Historia de Dinamarca

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria de Dinamarca)
Barcu (llamáu "Nydam Boat") de los antiguos daneses del sieglu V, cuando los "Anglos" y "Saxones" de Jutland invadieron les romanes islles britániques

La historia de Dinamarca empezó hai más de 100.000 años, pero los primeros pobladores viéronse forzaos a retirase del territoriu debíu al xelu que cubrió'l territoriu mientres la glaciación. Dende'l 12.000 e.C. la presencia humana foi constante en Dinamarca.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Los primeros nicios d'agricultura son del 3000 e.C. El periodu nórdicu de la Edá del Bronce tuvo marcáu por un pueblu que soterraba a los sos muertos, xunto a los sos bienes terrenales, en túmulos. Atopáronse numberosos dólmenes y tumbes fechaes nesi periodu. Ente estos afayos arqueolóxicos destaquen numberosos artefautos relixosos, preseos musicales, según les primeres evidencies d'una sociedá estratificada en clases sociales.

Mientres esi periodu dacuando refundiábense los cadabres a los banzaos. Estos cadabres son conocíos como los cuerpos del banzáu. Tán perbién calteníos y convirtiéronse nun pervalible recursu pa consiguir información sobre la población danesa d'esi periodu.

Mientres el periodu previu a la Edá del Fierro, el clima en Dinamarca y en toa Escandinavia volvióse más fríu y húmedu, llindando l'agricultura y los asentamientos, que se treslladaron escontra Alemaña. Esisten evidencies d'inmigraciones celtes en Dinamarca según n'otros puntos de la Europa del norte. Muestres de la cultura céltica son los nomes de dellos topónimos.

La influencia romana[editar | editar la fonte]

L'Imperiu romanu caltuvo por cinco sieglos les rutes comerciales y les rellaciones colos daneses como amuesen diversos afayos de monedes romanes. Alredor del añu 200 apaez la primer inscripción rúnica, influyida pol alfabetu llatín.

Migraciones dende Jutland escontra la romana Britannia

Dende los tiempos d'Augustu los Romanos caltuvieron rellaciones diplomátiques de dellos tipos con Jutland y les islles daneses: arqueólogos como Lars Jørgensen y académicos como Harry Sidebotom cunten que nes islles de Fynn y Zelanda hubo un Estáu Veceru de Roma.[1]

La influencia romana foi mayor nes clases aristocrátiques de l'antigua Dinamarca, que fueron "romanizadas" en munchos aspeutos sociales. Una consecuencia foi que al empecipiase les grandes migraciones dientro del imperiu romanu d'occidente, los pueblos (Anglos y Xutos, yá influyíos pola riqueza romana) qu'habitaben la península danesa de Jutland mover escontra la romana Britannia conquistándola nel sieglu V.

La Edá del Fierro Xermánica[editar | editar la fonte]

La cultura de la Europa del norte mientres les migraciones masives de los sieglos V y VII recibe'l nome d'edá del fierro xermánica. Ente los restos correspondientes a esti periodu atopen los cadabres del banzáu de alteriar, los cuerpos bien calteníos de dos homes que fueron esgañaos, seique mientres un sacrificiu.

Les incursiones na zona norte de Dinamarca aumentaron nel sieglu V. Una de les tribus que más frecuentemente realizaba estes incursiones yeren los daneses (tamién conocíos como Daner o Dani), procedentes del área meridional de Suecia conocida como Escania o Skåneland. El nome d'esta tribu terminó aplicándose al conxuntu de Dinamarca polos alemanes que vivíen nel sur de Xutlandia (n'alemán antiguu, Dinamarca significa “rexón fronteriza habitada por daneses”.

Primeres fontes lliteraries[editar | editar la fonte]

Los antiguos poemes épicos ingleses Widsith y Beowulf, según l'historiador medieval danés Saxo Grammaticus (1150-1220) constituyeron les primeres fontes de la cultura antigua danesa. Estes descripciones tienen enforma de mitoloxía y lleenda, sicasí pueden contener dellos datos históricos.

Los viquingos[editar | editar la fonte]

Canutu'l Grande.

El pueblu que terminó siendo conocíu como viquingu habitó Dinamarca ente'l sieglu VIII y el sieglu XI. Presentaben una estructura social muncho más completa que los pueblos que poblaren la zona con anterioridá. Los viquingos fixéronse famosos al navegar y comerciar pol restu d'Europa.

Mientres el periodu viquingu, Dinamarca tuvo un gran poder basáu na península de Xutlandia, la islla de Seeland y la parte sur de lo que ye anguaño Suecia. A principios del sieglu XI, el rei Canutu'l Grande (en danés, Knud) conquistó Inglaterra por un periodu de siquier 30 años.

