Archidiócesis de Mérida-Badayoz

De Wikipedia
Archidiócesis de Mérida-Badayoz
archidiócesis metropolitana católica romana (es) Traducir
Llocalización
Sede Badayoz
Direición España
Historia
Fundación28 xunetu 1994
Organigrama
Presidente Celso Morga Iruzubieta
Bolsa de valores Provincia Eclesiástica de Mérida-Badajoz (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La archidiócesis de Mérida-Badayoz (en llatín: Archidioecesis Emeritensis-Pacensis) ye una xurisdicción eclesiástica de la Ilesia católica n'España. Ye la archidiócesis metropolitana de la provincia eclesiástica de Mérida-Badayoz con dos diócesis sufragáneas: Coria-Cáceres y Plasencia.

La xurisdicción de la archidiócesis entiende conceyos de la provincia de Badayoz.

La sede episcopal de Mérida-Badayoz foi establecida'l 12 d'ochobre de 1994 col nome de «Archidiócesis de Mérida-Badayoz». D'esta manera restituyíase la perantigua sede arzobispal de Emerita Augusta (Mérida), a la que se-y sumaba'l ricu legáu del obispáu de Badayoz.

L'actual arzobispu metropolitanu, monseñor Celso Morga Iruzubieta, foi nomáu'l 8 d'ochobre de 2014 como arzobispu coaxutor con derechu a socesión, tomando posesión de la archidiócesis el 21 de mayu de 2015 en Badayoz. La sede titular del arzobispu atopar na S. I. Catedral Metropolitana de San Xuan Bautista de Badayoz y na S.I. Concatedral Metropolitana de Santa María la Mayor de Mérida, ciudaes que constitúin les capitales archidiocesanas.

El patronu de l'Archidiócesis ye san Xuan Bautista.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

La historia de la archidiócesis remontar a l'antigua Emérita Augusta, (actual Mérida), perimportante sede arzobispal en dómina visigoda, anque desaperecida mientres munchos sieglos.

La sede arzobispal de Mérida[editar | editar la fonte]

Les primeres comunidaes cristianes estables apaecen abondo enraigonaes en Lusitania yá nel sieglu III. La carta de san Cipriano al cleru y pueblu d'Emérita Augusta (255-257) ye'l documentu más antiguu sobre la Provincia Metropolitana de Lusitania. Con capital n'Augusta Emérita, tuvo como diócesis sufragáneas a la sedes de: Pax Iulia (Beja), Olissipo (Lisboa), Ossonoba (Algarve), Idigitania o Egitania (actual Idanha-a-Velha), Conímbriga (Coimbra), Bisseon (Viseu), Lameco (Lamego), Caliabria (¿?), Ebora Liberalitas Iulia (Évora), Salmántica (Salamanca), Ábula (Ávila), Cauria (Coria) y Numancia (Zamora), de les que solamente Caliabria ufierta duldes sobre la so llocalización.

De la dómina en que Mérida foi cabeza d'esta estensa archidiócesis caltiénense noticies bien esporádiques de los sos arzobispos. Nel sieglu III empieza la serie de metropolitanos emeritenses con Marcial (¿-255), depuestu polos sos propios feligreses qu'asitiaron nel so llugar a Félix (255?).[2]

Nel sieglu IV apaez el pontificáu de Liberio qu'asistió al Concilio d'Elvira (311) y al d'Arles (314). Foi'l primer arzobispu de Mérida dempués del Edictu de Milán promulgáu por Constantino'l Grande (313). Asocedió-y Florentino, de quien se caltienen pocos datos. Escontra finales d'esta centuria asítiase'l pontificáu d'Idacio, qu'escorrió xunto col Obispu Itacio de Oxonoba, al herexe Prisciliano y a los sos partidarios (384-400) hasta consiguir la so condena a muerte. Esto causó-y un duru enfrentamientu colos sos feligreses, que terminaron per deponer -y. Siguen Patruino (385-402) y Gregorio, citáu nuna de la Decretales d'Inocencio III. La ocupación de Hispania polos pueblos xermánicos nun afectó a la sede arzobispal, que foi respetada.

