Manuel L. Quezón

De Wikipedia
Manuel L. Quezón
secretario nacional de Defensa (es) Traducir

16 xunetu 1941 - 10 avientu 1941
Teofilo Sison - Jorge B. Vargas (es) Traducir
2. Presidente de Filipines

15 payares 1935 - 1r agostu 1944
Emilio Aguinaldo - José P. Laurel
senador de Filipines

16 ochobre 1916 - 16 setiembre 1935
Distritu: Philippines's 5th senatorial district (en) Traducir
Eleiciones: 4th Philippine Legislature (en) Traducir, 5th Philippine Legislature (en) Traducir, 6th Philippine Legislature (en) Traducir, 7th Philippine Legislature (en) Traducir, 8th Philippine Legislature (en) Traducir, 9th Philippine Legislature (en) Traducir, 10th Philippine Legislature (en) Traducir
presidente del Senado de Filipinas (es) Traducir

29 agostu 1916 - 15 payares 1935
← ensin valor - Manuel Roxas
comisionado residente de las Filipinas (es) Traducir

23 payares 1909 - 15 ochobre 1916
Pablo Ocampo - Teodoro R. Yangco (es) Traducir
miembru de la Cámara de Representantes de Filipines


← ensin valor - 1st Philippine Legislature (en) Traducir
miembru de la Cámara de Representantes de Filipines


← ensin valor
Vida
Nacimientu Baler19 d'agostu de 1878[1]
Nacionalidá Bandera de Filipines Filipines
Muerte Saranac Lake (es) Traducir1 d'agostu de 1944[2] (65 años)
Sepultura Cementerio del Norte de Manila (es) Traducir
Cementeriu Nacional d'Arlington
Causa de la muerte tuberculosis
Familia
Casáu con Aurora Quezon
Fíos/es
Estudios
Estudios Colegio de San Juan de Letrán (es) Traducir : educación secundaria
Cagayan National High School (en) Traducir
Universidá de Santu Tomás 1903) llicenciatura : derechu
University of Santo Tomas Faculty of Civil Law (en) Traducir
Llingües falaes tagalu[3]
castellanu[4]
inglés[5]
Oficiu políticuabogáu
Premios
Graduación Mayor
Creencies
Relixón cristianismu
Partíu políticu Partido Nacionalista (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel Luis Quezón y Molina (19 d'agostu de 1878Baler – 1 d'agostu de 1944Saranac Lake (es) Traducir) foi un xurista, militar, políticu y estadista filipín, que llogró una preponderancia nel ámbitu políticu de les Filipines, siendo'l primer Presidente de la Mancomunidá de Filipines; cargu qu'ocupó'l dende'l 15 de payares de 1935 hasta la so muerte, el 1 d'agostu de 1944. El 31 d'avientu de 1941 fuera reelixíu nel cargu. Considerar el segundu presidente de Filipines, dempués d'Emilio Aguinaldo, que la so alministración nun recibió reconocencia internacional.

D'ascendencia mestiza, Manuel Quezón empezó la so sienda escontra la vida pública, al participar del procesu d'Independencia de Filipines, del llau de los Estaos Xuníos, sirviendo como militar y funcionariu públicu, dempués de lo que empericotióse nuna carrera política que eventualmente llevar a ser el Líder de la Mayoría Parllamentaria na Cámara de Representantes de Filipines, siendo darréu Senador y Presidente del Senáu Filipín, amás de la primer persona n'exercer dichu cargu, según tamién foi Comisionado Residente de les Filipines.

La so carrera política y prestíu, acabaron llevándolo a la Presidencia de la Mancomunidá de Filipines, detentándola mientres nueve años, mientres los cualos enfocóse en consolidar a les Filipines como nación, decretando la reorganización de les Fuercies Armaes Filipines, aprobando un procesu de reorganización gubernamental, impulsando'l comerciu en Filipines por aciu trataos y midíes económiques, amás de proponer una Reforma Agraria y llevar a cabu una llucha contra la corrupción y tratando de fortificar les instituciones del país.

