Neonatu

De Wikipedia
Neonatu
conceutu
Ñácaru
Cambiar los datos en Wikidata

Un neonatu (del llatín neo nato) o naciellu ye un ñácaru que tien 28 díes o menos dende la so nacencia, bien sía por partu o por cesárea.[1][2] La definición d'esti periodu ye importante porque representa una etapa bien corta de la vida; sicasí, nella asoceden cambeos bien lentos que pueden derivar en consecuencies pocu importantes pal restu de la vida del naciellu. El términu afacer a nacíos pretérmino, a términu o postérmino.

Mientres los primeres 40 díes de vida, pueden afayase la mayoría de los defectos conxénitos y xenéticos. Non toles anomalíes xenétiques manifestar pola so clínica nel momentu de la nacencia, pero col manexu fayadizu, pueden afayase, prevenir y tratar gran parte de les enfermedaes del nuevu ser humanu.

El naciellu puede presentar aspeutos bien distintos atendiendo a numberosos factores propios, del so madre o del periodu gestacional. Per otra parte, esisten numberosos fenómenos transicionales, derivaos de l'adautación del neonato a la nueva redolada nel que se desendolca. Esti fechu trai una serie de cambeos, la mayoría predecibles, qu'establecen la norma del desenvolvimientu y crecedera infantil.

Valoración del neonato[editar | editar la fonte]

Tres la nacencia, llevar a cabu una serie de pruebes que la so función ye determinar l'estáu de salú del naciellu; estremando variantes de normalidad y fenómenos temporales de signos clínicos d'enfermedá; y realizar un peneráu pa detectar, tratar y siguir neonatos de riesgu.

Tenemos De tener en cuenta qu'un neonato tien carauterístiques funcionales distintes (temperatura, presión arterial, frecuencia cardiaca y frecuencia respiratoria).

Nel postparto inmediatu[editar | editar la fonte]

Naciellu a términu, nótese la coloración azulada de les manes y pies, amenorgando la so puntuación de Apgar por un puntu.

Pretende valorase la correuta adautación del naciellu a la so nueva redolada. Pa ello realicen les siguientes aiciones:

  • Ye'l momentu fayadizu pa reparar malformaciones mayores.
  • Test de Apgar:[3] por aciu senciellos parámetros cardiovasculares y neurolóxicos puntúa de 0 a 10 l'estáu del neonato.[4] Considérase un neonato sanu al que puntúa percima de 8, anque una puntuación de 10 nun ye bien frecuente.[5] Ye habitual realizar esta prueba al minutu, a los trés minutos y a los cinco minutos.
    • La puntuación de Apgar ye aplicable a neonatos nacíos por cesárea, partu vaxinal con y ensin anestesia epidural.[6]
  • Valoración de la edá gestacional: trata de comprobar si afacer a la proporcionada pol obstetra basándose na fecha d'última regla y les ecografíes gestacionales.[7] Pa ello, utilícense davezu dos herramienta:
    • Test de Usher: ye un exame que valora les plegues llantares, el pabellón auricular, el pelo, el nódulu mamariu y los xenitales.[8] Por aciu l'usu de puntuaciones, establez tres grupos de neonatos: aquellos nacíos con menos de 36 selmanes de xestación; de 36 a 38 selmanes; y más de 38 selmanes de xestación.[4]
    • New Ballard Score:[9] ye un exame completu qu'evalúa numberosos parámetros del maduror físicu y neuromuscular. La puntuación aumenta de 5 en 5 decenes dende 10 hasta 50, con equivalencies d'edá gestacional de 20 a 44 selmanes en grupos de dos.

