Pueblu tarahumara

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuPueblu tarahumara

Tipu etnia
Xeografía
Estáu Méxicu
Cambiar los datos en Wikidata

Los tarahumaras o rarámuris son una comunidá indíxena del norte de Méxicu, na parte de la Sierra Madre Occidental que traviesa territoriu del estáu de Chihuahua y el suroeste de los estaos de Durango y Sonora. El endónimu rarámuri significa "el de los pies llixeros" o "corredores a cuerpu", y provién de rara, pie, y muri, correr. El 90% de la so población (57,000 habitantes) asentir nel estáu de Chihuahua. A los mestizos polo xeneral desígnase-yos col términu chabochi, que significa "los que tienen barbes", y a los que conviven con ellos y comparten la so cultura llámenlos napurega rarámuri.[ensin referencies]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Tarahumara tamién ye como se conoz en castellán a la llingua d'esti pueblu. La denominación "tarahumara" ye la castellanización de la citada pallabra rarámuri, que tien de pronunciase con una r nidia de primeres, inesistente yá que nesti últimu casu se deformaría la pronunciación orixinal, ensin R fuerte. Según l'historiador Luis Alberto González Rodríguez, rarámuri etimológicamente significa "pie corredor" y nun sentíu más ampliu quier dicir 'los de los pies llixeros', faciendo alusión a la más antigua tradición d'ellos: correr. Ellos mesmos faen llamar "los de los pies alaos" o pies llixeros

Allugamientu xeográficu[editar | editar la fonte]

Los tarahumaras ocupen una cuarta parte del territoriu nel suroeste del estáu de Chihuahua (65 000 km²) nuna de les partes más altes de la Sierra Madre Occidental, conocida tamién como Sierra Tarahumara.

Historia[editar | editar la fonte]

Tarahumaras en Tuaripa (Chihuahua, 1892).
Artesanía tarahumara en Chihuahua.

El pueblu Tarahumara podríen provenir d'Asia (Mongolia), travesando'l estrechu de Bering, hai aproximao unos trenta mil años, pero les muertes humanes más antiguos que s'atoparon na sierra son les famoses puntes clovis (armes típiques de los cazadores de la megafauna del Pleistocenu) con una antigüedá de casi 15.000 años, lo que nos dexa datar la presencia de los primeros pobladores de la Sierra Tarahumara.

La economía de los primeres grupo étnicos tarahumaras basar na agricultura, la caza y la recueya. Cultivaben maíz, calabaza, chile y algodón. Cada grupu tenía'l so dialeutu de la llingua tarahumara y los sos gobernantes, quien s'encargaben de protexer el territoriu contra les etnies vecines y garantizar l'orde internu de la tribu.

Yeren belicosos y politeístes. Creíen na vida dempués de la muerte y na esistencia de seres benévolos y malévolos. Ente los benévolos consideraben al sol, la lluna, el médicu, les culiebres y les piedres, que provocaben les agües y controlaben los animales que cazaben. Ente los malévolos taben los señores del inframundu que causaben la muerte y los desastres naturales. Los sos rituales comunales yeren parte esencial de la so cultura. Adoraben el sol y la lluna, celebraben victories béliques, la caza d'animales y la collecha agrícola.

Nun foi hasta 1606 cuando los misioneros xesuites tuvieron el primer contautu colos indíxenes de la sierra. Según les referencies históriques de la dómina colonial, la conquista y l'evanxelización empecipió colos “chínipas”, bien rellacionaos colos guarijíos, etnia considerada como la más fiera de la rexón nesos tiempos. Cuando llegaron permanentemente los relixosos al so pueblu en 1632, la so presencia provocó un llevantamientu ente los pueblos indíxenes, quien taben descontentos col llabor evanxelizador. Esta protesta la comandó el xefe “Combameai”. La primera revuelta terminó cola muerte de dos relixosos, lo qu'anició una fuerte represión per parte del gobiernu de la Nueva España. Foi entós cuando munchos guarijíos fuxeron ya internáronse nes fuécares de lo que güei ye'l estáu de Chihuahua.

Enriba d'eso, foi nos sieglos XVII y XVIII cuando diversos grupos de llabradores y comerciantes novohispanos invadieron esta rexón desaposiando de gran parte de la tierra a los indíxenes, intercambiándo-yles por productos como xabón, sal, cobertores y otres caxigalines; dalgunos indíxenes fueron obligaos a trabayar con ellos como peonos pagándo-yos bien pocu. Sicasí, otros emigraron escontra les partes más recónditas de la sierra pa protexese y safar el trabayu forzáu en faciendes y mines.

Ye ende no más abrupto de la sierra onde s'asitiaron les misiones xesuites que, ensin muncho discutiniu, munches vegaes sirvieron d'abelugu a los abusos cometíos contra los indíxenes. La espulsión de la orde de les llendes del Imperiu español significó una torna de los tarahumaras a la vida seminómada que llevaben. Per otra parte esti acontecimientu dexólos dafechu aisllaos nos altos de la Sierra. Eso ayudólos a caltener la so cultura y a desenvolver un singular sincretismu relixosu qu'inda esiste y ye únicu en Méxicu pol so amiestu de catolicismu y xamanismu.

