Mindanao

Coordenaes: 7°30′N 125°00′E / 7.5°N 125°E / 7.5; 125
De Wikipedia
Mindanao
Situación
PaísBandera de Filipines Filipines
Grupu Mindanaos (es) Traducir
Tipu islla
Parte de Mindanaos (es) Traducir
Asitiáu en Mar de Filipines
Coordenaes 7°30′N 125°00′E / 7.5°N 125°E / 7.5; 125
Mindanao alcuéntrase en Filipines
Mindanao
Mindanao
Mindanao (Filipines)
Datos
Puntu más altu Monte Apo (es) Traducir
Superficie 97 530 km²
Población 27 021 036
Fusu horariu UTC+08:00
Cambiar los datos en Wikidata

La islla de Mindanao ye una gran islla alcontrada n'agües del océanu Pacíficu, la segunda islla más grande del archipiélagu y la más oriental de les islles Filipines. Tamién da nome a unu de los trés grupos d'islles del país, xunto con Luzón y Visayas. Históricamente, la islla foi conocida como "Gran Moluques".

Xeografía[editar | editar la fonte]

Mindanao, con 94.630 km², ye la segunda islla más grande del país y l'octava tocantes a población del mundu. La islla de Mindanao ye más grande que 125 países del mundu, incluyendo a los Países Baxos, Austria, Portugal, República Checa, Hungría, Taiwán ya Irlanda. La islla ye montascosa y nella atopa'l monte Apo, el visu más altu de Filipines. Ta arrodiada pelos siguiente mares del Pacíficu: mar de Sulu, al oeste; mar de Filipines, al este; y mar de Célebes, al sur. De toles islles del archipiélagu filipín, Mindanao amuesa la mayor variedá de desenvolvimientu fisiográfico: montes altos y rugosas; picos volcánicos casi aisllaos; altos pandos; y llanos amplios, ente munchos otros accidentes.

El grupu d'islles de Mindanao entiende la islla homónima de Mindanao y el archipiélagu Sulú al suroeste. Les islles de Mindanao son un grupu arbitrariu d'islles nel sur de Filipines que tomen seis rexones alministratives. Estes rexones de la mesma tán estremaes en 25 provincies El grupu d'islles entiende'l archipiélagu de Sulu al suroeste, que les sos islles principales son Basilán, Joló y Tawi-Tawi, amás d'otres islles perifériques n'otres árees como Camiguín, Dinagat, Siargao, Samal y les islles Sarangani.

Montes y pandos[editar | editar la fonte]

El monte Apo ye'l monte más altu de la islla de Mindanao y ye tamién la más alta de Filipines, alcontrada na ciudá de Davao

Les montes de Mindanao pueden arrexuntase en cinco rames, incluyendo un complexu de montes estructurales y volcanes. Los montes estructurales nes porciones orientales y occidentales estremes de la islla demuestren amplies esposiciones de roca Mesozoica con roques ultrabásicas na superficie en munchos llugares a lo llargo de la mariña Este. Les roques de la superficie n'otres árees de la islla son principalmente d'orixe Terciariu y Cuaternariu volcánicu o sedimentariu.

Paralelamente a la mariña Este, dende punta de Bilas, en Surigao del Norte, hasta'l cabu San Agustín, al suroeste de Davao, atópase un cordal de montes complexos conocíes na so porción nortiza como montes de Diwata. Esti conxuntu ye baxu na so porción central. Un camín propuestu que coneuta Bislig na mariña Este col ríu Agusan pasaría al traviés d'un ampliu pandu de 10 milles al traviés de los montes nuna elevación máxima de menos de 250 m ente que la ruta esti oeste esistente en Lianga, 30 milles al norte de Bislig, algama una elevación máxima de 450 m. Los montes de Diwata, al norte d'estos puntos baxos, son considerablemente más altes y más rugosas, algamando una elevación de 2.012 m nel monte Hilonghilong, 17 milles de nordeste de Ciudá de Butuan. La porción meridional d'esti conxuntu de la mariña este ye más amplia y entá más rugosa que la seición nortiza. En Davao Oriental, dellos picos algamen los 2.500 m y un monte aislláu llevantar a 2.810 m.

