Guahibo

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuGuahibo

Tipu etnia
Llingua Idioma sikuani
Xeografía
Estáu Colombia y Venezuela
[1]
[1]
Cambiar los datos en Wikidata

Los guahibo o sikuani o jivi o jiwi son un pueblu indíxena qu'habita en los Llanos del Orinoco, ente los ríos Guaviare, Meta y Arauca, nos departamentos colombianos de Vichada, Meta (Puertu Gaitán y Mapiripán), Arauca, Guaviare y Guainía, y en Venezuela al occidente de los estaos Amazones, Bolívar y al sur del Apure. Son aproximao 40 mil persones, 26 mil en Colombia y 14 mil en Venezuela.

Formen el grupu más numberosu de la zona d'influencia del Orinoco. La so llingua forma parte de la familia llingüística de les llingües guahibanas. Dellos autores rellacionaron esta familia cola familia arawak, como emigrantes de les Guayanes. Unos alluguen a los sikuani como'l tueru principal, otros como un subgrupu. Sicasí Queixalós (1993) considera que les rellaciones ente guahibo y arawak son puramente léxiques, préstamos de pallabres y nun reflexen parentescu xenéticu. (Les lleendes nun s'atopen)

Forma de vida[editar | editar la fonte]

La llantadera, curiáu, recueya y procesamientu de la yuca amargosa ye una actividá principal a la que se dediquen les muyeres, qu'utilicen preseos de fibra, como'l exprimidor o sebucán (yobot) y diverses cestes. Cola masa curada prepárase una tortiella o casabe y un granu de farina asao o fariña, de la que siempres disponen.

Amás de la yuca, cultiven plátanu, maíz, arroz, tomate, batata, ñame, ají, piña y caña d'azucre. Anque la recueya de productos monteses tiende a menguar, entá se caltién.

La cacería con arcu y flecha tien el prestíu tradicional, en tantu la pesca aumentó'l so pesu na dieta diaria na midida qu'incorporaron masivamente l'usu d'anzuelos y redes, sostiense la fabricación de canoes y balses y delles comunidaes disponen de motores fora de borda. Munches families críen pites y gochos y delles comunidaes disponen de ganáu vacunu.

Los homes siguen siendo hábiles texedores y fabriquen les hamaques de fibres de cumare y moriche, canastros, esterielles, flautes y sebucanes. Les muyeres moldien los budares de magre, fundamentales pa rustir la masa de yuca y dalgunes entá fabriquen olles, múcures y platos de folla.

Formen una sociedá patriarcal, na cual la unidá familiar ta constituyida por una pareya mayor colos sos fíos solteros, les fíes y los sos maríos y neños. Moren en cases rectangulares con techu de paya de palmes, a les qu'enantes cubríen hasta'l suelu con fueyes de platanillo pa protexese de los mosquitos, práctica sustituyida pol usu de toldillos nes hamaques. Constrúin tamién campamentos mientres la cacería y, cerca de la casa principal, una casina pa les muyeres mientres la menstruación. Cuando la familia crez demasiáu, los xenros pasen a formar la so propia familia.

Consideren como familia direuta a los padres, hermanos y fíos, lo mesmo que los tíos del mesmu sexu que los proxenitores: hermanos del padre y hermanes de la madre. Son familia cercana los primos que sían fíos de los hermanos del padre y les hermanes de la madre, que son identificaos colos hermanos, los sobrinos y sobrino hijo d'hermanos y los fíos propios. Esiste una tercer categoría, los aliaos qu'arrexunta a los hermanos de la madre y les hermanes del padre, consideraos como suegros. Tienen enclín a la endogamia.

Cada grupu tien un nome, un territoriu y delles particularidaes llingüístiques, y ye independiente al respective de los demás

Cosmovisión[editar | editar la fonte]

Consideren l'universu como constituyíu por dellos niveles superpuestos: el superior la Vía Láctea; el siguiente, el d'otres estrelles; depués el de la tierra que tien mares al oriente y al occidente y derrompiéndolos otros continentes o mundos; un nivel soterrañu y otru, más embaxo, subacuáticu, sol mar y les llagunes. Los mapes de los niveles cimeros son conocíos polos Sikuani, que tienen nomes pa les estrelles y constelaciones y usen la so conocencia pa remanar el calendariu y les estaciones, según pa emponese al viaxar.