Tres la invasión Xaponesa a Filipines, mientres la Segunda Guerra Mundial, Quezón estableció un gobiernu nel exiliu, allugáu n'Estaos Xuníos, dende onde lluchó y trató de faer presión pa llograr el sofitu internacional necesariu y confrontar a los Xaponeses, sicasí; finó de tuberculosis en Nueva York, antes de ver a la so patria lliberada. Nun xiru irónicu de la hestoria, sería'l Xeneral Douglas MacArthur, quien fora l'asesor designáu por Quezón pa la reorganización del exércitu filipín en 1936, quien llograría la lliberación de Filipines mientres la Segunda Guerra Mundial.

En 2015 el Conseyu Directivu de la Fundación Internacional Raoul Wallenberg aprobó la entrega póstuma de la Medaya Wallenberg al presidente Quezón y al pueblu de Filipines por ayudar, ente 1937 y 1941, a les víctimes del Holocaustu. El presidente Benignu Aquino III, y María Zeneida Quezón Avanceña, fía del ex-presidente y de 94 años d'edá, fueron debidamente informaos sobre esta reconocencia.

Mocedá[editar | editar la fonte]

Manuel Luis Quezon.

Nació en Baler, na provincia de Tayabas (l'actual Aurora). Lluchó del llau de los nacionalistes filipinos na Guerra Filipín-Americana, como ayudante del presidente Emilio Aguinaldo. La so madre yera una mestiza española, ente que'l so padre, Lucio, yera un mestizu d'orixe chinu y que aportó a sarxentu de la Guardia Civil colonial.

Anque de xuru la so madre tuvo d'influyir na so instrucción, según testifico'l mesmu Quezón, recibió la so educación primaria principalmente al traviés de la escuela establecida nel so pueblu, que yera parte del sistema d'educación pública gratuitu que'l gobiernu español enllantara en Filipines,[6] y de la que'l so padre yera maestru. Más tarde matriculóse como internu nel Colexu de San Juan de Letrán, onde remató la so instrucción secundaria. Empecipió depués estudios de derechu na Universidá de Santu Tomás; recibió la so llicencia como abogáu en 1903.

En 1898, el so padre Lucio y el so hermanu Pedro fueron emboscados y asesinaos por homes armaos, cuando volvíen de Baler a Nueva Ecija. Dellos historiadores creen que fueron asesinaos por bandíos quien-yos robaron el so dineru, ente qu'otros creen que los asesinatos podríen tar rellacionaos cola so llealtá al gobiernu español.

Trabayó mientres cerca de dos años n'alministración y topografía; empecipió la so carrera como funcionariu al ser designáu fiscal primero en Mindoro y depués en Tayabas. Llogró darréu un puestu de conceyal; en 1906 foi electu gobernador de Tayabas como independiente.

Defensor a estazón de la independencia de Filipines, manifestar en contra de la ocupación estauxunidense. Foi unu de les figures más destacaes na creación del partíu nacionalista. En 1907 foi electu a la primer Asamblea de Filipines, onde emprestó serviciu como dirixente del bloque mayoritariu y presidente del comité d'alquisiciones. Ente 1909 y 1916 recibió la comisión de representar permanentemente a Filipines na Cámara de Representantes de los Estaos Xuníos, encargáu d'axustar la llamada ley Jones d'autonomía.

Quezón casóse cola so prima Aurora Aragón, cola que tuvo cuatro fíos: María Aurora, María Zeneida, Luisa Corazón Paz y Manuel (fíu). En 1916 foi electu senador, y designáu presidente de la Cámara. Ocuparía esa posición hasta 1935. En 1919 encabezó la primer misión d'independencia frente al Congresu de los Estaos Xuníos, y llevó a cabu les negociaciones que resultaron en 1934 na Llei d'Independencia Tydings-McDuffie. Nos Estaos Xuníos conoció personalmente a Napoleón Hill.