Les rexones costeres orientales de Davao y de Surigao del Sur tán marcaes por una serie de tierres baxes costeres pequeñes separaes una de la otra polos cabos rugosos que s'estienden a la sablera. La mariña estremar por numberosos petones de coral y diminutos castros. Un control costeroha fechu doble difícil tener accesu a estes sableres mientres dende los meses d'ochobre por cuenta de la prevención de choques per consumu de alcóhol. Delles milles fuera de la mariña colúmbrase la fuexa de Filipines. Esta fuexa qu'algama fondures midíes d'hasta 35.400 pies, ye una de les fuexes oceániques más fondes del mundu.

Una segundu conxuntu, norte-sur, estender a lo llargo de les fronteres occidentales de les provincies d'Agusan y Davao, parte de la islla de Camiguín de norte a puntu Tinaca al sur. Esta gama ye principalmente estructural n'orixe, pero tamién contién a lo menos tres picos activos del volcán. Nes porciones nortiza y central d'esti cordal, hai picos ente d'ente 2.000 y 2.500 m y equí la secuencia de montes ronda les 30 milles. Al oeste de la ciudá de Davao dos volcanes activos, monte Talomo (2.693 m) y monte Apo (2.954 m), el puntu más altu de Filipines apoderando l'horizonte, al sur de monte Apo, ta una petrina central de montes que son daqué más baxes que les sos vecines del norte, con picos qu'algamen un permediu de 1.100 y 1.800 m solamente.

En Mindanao occidental, un cordal de montes estructurales complexes forma arrodia la Península de Zamboanga. Estos montes, algamando altores de solamente 1.200 m, nun son tan altes como los otros conxuntos estructurales en Mindanao. Amás, hai dellos llugares nos montes de Zamboanga onde se crearon llavaos pequeños inter-montes, con un ciertu potencial pal desenvolvimientu agrícola nel futuru. L'estremu nordés d'esti conxuntu ye marcáu pelos picos ximielgos del volcán agora estinguíu, monte Malindang, que se llevanten detrás de la ciudá d'Ozamis a un altor de 2.425 m. El monte Dapia ye'l monte más altu de la Península de Zamboanga y algama un altor de 2.617 m. Mentanto, el Puntu de Batorampon ye'l monte más altu del estremu asitiáu más al sur de la península qu'algama un altor de solamente 1.335 m asitiaos na llende de la ciudá de Zamboanga.

Una serie de montes volcánicos atópense cerca del llagu Lanao formando un ampliu arcu al traviés de les provincies de Lanao del Sur, Cotabato del norte y Bukidnon occidental. A lo menos seis de los venti picos nesta área son activos y dellos son tan impresionantes que s'atopen anguaño en semi-aislamientu. Los Picos Butig, colos sos 4 llagos sobre los cráteres, son fácilmente visibles dende Cotabato. El monte Ragang, un cráter activu del volcán, algamando 2.815 m ye'l más aislláu, ente que l'altor más grande algamar nel monte Kitanglad con 2.896 m.

Nel suroeste de Cotabato, atópense otru conxuntu de montes, esta vegada paraleles a la mariña. Estos montes tienen una estensión máxima de 110 milles del noroeste al sureste y 30 milles de diámetru. El monte más famosu ye'l monte Parker onde circula un llagu de cráter que mide una milla y un cuartu en diámetru y tien 300 m debaxo del so cume de 2.040 m.

Una segunda división fisiográfica importante de Mindanao ye la serie de pandos de altiplanicie nes provincies de Bukidnon y Lanao del Sur. Estos pandos son estenses y arrodien dellos volcanes. Los pandos tán compuestes de fluxos basálticos de llava de ceniza ceniza. Cerca de los sos cantos, los pandos cortar con fuécares fondes y en dellos puntos espectaculares catarates cayen al llanu estrechu costeru. Estes cayíes son bastante riques pa la producción d'enerxía hidroeléctrica. Ello ye que Los saltos de María Cristina convirtiéronse nun productor importante. Por cuenta de que los pandos ronden una elevación 700 m de permediu sobre'l nivel del mar, ufierten un calor de cutiu esaxeráu nes tierres baxes costeres. el llagu Lanao ocupa la mayor porción d'un pandu en Lanao del Sur. Este ye'l llagu más grande de Mindanao y segundu del país. Teniendo una superficie de 780 m sobre'l nivel del mar, y siendo bordiáu al este, al sur y al oeste por una serie de picos qu'algamen los 2.300 m, el llagu tien una preciosa vista y una temperatura prestoso tantu que ye raramente igualáu nel país. La ciudá de Marawi, na estremidá nortiza del llagu, ye cortada per ríu de Agus el cuál alimenta los saltos de María Cristina.

