Melopsittacus undulatus

De Wikipedia
Melopsittacus undulatus
peruchu
Estáu de caltenimientu
Esmolición menor (LC)
Esmolición menor (IUCN 3.1)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Aves
Orde: Psittaciformes
Superfamilia: Psittacoidea
Familia: Psittaculidae
Subfamilia: Loriinae
Tribu: Melopsittacini
Xéneru: Melopsittacus
Gould, 1840
Especie: M. undulatus
(Shaw, 1805)
Distribución
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Les especies d'aves con nome común en llingua asturiana márquense como NOA. En casu contrariu, conséñase'l nome científicu. El peruchu[2] (Melopsittacus undulatus) ye una especie d'ave psitaciforme de la familia Psittaculidae.[3] Ye l'únicu miembru del xéneru Melopsittacus.[4] Ye endeémicu d'Australia, anque foi introducíu n'otres rexones del mundu por ser bien común el so usu como mascota. Ye l'ave de xaula más popular del mundu, y como animal de compañía solo ye superáu en númberu polos perros y los gatos.[5]

Descripción[editar | editar la fonte]

Machu (cera azul).
Fema (en dómina reproductiva cera parda).
Un periquitu fema en Alice Springs (Australia), na que s'aprecia'l característicu diseñu llistáu que-y da'l so nome científicu undulatus (onduláu).

El periquitu mide alredor de 18 cm de la cabeza a la punta de la cola, y pesa alredor de 35 g. La variedá montesa tien les partes inferiores de color verde claru llisu, cola cabeza mariella con un característicu llistáu negru na so parte posterior, al igual que'l restu de les partes cimeres del cuerpu y ales, anque con fondu verde amarellentáu. Sicasí'l so gargüelu y frente son de color mariellu llisu, con una pequeña mancha morada na mexella y tres motes negres enmarcando cada llateral de base del gargüelu. La so cola ye de color cobaltu con manches marielles nel centru de les plumes llaterales. Les plumes de vuelu de les ales son negres y verdoses, y les sos coberteras negres con cantos mariellos, y tienen manches marielles nel centru que solo se ven cuando espleguen les ales. Tien el picu bien curvado escontra baxo de color gris verdosu, y pates grises azulaes zigodáctiles,[6] con dos deos palantre y dos escontra tras, que-yos facilita engatar polos árboles y alimentase de granes.

Los periquitos monteses nel so hábitat natural d'Australia son notablemente más pequeños que los que s'atopen en cautividá. Amás el criadores d'esta especie consiguieron ensame de colores y capes de periquitos (ej: azul, gris, gris-azul, pios, violeta, blancu, mariellu, mariellu-azul) anque la mayoría de los que s'atopen nes tiendes de mascotes son azules, verdes y mariellos. Como na mayoría d'especies de loros el plumaxe del periquitu ye fluorescente so la lluz ultravioleta. Esti fenómenu posiblemente ta rellacionáu col cortexu y la seleición de pareya.[7] Como munches aves los periquitos tienen visión tetracromática, anque por que funcionen les cuatro clases de conos simultáneamente precísase la presencia de tol espectru de la lluz solar.[8] L'espectru ultravioleta fai rellumar les sos plumes lo qu'ayuda a atraer a les pareyes. Los llixos del so gargüelu reflexen la lluz ultravioleta y podríen usase pa estremar individualmente a cada periquitu.[7]

El sexu y la edá de los periquitos estremar por el color de la so cera. Los machos adultos tener azul.
Los xuveniles tienen la cera rosada y la frente llixeramente llistada.

Determinación de sexos y edaes[editar | editar la fonte]

Pa estremar si un periquitu ye machu o fema la claves ye la cera (parte cimera del picu alredor de les narinas). Los machos adultos tener dafechu azul. Delles femes adultes tener de color variable dependiendo del so estáu de celu: de blancu a color crema fora de la dómina de reproducción, y marrón cuando ta en celu, ente qu'otres siempres la tienen blanca o ablancazada. El neñones de dambos sexos tiénenlo rosada, xeneralmente rosa violáceo nos machos nuevos. Al mes de vida les críes salen del nial cola cera rosa. Mientres les selmanes siguientes, a les femes va volviéndose-y blanca y a los machos azul (sacante en delles variedaes, como los albinos, lutinos o píos recesivos, que los sos machos caltener de rosada o morada tola so vida.[6][9] Nos exemplares nuevos puede determinase el sexu asina a los 3 meses de nacíos ensin marxe d'error.

La edá tamién se determina por aciu les llinies na frente, los mozu tener cubierta de llinies y los adultos tener llisa y estena. Los mozos amás presenten un plumaxe de tonos menos intensos. Tamién s'estrema un periquitu nuevu porque tien el güeyu dafechu negru, y a midida que crez va esclariándose l'iris quedando un aru blancu alredor de la neñina negra (sacante na variedá pia recesiva que nun desenvuelve esti color d'iris).

