu popular del términu puna nel Perú define a la rexón andina habitable de mayor altor, onde reinen los pajonales (yerbes gramínees como'l ichu), principal alimentu de los auquénidos como la vicuña y pal llendo de llames y alpaques, y onde amás l'agricultura ye incipiente por cuenta de la temporada iverniza de les xelaes, cultivándose al papes amargoses y cebada. Estes carauterístiques son comunes a partir d'una altitú de 4000 msnm, anque na llatitú de la pandu del Collao, l'altiplanu estender dende los 3800 msnm. L'altitú llende superior pertenez a les nieves perpetues a partir de los 4800-5200 msnm.

Según Pulgar Vidal la puna atopar ente los 4000 y 4800 msnm, percima de la rexón suni y per debaxo de la rexón janca. Sicasí Brack Egg considera a la puna una ecorrexón percima de los 3800 msnm y el WWF usa parámetros similares. Per otru llau estudios de la Comunidá Andina usa altitúes menores, del orde de los 3300 msnm aproximao, yá que a esa altor considérense les llendes coles yungas al oriente y los ermos subandinos al occidente.[9]

El relieve ye diversu conformáu na so mayor parte por pandos andinos, pos amás del altiplanu andín ta la pandu de Bombón, de Conococha, de Castrovirreina, de Parinacochas y munches más pel centru del país. Calcúlase que cunta con unos 12,000 llagos y llagunes, d'agua duce la mayoría y dalgunos salobres. A los 4338 msnm atopamos a Cuetu de Pasco, la ciudá con más de 50,000 hab. más alta del mundu. La temperatura bazcuya ente los 20ºC y los -25ºC (la más baxa rexistrada nel Perú) y la temperatura medio añal ta ente 7ºC y 0ºC. El permediu pluvial ye de 700 mm añales, con agües branices d'avientu a marzu ya iviernos secos con xelaes nocherniegues. Los suelos predominantes son andosoles y paramosoles, y escontra el sur volcánicos. Percima de los 5200 msnm tán los nevaos del cordal y los glaciares.

Ente les árees protexíes de la puna peruana destaquen Pampa Galeres, santuariu de Huayllay, Chacamarca, reserva de Junín, parque Huascarán, reserva del llagu Titicaca, Salinas y Aguada Blanca, Nor Yauyos-Cochas y el santuariu de Calipuy.

Ecorrexones del Fondu Mundial pa la Naturaleza (WWF)[editar | editar la fonte]

Paisaxe de puna semihúmeda nel Departamentu d'Ayacucho, Perú.

El Fondu Mundial pa la Naturaleza reconoz que la ecorrexón global de la puna de Los Andes centrales (Central Andean puna) subdividir nes siguientes trés ecorrexones:

  • Puna húmeda: La ecorrexón de La puna húmeda (Central Andean wet puna)[10] consta de dos árees discontinues: una estensa franxa na parte central de Perú y otra área dende les cabeceres de cuenques amazóniques del Apurímac y l'Ucayali hasta les zones circundantes al llagu Titicaca en Bolivia.
  • Puna central: La ecorrexón de La puna propiamente dicha o subhúmeda (Central Andean puna)[11] tien dos rexones discontinues: les cabeceres de cuenca suroccidentales del pacíficu peruanu y dalgunes de les del ríu Pampes, y una segunda rexón nes estribaciones andines bolivianes y arxentines.
  • Puna seca: La ecorrexón de La puna seca (Central Andean dry puna)[12] ye una estensa rexón altiplánica compartida per Bolivia, Chile y Arxentina al sur del Titicaca.

Flora y ecosistemes[editar | editar la fonte]

Según el diagnósticu del mediu ambiente del sistema Titicaca – Desaguadero – Poopó – Salar de Coipasa (Sistema TDPS Bolivia – Perú) rematáu en 1996 pola autoridá del Sistema TDPS, la puna ye un ecosistema altitudinal que se desenvuelve dende les veres de los llagos (3600-3800 msnm) hasta una altitú averada de 4400 msnm. Según el volume de precipitación ye posible estremar dos tipos principales de puna: húmeda y greba.

Puna MOYADA[editar | editar la fonte]

La puna húmeda correspuende a una pradería con gramínees y arbustos. La gramínees constitúin pajonales estensos, que la so especie más carauterística ye'l ichu (Stipa ichu), anque tamién se conoz col nome de ichu a otres gramínees d'apariencia similar de los xéneros Stipa, Festuca y Calamagrostis. Otres plantes frecuentes nesti tipu de pacionales son les añales Tagetes sp., Bouteloua sp. y Muhlenbergia sp.; herbales como Geranium sessiliflorum, Erodium cicutarium (alfilerillo), Bidens andicola, Hipochaeris taraxacoides, la gramínea Aristida asplundii y otres.