Historia neonatal[editar | editar la fonte]

Una anamnesis refecha tien de tratar de consiguir tolos datos posibles de la salú de la madre, siendo d'especial importancia aquellos qu'indiquen dalgún tipu de riesgu de sepsis o afuega pal neñu. Estos interrogatorios tienen d'empezar antes de la nacencia y l'evaluación del naciellu na mesma sala de partu, arrexuntándose de la siguiente forma:[10]

  • Antecedentes familiares: aquellos datos de miembros de la familia que puedan ser d'interés en predicir el riesgu materno. Por casu, antecedentes d'enfermedaes hereditaries, consanguinidá, embaranzos múltiples, muertes fetales, etc. Otros datos d'interés seríen l'estáu de salú de los hermanos, o la etnia y situación social de la familia.[11]
  • Hestoria materna: ente los datos d'interés sobre la madre, cabo destacar la so edá y los sos propios antecedentes personales; si tuvo otros embaranzos, partos, albuertos, partos pretérmino; cuál ye'l so grupu sanguineu y hestoria de problemes de sensibilización inmunolóxica; según otros datos como enfermedaes de tresmisión sexual, adicciones, problemes sociales d'altu riesgu, etc.[12]
    • Considérase un embaranzu a términu si'l partu asocede ente 38 y 42 d'edá gestacional. Antes de les 38 selmanes, considérase un partu pretérmino y dempués de les 42 selmanes considérase que ye un partu post-términu.
  • Según el pesu:[12] So pesu, pesu normal, sobrepesu, y enforma pesu, considerándose como pesu normal los que tean ente'l percentil 10 y 90 del so grupu d'edá gestacional.[13]
    • Varones: 3,250 - 3,500 g
    • Neñes: 3,000 - 3,250 g aprox
Nos primeros díes ye normal que'l naciellu pierda pesu, yá que se va deshidratando al pasar d'un mediu líquidu a unu gaseosu. Dicha perda de pesu ye más acusada nel 2º - 3º día, pero recupera'l pesu sobre'l 10º día. Tamién pierde pesu nes sos primeres fieces (meconio) y nes primeres orines. Les madres diabéticas tienen un mayor riesgu de tener un naciellu con macrosomía.

Antropometría[editar | editar la fonte]

El nacer ye'l momentu fayadizu pa pesar, tallar y midir al ñácaru (incluyendo'l perímetru cefálicu), y estudiar los datos afechos en percentiles y por edá gestacional. La clasificación más utilizada[14] ye la internacional afecha, les llamaes curves de Lubchenco (o curves de Battaglia y Lubchenco).[15][16] les talles de beber nel varón: 50 a 54 cm na neña: 47 a 54 cm

Esploración física[editar | editar la fonte]

Nesta prueba evaluar de manera rápida la función respiratoria del neonato, dándo-y una puntuación que, contrariu al avezáu sistema de Apgar, la puntuación baxa ye la del meyor pronósticu:[17]

  1. Naciellu con 0 puntos, ensin afuega.
  2. Naciellu con 1 a 3 puntos, con afuega leve.
  3. Naciellu con 4 a 6 puntos, con afuega moderada.
  4. Naciellu con 7 a 10 puntos, con afuega grave.

A les 48 hores[editar | editar la fonte]

Convien revaluar al neonato a les 48 h, antes de da-y l'alta. Toles anotaciones realizaes van ser útiles pa la evaluación que realiza'l pediatra tres l'alta.

Cuidos habituales del neonato[editar | editar la fonte]

Midíes xenerales[editar | editar la fonte]

  • Tienen de conocese les carauterístiques normales del naciellu pa valorar conducentemente'l so estáu. Tienen de rexistrase con exactitú les observaciones sobre'l comportamientu y el so estáu fisiolóxicu.
  • Correuta identificación del neñu, pa evitar tracamundios. Por casu por aciu pulseres de radiofrecuencia.
  • Control apropiáu del gordón umbilical. A la nacencia, el gordón umbilical debe prensarse con preséu esterilizado a non menos de 10 cm del ñácaru. Realízase una corte ente les prenses y amiéstase. El gordón cayer ente los 7 y los 10 díes de vida del neonato. Tienen De tenese cuidaos meticulosos del mesmu pa evitar infeiciones; sicasí, ye importante recordar que l'usu de soluciones yodaes ta contraindicado, porque traen riesgu de hipotiroidismu yatrogénico.
  • Ambiente térmico neutru.
  • Lo primordial que se tien que faer al nacer el ñácaru ye: L'aspiración de flemes, primero aspírase la farinxe y depués la ñariz, esto al salir la cabeza; dempués complétase l'aspiración cuando'l naciellu ta dafechu fuera y esto de la mesma sirve d'estímulu induciéndolo al lloru, coles mires de caltener llibre de secreciones les víes aérees pa caltener una fayadiza ventilación pulmonar y con esto una bona oxixenación, lo que va apurrir al neonato un meyor desenvolvimientu.

