Ilesia de Suecia

De Wikipedia
Ilesia de Suecia
ilesia nacional, ilesia estatal y confesión cristiana (es) Traducir
Llocalización
Sede Uppsala
Direición Suecia
Historia
Fundación1536
Fundador Gustavo I (es) Traducir
Organigrama
Presidente Antje Jackelén (15 xunu 2014)
Participación empresarial
Filiales
Forma parte de
Formáu por arquidiócesis luterana de Uppsala (es) Traducir
Diocese of Luleå (en) Traducir
Diócesis luterana de Estocolmo (es) Traducir
Diocese of Kalmar (en) Traducir
Diocese of Skara (en) Traducir
Diócesis luterana de Härnösand (es) Traducir
diócesis luterana de Karlstad (es) Traducir
Diocese of Växjö (en) Traducir
diócesis luterana de Göteborg (es) Traducir
Lutheran Diocese of Strängnäs (en) Traducir
Diócesis de Linköping (es) Traducir
diócesis luterana de Lund (es) Traducir
Diócesis de Visby (es) Traducir
Diocese of Västerås (en) Traducir
Diocese of Mariestad (en) Traducir
Bolsa de valores Lutheranism in Sweden (en) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Ilesia de Suecia (suecu: Svenska kyrkan) ye una Ilesia evanxélica luterana de episcopáu históricu. Abandonó la so obediencia a la Santa Sede en xuntándose a los postulaos de la Reforma protestante, decidida en Suecia por un Riksdag o Conseyu de Gobiernu que tuvo llugar en Västerås en 1527.

Hasta'l sieglu XIX taba prohibíu pa un suecu dexar la Ilesia de Suecia. Nel añu 2000, la Ilesia de Suecia dixebróse definitivamente del Estáu suecu. Una gran mayoría de los suecos siguen siendo miembros de la Ilesia de Suecia. El arzobispu de la Ilesia de Suecia mora, dende 1164, en Uppsala, siendo la Catedral de Uppsala el Santuariu Nacional de la Ilesia de Suecia. Na actualidá, la arzobispa de Suecia ye Antje Jackelén, la primer muyer n'ocupar esti puestu.

Teoloxía[editar | editar la fonte]

El palaciu del arzobispu de Suecia, en Uppsala.

El Rei Gustavo I de Suecia (tamién llamáu Gustavo Vasa) instauró la Ilesia de Suecia en 1536 mientres el so reináu como Rei de Suecia. Esti actu dixebró al so país de la Ilesia católica y la so llei canónica. En 1571, la Ordenanza de la Ilesia Sueca convertir nel cuerpu doctrinal de la ilesia en Suecia tres la Reforma protestante. Esta ordenanza contenía toles doctrines luteranes fundamentales.

La Ilesia de Suecia convirtióse oficialmente en luterana nel Sínodu de Uppsala en 1593, cuando adoptó la Confesión de Augsburgu a la que se xunten la mayoría de los luteranos. Nesti sínodu, decidióse que la Ilesia caltendría los trés credos cristianos orixinales: el Credo de los Apóstoles, el Credo de San Atanasio y el Credo Niceno.

En 1686, el Riksdag de los estaos adoptó'l Llibru de la Concordia, anque solamente ciertes partes etiquetaes como Confessio fidei consideráronse obligatories y otros testos puramente esplicativos. Confessio dei incluyía los trés credos mentaos, la Confesión de Augsburgu y dos decisiones del Sínodu de Uppsala de 1572 y 1593.

Mientres los sieglos XIX y XX, aprobáronse oficialmente una serie d'enseñances, la mayoría empobinaes escontra'l ecumenismu:

Catedral de Uppsala, sede del arzobispu de Uppsala, el primáu de Suecia y Santuariu Nacional de la Ilesia de Suecia.

Na práutica, sicasí, los testos de credo luteranu desempeñen un papel secundariu, y nel so llugar les parroquies dependen de la tradición luterana en coesistencia con influencies d'otres denominaciones cristianu y diversu movimientos eclesiales como la Ilesia baxa, la Ilesia alta, el Pietismo (Ilesia vieya) y el Laestadianismo, que llocalmente pueden tar fuertemente establecíos, pero tienen poca influencia nacional.

