Malpartida de la Serena

Coordenaes: 38°40′28″N 5°38′24″W / 38.6744°N 5.6399°O / 38.6744; -5.6399
De Wikipedia
Malpartida de la Serena
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Malpartida de la Serena (es) Traducir Manuel Gallego García
Nome oficial Malpartida de la Serena (es)[1]
Códigu postal 06440
Xeografía
Coordenaes 38°40′28″N 5°38′24″W / 38.6744°N 5.6399°O / 38.6744; -5.6399
Malpartida de la Serena alcuéntrase n'España
Malpartida de la Serena
Malpartida de la Serena
Malpartida de la Serena (España)
Superficie 26.3 km²
Altitú 479 m
Llenda con Castuera, Esparragosa de la Serena, Zalamea de la Serena y Quintana de la Serena
Demografía
Población 524 hab. (2023)
- 290 homes (2019)

- 266 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia de Badayoz
0.05% de Estremadura
0% de España
Densidá 19,92 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
malpartidadelaserena.es
Cambiar los datos en Wikidata

Malpartida de la Serena ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Situación[editar | editar la fonte]

Asitiáu na contorna de La Serena, nuna zona de plantíos agrícoles y estensiones ganaderes, ta tipificado como villa.Antes perteneció a castuera hai 400 años pero llograron independizase pagándo-y al rei una tasa.

Pertenez al Partíu xudicial de Castuera.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Ye de la dómina de la fundación de Malpartida de la Serena de la que se caltienen testimonios sobre los oríxenes del nome que se-y dio al pueblu:

  • N'unu d'ellos afírmase que'l nome de Malpartida vien-y por cuenta de que la fundación del pueblu fixo sobre una alquería o quinta heredá d'un caballeru d'apellíu Malpartida.
  • Polo que consta nel otru, sostiense que «...ciertu caballeru dueñu y señor d'un cortixu o quinta qu'había nesti sitiu, que partiéndose dende equí pa les conquistes d'Andalucía col rei Alfonsu X El Sabiu, matáron-y a los primeros alcuentros, d'onde dicíen “mal partida tuvo”, y fundándose la población llamar Malpartida...»

Historia[editar | editar la fonte]

A pesar de la falta de fontes históriques, conócense distintos datos sobre la hestoria d'esta villa estremeña.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Los primeros afayos d'actividá humana dientro del actual términu municipal de Malpartida de la Serena habría qu'asignalos posiblemente al periodu denomináu achelense dientro del Paleolíticu Inferior,[2] carauterizáu pol desenvolvimientu d'un instrumental líticu de gran tamañu compuestu fundamentalmente por bifaces, fendedores, raederes, que se correspondería a un grupu humanu denomináu por dellos autores como preneardental. Dalgunos de dichos preseos atopáronse en terraces de dellos importantes ríos como'l Guadiana.

A la dómina posterior del Neolíticu, que se desenvolvería na Península Ibérica dende'l 5 000 al 3 000 e. C., corresponderíen los afayos de delles piedres apolazaes. La teunoloxía de la pulimentación d'orixe neolíticu perduró igualmente mientres el Calcolíticu (del IV mileniu e. C. al los entamos del II mileniu e. C. nel territoriu peninsular) y la Edá del Bronce (dende empiezos del II mileniu e. C. hasta'l 800-700 e. C.) polo cual nun se puede refugar el so presumible allugamientu nestos periodos más recién.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Mientres la segunda guerra púnica nel sieglu III e. C., sol mandatu d'Augustu, créese que los habitantes prerromanos de la zona fueron sometíos polos romanos.

Los romanos fixeron diverses divisiones territoriales en Hispania, nome que dieron a la Península Ibérica. Nel 197 estremar en dos provincies:

  • Hispania Citerior
  • Hispania Ulterior, correspondiendo l'actual llocalidá de Malpartida de la Serena y el so términu a esta postrera. Darréu nel mandatu d'Augustu (finales del s. I e. C.) la Hispania Ulterior subdividir en dos nueves provincies, la Baetica con capital en Corduba y la Lusitania con centru en Augusta Emerita (Mérida), pasando Malpartida de la Serena a ser parte d'esta provincia.

