Navalvillar de Pela

Coordenaes: 39°05′00″N 5°28′00″W / 39.083333333333°N 5.4666666666667°O / 39.083333333333; -5.4666666666667
De Wikipedia
Navalvillar de Pela
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Navalvillar de Pela Manuel Sánchez Custodio
Nome oficial Navalvillar de Pela (es)[1]
Códigu postal 06760
Xeografía
Coordenaes 39°05′00″N 5°28′00″W / 39.083333333333°N 5.4666666666667°O / 39.083333333333; -5.4666666666667
Navalvillar de Pela alcuéntrase n'España
Navalvillar de Pela
Navalvillar de Pela
Navalvillar de Pela (España)
Superficie 251.2 km²
Altitú 368 m
Llenda con Acedera, Madrigalejo, Logrosán, Puebla de Alcocer, Esparragosa de Lares, Orellana de la Sierra y Orellana la Vieja
Demografía
Población 4364 hab. (2023)
- 2240 homes (2019)

- 2184 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.65% de provincia de Badayoz
0.41% de Estremadura
0.01% de España
Densidá 17,37 hab/km²
Más información
Fundación 1418
Estaya horaria UTC+01:00
navalvillardepela.es
Cambiar los datos en Wikidata

Navalvillar de Pela ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura) y mancomunalmente a Vegas Altas.

El so términu municipal integra dos pedaníes, Obando y Vegas Altas.

Situación[editar | editar la fonte]

La población atopar al nordeste de la provincia de Badayoz. Considerar la puerta d'entrada a la contorna de La Siberia, pero nun forma parte d'ella. Ta asitiada al abellugu de la Sierra de Pela, que da-y nome. Pertenez al Partíu xudicial de Villanueva de la Serena. Tien una población que ronda los 5.000 habitantes.

Nel ámbitu comarcal, la llocalidá ye conocida familiarmente como Pela, y los sos naturales como "peleños".

Demografía[editar | editar la fonte]

Población de Navalvillar de Pela nel periodu (2000 – 2016)
2000 2005 2010 2015 2016
4.923 4.782 4.860 4.671 4.604

Historia[editar | editar la fonte]

Navalvillar de Pela, nel so allugamientu actual y con esta denominación, naz en 1418 cuando un grupu de vecinos pide permisu al Conceyu de Trujillo pa deslindar y amojonar el términu. Pero'l fechu fundacional de la población nel sieglu XV nun se debe entender como daqué absolutu. Con anterioridá, estes paraxes cuntaben con ocupación humana que diría variando col pasu de los tiempos.

El poblamientu d'estes sierres, dende tiempos prehistóricos, ta atestiguáu pola presencia de pintures rupestres esquemátiques na zona, como les de les cueves del "Fuexu de Pela".

Na Edá Antigua, el términu municipal pertenecía a los dominios de los vettones, pueblu ibéricu prerromanu. Los legaos d'esti pueblu son representaciones en bronce de exvotos animales y humanes a caballu. Nel so términu municipal, nel Cuetu de Cogolludo, xunto al ríu Guadiana, atópase la ciudá antigua de Lacimurga, asentamientu romanu sobre un pobláu íberu. Debió d'exercer como centru urbanu principal con una fuerte inflúi sobre una redolada rural na so contorna, onde s'alcuentren numberosos restos.

Villa romana de Lacimurga

Nes sos cercaníes tamién florió l'asentamientu romanu de Lacipea, atopándose tamién na so contorna, n'otru tiempu, los nucleos de Villavieja y San Isidro, esti postreru perteneciente al monesteriu de Guadalupe.

Como otres de la redolada, nos tiempos pasaos la población perteneció jurisdiccionalmente al conceyu de Trujillo, y no relixoso, a la Diócesis de Plasencia, en que'l so senu sigue. En 1594[2] formaba parte de la Tierra de Trujillo na Provincia de Trujillo.

Vieyes tradiciones falen de la esistencia nes sierres cercanes de fortificaciones Los Templarios templaries, de les que sicasí, nengún restu conocer na actualidá, tratando otres de coneutar cola llocalidá la figura, muerte y enterramientu del rei Pedru I de Castiella, llamáu "El Cruel", en lleenda que tamién se repite n'otros llugares de la redolada.