Tres la muerte de Canutu'l Grande en 1035, Inglaterra quedó fora del control danés y Dinamarca sufrió una etapa de desordes. Los viquingos de Noruega realizaron ataques esporádicos. El sobrín del rei Canutu, Sweyn Estridson (1020-1074) restableció l'autoridá real y estableció una bona rellación col Arzobispu de Bremen.

A principios del sieglu XII, Dinamarca convertir nuna see independiente de la ilesia d'Escandinavia. Poco dempués, Suecia y Noruega formaron los sos propios arzobispaos fuera del control danés. A mediaos del sieglu XII, reinar en Dinamarca yera realmente complicáu: les guerres civiles asocediéronse, creando tensiones. Valdemar el grande (1131-1182) tomó'l poder, estabilizar y realizó una reorganización de l'alministración. Mientres el so reináu construyó un castiellu na aldega de Havn que dio orixe a la qu'anguaño ye la ciudá de Copenḥague. Valdemar convirtió al país nuna potencia destacada na zona del mar Bálticu. Él y los sos socesores dirixeron diverses cruzaes pa reclamar territorios asitiaos na actual Estonia. La lleenda diz que la bandera danesa, la Dannebrog, cayó del cielu mientres una batalla asocedida n'Estonia en 1219.

Mientres la Edá Media la corona y la ilesia caltuvieron una estrecha collaboración. Mientres esti periodu construyeron miles d'ilesies per tol país. La economía ameyoró mientres el sieglu XII, sobremanera gracies al comerciu de sardines; nel sieglu XIII empecipió un periodu de dificultaes económiques y l'esbarrumbamientu temporal de l'autoridá del rei.

El cristianismu[editar | editar la fonte]

Nel área de Dinamarca esistieron dellos reinos pequeños mientres munchos años. Créese qu'alredor del añu 980, el rei Harald I, conocíu col nomatu de Diente azul, estableció un reinu unificáu en Dinamarca. Un misioneru alemán visitó al rei y, según cuenta la lleenda, el sobrevivió a una dura prueba que convenció al rei Harald, que se convirtió al cristianismu. La nueva relixón, que sustituyó a la vieya mitoloxía nórdica, traía ventayes pal rei, como l'ayuda per parte del Sacru Imperiu Romanu, y dexó que Harald desfacer de dalgunos de los sos opositores, fieles a la vieya mitoloxía. La ilesia traxo una alministración estable a les tierres; estabilidá que'l rei utilizó pa exercer un ciertu control sobre elles.

Les dificultaes de la monarquía[editar | editar la fonte]

Los reis de Dinamarca tuvieron dificultaes pa caltener el control del reinu. Hubo llargos periodos de rellaciones conflictives ente los monarques daneses y los papes de Roma, conocíos como “conflictos archiepiscopales”. A finales del sieglu XIII, la fuercia del rei atopábase debilitada y la nobleza forzó al rei a conceder un fueru, consideráu como la primera Constitución danesa.

El reinu siguió debilitándose: el territoriu de Scania tuvo mientres un tiempu baxu control suecu. En 1340 el tronu recayó en Valdemar Atterdag, políticu espertu que foi capaz de reunificar Dinamarca. La peste negro qu'afectó al país mientres estos años, ayudó na so campaña de reunificación. Los sos esfuercios por ampliar el reinu lleváronlu a diversos enfrentamientos cola lliga Hanseática, que s'alió con Suecia p'atacar Dinamarca. L'ataque fracasó yá que les fuercies daneses fundieron gran parte de la flota Hanseática. Afortunadamente pa la lliga, los nobles de Xutlandia remontar contra la medría de los impuestos propuestu pa financiar la espansión nel Bálticu: les presiones de la lliga y de la nobleza obligaron al rei a exiliase en 1370.

Unión de Kalmar[editar | editar la fonte]

La Unión de Kalmar.

Margarita I foi la fía de Valdemar Atterdag. Casóse con Haakon VI de Noruega nun intentu de xunir estos dos reinos y Suecia, yá que Haakon taba rellacionáu cola familia real sueca. El so fíu Olaf taba destináu a dirixir los trés reino pero la so muerte provocó que fuera Margarita la encargada de faelo. Mientres la so vida, los reinos de Dinamarca, Noruega y Suecia (incluyíes les islles Feroe según Islandia, Groenlandia y l'actual Finlandia) tuvieron unificaos y sol so mandatu, no que se conoció como Unión de Kalmar, fecha oficial en 1397. El so socesor Erico de Pomerania nun tenía l'habilidá de la reina, y foi'l responsable direutu de la desintegración de la Unión. Sicasí, cuando Cristóbal de Baviera llegó al tronu Escandinavia volvió xunise, anque d'una manera curtia. La nobleza sueca taba cada vez más descontenta y la xunión convertir nun conceutu llegal más que nun conceutu real. A principios del sieglu XVI, llegó al poder el rei Cristián II. Conquistó Suecia nun intentu de reforzar la unión. Asesinó a numberosos miembros de les fuercies sueques antiunionistas según a civiles, ente los que s'atopaben muyeres y neños. Esto destruyó toa esperanza de caltener la unión escandinava.