Mientres el sieglu XX la Ilesia de Suecia empobinóse fuertemente escontra un cristianismu lliberal y los derechos humanos. En 1957, l'asamblea de la Ilesia refugó una propuesta pa la ordenación de muyeres, pero depués el Riksdag camudó la llei na primavera del mesmu añu y obligó a l'asamblea de la Ilesia a aceptar la nueva llei na seronda de 1958. Dende 1960, les muyeres fueron ordenaes pregueros. Dende 1994, los homes que s'oponen a la collaboración coles muyeres pregueros nun fueron autorizaos a la ordenación. Una propuesta pa realizar bodes homosexuales foi aprobada'l 22 d'ochobre de 2009 con 176 votos a favor de los 249 miembros votantes del Sínodu de la Ilesia de Suecia.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Periodu católicu (830-1448)[editar | editar la fonte]

Suecia foi orixinalmente evanxelizada dientro de la Ilesia católica, que impúnxose al Paganismu nórdicu qu'adoraba a dioses como Thor, Odín, Tostar, etc. El cristianismu llegó a Suecia de la mano del misioneru San Óscar que fundó una misión en Birka nel añu 829. En 1008, el rei Olaf III Skötkonung fíxose bautizar pol obispu benedictín inglés San Sigfrido.[2] Foi'l primer rei suecu en caltenese cristianu hasta la so muerte, en 1022, anque la mayoría del so pueblu, naquellos díes, siguió siendo paganu.

El catolicismu suecu medieval dio a lluz dellos santos, ente los cualos la más destacada ye Santa Brígida de Suecia, franciscana, reformadora y fundadora de les brigidinas. Anguaño ye una de los Santos Patronos d'Europa.[2]

La ilesia cristiana en Escandinavia foi gobernada orixinalmente pola archidiócesis de Bremen (Alemaña). En 1104 ordenóse un arzobispu pa toa Escandinavia con sede en Lund, nel sur de Suecia. La ciudá d'Uppsala, que yá fuera un importante llugar sagráu pal paganismu nórdicu y onde s'atopaba'l célebre Templu de Uppsala, convertir na archidiócesis de Suecia en 1164, y siguir siendo güei. El diplomáticu papal Guillermo de Módena asistió a una xunta de la ilesia en Skänninge en marzu de 1248, onde se fortalecieron los llazos cola Ilesia católica.

Darréu na gran conferencia en Strengnas (1305), los prelaos aliar colos nobles contra la corona, empezando'l dominiu de los señores feudales y collo consolidóse la xerarquía católica nel poder. La batalla ente'l rei Birger y los sos hermanos acabó nuna completa revolución que resultó nel ascensu al tronu de Magnus II Eriksson, el fíu de trés años del duque Eric. El gobiernu empobináu por señores llaicos espirituales nun foi ventaxosu pal reinu.

Reforma Protestante (1520-1611)[editar | editar la fonte]

Estatua de bronce d'Olaus Petri nel esterior de la Catedral d'Estocolmu. Petri ye consideráu reformador de Suecia y moteyar "El Lutero Suecu".

El consideráu reformador de Suecia, Olaus Petri (nacíu en Oerebro el 6 de xineru de 1493 y muertu en Estocolmu el 19 d'abril de 1552), estudió en Upsala, Leipzig y Wittenberg con Martín Lutero y Philipp Melanchthon, ente 1516-1518. Petri foi diáconu na catedral de Strengnas en 1520.

Olaus Petri ganar al archidiácono Lorenz Andreä, l'eclesiásticu políticu más grande de la reforma sueca, quien presentó les nueves enseñances a Gustavo Vasa y foi nomáu secretariu del rei y conseyeru. Mientres un curtiu periodu, cuando la política feudal y unionista collechó los sos frutos na masacre d'Estocolmu en 1520, tol país paecía tar fundíu y perdíu; pero los llabradores de Dalecarlia llevantáronse baxu Gustavo Vasa pa lluchar pola llibertá nacional. El danés Cristián II executara a los antiguos líderes, ente ellos a munchos de los obispos; en 1522 solu dos obispaos taben ocupaos. El llevantamientu popular resultó nel establecimientu del gobiernu nacional, en 1523, en Strengnas, y el rei, según escoyó'l pueblu, foi investido con autoridá personal namái. Sicasí, en tolos aspeutos la Ilesia católica, que formaba un Estáu dientro del Estáu, apaecía como una torga, particularmente nel llau económicu, yá que dempués de la guerra, Suecia quedó como un país aprobetáu ya indefensu, nun siendo que pudiera faese cola riqueza de les ilesies y monesterios.