Nel añu de 1856, por aciu la llei de la desamortización de los bienes eclesiásticos, los mestizos de la zona ocuparon les tierres pertenecientes a los pueblos de misión habitaes por tarahumaras, quien se vieron obligaos a abandonales. Pero nun sería hasta 1876 que se remontaríen, cuando fueron obligaos a partir de les poques tierres que-yos quedaben, pero esta vegada seríen sofitaos pol gobiernu del estáu qu'abogó por ellos.

Rexistráronse otros dos llevantamientos: unu n'Agua Mariello[¿ónde?] en 1895 y otru en Chinatú (cerca de Guadalupe y Calvo) en 1898.[1][2]

Sociedá[editar | editar la fonte]

El inhóspito mediu onde habiten los tarahumaras impon la esistencia de families pequeñes, les sos parceles difícilmente pueden caltener a más de cuatro o cinco miembros de la familia, na que'l “imberbe”, a los 14 años d'edá, ye consideráu yá un adultu pol restu del grupu. Asina, el llar tarahumara, la unidá más persistente y definida na so vida, respuende a les modalidaes orixinales de la so psicoloxía y, al asegurar les bases económiques del matrimoniu, esiste una función social, torgando uniones permanentes ente discapacitaos físicos o mentales, o ente faltos de calter o de sentíu de responsabilidá.

Estructura familiar

El padre utiliza un términu distintu pa referise al so fíu (Nolá) y la so fía (Malá), pero la madre emplega un mesmu nome pa tolos sos fíos (Ránala). Pela so parte, anque tanto los fíos como les fíes tienen un términu distintu pa designar al padre, dambos usen el mesmu pa la madre. (Bennett y Zing) Nel idioma rarámuri úsase la pallabra Teweke pa referise a la neña y Towí pal neñu.

A los fíos nunca -yos regañan, y dende bien pequeños déxen-yos la responsabilidá del cuidu de dellos animales o tierres y sobremanera de decidir por ellos mesmos.

La moza tarahumara nunca espón el so cuerpu dempués de los 6 años d'edá; entá casada, nun se quitar la ropa frente al home ya inclusive amorez vistida. Acutar frente a les esperiencies sexuales romper nes “tesgüinadas”, onde'l mozu puede entablar comunicación y contautu cola moza y ye una forma aceptada de iniciación llibre.

Na vieyera, el tarahumara vive nuna casa separada, a onde los sos fíos lléven-y presentes de comida y ropa; cuando muerre, se -y incinera en dalguna cueva o nun campusantu (si ye que ta bautizáu) y fáense complicaes ceremonies por que la so alma viaxe ensin tropiezu.

Na filosofía rarámuri ye primordial el respetu a la persona, polo que los visitantes o turistes van deber tamién ser respetuosos con ellos y les sos tradiciones, como ellos ser con tola xente. Valoren más a les persones qu'a les coses.

Los habitantes, mestizos y indíxenes de la comunidá tarahumara conviven nun mediu social que nun favorez a los rarámuri, debíu al réfugu de cases y llares amenaciaos. Esta situación adquier dimensiones adicionales pola falta d'una fayadiza infraestructura pa los servicios de salú y educación, na proliferación d'enfermedaes y desnutrición infantil, nes bien llindaes alternatives pa fortalecer la economía doméstica, na escasa disponibilidad d'eletricidá, agua potable, y víes de comunicación, que s'agraven con frecuencia pol impautu de los caprichos del clima y les enllargaes seques.

Vivienda tarahumara tradicional.
Covarón habilitáu como vivienda por una familia rarámuri.
Un home carga lleña na redoma d'un pobláu tarahumara de Chihuahua.
Vivienda Los

sos cabanos de tueros d'árbol, trabaes horizontalmente, chisquen les fasteres de los montes a los llaos de los regueros y nos altos pandos. La parte cimera déxase abierta nun llau por que sala el fumu del fueu que constantemente ambura na pieza de pisu de tierra esplanada. El techu ye de tabletas o de tueros acanalaos. Nes sos habitaciones, les mesmes dende tiempos precolombinos, nun s'acostumen les sielles, les meses o les cames.

Estilu de vida tarahumara

Perduren los instrumentos de los sos güelos como metates, jícaras, molcajetes, vasíes de folla y batees. Dalgunos duermen sobre tarimas o sobre un cueru de chivu nel suelu. Non pocos viven en cueves; les muries de piedra guarecer meyor de los vientos y de les agües y torguen la entrada a los animales. Nes fuécares predominaba les construcciones de piedra y folla pola escasez de madera. Los llares, por familia, consisten de dos habitaciones xeneralmente pero dacuando la cocina ye tamién comedor, recámara y sala. La única puerta abrir nel centru del muriu.

