Monumentu

De Wikipedia

Plantía:Ficha d'arquiteutura

Monumentu de los Mártires n'Arxel, Arxelia, icónico monumentu de formigón que conmemora la guerra d'independencia d'Arxelia.
La Catedral de Llión, primer edificiu oficialmente declaráu monumentu n'España (1844) por cuenta de la urxencia del so caltenimientu.
Monumentu a cuatro presidentes d'Estaos Xuníos talláu sobre Mount Rushmore.
Les pirámides de Giza, monumentos funerarios que, dende la mesma Antigüedá, pertenecíen a l'acutada llista de "siete maravíes del mundu".
Columna de Marco Aurelio (Roma).
Befreiungshalle, monumentu conmemorativo de les "guerres de lliberación" contra l'Imperiu Napoleónicu (Kelheim, Baviera, Alemaña, 1842-1863).
Vista aérea del Mausoléu de Sun Yat-sen (Montes Púrpura, Nankín).
Reconstrucción de la Eleanor cross de Charing Cross (Londres) que mandó llevantar en 1290 el rei Eduardu I d'Inglaterra n'alcordanza de la so esposa Leonor de Castiella (en total llevantó dolce en distintos llugares significativos).

Monumentu (del llatín monumentum, «alcordanza», «ereición conmemorativa», «ufrienda votiva»)[1] ye toa obra con abondu valor pal grupu humanu que lo alzó. Hai de ser "pública y patente". Anque primeramente'l términu aplicar a les estatues, inscripciones o sepulcros alzaesError de cita: Falta </ref> pa la etiqueta <ref> el so usu foi estendiéndose y llegó a entender cualquier construcción que tenga valor "artísticu, arqueolóxicu, históricu" o similar,[2]

Monumentos funerarios[editar | editar la fonte]

Na Antigüedá, y mientres les Edaes Medio y Moderno, el términu aplicábase especialmente a monumentos funerarios, de cuenta que ye sinónimu de "tumba" nes llingües romániques.[3]

Monumentum Romanum[editar | editar la fonte]

El Monumentum Romanum yera una inscripción de les sos xestes (Res Gestae Divi Augusti) qu'Augusto ordenara disponer en dos plaques de bronce na puerta del so mausoléu. Fixéronse copies per tol imperiu, calteniéndose una notable versión griega n'Ankara (el Monumentum Ancyranum), y fragmentos d'una llatina en Antioquía (el Monumentum Antiochenum).[4] Otros fueron columnes triunfales[5] como la trajana o la de Marco Aurelio. El más antiguu monumentu romanu yera la Lapis Niger, que'l so concretu significáu escaeciérase yá en dómina clásica, pero que se siguía venerando nel Foru, xunto al Volcanal (que conmemoraba les primeres victories militares de Roma).

Heroon[editar | editar la fonte]

Heroon yera la denominación de los monumentos funerarios o templos dedicaos al cultu de los héroes griegos y romanos, tuviera o non llevantáu sobre la so tumba (en casu negativu'l monumentu denominar cenotafiu). Los exemplos más tempranos son los tholoi micénicos. Apocayá identificóse la tumba de Anfípolis como un heroon para Hefestión, compañeru d'Alexandru Magnu. Plutarcu recueye que, apenado pola so muerte, mandó al arquiteutu Deinócrates que -y "alzara santuarios por tolos sos dominios".[6] Lo propio fixo col so favoritu Antínoo l'emperador romanu Adriano, que la so imaxe mandó reproducir por tol Imperiu, amás de dedica-y un templu nel llugar de la so muerte, que rebautizó como Antinoópolis.

Monumentu históricu[editar | editar la fonte]

Portadores d'un mensaxe espiritual del pasáu, les obres monumentales de cada pueblu son anguaño testimoniu vivu de les sos tradiciones seculares. La Humanidá, qu'acaldía toma conciencia de la unidá de los valores humanos, considerar como un patrimoniu común y, pensando nes xeneraciones futures, reconozse solidariamente responsable del so caltenimientu.
Prólogu de la Carta Internacional sobre'l Caltenimientu y Restauración de Monumentos y Sitios (Carta de Venecia, 1964).

