Monarquía eleutiva

De Wikipedia
(Redirixío dende Monarquía electiva)

La monarquía eleutiva ye una forma de gobiernu na cual el monarca ye escoyíu por votación al traviés de dalgún mecanismu de naturaleza variable. A diferencia de la democracia, los eleutores y los candidatos pertenecen a dalgún cuerpu acutáu, pol cargu ocupáu, la pertenencia a un estamentu (nacencia), o dalgún tipu de condición personal o social. Na actualidá Samoa, la Soberana Orde de Malta, la Ciudá del Vaticanu, los Emiratos Árabes Xuníos y Malasia son les úniques monarquíes eleutives vixentes.

Antigua Grecia[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la historia ciertos pueblos escoyeron esta como una forma de gobiernu como un cambéu ente la monarquía, la república y el despotismu. Un exemplu d'ello son los espartanos que por votu escoyíen añalmente a los sos dos reis.

Antigua Roma[editar | editar la fonte]

La monarquía romana foi en principiu eleutiva. A partir del quintu rei, la eleición de los postreros fíxose siempres ente miembros de la mesma familia, anque non por descendencia direuta de primoxénitu varón, que ye lo que suel entendese como monarquía hereditaria.

Pueblos xermánicos[editar | editar la fonte]

Los pueblos xermánicos n'el momentu d'invadir l'Imperiu Romanu (sieglu III al sieglu V) disponíen d'una institución equivalente a la monarquía temporal eleutiva pa tiempos de guerra, escoyida pola asamblea de guerreros. Col tiempu la institución convertir nuna monarquía vitalicia. Siguió siendo eleutiva, anque la esencia de la eleición foise desvirtuando pola práutica de l'asociación al tronu. Esta consistía en que'l rei acomuñaba al reináu a una persona -de normal, pero non necesariamente'l fíu mayor- nos sos últimos años, d'una manera similar a lo que fixeren los emperadores romanos. Inclusive, pa garantizar la eleición del candidatu deseyáu convocaba en vida a l'asamblea -aquel día non compuesta por tolos homes llibres, sinón namái polos potentaos más importantes, oldeaos a la nobilitas (nobleza) romana del Baxu Imperiu, cola que yá se fundieron por aciu enllaces matrimoniales les families xermanes más importantes-. La transición a una monarquía hereditaria fíxose asina de forma insensible. Lo siguiente foi l'aplicación a la socesión monárquica de les lleis o tradiciones de les tribus xermániques en cuestiones d'heriedu, especialmente les de los francos salios, que se dio en llamar llei sálica (que torgaba l'heriedu a les muyeres). Tal cosa nun tenía sentíu nel orixe, en qu'había qu'optar ente guerreros destacaos pol so valor probáu nel combate.[1]

Tíbet[editar | editar la fonte]

El monarca del Tíbet ente 1391 y 1951, el Dalái Lama, ye consideráu la encarnación del Boddhisatva Avalokitesvara, polo tanto la so seleición dase cuando altos xerarques de la Escuela Gelug, la mayor de les escueles budistes tibetanes, designa a un infante como la reencarnación del previu Dalái Lama tres la muerte del anterior. Esto foi un sistema de monarquía teocrática y eleutiva que funcionó hasta la salida del Dalái Lama tres l'anexón china del territoriu. Dende entós el Dalái Lama operó como monarca constitucional nel gobiernu tibetanu nel exiliu, hasta qu'en 2011 arrenunció a tou cargu políticu llindándose a ser la cabeza de la escuela Gelug y xerarca protocolariu del budismu tibetanu.

Francia y Alemaña[editar | editar la fonte]

La monarquía merovinxa foi la que más conducentemente completó'l procesu, anque'l discutiniu del so derechu pudo ser entamada conducentemente por Carlos Martel, un altu dignatariu de la corte que gobernaba na práutica y que sostuvo, con sofitu del Papa, el so meyor derechu al tronu por aciu la llexitimidá d'exerciciu, probada na defensa del reinu francu col so trunfu frente a los musulmanes na batalla de Poitiers. Los carolinxos consiguieron filar una dinastía nel sieglu IX, pero'l Sacru Imperiu permaneció como una institución eleutiva, en que se fueron asocediendo diverses dinastíes a lo llargo de la Edá Media y la Edá Moderna (Otónidas, Hohenstaufen, Habsburgu), ensin que fuera descartable la irrupción de la candidatura un candidatu esternu (Alfonsu X el Sabiu, Francisco I de Francia, que sicasí nun consiguieron la eleición). En Francia, los capetos consiguieron caltener la socesión masculina ininterrumpida hasta la crisis qu'amenó la Guerra de los Cien Años, nun momentu en que los pretendientes a la corona nun invocaben un meyor derechu por carisma o dotes personales, sinón un meyor derechu dinásticu.

