Atleta

De Wikipedia
Saltadora de valles actual

Un atleta (del griegu antiguu αθλος (athlos), 'competición') ye una persona que tien una capacidá física, fuercia, axilidá o resistencia cimera a la media y, arriendes d'ello, ye apta pa la realización d'actividaes físiques, especialmente pa les competitives.

D'antiguo, recibieron el nome de «atletes» quien participaben nos Xuegos Olímpicos.[1] Nun sentíu más precisu, considérase un atleta a la persona que practica actividá física con intensidad tres o más vegaes per selmana y que lleva una dieta y estilu de vida afechos pa rindir físicamente.

Los cuatro pilastres d'un atleta son la resistencia, la fuercia, la velocidá y la flexibilidá (4 capacidaes físiques básiques) y munchos atletes destaquen en delles disciplines (ej.: Carl Lewis como velocista y Mariusz Pudzianowski como atleta de fuercia).

Historia[editar | editar la fonte]

Apoxiomenos, estatua romana copia d'una griega en bronce

Llamábense asina ente los griegos a los homes robezu y valerosu qu'exercitaben el so cuerpu pa llograr el premiu en pruebes físiques y, tamién, a los poetes, historiadores y músicos que pertenecíen públicamente p'algamar el premiu dau a los vencedores nos certámenes. En Roma conocíase como atletes a los lluchadores y a los púgiles, yá que tolos demás teníen nomes específicos.

La institución de los combates atléticos ye perantigua. Créese que Licaón foi'l primeru qu'estableció los d'Arcadia, y Hércules aquellos que fixeron célebre a Olimpia. Según el testimoniu de Homero paez qu'antes de la guerra de Troya celebráronse yá pa faer más solemnes los funerales de los grandes homes. Pero ye de creer qu'entós nun sería un oficiu distintu, sinón parte de los exercicios militares como asocedió dempués, un sieglu antes de Platón, cuando la frecuencia de los mesmos xuegos y l'esperanza del premiu y de la fama punxo en sumu creitu la ximnástica de los atletes.

En Grecia, los atletes yeren de condición llibre, en cuantes que los romanos yeren esclavos o llibertos.

Estos xuegos, inventaos pol valor y la virtú, dexeneraron en viciu y vanidá. L'oficial que presidía los exercicios llamábase agonistarco, nome deriváu de la voz griega agon, combate o engarradiella, polo que se llama agonística a la ciencia de los combates o arte de los atletes y tamién ximnástica por engarrar desnudos.

Preparación[editar | editar la fonte]

Boxeador en reposu, escultura griega, S. III e.C.

Los atletes reparaben un réxime de vida particular. Nos primeros tiempos, si creemos a Plinio y a Pausanias, nun se calteníen sinón de figos secos, nueces y quesu tienru. Según Plinio, un famosu maestru de palestra llamáu Pitágoras, contemporaneu del filósofu del mesmu nome, foi'l primeru que-yos dexó l'usu de la carne y el primer atleta que la comió llamábase Eutímenes. En tiempu de Hipócrates comer efeutivamente, como se deduz del so Epidemia. Sicasí, nun comíen indistintamente de cualesquier especie de carne: la más sólida y por consiguiente la más propia pa suministrar fuercia y un alimentu más nutritivo yera preferida a toles otres. El güe y el tocín condimentados con vinagre, con una especie de pan ensin lleldu bien pesáu, cubiertu con quesu tienro llamáu coliphium, yeren los sos manxares; y estes carnes yeren más bien rustíes que fervíes o guisaes, manera d'alimentase llamáu por dellos autores gerophagia, esto ye, nutrimento secu. Pelo normal comíen los atletes con escesu asemeyaos alimentos. Galeno cunta qu'un atleta creía faer una comida bien frugal cuando nun había comíu más que dos mines o dos llibres de carne y el pan proporcionao. Milon de Crotona apenes taba quitáu la sede con venti mines de carne, otres tantes de pan y quince pintes de vinu.

Sicasí d'estos escesos, los antiguos aplauden polo xeneral la so templanza:

  • Primero, porque usaben con muncha moderación el vinu y les muyeres
  • Segundu, porque preparaben con estrema simplicidá los sos alimentos
  • Terceru, porque s'absteníen muncho más d'ellos al tener qu'entrar al tema y porque sufríen con una paciencia constantísima les fatigues y los golpes.
Llanzador de xavalina, S. VI e.C.

La naturaleza de los exercicios atléticos, el calor del clima y l'estación en que se celebraben aquellos xuegos obligaben a los atletes a combatir desnudos. Llevaben sicasí una especie de ceñidor o faxa llamada zona, que'l so usu cesó ente los griegos na Olimpiada XV, con motivu de que cayéndose-y a un tal Orispo metanes la palestra y enredádose los sos pies, con ella cayó y foi vencíu.