La Reforma[editar | editar la fonte]

La reforma protestante aniciada n'Alemaña poles idees de Martín Lutero foi introducida en Dinamarca en 1536, y tuvo un gran impautu; l'actual Ilesia de Dinamarca ye luterana. Como nel restu d'Europa, la espansión del protestantismu foi posible pola poderosa combinación del entusiasmu popular col intentu de los gobiernos d'alloñar del control de Roma.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Mientres el sieglu XVI, Dinamarca creció de forma notable. La economía danesa beneficiar de la Guerra de los Ocho Años n'Holanda, una y bones un númberu notable de refuxaos d'esa zona, la más desenvuelta económicamente de toa Europa, llegó a Dinamarca. Esto ayudó a modernizar la sociedá y a establecer venceyos comerciales con Holanda.

Naquella dómina Dinamarca yera un reinu relativamente poderosu. La política europea del sieglu XVI tuvo fuertemente influyida pola guerra ente les fuercies católiques y les protestantes, lo que fizo inevitable que Dinamarca viérase arreyada na guerra si llegaba a producise. La Guerra de los Trenta Años llegó a los estaos protestantes en 1620 y Dinamarca foi reclamada pa defender “la causa protestante”. La intervención n'Alemaña de les fuercies daneses, dirixíes pol rei Christián IV, foi un fracasu; otra manera, la posterior intervención sueca foi un auténticu ésitu.

Christián IV reinó ente 1588 y 1648. Dempués de la so muerte, Dinamarca enfrentar a Suecia nuna nueva guerra. Un iviernu anormalmente fríu dexó que les tropes sueques llegaren hasta Copenhague. La paz de 1658 venció a Suecia trés de les provincies más riques de Dinamarca: Escania, Hallandia y Blechingia, so los términos del tratáu de Roskilde.

Absolutismu[editar | editar la fonte]

Federico III de Dinamarca.

Como resultancia del desastre de la guerra contra Suecia, el rei Federico III foi capaz de convencer a los nobles de que-y dieren dalgunos de los sos poderes en cuenta de un amenorgamientu de los impuestos; empezaba asina la era del absolutismu en Dinamarca.

L'asamblea danesa quedó suspendida mientres dos sieglos. Mientres esti periodu, el poder centralizar en Copenḥague. El gobiernu reorganizar d'una manera muncho más xerárquica, construyíu alredor del rei como puntu central de l'alministración. Los oficiales de la corte apoderaben l'alministración, según un nuevu grupu de burócrates. L'aristocracia vio como la so influencia amenorgábase notablemente. Tanto l'alministración como les lleis modernizar nesti periodu.

Los intentos de diversificar la economía pa nun depender n'esclusiva de l'agricultura fallaron. Mientres esti periodu hubo bien poques industries, sacante na zona de Copenhague. A finales del sieglu XVIII realizóse una estensa reforma agraria. Mientres tol sieglu XVIII, la economía danesa tuvo un bon comportamientu, una y bones la demanda de los productos agrícoles daneses estender por toes Europa. Los barcos daneses comerciaron con tol continente según la zona del Atlánticu norte.

Les idees del Sieglu de les Lluces volviéronse bien populares ente la clase media danesa, aumentando l'interés poles llibertaes personales. Coles mesmes, empezar a desenvolver un sentimientu nacionalista danés, y aumentó la hostilidá escontra'l alemanes y noruegos presentes na corte real. L'antagonismu ente alemanes y daneses fíxose más fuerte a partir de mediaos del sieglu XVIII.

Les Guerres Napoleóniques[editar | editar la fonte]

Batalla de Copenhague.

La solidez de la economía danesa viose fuertemente afeutada poles perda provocaes mientres les Guerres Napoleóniques. Dinamarca aliárase con Francia y había llibráu diverses batalles contra les tropes britániques. La flota británica atacó Copenhague en 1801 (Primer Batalla de Copenhague). En 1807 la flota británica bombardéu de nuevu la ciudá lo que provocó numberoses baxes civiles. En 1808 un exércitu español de 15.000 homes al mandu del Marqués de La Romana intervieno en Dinamarca en sofitu de Napoleón. Tres la derrota de la flota danesa, Noruega pasó de la corona de Dinamarca a la de Suecia pol tratáu de Kiel, como compensa a Suecia per parte del bandu vencedor. Pero les revueltes noruegues terminaron na independencia, y los noruegos coronaron a Christian Frederick (el futuru Christián VIII) como rei.