Presidencia[editar | editar la fonte]

En 1935 Manuel Quezón trunfó nes primeres eleiciones presidenciales nacionales tres la independencia, superando a Emilio Aguinaldo y al obispu Gregorio Aglipay. Anque los términos orixinales establecíen un mandatu de seis años ensin posibilidá de reelección, la Constitución foi modificada pa dexa-y enllargar us mandatu, y en 1941 foi reelecto.

Nun actu de notable humanidá, Quezón, en cooperación col altu comisariu Paul V. McNutt de los Estaos Xuníos, facilitó la entrada nes Filipines de los refuxaos xudíos que fuxíen de los rexímenes fascistes d'Europa, y promovió un proyeutu pa establecer a los refuxaos en Mindanao.

Tres la invasión xaponesa a les Filipines mientres la Segunda Guerra Mundial, Quezón fuxó a los Estaos Xuníos. Ellí sirvió como miembru del Conseyu de la Guerra del Pacíficu, en calter del cual robló la declaración de guerra de Naciones Xuníes contra'l Exa Roma-Berlín-Tokiu; nel exiliu escribió la so autobiografía, titulada La Bona Llucha (1946).

Quezón contraxo la tuberculosis y morrió pola ribera de Llagu Saranac, Nueva York, el 1 d'agostu de 1944. Foi soterráu primeramente nel Campusantu Nacional de Arlington; el so cuerpu foi lleváu tres el fin de la guerra pol USS Princeton (CV-37) pal so entierru nel campusantu del norte de Manila, y depués treslladáu a Ciudá Quezón al monumentu del Círculu Memorial a Quezón.

Cites[editar | editar la fonte]

  • "Prefiero un país gobernáu pésimamente por filipinos qu'un país magníficamente alministráu por norteamericanos. Nun importa cuan malu pueda ser un gobiernu de filipinos, siempres vamos poder decidir camudalo."
  • "Los pueblos d'América Llatina creen y sienten que los filipinos formen parte d'esa gran familia, los fíos d'España. Asina, anque España dexó de gobernar a los países va munchos años y anque otra nación ye soberana nes Filipines, los pueblos d'América Llatina siéntense como hermanos al pueblu de Filipines. Ye la llingua española, qu'inda nos xune a los pueblos, y la llingua española xúnensenos a los pueblos eternamente si tenemos la sabiduría y el patriotismu de caltenelo."
  • "La mio llealtá al mio partíu termina onde la mio llealtá al mio país empieza."
  • "La xusticia social ye bien de más beneficiosa cuando ye aplicada como cuestión de sentimientu, y non de llei."

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6891731. Apaez como: Manuel L. Quezon. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: https://www.officialgazette.gov.ph/1937/11/07/speech-of-president-quezon-at-the-san-juan-de-letran-alumni-annual-banquet-november-7-1937/.
  5. URL de la referencia: https://www.officialgazette.gov.ph/1946/07/28/eulogy-delivered-by-president-roxas-on-the-life-of-the-late-president-manuel-l-quezon-july-28-1946/, .
  6. «Escueles públiques mientres el réxime español» (en castellanu), Philippine Assembly, Third Legislature, Third Session, Document Non.4042-A 87 Speeches of Honorable Manuel L. Quezon, Philippine resident commissioner, delivered in the House of Representatives of the United States during the discussion of Jones Bill, 26 September-14 October 1914, Bureau of Printing, http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/pageviewer-idx?c=philamer&cc=philamer&idno=anu3845.0001.001&frm=frameset&view=image&seq=42&size=100, consultáu'l 24 de xunetu de 2010, «...había escueles públiques en Filipines muncho primero de la ocupación americana, y que, ello ye que yo educárame nuna d'eses escueles, anque'l mio pueblu natal ye un pueblu tan pequeñu, aislláu nos montes de partir Nordeste de la isla de Luzón.» 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]