La desnudez de los atletes facilitaba l'usu de les unciones destinaes a comunicar a toles partes del cuerpu la flexibilidá necesaria. Polo común usábase l'aceite entemecíu con una determinada cantidá de cera y de polvos, colo que se faía una especie d'untaza llamada ceroma, nome que delles vegaes dábase tamién al llugar mesmu en que los atletes untábense llamáu eleothesion, alepterion y unctuarium.

Los atletes faíense untar polos criaos de la palestra llamaos aliptæ unctores y delles vegaes untaben ellos mesmos mutuamente. Dempués d'untaos, cubríense polo común los atletes cola folla qu'había na palestra y con más frecuencia, de sable o de polvu, revolver nél o bien faciéndo-y lo echar enriba. Yera esto un preliminar tan esencial a la llucha y al pancracio, que los griegos dicíen d'un atleta, que llevara'l premiu ensin combatir, que venciera ensin polvu, esto ye, ensin fatiga y ensin pena. Dempués del certame los atletes llimpiábense y unxíense de nuevu.

Almisión[editar | editar la fonte]

Corredores, cerámica, S. IV e.C.

Pa ser almitíos a los públicos y solemnes certámenes, yera precisu ponese so la direición de los maestros de la pelestra pa reparar diez meses consecutivos les lleis artéticas y perfeccionase con un trabayu asiduo en tolos exercicios que teníen d'apurrir a los vencedores el premiu destináu. Estos preliminares faíense públicamente nos ximnásticos y cuando s'averaba'l día en que teníen que celebrase los xuegos olímpicos doblábense les fatigues de los atletes que teníen de combatir nellos. Ente los atletes nun s'almitíen a los estranxeros, a los esclavos, nin les persones de nacencia escuru ya inciertu. Los agonotetas, los atlotetas y los elanódicos taben encargaos d'informase de la nacencia y costumes de los atletes. A estos manifestábense-yos les condiciones con que yeren almitíos y depués un heraldu llevantando la mano pa imponer silenciu al pueblu, poner sobre la cabeza de cada atleta y conduciéndolo pol estadiu preguntaba n'alta voz si dalgunu acusába-y de dalgún delitu, si yera de costumes irreprensibles, si yera llibre, etc. Dempués faíase en Olimpia xurar a los atletes:

  1. que se suxetaren por diez meses a tolos exercicios y a toles pruebes d'institución atlética #

que repararíen relixosamente toles lleis prescrites en cada especie de certame y que nun fadríen nada contra'l bon orde y el gobiernu establecíu nos xuegos, xuramentu que se pronunciaba delantre de la estatua de Xúpiter.

Y1 día de los xuegos cuando los atletes taben aconceyaos y l'heraldu proclamara los sos nomes, distribuyir por suerte los varios exercicios en que teníen d'ocupase. Na llucha, nel pugilato y nel pancracio en que nun combatíen sinón de dos en dos, los contrincantes o les pareyes sacar por suerte y cuando'l númberu yera impar, el que quedaba ensin antagonista llamábase efedro y acutábase pa combatir col vencedor. Iguaos asina los atletes, animábase-yos con dalguna exortación de los agonotetas y de los ximnásticos. Dábase entós la señal del ceilámen y abríase el tema. L'engañu, l'artificiu, la superchería y l'escesiva violencia taba desterrada de los xuegos: y los contraventores a les lleis atlétiques castigábense severamente polos mastigóforos destinaos a esto.

Los premios[editar | editar la fonte]

Apurre de la corona y la palma na palestra, S. VI e.C.

Los pagos de les penoses y tarrecibles fatigues de los atletes yeren nun principiu les aclamaciones con que los espectadores honraben la so victoria, y nel intre los premios, que variaron según los tiempos y llugares. Nos xuegos llamaos tematici o argiriti proponer por premiu diverses coses que podíen camudase por dineru y nos nomaos stefaniti nun se distribuyíen más que corones. Los primeres dábense, según Píndaro en diversos llugares de Grecia, como en Lacedemonia, en Tebas, Argos, etc.; y paez que fueron estos los más antiguos que conocemos, como que con estos s'honraron los funerales de Patroclo y d'Anquises. Los premios propuestos n'asemeyaos xuegos consistíen n'esclavos, caballos, mulares, gües, vasos de bronce col so trébedes, en taces de plata, en vistíos y armes. Había dos o tres premios pa cada exerciciu: en Homero vense cuantos son los combatientes.