No que se refier a restos arqueolóxicos d'esta dómina, la villa de Malpartida de la Serena tien escasos. Un casu son les llábanes funeraries que pueden contemplase en distintos llugares del conceyu. La meyor caltenida ye la que sirve de dintel d'una casa de la cai José Antonio, nº 32 y que taba dedicada a Lucila Norba. Tien de citase coles mesmes la que tien inscritu'l nome de Cornelia Marcelia y que s'asitia nestos momentos na Plaza d'España, tres les obres de remodelación que se llevaron a cabu en 1995, dempués de pasar dellos años a la fin de callar Corazón de Jesús. Amás esiste otra, al igual que l'anterior, emplazada na Plaza d'España, que lleva impresa la dedicatoria a Cornelio Equín. Amás de llábanes, cabo la posibilidá de que dellos sillones de piedra que se guarden na casa de la panadería sían triclinios romanos (divanes pa comer).

Edá Media[editar | editar la fonte]

El dominiu islámicu empezó nel 711 cola conquista musulmana de la península ibérica que dio llugar a la fin del Reinu visigodu y terminó cola cayida del Reinu Nazarí de Granada, últimu estáu musulmán peninsular, en 1492 mientres el mandatu de los Reis Católicos.

Les escases manifestaciones de lo musulmano en Malpartida de la Serena amenorgar a una serie de topónimos que persistieron nel tiempu y recuerden aquella dómina, tales como la Cai Mora nome dau d'antiguo a callar Corazón de Jesús, tal como consta nos Llibros de Rexistru de nacencies y fallecimientos del Rexistru Civil d'esta población; el Cuetu Moru», onde s'asitia'l depósitu de l'agua qu'abastez a la llocalidá y otros que se pierden metanes lleendes que faen referencia a ayalgues antigües como s'esprende del dichu popular «paparuco» -xentiliciu de Malpartida de la Serena-: «Sierra del Oru, fonte Albalá, que riques tán».

L'actual nucleu de población de Malpartida de la Serena, tal como lo conocemos güei, tien los sos oríxenes no que se denomina como la Reconquista, la llarga llucha que se dio dende'l sieglu VIII al XV ente los reinos cristianos y musulmanes.

Según les noticies que se tienen, la fundación de l'actual llocalidá de Malpartida de la Serena efectuar escontra 1256, sobre unes alqueríes presistentes, y ye atribuyida al Maestre de la Orde d'Alcántara García de Barrantes. Asina pos la llocalidá quedó incluyida na xurisdicción del Prioratu de Magacela, como aldega dependiente de Benquerencia.

Edá Moderna y Contemporánea[editar | editar la fonte]

El monumentu más sobresaliente del pueblu ye la ilesia dedicada a La nuesa Señora de l'Asunción, patrona de Malpartida de la Serena. Esti templu que se construyó ente fines del sieglu XV y el sieglu XVI y asítiase na Plaza d'España. El 2 de cctubre de 1715 tien llugar un acontecimientu históricu pa la Villa de Malpartida de la Serena, naz y ye bautizáu na parroquia'l más pernomáu malpartidense, Doménico Antonio Caracciolo, Marqués de Villamaina (Italia).

A la cayida de la Dictadura de Franco la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, entós conocíu como Malpartida. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Castuera.[3] Nel censu de 1842 cuntaba con 426 llares y 1546 vecinos.[4]

Guerra Civil Española[editar | editar la fonte]

Mientres la Guerra Civil Española tuvo llugar en Malpartida unu de los fechos más rellataos poles persones que lo vivieron, la esplosión de la parte cimera de la torre de la Ilesia. Queda constatación documental de tal sucesu per mediu d'una inscripción nel llibru de Rexistru de Fallecimientos perteneciente al Rexistru Civil de Malpartida de la Serena, onde se da cuenta de la muerte d'una persona en dichu fechu, Eduardo Chavero Grande, natural d'esta llocalidá, de 27 años d'edá, que finó'l 24 de xunetu de 1936, según anótase, «na Torre de la Ilesia d'esta villa por cuenta de un esbarrumbamientu por una esplosión de dinamita».

