Presidente del Gobiernu de Rusia

De Wikipedia
Presidente del Gobiernu de Rusia
cargu públicu
Primer ministru y xefe de Gobiernu
Titular Mikhail Mishustin dende 16 xineru 2020
Residencia Casa Blanca de Moscú
Nomáu por Presidente de Rusia y Duma Estatal
Parte de Gobiernu de la Federación de Rusia
Xurisdicción Rusia y Gobiernu de la Federación de Rusia
Estáu Rusia y Rusia Soviética
Duración del cargu ensin valor
Creación 1992
Suplente First Deputy Chairman of the Government of the Russian Federation (en) Traducir
Llista Anexo:Jefes de Gobierno de Rusia (es) Traducir
Sitiu web http://premier.gov.ru/
Cambiar los datos en Wikidata

El presidente del Gobiernu de la Federación de Rusia (en rusu: Председатель Правительства Российской Федерации, treslliteráu: Predsedátel Pravítelstva Rossíyskoi Federátsii), tamién conocíu informalmente como Primer Ministru de Rusia, ye'l xefe de Gobiernu del Estáu rusu, la institución qu'ostenta, a nivel federal, el poder executivu en Rusia. Sicasí, tien d'alvertise que, daos los complexos mecanismos del federalismu rusu, el presidente del Gobiernu ye, de facto, la segunda autoridá executiva del país tres el mesmu presidente de la Federación, conformándose asina un diseñu institucional bicéfalu o semiparlamentario del poder executivu.

El presidente del Gobiernu Federal preside les xuntes del gabinete, con esceición de les ocasiones en qu'esta prerrogativa correspuende al presidente de la Federación Rusa, y propón el nomamientu de los demás componentes del Gobierno (los vicepresidentes y ministros federales), que la so actividá dirixe y coordina. Coles mesmes dispón de potestá reglamentaria mesma llindada, independiente de la que correspuende al Gobiernu como órganu colexáu.

Historia[editar | editar la fonte]

Anque la denominación camudó en diverses ocasiones, lo cierto ye que la figura d'un xefe de gobiernu distintu del xefe d'Estáu en Rusia provién en realidá de la etapa imperial, cuando en 1802 el nuevu zar Alexandru I fixo habituales les xuntes periódiques conxuntes de los ministros imperiales en forma de comité de ministros. Entós el so presidente yera'l zar, y namái na so ausencia unu de los sos ministros (xeneralmente'l d'Asuntos Esteriores) podía presidir les sos xuntes. Les funciones executives correspondíen, obviamente, al emperador, que les aplicaba frecuentemente al traviés de los sos ministros, como verdaderos brazos executores de la voluntá imperial, qu'exercíen al empar la función de conseyeros. Aquel primer comité yera pos, en toa regla, un órganu puramente consultivu y de coordinación. Asina permaneció'l so funcionamientu, con escases variaciones, hasta que los graves acontecimientos que tuvieron llugar na primer década del sieglu XX en Rusia y les bederres manifestaciones que siguieron al Domingo Sangrientu punxeron sobre la mesa les esixencies aperturistes de la sociedá. El zar Nicolás II nomó un primer ministru (primus inter pares nel gabinete), el lliberal reformista Serguéi Witte, qu'empecipió les reformes que remataríen modestamente cola promulgación d'una constitución bien moderada en 1906. Les reformes polítiques fixeron necesaria una cierta institucionalización d'aquelles xuntes de gabinete so la forma d'un Conseyu de Ministros, al estilu de les monarquíes constitucionales europees, lo que determinó de la mesma la necesidá d'una cierta burocracia y estructura propia del nuevu gobiernu colexáu. Asina, en 1910, Nicolás II establecía'l nuevu Conseyu de Ministros, a que la so cabeza atopar un presidente autónomu, que respondería simultáneamente ante l'emperador y ante l'acabante convocar Duma Imperial. El primer presidente del Conseyu de Ministros sería'l políticu ultraconservador Iván Goremykin, qu'en 1906 ocupaba esti nuevu cargu en sustitución del aperturista Witte, impulsor del Manifiestu d'Ochobre y de la primer constitución rusa, y que la so cercanía coles tesis lliberales decepcionara fondamente al zar. Anque'l nuevu Conseyu y la so presidencia nunca más fueron revocaos, la posterior vuelta al réxime imperial autocráticu convirtió la figura del presidente del Conseyu nun executor subordináu a la voluntá del zar.