Xeneralmente, los tarahumaras tienen falta de servicios de salobridá y pola so mala alimentación aforfugar les enfermedaes, ente elles: dispepsies, enteritis agudes, conxestiones alcohóliques, cirrosis de fégadu, pulmonía, tosferina, tuberculosis pulmonar y sarna.

Matrimoniu El

matrimoniu ye monógamu, anque hai casos frecuentes de poligamia. Los recién casaos prefieren la residencia matrilocal. Evítase la unión ente hermanos y primos, pero en si nun hai regles pa esos enllaces. Acostúmase'l matrimoniu a prueba, per un añu, mientres el cual la rapaza va vivise col mozu. La muyer embarazada trabaya hasta l'últimu momentu. A puntu de dar a lluz, retirar al monte, fai un llechu de yerba xunto a un árbol, y sofitada nél, pare, llava al neñu y quema el gordón umbilical, que sotierra.

Xeneralmente, los tarahumaras cásense bien nuevos; antes de los 16 años. Nes “tesgüinadas” –que son al empar xuntes sociales y de calter económicu– conócense y trátense tolos miembros de la comunidá. Ellí fáense los novialgos con plena llibertá de selección, anque ye frecuente que la muyer tome la iniciativa nes rellaciones amoroses, cantándo-y, baillándo-y en frente y llamando l'atención del rapazu, tirándo-y quixarros.

Celebráu selváticamente el matrimoniu, al domingu siguiente casar oficialmente'l gobernador, ante la presencia de los demás miembros del grupu. Como se va entender, estos matrimonios son monogámicos y endogámicos, no primero inflúi la tradición, y no segundo, factores xeográficos, la falta de comunicaciones, diferencies en cultura, idioma y economía.

Rescampla l'estilu propiu con que l'indíxena ama. El tarahumara, al casase, facer más por cálculu que por amor. Piensa más no práctico y lo utilitario, según no fisiolóxico, que na espiritualidá de la so muyer. Interésa-y más la salú de la so muyer y que esta sía "nueva" (esto ye, mozu, fuerte y trabayadora), que la so alma. Esto nun quier dicir, sicasí, qu'escareza él d'una tonalidá amorosa propia. Prefier l'usu de la so fuercia a los refinamientos eróticos.

Fiestes

L'antropóloga Ana Paula Pintado[3] na investigación de los sos estudios doctorales d'identidá y fiestes rarámuri, al faese la entruga de por qué la importancia de la fiesta, afirma:

les fiestes son la base pa la reproducción social, la manera de caltenese como grupu. Son tamién parte importante de la so principal forma d'ayudar, el kórima. Ye nes fiestes onde se casen, onde se formen les pareyes, onde constrúin les sos redes de parentescu. Ye ende onde se resuelven los problemes de la comunidá, onde les autoridaes, como'l gobernador, el segundu gobernador, el comisariu ejidal y el comisariu policía, dan el nawésari, el discursu, nel que, de forma bien solemne y mientres dellos minutos, recuerden a la xente lo que ye ser un bon rarámuri

.

Traces físiques[editar | editar la fonte]

Xeneralmente, los tarahumaras son delgaos, ente ellos son bien raros los tipos musculosos y bien altos. La muyer tiende a ser baxa y más robusta. Los güeyos xeneralmente tienden a ser oblicuos, pómulos salientes, oreyes chiques, ñariz y boca mediana, llabios casi gruesos; el pelo tener negru, gruesu y llisu; lampiña y ancha la cara y escasu vellu nel cuerpu; la so piel ye morica, gruesa y un pocu reseca poles baxes temperatures; pies regulares, los sos brazos son daqué llargos y los sos piernes, como les carauterístiques de los atletes y corredores de grandes distancies, nos últimos tiempos les muyeres ganaron carreres atlétiques superando a corredores de maratón con premios mundiales. La so estatura permediu ye de 1,70m..

Indumentaria[editar | editar la fonte]

Muyeres tarahumaras en Chihuahua.
Una muyer texe nun telar de cintura.

En munches comunidaes el tarahumara adoptó la indumentaria occidental. Sicasí, entá caltién la vistimienta tradicional, preferentemente, nel casu de los homes, y siempres nes muyeres. Les bluses o camises de colores brillosos, estampaos, dacuando floriaos, son usaes por homes y muyeres.

Les faldes son bien apreciaes pola muyer, quien visti munches al empar, una enriba d'otra, lo que-y da esa apariencia de bellamente esponxada. Sírve-y d'adornu, d'abrigu y, amás, paez envolubrala en mil colores. Los homes visten un calzón de cobertor llamáu tagora. El petrina usar por igual homes y muyeres. Tán texíos con dibuxos propios y utilizar pa sostener pantalones, zapatos y faldes.

L'huarache rarámuri (akaka) ye bien peculiar: tien una suela llixera, y correes hasta'l todíu; anguaño utilicen plantes usaes pa soler de les sos huaraches. Anque tamién ye bien común ver a muyeres y a neños descalzos.

