Ocupación xaponesa de Corea

Coordenaes: 37°34′39″N 126°58′37″E / 37.5775°N 126.9769°E / 37.5775; 126.9769
De Wikipedia
Imperiu de Corea
Ocupación xaponesa de Corea
(de 29 agostu 1910 a 12 setiembre 1945)
Gobiernu militar del Exércitu de los Estaos Xuníos en Corea
Alministración Civil Soviética
colonia alministrativa
Himnu nacional Kimi ga yo
Alministración
Estáu desapaecíuBandera del Imperiu de Xapón Imperiu del Xapón
Capital Keijō (en) Traducir
Forma de gobiernu colonia alministrativa (de 29 agostu 1910 a 15 agostu 1945)
ocupación militar
División
Xeografía
Coordenaes 37°34′39″N 126°58′37″E / 37.5775°N 126.9769°E / 37.5775; 126.9769
Superficie 150000 km²
Demografía
Población 13 128 780 hab. (1910)
Densidá 87,53 hab/km²
Economía
Moneda Yen coreano (es) Traducir
Bancu central Banco de Corea (es) Traducir
Más información
Estaya horaria UTC+08:30 y UTC+08:00
Cambiar los datos en Wikidata

La ocupación xaponesa de Corea entiende parte de la espansión del Imperiu de Xapón na que Corea atopar sol dominiu xaponés mientres casi trenta y cinco años (del 22 d'agostu de 1910 al 15 d'agostu de 1945), mientres casi tola primer metá del sieglu XX hasta la rindición xaponesa na Segunda Guerra Mundial, unos años antes de la Guerra de Corea.

La intrusión de Xapón nos asuntos internos de Corea empezó col Tratáu de Kanghwa de 1876 robláu cola dinastía Joseon de Corea, los fechos agravar tres l'asesinatu en 1895 de la reina Myeongseong, conocida como «Reina Min» y col Tratáu de Portsmouth de 1905 que punxo fin a la guerra ruso-xaponesa. La península foi ocupada y declarada protectoráu xaponés por aciu el Tratáu de Eulsa de 1905, y depués foi amestada por aciu el Tratáu d'Anexón de Xapón y Corea en 1910. Los trataos de 1905 y 1910 fueron declaraos ensin validez, per Corea del Sur y per Xapón en 1965.

En Corea, comúnmente denominar a esti periodu como Periodu imperial xaponés (hangul: 일제시대, hanja: 日帝時代, romanización revisada: Ilje Sidae)?. Otros términos inclúin Ocupación forzada xaponesa (hangul: 일제강점기, hanja: 日帝强占期, romanización revisada: Ilje Gangjeomgi)? y Alministración Wa (hangul: 왜정, hanja: 倭政, romanización revisada: Wae jeong)?. En Xapón, el términu más común ye Joseon nel periodu gobernáu per Xapón 日本統治時代の朝鮮 (Nippon Tōchi-jidai non Chōsen?).

Entamos[editar | editar la fonte]

Ente les últimes décades del sieglu XIX y principios del sieglu XX, dellos países occidentales pertenecíen por influencia, comerciu, bienes y territorios nel Este Asiáticu. De la mesma manera, l'Imperiu del Xapón buscaba integrase rápido a les naciones industrializaes y convertise nun poder colonial. El gobiernu Meiji, en sentando les bases que daríen entamu al procesu de modernización de Xapón, dio en espandir rápido la so influencia político y económico na rexón, siendo la península coreana unu de los sos primeros oxetivos, que daquella taba na esfera d'influencia de la dinastía Qing de China. Primeramente buscóse convertila nun país satélite pa protexer los intereses nacionales.[1]

En xineru de 1876, siguiendo a la Restauración Meiji, Xapón prime al entós independiente Reinu de Corea a roblar el Tratáu de Kanghwa, pol cual concedióse-y al Imperiu Xaponés derechos estraterritoriales y l'usu de tres puertos coreanos pal comerciu ente dambes naciones.

Esplotación económica[editar | editar la fonte]

Mientres l'últimu periodu de la dinastía Joseon, Corea yera una sociedá preindustrial aislacionista, onde taba prohibíu'l comerciu esterior. Los intentos de modernización económica fueron encaloraos por una corte desaxeradamente conservadora y l'aristocracia terrateniente, quien siguíen de forma ríxida la filosofía del confucionismo como política nacional.

Xapón reorganizó'l territoriu coreanu quedando sol control d'una capitanía xeneral, con sede en Seúl (Keijo).

Mientres el primer periodu del gobiernu xaponés, creóse un sistema colonial mercantilista que llevó a concentrar na construcción d'una importante infraestructura de tresporte na península de Corea col propósitu de la estraición y esplotación de los recursos naturales. Esto dio llugar a les instalaciones portuaries, una estensa rede ferroviaria, incluyendo un nuedu ferroviariu de la ciudá portuaria meridional de Busán al traviés de la capital de Seúl y al norte escontra la frontera con China desenvolvióse.