La vinculación ente'l hábitat cotidianu y el macrocosmos ta dada por elementos imprescindibles na vida de los Sikuani como l'agua, les plantes y el territoriu.

Consideren que los bienes de qu'esfruta la humanidá provienen de l'acción de cuatro hermanos: Tsmani, Liwirnei, Batatuaba y Kajuyali, que xubieron al cielu y pueden vese na constelación de les Pléyades. Amás, Kutsikutsi afayó y llogró baltar, cola ayuda de los esguiles, l'árbol Kaliawirinai, del cual brotó la vida, toles plantes comestibles y cultivables y la solidaridá de la comunidá o Unuma. Tsamani dio la medicina tradicional y el xamán (dopatubinü) puede comunicase con él por aciu la inhalación del yopo (dopa).

Les muyeres someter a un ritual de iniciación, el "rezu del pexe", que ye un acontecimientu comuñal. La moza ye recluyida nuna casina zarrada con esteres (tulimabo), aisllada per dellos meses y puesta a dieta, pa participar finalmente na celebración. El itomo ye la ceremonia del segundu funeral de too difuntu guajibo. paola BTSS

Idioma[editar | editar la fonte]

La llingua de los sikuani pertenez al grupu central de la familia guahibana y posiblemente formó un continuu dialeutal cola llingua Cuiba, hasta que fueron dixebraos pol asentamientu nes riberes de los ríos, de pueblos de llingües Arawak y Sáliba y más tardíamente pola colonización.

Los principales dialeutos sikuani son Waü (occidental) y Parawá (oriental). Newütjü (Tigrero) ye una forma transicional ente dambos. El Hamorúa ye una forma estrema de Parawá, en cuantes qu'hai dellos dialeutos transicionales ente sikuani y cuiba: Dome (Playeru), del ríu Arauca, más sikuani; Waüpiwi (Wipiwi, Yomati) de los ríu Uachadía y altu Tomu; Siripuji (Tsiripu o Siripu) del ríu Aguaclara; y Mayaraji o Mayalero (Mariposo), del ríu Arauca.

Fonoloxía[editar | editar la fonte]

Vocales

Anteriores Centrales Posteriores
Zarraes i î + ~+ o û
Medies y ê o ô
Abiertes a â

Son seis vocales orales y seis nasales.

Consonantes

llabial dental alveolar palatal velar glotal
oclusives sordes p θ (z) t k
oclusives sonores b d
nasales m n
africaes ts
fricatives sordes f s x h
llateral l
vibrante r
aproximantes w (v) y |

align="center" |

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Capo Agudelo, Luz Marina 2000 Guahibo-Sikuani; Xeografía Humana de Colombia III (1). Bogotá: Institutu Colombianu de Cultura Hispánica.
  • Kondo, Riena W. 1978 "Guahibo"; Aspeutos de la Cultura Material de Grupos Étnicos de Colombia I: 105-213. ILV. Lomalinda: Editorial Townsend.
  • Kondo, Víctor y Riena 1979 "Fonemes del Guahibo"; Sistemes Fonolóxicos d'Idiomes Colombianos I: 93-102. ILV. Lomalinda: Editorial Townsend.
  • Metzger, J. Donald y V. Robert Morey 1983 "Los Hiwi (guahibo)"; Coppens, Walter ed. Los Aboríxenes de Venezuela II: . Caracas: Instituto Caribe d'Antropoloxía.
  • Ortiz G., Francisco 1976 "Taxonomía de los grupos guahibo"; Revista colombiana d'antropoloxía XX: 281-294 Bogotá.
1977 "Un mitu Guahibo: La hestoria Tsamani". Revista de la direición de Divulgación Cultural, Universal Nacional 15: 71-76 Bogotá.
  • Queixalós, Francisco 1988 Diccionariu sikuani-español. CCELA Universidá de los Andes, Bogotá. ISSN 0121-0963
1993 "Llingües y dialeutos de la familia lingüítica guahibo"; Biblioteca Ezequiel Uricoechea 11: 189-217.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 DANE, Censu Nacional de Población de 2005.