La primer referencia de la espresión «monumentu históricu» de que se tien constancia remontar a la Francia revolucionaria de 1790, cuando Aubin Louis Millin de Grandmaison, ante l'Asamblea Nacional Constituyente, denominó monument historique a la Bastilla con ocasión de la so baltadera. En distintos países europeos el nuevu usu del conceutu foi xeneralizándose académica y téunicamente al encetar les xeres de restauración y rehabilitación d'obres antigües consideraes dignes d'ello. Jurídicamente, el conceutu de «monumentu» foi estableciéndose en cada país pasu ente pasu, a lo llargo del sieglu XIX y empiezos del XX, primero por apelaciones xenériques a la condición monumental; más tarde cola asignación nos presupuestos de partíes pal so caltenimientu y col nomamientu de comisiones d'espertos y personal de l'alministración al so cuidu; depués pola aprobación d'inventarios, rexistros y coleiciones d'elementos; y, finalmente, cola promulgación de lleis propies de proteición y declaración de los «monumentos nacionales» (de 1803 a 1915 n'España,[7] de 1795 a 1887 en Francia,[8] 1906 n'Estaos Xuníos,[9] 1909 n'Italia[10]). A lo llargo de la primer metá del sieglu XX la mayoría de los países occidentales aprobó lleis de defensa y caltenimientu de los sos respeutivos patrimonios.

Monumentu natural - Monumentu téunicu[editar | editar la fonte]

Dende finales del sieglu XX, y tres la regulación de la normativa internacional en materia de patrimoniu históricu, el conceutu de monumentu estendióse al ámbitu de la proteición de la naturaleza, aplicándolo a aquellos destacaos finxos naturales que, amás de recordaos, merecen ser protexíos (monumentos naturales, espacios naturales d'especial valor); y a obres d'interés científicu, téunicu[11] o social.

Monumentos militares[editar | editar la fonte]

Los pueblos del Próximu Oriente Antiguu alzaben cercos conmemorativas de les sos victories. Una función similar pudieron tener monumentos similares de l'América precolombina, como les cercos mayes.

Yera costume de los antiguos griegos la ereición de monumentos tres una victoria militar colos réfugos de los vencíos, apilando les sos armes, que se denominaben τρόπαιον tropaion (derivada de tropé -retirada o derrota-), en llatín tropaeum o trophaeum (d'onde deriva la pallabra castellana troféu).[13] Tamién se llevaben como ufriendes a los templos. Tres la batalla de Maratón, como honor especial, soterrar a los muertos del bandu vencedor (los griegos sobre los perses) nun túmulu nel que s'atoparon vasíes pintaes y la columna llamada de Calímaco de Afidnas. Alexandru Magnu mandó a Lisipo alzar el llamáu monumentu del Gránico pa honrar a los griegos cayíos en la batalla homónima, amás d'apurrir como troféu trescientes armadures perses al Partenón d'Atenes.[14]

Esos monumentos nos que'l dios ta arrodiáu perdayures de primicias y diezmos, que son productu de matances, de guerres y de saqueos, y esi templu llenu de réfugos y botinos tomaos a los griegos, ¿podemos ver tou eso ensin indignanos? ¿Cómo podemos non apiadarnos de los helenos cuando lleemos en belles ufriendes inscripcioines tan vergonzoses como éstes:"Brasidas y los acantos colos réfugos de los atenienses", "Los atenienses colos réfugos de los corintios", "Los focenses colos réfugos de los tesalios".
Plutarcu, Sobre los oráculos de la pitia, cp. 15.[16]

Pa celebrar los trunfos concedíos pol Senáu romanu como honor a los xenerales victoriosos, llevantábense arcos de trunfu que, a diferencia de les columnes triunfales, nun teníen calter de monumentu funerariu.

Na Edá Contemporánea son comunes los monumentos al soldáu desconocíu, munches vegaes coincidiendo con un llugar de entrerramiento.