Otres espectaculares cascaes de Mindanao tán asitiaos en Malabang, a 15 milles al sur del llagu Lanao. Los salto José Abad Santos presenten una de les maravillasescénicas del país, pola so preciosidá y ye entrada d'un parque nacional de 200 hectárees.

Llanos[editar | editar la fonte]

Mindanao contién dos árees grandes de tierra baxa, los valles del Agusan y los ríos Mindanao nes provincies d'Agusan y Cotabato, respeutivamente. El valles de Agusan ocupa un ampliu cayente ente los montes centrales y los montes del este de la mariña. Esti valle mide 110 milles de sur a norte y varia ente 20-30 milles d'anchor. Trenta y cinco milles de norte de la cabeza del golfu de Davao ponen la llinia divisoria de les agües ente l'Agusan y los afluentes del ríu Libuganon que termina nel golfu.

El ríu Mindanao y los sos afluentes principales, el Catisan y el Pulangi, formen un valle con una llargor máxima de 120 milles y un anchor que varia a partir de 12 milles na boca del ríu rondando les 60 milles en Cotabato Central. Les estensiones meridionales del Valle Cotabato estiéndense ininterrumpidamente al traviés de 350 metros formando una llinia divisoria d'agua pola badea Illana al noroeste, y la badea Sarangani al sureste.

Otres tierres baxes d'una naturaleza costera son atopaes en dellos llugares de Mindanao. Munchos d'éstos son pocu aisllaos, como a lo llargo de la mariña del noroeste de Zamboanga. N'otres árees tales como'l Llanu de Davao, estes tierres baxes costeres son aproximao diez milles d'anchu y delles vegaes el so llargor.

Dende la ciudá de Dipolog escontra l'este a lo llargo de la mariña nortiza de Mindanao casi llegando a la ciudá de Butuan estiéndese un llanu costeru onde'l so anchor varía. En Misamis Occidental, l'agora inactivu monte Malindang, creó una tierra baxa que tien un permediu d'ocho milles d'anchor. So la Badea Panquil estrema esta provincia de Lanao del Norte, y ye bordiada per tierres baxes mal drenadas y mangles estensos. En Misamis Oriental, el llanu ye más estrechu y nos llugares casi raspiando pa escontra fora por cabos rugosos qu'algamen al mar. Al este de la ciudá de Cagayán d'Oru, una península rugosa estender escontra'l mar de Mindanao.

Demografía[editar | editar la fonte]

"I-indak sa kadalanan" o competición de baille caleyeru, parte de la celebración del Festival de Kadayawan en Davao City.

Según los datos publicaos nel añu 1883 polos Xesuites, que dende hai enforma tiempu tópense dedicaos al estudiu de cuanto se rellaciona con Mindanao, la población d'esta islla descomponer de la manera siguiente:

"...De toles tribus citaes, hai delles fáciles d'amenorgar como les de los monteses, xubir nos, los manobos, los mandayas, los tirurays, y delles amenorgaron los RR. PP. Xesuites, convirtiéndoles al cristianismu, y constituyéndoles en pueblos, una gran parte..."
"... les otres, permanecen nel exerciciu de les sos práutiques d'idolatría y en completa independencia ó avasallados polos moros, habiendo dalgunes, como los bagobos, arreyes, guiangas y tagacaolos, que son bravias y fieres, nun se someten fácilmente, y faen sacrificios nos altares de los sos númenes..."
Julián González Parráu, Gobernador Políticu Militar de Mindanao.[1]

En 1896, según Noval, la so estensión calcular nunos 94.000 km² y la población xube á 221.671 habitantes.[2]

Historia[editar | editar la fonte]

La rexón orixinalmente foi llugar de sultanatos como los de Sulu, Borneo y el de Maguindanao. Dende finales del sieglu XVI hasta los entamos del XVII tuvieron llugar los primeros contactos con España, colos intentos de colonización polos españoles.

