Jöns Jacob Berzelius

De Wikipedia
Jöns Jacob Berzelius
5. seat 5 of the Swedish Academy (en) Traducir

20 avientu 1837 - 7 agostu 1848
Carl von Rosenstein - Johan Erik Rydqvist
Vida
Nacimientu Väfversunda (en) Traducir[1]20 d'agostu de 1779[2]
Nacionalidá Bandera de Suecia Suecia [3]
Muerte Adolf Fredriks församling (es) Traducir[3]7 d'agostu de 1848[2] (68 años)
Sepultura cementerio de Solna (es) Traducir[4]
Familia
Casáu con Elisabet Johanna Poppius
Estudios
Estudios Universidá d'Uppsala
Katedralskolan (en) Traducir
Direutor de tesis Johan Afzelius
Direutor de tesis de Friedrich Wöhler
Nils Johan Berlin
Heinrich Rose
James Finlay Weir Johnston
Lars Fredrik Svanberg (es) Traducir
Carl Gustaf Mosander (es) Traducir
Llingües falaes suecu[5]
francés[6]
Profesor de Lars Fredrik Svanberg (es) Traducir
James Finlay Weir Johnston
Oficiu químicu, escritor de non ficción, profesor universitariu, médicufarmacéuticu
Llugares de trabayu Estocolmu
Emplegadores Institutu Karolinska
Universidá d'Uppsala
Trabayos destacaos Undersökning af några i trakten kring Fahlun funna fossilier, och af deras lagerställen
Premios
Miembru de Royal Society
Academia de Ciencias Útiles (es) Traducir
Academia Alemana de les Ciencies Naturales Leopoldina
Real Academia de les Ciencies de Suecia
Academia Francesa de les Ciencies
Academia de Ciencies de San Petersburgu
Academia Sueca[9]
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Academia Prusiana de les Ciencies
Real Academia d'Artes y Ciencies de los Países Baxos
Real Academia Sueca de Letras, Historia y Antigüedades (es) Traducir
Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL
Academia de les Ciencies de Baviera
Real Academia de Medicina de Bélxica
Accademia delle Scienze di Torino[10]
Cambiar los datos en Wikidata

Jöns Jacob von Berzelius /jœns ˌjɑːkɔb bæɹˈseːliɵs/ (20 d'agostu de 1779Väfversunda (en) Traducir – 7 d'agostu de 1848Adolf Fredriks församling (es) Traducir) foi un químicu suecu. Escurrió'l modernu sistema de notación química, y xunto con John Dalton, Antoine Lavoisier, y Robert Boyle, ye consideráu'l padre de la química moderna.[11]

Afayó'l toriu, el ceriu y el seleniu y foi'l primeru n'aisllar el circoniu, el siliciu y el titaniu. Tamién perfeccionó la tabla de los pesos atómicos de los elementos publicada por Dalton, corrixendo los sos errores.

Biografía[editar | editar la fonte]

Berzelius nació en Östergötland, en Suecia. Perdió a los sos padres a una edá temprana. Taba al cargu de los sos familiares en Linköping, onde asistió a la escuela que güei se conoz como Katedralskolan. Darréu matriculóse na Universidá de Uppsala, onde aprendió l'oficiu de médicu dende 1796 hasta 1801. Enseñó-y química Anders Gustaf Ekeberg, el descubridor del tantaliu. Trabayó como aprendiz nuna farmacia y con un médicu nel balneariu Medevi. Mientres esti tiempu analizó l'agua del manantial. Pa los sos estudios de medicina, esaminó la influencia de la corriente galvánica en delles enfermedaes y graduóse como médicu en 1802. Exerció la medicina cerca d'Estocolmu, hasta que'l propietariu d'una mina, Wilhelm Hisinger, afayó la so capacidá analítica y dotó-y d'un llaboratoriu.

En 1807 Berzelius foi nomáu profesor de química y farmacia nel Institutu Karolinska.