Cultu modernu a los monumentos[editar | editar la fonte]

Alois Riegl, nel so llibru El cultu modernu a los monumentos (Der Moderne Denkmalkultus,[17] publicáu en 1903, cuando l'autor yera presidente de la Comisión de Monumentos Históricos del Imperiu Austro-Húngaru), entiende como una traza propia de la modernidá la valoración y caltenimientu de los monumentos, más allá del so significáu conmemorativo, pola moderna "voluntá de forma" (kunstwollen, conceutu del "formalismu" de la escuela vienesa d'historia del arte).[18] El valor históricu de los monumentos anicia na so contradicción: per una parte, son oxetu de reconocencia por provenir y sobrevivir a una dómina pasada, quiciabes bien remota, pero, al empar, esti calter implica un cuidu mayor a otres construcciones, polo que son calteníos de forma especial. [19]

Reproducciones de monumentos[editar | editar la fonte]

Monumentos de Viena nuna bola de nieve.
L'espaciu denomináu Canopus na Villa Adriana de Tívoli pretendía reproducir el serapeum y la canal de la ciudá exipcia d'esi nome. Al so alredor dispunxéronse reproducciones de les cariátides del Partenón ateniense y d'otres obres maestres de la escultura griega.

La reproducción de los monumentos ye un criteriu estéticu aldericáu (denomináu peyorativamente pastiche), pero tien precedentes dende la mesma Antigüedá clásica (los romanos asonsañaron los modelos griegos, y tocantes a les obres escultóriques más importantes, copiar y reproducieron, en munches ocasiones pasando a mármol los bronces orixinales);[20] y ye habitual nos actuales parques temáticos y nos casinos de Las Vegas. A pequeña escala, les reproducciones de monumentos como souvenir turísticu son un tópicu de la cultura popular.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Denique post monumentum festo exultat in tumulo, non umbra, sei veritas, non imago, sei Phenix.
Sei ego quae monumenti ratio sit nome ipso admoneor; ad memoriam magis spectare debet, quam ad praesentis temporis gratiam
Trátase d'herederos del llatín monumentum 'ereición conmemorativa', del verbu monere 'encamentar, alvertir', qu'en llatín vulgar yera monimentum, plural monimenta. Dende los clásicos constátase l'acepción 'túmulu, sepulcru' (LS comprobar en Serv. ap. Cic. Fam. 4, 12; Nep. Dion. 10). Como yá amosó Leite de Vasconcelos, los topónimos portugués y gallegu Moimenta, Muimenta faen siempres referencia a muertes arqueolóxiques (necrópolis, megalitos), polo xeneral enterramientos, dólmenes y túmulos. Que los topónimos deriven del plural neutru en -a nun tien de faer pensar nun orixe romanu de la designación del llugar. Más bien va haber de considerase que'l términu monimenta se lexicalizó en fecha temprana como 'tumba, dolmen', adquiriendo l'esponente de plural, como n'otros casos, un valor vagamente coleutivu, espresivu o ponderativo de tamañu. Coromines amuesa (DECat, voz monument) que monimentum y, con ultracorrección, munimentum, yá figuren n'inscripciones romanes de Tarragona; y que'l sentíu 'sepultura, tumba, mausoléu' ye l'atestiguáu pa moniment en catalán antiguu y n'otres llingües romances.[30]

Tamién ye la denominación de delles escoyetes documentales con criterios historiográficos

