Hieráticu

De Wikipedia
Sistema d'escrituraHieráticu
Tipos sistema d'escritura, sistema d'escritura logográficu, alfabetu de caxa única y sistema d'escritura natural
Llingües exipcianu
Dates 3000 edC
Basáu en xeroglíficu exipciu
ISO 15924 Egyh (060)
Direición del testu De derecha a izquierda
Cambiar los datos en Wikidata
Escritura hierático: el Papiru Ebers.

La escritura hierático, términu proveniente del griegu ἱερατικά (hieratika, sagráu),[1] dexaba a los escribas del Antiguu Exiptu escribir de forma rápida, simplificando los xeroglíficos cuando lo faíen en papiros, y taba íntimamente rellacionada cola escritura xeroglífico.[2] Foi, mientres amplios periodos, la escritura utilizada en testos alministrativos y relixosos; el so nome foi usáu per primer vegada por Clemente d'Alexandría nel sieglu II.[3][nota 1]

Orixe y desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

La escritura xeroglífico nun yera la más fayadiza pa escribir con cálamo en papiros, y esto anició'l desenvolvimientu paralelu de la escritura hierático, más senciella y estilizada, que foi emplegada polos escribes en testos relixosos, científicos y lliterarios hasta finales de l'antigua civilización exipcia.[nota 2]

Dellos signos de les escritures xeroglífica, hierática y demótica.

Según Goedicke, l'hieráticu utilizar por primer vegada mientres el Periodu protodinástico d'Exiptu, coles mesmes que se desenvolvía la escritura xeroglífico (más formal), utilizada sobremanera en piedra. Anque los signos guarden evidentes semeyances, pue ser un error considerar l'hieráticu como un deriváu de la escritura xeroglífico. Los primeros testos escritos con tinta y pincel que conocemos nun tienen nenguna indicación de que los sos signos sían descendientes de los xeroglíficos. Los xeroglíficos tallaos en piedra nun apaecen hasta la primer dinastía, cuando l'hieráticu yá yera una práutica habitual. Los dos sistemes d'escritura tán rellacionaos nuna evolución paralela, non nuna única llinial.[2] L'hieráticu utilizar mientres tol periodu faraónicu, inclusive na dómina grecorromana d'Exiptu.

El papiru con escritura hierático más antiguu conocíu data de la dómina de Neferirkara-Kakai, de la dinastía V; escribir con cálamo, una caña cortada a manera de pincel, y tinta negra, o colorada onde se precisara resaltar determinaos asuntos. Trazábense los testos, como la escritura xeroglífico, en llinies o columnes, pero a partir de la dinastía XII namái apaecen en llinies y siempres de derecha a esquierda. Yera un grafismu bien útil pa utilizar en papiros y ostraques.

Dende'l final de la dinastía XX hasta'l principiu de la dinastía XXVI, mientres el Tercer Periodu Entemediu, surdió la escritura denomada "hierática anormal" que foi utilizada dende'l sieglu IX al VII e.C. , na rexón de Tebas, onde delles inscripciones en monumentos realizar n'escritura hierático; pero utilizóse principalmente pa testos llegales, contratos d'arrendamientu, cartes, y otros asuntos cotidianos.

Papiru Edwin Smith.

Alredor del añu 660 e.C. , na dómina de Psamético I, el demóticu (y más tarde el griegu) sustituyó al hieráticu na mayoría de los escritos seculares, pero l'hieráticu siguió siendo utilizáu polos sacerdotes mientres dellos sieglos, hasta'l sieglu III. Nel periodu de dominación romana escribir n'hieráticu o demóticu tolos testos de calter funerariu.

El papiru Edwin Smith, el tratáu quirúrxicu más antiguu conocíu, foi escritu n'hieráticu hacia 1600 e.C. El testu describe observaciones anatómiques y l'exame, diagnósticu, tratamientu y pronósticu de cuarenta y ocho tipos de problemes médicos con tou detalle. Traducíu en 1930, el documentu pon de manifiestu la complexidá y viabilidá de la medicina ancestral exipcia.

Usos y materiales[editar | editar la fonte]

Fragmentos d'un documentu oficial unviáu al chaty Jay, copiáu nun ostracon.

A lo llargo de la so historia, l'hieráticu utilizar pa la escritura de documentos alministrativos: cuentes, testos xurídicos, cartes, temes científiques: matemáticos o médicos, lliterarios, y testos relixosos. Mientres el periodu grecorromanu, cuando'l demóticu (y más tarde el griegu) convertir na escritura oficial, l'hieráticu llindar a los testos relixosos.

Polo xeneral, foi muncho más importante que los xeroglíficos en tola historia d'Exiptu, yá que yera la grafía utilizada na vida cotidiana. Tamién yera'l primer sistema d'escritura que s'enseñaba a los estudiantes, una y bones la conocencia de los xeroglíficos llindar a una pequeña minoría que recibíen una capacitación adicional.[4] Ello ye que de cutiu ye posible detectar errores en testos xeroglíficos que se producieron por cuenta de un mal entendimientu d'un testu orixinal hieráticu.