La “koyera”, cinta usada pa caltener el pelo nel so llugar, ye la prenda más distintiva del pueblu tarahumara y portar con orgullo hombre, muyeres y neños. En delles comunidaes la llongura de les puntes da referencia sobre la condición económica del portador, curties pa cuando tienen pocu dineru y llargues pa cuando la so condición ye folgosa, cabo destacar qu'en delles etnies esti costume basar en saber quién yera la familia más fuerte económicamente.

L'acovez ye una prenda bien importante que sirve p'abrigu mientres los díes fríos y como cama na nueche. Xeneralmente, texer de la llana de les sos propies oveyes y apreciar enforma, de tal manera que namái la intercambien o apuesten n'ocasiones importantes.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Los tarahumaras tienen un espíritu democráticu, y en nengún de los actos de la so vida poner de manifiestu tan elocuentemente como na eleición del so gobiernu tribal. Consta ésti d'un gobernador o “Siríame”, quien ye'l xefe del grupu; un mayor, especie de xuez civil; y dellos policías, que son los mandaderos, los que faen cumplir les disposiciones del gobernador. Son raros los casos en qu'ellos nun resuelven los sos problemes nos sos concilios dominicales, polo que les autoridaes estatal y federal namái vienen ser figures mítiques na mayoría de les ocasiones.

El Gobernador o Siríame, frecuentemente'l más vieyu y esperimentáu de la contorna, que la so actividá más importante ye ufiertar a la comunidá, xeneralmente rexuntada los domingos, nawésari o sermón nel que se ventilan los problemes de la coleutividá. El Gobernador ye aidáu dacuando por un segundu gobernador, un capitán, un teniente, un fiscal y dellos soldaos.

Sicasí, la comunidá en asamblea ye l'autoridá suprema; ella escueye y dispón a les sos autoridaes, dende'l Siríame que preside les xuntes, dirixe'l sermón, conduz les ceremonies relixoses, concierta partíos deportivos, xulga los delitos cometíos.

Tolos miembros de la comunidá asisten a les tesgüinadas, dende l'alcalde, el teniente, el capitán, el mayor y el fiscal hasta les más humildes gusíwame.

El gobernador, quien ye electu pa tola vida xeneralmente exerz el so cargu mientres 5 o 10 años; la votación facer por aprobación unánime, en voz alta. Nomaos los distintos candidatos pol gobernador saliente, el que llogra mayor voceríu ye declaráu'l so socesor, y nél queda depositada l'autoridá civil y relixosa. Esta autoridá personificar el disora o cayáu, acompañante indixebrable que, yá lo clave nel suelu o lu recargue nuna cruz, ye obedecíu ensin protestes por toos. Sicasí, hasta güei nengún Siríame llogró tener control de tol conglomeráu tarahumara. Cada "pueblu" tien el so gobernador y les demás autoridaes indíxenes, pero la so influencia política escasamente tesciende les llendes de la so comunidá.

Los guíes espirituales los doctores son los owirúames. Anque esisten tamién los Sokoruames que s'encarguen de faer el mal. Al home blancu o mestizu denominar chabochi, al cual rehuyen argumentando qu'engaña, roba, atropa, desaposia, invade les sos tierres, ye ventaxosu, destrúi'l monte, nun comparte nin ye xustu, toos ellos grandes valores que los rarámuris lleven hasta les sos últimes consecuencies.

Tradiciones y relixón[editar | editar la fonte]

Los tarahumaras son bien relixosos pero practiquen les sos creencies al marxe d'ilesies. D'alcuerdu a reconocíos científicos como Richard Evans Schultes y Wade Davis esti pueblu ye dignu d'almiración, pos caltuvo munches de les sos costumes, a pesar del dominiu y l'imposición de les ilesies europees.

Entámense en redol a los cantores (maynates) y rezadores, vieyos qu'oficien y conducen les ceremonies al ritmu de los sos sonajas que faen con bules y los sos cantares guturales onde van narrando y describiendo la vida de los animales del monte como los llobos, coyotes, mules y zopilotes.

Gran parte de les tradiciones actuales de los rarámuris son una apropiación de lo aprendío de los misioneros xesuites mientres los casi 150 años que convivieron na dómina colonial. Luis G. Verplancken .

Les sos complexes celebraciones místicu-relixoses tán conformaes por dances, tesgüinadas y ufriendes, nes que nunca falta la bébora tradicional de maíz llamada tesgüino. Pa ellos la danza ye una oración; cola danza imploran perdón, piden agua (pa favorecela báillase la danza de “dutuburi”), dan les gracies por ella y pola collecha; danzando ayuden a "Repá betéame" (El que vive enriba), por que nun pueda ser vencíu por "Reré betéame" (El que vive embaxo).

Puede afirmase que'l tarahumara caltuvo la so vieya cultura con sorprendente tenacidá. Dende va dellos sieglos empleguen los mesmos dibuxos, los mesmos símbolos nes sos obres artístiques, nes sos faxes, cerámica y acoveces. A los sos muertos siguen dexándo-yos comida pal viaxe ensin torna y -yos "ayuden" a xubir al cielu por aciu la celebración de trés o cuatro fiestes, según si'l difuntu ye home o muyer. Anque en munchos casos el significáu de ritual sumió, ésti demostró gran vitalidá pa subsistir.