En 1808 foi escoyíu miembru de la Real Academia Sueca de Ciencies, que daquella s'enllancó mientres dellos años debíu al menor interés poles ciencies en Suecia dende la dómina del romanticismu. En 1818 foi escoyíu secretariu de la mesma, y ocupó el cargu hasta 1848. A Berzelius atribúyese-y la revitalización de l'Academia que vivió una segunda dómina dorada, siendo la primera la que tuvo so la secretaría del astrónomu Pehr Wilhelm Wargentin (1749 a 1783).[12] En 1837, foi escoyíu tamién miembru de l'Academia Sueca, col sillón númberu 5.

Polos sos enormes llogros nel campu de la química (que se resumen de siguío), Berzelius ye consideráu como'l "padre de la química en Suecia":

Nuevos elementos[editar | editar la fonte]

Berzelius acreitar cola identificación de los elementos químicos seleniu, toriu y ceriu, y foi'l primeru n'aisllar el siliciu, el circoniu y el titaniu. Los estudiantes que trabayaben nel llaboratoriu de Berzelius tamién afayaron el litiu y el vanadiu.

Llei de les proporciones definíes[editar | editar la fonte]

Daguerreotipo de Berzelius.

Pocu dempués de llegar a Estocolmo escribió un llibru de testu de química pa los sos estudiantes de medicina, que foi'l puntu de partida de la so llarga y granible carrera. Mientres llevaba a cabo experimento pa documentar el llibru de testu utilizó la llei de les proporciones constantes, formulada por Joseph Louis Proust, y demostró que les sustancies inorgániques tán compuestes de distintos elementos en proporciones constantes en pesu. Basándose nesti fechu, en 1828 compiló una tabla de pesos atómicos relativos, onde'l pesu atómicu del osíxenu afitar en 100. Esti trabayu apurrió una evidencia a favor de la teoría atómica de Dalton: que los compuestos químicos inorgánicos componer d'átomos combinaos en cantidaes enteres. Al afayar que los pesos atómicos nun son múltiplos enteros del pesu d'hidróxenu (como'l por casu el del cloru, 35,5 vegaes el pesu atómicu del hidróxenu), Berzelius tamién refutó la hipótesis de Prout de que los elementos construyir a partir d'átomos d'hidróxenu.

Nomenclatura química[editar | editar la fonte]

Col fin de sistematizar los sos esperimentos, desenvolvió un sistema de notación química na qu'a los elementos se -yos denotaba con símbolos simples. Codificó los elementos según la primer lletra del so nome llatín, amestando una segunda lletra cuando había necesidá d'estremar dos elementos que'l so nome empezaba cola mesma lletra inicial. Por casu, C pa carbonu, Ca pa calciu, Cd pa cadmiu, etc, coles proporciones señalaes por númberos. Este ye, básicamente, el mesmu sistema utilizáu na actualidá na fórmula molecular, cola única diferencia de qu'en llugar de los subíndices utilizaos na actualidá (por casu, H2O), Berzelius utilizaba superíndices (H²O). Magar la so evidente ventaya sobre l'engarrosu y casi incomprensible sistema anterior, la nomenclatura propuesta por Berzelius atopó resistencia, y tardó años en ser universalmente aceptada.

Nuevos términos químicos[editar | editar la fonte]

A Berzelius tamién se-y atribúin nuevos términos emplegaos en química como catálisis, polímeros, isómero y alótropo, anque les sos definiciones orixinales difieren drásticamente del so usu modernu. Por casu, acuñó'l términu "polímeru" en 1833 pa describir los compuestos orgánicos que comparten idéntiques fórmules empíriques, pero difieren nel pesu molecular polo xeneral. El mayor de los compuestos descríbese como "polímeru" de los más pequeños.

Bioloxía[editar | editar la fonte]

Berzelius tuvo tamién una influencia importante sobre la bioloxía. Foi'l primeru en faer la distinción ente los compuestos orgánicos (aquellos que contienen carbonu), y los compuestos inorgánicos. En particular, asesoró a Gerardus Johannes Mulder nel so analís elemental de compuestos orgánicos, tales como'l café, el té y delles proteínes. El términu "proteína" foi de fechu acuñáu por Berzelius, dempués de que Mulder reparara que toles proteínes paecíen tener la mesma fórmula empírica, y llegó a la conclusión errónea de que podríen tar compuestes por un solu tipu de molécula (bien grande). Berzelius propunxo esti nome porque estes molécules paecíen ser la sustancia primitivo de l'alimentación animal que les plantes preparen pa los herbívoros.

