François Duvalier

De Wikipedia
François Duvalier
presidente d'Haití

22 ochobre 1957 - 21 abril 1971
Antonio Thrasybule Kébreau - Jean-Claude Duvalier
Vida
Nacimientu Puertu Príncipe14 d'abril de 1907[1]
Nacionalidá Bandera d'Haití Haití
Muerte Puertu Príncipe21 d'abril de 1971[1] (64 años)
Causa de la muerte Diabetes
Familia
Casáu con Simone Duvalier (1939 – 1971)
Fíos/es Jean-Claude Duvalier
Estudios
Estudios Universidá Estatal d'Haití
Universidá de Michigan
Llingües falaes francés[2]
Oficiu políticumédicu
Creencies
Relixón Vudú
catolicismu
Partíu políticu Partido Unidad Nacional (es) Traducir
IMDb nm2140365
Cambiar los datos en Wikidata

François Duvalier (pronunciación en francés: /fʁɑ̃swa dyvalje/), conocíu col nomatu de Papa Doc (14 d'abril de 1907Puertu Príncipe – 21 d'abril de 1971Puertu Príncipe), foi un médicu y políticu haitianu, presidente constitucional del so país a partir de 1957 y darréu, dende 1964 y hasta la so muerte en 1971, dictador d'Haití en calidá de presidente vitaliciu. Foi asocedíu pol so fíu Jean-Claude Duvalier.

Biografía[editar | editar la fonte]

Duvalier nació en Puertu Príncipe, la capital d'Haití, nel senu d'una familia humilde d'agricultor orixinarios de la islla de Martinica. A pesar d'ello, consiguió empezar los sos estudios de Medicina (d'ende'l so llamatu de "Papa Doc"). Por cuenta de los sos llabores médicos na llucha contra'l tifus, el paludismu y otres enfermedaes tropicales cola xente más desfavorecida, algamó una gran considerancia y notoriedá nel país. En 1939 casóse con Simone Ovide y en 1946 apuerta a direutor xeneral del Serviciu Sanitariu Nacional. En 1949 pasó a ser Ministru de Sanidá y de Trabayu. En oponiéndose al golpe d'Estáu que llevó a cabu Paul Eugène Magloire vese obligáu a escondese y a pasar a la clandestinidá hasta que se proclama una amnistía en 1956.

Primer victoria eleutoral[editar | editar la fonte]

En 1957 les circunstancies camuden, promúlgase una nueva Constitución y François Duvalier, sofitáu por sectores del mundu castrense, trunfa nes eleiciones, convirtiéndose en Presidente d'Haití pa un periodu de 6 años. Llevó a cabu una campaña eleutoral de tipu populista, preconizando una estratexa d'afirmación de la negritú, na qu'apelaba a la mayoría afrohaitiana y que s'oponía a la élite mulata que taba nel poder. Duvalier anovó la tradición del vudú y darréu usar pa consolidar el so poder, afirmando qu'él mesmu yera un hougan (esto ye, un sacerdote vudú). Duvalier asonsañó de manera deliberada la imaxe del Barón Samedi (deidá de la muerte y los campusantos nel panteón vudú) nun intentu de resultar entá más convincente. Usaba frecuentemente gafes de sol y falaba con un fuerte tonu nasal.

Alcuerdos con Rafael Trujillo[editar | editar la fonte]

El 22 d'avientu de 1958 ente les llocalidaes Jimaní y Mal Pase, Duvalier y el so homólogu na vecina República Dominicana, Rafael Trujillo, roblaron un alcuerdu de mutua proteición. L'alcuerdu establecía ente otres coses que nengún de los dos gobiernos dexaría nos sos respeutivos territorios actividaes subversives na so contra, nin que los exiliaos políticos realizaren propaganda sistemática afalando al emplegu de la violencia en contra de les sos Estaos.