Con esta infraestructura de tresporte pretendióse, non solo facilitar un sistema mercantilista, sinón tamién una economía de tipu colonial pa la estraición de materies primes (madera), alimentos (principalmente arroz y pexe) y los recursos minerales (carbón y mineral de fierro), pero tamién yera considerada como una necesidá estratéxica pal exércitu xaponés pa tomar el control de Corea y pa mover grandes cantidaes de tropes y materiales a la frontera con China nun plazu curtiu de tiempu.

Migración xaponesa y confiscación de tierres[editar | editar la fonte]

Munchos colonos xaponeses taben interesaos na adquisición de tierres agrícoles en Corea, inclusive primero que'l gobiernu xaponés fuera oficial en 1906. Esto foi facilitáu por una reforma agraria presentáu pol Gobernador Xeneral xaponés Terauchi Masatake que darréu resultó bien impopular en grandes segmentos de la población coreana. El sistema de la propiedá de la tierra coreanu yera un complexu sistema estremáu ente los terratenientes, los parciales propietarios-inquilinos, y los cultivadores tradicionales pero ensin necesidá de tener una prueba xurídica de la propiedá. La nueva Oficina de Topografía de Terauchi realizó estudios catastrales que restablecieron la propiedá con base na prueba escrita (aiciones, títulos y documentos similares). La propiedá fóise-y refugada a los que nun podíen apurrir esa documentación escrita (na so mayoría la clase inferior y los propietarios parciales, que solo teníen alcuerdos verbales llamaos "derechos de cultivador").

Anque'l plan acabó con ésitu na reforma de la propiedá de la tierra y les estructures de los impuestos, añadió descomanadamente un amargosu y contrariu ambiente na dómina, dexando qu'una gran cantidá de tierres coreanes fueren aprovechaes pol gobiernu y dio tierres subvencionaes a los agricultor y pescadores xaponeses dispuestos a establecese en Corea como parte d'un esfuerciu mientres la colonización. En 1910 el númberu de xaponeses yera de 170 000 lo que se convirtió na mayor comunidá xaponesa fuera de les ciudaes.

Grandes cantidaes d'arroz fueron unviaes a Xapón, ente que los coreanos sufrieron una seria escasez de comida. L'estándar de vida del pueblu coreanu deterioróse drásticamente; miles de llabradores coreanos viéronse obligaos a treslladase a la provincia de Manchuria en China (la cual nesa dómina taba tamién so ocupación xaponesa) o al propiu Xapón en busca de meyores condiciones de vida. Sicasí, ellí la vida tampoco yera fácil.

Revueltes populares[editar | editar la fonte]

Les lleis coloniales xaponeses aguiyaron l'aumentu del sentimientu nacionalista de los coreanos. El 1 de marzu de 1919, trenta y tres patriotes coreanos axuntar nel Parque Pagoda de Seúl pa proclamar la Declaración d'Independencia. Esto alicó'l movimientu por tol país pidiendo'l fin del colonialismu xaponés, pero esti movimientu foi reprimíu brutalmente poles fuercies xaponeses cola muerte de 7000 persones mientres los 12 meses de manifestaciones.

Dempués de la represión, dellos aspeutos más cuestionables del gobiernu xaponés fueron quitaos. La policía militar foi reemplazada por una fuercia civil y foi dexada una llibertá de prensa parcial. Dos de los trés grandes periódicos na actualidá, Dong-a Ilbo y el Chosun Ilbo, fueron fundaos en 1920, en plena ocupación.

Esti eventu, más tarde conocíu como'l Movimientu d'Independencia de Samil (primero de marzu), foi un finxu na llucha coreana pola llibertá. Anque nun pudo ganar al Xapón; el movimientu políticu fortaleció'l sentimientu d'identidá nacional y patriotismu del pueblu coreanu, llevando al establecimientu d'un Gobiernu Provisional dende Shanghai (China), y a la organización de la llucha armada en Manchuria contra los ocupantes xaponeses.

Abusos xaponeses[editar | editar la fonte]

Mientres la ocupación xaponesa de Corea, munchos coreanos fueron víctimes de diversos crímenes de guerra. Los llabradores coreanos qu'escondieren o apurrieren abellugu a la resistencia yeren cruelmente castigaos, de cutiu cola execución inmediata, violaciones, trabayos forzaos, al saquéu, o a morrer de fame.