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. De la mesma monumentum provién del llatín monere ("recordar", "alvertir" -como en "monitor"-). Online Etymology Dictionary; Riesco, op. cit.
  2. Acepciones 1 y 2 de destacadamente les arquiteutóniques que, enclavaes nun nucleu urbanu o aisllaes nel mediu rural, cumplen la función de finxu pola so visibilidá y conviértense en símbolos d'esi llugar.<ref>Ente los epítetos que usualmente acompañen al sustantivu "monumentu" tán "emblemáticu" y "singular". Exemplos de monumentos que terminaron simbolizando a la so ciudá:
  3. OED, Riesco, op. cit.
  4. Charles Edson y Car Schuler, The Deeds of the deified Augustus
  5. Jones, fonte citada en en:Victory column
  6. Noticia en ABC
  7. Juan Manuel Becerra, La llexislación española sobre patrimoniu históricu - Orixe y antecedentes indica los siguientes exemplos de llexislación: Real Cédula de 6 de xunu de 1803 (qu'establez el conceutu de "monumentu" y regula per primer vegada la "Proteición del Patrimoniu Artísticu"), a la que siguen la Real Orde de 13 de xunu de 1844 (que instituye les "Comisiones de Monumentos Históricos y Artísticos"), la Llei Moyano de 9 de setiembre de 1857 (que pon so la custodia de la Real Academia de Belles Artes de San Fernando "los monumentos artísticos del reinu"), el Decretu de 16 d'avientu de 1873 (que responsabiliza a conceyos y diputaciones del caltenimientu de los edificios de méritu artísticu o valor históricu, o monumentos dignos de ser calteníos), Llei d'Escavaciones Arqueolóxiques de 1911, y la Llei de Monumentos Arquiteutónicu-Artísticos de 1915. Pa la llexislación actual vease Monumentos del patrimoniu históricu d'España (Llei de 25 de xunu de 1985, del Patrimoniu Históricu Español).
  8. Ente 1795 y 1816 hubo un Musée des monuments français -Réunion des musées nationaux, fonte citada en fr:Musée des monuments français (1795)-. En 1819 destinar por primer vegada una cantidá (80.000 francos) pa monuments historiques nel presupuestu del Minsterio del Interior. En 1830 créase'l cargu de inspecteur des monuments historiques (qu'ocupó primeramente Ludovic Vitet y en 1834 Prosper Merimée). En 1837 creóse la commission des monuments historiques. De 30 de marzu de 1887 ye la Llei pa la conservation des monuments historiques. Vease Monumentu históricu de Francia
  9. La Llei d'Antigüedaes (Estaos Xuníos) (The Antiquities Act) de 1906, oficialmente «An Act for the Preservation of American Antiquities» (16 USC 431-433).
  10. «Legge de 20 giugno 1909, nᵘ364 che stabilisce y fissa norme per l'inalienabilità delle antichità y delle belle arti». (publicadaa na Gazzetta Ufficiale nᵘ150 del 28 de xunu de 1909). Puede consultase en: http://www.italgiure.giustizia.it/nir/1909/lexs_1436.html.
  11. Hai dalgún usu de la espresión "monumentu téunicu" y "patrimoniu téunicu" (Rexón minera de Vítkovice, enclave “Mina Hlubina, coquería y altos fornos de les Aceríes de Vítkovice“ Mina de carbón Viktovice en Ostrava (República Checa), Technical monument protection and technical museums, en Regions, Industries, and Heritage, pg. 242 y ss.); paez daqué más estensu l'usu de "monumentu industrial" y "patrimoniu industrial" (Transactions of the First International Congress on the Conservation of Industrial Monuments, Ironbridge, 29 May-5 June 1973) -arqueoloxía industrial, arquiteutura industrial-.
  12. en:Yuknoom Took' K'awiil
  13. José Antonio Hernández, Les pallabres de moda, pg. 445. Hanson, fonte citada en en:Tropaion
  14. Begoña Cadiñanos, significáu_de_la ufrienda_en_Atenes_y_el monumentu_de_Granico_en_Macedonia_per parte_de_Alejandro_tres_Granico El significáu de la ufrienda n'Atenes y el monumentu de Granico en Macedonia per parte d'Alejandro tres Granico, 2014