Profilaxis d'enfermedaes prevalentes[editar | editar la fonte]

Diagnósticu precoz d'enfermedaes[editar | editar la fonte]

Prueba del talón[editar | editar la fonte]

La prueba del talón o cribu consiste en pinchar un talón del neonato pa estrayer unes gotes de sangre pal so posterior analís. Esta prueba realizar ente los 5 y 7 díes. Sirve pa la detección precoz de delles enfermedaes:

Otoemisiones acústiques[editar | editar la fonte]

L'estudiu de l'audición del neonato dexa diagnosticar la hipoacusia neonatal y tratar sorderes precoces. Realízase pasaes 24 ó 48 hores tres el partu, cuando s'esanició'l líquidu del conductu auditivu esternu. Convien repitilo al mes.

Tamién llamáu Cribu auditivu neonatal ye un estudiu rápidu y seguro pa comprobar l'audición normal nos naciellos. Un bebe actúa como oyente hasta los 18 meses d'edá y los padres abarrunten de sordera hasta los 3 años, tiempu nel que yá paso la etapa más importante pa la so detección y rehabilitación auditiva.

Realización[editar | editar la fonte]

Los naciellos someter a una de dos pruebes que miden la so respuesta a los soníos. Dambes pruebes duren de 5 a 10 minutos, son indoloras y pueden realizase mientres el ñácaru ta dormiendo y pueden ser utilizaes por separáu o xuntes.

  1. Na prueba d'emisiones otoacústicas (EOA), asítiase un pequeñu micrófonu nel oyíu del ñácaru. El micrófonu, conectáu a un ordenador, unvia una serie de soníos o tonos curtios y secos al escuchu y rexistra la respuesta del oyíu internu. Acordies con el gráficu que se forma, el médicu especialista dase cuenta de si escucha bien o hai hipoacusia. Les resultancies llograr en 5 minutos.
  2. Na prueba de respuesta remembrada del tarmu cerebral (PEATC), únviase una serie de soníos curtios y secos al traviés de pequeños audífonos. Los sensores asitiaos sobre la cabeza y coneutaos a un ordenador miden l'actividá de les ondes cerebrales en respuesta al soníu.

Ye necesariu aplicar la prueba en pacientes con ciertos factores de riesgu como lo son:

  • Antecedentes de sordera infantil na familia.
  • Meninxitis Bacteriana.
  • Depresión Respiratoria severa al nacer.
  • Ventilación artificial por más de 10 díes.
  • Medicación recibida al nacer que pueda tener efeutos adversos sobre l'oyíu.
  • Resultaos APGAR 0-4 al minutu y 0- 6 a los 5 mgfyfdty
  • Infeición conxénita que puede acomuñóse con sordera como citomegalovirus, rubéola, toxoplasmosis, sífilis, herpes.
  • So pesu al nacer, menor de 1500 gramos.
  • Enfermedaes xenétiques.
Fase[editar | editar la fonte]

La resultancia de les emisiones reportar de la siguiente manera:

  • Pasa (audición normal).
  • Referir (posible trestornu na audición)

La resultancia Referir, pue ser provocáu por dellos factores, dende una mala téunica na ellaboración del estudiu, como guarda de líquidu nel oyíu. Por tal motivu'l tener una primer resultancia de “Referir”, nun quier dicir que'l ñácaru tenga trestornos na so audición y suxúrese realizar un nuevu exame d'Emisiones Otoacústicas al mes. Si la resultancia d'esti nuevu exame d'Emisiones vuelve dar como resultáu “Referir”, quier dicir que, efeutivamente, esiste una mancadura nel oyíu internu y va ser necesariu entós realizar l'exame de Potenciales Auditivos Remembraos del Tarmu Cerebral pa determinar si esiste dañu nel nerviu auditivu.