Sigue la socesión con Antonio (445-449), que llucha contra maniqueos y priscilianistas; y Zenón (c 483), Vicariu Apostólicu n'España. San Paulo de Mérida (530-560), médicu d'orixe griegu, promovíu a la Sede Arzobispal yá nel sieglu VI y que'l so llargu pontificáu foi unu de los más comprometíos pola llucha contra los herexes arrianos, mayoritarios na diócesis. Acomuñó a la Sede al so sobrín San Fidel, que-y asocedió al morrer.

A Fidel asocedió-y na Siella Metropolitana la relevante figura de San Maussona, el más destacáu de los arzobispos de Mérida y una de les personalidaes más notables de la so dómina. Sufrió persecución per parte del rei Leovigildo por que se fixera arrianu; aconseyó al príncipe Hermenegildo, convertíu al catolicismu, y asistió al III Concilio de Toledo (589), nel que'l rei Recaredo abjuró de la herexía arriana y convirtióse al Catolicismu.

Sede metropolitana de Mérida.

A este asocedieron na Siella metropolitana, mientres el sieglu VII: Inocencio (606-616); Renovato (616-632); Esteban I (632-637) que tuvo nel IV Concilio de Toledo; Oroncio (638-653) qu'asistió al VII y VIII Concilios de Toledo; Profirio (666); Festo (672); Esteban II (680-684) que asitió al XIV Concilio de Toledo; un Zenón, que'l so pontificáu créese tuvo llugar nel sieglu V; Máximu (688-693), y Ariulfo, postreru de los metropolitanos que correspuende a dómina visigoda, yá que n'el so pontificáu produció la invasión y ocupación de Lusitania polos musulmanes.[3]

Esta ocupación de Mérida polos bereberes africanos (714) sol mandatu de Mussa-Ibn-Nusair nun tuvo de significar una rotura na llinia de socesión de los arzobispos emeritenses. Entá so la dominación musulmana mentar a Arulpho (862), citáu por San Eulogio de Córdoba como unu de los asistentes al Concilio d'aquella ciudá convocáu pol Emir Abd-Al-Ramán II. N'este concilio tratóse como los martirios voluntarios de los mozárabes, abellugándose na fortaleza de Bathalios (Badayoz) so la proteición del rei Ibn-Marwan Al Yilliqui, muladí que se sublevara contra l'Emir cordobés.

Yá nun sería hasta'l sieglu XII (1119) cuando'l papa Calixto II, al crear la Provincia Metropolitana de Santiago de Compostela, treslladó a ella tolos derechos y privilexos, según les sedes sufragáneas del arzobispáu emeritense hasta que se reconquistara Mérida y repunxérase la so Siella Arzobispal. Esta circunstancia producir en 1228, cuando'l Rei de Lleón Alfonso IX tomó la ciudá al poder musulmán; pero'l fechu de que collaboraren col monarca lleonés l'arzobispu de Santiago, Bernardo, y el Maestre de l'acabante crear Orde de Santiago, fizo que nengún de los dos tuviera dispuestu a restablecer la Sede Metropolitana.

El papa Gregorio IX aportunó na restauración de la Sede de Mérida (Bulda del 29 d'ochobre de 1230) al arzobispu Bernardo, quien dio cumplimientu a les esixencies del Pontífiz, nomando a Alfonso, porcionario de la Ilesia de Santiago, como obispu de Mérida, pero sería anuláu'l so nomamientu a los pocos meses pol mesmu arzobispu. Y con el fin d'evitar una nueva restauración, venció Mérida y la so tierra a los Caballeros de la Orde de Santiago, qu'establecieron nella'l Provisorato de la Provincia de Lleón de felicidá Orde.

La sede episcopal de Badayoz[editar | editar la fonte]

La historia de la diócesis de Badayoz remontar al sieglu X, cuando, sol Califatu de Córdoba, nómense obispos baicienses como Theudocutus (904); Iulius (932), en dómina de Abd-Al-Raman II En-Nassir y Daniel (1000).

Sede metropolitana de Badayoz

Tres la invasión musulmana, la sede episcopal pacense restaurar nel sieglu XIII gracies a la bulda del papa Gregorio IX. Sicasí, nun sería hasta'l reináu d'Alfonsu X, El Sabiu, cuando se creara en Badayoz un cabildru catedraliciu, colos sos privilexos, y determinárase una circunscripción territorial propia, dixebrada de la xurisdicción de les órdenes de Caballería, pola Bulda del Papa Alejandro IV (1255) que nomó obispu de la diócesis a Fray Pedro Pérez.