Canto[editar | editar la fonte]

Los periquitos nun son bien coraxosos no que se refier a la imitación de soníos, a diferencia de los sos primos los loros. Sicasí, suelen emitir dellos cantares curtios pa comunicase (lo que pudo dar orixe a la so cría), y espresen los sos sentimientos con movimientos y soníos. Los machos, carauterizaos pela parte cimera del pico color azul escuru, suelen ser más activos nel cantar que les femes. Si enséñase-yos con aselu y habilidá, ye posible que lleguen a repitir munches pallabres sencielles y delles melodíes curties.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

 

 

Loris


 

Periquitu común



 

Loritos de figal (xéneros Cyclopsitta y Psittaculirostris)


Rellaciones filoxenétiques cercanes del periquitu común.[10][11][12][13]

El periquitu común pertenez a la familia Psittaculidae,[14] la caña afroasiática y oceánica de la superfamilia de los loros típicos (Psittacoidea), como únicu miembru del xéneru Melopsittacus.[4] Enantes creíase que taba cercanamente emparentáu colos pericos de los xéneros Neophema y Pezoporus pol patrón llistáu del so plumaxe.[15] Sicasí, los estudios filogénéticos más recién basaos nel analís de secuencies d'ADN asitiar bien próximu a los loris (tribu Loriini) y a los loritos de figal (tribu Cyclopsittini).[10][11][12][13]

Nel pasáu describieron dos subespecies del periquitu común, el periquitu del norte y el del oeste, basándose en pequeñes variaciones del color y tamañu. Anguaño la mayoría de los ornitólogos cuestionen esta diferenciación, una y bones les diferencies son bien pequeñes, y les árees de distribución de los dos supuestes subespecies asolapen de forma qu'hai zones onde vuelen nes mesmes bandaes y apáriense ente sigo. Por ello na actualidá nun se reconocen subespecies estremaes.[16][4][3]

Ecoloxía y distribución[editar | editar la fonte]

Les mascotes escapaes o lliberaes amontesar con facilidá nes rexones templáu y secu. Pareya montesa en Sudáfrica.

Los periquitos comunes son orixinarios d'Australia, y ocupen la totalidá del interior del continente australianu. Ye una ave nómada qu'ocupa gran variedá d'hábitat abiertos n'Australia como les zones de carba, yerbazales, sabanes, y arbolees estenes. Xeneralmente atópase en pequeñes bandaes, pero puede formar grandes bandaes cuando les condiciones son favorables. Mover de forma nómada en busca de comida y agua.[6] Les seques pueden conducir a les zones costeres o más arbolaes. Alimentar de granes de la yerba, especialmente de les del xéneru Triodia, y dacuando faen incursiones nos cultivos de ceberes.[6][17] La vida en bandaes facilíta-yos la esistencia porque los ayudar a defendese de los depredadores.

Naturalizáronse nel sur de Norteamérica, rexistrándose poblaciones amontesaes de periquitu común nes rexones de San Petersburgu (Florida) dende los años 1940, anque na actualidá son menos abondoses que de primeres de la década de 1980. Créese que la competencia colos estorninos pintos y los gorriones ye la principal causa del cayente d'estes poblaciones.[18]

N'España pueden vese poblaciones en distintos llugares, como por casu, la ciudá de Málaga na que viven un importante númberu d'exemplares.

Son monógamos y escasamente camuden de pareya, sacantes qu'unu de los dos muerra. Los niales atópense de normal nun buecu nel tueru del árbol. Ponen ente cuatro y siete huevos, que son guaraos mientres dieciocho a venti díes, y el nuevu pitucu empluma aproximao trenta díes dempués de la incubación.

Melopsittacus undulatus en cautividá[editar | editar la fonte]

En cautividá consiguiéronse por aciu cría selectiva exemplares de color y tamañu distintu a la variedá natural (derecha).

Los periquitos australianos son fáciles d'adomar, y pueden ser adomaos pa dexase tocar y xugar cola xente, lo que los convierte nes aves más estensamente espublizada como mascota del mundu. Son casi tan intelixentes como munchos loros grandes, y espolleten col estímulu de xuguetes ya interacción social cola xente y conxéneres. Picotiar ye una actividá bien prestosa, sobremanera pal periquitu fema. Un pocu de material pa picar siempres tien de tar a mano, como una caña cola corteza o les piedres de calciu (güesu de sepia o xibia), qu'ayuden a guardar los sos picos filosos y siempres sanos.