Prevención[editar | editar la fonte]

La detección de la sordera dexa una rápida aición médica previniendo diversos tipos de sordera y previén la sordomudez.

Hidratación y nutrición[editar | editar la fonte]

Naciellu pre-términu moderáu, de 3 díes de nacíu, lactando.

Les necesidaes enerxétiques del neonato son d'unes 60 quilucaloríes por kg y día pa caltener el pesu, y de 100 a 200 pa una ganancia ponderal. L'entamu de la lactancia materna hai de ser lo más precoz posible, preferiblemente nes primeres 12 hores de vida. Sicasí, amás de los procuros debíos si esisten antecedentes d'afuega, convien esperar un tiempu siempres que se cumplan los siguientes criterios:

Amás, encamiéntase la lleche materno como primer opción, nel entamu de la alimentacón del neonato.

Manipulación[editar | editar la fonte]

El naciellu ye un individuu desaxeradamente dependiente, que tien de ser manipoliáu con atención y curiáu. Los profesionales de salú calificaos, como los especialistes d'enfermería, pueden ayudar a instruyir con detalle a los padres y familiares, cuantimás aquellos que son padres adoptivos, primeros padres, etc.

  • El neonato nun tien de ser sacudíu, nin en xuegu, en forma cariñosa o por roxura. El ñácaru tien de ser cargáu con dambes manes asegurando que la so cabeza y pescuezu tean suxetaos.[19]

Desenvolvimientu normal del neonato[editar | editar la fonte]

Naciellu.

Parámetros físicos d'un neonato a la nacencia[editar | editar la fonte]

Nel llargor inflúin factores xenéticos y les condiciones de xestación. A diferencia del pesu, nun suel haber perda fisiolóxica de talla. El perímetru cefálicu o cranial amuesa indireutamente en qué condiciones ta'l celebru (macro o microcefalia). Polo xeneral, el tórax tien 1 cm menos que'l perímetru cranial.

  • El pesu permediu común pa varones ta ente 2,6 y 4,15 kg.
  • La talla ente 47 y 55 cm.
  • El perímetru cranial ta ente 32,6 y 37,2 cm.

Pa neñes el pesu permediu ta ente 2,3 y 3,8 kg.

  • La talla ente 45 y 55 cm.
  • El perímetru cranial ta ente 32,1 y 35,9 cm.

El perímetru torácicu bazcuya ente 31 y 35 cm.

Perda de pesu fisiolóxica[editar | editar la fonte]

Tolos ñácaros pierden pesu depués de la nacencia nos primeros díes, esto ye normal y débese a factores fisiolóxicos como son la espulsión del meconio (hasta 90 g), la cayida del gordón umbilical y l'eliminación del vérnix caseoso. La perda puede llegar hasta un 10% del pesu del neonato.

Comunicación[editar | editar la fonte]

La primordial forma de comunicación que tien un ñácaru ye'l lloru. Los motivos del lloru dar según el so grau de frecuencia. Por aciu el lloru'l ñácaru espresa'l so deséu d'alimentase, de nun tar solu, de incomodidad térmica (fríu o calor) y de incomodidad por motivu de la orina o les fieces amás por dalgún malestar por cuenta de una enfermedá.

Desenvolvimientu motor y reflexos[editar | editar la fonte]

Les estremidaes d'un neonato tán descordinadas, el so movimientu ye cabileñu y de dambos llaos del cuerpu al empar, los movimientos son toscos, bonales, reflexos (ej. reflexu de Moru, de Babinski, etc), el neonato respuende a estímulos esternos por aciu temblones y contraiciones musculares amás de movimientos involuntarios. Les sos estremidaes atópense flexionadas escontra riba, los puños zarraos al altor de la cabeza. El pulgar polo común permanez dobláu so los demás deos. Si tócase-y una palma d'una mano cierra dambes manes, siendo esti reflexu básicu pa midir el desenvolvimientu psicomotriz del ñácaru.