L'área territorial diocesana de la Sede Pacense foi mientres sieglos bien pequeña, yá que s'estendía nuna pequeña franxa estrecha sobre la frontera portuguesa, dende Alburquerque hasta Zafra y Fregenal de la Sierra. L'acontecimientu históricu más relevante pa esta diócesis foi la publicación de la Bulda “Quo Gravius” (1873), del papa Pío IX, pola cual suprimíense los Prioratos de les Órdenes Militares de Santiago (Llerena) y de Alcántara (Magacela y Zalamea de la Serena), que los sos peramplios territorios xurisdiccionales quedaron, na so gran mayoría, integraos na Diócesis de Badayoz; colo cual aumentaría en más de cinco veces la so superficie territorial y la so población.

Yá nel sieglu XX, modificar de nuevos les sos llendes diocesanes por un Decretu de la Sede Apostólica (1958) qu'amestó al Obispáu de Badayoz l'Arciprestalgu de Castuera, que venía perteneciendo al de Córdoba, según dellos pueblos de la Diócesis de Coria. Sicasí, perdió'l Arciprestalgu de Montánchez, que quedó amestáu a la Sede Cauriense.[4]

Con estos cambeos la Diócesis de Badayoz quedó con una estensión de 17.396 quilómetros cuadraos, y una población averada de seiscientos mil habitantes, que representen práuticamente la totalidá de la provincia de la Baxa Estremadura.

La restitución de la archidiócesis metropolitana[editar | editar la fonte]

A lo último, el día 28 de xunetu de 1994, el papa Xuan Pablo II, pola Bulda Universae Ecclesiae sustinentes crea la nueva Provincia Eclesiástica de Mérida-Badayoz, qu'entiende a los trés diócesis estremeñes: Badayoz, Coria-Cáceres y Plasencia. La de Badayoz xunir a la de Mérida y foi alzada a archidiócesis metropolitana. El primer arzobispu de la nueva Sede Metropolitana foi Antonio Montero Moreno, que toma posesión de la Archidiócesis nel actu d'execución de dicha Bulda, nel teatru romanu de Mérida, el día 12 d'ochobre de 1994. Al actu asistieron 15 prelaos españoles, el nunciu Lajos Kada y 4500 persones, xunto con autoridaes civiles d'Estremadura.[5]

Gobiernu Eclesiásticu[editar | editar la fonte]

Celso Morga Iruzubieta, actual arzobispu

La archidiócesis de Mérida-Badayoz ye dirixida pol arzobispu de Mérida-Badayoz, encargáu de l'alministración de la archidiócesis como parte de la curia archidiocesana.

Monseñor Celso Morga Iruzubieta, actual arzobispu metropolitanu, foi nomáu'l 8 d'ochobre de 2014 como arzobispu coaxutor con derechu a socesión, tomando posesión de la archidiócesis el 21 de mayu de 2015 en Badayoz. Recibió'l paliu arzobispal de manes del papa Francisco el 29 de xunu de 2015 en Roma, na festividá de los Apóstoles Pedro y Pablo xunto a otros 46 arzobispos del mundu.[6]

Episcopologio[editar | editar la fonte]

El 12 d'ochobre de 1994, créase la archidiócesis de Mérida-Badayoz. El so orixe atopar na diócesis de Badayoz, que la so sede episcopal foi xunida con Mérida pa ser alzada a archidiócesis. Sicasí, yá esistió hasta la conquista musulmana de la península ibérica, una sede metropolitana n'Emérita Augusta. La nueva sede arzobispal de Mérida-Badayoz tuvo gobernada por 3 prelaos, que son:

Hasta la fecha, monseñor Santiago García Aracil foi l'arzobispu que más tiempu ocupó la cátedra episcopal, con 11 años de serviciu pastoral.