La mayoría de les vegaes, los testos hieráticos fueron escritos con tinta y un pincel de carrizu sobre papiros, madera, piedra, cerámica o ostraca.[nota 3] Atopáronse miles de ostraca en Deir el-Medina, que revelen una imaxe íntima de la vida cotidiana de los obreros exipcios. Amás d'en papiru, piedra, fragmentos de cerámica y madera, hai testos hieráticos en rollos de cueru, anque pocos sobrevivieron. Tamién hai testos hieráticos escritos sobre tela, sobremanera nos llenzos utilizaos na momificación. Hai dellos inscritos en piedra, una variedá conocida como lapidario hieráticu, que son particularmente avezaos en cercos de la dinastía XXII.

Mientres los últimos años de la sesta dinastía dacuando escribióse n'hieráticu faciendo incisiones en tablillas de folla con un estilete, de forma similar a la escritura cuneiforme. Cerca de quinientes d'estes tablillas fueron afayaes nel palaciu del gobernador de Ayn Asil (Balat),[5] y un exemplu únicu na llocalidá de Ayn al-Gazzarin, dambos llugares nel oasis de Dakhla.[6] Nel momentu que fixéronse eses tablillas, Dakhla atopábase lloñe de los centros de producción de papiru.[7] Son rexistros d'inventarios, llistes de nomes, cuentes y alredor de cincuenta cartes. De les cartes, munches son mensaxes internos pa distribuyir nel palaciu y el pobláu, pero otres fueron unviaes dende otres aldegues del oasis pal gobernador.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Tablilla n'hieráticu con exercicios d'una escriba que copia un pasaxe de les Instrucciones de Amenemhat.

A diferencia de los xeroglíficos, l'hieráticu siempres s'escribía de derecha a esquierda. De primeres escribíase tantu en llinies como en columnes, pero a partir de la dinastía XII, concretamente dende'l reináu del faraón Amenemhat III, la escritura horizontal convertir nel estándar. Esto puede ser tantu pa evitar que la mano de la escriba aborronara'l so propiu trabayu, como pa facilitar la consulta d'un documentu escritu nun rollu o p'aumentar la velocidá d'escritura.

L'hieráticu carauterizar pola so naturaleza cursiva y l'usu de lligadures d'un númberu de calteres. Tamién utiliza una forma muncho más normalizada de la ortografía que los xeroglíficos; los testos escritos con estos postreros de cutiu tienen que tomar en cuenta dato extra-testuales, tales como los fines decorativos o relixosos que nun taben presentes en, por casu, un recibu fiscal. Hai delles carauterístiques que son úniques del hieráticu, a pesar de que los exiptólogos buscaron formes equivalentes de xeroglíficos pa la so trescripción.[8] Dellos calteres hieráticos tienen amiestes diacrítiques con cuenta de que signos similares pueden ser estremaos fácilmente, ya inclusive signos especialmente complicaos pueden ser escritos con un solu trazu.

Comparanza ente los dos tipos d'escritura hierático, dambos testos posen la mesma llectura.
Los principales signos hieráticos comparaos con otres grafíes.

L'hieráticu ta de cutiu presente en dos formes distintos mientres el mesmu periodu; una bien amestada, cursiva, utilizada pa los documentos alministrativos, y otra de tipu uncial usada pa obres lliteraries, científiques y testos relixosos, que pueden ser, y de cutiu ser, bien distintos ente sigo. Les cartessobremanera, utilicen lletra cursiva pa les formes d'escritura rápido, de cutiu con un gran númberu d'abreviatures pa frases formularias, daqué similar a la taquigrafía.

Una forma especial de lletra cursiva ye la conocida como "hieráticu anormal", que s'utilizaba na zona tebana dende la segunda metá de la dinastía XX hasta l'empiezu de la XXVI.[9] Deriva de los documentos alministrativos del Alto Exiptu, y utilizóse principalmente pa testos llegales, arrendamientos de tierres, cartes y otros testos. Esti tipu d'escritura foi sustituyíu pol demóticu, utilizáu nel Baxu Exiptu, mientres la dinastía XVI, cuando s'estableció como norma alministrativa del Exiptu unificáu.[nota 4]

Influencies[editar | editar la fonte]

L'hieráticu tuvo influencia n'otros sistemes d'escritura, la más obvia ye nel demóticu, el so descendiente direutu. Rellacionaos tamién tán los signos populares de la escritura meroítica y el préstamu demóticu de calteres utilizaos nel alfabetu coptu y nel antiguu nubiu.