Tamién ye útil saber que'l ñácaru tien de manifestar los siguientes reflexos: Orientación o busca, Succión, Tónicu cervical o del pescuezu, Prensión, Babinski y d'andar.

Reflexos del naciellu[editar | editar la fonte]

  • Reflexu perioral o de busca: manifiéstase cuando s'avera la mano o un oxetu a la mexella del neñu, quien busca cola mirada a los llaos del referíu elementu.
  • Reflexu de moru o de respigu: activar con un soníu fuerte. Al escuchalo, el naciellu abre los brazos, espurre les manes y enterria el cuerpu. Depués, encoyer de nuevu.
  • Reflexu de succión: si asítiase un deu na boca del neñu, va zucar como si fuera'l tetu.
  • Reflexu de presión o d'agarre: cuando se-y toca la palma de la mano al neñu con un deu, cierra la mano y suxeta el deu ensin dexalo dir.
  • Reflexu de la marcha: si sostiénse-y colos pies sofitaos sobre una superficie plana, el ñácaru mueve los pies ya intenta dar pasos escontra alantre, como si tuviera caminando.
  • Reflexu llantar o de Babinski: cuando al neñu tócase-y el cantu esternu de la planta del pie nun encoyer los deos, sinón que los espurren en forma d'abanicu.

La piel y anexos del naciellu[editar | editar la fonte]

La piel del naciellu ye un común factor de predicción de la probable edá gestacional[13] y caracterízase por:

  • Vérnix caseosa o unto sebáceo: ye la grasa qu'anubre la piel del naciellu, tien una función proteutora y ye signu de maduror.
  • Lanugo: vellu nel cuerpu d'especial frecuencia en ñácaros pretérminos. El pelo, otra manera, ye fuerte y escuru.
  • Tienen una piel bien robriza, sonrosada, porque nos últimos meses de xestación la llibradura avieya y l'osíxenu tresportar de forma menos eficiente, polo qu'aumenta'l númberu de hematíes y la hemoglobina fetal en gran cantidá. La causa de la ictericiafisiolóxica ye que munchos hematíes destrúyense.
  • Eritema tóxicu: ye un color sonrosáu más fuerte en delles zones.[13] Nun tien significanción patolóxica (nun ye tóxicu nin infeiciosu).
  • Piel marmorata: color mármol rosa. Ensin importancia.
  • Acrocianosis: tampoco ye un trestornu, ye fisiolóxica. Dar na parte distal de los deos y les uñes, porque'l naciellu taba nun mediu de 37 °C y tien qu'afaese.
  • Mancha mongólica: de cutiu, los neños de races asiátiques o morenes tienen una mancha color azul cayuela nes nalgues y llombu que nun fai relieve. Sume nel cursu de los meses.
  • Bola de Bichat: acúmulo de grasa nes mexelles. Ye un signu de que ta bien nutríu. La so función ye que nun se metan les mexelles na boca al mamar.
  • Almadines de succión: relieves de llabiu pa faer vacíu alredor de la areola.
  • Antoxu: ye un hemangioma capilar. Nun naz con él, apaez na 1ª selmana y va sumiendo col tiempu. Ye un pocu eleváu (pápula).
  • Descamación fisiolóxica: la piel va ensugándose nos díes siguientes a la nacencia, a pesar del unto, poles fieces y l'orina.
  • Millium o milicia: pequeños granos formaos poles glándules sebáceas. Les glándules sudorípares tán pocu desenvueltes (suda pocu)
  • Lleche de bruxa, pol restu d'hormones de la madre na so sangre, pueden activar lasglándulas mamaries del neonato.