Serguéi Witte, primer ministru reformista de Nicolás II en 1905

Tres el curtiu réxime de Gobiernu provisional presidíu pol príncipe Lvov, primero, y darréu por Aleksandr Kerensky, que siguió a la Revolución de Febreru de 1917, la Revolución d'Ochobre dio empiezu a un llargu periodu d'Estáu socialista que'l so primer gobiernu, el Sovnarkom, foi presidíu por Lenin. Mientres dichu periodu, coesistieron un gobiernu soviéticu que los sos poderes estender a tola Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS) creada en 1922, que detentaba el verdaderu poder en tol so territoriu, con un gobiernu autónomu de la República Socialista Federativa Soviética de Rusia (RSFSR), en realidá un órganu de llindada autonomía que la so autoridá cinxir a la Rusia soviética como parte integrante (una entidá territorial) de la URSS. El xefe de Gobiernu na RSFSR tenía'l nome de presidente del Conseyu de Comisarios del Pueblu, dempués el de presidente del Conseyu de Ministros, depués el de presidente del Conseyu de Ministros-Gobierno y, finalmente, cola disolución de la URSS, el de presidente del Gobiernu actual. Pela so parte el xefe del Gobiernu soviéticu tenía'l títulu de presidente del Conseyu de Comisarios del Pueblu de la Xunión Soviética, dempués el de presidente del Conseyu de Ministros de la URSS y, finalmente, el de Primer Ministru de la Xunión Soviética, hasta la so desapaición definitiva en 1991.

La promulgación d'una nueva constitución en 1993, que convertía a Rusia nun Estáu federal presidencialista, estableció un Gobiernu a que la so cabeza atopar un presidente, distintu al presidente de la Federación, y qu'axuntaría cuentes simultáneamente a la Duma Estatal y al presidente federal, debíu al mecanismu de la doble llexitimidá (presidencial y parllamentaria) que s'esixe pal so nomamientu. Anque'l so diseñu constitucional suxurir como'l xefe del poder executivu de la Federación, la práutica política que s'esplegó desque dicha constitución entrara a valir hai más de venti años reveló un funcionamientu netamente presidencialista de la política rusa y una estructura sía que non bicéfala del poder executivu, qu'exercen de manera compartida'l Gobiernu y el so presidente col presidente de la Federación.

Nomamientu y cese[editar | editar la fonte]

El presidente del Gobiernu federal ye nomáu con plena llibertá pol presidente de la Federación, previu'l consentimientu de la Duma. D'esta miente, nun ye obligáu que provenga del poder llexislativu, sinón que puede tratase de cualquier ciudadanu rusu mayor d'edá y en plenu usu de les sos facultaes que'l presidente del país considere aptu aparente pal cargu. La Llei Federal Constitucional "Avera del Gobiernu de la Federación Rusa" (31.12.1997 № 2-FKZ) nel so Artículu 11 prohibe taxativamente a los miembros del Gobiernu formar parte del Conseyu de la Federación o ser diputáu de la Duma Estatal.

Despachu selmanal ente'l presidente rusu y el presidente del Gobiernu nel Kremlin

La discrecionalidad ya influencia del xefe del Estáu vense notablemente amontaes pola clausa de disolución que preve'l testu constitucional, y que llama al presidente a nomar presidente de gobiernu, refugando l'aprobación parllamentaria, y a eslleir la mesma Duma y convocar nuevos comicios llexislativos si la cámara baxa tornara hasta tres veces conceder el so enfotu al candidatu presentáu pol presidente federal. Esta forma de sanción política a la insubordinación del parllamentu trai na práutica un poder casi plenu del xefe del Estáu pa designar al xefe del executivu, convirtiendo la invistidura parllamentaria nuna formalidá casi testimonial, y dando a la figura del presidente del Gobiernu un perfil más cercanu al d'un primer ministru como primus inter pares que al d'un verdaderu xefe del poder executivu.

Finalmente, el cese del presidente del Gobiernu, que trai'l de tolos sos vicepresidentes y ministros, producir por

  • dimisión voluntaria, que'l presidente de la Federación va poder aceptar o non;
  • por arrenunciu obligáu en casu de qu'ente en funciones un nuevu presidente de la Federación recién electu;
  • pola aprobación d'una moción de censura na Duma del Estáu, votada pola mayoría absoluta de la cámara, cuando'l presidente de la Federación consienta col paecer de la moción;
  • pola perda d'una moción d'enfotu parllamentaria primeramente plantegada pol Gobiernu ante la Duma.

Nel terceru de los casos, l'aprobación d'una moción de censura contra'l Gobiernu faculta al presidente federal pa consentir nella, obligando a la dimisión colexada del Gobiernu, o a espresar la so disconformidá, calteniendo al Gobiernu nes sos funciones. Si la Duma manifestara de nuevu la so rocea escontra'l Gobiernu nel plazu de los trés meses posteriores, el presidente tendrá de disponer darréu'l cese del Gobiernu o la disolución de la Duma y la convocatoria de nueves eleiciones llexislatives.