Anguaño la rexón ta habitada principalmente por musulmanes y por siguidores de la relixón del pueblu Manobo. Particularmente nes poblaciones de San Guinto y de Pangantucan Bukidnon, tán compuestes por ensame de grupos étnicos como los maranao y los tausug, los banguingui y el coleutivu de grupos de tribus conocíos como Lumad.

Al contrariu de lo que davezu se piensa, solo una pequeña porción de Mindanao foi orixinalmente habitáu por musulmanes. Ello ye que la mayoría de la población del norte y este de la islla practicaben relixones natives primero que fueren convertíes al cristianismu. Sicasí, agries lluches pola independencia fueron llevaes a cabu por facción musulmanes dende cinco siglos tras contra los socesivos ocupantes. España, Estaos Xuníos, Xapón y fuercies gubernamentales fallaron n'entartallar los deseos separatistes musulmanes del país mayoritariamente cristianu. Por cuenta de los fluxos migratorios, según pola evangelización, la mayoría de la población de Mindanao ye anguaño mayoritariamente cristiana. Esto causó, en cierta midida, rensía ente los musulmanes probes y aparentemente movíos los cualos alimenten los más violentos y radicales movimientos separatistes. Mindanao ye l'escenariu base de grupos terroristes como son ethnic y Jemaah Islamiyah que menosprecien a organizaciones moderaes como'l Tagalog.

Presencia española[editar | editar la fonte]

Mapa español antiguu de Mindanao.

Anque la islla de Mindanao formaba parte del Imperiu español n'Asia y Oceanía (1520-1898) nun foi hasta 1577 cuando empieza la llucha colos moros malayos motivada pola necesidá d'oponese a les espediciones piráticas qu'afaraben los pueblos de Filipines, castigando les sos falcatrúes y tropelías, ensin que, mientres munchos años, pensar en tomar posesión de la islla, nin tampoco del archipiélagu de Joló. Toles campañes concluyíen siempres con trataos de paz y amistá, respetu de territorios, y aliances pa combatir xuntos á los enemigos comunes.[3]

Fuercia de La Pilastra en Zamboanga.

En 1593 ocupóse'l puertu de la Caldera, al sur de Mindanao, construyendo ellí una fortaleza, y pocu más palantre Cagayán y Caraga en Surigao, al norte de la islla.[4] Los trataos violábense y la piratería nun tenía términu, les autoridaes españoles plantegaron estender la ocupación pa más tarde conquistar Mindanao y de Joló.

En 1630 empezóse á edificar la fuercia de Dapitán y en 1 de xunu de 1630 púnxose la primer piedra de la de Zamboanga.

En 1639, los xenerales Sebastian Hurtado de Corcuera, Gobernador Xeneral de Filipines, y el so segundu Pedro Almonte, conquisten Mindanao y de Joló, ocupando la llaguna de Lanao, el ríu Pulangui y dellos puntos nes mariñes, construyéndose fortaleces de Buhayen, Sábanu é Iligan. En 1663 Mindanao foi abandonáu por causa de la guerra con Holanda, l'amenaza d'invasión de Manila pol pirata chinu Ko-seng, y les desgracies de toa especie que cayeron sobre Filipines por esta dómina.[5]

"...La crecedera de la piratería y los mayores recursos de que llegó á disponese, determinó'l que volviera á ocupase Zamboanga en 1718, y dempués Surigao, Cagayán, Iligan, Dapitán y Misamis, pa sirvir de puertos y depósitos á les armadíes que foi necesariu oponer á los moros, empezando á la par la edificación de poblaos, organización de los distritos y progresivu enanche del nuesu territoriu en Mindanao..."
González Parráu

