Riksdag

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Sveriges riksdag
Parllamentu de Suecia
Coat of arms of the Swedish Parliament.svg
Datos Xenerales
País Suecia
Tipu Unicameral
Lideralgu
Presidente Urban Ahlin, Socialdemócrata
Vicepresidente primeru Tobias Billström, Moderáu
Vicepresidente segundu Björn Söder, Demócrates de Suecia
Vicepresidente terceru Esabelle Dingizian, Verdes
Estructura
Miembros 349 diputaos
Sveriges riksdag 20180409.svg
Grupos representaos

     Socialdemócrates (113)
     Moderaos (83)
     Demócrates de Suecia (42)
     Verdes (25)
     Centru (22)
     Partíu de la Esquierda Esquierda (21)
     Popular Lliberales (19)
     Demócrata-Cristianos (16)

     (8)
Sedes
{{{salon_sesiones}}}
See del en Helgeandsholmen, Estocolmo
[editar datos en Wikidata]

El Riksdag (oficialmente en suecu: Sveriges riksdag) ye l'asamblea llexislativa del Reinu de Suecia. Ye unicameral y ta integrada por 349 miembros (llamaos en suecu riksdagsledamöter), electos pa sirvir por un periodu de cuatro años. El Palaciu del Parllamentu (riksdagshuset) atopar nel barriu de Helgeandsholmen, Estocolmo.

Nome[editar | editar la fonte]

El nome Riksdag deriva de la espresión sueca riksens ständer (o "rikets ständer", "los estaos del reinu"), que faía mención a la xunta de los representantes de los estamentos en que taba estremada la sociedá sueca (nobleza, cleru y plebe). Cola introducción, en 1866, de la bicameralidad, el términu camudó oficialmente al actual Riksdag. En 1970 , el Riksdag volvió ser unicameral, pero caltuvo la so denominación. La pallabra significa lliteralmente "La dieta del Reinu".

La espresión Riksdag ta emparentada cola pallabra alemana Reichstag (utilizada pa diversos parllamentos nacionales alemanes hasta 1945); la danesa rigsdag (utilizada pal parllamentu de Dinamarca, ente 1849 y 1953) y la estoniana riigikogu (utilizada pal parllamentu d'Estonia ente 1920 y 1940, y nuevamente a partir de 1991).

Historia[editar | editar la fonte]

Ver tamién: Historia de Suecia

Los raigaños del Riksdag modernu pueden atopase na xunta de 1435 de la nobleza sueca celebrada na ciudá d'Arboga. Esta asamblea informal foi modificada en 1527 pol primer rei suecu modernu Gustavo I Vasa, que pretendía incluyir representantes de los cuatro estamentos sociales: la nobleza, el cleru, la burguesía (los comuñeros propietarios como los comerciantes, abogaos, etc ), y los llabradores (llabradores con propiedá terrateniente). Esta forma de representación (Ständestaat) duró hasta 1865, cuando la representación por bienes foi abolida y establecióse el parllamentu bicameral modernu. Sicasí, nun se convirtió nun parllamentu nel sentíu contemporaneu hasta que s'establecieron principios parllamentarios nel sistema políticu en 1917.

El 22 de xunu de 1866, el Riksdag decidió reconstituyise como un cuerpu llexislativu bicameral, formáu pola Första kammaren o Primer Cámara, con 155 miembros y Andra kammaren o Segunda Cámara con 233 miembros. La Primer Cámara yera escoyida indirectamente por conceyales de los condaos y ciudaes, ente que la Segunda Cámara yera escoyida direutamente por sufraxu universal. Esta reforma vieno amparada pol descontentu social col réxime estamental, que yá nun yera capaz de representar al pueblu.

Por aciu una enmienda a la Constitución sueca nes eleiciones xenerales de 1970, establecióse una asamblea unicameral con 350 escaños. Les eleiciones xenerales siguientes al Riksdag unicameral de 1973, namái dio al Gobiernu'l sofitu de 175 miembros, ente que la oposición tenía una fuercia igual a 175 miembros. En dellos casos produció un empate de votos, y la decisión final tenía de ser determinada por sortéu. Pa evitar la repetición d'estos casos, el númberu d'escaños nel Parllamentu amenorgar a 349 dende 1976.