Doble llexitimación[editar | editar la fonte]

El Kremlin de Moscú, residencia del presidente de la Federación

A esti mecanismu constitucional pol cual un nomamientu rique pa ser efectivu y pa caltenese gociar del doble enfotu del xefe del Estáu (el presidente de la Federación) y del parllamentu (nesti casu la so cámara baxa, la Duma Estatal) conocer en teoría del estáu como fundamentu de doble llexitimidá. Anque presenta la indiscutible ventaya de garantizar la presencia nel sistema d'un órganu de gobiernu políticamente próximu -o cuandoquier non contrariu- a los dos otres autoridaes polítiques del país, el poder executivo de facto qu'exerz el presidente de la Federación y el poder llexislativu de la Duma, nun pueden inorase ciertos inconvenientes práuticos de notable trescendencia. Asina, ye más precaria la situación d'un gobiernu que tien de buscar y caltener permanentemente l'enfotu de dos órganos políticos non necesariamente coincidentes; la so autoridá va atopase de cutiu subordinada al necesariu consensu institucional, y fácilmente les sos decisiones podrán vese comprometíes si espierten la oposición abierta d'una o otra institución: la presidencia federal y el parllamentu.

Finalmente, el peculiar desequilibriu ente'l xefe del Estáu y el parllamentu que se da nel sistema políticu rusu en casu de desalcuerdu ente dambos fai previsible una mayor dependencia y atención del presidente del Gobiernu al presidente de la Federación primero que a la Duma, lo cual llinda notablemente l'autonomía d'aquél, que se va atopar a encomalo bien próximu a un focu de poder más fuerte, el del presidente federal, nel mesmu ámbitu de l'acción política: l'executivu. Tou esto en perxuiciu del elementu parllamentariu del sistema, qu'atribúi tradicionalmente al llexislativu un control más estrechu sobre'l gobiernu.

Funciones y poderes[editar | editar la fonte]

La Constitución rusa precisa dalgunes de les funciones que correspuenden al presidente del Gobiernu en términos non bien precisos. Magar establez qu'oficia y dirixe les xuntes del Conseyu de Ministros, establez la organización interna del Gobiernu y establez les sos prioridaes operatives, non delimita con contundencia l'autonomía con qu'exerz estes y otres funciones, lo que sumáu a l'ambigüedá con que describe la intervención que correspuende al presidente federal nes xeres de gobiernu, paez dexar un ampliu marxe de discrecionalidad al xefe del Estáu p'afitar de fechu l'axenda política del Gobiernu.

Sicasí, sobre la base de la lliteralidá na mesma Constitución y nes lleis, puede recoyese un considerable repartu de les funciones y potestaes que s'atribúin al xefe del gobiernu rusu, ensin perxuiciu de les interferencies que puedan producise -y que se producen con frecuencia- dende'l Kremlin. Acordies con l'ordenamientu xurídicu rusu, correspuende al presidente del Gobiernu:

  • convocar y presidir dacuando les xuntes del Conseyu de Ministros, onde dispón del votu calidable;
  • representar al Gobiernu de la Federación al máximu nivel institucional, tantu internamente (ante'l presidente o la Duma) como nel esterior;
  • determinar les prioridaes operatives del executivu ya impulsar y entamar los sos trabayos, de conformidá coles demás normes xurídiques qu'informen la so estructura (ente les cualos cúntense los decretos del presidente de la Federación);
  • sancionar los alcuerdos adoptaos pol Gobiernu en Conseyu de Ministros;
  • someter al presidente de la Federación les propuestes de reorganización interna del Gobiernu o de cualesquier otros cuerpos o organismos públicos venceyaos al poder executivu, según el nomamientu de los sos titulares;
  • asumir con calter interín les funciones de presidente de la Federación cuando'l so titular orixinariu atópese incapacitado pal exerciciu del so cargu (casu que namái puede dase por arrenunciu, fallecimientu o aprobación pola Duma d'una moción de censura contra'l xefe del Estáu).

Per otra parte, el presidente del Gobiernu federal preside, en razón del so cargu, importantes órganos de funcionamientu internu del Gobiernu, fundamentalmente'l Praesidium o Presidium gubernamental, pero asina comisiones executives tales como la encargada de encauzar la inversión estranxera nel país, la encargada de preparar el proyeutu de presupuestos xenerales de la Federación, la llamada Comisión sobre l'Estáu Fronterizu (órganu encargáu de velar pola seguridá nes fronteres nacionales) o'l conseyu encargáu del fomentu de la competitividá y el emprendimiento en Rusia. Ye coles mesmes presidente nato de la Xunta de supervisión del VEB (Внешэкономбанк/Vnesheconombank, o Bancu pa l'Actividá Económica Esterior) y primer vicepresidente del conseyu presidencial sobre proyeutos de prioridá nacional y política demográfica, ente otros.