El craniu[editar | editar la fonte]

  • El caput succedaneum ye un "abultamientu" que sobresal pela parte posterior de la cabeza. Ye una parte edematosa del texíu celular subcutáneu por extravasación de líquidos. Producir na cabeza nun respetando'l cantu de los güesos. Formar por fenómenos de presión y retención de líquidos. Sume nes primeres selmanes.
  • Fontanelas: son zones del craniu que nun tán cerraes. Hai 2: la fontanela menor o lamboidea (abierta hasta los 3 meses), y la mayor o bregmática (abierta hasta los 18 meses). Por eso la forma de la cabeza puede ser afilada dempués del partu. Tien De ser normal pasaes dos selmanes.

Presenta una bola adiposa o bola de Bichat con senos paranasales entá non tan formaos

Güeyos[editar | editar la fonte]

  • Tienen un edema fisiolóxicu nos párpagos al nacer y desenvuélvense.
  • Los naciellos ven (hasta los 20-25 cm de distancia), pero nun pueden afitar la mirada hasta'l 1º mes.
  • El globu ocular ye más curtiu, son hipermétropes hasta los 8 años.

Boca[editar | editar la fonte]

  • La so llingua ye más grande, fundamentalmente pa mamar, ocupando tola boca. Pueden mamar y alendar al empar pola posición de la llingua y el cielu la boca blandu l'aire entra pela ñariz y pasa direutamente a la larinxe. Namái alienden pela ñariz.
  • El cielu la boca duru tien plegues tranversales pa suxetar el tetu.

Oyíu[editar | editar la fonte]

Nun oyen bien porque tienen un xel que lu torga, pero l'audición va n'aumentu, sobremanera pa los soníos sópitu y agudu.

Tórax[editar | editar la fonte]

  • La so respiración ye de más frecuencia (ente 40 y 60 inspiraciones per minutu. La inspiración y espiración tienen igual duración).
  • Los naciellos tamién tienen periodos mientres los cualos dexen d'alendar de 5 a 10 segundos y depués vuelven alendar por sigo mesmos. Esto conozse como respiración periódica, lo que tiende más a asoceder mientres el suañu y considérase dafechu normal.[20]
  • Los naciellos tienen una ginecomastia fisiolóxica porque pasaron hormones (estróxenos y prolactina) de la madre pola llibradura.
  • Al nacer la circulación camuda, una y bones el sangre nun llega pola llibradura. El primer lloru en naciendo supón que tienen que desapegar una gran cantidá d'alveolos que tán pegaos unos a otros, revistíos pol surfactante pulmonar que dexa que se desapieguen.

Abdome[editar | editar la fonte]

  • Les hernies umbilicales son bien frecuentes en naciellos, pero sumen adulces
  • El naciellu dientro del úteru nun fai deposiciones, y si facer puede producise sufrimientu fetal, yá que tragaba líquidu amniótico.

Xenitales[editar | editar la fonte]