En cautiverio, viven un permediu de cuatro a seis años, pero pueden vivir hasta catorce. La duración de la so vida varia según el tipu del periquitu australianu (los periquitos ingleses nun viven tanto como los sos primos n'Australia y América, por cuenta de los años d'endogamia pa camudar el so tamañu y traces físiques) y la salú de cada ave individualmente (exerciciu y dieta). Les enfermedaes que pueden apaecer en cautividá son afecciones catarrales, fories, excoriaciones y alteraciones de la piel de les pates (por cuenta de una llimpieza pocu rigorosa). Tamién pueden presentase tumoraciones y verrugas nes zones cercanes al picu n'exemplares yá vieyos o criaos nun ambiente d'escesiva suciedá.

L'alimentación del periquitu común basar nel miyu y el alpiste, anque tien de complementase con otres granes o verdures (como la llechuga, espinaca, pimientu, cenahoria, panoya de maíz...). Les frutes tamién son un bon complementu dietéticu pa estos páxaros. De xemes en cuando puédese-yos apurrir un pocu de pan o galleta, anque siempres con procuru de nun da-yos daqué bien duce. Nes tiendes d'animales pueden atopase bizcuechos, barritas de granes arriquecíes con vitamines y otros suplementos especiales pa estes aves. Como llambionada natural suelse utilizar el panizu. El aguacate, el chocolate y el perexil son tóxicos mortales pa los periquitos australianos. El periquitu más nuevu, si fóise-y acostumando dende pequeñu, apriende a toma más variedá de comida más fácilmente qu'unu más vieyu que tuvo comiendo solo un tipu de granes o alimentu.

Historia[editar | editar la fonte]

El periquitu común mentar por primer vegada nel llibru Naturalists Miscellany, que'l so autor ye George Shaw, direutor del Muséu Británicu de les ciencies naturales, nel añu 1781. Nel añu 1840, el científicu John Gould llogró llevar los primeros periquitos vivos a Inglaterra.

Por cuenta de la so guapura llueu s'empezar a prindar miles de periquitos pa comercializalos pero'l tresporte de meses y el desconocimientu de la so alimentación provocaba una mortalidá del 98%. Llueu s'afayó que comíen miyu y alpiste, igual que los canarios. Lo que nun se sabía ye que criaben en caxes de nial, namái se-yos ufiertaba niales abiertos, hasta que por casualidá en 1855 la condesa de Schwerin en Berlín (Alemaña) llogró crialos dientro d'una nuez de cocu. A partir d'ende empezáronse a criar grandes cantidaes de periquitos.

La primer mutación foi la mariella, y apaeció nel añu 1872 en Bélxica. Nel añu 1878, apaeció la mutación azul. Dambes mutaciones algamaron precios tresmandaos: Una pareya de periquitos azules podía costar más qu'un bon caballu de carrera. Hasta que la cría sistemática d'esti colores llevar a cabu y apaecieron nueves mutaciones qu'apurrieron a la especie una gran variedá.

Nuevu periquitu fema (cera blanca) col so primer cambéu de plumes y con colores similares a los atopaos na naturaleza.

Variedaes[editar | editar la fonte]

El criadores trabayaron mientres décades pa producir una amplia variedá de colores y mutaciones: factores de verde y azul, grises, violetes, perlados, ales clares, ente otres. Anguaño conócense más de venticinco variedaes o mutaciones, incluyíes dalgunes que modifiquen la pluma como los moñudos y celestiales xaponeses.

Esiste una variedá considerada como enfermedá, que denominar "plumeru". Nesta variedá producen alteraciones orgániques que faen que les plumes nun paren de crecer, lo que trai a problemes de salú ya inflúi significativamente na mira de vida de l'ave.

Esiste una variedá de periquitos australianos modernos denomada "pericu inglés", que son más grandes que los sos hermanos selvaxes, con plumes principales más llargues, dándo-yos una apariencia notablemente de mayor talla. Anguaño son conocíos tamién como australianos d'esposición, y a pesar d'haber un diferenciamiento pa la so cría, tratar del mesmu periquitu Melopsittacus undulatus. Nos más notables cambeos, los güeyos y el picu queden abondo ocultos dientro de les plumes nuna vista de frente. Estes variaciones afecten la mecánica de vuelu y enzanquen delles xeres básiques como la reproducción, lo que mengua la so calidá de la vida. Tales aves son tamién más propenses a mutaciones xenétiques por cuenta de la endogamia que-yos dio orixe.

Cría[editar | editar la fonte]

La reproducción en cautividá ye relativamente fácil, inducir a la cría asitiando un nial que puede ser una caxa de madera nel que la fema pueda tar dafechu a escures. La fema deposita de trés a nueve huevos, y l'incubación dura dieciocho díes. Pueden criar mientres tol añu; ye importante tener unes condiciones aptes pa la cría yá que al tener poco espaciu pa esta o un nial bien alto les críes pueden cayer y morrer.