Ente los arbustos, los más comunes son Buddleja coriacea (colli o kiswar) y Polylepis sp. (kewiña, queñoa o quinua).

Nos cantos de les quebraes d'agua permanente crecen árboles d'omeru (Alnus acuminata), sauce (Salix humboldtiana) y sauco (Sambucus peruvianum). Puya raimondii ye una especie espectacular propia de la puna.

Esti ecosistema foi interveníu p'agricultura y ganadería dende tiempos precolombinos. Na actualidá los cultivos desenvolver nes llanures y valles más húmedos. Nos barbechos y árees degradaes crecen plantes resinoses de thola (Baccharis sp.) y arbustos como Adesmia sp., Tetroglochin cristatum (canlli) y Astragalus sp. (garbancillo), esta última planta tóxica, lo que s'atribúi a l'acumuladura de seleniu nos sos texíos.

Bofedal nel sur del altiplanu bolivianu.

Les condiciones particulares de mugor y suelos dieron orixe a ecosistemes locales o azonales dientro de la puna, ente los cualos los más importantes son:

  • Arbustales de Satureja: Llamaos asina porque nellos apodera la especie arbustiva Satureja sp., acomuñada al arbustu Chuquiraga sp. (kiswara) y a camperes de los xéneros Festuca, Stipa, Poa y otros; polo xeneral tán alcontraos en dellos sectores abrigaos de les fasteres hasta 4000 m d'altitú.
  • Bofedales o güelgues: Praderíes naturales pocu estenses desenvueltes sobre suelos hidromorfos, húmedos o papaos, próximos a llagos y ríos. Les sos carauterístiques biolóxiques varien col grau de mugor y la so permanencia nel tiempu. Ente les especies carauterístiques atópense plantes pulvinadas (coxín) de los xéneros Distichia y Plantago, que formen un tapiz de dellos decímetros d'altor, atayáu por numberosos charcos, onde s'acomuñar los xéneros Carex, Calamagrostis, Gentiana, Erneria, Arenaria y Hypsela; nos charcos crecen representantes de Lachemilla, Ranunculus y otros xéneros.
  • Chillihuares o chiliguares: Praderíes pocu estenses apoderaes pola gramínea Festuca dolichophylla (chillihua), desenvueltes sobre suelos fondos, húmedos y de bona calidá pa l'agricultura. Otres especies propies del chillihuar son la gramínea rizomatosa Muhlenbergia fastigiata (chiji) y nos llugares más húmedos la rosácea estolonífera Alchemilla pinnata (sillo sillo). Esvalixaes nos chillihuares atópense Poa horridula, P. gilgiana y, dacuando, la lleguminosa Trifolium amabile, especie de gran valor nutritivu.

Puna greba[editar | editar la fonte]

Árbol de Piedra en la puna desértica boliviana.

La puna greba puede clasificase en dos tipos, puna seca escontra'l sur del Llagu Titicaca y nel altiplanu central, y una puna bien greba o desértica en toa la parte sur de la rexón. Estremar de la puna húmeda básicamente pola densidá de la vexetación (mientres más secu'l clima la puna ye menos trupa, dexando parches de suelu ensin vexetación) y poles especies, con carauterístiques cada vez más tolerantes a la seca y, nel sur, al salín del suelu.

Los pajonales caracterícense tamién pola presencia de Stipa ichu, xunto con otres gramínees de los xéneros Stipa, Festuca y Calamagrostis. L'estratu arbustivo ta constituyíu por Suaeda fruticosa, que vive n'asociación con Atriplex sp., Salicornia sp. y Hordeum sp. en suelos sedimentarios, salinos y inundables.

Nos suelos arenu–limosos crecen arbustos pequeños pertenecientes a delles especies de tola (tolares): Baccharis incarum, B. boliviensis, Fabiana trupa, Parastrephia sp., según a los xéneros Adesmia, Senecio, Tetraglochin, Frankenia y otros. Nes fasteres más seques atópense dacuando cactáceas de los xéneros Oreocereus, Lobivia y Opuntia. Tamién s'atopa una asociación de transición del tipu holar–pajonal, onde apoderen Stipa y Festuca.