Navalvillar de Pela foi siempres pueblu de realengu (quitando unos años alredor de 1630 en que pasó a ser señoríu de don Juan de Orellana, situación a la que punxeron fin los mesmos vecinos mercándose a ellos mesmos col dineru qu'axuntaron y asina volvieron ser pueblu de realengu, nun dependiendo de nengún señor), lo que quier dicir que siempres pagó los sos tributos direutamente al rei. Esto ye unu de los calteres más importantes de la hestoria peleña, pos por cuenta de ello nunca hubo grandes señores na llocalidá y per ende nun dexaron castiellos nin grandes palacios como heriedu.

Grandes sucesos asocedieron tamién mientres el sieglu XIX, como na Guerra de la Independencia o les Guerres Carlistes. Nestes postreres los detractores de Sabela II quixeron entrar en Pela tocando a degüello, al paecer porque ellí habíen perdíu unu de los sos cargamentos. Sicasí, gracies al entós daquella alcalde, Moreno Nozales, qu'asitió'l so cayáu nuna ponte como símbolu del atropellu que se diba a cometer, finalmente nun lo fixeron. Curiosamente dellos años dempués los vecinos mercaron toles rañas (casi'l doble del términu que teníen) con un dineru que nun se sabe d'onde salió.

Cola entrada del sieglu XX la llocalidá sufre los avatares de la dómina: derrompimientu de nueves tierres, plantíu d'olivares... El caciquismu, bien asitiáu n'Estremadura por estes feches, nun afectó tantu a Navalvillar de Pela por cuenta de la coleutividá de la propiedá y l'ausencia de grandes propietarios autóctonos.

  • Navalvillar de Pela na Guerra Civil: Dende'l principiu de la nuesa cruel guerra la provincia de Badayoz quedó controlada polos republicanos y la de Cáceres polos franquistes. Navalvillar de Pela cobra importancia por ser fronteriza y pasa a formar parte de la Bolsa Republicana de la Serena. Ye nos primeros meses de guerra cuando fueron quemaos los santos de la parroquia y dellos archivos de conceyu. Nel pueblu siempres convivieron persones de los dos bandos pero nun foi hasta'l 21 de xunetu de 1938 cuando finalmente los franquistes entraron na llocalidá dende Madrigalejo. Un grupu de republicanos vese obligáu a fuxir a la sierra onde permaneció hasta dempués del fin de la guerra.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ermita de San Antón: Antigua ilesia parroquial de la llocalidá construyida escontra la primer metá del sieglu XVIII. Cuntaba con cúpula, nave central y campanariu, estos dos últimos derruidos nos años ochenta por tar en ruines. Tres décades de desusu foi convertida n'ermita del santu más queríu d'esta bella llocalidá, San Antón Abá. Cuenta con dos formosos retablos y otros dos bóvedes, una de les cualos, la mayor, tien restos de pintures neoclasicistes.

Ermita de la Virxe de la Caridá: templu construyíu nel sieglu XVI, qu'alluga la talla de la patrona peleña. Tien un retablu restauráu apocayá.

Parque Periurbano de caltenimientu y ociu "Devesa de Moheda Alta": Zona habilitada pal ociu y el turismu ornitolóxicu. La Devesa de Moheda Alta, llugar onde tamién se realiza la romería del Llunes de Pascues, ye unu de los llugares de tol país onde más grullas concéntrense pel hibiernu por cuenta de les aptes condiciones qu'axunta: alimentu, descansu, espaciu... Amás atópense mui cerca zones pantanoses y de banzaos onde a les grúes gústa-yos dormir. El parque contién bungalows, restorán, merenderos, servicios, un centru d'interpretación, etc.

Ruines de la ciudá romana de Lacimurga: Asítiase na paraxa llamada cogolludo, zona bien conocida pola pesca del black bass y al qu'allega xente de toes llatitúes. La ciudá foi un asentamientu bien importante y merez ser visitada polos sos baños romanos y demás restos, pero tamién pola redolada, arrodiáu casi per toos llaos pel ríu Guadiana y con de vistes inigualables.