Los xuegos nos que nun se distribuyía más que corones yeren los más famosos de Grecia. El agonoteta distribuyir: un heraldu poner sobre la cabeza del vencedor nel llugar mesmu en que combatiera y delles vegaes los mesmos vencedores tomar del llugar en que taben asitiaes y cinxir cola so propia mano. Honrábase tamién a los vencedores con una palma que llevaben na manzorga y yera este un segundu premiu que se daba en tolos xuegos de la Grecia.

Dempués de qu'un atleta vencedor recibiera la corona y la palma y que se topaba revistíu con una ropa cubierta de flores, yera conducíu por un heraldu por tol estadiu y proclamábase n'alta voz el so nome y la so patria metanes los aplausos de los espectadores, que se esmeraban en victorearle y en face-y regalos.

La ceremonia del trunfu enético terminaba siempres con llacuaes. Yeren estos de dos especies:

  • los unos, faíense por cuenta del públicu. Taben n'usu en Olimpia, onde los atletes vencedores yeren calteníos nel Pritaneo tol tiempu que duraben los xuegos olímpicos;
  • los otros, por cuenta de los particulares. Yeren costeados polos amigos del vencedor. Los atletes arrogantes y de distinción regalaben tamién a los sos parientes y amigos y delles vegaes, a munchos de los espectadores. Alcibiades y Leofron dieron una convidada a tola asamblea.

El primeru y principal curiáu de los atletes dempués de la victoria yera de dar gracies a los dioses y cumplir los votos fechos a los mesmos pa llograla, consagrando nos sos templos estatues, escudos y otres ufriendes de valor.

Privilexos[editar | editar la fonte]

Escena de llucha, cerámica de 470 e.C.

Gociaben los atletes vencedores de grandes privilexos:

  1. presidíen los xuegos públicos
  2. ente los espartanos combatíen al llau del rei nes espediciones militares
  3. yeren alimentaos mientres la so vida por cuenta de la patria: Solón asignara 500 dracmas de pensión a cada atleta vencedor
  4. taben exentos de tolos cargos y funciones civiles
  5. anotábense los sos nomes nos archivos públicos y estremábense les Olimpiaes col nome de los vencedores: los poetes componíen versos nel so loor, alzábense-yos estatues y grabábense inscripciones pa eternizar la memoria de la so victoria
  6. finalmente, prodigábense-yos los honores divinos: a pesar de los esfuercios que faíen los elanódicos pa reprimir estos escesos.

El primer exemplu d'estos abusos foi'l de Filipo Crotoniato vencedor nos xuegos olímpicos, que yera l'home más formosu y bien formáu del so tiempu. Los egestianos alzáron-y dempués de la so muerte, según el testimoniu d'Heródoto, un sobeyosu monumentu y fixéron-y sacrificios como a un héroe. El segundu exemplu foi'l de Eutimio de Locrion atleta célebre nel pugilato, que recibió en vida los honores divinos por orde del oráculu. El terceru ye'l de Teagenes, adoráu dempués de la so muerte polos tasios los sos compatriotes y por otros pueblos griegos y bárbaros.

Nun yeren solamente los homes adultos los qu'entraben nel tema: na Olimpiada 37 establecer en Olimpia dellos premios pola corrida y pola llucha de mozos atletes.

Nestos xuegos o combates taba quitáu'l qu'asistieren les muyeres. Calipatua madre de Posidonio coronáu baldíes vegaes nos xuegos olímpicos, queriendo conducir ella mesma al so fíu, amarutar de maestru de los exercicios del xuegu. El mozu foi vencedor tamién y la madre arrebatada de gozu saltó la barrera y tirándose al pescuezu del so fíu dio a conocer el so sexu pola violencia de los sos tresportes. Los xueces esculparon un escesu del amor maternal y perdonáronlo; pero dispunxeron que d'ellí d'equí p'arriba los maestros de los atletes teníen de presentase dafechu desnudos, lo mesmo qu'estos, según diz Pausanias.

Atletes na Antigua Roma[editar | editar la fonte]

Siella foi'l que tresportó de Grecia a Roma los atletes y tolos exercicios atléticos, en ficies de que el pueblu romanu folgara o se distrayxera de les grandes fatigues que tuviera que sufir mientres les guerres civiles y na de Mitridates.

Nun principiu combatíen estos nel gran circu y equí yeren conducíos con muncha pómpara al Capitoliu travesando'l foru, pero multiplicándose los exercicios, fabricáronse anfiteatrus particulares o ximnasios destinaos solamente a los exercicios de los atletes.

Los romanos, igualmente que los griegos, alzaron estatues a los atletes célebres, dalgunes de les cualos llegaron hasta nós.[2]

Referencies[editar | editar la fonte]