Tanto si deseya'l so cría o como si non, lo meyor pal equilibriu psicolóxicu d'una ave social intelixente como esta ye tenelo en pareyes, por que pueda desenvolver la interacción social que precisa. Tener namái un machu podría causar trestornos sexuales (como tentatives nel acoplamientu con espeyos), ente que tener dos hembra puede causar la animosidad ente elles.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. BirdLife International (2012). «Melopsittacus undulatus» (inglés). Llista Roxa d'especies amenazaes de la UICN 2012. Consultáu'l 12 de xunetu de 2012.
  2. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  3. 3,0 3,1 Plantía:Clements v2015
  4. 4,0 4,1 4,2 GILL, F.; DONSKER, D. (Eds.) (2014). Parrots. IOC World Bird List (v.4.2).
  5. (2003) «Parrots, Lories, and Cockatoos», The New Encyclopedia of Birds, 1, Oxford: Oxford University Press. ISBN 9780198525066.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Forshaw, Joseph Michael; William T. Cooper (1973 & 1981). Parrots of the World, 1ª y 2ª. ISBN 0-87666-959-3.
  7. 7,0 7,1 S M Pearn, A T Bennett, and I C Cuthill (2001). «Ultraviolet vision, fluorescence and mate choice in a parrot, the budgerigar Melopsittacus undulatus». Proceedings. Biological sciences / the Royal Society 268 (1482):  páxs. 2273–9. doi:10.1098/rspb.2001.1813. PMID 11674876. 
  8. Color Vision of the Budgerigar (Melopsittacus undulatus): Hue Matches, Tetrachromacy, and Intensity Discrimination.
    Timothy H. Goldsmith and Byron K. Butler in Journal of Comparative Physiology A, Vol. 191, Non. 10, pages 933–951; October 2005.
  9. «Birds Online — How to tell the sex of a budgie». Consultáu'l 25 d'abril de 2006.
  10. 10,0 10,1 Wright, TF; Schirtzinger EE, Matsumoto T, Eberhard JR, Graves GR, Sanchez JJ, Capelli S, Mueller H, Scharpegge J, Chambers GK and Fleischer RC (2008). «A Multilocus Molecular Phylogeny of the Parrots (Psittaciformes): Support for a Gondwanan Origin during the Cretaceous». Molecular Biology and Evolution 25 (10):  páxs. 2141–2156. doi:10.1093/molbev/msn160. PMID 18653733. 
  11. 11,0 11,1 Tokita, M; Kiyoshi T and Armstrong KN (2007). «Evolution of craniofacial novelty in parrots through developmental modularity and heterochrony». Evolution & Development 9 (6):  páxs. 590–601. doi:10.1111/j.1525-142X.2007.00199.x. PMID 17976055. http://www3.interscience.wiley.com/journal/118546207/abstract. 
  12. 12,0 12,1 de Kloet, RS; de Kloet SR (2005). «The evolution of the spindlin gene in birds: Sequence analysis of an intron of the spindlin W and Z gene reveals four major divisions of the Psittaciformes». Molecular Phylogenetics and Evolution 36 (3):  páxs. 706–721. doi:10.1016/j.ympev.2005.03.013. PMID 16099384. 
  13. 13,0 13,1 Schweizer, M.; Seehausen O, Güntert M and Hertwig ST (2009). «The evolutionary diversification of parrots supports a taxon pulsie model with multiple trans-oceanic dispersal events and local radiations». Molecular Phylogenetics and Evolution 54 (3):  páxs. 984-994. doi:10.1016/j.ympev.2009.08.021. PMID 19699808. 
  14. Leo Joseph, Alicia Toon, Erin Y. Schirtzinger, Timothy F. Wright, Richard Schodde. 2012. A revised nomenclature and classification for family-group taxa of parrots (Psittaciformes) ISSN 1175-5326 Zootaxa 3205: 26–40.
  15. Forshaw, p. 273
  16. Sistema Integráu d'Información Taxonómica. «Melopsittacus (TSN 177596)» (inglés).
  17. «The Wild Budgerigar». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2009. Consultáu'l 25 d'abril de 2006.
  18. Pranty 2001

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Pranty, B. 2001. The Budgerigar in Florida: Rise and fall of an exotic psittacid. North American Birds 55: 389-397.
  • Forshaw, Joseph M. & Cooper, William T. (1978): Parrots of the World (2nd ed). Landsdowne Editions, Melbourne Australia ISBN 0-7018-0690-7
  • Collar, N. J. (1997). Budgerigar (Melopsittacus undulatus). Pg. 384 in: del Hoyo, J., Elliott, A. & Sargatal, J. eds. (1997).
    Handbook of the Birds of the World. Vol. 4. Sandgrouse to Cuckoos. Lynx Edicions, Barcelona. ISBN 84-87334-22-9

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]