  • Neñes: puede haber secreción mucosa vaxinal y una leve menstruación.[13]
    • A términu: los llabios mayores cubren los menores y clítoris de tamañu normal.
    • Pretérmino: los llabios mayores nun cubrir los menores. Clítoris más grande.
  • Varones: xeneralmente tienen una fimosis fisiolóxica, que se soluciona nos primeros años.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Embaranzu enllargáu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Medline Plus vistu 14 de setiembre de 2007.
  2. «"Neonate"». Merriam-Webster online dictionary. Merriam-Webster. Consultáu'l 27 de marzu de 2007.
  3. Puntuación completa en www.kidshealth.com. Últimu accesu'l 14 de setiembre de 2007.
  4. 4,0 4,1 per Enfermería en Cuidaos Críticos Pediátricos y Neonatales (marzu de 2008). «Tables d'Interés en Pediatría». Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  5. University of Maryland Medical Center (ochobre de 2006). «APGAR». Archiváu dende l'orixinal, el 24 de payares de 2015. Consultáu'l 30 de marzu de 2008. «Un puntaje de 8 a 10 ye normal ya indica que'l naciellu atópase en bones condiciones. Un puntaje de 10 ye bien inusual y casi tolos naciellos pierden un puntu por pies y manes azulaos.»
  6. J. S. CRAWFORD, P. DAVIES, y J. F. PEARSON, M.B. SIGNIFICANCE OF THE INDIVIDUAL COMPONENTS OF THE APGAR SCORE (n'inglés). British Journal of Anaesthesia, 1973, Vol. 45, Non. 2 148-158. Últimu accesu 30 de marzu de 2008.
  7. 7,0 7,1 MedlinePlus (ochobre de 2007). «Edad gestacional». Enciclopedia médica n'español. Consultáu'l 30 de marzu de 2008. «Dempués de la nacencia, la evaluación del pesu, la talla, el perímetru cefálicu, l'estáu de la piel y del pelo, los reflexos, el tonu muscular, la postura y los signos vitales del ñácaru pueden suministrar una edá gestacional de "desenvolvimientu," la cual puede nun corresponder a la edá gestacional por calendariu. Por casu, un ñácaru nacíu con una edá gestacional de 36 selmanes puede realmente tener una edá gestacional de desenvolvimientu de 38 selmanes y, poro, portase más como un ñácaru a términu que como un ñácaru prematuru.»
  8. per Asociación InfoGen. «Desnutrición Intrauterina - Retrasu de la Crecedera Intrauterino». Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  9. El test completu coles puntuaciones exactes puede consultase na páxina oficial de la Dra. Jeanne L. Ballard. vistu 14 de setiembre de 2007. N'inglés.
  10. Vease Salú de la Madre, del Naciellu y del Neñu (n'español). Organización Mundial pa la Salú (xineru de 2006). vistu 30 de marzu de 2008.
  11. Crespo, Isaac; Valera, José; Gonzales, Gustavo F; Guerra García, Roger. Crecedera y desenvolvimientu de neños y adolescentes a diversos altores sobre'l nivel del mar (n'español). Acta andin;4(1):53-64, 1995. vistu 30 de marzu de 2008.
  12. 12,0 12,1 Poletti, Oscar Héctor, et al. (2000). Antropometría materna y factores de riesgu pa pesu baxu, talla baxa y prematurez del naciellu (n'español). Universidá Navional del Nordeste. vistu 30 de marzu de 2008.
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 por CanalSalud (2007). «mio-doctor/pediatria/el-recien-nacíu-normal.html El naciellu normal». Telemedicine World. Archiváu dende l'mio-doctor/pediatria/el-recien-nacíu-normal.html orixinal, el 24 de payares de 2015. Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  14. Una de les dos opciones dexaes pola Normativa Oficial Mexicana de 1993. Últimu accesu'l 15 de setiembre de 2007.
  15. Battaglia, FC, Lubchenco LO. (1967). A practical classification of newborn infants by weight and gestational age. J Pediatr 71(2):159-63. ISSN 1097-6833. vistu 15 de setiembre de 2007. N'inglés.
  16. Tabla gráfica de Battaglia y Lubchenco. vistu 15 de setiembre de 2007.
  17. Ibarra Fernández, Antonio José. «Valoración de la ventilación». Tratáu Enfermería Curiaos Críticos Pediátricos y Neonatales. Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  18. Amando Martín. Comisión d'Inmunizaciones de la Sociedá Venezolana de Puericultura y Pediatría. Editorial (n'español). ARCHIVOS VENEZOLANOS DE PUERICULTURA Y PEDIATRÍA Vol. 63 Suplementu 3, 2000. Últimu accesu 8 d'abril de 2008.
  19. Fundación Nemours: KidsHealth.org (mayu de 2005). Guía pa Padres Primerizos (n'español). vistu 8 d'abril de 2008.
  20. «L'aspeutu d'un naciellu: ¿qué ye normal?». L'embaranzu y el naciellu (31 d'ochobre de 2010). Consultáu'l 24 de xunetu de 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]