Hungría[editar | editar la fonte]

El conceutu de la monarquía eleutiva esistió nel subconsciente de la nación húngara dende tiempos antiguos, trayida dende Asia xunto coles sos otres costumes semi-nómades. Los monarques yeren electos polos sos nobles nuna ceremonia onde se-y alzaba nun escudu reconociendo la so superioridá. Sicasí, mientres la Edá Media'l verdaderu basamento llegal y tradicional que definió la eleición y coronación del rei foi l'heriedu consanguíneu, tresmitida de padre a fíu, tíu a sobrín, hermanu a hermanu, siempres preponderando el de mayor edá. Tres la muerte del rei Lluis I d'Hungría en 1382, quien según la so voluntá asocedió-y foi la so fía María I d'Hungría, quien fuera tomada como esposa por Segismundo de Luxemburgu. Eventualmente tres la muerte de la reina, Segismundo foi aceptáu definitivamente como rei húngaru, pero so ciertes condiciones y electu pola nobleza en nome de la Santa Corona Húngara. Darréu, a mediaos del Sieglu XV, en 1458, nuevamente ante'l tronu vacante, la nobleza húngara escoyó al rei Matías Corvino d'Hungría, fíu del fináu rexente y más importante comandante militar del reinu. El tíu de Matías, Miguel Szilágyi, cuntando con enormes exércitos y grandes propiedaes, forzó a la nobleza húngara a qu'escoyeren al so nuevu sobrín, siendo asina'l primer rei húngaru que venía de l'alta nobleza y non d'una Casa Real, dirixiéndose a él como "Matías, el rei que nunca foi príncipe".

Transilvania[editar | editar la fonte]

Depués de que'l reinu húngaru sufriera la derrota na Batalla de Mohács en 1526 ante los exércitos turcos del sultán Solimán el Magníficu, l'Estáu quedó "húerfano", pos el rei Lluis II d'Hungría morrió na guerra. De momentu Fernandu I d'Habsburgu reclamó'l tronu pa sigo mesmu, coles mesmes que'l conde Juan Szapolyai, siendo eventualmente los dos coronaos llexítimamente. Esto condució a la separación del reinu húngaru en trés partes, una occidental sol control del imperiu xermánicu, una central sol dominiu turcu y una oriental sol control de la nobleza húngara na forma del Gran Principáu de Transilvania. D'esta manera, empezando con Esteban Báthory en 1571 y terminando con Francisco Rákóczi II en 1711, nesta rexón del antiguu reinu húngaru la nobleza húngara prauticó la monarquía eleutiva mientres toes estes décades, calteniendo una situación cordial de semi-vasallaxe col Imperiu Otomanu, y teniendo como oxetivu'l recuperar la rexón húngara sol control de los emperadores xermánicos. Esta situación temirnó col emperador Leopoldu I d'Habsburgu, rei d'Hungría, quien eslleió'l títulu de Príncipe de Transilvania, espulsó a los turcos y reunificó los trés partes del reinu.

España[editar | editar la fonte]

La monarquía visigoda, que siguió una trayeutoria idéntica, nun tuvo ocasión d'asitiar el principiu de monarquía hereditaria, y nos primeros sieglos de la Reconquista, los reinos cristianos que se crearon nos montes septentrionales de la Península Ibérica fueron construyendo les sos propies instituciones, dalgunos más cercanos a les feudales que se taben desenvolviendo en Francia, ente que el reinu d'Asturies construyó col tiempu una pretendida llexitimidá visigoda. Los primeros reis d'Asturies fueron eleutivos, pero yá pa empiezos del sieglu XI la institución asitiárase como hereditaria: foi posible inclusive'l trociamientu y repartida de reinos como heriedu ente los fíos de Sancho III el Mayor, qu'unificara casi tolos territorios cristianos peninsulares (l'adecuación o non del fechu a dereches navarru tradicional ye cuestionada polos historiadores, pero efeutivamente producir na práutica). Más palantre fueron posible inclusive la socesión femenina (nun s'aplicaba la llei sálica) o les rexencies por minoría d'edá.