Tolos sos movimientos caltuviéronse vivos, latentes y entá influyeron en delles ceremonies de la Ilesia católica. La esistencia del patiu pa les ceremonies rituales, el fumu, que ye l'inciensu del tarahumara, la rosada de los cuatro puntos cardinales, y les cantaraes inintelixibles practicar relixosamente, pero nun pueden los tarahumaras danos una esplicación mitolóxica de too esto.

El Xamán (sukurúame) emplega práutiques ocultes pa faer el mal. y el Owiruame ye'l sanador bonu, nos díes antiguos tresportar d'un llugar a otru en forma d'ave, al llegar al so destín recuperaba'l so cuerpu, dacuando viaxaba xunto cola so familia.

El xamán ye'l guardián de los costumes sociales d'un pueblu. Les sos obligaciones como especialista ritual y terapéuticu oblíguen-y a ser un defensor del orde tradicional. La so función ye establecer un equilibriu ente'l cuerpu y el cosmos. Dellos xamanes utilicen el peyote (híkuli) pa los sos sanamientos, esta planta alucinógena tien un usu acutáu y namái los xamanes saben la cantidá que se va utilizar, según la so recueya y almacenamientu. Úsase como untaza na piel pa sanar reumatismu, mordedures de culiebra y otres dolencies. En ciertos llugares solo úsase'l Jiculi pa curar, y n'otros la Bakanoa, son plantes sagraes que tienen asegurada la so territorialidad. y los d'un llugar nun s'atreven a mentar la planta del otru llugar.

Usu ritual del peyote[editar | editar la fonte]

El siguiente ye un estractu del llibru El ríu, esploraciones y descubrimientos na selva amazónica de Wade Davis.

"Pa los tarahumaras el peyote ye'l hikuli, el ser espiritual sentáu al llau del Padre Sol. Ye una planta tan potente que portaba cuatro cares, percibe la vida en siete dimensiones, y a la que nunca se puede dexar reposar nel llar de los vivos. Pa recoyer el hikuli los tarahumaras viaxen lloñe, escontra'l sureste, más allá de les estribaciones de la sierra, nel desiertu. Ellí atopen la planta al escuchar el so cantar. El hikuli nunca dexa de cantar, inclusive dempués de ser recoyíu. Un home cuntólu a Lumholtz que al volver al desiertu tratara d'usar como almada la so bolsa de hikuli. El so cantar yera tan alto que nun podría dormir. Yá seguros en casa, los tarahumaras exteienden el hikuli en cobertores que depués pringan percima con sangre, pa depués guardar con curiáu les plantes seques hasta que les muyeres tean puestes a moleles nun metate hasta convertiles nun trupu líquidu ocre. Faise una gran foguera, con tochos empobinaos escontra l'este y l'oeste. Sentáu al oeste del fueu, un xamán traza un círculu na tierra dientro del cual dibuxaba'l símbolu del mundu. Asitia na cruz un botón del peyote y tapar con una calabaza invertida qu'amplifica la música y prestaba al espíritu de la planta. El xamán lluz un tocáu de plumes, que -y infunde la sabiduría de los páxaros y evita que los vientos malinos entren nel círculu de fueu. Dempués de les porciones el peyote pasa de mano en mano y homes y muyeres envolubraos en teles blanques y descalzos empiecen una danza que dura hasta l'amanecer. Depués, a la primer señal del sol, el xamán y la so xente parir escontra l'este y despidíense colos brazos del hikuli, l'espíritu que baxara lleváu poles ales de palombos verdes, pa partir depués en compañía d'una curuxa.".[4]

Amiestu de relixones[editar | editar la fonte]

Los tarahumaras tienen como Dios principal una fusión de Cristu col so dios, al cual denominen Onorúame, quien fixo al mundu y regular. Les concepciones relixoses inclúin el conceutu de l'alma y el de la so perda. L'home ta arrodiáu de seres malinos y benignos; el vientu ye bonu y el tornáu ye malu. Añediéronse a les sos creencies los nomes de Jesús, María, Dios, infiernu y pecáu, l'usu del rosariu y del crucifixu y el santiguamiento.

La Selmana Santa[editar | editar la fonte]

Al llegar los misioneros a la sierra trataron d'enseñar a los rarámuri ciertos pasaxes evanxélicos de la Selmana Mayor, celebraciones que fueron de gran presto pa los indíxenes. Anguaño en toles partes onde hai un templu siguen faciéndose estes celebraciones siguiendo'l mesmu patrón que los misioneros enseñáronlos. Nestes fiestes asitien cañes de pinu que van marcar el camín de les múltiples procesiones; equí participen principalmente dos grupos: el de los fariséos (bandera blanca) y el de los soldaos (bandera colorada); dambos tienen capitanes que los dirixen, tenaches que carguen coles imáxenes de los santos y los pascoleros que participen cola allegre danza del pascol, usando cascabeles alredor de los todíos baillen al son de los violinos y flautes.