Rei Gustavo Vasa de Suecia, quién instauró la Ilesia de Suecia y el consiguiente abandonu de la obediencia católica de Suecia.

El rei darréu reconoció'l valor de les nueves enseñances como mediu de rexeneración nacional popular, que'l so principiu yera xunir a tola población na obligación común de rescatar y defender a la so patria y na responsabilidá común pa la execución de les necesaries midíes y les sos consecuencies. El rei foi la personificación d'esta unión; el pueblu enteru compartía agora la so empresa y por tanto yera responsable ante él, en tantu caltuviera la defensa y prosperidá del país. La vida relixosa del pueblu nun constituyía una esceición y el rei viose obligáu personalmente a dirixir la Reforma, mientres s'afixera a los intereses del Estáu.

Foi Gustav Vasa quien decidió la manera d'introducir la Reforma, al apaecer na decisiva dieta que s'axuntó en Västerås (1527). Él impunxo la decisión de la dieta ayudáu pola nobleza y la facción militar. Por esta decisión, la Ilesia foi dixebrada de Roma y del gobiernu del derechu canónicu; les sos posesiones quedaron a disposición del rei (salvo les cases parroquiales) y los nobles quedaron comprometíos col tronu por aciu l'adquisición pela so parte de la propiedá eclesiástica. Decretóse que "la pallabra de Dios sería predicada pura y claramente"; formalmente, introducióse la llibertá relixosa namái pal protestantismu. Nun hubo fuertes demandes de cambeos relixosos. Ello ye que el protestantismu siguiría como socesor de l'abolida Roma. Tolos estamentos suscribieron los resoluciones y de esta manera'l gobiernu, al traviés del rei, caltuvo'l derechu de supervisar el desenvolvimientu de la Ilesia.

Dómina moderna[editar | editar la fonte]

En 1617 na Dieta d'Örebro el Parllamentu suecu prohibe a tolos suecos profesar o prauticar cualquier relixón que nun seya la luterana oficial del Estáu. Prohíbese la entrada de cualquier sacerdote católicu. Los suecos qu'entá caltengan fe o práutiques católiques van ser desaposiaos de los sos bienes y espulsaos del país. Quien se convierta al catolicismu puede ser consideráu traidor al rei y executáu.

Hasta 1860 tolos ciudadanos luteranos suecos teníen de pertenecer a la Ilesia de Suecia, pos el camudase de relixón yera illegal. Nel sieglu XIX llegaron a Suecia delles Ilesies evanxéliques y, escontra'l final del sieglu, el secularismu, lo cual condució a munches persones a arrenunciar de la relixón. Abandonar la Ilesia de Suecia tornóse llegal na llamada «Llei de Deserción de 1860», pero solu cola condición de pasar a pertenecer a otra relixón. El derechu a permanecer fora de cualquier congregación relixosa foi establecíu na Llei de Llibertá de cultu de 1951.[3]

Na actualidá[editar | editar la fonte]

Antje Jackelén 2011.jpg
Mons. Antje Jackelén, Obispa Primada de Suecia.

Anguaño la Ilesia de Suecia ye una Ilesia evanxélica y luterana. Evanxélica por cuenta de qu'abandonó la so obediencia al papa en xuntándose a los postulaos de la reforma protestante, el so fundamentu ye'l evanxeliu de la Biblia, esto ye el rellatu sobre la vida, muerte y resurrección de Xesús. Luterana porque surde de la Reforma del relixosu alemán Martín Lutero en 1517.

La Ilesia de Suecia ye la denominación luterana más grande d'Europa y la segunda más grande del mundu dempués de la Ilesia Evanxélica Etíope Mekane Yesus, según el tercer cuerpu protestante más grande d'Europa dempués de la Ilesia d'Inglaterra y la Ilesia Evanxélica n'Alemaña. Anguaño 6,2 millones de persones son miembros de la Ilesia de Suecia.