Territoriu[editar | editar la fonte]

La archidiócesis de Mérida-Badayoz ta asitiada nel oeste d'España, na Comunidá Autónoma d'Estremadura, tomando la provincia de Badayoz, quitando la zona de Don Benito que pertenez a la diócesis de Plasencia. Xeográficamente, atopar nel suroeste de la Pandu Central. Llenda al norte cola provincia de Cáceres, al oeste con Portugal, al este con Castiella-La Mancha (con Ciudá Real) y al sur con Andalucía (con Córdoba, Sevilla y Huelva). La xurisdicción del arzobispáu toma aproximao 37.457 km²,[7] qu'abarca'l territoriu de 133 conceyos.[8]

La archidiócesis llenda pel norte coles diócesis de Plasencia y Coria-Cáceres, pel oeste cola archidiócesis de Évora (Portugal), pel este cola archidiócesis de Toledo y pel sur cola archidiócesis de Sevilla y les diócesis de Córdoba y Huelva.

La ciudaes de Mérida y Badayoz, que'l so nome asume l'arzobispáu, son les capitales archidiocesanas, y como tal, alluga les curias arzobispales y les catedrales.

Provincia eclesiástica[editar | editar la fonte]

La provincia eclesiástica de Mérida Badayoz ta formada pola archidiócesis de Mérida-Badayoz -que ye la sede metropolitana- y les diócesis sufragáneas de Coria-Cáceres y Plasencia. Amás, l'arzobispu de Mérida-Badayoz ye elmetropolitanu de la provincia y tien autoridá llindada sobre les diócesis sufragáneas.[9]

Títulu Nome Periodu Destín
Antonio Montero Moreno 1994-2004 Eméritu
Santiago García Aracil 2004-2015 Eméritu
[[Celso

Morga Iruzubieta]]

2015-Pte. Nel cargu
Provincia eclesiástica de Mérida-Badayoz
Catedral Advocación Diócesis
Catedral de Badayoz Xuan el Bautista Mérida-Badayoz
Concatedral de Mérida Asunción de María Mérida-Badayoz
Catedral de Coria Asunción de María Coria-Cáceres
Concatedral de Cáceres Virxe María Coria-Cáceres
Catedral de Plasencia Asunción de María Plasencia

Anguaño, la provincia tien alredor de 578 parroquies, toma unos 37.457 km² onde habiten aproximao 1.127.560 de persones de les cualos el 98,03% son católicos.

Datos comparativos ente les diócesis de la provincia
Diócesis Alzada Área(km²) % C. Población total P.
Mérida-Badayoz[7] 17.405 98,5 597.300 217
Coria-Cáceres[10] Sieglu IV 10.052 98,8 251.160 161
Plasencia[11] 1189 10.000 96,8 279.100 200
Total 37.457 98,03 1.127.560 578
P.=Númberu de parroquies; % C.=Porcentaxe de católicos;

División pastoral[editar | editar la fonte]

Pa efeutos de la so organización interna y la provisión de los servicios pastorales a los fieles, la archidiócesis ta estremada n'arciprestalgos entendíos en cinco vicaríes episcopales de zona.

Tres la reestructuración del territoriu diocesanu efeutuada pol preláu Celso Morga en 2015, la diócesis queda estremada nes siguientes vicaríes:[12]

Estadístiques[editar | editar la fonte]

Según el Anuariu Pontificiu de 2013, la diócesis cuntaba con:[13]

Según cifres oficiales, mientres el cursu 2017-18, 5 seminaristes formar nel Seminariu Mayor diocesanu.[14]

Patronos[editar | editar la fonte]

El patronu de la archidiócesis ye San Xuan Bautista.[1]

Asina mesmu, dellos prelaos de la sede metropolitana llegaron a los altares; san Masona, san Fidel y san Paulo, arzobispos de Mérida y san Juan de Ribera, obispu de la sede badajocense.

Dende 2012, la mártir santa Eulalia ye Patrona de la Mocedá de la Archidiócesis.[15]

Sede Arzobispáu de "Mérida-Badayoz"[editar | editar la fonte]

Sede del Arzobispáu en Badayoz.

Según la Bulda Universae Ecclesiae sustinentes, "l'Arzobispu metropolita va poder morar tantu en Badayoz como en Mérida y establecer les oficines archidiocesanas n'unu y otru llugar".[16] Poro, Mérida y Badayoz, que los sos nome asume l'Arzobispáu, son les capitales archidiocesanas y como tal, alluguen les curias arzobispales y les catedrales.


Casa de Santa María, sede del Arzobispáu na ciudá de Mérida.

C/ Obispu San Juan de Ribera, 2. 06002, Badayoz[17]

Teléfonu: 924 222 847
Fax: 924 246 992
arzomeba@archimeridabadajoz.org
  • Casa de la Ilesia "San Juan de Ribera".