Un datu interesante ye que los rarámuris representen a los chabochis(los blancos, mestizos, los mexicanos) nel grupu de los malos (fariseos), que píntense de blancu y representen a los partidarios de Judas, que na danza simbólicamente anden perdayuri y apoderen la situación, pero a la fin son vencíos y trunfen los representantes del bien: los soldaos.

Dances rituales[editar | editar la fonte]

Les dances que realicen los tarahumaras nun son esautamente bailles sociales, sinón ceremonies llenes de significáu; son una plegaria en pantomima, curioso executada, y enxamás camudada pol maxín. Poques ceremonies tienen l'afinidá del actor y l'espectador inherente nestes dances, filos de comprensión texíu na tela de la vida de la tribu, motivación espiritual de costumes y creencies. Pal observador interesáu van poder paecer un retrocesu raru, de fondu impresionante, y indumentaria artística, pero, esencialmente, entretenimientu. Mas, pa ellos, signifiquen muncho más, pos al traviés de la so dances desendolca'l so cultura y nelles espresa les sos esperances, les sos medranes, los tormentos de la so alma, los sos pruyimientos de vida meyor, y les sos plegaries por felicidá y allegría. Baillen pa estimar bendiciones o p'alloñar los maleficios y p'evitar les enfermedaes, el sufrimientu y la traxedia.

Al traviés de les sos dances poner en comunicación con Dios. Al son del ruiu isócrono que producen los sos sonajas, con unción relixosa, executen el Tutugúri y el Yúmare, tan paecíos al mitote de los huicholes y tepecanos del Sur; les pascolas y la Raspia del jícuri (jíkuri sepawáame).[5][6]

El baille Tutugúri, ye deprecatorio y xeneralmente execútase de nueche, especialmente en dómina de colleches. Baillar tola nueche, y a l'amanecida cómense les ufriendes qu'asitiaren xunto a crecer. Tanto esti baille como nel Yúmare nun se toquen el violín y la guitarra, sinón namás acompaña al cantar del sacerdote la sonaja. Con esceición de la Selmana Santa, los Matachinos –baille de la dómina colonial– baillar en toles fiestes al son de guitarra y violín.

Ye interesante reparar que la carauterística más notable ye'l silenciu. La vida nómada y les tesgüinadas nun s'empresten pa una estensa mitoloxía o pa un mancomún de cuentos y lleendes.

Festividaes[editar | editar la fonte]

Les fiestes son una parte importante de la so cultura porque caltién la so identidá. Ente les ceremonies más trascendentes tán les que realicen mientres el ciclu agrícola, en feches del calendariu católicu y cualquier acontecimientu familiar como la nacencia d'un fíu.

La tradición ye que cada home entame trés fiestes mientres la so vida y la muyer cuatro porque ye la más propensa al pecáu y tien de pagar más. Un elementu básicu de la ceremonia ye la presencia del cantor, quien desque se despinta'l sol, cuando empecipia la fiesta, hasta la madrugada del día siguiente entona los cantares que sirven de fondu por qu'homes y muyeres dancien. Tamién baillen la “Pascola” qu'acompañen con música d'arpa y violín.

Na etnia de los guarijío, cuando daquién de la comunidá muerre, realícense trés velaciones, pos consideren que tien de volver a recoyer les sos buelgues polos llugares onde pasó y en casu de nun face-yos les ceremonies convertir n'almes ensin fuelgu. Al igual que los tarahumaras, pima y tepehuanes, beben tesgüino mientres los rituales, lo qu'acarreta problemes de violencia.

Tesgüino

De la nacencia a la tumba, arremente del ciclu agrícola, de les fiestes, del trabayu compartíu al serviciu de la comunidá, el “tesgüino” acompañar pa sorrayar la convivencia, l'esfuerciu común, la celebración especial, ye l'alimentu fundamental de los dioses. Por esta razón ufiertar al sol y a la lluna, a los cuatro aldos del universu, a les milpes y a los innumberables espíritus del cosmos.

Los matachinos

Son los baillarinos qu'actúen nes fiestes de la ilesia. Estremar pol brillosu coloríu del so paxellu. Danzar matachín ye executada por un númberu par de baillarinos, ocho o dolce, que baillen acompañaos de violinos y guitarres. Ye un baille de movimientu, xiros y cambeos rápidos, executáu en dos hilera de danzantes so la direición del xefe. Los chapeones marquen el ritmu llanzando berros en falsete, amás de ser la única persona qu'usa mázcara, tamién revisen que la indumentaria de los danzantes sía la establecida.