Organización[editar | editar la fonte]

  • Presidente del Riksdag: Per Westerberg (dende ochobre de 2006)
  • Cámara: unicameral con 349 miembro *

Eleiciones: Los miembros son escoyíos por votación popular sobre una base de representación proporcional pa un mandatu de cuatro años. Nel añu eleutoral, les eleición celebren el tercer domingu de setiembre.

Constitución[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Constitución de Suecia

El Riksdag realiza les funciones normales d'un parllamentu nuna democracia parllamentaria. Aprueba les lleis, reforma la Constitución y noma al gobiernu. Na mayoría de les democracies parllamentaries, el xefe del estáu encarga a un políticu formar el gobiernu. En Suecia, otra manera, con arreglu al nuevu Preséu de Gobiernu (una de los cuatro lleis fundamentales de la Constitución) promulgada en 1974, esa xera foi retirada al Rei de Suecia y pasó al Presidente del Riksdag. Pa realizar cambeos na Constitución en virtú al Preséu de Gobiernu, les enmiendes tienen de ser aprobaes en dos causes pol Parllamentu, en dos legislatura socesives con una eleición xeneral a celebrase nel mediu.

Formación de Gobiernu[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Gobiernu de Suecia

Dempués de sostener conversaciones colos líderes de los grupos de los distintos partíos del Riksdag, el Presidente del Riksdag noma un primer ministru de Suecia (Statsminister). La designación sométese darréu a una votación. Nun siendo que una mayoría absoluta de los miembros (175 miembros) voten "non", el nomamientu ye confirmáu, de lo contrario refúgase. El presidente debe entós atopar un nuevu candidatu. Esto significa qu'el Riksdag puede aceptar a un primer ministru ensin nengún votu afirmativu.

Dempués de ser escoyíu, el primer ministru noma a los ministros del gabinete y anunciar al Riksdag. El nuevu gobiernu toma posesión efectiva con una primer xunta, y ye entós cuando'l presidente del Riksdag anuncia al Rei de Suecia que'l parllamentu escoyó un nuevu gobiernu.

El parllamentu puede emitir un votu de censura contra un solu miembru del gobiernu, lo qu'obliga al so arrenunciu. Pa tener ésitu, un votu de censura tien de tar sofitáu por una mayoría absoluta (175 miembros) o de lo contrario fracasa.

Si un votu de censura presentar en contra del primer ministru, esto significa que tol gobiernu ye refugáu. El gobiernu tien una selmana pa llamar a eleiciones o de lo contrario el procedimientu de designación d'un nuevu primer ministru empieza de nuevu.

Política[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Política de Suecia
Esterior del edificiu del parllamentu nel castru de Helgeandsholmen, nel centru d'Estocolmo.

Los partíos políticos son bien fuertes en Suecia, onde los diputaos del Parllamentu, polo xeneral, dan el sofitu a los sos partíos nes votaciones parllamentaries. Na mayoría de los casos, los gobiernos pueden llograr el sofitu de la mayoría del Riksdag al traviés d'aliances ente partíos, lo que dexa al gobiernu controlar l'axenda parllamentaria.

Mientres munchos años, nengún partíu políticu en Suecia consiguió más del 50 % de los votos. Los partíos políticos pueden cooperar con axendes similares en dellos asuntos, y pallo formen gobiernos de coalición. Polo xeneral, esisten dos grandes bloques nel parllamentu, la esquierda y la derecha, o los socialistes y non socialistes. Anguaño, la coalición de derecha formada pol Partíu del Centru, el Partíu Popular Lliberal, los Demócrata-Cristianos y el Partíu Moderáu, ye la que gobierna sol nome de Alianza per Suecia.

La oposición parllamentaria d'esquierda denominar Bloque Roji-Verde y ta formada pol Partíu Socialdemócrata Suecu, el Partíu de la Esquierda y el Partíu Verde.

En solitariu ta'l partíu d'estrema derecha Demócrates de Suecia, col que naide quier collaborar.