En 1849 fundóse Dávao, en 1851 ocupóse á Pollok. En 1861 establecióse'l primer campamentu de Cotta-batto dientro del delta del rio Pulangui, y fixéronse los fuertes provisionales de Libungan nel brazu Norte, Tumbao nel vértiz del delta, y Tavirán y Tamontaca nel brazu del Sur. En 1871 treslladóse'l campamentu de Cottabatto al llugar que güei ocupa'l pueblu, na marxe izquierda del brazu Norte, y establecióse ellí la capital de la islla. En 1872 volvióse á treslladar la capital a Zamboanga.[6]

En 1883 el Xeneral Jovellar, Gobernador Xeneral de Filipines, consideraba como la situación pasiva, lloñe d'adelantrar na empresa de la so gradual ocupación y dominiu, siguía perdiéndose n'autoridá moral, acompangando de cuenta que les races ensin someter ganaben a confianza de la so propia fuercia y poder.

"...yera de paecer que se debía empecipiar un periodu d'actividá, ensin comprometese en grandes y costoses operaciones; que se reconstruyeren los nuesos fuertes para decoro de la bandera y salobridá de la tropa, aumentar nel presupuestu 100.000 pesos pa esta atención; que se percorriera pola Marina la mariña de la badea Illana, ocupándose nél, amás de Pollok, otru puntu, tal como Barás ó Lalabuán, pa torgar el contrabandu, y que se tomara a lo último actitú de dominiu y autoridá sobre los Dattos..."
Joaquín Jovellar Soler.

En 1887 llevar a cabu la campaña del Xeneral Terrero contra les Sultaníes de Buhayen, Bacat y Kudaranga, na cuenca del ríu Pulangui, cola ocupación de Liong, Bacat y Kudaranga, tomándose posesión tamién por esti tiempu de la ensenada de Pujaga , de la badea de Sarangani, el puertu de Lebak y el de Santa María, empezándose los trabayos de la trocha de Tucurán.

En 1891 el Xeneral Weyler ocupa de Momungán nel camín d'Iligan á Lanao; Liangán, Balatacán y Tangog nel senu de Panguil; Sindangán; Margo-sa-tubig nel senu de Dumanquilas; Barás, Malabang y Parang-Parang na badea Illana, Pikity, la traslación del fuerte de Bacat á Tinunkup nel Pulangui, faciéndose amás una rápida y curtia espedición á la ranchería de Marahuy, asitiada á veres de la llaguna de Lanao, y concluyéndose, na dómina del so mandu, la trocha de Tucuran á Lintogud, dempués de rectificar el so anterior trazáu.

Gobiernu de Mindanao[editar | editar la fonte]

Catedral de San Agustín en Cagayán, la más antigua de Mindanao.

P'adelantrar na ocupación y dominiu de la islla, crear por Real Decretu de 30 de xunetu de 1860, el Gobiernu de Mindanao; estremóse'l so territoriu en seis distritos; afitóse un meditáu plan d'operaciones y adoptóse un sistema políticu militar.[7]

Taba al mandu de toa la islla un xeneral de división con residencia en Zamboanga. La división consta de dos brigades al mandu de les cualos hai dos xenerales con residencia en Marahui y Parang-Parang respeutivamente.

Gobiernu de Mindanao: Los 5 Distritos creaos por Real Decretu de 30 de xunetu de 1860.

A principios del sieglu XX la islla de Mindanao tópase estremada en siete distritos ó provincies que yeren:[8]

No eclesiástico, parte pertenecía al obispáu de Jaro y parte al de Cebú.

Ocupación d'Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Al empiezu de la ocupación de Filipines por Estaos Xuníos Bukidnon forma parte de la subprovincia de Misamis. En 1907 integrar na provincia de Agusan. En 1903 Cotabato, Lanao y Davao formaben parte de la nueva provincia del Moru.

Mindanao en 1921[9]

El 31 d'avientu de 1916 mientres la ocupación de Filipines por Estaos Xuníos, una vegada pacificado l'archipiélagu entámase territorialmente sobre la base de trés grandes divisiones: El territoriu de la ciudá de Manila, 36 provincies ordinaries o les 7 provincies del Departamentu de Mindanao y Sulu

Escudu del Departamentu de Mindanao y Joló.