Ente les asociaciones amestaes a condiciones locales de suelos y mugor, les más importantes son les siguientes:

  • Bofedales, con carauterístiques similares a les mentaes enantes, anque con una composición florística llixeramente distinta por cuenta del mayor salín de les agües, que favorez la presencia d'especies de los xéneros Calamagrostis y Distichlis.
  • Pajonales de «iru ichu», conformaos por graminetums abiertos onde predomina Festuca orthophylla (iru ichu), acompañada d'otres especies propies de la puna. Esta asociación desenvolver en suelos probes, sueltos, con altos porcentaxes de sable.
  • Chillihuares, de similares carauterístiques a los de la puna húmeda, magar los ecotipos de Festuca dolichophylla son más pequeños, de tarmos y fueyes más dures, en respuesta a condiciones de suelos más salinos, más secos y más probes.
  • Gramadales, o praderíes desenvueltes sobre llechos llacustres antiguos y caracterizaes por una composición florística particular de gramínees baxes estoloníferas d'especies tales como Distichlis humilis (chiji blancu) y Muhlenbergia fastigiata (chiji negru) y de pulvínulos de Frankenia, Senecio, Salicornia, Atriplex y otros (Lara, 1985, en Plan Direutor Binacional). A veres del Desaguadero esiste un gramadal inundable onde predominen Hordeum muticum y Bromus unioloides.

En la puna desértica o bien greba (rexón de salares), atopar dende tolares (Parastrephia llucida) hasta verde con plantes rústiques (Triglochin marítima, Salicornia pulvinata y Anthobryum sp.) arrodiaes de suelu salín desnudu o d'agua salobre.

Fauna[editar | editar la fonte]

Llames nel salar d'Uyuni.
Ver tamién: Fauna del altiplanu

La puna ye la rexón carauterística de los auquénidos, tantu de los especímenes monteses como la vicuña y el guanacu, como de los domésticos (ganadería incaica) que son la llama, l'alpaca y l'híbridu llamáu huarizo.

Ente los mamíferos son típicos el cuy, la chinchilla altiplánica, les vizcaches serranes, la taruka o venáu d'altor, el venado gris, el zorrino y el quirquincho andín, amás de los depredadores el puma andín, el foín andín y el gatu andín.

Ente les aves destaquen el cóndor, el ñandú o suri, el flamencu andín, el colibrí puneño o picaflor de la puna, la perdiz serrana, el gorrión americanu, el coríu puna, la focha cornuda, la huayata o gansu andín, el ibis de la puna, la palombina aimará, el xilgueru puneño y otros más. El pexe representativu ye'l suche. Ente los animales menores hai llagarteses, culiebres, sapos y xaronques en medios húmedos, ya inseutos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Cabrera & Willink 1973, Bioxeografía d'América Llatina (OEA) Washington. 168pp
  2. Aramayo, Carlos et al 2004 La rexón Altoandina de Bolivia La Paz
  3. Institutu Xeográficu Nacional, Lima-Perú 1987
  4. Diagnósticu Ambiental del Sistema Titicaca-Desaguadero-Poopo-Salar de Coipasa (Sistema TDPS) Bolivia-Perú. Auspiciado por: Comité Ad-Hoc de Transición de l'Autoridá Autónoma Binacional del Sistema TDPS (Gobiernos de Bolivia y de Perú) y Programa de les Naciones Xuníes pal Mediu Ambiente. Departamentu de Desenvolvimientu Rexonal y Mediu Ambiente - Secretaría Xeneral de la Organización de los Estaos Americanos. Washington, D.C., 1996[1]
  5. Cabrera, A. 1968 Geo-ecoloxía vexetal de les rexones montascoses de les Amériques tropicales. Colloquium Geographicum, 9: 91-116.
  6. Bases pal caltenimientu y manexu de la puna y cordal fronteru d'Arxentina. El rol de les reserves de biosfera. Fundación pal Caltenimientu de les Especies y del Mediu Ambiente. UNESCO 1998
  7. Puna de Proyeutu Geo.
  8. Carta Ecorrexones de Chile. Institutu Xeográficu Militar, 2006
  9. Josse C. et al 2009, Ecosistemes de Los Andes del Norte y Centru www.comunidadandina.org
  10. Puna húmeda de Los Andes centrales" (n'inglés) Consultáu'l 23/08/2011
  11. Puna de Los Andes centrales (n'inglés) Consultáu'l 23/08/2011
  12. Puna seca de Los Andes Centrales" Central Andean dry puna (n'inglés) Consultáu'l 23/08/2011</smalj>

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]