Mientres esti periodu, Dinamarca tuvo lliteralmente en bancarrota y la población sufrió grandes privaciones. Curiosamente, ye conocíu como la edá d'oru de la historia intelectual danesa. La lliteratura, pintura, escultura y la filosofía tuvieron una dómina inusualmente brillosa. Hans Christian Andersen, Søren Kierkegaard y Bertel Thorvaldsen realizaron les sos obres mientres esti periodu.

Nacionalismu y Lliberalismu[editar | editar la fonte]

Los movimientos lliberales y nacionalista ganaron fuercia a partir de 1830. Mientres la revolución de 1848 producióse una insurrección na anexonada rexón de Schleswig que foi entartallada poles tropes daneses. El 5 de xunu de 1849, Dinamarca convertir nuna monarquía constitucional. La creciente burguesía empezó a esixir un puestu nel gobiernu; pa evitar una revuelta sangrienta, el rei Federico VII concedió les demandes de la ciudadanía y redactóse una nueva Constitución que partía los poderes. El rei convertir na cabeza del poder executivu que se complementaba col poder llexislativu, consistente en dos cámares parllamentaries: el Folketing, que representaba a granxeros, mercaderes, comerciantes y la clase media y el Landsting que representaba a la vieya aristocracia.

La situación política emerxente cola nueva constitución sollertó a delles de les antigües elites sociales, que tarrecíen que ciudadanos con educación básica sustituyeren a profesores y profesionales nes posiciones de poder. Los llabradores, en coalición con elementos radicales de les ciudaes, ganaron la mayoría de los asientos del Folketing y empecipióse una crisis constitucional que remató en 1901 cola introducción d'un gobiernu parllamentariu. Decidióse que nengún gobiernu podía actuar contra los deseos de la mayoría parlamentaría.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Mientres les primeres décades del sieglu XX les muyeres consiguieron el derechu al votu (1915), y dalgunes de les colonies daneses nes Indies occidentales vender a los Estaos Xuníos. Mientres esti periodu, Dinamarca empezó una serie de reformes sociales y llaborales que sentaron la base del actual Estáu del Bienestar.

Soldaos daneses mientres la Segunda Guerra Mundial.

Anque Dinamarca caltúvose neutral mientres la Primer Guerra Mundial, el conflictu afectó al país de forma considerable. El comerciu col restu d'Europa atayóse y el continente entró nuna etapa d'inestabilidá económica. Nes eleiciones de 1924 el partíu social demócrata convertir nel más votáu, posición que caltuvo hasta l'añu 2001.

A pesar de la so declaración de neutralidá al entamu de la Segunda Guerra Mundial, Dinamarca foi invadida poles tropes nazis el 9 d'abril de 1940 y tuvo ocupada hasta'l 5 de mayu de 1945. Mientres l'entamu del periodu d'ocupación, el Folketing siguió realizando sesiones y la policía caltener so control danés. A partir de 1943, los nazis tomaron el control total sobre'l país lo que provocó que se desenvolviera un importante movimientu de resistencia. Anque'l control faíase cada vez más difícil, los alemanes nun se retiraron de Dinamarca hasta la llegada de les tropes aliaes, casi a la fin de la guerra. Mientres la ocupación, un gran númberu de xudíos daneses emigró hasta Suecia pa evitar la deportación.

La posguerra[editar | editar la fonte]

En 1953 realizáronse delles reformes polítiques importantes en Dinamarca, como l'abolición del estáu de colonia de Groenlandia o la reforma constitucional que dexaba la xubida al tronu d'una muyer.

Al rematar la Segunda Guerra Mundial el país abandonó la so tradicional posición de neutralidá. Dinamarca convertir en miembru de les Naciones Xuníes y foi unu de los miembros fundadores de la OTAN. En 1973 aprobó la entrada na Comunidá Económica Europea, predecesora de la Xunión Europea. En 2000, Dinamarca decidió por referendu nun xunise a la moneda única europea, l'euru.

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Derry, T. K. (1979). A History of Scandinavia: Norway, Sweden, Denmark, Finland and Iceland. University of Minnesota Press. ISBN 0-8166-3799-7.
  • Lauring, Palle (1995). A History of Denmark. Høst. ISBN 87-14-29306-4.
  • Eyries, J. B.; Baptiste Benoît, Jean (1845). Historia de Dinamarca. L'Imparcial.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]