Paraxa natural "El Chorrero": Enclaváu en plenu centru de la Sierra de Pela, nel valle del so mesmu nome, ye un antiguu llavaderu del sieglu XVII posesor d'un manantial del que muncha xente recueye la so agua. La zona atópase habilitada con merenderos y barbacoes según con senderos por aciu los cualos puede xubise a zones con guapes vistes.

Monte Sierra del Bravo: Ye un parque protexío y afecho con merenderos y un abellugu forestal y tamién consta con senderos y con un mirador dende'l cual acolúmbrase la contorna de la Siberia y parte de la Serena.

La Sierra de Pela ta catalogada como Zona Especial de Proteición d'Aves.

Ilesia parroquial de Santa Catalina d'Alexandría, na Diócesis de Plasencia.[3] Terminar de construyir nel añu 1986 y sustitúi a l'antigua ilesia que se derrumbar en gran parte, denominándose la parte que permanez de pies, Ermita de San Antón. La nueva ilesia construyóse gracies al párrocu Juan José Gallego Palomberu, que foi'l promotor qu'animó a los feligreses y a los donativos de la xente del pueblu y de los profesionales qu'intervinieron na obra.

Fiestes[editar | editar la fonte]

La Encamisá 2015

La Encamisa o Carrera de San Antón: Navalvillar de Pela ye conocida n'Estremadura pola so famosa Encamisá, llamada tamién Carrera de San Antón, celébrase cada 16 de xineru, viéspora de San Antón.

Según la memoria popular, La Encamisá conmemora la histórica salvación de los peleños frente a los moros cuando éstos intentaron invadir el pueblu. Ésta llogróse a base d'encender fogueres y, con camises blanques y carreres de los sos caballos, llograron confundir a los invasores, que fuxeron creyendo que los naturales del pueblu yeren más grandes qu'ellos. A San Antón dedicó la salvación.

La fiesta tien, ente otros protagonistes, al caballeru, cola camisa blanca, pañuelu multicolor al pescuezu y otru que-y cubre la cabeza, termináu en picu a semeyanza d'un cascu de combate, y al caballu que porta'l famosu cobertor de yérbados. Ente fogueres encendíes, los caballeros empecipien la carrera a les 8 de la tarde del día 16 de xineru, víspores de San Antón, al son del tamboriteru que percuerre les cais de Pela por trés vegaes, xunto al abanderáu, la Cofradería y la Corporación.

La fiesta dura lo que tarden el Tambor y la Bandera en completar 3 vueltes al percorríu, y tolos participantes son agasayaos cola degustación de vinu de pitarra y los sos biñuelos.

Llunes de Pascua: Más conocíu como "Les Pascues". Ye la tradicional romería de Navalvillar de Pela. Nella tolos peleños, dirixir escontra la finca de Moheda Alta, yá sía al llombu de los sos caballos, en carruaxes o en remolques afataos debidamente con globos y ramasques. Una vegada ellí, esperen infinidá de puestos y atraiciones, amás de la yá tradicional "pachanga de julito", cola so mítica frase: "Esto ye una ruina" o la de " Somos como una ONG, perdemos dineru pero ganamos amistaes". Mientres tol día y en redol a les encines, los grupos saquen les sos meses nes que pueden atopase esquisitos manxares como la tortiella de pataques, los embutíos, el vinu de pitarra, la masmarria...y dulces típicos como les rosques de vientu y les mangues xitanes. Tou aquel que visite esta romería nun se va sentir foresteru.

Feria y Fiestes d'Agostu: Celebrar n'honor a la Virxe de la Caridá del 14 al 17 d'esti mes. Nelles vuelven tolos foresteros y puede esfrutase d'un gran ambiente festivo, fueos artificiales, conciertos musicales, tornes y vaquillas y la tradicional corrida de rejones, amás de munchos actos relixosos n'honor a la nuesa señora, como'l Rosariu de l'Aurora, que se celebra de madrugada, la baxada, les novenes...

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  3. Llistáu de Parroquies per Llocalidá [1]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]