Fora del valle del Nilu, munchos de los signos utilizaos nel silabariu de Biblos fueron tomaos aparentemente de los signos hieráticos del Imperiu Antiguu.[10] Tamién se sabe que l'hebréu primitivu utilizó númberos hieráticos.[11]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Hieráticu provién del griegu: γράμματα ἱερατικά, escritura sacerdotal o sagrada.
  2. Xeroglíficu provién del griegu "ta hieroglyphica" que significa "les inscripciones sagraes".
  3. Mientres la dómina romana amás del carrizu usaron cañes (calami).
  4. El términu demóticu provién del griegu "demotika": popular, referente a los asuntos cotidianos.

Cites[editar | editar la fonte]

  1. Lajo Pérez, Rosina (1990) Léxicu d'arte. Madrid - España: Akal, páx. 101. ISBN 978-84-460-0924-5.
  2. 2,0 2,1 Goedicke 1988: VII-VIII.
  3. Goedicke 1988: VII; Wente 2001:2006. Figura na obra Stromata 5:4.
  4. Baines 1983:583.
  5. Soukiassian, Wuttman, Pantalacci 2002.
  6. Posener-Kriéger 1992; Pantalacci 1998.
  7. Parkinson y Quirke 1995:20.
  8. Gardiner 1929.
  9. Wente 2001:210. Ver tamién Malinine [1974].
  10. Hoch 1990.
  11. Aharoni 1966; Goldwasser 1991.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Aharoni, Yohanan (1966). «The Use of Hieratic Numerals in Hebrew Ostraca and the Shekel Weights». Bulletin of the American Schools of Oriental Research 184:  páxs. 13–19. doi:10.2307/1356200. 
  • Baines, John R. (1983). «Literacy and Ancient Egyptian Society». Man: A Monthly Record of Anthropological Science 18 (new series):  páxs. 572–599. http://eprints.ouls.ox.ac.uk/archive/00001055/. 
  • Gardiner, Alan H. (1929). «The Transcription of New Kingdom Hieratic». Journal of Egyptian Archæology 15:  páxs. 48–55. doi:10.2307/3854012. 
  • Goedicke, Hans (1988). Old Hieratic Paleography. Baltimore: Halgo, Inc..
  • Goldwasser, Orly (1991). «An Egyptian Scribe from Lachish and the Hieratic Tradition of the Hebrew Kingdoms». Tel Aviv: Journal of the Tel Aviv University Institute of Archaeology 18:  páxs. 248–253. 
  • Janssen, Jacobus Johannes (2000). «Idiosyncrasies in Late Ramesside Hieratic Writing». Journal of Egyptian Archæology 86:  páxs. 51–56. doi:10.2307/3822306. 
  • Malinine, Michel (1974). «Choix de textes juridiques en hiératique ‘anormal' et en démotique», Textes et langages de l'Égypte pharaonique: Cent cinquante années de recherches 1822–1972; Hommage à Jean-François Champollion. Cairo: Imprimerie de l'Institut français d'archéologie orientale du Caire, páx. Vol1, páxs. 31–35.
  • Hoch, James Y. (1990). «The Byblos Syllabary: Bridging the Gap Between Egyptian Hieroglyphs and Semitic Alphabets». Journal of the Society for the Study of Egyptian Antiquities 20:  páxs. 115–124. 
  • Möller, Georg Christian Julius (1927–1936). Hieratische Paläographie: Die aegyptische Buchschrift in ihrer Entwicklung von der Fünften Dynastie bis zur römischen Kaiserzeit, 2nd edition, Leipzig: J. C. Hinrichs’schen Buchhandlungen.
  • Möller, Georg Christian Julius (ed.) (1927–1935). Hieratische Lesestücke für dean akademischen Gebrauch., 2nd edition, Leipzig: J. C. Hinrichs’schen Buchhandlungen.
  • Pantalacci, Laure (1998). La documentation épistolaire du palais des gouverneurs à Balat–Plantía:ArabDIN. 98.  páxs. 303–315. 
  • Parkinson, Richard B.; Stephen G. J. Quirke (1995). Papyrus. Londres: British Museum Press.
  • Posener-Kriéger, Paule (1992). «Les tablettes en terre crue de Balat», Élisabeth Lalou (ed.): Les Tablettes à écrire de l'Antiquité à l'époque moderne. Turnhout: Brepols, páx. 41–49.
  • Soukiassian, Georges; Michel Wuttmann, Laure Pantalacci (2002). -y palais des gouverneurs de l'époque de Pépy II: les sanctuaires de ka et leurs dépendances. Cairo: Imprimerie de l'Institut français d'archéologie orientale du Caire. ISBN 2-7247-0313-8.
  • Verhoeven, Ursula (2001). Untersuchungen zur späthieratischen Buchschrift. Leuven: Uitgeverij Peeters and Departement Oriëntalistiek.
  • Wente, Edward Frank (2001). Donald Redford (ed.): The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt. Oxford, New York, and Cairo: Oxford University Press and The American University in Cairo Press, páx. Vol. 3, páxs. 206–210.
  • Wimmer, Stefan Jakob (1989). Hieratische Paläographie der nicht-literarischen Ostraka der 19. und 20. Dynastie. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]