Polonia[editar | editar la fonte]

En Polonia, tres la muerte del postreru Piast en 1370, magar el títulu foi heredáu al so sobrín el rei Lluis I d'Hungría, el fíu de la so hermana Isabel Łokietek, la nobleza polaca decidió que los sos derechos seríen reconocíos pero solu porque los reis polacos yeren escoyíos primeramente por un conseyu. Gradualmente la situación evolucionó y esti privilexu foi garantizáu a tolos miembreos de la szlachta (nobleza polaca). Mientres el periodu del Confederación polacu-lituana (1569-1795) los reis yeren escoyíos por xuntes multitudinaries de nobles nun campu de Wola, nes cercaníes de Varsovia. Una y bones tou fíu d'un noble polacu (non yá el mayor) ye noble de la mesma, envalorábase qu'hasta 500,000 nobles podíen teóricamente participar personalmente nes eleiciones, lo que se convertía nel cuerpu eleutoral más ampliu de la Europa de la dómina. Mientres el tiempu de la eleición, la función del rei exercer por un interrex (de normal encarnáu pol primáu de Polonia). Esti procedimientu denominábase la wolna elekcja (llibre eleición).

Imperiu Azteca[editar | editar la fonte]

L'Imperiu Azteca foi una monarquía eleutiva, siendo única nel continente americanu. Ésta compartía delles carauterístiques coles polis griegues, como'l fechu de que'l pueblu virtualmente escoyía al emperador; a pesar de la enorme distancia y los periodos históricos que los estremaron. La eleición estremar en 3 etapes: la primera yera cuando los macehuales (llabradores), comerciantes y artesanos d'un calpulli (barriu de Tenochtitlan) escoyíen al so representante; na segunda etapa, los representantes de cada calpulli axuntar nel Gran Conseyu, onde s'escoyíen a los 4 Grandes Señores; na tercera y última etapa los Grandes Señores aldericaben mientres bastante tiempu quien tendría de ser escoyíu Gran Tlatoani (paecíu al Cónclave), según fueren -principalmente- los sos llogros militares y les sos conocencies. A la fin, el Gran Tlatoani yera consideráu como una deidá.

Haití[editar | editar la fonte]

L'Imperiu d'Haití (1804-1806) foi eleutivu, o siquier la so constitución (1805) prevía que la socesión de Jean-Jacques Dessalines, únicu y efímeru emperador, sería eleutiva, anque l'emperador tenía la potestá de designar candidatu a la socesión.

Ciudá del Vaticanu[editar | editar la fonte]

L'Estáu de la Ciudá del Vaticanu caltién esi sistema, por aciu la eleición del Papa en Cónclave, esto ye: la xunta de los cardenales, que tienen el papel de príncipes eleutores. Nun primer momentu'l Papa, como obispu de Roma, yera escoyíu por el pueblu de Roma. Darréu acutóse'l colexu eleutoral a los párrocos de les ilesies romanes (como asocedió colos demás obispos de cada ciudá). Los cardenales, escoyíos de la mesma pol Papa, siguen siendo titulares d'una parroquia en Roma.

Samoa[editar | editar la fonte]

Samoa forma una Monarquía parllamentaria independiente. La constitución de 1960, que tomó formalmente efeutu dempués de la independencia del país, basar na Democracia parllamentaria del Reinu Xuníu, modificada pa tener en cuenta los vezos de Samoa. Los dos grandes xefes samoanos dende la independencia vienen designándose conxuntamente dende'l cargu de xefe d'Estáu. L'anterior xefe d'Estáu, Malietoa Tanumafili II, que finó'l 12 de mayu de 2007 a la edá de 94 años, ocupó esti cargu dende la muerte del segundu gran xefe en 1963. El so socesor Tuiatua Tupua Tamasese Efi foi designáu pola llexislatura por un mandatu de 5 años (siendo reelixíu en 2012) caltúvose'l títulu O -y Ao o -y Malu y el tratamientu de "Alteza" pero al llindar los mandatos de la Xefatura del Estáu a cinco años (reelegibles), Samoa convirtióse asina de facto nuna República.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Perry Anderson Transiciones de l'Antigüedá al Feudalismu, Madrid: Alianza