Familia[editar | editar la fonte]

Estatua de Berzelius nel centru del Parque Berzelii, Estocolmu.
Balta de Berzelius

En 1835, a la edá de 56 años, casóse con Elisabeth Poppius, de 24 años d'edá, fía d'un ministru del gobiernu suecu, y nel mesmu añu foi alzáu a freiherr.[13]

Finó'l 7 d'agostu 1848 na so casa n'Estocolmu, onde viviera dende 1806.[14]

Obra[editar | editar la fonte]

Foi'l primer analista del sieglu XIX: amás de llevar a cabu cola mayor precisión un númberu enorme d'analís, hai qu'atribuyi-y el descubrimientu de dellos cuerpos simples: Hisinger y Berzelius afayen l'elementu ceriu en 1807, en 1817 identifica xunto a Johan Gottlieb Gahn el seleniu, y como tercer y últimu descubrimientu'l toriu en 1829. Los sos alumnos afayaron otros dos elementos: en 1817 Johann Arfvedson afaya'l litiu, y en 1830 Nils Gabriel Sefström redescubre'l vanadiu. Berzelius foi quién propunxo los nomes de litiu y vanadiu, según el de sodiu. Foi'l primer químicu qu'aislló'l siliciu (en 1823), el circoniu (en 1824), el toriu (en 1828) y el titaniu.

Estudió les combinaciones d'azufre con fósforu, el flúor y los fluoruros, determinó un gran númberu d'equivalentes químicos. Foi prácticamente'l creador de la química orgánica. Introdució les nociones y les pallabres alotropía, catálisis, isomería, halóxenu, radical orgánicu y proteína. Tan filósofu como esperimentador, consolidó la teoría atomística según la de les proporciones químiques; inventó y fixo aceptar universalmente fórmules químiques análogues a les fórmules alxebraiques coles mires d'espresar la composición de los cuerpos. Pa esplicar los fenómenos adoptó la célebre teoría del dualismu electro-químicu, y con esta teoría llevó a cabu munches reformes na nomenclatura y na clasificación. Desenvolvió una teoría electroquímica alrodiu de los radicales. Tamién foi unu de los primeros que basó la mineraloxía na conocencia de los elementos químicos de los cuerpos. L'actual sistema de notación química adoptóse gracies a Berzelius, que foi quien lo propunxo en 1813. Berzelius foi unu de los primeros que publicó una tabla de les mases moleculares y mases atómiques con exactitú aceptable.

Delles publicaciones[editar | editar la fonte]

  • Nova analysis aquarum medeviensium - 1800
  • De electricitatis galvanicae apparatu cel. Volta excitae in corpra organica effectu (la so tesis doctoral de Medicina) - Investigaciones sobre los efeutos del galvanismu - 1802
  • Nuevu sistema de mineraloxía
  • Sobre l'analís de los cuerpos inorgánicos - 1827
  • Teoría de les proporciones químiques y tabla analítica de los pesos atómicos de los cuerpos simples y les sos combinaciones más importantes - 1835
  • Tratáu de química mineral, vexetal y animal en dellos volúmenes ente 1808 y 1830.
  • Elementos de mineraloxía aplicada a les ciencies químiques, obra basada nel métodu de M. Berzélius y que contién la Historia natural y metalúrxica de les sustancies minerales, les sos aplicaciones en farmacia, medicina y economía doméstica de Jons Jakob Berzelius - 1837
  • Tratáu de Química. Una de les obres más completes de la dómina sobre esta materia. La primer edición publicar n'Estocolmu ente 1808 y 1818 en 3 volumes in-8.
  • A partir de 1822 publicó una Memoria añal de los progresos de la química y de la mineraloxía.