Avda. Manuel Saavedra Martínez, 2. 06006, Badayoz.[17]

Teléfonu: 924 247 750
Fax: 924 277 500


Anguaño, la mayor parte de les instituciones archidiocesanas atopar na ciudá de Badayoz, habilitándose la Casa de Santa María como sede del arzobispáu en Mérida.

C/ San Salvador, 3. 06800, Mérida.[ensin referencies]

Teléfonu: 924 317 054
cancilmeba @archimeridabadajoz.org


C/ San Salvador, 2. 06800 Mérida.[ensin referencies]

Archivos Eclesiásticos de "Mérida-Badayoz"[editar | editar la fonte]

Teléfonu: 924 201 461
archivodiocesao@archimeridabadajoz.org

Principales instituciones[editar | editar la fonte]

  • Sede del Arzobispáu en Mérida. San Salvador, 3. Mérida.
  • Palaciu Arzobispal de Badayoz. San Juan de Ribera, 2. Badayoz.
  • Cabildru metropolitanu de la S.I. Catedral de Badayoz. Plaza d'España, e/n. Badayoz.
  • Cabildru metropolitanu de la S.I. Concatedral de Mérida. Plaza de Santa María, e/n. Mérida.
  • Cáritas Diocesana de Mérida-Badayoz. Avenida d'Antonio Masa Campos. Badayoz.
  • Seminariu Metropolitanu de San Atón. Cañada de Sancha Brava. Badayoz.
  • Institutu Cimeru de Ciencies Relixoses "Virxe de Guadalupe". Ramón Albarrán, 36. Badayoz.
  • Colexu Diocesanu "San Atón". Avenida de Manuel Saavedra Martínez. Badayoz.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Archidiócesis de "Mérida-Badayoz", na Páxina web oficial: www.meridabadajoz.net http://www.meridabadajoz.net/archidiocesis/
  2. Camacho Macías, Aquilino (2006). La Antigua Sede Metropolitana de Mérida, páx. 54.
  3. Camacho Macías, Aquilino (2006). La Antigua Sede Metropolitana de Mérida, páx. 72-73.
  4. López López, Teodoro A.. Ultima andadura 1946-1993, páx. 495-509.
  5. Historia de la Archidiócesis - Arzobispado de Mérida-Badajoz. Arzobispado de Mérida-Badajoz. http://www.meridabadajoz.net/archidiocesis/historia/. Consultáu'l 7 de xunetu de 2017. 
  6. El Papa entregará el palio a Celso Morga el lunes. Hoy.es. 20150627072659. http://www.hoy.es/badajoz/201506/27/papa-entregara-palio-celso-20150627002807-v.html. Consultáu'l 7 de xunetu de 2017. 
  7. 7,0 7,1 Cheney, David M.. «Mérida-Badajoz (Archdiocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de xunetu de 2017.
  8. «Municipios de la diócesis de Mérida-Badajoz | CEE». Consultáu'l 7 de xunetu de 2017.
  9. «Organización y Gobierno de la Iglesia. Seición: Arzobispos». Catholic.net. Consultáu'l 18 de actubre de 2012.
  10. Cheney, David M.. «Coria-Cáceres (Diocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de xunetu de 2017.
  11. Cheney, David M.. «Plasencia (Diocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de xunetu de 2017.
  12. http://www.meridabadajoz.net/contauta/vicarias/
  13. Cheney, David M.. «Mérida-Badajoz (Archdiocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 16 d'abril de 2017.
  14. «Estadísticas de seminarios | CEE». Consultáu'l 16 d'abril de 2017.
  15. http://www.elperiodicoextremadura.com/noticias/merida/santa-eulalia-es-nombrada-patrona-juventud-extremadura_657817.html
  16. «La provincia eclesiástica de Mérida-Badajoz – CHDE Trujillo» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2018.
  17. 17,0 17,1 http://www.meridabadajoz.net/contauta/
  18. http://archivos.meridabadajoz.es/contauto.html

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Sánchez Herrero, José (Coord.), "Historia de les diócesis españoles: 11. Iglesias de Coria-Cáceres, Plasencia y Mérida-Badayoz", Madrid, BAC, 2014, 1ª, 1.191 pp. ISBN 9788422017189

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]