  15. Clayton, fonte citada en en:Gemma Augustea
  16. Citáu en Ritos d'armes na Edá del Fierro: armamentu y llugares de cultu nel antiguu Mediterraneu y el mundu celta, pg. 164.
  17. Testu en Google Books
  18. cultu modernu_a_los monumentos - Presentación editorial
  19. {{cita llibru|apellíos1=ARJONES FERNANDEZ|nome1=AURORA|títulu=EL CULTU MODERNU DE LOS MONUMENTOS DE ALOIS RIEGL.PRIMER EDICIÓN COMENTADA Y ANTOLÓXICA N'ESPAÑOL POR AURORA ARJONES FERNANDEZ|fecha=2007|editorial=INSTITUTU ANDALUZ DEL PATRIMONIU HISTÓRICU| ubicación= Sevilla| isbn=978-84-8266-728-7
  20. muséu-de-reproducciones-artisticas-treslládase-valladolid Noticia del so treslláu de Madrid a Valladolid (2011)
  21. Web oficial (ONCE, Madrid, dende 1992)
  22. Schapiro, fonte citada en en:Monumental sculpture
  23. Citáu por Benito Jerónimo Feijoo en Teatru críticu universal, pg. 62 de la edición de 1769. Ye una comparanza de la resurrección cristiana col mitu de l'ave fénix. Un Cathecismo esplicáu glosa, más que traduz, asina: "convierte'l túmulu en teatru festivu, sirviendo les llapaes d'allegres luminaras, que-y faen vistosu".
  24. Citáu en Synonymes latins et leurs différentes significations, pg. 241. Los sinónimos qu'incorpora a la voz monumentum son sepulcrum ("sepulcru"), tumulus ("túmulu") y cenotaphium ("cenotafiu"). Vease'l contestu en esta selección de fragmentos epistolares (en llatín ya inglés)
  25. en:Monumentum Adulitanum
  26. en:Monumentum pro Gesualdo
  27. en:Odes (Horace) -en llatín Carmina-
  28. en:Si monvmentvm reqvires, circvmspice
  29. Pascual Riesco, Nueves conxetures de toponimia zamorana, pg. 386.
  30. Monumenta Paderbornensia ex historia romana, francica, saxonica eruta, novis inscriptionibus, figuris, tabulis geographicis ac notis posthumis Ferdinandi Principis, Episcopi Paderbornensis ... illustrada accedunt Caroli M. Capitulatio de partibus Saxoniæ, ex antiquissimo MS. Palatino Bibliothecæ Vaticanæ, compendium vitæ celsissimi auctoris manes ferdinandæi, & panegyricus paderbornensis, Paderborn, 1669, fonte citada en de:Monumenta Paderbornensia
  31. en:Vetusta Monumenta
  32. en:Monumenta Historica Britannica
  33. Leiden, E.J. Brill, 1963-
  34. [http://www.libreriauniversitaria.it/monumenta-italiae-cartographica-riproduzione-carte/llibro/9788827122259 Riproduzione di carte generali y regionali d'Italia dal secolo XIV al XVII raccolte y illustrate di Roberto Almagià]
  35. Atles historique français : -y territoire de la France et de quelques pays voisins : Anjou, Robert Favreau, 1973
  36. en:Portugaliae Monumenta Historica
  37. CSIC ([1] [2])
  38. JSTOR
  39. GEC
  40. en:Monumenta Estoniae Antiquae
  41. en:Monumenta Nipponica
  42. en:Monumenta Serica
  43. London : Longman, 1858
  44. MHSI, Madrid, 1894, Fonte citada en en:Monumenta Historica Societatis Iesu
  45. en:Monumental Church
  46. Schapiro, fonte citada en fr:Monumental sculpture
  47. Web del Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte - Gobierno d'España
  48. it:Statua equestre di Traiano
  49. Primeramente na llamada rotonda de los Valois. La basílica utilizóse como panteón de los reis de Francia, y de munchos otros personaxes. Munchos de los sos monumentos funerarios treslladar al castiellu de Pierrefond (vease commons:Category:Bal des gisants of the Château de Pierrefonds).
  50. fr:Monument funéraire d'Héloïse et Abélard
  51. en:Category:Monuments and memorials on the National Register of Historic Places in Washington, D.C.
  52. en:Lone Pine (tree)
  53. en:Battle of Lone Pine

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]