Les carreres de boles (rarajípari)

Esti ye un xuegu de pelota bien común ente los tarahumaras y guarojíos. Ye tamién l'actu coleutivu más importante que lleven a cabu los homes tarahumaras. Consiste en llanzar col empeine del pie una bola (komakali) fecha de raigaños de encino o otru árbol y correr descalzu detrás d'ella hasta algamar. Con esta carrera los equipos realicen apuestes, resulta ganador quien llegue a la meta, que dacuando ta a 200 quilómetros de distancia. Les carreres pueden durar hasta dos díes, tola comunidá sofita y ayuda a los sos competidores: lléven-yos agua y pinole, allumen el so camín mientres la nueche con ocotes encendíos, échen-yos porres, ya inclusive cuerren con ellos a lo llargo de tola ruta. Les muyeres tamién xueguen a llanzar dos pequeños aros enxareyaos, a lo que lu llamen rowena. Coles carreres representen la razón de ser de la so esistencia: el correr.

Procedimientu del Rarajípari
  • Xugar n'equipos, cada equipu ye de 5 integrantes, y utilicen un los llamaos paliyos, que s'asemeyen a una cuyar d'un metro de llargu. Tán fechos d'una sola pieza de madera de encino. Na punta miden tres centímetros d'anchu y vanse ampliando hasta algamar unos venti centímetros onde empieza la cuyar.
  • Al pie de los paliyos sotierren la pequeña pelota de madera, del tamañu d'una de golf. Antes d'empezar faen los apuestes. Puede ser n'efectivu o prendes. Tamién el públicu apuesta.
  • En cuanto glayen qu'empecipia'l partíu, los diez xugadores garren el so paliyu y atropaos busquen la pelota soterrada. El xuegu consiste n'aventar la bola col paliyu pal llau contrariu.
  • L'equipu que llega primero a la meta gana. Afiten un espaciu d'aproximao un quilómetru a lo llargo del regueru.
  • Nun hai regles pa quitar la pelota. Embúrriense, se avientan y xuben pela fastera en busca de la bola.
  • Dempués d'una reñida competencia, fuelguen un ratu y siguen col xuegu de pelota. Participen los mesmos integrantes. Nesti casu la bola ye más grande, d'unos venti centímetros de diámetru, y la avientan col pie. Nesti xuegu nun apuesten el balón. Cada equipu tien el suyu, gana'l que llegue primeru a la meta. Deciden dar trés vueltes aproximao un quilómetru caúna.
  • Antes de faer los apuestes, los indíxenes quiten un huarache pa pega-y con más facilidá a la pelota. Asina continua'l xuegu hasta que l'equipu ganador llogra llegar a la meta.

Mitu de la creación tarahumara[editar | editar la fonte]

“Dios creó a los rarármuris y el diañu a los chabochis”. So la premisa d'esta lleenda que se tresmite por tradición oral ente los indíxenes de la Sierra Tarahumara, subyace una realidá insoslayable: la probeza y la marxinación de les etnies qu'habiten el territoriu y..


Según otros historiadores, contrariu al Sr. Luis González, el vocablu Rarámuri significa "fíos del Sol". El vocablu Rayénari significa "Sol" o "Estrella lluminosa" siendo'l Sol el so dios principal.

Na lleenda, Dios enoxar colos rarámuris porque perdieron una competencia ante los chabochis. Y de ellí aportó una sentencia que se convirtió en práctica ancestral, que mientres sieglos nenguna autoridá, nin divina nin humana, pudo erradicar: “...Díxo-yos que d'ende d'equí p'arriba seríen probes (los rarámuris) y los chabochis ricos”.

El Sol y la Lluna

Ye creencia xeneral ente los tarahumaras el fechu de que nun principiu tou lo yera'l Sol y la Lluna porque qu'en forma de neños vivíen solos, vistíos namái con fueyes de palmilla y habitaben un cabanu de palos revocaos con folla y techu de palma. Estos neños nun tener nengún bien terrenal: nin vaques, nin chivos, nin pites, nin borregos, nin cóconos. Los dos neños yeren de color escuru y el lluceru de la mañana yera l'únicu que brindaba lluz a la tierra pecaminosa. La lluna comía los pioyos de la cabeza del sol y el lluceru de la mañana xixilar.

Poco dempués delles centenes de tarahumaras nun topaben qué faer en tanta escuridá. Nun podíen trabayar y teníen que tomase de la mano pa nun zarapicar coles piedres y cayer a los ribayos. Pero he qu'un día curaron al sol y a la lluna tocándose'l pechu con crucecitas de madera de yérbadu moyaes en tesgüino, y adulces el sol y la lluna empezaron a rellumar y a dar lluz. Cuando'l mundu enllenar d'agua (diluviu), un neñu y una neña tarahumara xubieron al monte llamáu Lavachi (guah.e), asitiada al sur de Panaláchic, de la cual llegaron cuando l'agua sumió llevando consigo tres grano de maíz y trés de frijol, y como tou taba blandu con tanta agua, llantar nuna roca, cháronse y tuvieron un suañu aquella nueche. Darréu collecharon, y dellos baxen tolos tarahumaras.

La lleenda de Basaseachi

Asocedió en tiempos inmemorables, cuando'l mundu taba tiernito, primero que llegaren los españoles a esta tierra. Candameña yera l'amu y señor de l'Alta Tarahumara. Tenía una fía llamada Basaseachi, d'estraordinaria guapura.