Prosiguiendo coles operaciones militares, polo que se refier a Estremadura, l'exércitu del Sur, mandáu por Franco conquistó ente agostu y setiembre de 1936 la mayor parte del territoriu estremeñu, quedando namái en manes republicanes la parte oriental de la provincia de Badayoz, fundamentalmente les contornes de la Serena -na que s'inclúi Malpartida de la Serena- y la Siberia y dellos pueblos del este de la provincia cacereña, calteniéndose'l frente ensin variaciones significatives hasta xunetu de 1938.

La llinia del frente de guerra quedó establecida en redol a les poblaciones de Peraleda del Zaucejo, Zalamea de la Serena, Higuera de la Serena, Valle de la Serena, Don Benito, Mengabril, Medellín, Navalvillar de Pela, Casas de Don Pedro, Valdecaballeros y Alía, toes elles poblaciones controlaes por tropes republicanes.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial católica so l'advocación de Nuesa Señora de l'Asunción, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[5]

Fiestes[editar | editar la fonte]

La Jira[editar | editar la fonte]

Coincidiendo col final de la Selmana Santa, el martes de Pascua los ciudadanos de Malpartida concentrar na zona del ríu Guadalefra pa realizar una comida campestre. De normal establécense grupos de xente según la so edá, qu'esfruten d'una comida campestre constituyida la mayoría de vegaes por carnes y alimentos fechos al fueu del campu.

Romería de San Isidro[editar | editar la fonte]

Cada 15 de mayu celébrase la tradicional romería de San Isidro Llabrador. Ye un acontecimientu festivu importante en Malpartida de la Serena. Dende primeres hores concentrar na plaza y la so contorna xarrés. Dempués, tol pueblu dirixir cola imaxe del so Santu escontra la ermita, de construcción recién y asitiada na paraxa denomada «devesa de Malpartida» a 2 km de la llocalidá. Mientres la procesión los romeros entonen cantares populares y relixoses. Tres la misa patronal, otorgar los premios a los meyores xarrés presentaos. El restu del día destinar al esfrute, d'ensundiosos alimentos típicos de la gastronomía romera (chuletes, tortielles de pataques, güevos rellenos, etc) so la solombra de les numberoses encines que s'atopen nel llugar. Pela nueche, el Conceyu entama una verbena, amenizada por una orquesta.

Tou ello vese acompañáu por una enorme paella campera preparada pol Conceyu, vieno de pitarra, xamón de pata negra y quesu de La Serena.

Selmana cultural[editar | editar la fonte]

Celebrada del 15 al 18 d'agostu, dende 1995, realícense actividaes como teatru y esposiciones (pictóriques, escultóriques, artesanales, fotográfiques, etc.)

La nuesa Señora de l'Asunción[editar | editar la fonte]

Del 6 al 9 de setiembre son les fiestes del pueblu, dedicaes al so patrona, La nuesa Señora de l'Asunción. Mientres estos díes produz el torna de munchos emigrantes, qu'aprovechen la festividá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Estos preseos al nun ser atopaos nun xacimientu onde pudiera comprobase la so antigüedá por aciu los estratos xeolóxicos nun hai opción a establecer una cronoloxía precisa, sinón relativa en función a la so tipoloxía y teunoloxía, y taríen rellacionaos cola manera de vida de los grupos humanos paleolíticos, que vivíen esencialmente de la caza (bifaces para despedazar animales cazaos; raederas p'alisar o apolazar pieles; fendedores, pa cortar...).
  3. Cervantes Virtual [1]
  4. Conceyu Códigu INE-06-078.[2]
  5. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies [3]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]