Xapón esperimentó les primeres armes biolóxiques, n'otros pueblos asiáticos, y colos coreanos nel Escuadrón 731, una instalación secreta d'esperimentación médica con seres humanos vivos.[2] La cuota de trabayadores forzaos de Corea traducir en 450 000 en propiedá del Xapón.[3]

Mientres la Segunda Guerra Mundial, a les muyeres de los chamizos militares xaponeses denominar «muyeres de consuelu». Los historiadores envaloren que'l númberu de muyeres de consuelu bazcuyaba ente 10 000 y 200 000, ya incluyía hasta muyeres xaponeses.[4][5] Según los testimonios de les víctimes, figuren casos qu'inclúin a oficiales xaponeses y collaboracionistes locales raptando o reclutando muyeres probes del ámbitu rural de Corea y otres naciones pa destinales a la esclavitú sexual so la promesa d'ufierta-yos trabayu nes fábriques. Esisten evidencies de que'l gobiernu xaponés destruyó intencionalmente informes oficiales sobre les muyeres de consuelu».[6][7] Les fueyes d'emplegaos y rexistros d'inventariu xaponeses del campu de batalla amuesen documentación sobre esclavitú sexual patrocinada pol gobiernu. Por poner un exemplu, nomes de muyeres de consuelu identificaes figuren en fiches d'empléu xaponeses. Una d'elles foi falsamente clasificada como enfermera xunto con a lo menos una docena d'otres muyeres de consuelu que finalmente resultaron nun ser nin enfermeres nin secretaries. Na actualidá, el gobiernu surcoreanu sigui investigando cientos de casos d'eses llistes.[8]

La Corea Colonial tuvo suxeta a les mesmes Lleis de Prevención de la Llepra de 1907 y 1931 que les islles Xaponeses. Estes lleis direuta ya indireutamente dexaben la segregación de pacientes en sanatorios, onde'l albuertu forzáu y la esterilización yeren práutiques comunes. Les lleis autorizaben el castigu de pacientes que «alteriaren la paz», una y bones munchos leprologistas xaponeses creíen que la vulnerabilidá a la enfermedá yera hereditaria.[9] En Corea, munchos de los pacientes tamién fueron obligaos a trabayos forzosos.[10]

Víctimes de les bombes atómiques[editar | editar la fonte]

Munchos coreanos fueron conscritos pa trabayar nes fábriques industriales militares de Hiroshima y Nagasaki.[11] En concordanza col secretariu xeneral d'un grupu llamáu 'Peace Project Network', «hubo un total de 70 000 víctimes coreanes en dambes ciudaes». Xapón pagó a Corea del Sur 4000 millones de yenes y construyó un centru d'asistencia social nel nome d'asistencia sanitaria, como compensación a les víctimes.[12]

Represión cultural[editar | editar la fonte]

Xapón impunxo una política d'asimilación de los coreanos de la cultura xaponesa nes escueles coreanes, y a encomalo fíxo-yos adoptar nomes al estilu xaponés, Sōshi-kaimei, les vistimientes y el idioma xaponés. Sicasí, los coreanos llograron caltener el so identidá cultural. Mientres esti periodu, munches ayalgues nacional y pervalible pieces arqueolóxiques fueron llevaes a Xapón, ensin ser oxetu de devolución hasta la fecha.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Duus, Peter (1995). The Abacus and the Sword: The Japanese Penetration of Korea, 1895–1910. Berkeley: University of California Press. ISBN 0-520-0861F7.
  2. http://english.people.com.cn/200508/03/eng20050803_200004.html - Archivos desvelen secretos del Escuadrón 731 xaponés. "Los archivos inclúin descripciones completes de 318 casos, incluyendo a lo menos 25 víctimes de la Xunión Soviética, Mongolia y Corea."
  3. Kim Seong-hwan (2004). 일제의 침략 전쟁과 병참기지화. SaKyejul, páx. 173. ISBN 89-5828-032-8.
  4. «U.S. playwright takes up 'comfort women' cause». The Japan Times. Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'abril de 2005. Consultáu'l 1 de marzu de 2006.
  5. «Japan court rules against 'comfort women'». CNN.com. 29 de marzu de 2001. http://archives.cnn.com/2001/WORLD/asiapcf/east/03/29/japan.comfort.women/index.html. Consultáu'l 1 de marzu de 2006. 
  6. Horsley, William (9 d'agostu de 2005). «Korean World War II sex slaves fight on» (n'inglés). BBC News. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/4749467.stm. Consultáu'l 19 de febreru de 2007. 
  7. «Japan Boiled Comfort Woman to Make Soup» (n'inglés). The Seoul Times. http://theseoultimes.com/ST/?url=/ST/db/read.php?idx=1846. Consultáu'l 19 de febreru de 2007. 
  8. Yun-deok, Kim (11 de xineru de 2005). «Military Record of 'Comfort Woman' Unearthed» (n'inglés). The Chosun Ilbo. http://english.chosun.com/w21data/html/news/200501/200501110028.html. Consultáu'l 19 de febreru de 2007. 
  9. Michio Miyasaka, Analisis Históricu y Éticu del Protocolu de control de la Llepra en Xapón, «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de payares de 2011. Consultáu'l 28 de payares de 2011.
  10. Pacientes coreanos de la enfermedá de Hansen piden compensación, https://archive.today/20120605020715/search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20040226a4.html
  11. Japan compensates Korean A-bomb victim. BBC News. 1 de xunu de 2001. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/1364728.stm. Consultáu'l 26 de setiembre de 2009. 
  12. Andreas Hippin (2 d'Agostu de, 2005). The end of silence: Korea's Hiroshima, Korean A-bomb victims seek redress. The Japanese Times. http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fl20050802zg.html. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]