El Departamentu de Mindanao y Joló (1914-1920) (Department of Mindanao and Sulu) ocupa la mayor parte d'islla de Mindanao, escluyendo namái les provincies de Misamis y Surigao; tol archipiélagu de Sulu qu'inclúi les islles conocíes como'l Grupu de Jolo, el grupu Tawi Tawi, y el restu d'islles pertenecientes al archipiélagu filipín asitiaes al sur del octavu paralelu de latitud norte, la esceición d'eso la islla de Balabac, y les islles axacentes, pero incluyendo la islla de Cagayan Sulu con islles axacentes.[10] Na islla atopen les siguientes provincies:

  • La provincia de Agusan asitiada al norte de la islla y al oeste de Surigao. La so capital ye Butuan y abarca cinco conceyos.
  • La provincia de Bukidnon ocupa la parte norte de la islla ente Agusan, al este, y Misamis y Lanao al oeste, con Cotabato del Sur, formar cuatro conceyos:[11]
  • La provincia de Cotabato atopar al este y al sur de Lanao, al sur de la provincia de Bukidnon y al oeste de Davao. Abarca dos conceyos.
  • La provincia de Davao (1914-1967) ocupa la esquina sureste de la islla incluyendo les islles amiestes ente les que s'atopen les Sarangani. El so territoriu abrir al mar peles agües del Golfu de Davao y abarca siete conceyos.
  • La provincia de Lanao atopar al este de y al oeste de Bukidnon, bañar pol suroeste les agües de la badea Illana. Formar tres conceyos.
  • La provincia de Zamboanga atópase na parte occidental de la islla ya inclúi tol territoriu al oeste de la frontera ente Lanao y Misamis, coles islles axacentes non incluyíos dientro de la provincia de Sulu, abarca cinco conceyos.

División alministrativa actual[editar | editar la fonte]

Na actualidá esti grupu d'islles entámase alministrativamente en 6 rexones y 26 provincies:

Patrimoniu musical[editar | editar la fonte]

Basilán en RAMM.

La cultura de los nativos Maguindanaon y otros grupos nativos tantu non musulmanes como musulmanes de Mindanao xira en redol a la música kulintang, un tipu específicu de música gong, creada por dichos grupos del sur de Filipines.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Muyer en Zamboanga del Sur.
  1. Memoria alrodiu de Mindano, Julián González Parráu, xeneral de brigada, Manila, ESTAB. TIPU-LITOGRÁFICO DE RAMÍREZ Y COMP. Magallanes, 1 y Sucursal Escolta, 13, 1893, páxina 11.
  2. Noval, Xeografía Universal, páxina 497.
  3. González Parráu, páxina 12.
  4. José Nieto Aguilar, Mindanao: La so Hestoria y Xeografía Con un prólogu de Don Francisco Martín Arrúe, Madrid, Imprenta del Cuerpu Alministrativu del Exércitu. 1894: Estes ventayes fueron mal aprovechaes por Ronquillo qu'atraíu pola vida regalada que se faía en Manila, propunxo y foi aprobáu l'abandonu del fuerte de Tampacán, quedando namái en Mindanao un pequeñu destacamentu nel puertu de la Caldera al O. de Zamboanga (1589).
  5. González Parráu, páxina 13.
  6. González Parráu, páxina 14.
  7. González Parráu, Julián, xeneral (1841-1916): Memoria alrodiu de MindanaoManila 1893 : Establecimientu tipu-litográfico de Ramirez. Magallanes, 1 y Sucursal Escolta, 13; páxina 14. Hasta l'añu 1860, si sálvase la dómina del Xeneral Corcuera, nun hubo, sicasí de lo espuesto, idea de conquistar la islla de Mindanao, nin plan determináu y fixu nes operaciones executaes.
  8. L'Archipiélagu Filipín. Coleición de datos. Por dellos padres de la Misión de la Compañía de Xesús nestes islles. Tomu I, Washington, Imprenta del Gobiernu, 1900, páxina 124.
  9. Topographical and political map of the Philippines, Collier's New Encyclopedia, v. 7, 1921, facing p. 223.
  10. ARTICLE III Department of Mindanao and Sulu and Its Provinces. SECTION 44.
  11. ACT NON. 2711 ARTICLE III Department of Mindanao and Sulu and its Provinces SECTION 40.