Nel planu internacional, el presidente del Gobiernu de la Federación de Rusia ye miembru nato del Conseyu de Xefes de Gobiernu de la Comunidá d'Estaos Independientes, del Conseyu Interestatal de la Comunidá Económica Eurasiática, del Supremu Conseyu d'Estáu de la Unión de Rusia y Bielorrusia, que'l so Conseyu de Ministros preside con calter permanente, y del Conseyu de Xefes de Gobiernu de la Organización de Cooperación de Shanghai.

Posición política[editar | editar la fonte]

Acordies con el marcu normativu y col espaciu de xuegu políticu propiu del sistema rusu, podría dicise que'l presidente del Gobiernu ye nesti país un actor políticamente subordináu al protagonismu casi omnipresente del presidente de la Federación de Rusia. Por esto mesmu, depende en gran midida del pesu específicu real del so titular na escena política nacional, del marxe de llibertá que lu conceda de fechu el presidente federal na llevanza de los asuntos d'Estáu, y finalmente -anque quiciabes en menor midida, paradóxicamente- del respaldu efectivu de la Duma a les sos polítiques (para lo cual ye esencial la vinculación del xefe de gobiernu colos partíos políticos con representación parllamentaria, y previsiblemente col qu'ostente la mayoría nes cámares de l'Asamblea Federal).

En función d'estos parámetros, vamos tar de fechu ante un primer ministru en sentíu puru, un primus inter pares, o ante un auténticu xefe de gobiernu, qu'anque siempres condicionáu pol papel que desempeñe'l xefe del Estáu, pueda gociar d'una autonomía política cierta y de funciones y autoridá materiales y efectives.

Sicasí, el diseñu y la práutica institucional esplegaos nos años trescurríos dende la entrada a valir de l'actual constitución dexen delimitar un mayor y más nítido ámbitu d'actuación pal Gobiernu, y per ende pal so presidente, n'aspeutos propios de la política interior (tales como la planificación y direición de la política económica, la gobernación territorial del Estáu, la seguridá interior y proteición civil, la política educativa, la xusticia o l'Alministración federal) que non n'árees carauterístiques de la política esterior o de defensa, tradicionalmente incluyíes ente los ámbitos típicos sometíos a un intensu control presidencial.

Estatutu y prerrogativas[editar | editar la fonte]

Acordies con el réxime políticu dibuxáu pola Constitución y pola Llei federal constitucional sobre'l Gobiernu de la Federación de Rusia, el presidente del Gobiernu ye la segunda autoridá del Estáu, amás del xefe nominal del brazu executivu de la Federación (que ye'l Gobiernu, y non el presidente del país).

Como tal, el presidente del Gobiernu de la Federación de Rusia dispón de les prerrogativas propies del so rangu, ente les cualos ta'l derechu a usar la llamada Casa Blanca de Moscú (sede del Gobiernu federal) como residencia oficial.

Presidentes del Gobiernu de la Federación de Rusia, 1993 - al presente[editar | editar la fonte]

Nome Semeya Toma'l cargu Dexa'l puestu Partíu
1 Víktor Chernomyrdin 14 d'avientu 1992 23 de marzu 1998 Nash Dom Rossiya
2 Serguéi Kirienko 23 de marzu 1998 23 d'agostu 1998 Independiente
Víktor Chernomyrdin interín 23 d'agostu 1998 11 de setiembre 1998 Nash Dom Rossiya
3 Yevgeni Primakov 11 de setiembre 1998 12 de mayu 1999 Patria - Toa Rusia
4 Serguéi Stepashin 12 de mayu 1999 9 d'agostu 1999 Independiente
5 Vladímir Putin 9 d'agostu 1999 7 de mayu 2000 Unidá
6 Mijaíl Kasiánov 7 de mayu 2000 24 de febreru 2004 Independiente
Víktor Jristenko interín 24 de febreru 2004 5 de marzu 2004 Independiente
7 Mijaíl Fradkov 5 de marzu 2004 12 de setiembre 2007 Independiente
8 Víktor Zubkov 12 de setiembre 2007 7 de mayu de 2008 Rusia Xunida
9 Vladímir Putin 7 de mayu de 2008 7 de mayu de 2012 Rusia Xunida
Víktor Zubkov interín 7 de mayu 2012 8 de mayu de 2012 Rusia Xunida
10 Dmitri Medvédev 8 de mayu del 2012 16 de xineru del 2020 Rusia Xunida
11 Mijaíl Mishustin 16 de xineru del 2020 Nel cargu Independiente

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]