Grupos parllamentarios[editar | editar la fonte]

Lilla riksvapnet - Riksarkivet Sverige.png
El Riksdag
según la Eleiciones xenerales de Suecia de 2010

Partíu !rowspan="2"|Líder Ideoloxía !rowspan="2"|Espectru !colspan="3"|Sofitu popular Escaños
Votos % +/− % # +/−
  Partíu Socialdemócrata Suecu
Socialdemokraterna
Stefan Löfven Socialdemocracia Centru-esquierda 1 827 497 30,66 Red Arrow Down.svg 4,33 112 Red Arrow Down.svg 18
  Partíu Moderáu
Moderaterna
Fredrik Reinfeldt Conservadurismu Centru-derecha 1 791 766 30,06 Creciente 3,83 107 Creciente 10
  Partíu Verde
Miljöpartiet de Gröna
Åsa Romson
Gustav Fridolin
Ecoloxismu Centru-esquierda 437 435 7,34 Creciente 2,09 25 Creciente 6
  Partíu Popular Lliberal
Folkpartiet liberalerna
Jan Björklund Lliberalismu Centru-derecha 420 524 7,06 Red Arrow Down.svg 0,48 24 Red Arrow Down.svg 4
  Partíu del Centru
Centerpartiet
Annie Lööf Agrarismo Centru 390 804 6,56 Red Arrow Down.svg 1,32 23 Red Arrow Down.svg 6
  Demócrates de Suecia
Sverigedemokraterna
Jimmie Åkesson Nacionalismu Estrema derecha 339 610 5,70 Creciente 2,77 20 Creciente 20
  Partíu de la Esquierda
Vänsterpartiet
Jonas Sjöstedt Socialismu Estrema esquierda/esquierda 334 053 5,60 Red Arrow Down.svg 0,24 19 Red Arrow Down.svg 3
  Demócrata-Cristianos
Kristdemokraterna
Göran Hägglund Democracia cristiana Centru-derecha 333 696 5,60 Red Arrow Down.svg 0,99 19 Red Arrow Down.svg 5

Aliances parllamentaries[editar | editar la fonte]

Coalición dominante en cada conceyu.      Los Roji-Verdes      Iguales      L'Alianza
Bloques Primer Ministru de Suecia Sofitu popular Escaños
Votos % +/− % # +/−
  L'Alianza
Allianse
Fredrik Reinfeldt
2 936 790 49,27 Creciente 1,03 173 Red Arrow Down.svg 5
  Los Roji-Verdes
Röd-gröna
2 598 985 43,60 Red Arrow Down.svg 2,48 156 Red Arrow Down.svg 15
  Demócrates de Suecia
Sverigedemokraterna
339 610 5,70 Creciente 2,77 20 Creciente 20

Eleiciones[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Eleiciones en Suecia

Los 349 diputaos del Parllamentu son escoyíos nes eleiciones xenerales celebraes cada cuatro años. El derechu a votu y a presentase a les eleiciones, tener los ciudadanos suecos que cumplieren los 18 años d'edá a más tardar el día de la eleición. Ríquese un mínimu del 4 % a nivel nacional pa ser miembru nel Parllamentu, o nel so defectu el 12 % o más dientro d'una circunscripción.

Repartu d'escaños[editar | editar la fonte]

El sistema eleutoral ye proporcional en Suecia. De los 349 escaños nel Riksdag unicameral, 310 son asientos fixos del distritu eleutoral asignáu a les circunscripciones en relación col númberu de persones con derechu a votu en cada circunscripción. Los restantes 39 escaños d'axuste utilizar pa correxir les esviaciones de la distribución nacional proporcional que pueden surdir cuando la asignación de los asientos de los distritos electorales ye fixa.

Les últimes eleiciones[editar | editar la fonte]

Los socialdemócrates sufrieron la so peor resultancia eleutoral dende 1920, ente que los moderaos rexistraron el so meyor papel nos tiempos modernos, lo que fixo qu'el centru derecha nun perdiera votos y caltuviérase nel Gobiernu. Sicasí, tantu'l centru derecha como'l centru esquierda perdieron escaños en beneficiu de la estrema derecha del partíu Demócrates de Suecia.

Los miembros del Riksdag[editar | editar la fonte]

El 47 % de los diputaos del Parllamentu suecu son muyeres (2008). Esta ye la segunda proporción más alta de muyeres nun parllamentu nacional del mundu. Acordies con una investigación de la encuesta realizada pola socióloga Jenny Hansson,[1] los parllamentarios suecos nuna selmana trabayen un promediu de 66 hores, incluyíes otres responsabilidaes. La investigación de Hansson informa amás de que cada parllamentariu duerme una media de 6,5 hores per nueche.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Coordenaes: 59°19′39″N 18°04′03″E / 59.32750°N 18.06750°E / 59.32750; 18.06750

Riksdag