Munchos aspiraben a ella y el celosu padre impúnxo-yos una serie de difíciles pruebes. Cuatro d'ellos superar: Tónachi, señor de los visos; Pamachi, el de más allá de les fuécares; Areponápuchi, el de los verdes valles; y Carichí, el de les filigramas de la cara al vientu.

Pero na última prueba que Candameña impúnxo-yos toos morrieron. Basaseachi, desesperada, refundiar al abismu. La so cayida tresformar en cascada pola poderosa maxa del bruxu del llugar. Dende entós el so cuerpu nun dexó de fluyir poles fondures de la fuécara.

Nunca se supo de Candameña, la murnia invadir y sumió, anque munchos creen que'l so espíritu analaya pola fuécara buscando'l cuerpu de la so amada fía.

Presencia nos medios[editar | editar la fonte]

La mitoloxía tarahumara foi lleváu a un videoxuegu d'aventura llamáu "Mulaka: Origin Tribes" creáu pola empresa de desenvolvimientu de videoxuegos Lienzo n'oxetivu del xuegu ye combatir distintes fuercies espirituales presentes na cultura tarahumara por aciu armes y poderes sobrenaturales.[7]

Nel so llibru'l "El ríu" l'autor Wade Davis diz: "Polos diarios del esplorador noruegu Carl Lumholtz supo que los tarahumaras, unos indios de la Sierra Madre Occidental de Méxicu, yeren los meyores corredores del mundu. en carreres ensin fuelgu y llevando un botón de peyote y la cabeza disecada d'una águila sol cintu pa protexese de la bruxería, los homes tarahumaras podíen trotiar más de doscientos quilómetros. Un emplegáu del serviciu postal mexicanu, en cinco díes, apurriera una carta a novecientos sesenta quilómetros de distancia" [8]

Deportes[editar | editar la fonte]

Xuegos Olímpicos[editar | editar la fonte]

En 1928, el gobiernu Mexicanu ingresó a dos Tarahumaras al Maratón, llograron los llugares 32 y 35, quexándose de que la carrera foi bien curtia.[9]

Anguaño realízase probar maratón blancu https://www.xmigrations.com/2018/04/23/la lleenda-de-los corredores-tarahumaras/

Otres competencies[editar | editar la fonte]

Nel 2018 la rarámuri María Lorena Ramírez queda tercera nun ultramaratón en corriendo 102 quilómetros pol Teide, categoría Senior (de 18 a 39 años) femenil.[10]

Cultura Popular[editar | editar la fonte]

La cultura tarahumara inspiro a los creadores de videoxuegos del grupu Llenzu, quien publicaron un videoxuegu basáu en delles carauterístiques de dichu pueblu, el xuegu llamáu Mulaka foi llanzáu a entamos de 2018

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Robert H. Lister, Chihuahua. almacén de torbonaes, Chihuahua, Méxicu, Gob. del Edo. de Chihuahua, 1979, p. 144.
  2. Heras, Margot Q.. «Pueblo indíxenes de Méxicu: Tarahumaras / Rarámuri». Consultáu'l 24 de xunetu de 2017.
  3. Ana Paula Pintado Cortina ye antropóloga social pola Escuela Nacional d'Antropoloxía y Hestoria y maestra n'Antropoloxía y Desenvolvimientu pola Universidá de Sussex, Inglaterra.
  4. Wade Davis (2001). El ríu, esploraciones y descubrimientos na selva amazónica. Fondu de Cultura Económica, El Áncora Editor. ISBN 958-36-0076-8.
  5. Bonfiglioli, Carlo (2003). «dances_rar%C3%A1muri_reporte_fotogr%C3%A1fico_ Les Dances Rarámuris». Revista de la Universidá de Méxicu (Méxicu, D. F.: Universidá Nacional Autónoma de Méxicu) (627). ISSN 0185-1330. https://www.academia.edu/26447930/Les dances_rar%C3%A1muri_reporte_fotogr%C3%A1fico_. Consultáu'l 27 d'abril de 2017. 
  6. Bonfiglioli, Carlo; Gutiérrez del Ánxel, Arturo (2012). «Peyote, enfermedá y rexeneración de la vida ente huicholes y tarahumaras». Cuicuilco (Méxicu, D. F.: Escuela Nacional d'Antropoloxía y Hestoria) 19 (53):  páxs. 195-227. ISSN 0185-1659. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S0185-16592012000100010&lng=es&tlng=es. Consultáu'l 27 d'abril de 2017. 
  7. «Mulaka: Origins» (castellanu). Consultáu'l 27 de marzu de 2015.
  8. Wade Davis. El ríu, páx. 82.
  9. OpEdNews.com (5 d'ochobre de 2008) (n'inglés). The Tarahumara Indians of Mexico "Olympics Too Short". http://www.opednews.com/articles/The-Tarahumara-Indians-of-by-John-Little-081005-617.html. Consultáu'l 2 de febreru de 2015. 
  10. Verne. «La rarámuri Lorena Ramírez queda tercera nun ultramaratón en corriendo 102 quilómetros pol Teide». El país.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]