Reconocencies[editar | editar la fonte]

  • En 1939, la so semeya apaeció nuna serie de sellos postales en conmemoración del bicentenariu de la fundación de l'Academia Sueca de Ciencies.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Jöns Jacob Berzelius» (suecu). Diccionario Biográfico Sueco.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,0 3,1 Afirmao en: Sveriges dödbok 1830–2020. Apaez como: Berzelius, Jacob. Data de consulta: 14 mayu 2022. Llingua de la obra o nome: suecu. Data d'espublización: payares 2021. Editorial: Sveriges släktforskarförbund.
  4. «Jöns Jacob Berzelius». Consultáu'l 4 xineru 2017.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Afirmao en: Discovery of the elements / Mary Elvira Weeks. - 5th ed. 1945. Autor: Mary Elvira Weeks. Páxina: 578. Editorial: Journal of Chemical Education. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 1945.
  7. Afirmao en: Complete List of Royal Society Fellows 1660-2007. Páxina: 33. Editorial: Royal Society.
  8. «Award winners : Copley Medal» (inglés). Royal Society. Consultáu'l 30 avientu 2018.
  9. Swedish Academy member ID: berzelius-jacob. Data de consulta: 20 xunetu 2020.
  10. Afirmao en: www.accademiadellescienze.it. Accademia delle Scienze di Torino ID: jacob-jons-berzelius. Data de consulta: 1r avientu 2020. Llingua de la obra o nome: italianu.
  11. «Jöns Jacob Berzelius», Jöns Jacob Berzelius, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/62958/Jons-Jacob-Berzelius, consultáu'l 3 d'agostu de 2008 
  12. Centre for History of Science at the Royal Swedish Academy of Sciences: KVA och Berzelius, accessed May 23, 2009
  13. Biographical Dictionary of Scientists ed. T. I. Williams. London: A. & C. Black, 1969; páxs. 55-56
  14. «Berzelius, Johan Jakob, Baron», Berzelius, Johan Jakob, Baron 
  15. «Cráter llunar Berzelius» (inglés). Gazetteer of Planetary Nomenclature. Flagstaff: USGS Astrogeology Research Program.
  16. Web de jpl. «(13109) Berzelius».

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Holmberg, Arne (1933) Bibliografi över J. J. Berzelius. 2 parts in 5 v. Stockholm: Kungl. Svenska Vetenskapsakademien, 1933-67. 1. del och suppl. 1-2. Tryckta arbeten av och om Berzelius.-- 2. del och suppl. Manuskript
  • Jorpes, J. Erik (1966) Jac. Berzelius - his life and work; translated from the Swedish manuscript by Barbara Steele. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1966. (Reissued by University of California Press, Berkeley, 1970 ISBN 0-520-01628-9)
  • LUNDGREN, A. (1979), Berzelius och dean kemiska atomteorin, Uppsala, University.
  • MELHADO, Y. (1981), Jacob Berzelius. The Emergence of his Chemical System, Stockholm, Almqvist & Wiksell.
  • MELHADO, Y.; FRÄNGSMYR, T. (eds.) (1992), Enlightenment science in the Romantic era: The Chemistry of Berzelius and its cultural setting, Cambridge, Univ. Press, 246 pp.
  • Partington, J. R. (1964) History of Chemistry; vol. 4. London: Macmillan; p. 142-77
  • RUSSELL, C. (1959-63), The Electrochemical Theory of Sir Humphry Davy and Berzelius, Annals of Science, 15 y 19.
  • SÖDERBAUM, H. (1912-41), Jacob Berzelius Brefv, Stockholm and Uppsala, Almqvist and Wiksell, 17 v.
  • Paul Walden (1947). «Zum 100. Todestag von Jöns Jakob Berzelius am 7. August 1948». Zeitschrift Naturwissenschaften 34 (11):  páxs. 321–327. doi:10.1007/BF00644137. 
  • Jaime Wisniak (2000). «Jöns Jacob Berzelius A Guide to the Perplexed Chemist». The Chemical Educator 5 (6):  páxs. 343–350. doi:10.1007/s00897000430a. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]