A diferencia d'otres ilesies protestantes, incluyendo la mayoría de les ilesies luteranes, la Ilesia de Suecia y la so caña, la Ilesia Evanxélica Luterana de Finlandia siguen calteniendo l'episcopáu históricu. Ye litúrgicamente y teológicamente "Ilesia alta", reteniendo'l ministeriu del sacerdociu, vistimientes llitúrxiques y la celebración de la misa mientres la Reforma Sueca.

La Ilesia de Suecia ye conocida pola so posición lliberal en cuestiones teolóxiques, particularmente la cuestión de la homosexualidá. Cuando la Obispa Eva Brunne foi consagrada como Obispa d'Estocolmu en 2009, convertir na primera obispa abiertamente lesbiana del mundu.[4]

A pesar d'una perda añal significativa de miembros (más del 1% añal), el so membresía ye de 6.225.091 persones y representa el 63,2% de la población sueca.[5] Hasta'l añu 2000 ocupaba'l cargu d'ilesia estatal. Los relativamente altos númberos de miembros son porque hasta 1996 tolos neños que nacíen convertíense automáticamente en miembro si dalgunu de los sos padres ser. Aproximao'l 2% de los miembros de la Ilesia asisten regularmente a los servicios dominicales. Según una encuesta realizada en 2009, el 17% de la población sueca considera la relixón como una parte importante de la so vida cotidiana.[6]

Sicasí, los datos revelen que cada añu más miembros abandonen la Ilesia Sueca. En 2013, per primer vegada dende la Reforma, los ñácaros bautizaos nesta Ilesia nun llegaron a la metá del total de nacencies y prodúcense más fallecimientos que nuevos ingresos.[7]

Diócesis, sedes episcopales, catedrales y obispos[editar | editar la fonte]

Los miembros de les asamblees de toles estructures de la Ilesia dende lo más alto a les parroquies, son escoyíos n'eleiciones direutes similares a como s'escueyen los parllamentarios del Estáu, esto lleva asocediendo desque se dixebró de Roma y establecióse como Ilesia-estatal. Preséntense tamién los partíos políticos, anque dende la separación del Estáu, l'enclín ye a una mayor presencia de partíos independientes o esclusivos pa eclesiásticos.

Diócesis Sede episcopal Catedral Obispos Obispu actual
Archidiócesis de Uppsala Uppsala Catedral de Uppsala Arzobispos de Uppsala,
Obispos de Uppsala
Antje Jackelén (Arzobispa de Uppsala),
Ragnar Persenius (Obispu de Uppsala)
Diócesis Sueca d'Estocolmu Estocolmu Catedral de San Nicolás d'Estocolmu Obispos d'Estocolmu Eva Brunne
Diócesis sueca de Gotemburgu Gotemburgu Catedral de Gotemburgu Obispos de Gotemburgu Carl Axel Aurelius
Diócesis sueca de Härnösand Härnösand Catedral de Härnösand Obispos de Härnösand Tony Guldbrandzén
Diócesis sueca de Kalmar Kalmar Catedral de Kalmar Obispos de Kalmar Esti obispáu esistió de 1678 a 1915; forma parte anguaño del Obispáu de Växjö
Diócesis sueca de Karlstad Karlstad Catedral de Karlstad Obispos de Karlstad Esbjörn Hagberg
Diócesis sueca de Linköping Linköping Catedral de Linköping Obispos de Linköping Martin Lind
Diócesis de Luleå Luleå Catedral de Luleå Obispos de Luleå Hans Stiglund
Diócesis de Lund Lund Catedral de Lund Obispos de Lund Christina Odenberg
Diócesis de Mariestad Mariestad Catedral de Mariestad Superintendentes de Mariestad Esti obispáu o superintendencia esistió de 1580 a 1646 onde Mariestad foi remplazada por Karlstad
Diócesis de Skara Skara Catedral de Skara Obispos de Skara Erik Aurelius
Diócesis de Strängnäs Strängnäs Catedral de Strängnäs Obispos de Strängnäs Jonas Jonson
Diócesis de Visby Visby Catedral de Visby Obispos de Visby Lennart Koskinen
Diócesis de Västerås Västerås Catedral de Västerås Obispos de Västerås Claes-Bertil Ytterberg
Diócesis de Växjö Växjö Catedral de Växjö Obispos de Växjö Anders Wejryd

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]