Conflictu con República Dominicana[editar | editar la fonte]

El 19 d'abril de 1963 afayar n'Haití una conxura militar contra François Duvalier, encabezada pol teniente François Benoit. Nel actu fallíu foi asesináu'l sarxentu Paulin Montrouis, xofer de los fíos de Duvalier, el cabu Morille Mirville, el sarxentu Luc Azor, y un miembru del Voluntariáu de la Seguridá Nacional (los Tontons-Macoutes), Richemond Poteau. Los sos fíos resultaron ilesos, pero Duvalier reaccionó violentamente. La Policía haitiana foi en busca de Francois Benoit, principal sospechosu del atentáu. Los Tontons-Macoutes entraron a la so residencia y al nun atopar a Benoit, asesinaron al so padre, Joseph Benoit, un vieyu xuez, a la so madre, a un visitante y a los trés emplegaes doméstiques.

Al abarruntar los Tontons-Macoutes que Benoit taba escondíu na embaxada dominicana, enfusen na instalación diplomática arrodiando la casa del embaxador y esixendo la entrega del militar. El sucesu terminó cuando l'entós presidente dominicanu Juan Bosch amenació con entamar aiciones militares contra Haití.

Nuna alocución per radio y televisión, el presidente Bosch afirmó:

El pueblu dominicanu sabe yá que la embaxada y la cancillería del nuesu país fueron violaes pola Policía haitiana. Esa aición ye una bofetada na cara de la República Dominicana, una falta que nós nun tamos dispuestos a pasar por altu. Sufrimos con gran paciencia los ultraxes del Gobiernu haitianu, pero esos ultraxes tienen que terminar yá de manera terminante. Si nun terminen nun plazu de 24 hores pondrémos-y puntu final colos medios que se topen nel nuesu algame.

A otru día l'Exércitu dominicanu movilizó a les tropes escontra la frontera con Haití y parte de l'artillería pesao de les sos Fuercies Armaes foi unviada per vía marítima hasta'l puertu de Barahona, próximu a la frontera.

Depués d'acusaciones y contra-acusaciones, el Conseyu de Seguridá de la ONX condergó l'actitú d'Haití con 16 votos y 2 astenciones. Una comisión llegó a Puertu Príncipe pa investigar la situación y el Gobiernu haitianu comprometer a respetar les garantíes diplomátiques.

Afianzamientu nel poder[editar | editar la fonte]

Duvalier trabayó pa consolidar la so posición política; en sobreviviendo a un atentáu contra la so vida en 1958 depuró l'Exércitu pa desfacer d'elementos que pudieren se-y contrarios.

El so mandatu pasó a ser muncho más brutal y represivu. En 1959, inspiráu polos camises negres del fascismu italianu, creó una milicia que se conoció como Voluntarios de la Seguridá Nacional (VSN) pa protexer el so poder fora de Puertu Príncipe. Los miembros de la VSN pasaron a ser conocíos darréu como los Tontons-Macoutes, y convirtiéronse nes tropes de choque del gobiernu. Puesto que estes milicies nun recibíen remuneración dalguna, ellos mesmos inventaben los sos propios medios de financiamientu al traviés del crime y l'estorsión. Pa protexer la so propia integridá, Duvalier utilizaba la Guardia Presidencial haitiana.

Proclamación como presidente vitaliciu[editar | editar la fonte]

Les presiones internacionales contra François Duvalier fixéronse más fuertes mientres la presidencia de John Fitzgerald Kennedy n'Estaos Xuníos, por cuenta de la evidente apropiación de les ayudes internacionales recibíes por Haití. Esta ayuda suspendióse oficialmente en 1962, pero tres la muerte del presidente Kennedy (que Duvalier achacaba a una maldición qu'él mesmu había llanzáu) la tensión afloxóse abondo. L'alministración estauxunidense cuntó que yera necesaria la presencia d'un gobiernu claramente anticomunista como yera'l d'Haití pa compensar la creciente influencia de Cuba nos países y colonies del Caribe.

A mediaos de la década de 1960 taba abondo claro que Duvalier nun tenía nenguna intención de dexar el poder. Modificó personalmente la Constitución y en 1961 volvió resultar escoyíu nes eleiciones por seis años más: l'escrutiniu oficial señaló 1.320.000 votos a favor de Duvalier y nin unu solu en contra. Se autoproclamó presidente vitaliciu en 1964 con poderes absolutos, faciendo votar una nueva Constitución nuna Asamblea Nacional compuesta por diputaos qu'él mesmu nomaba a deu. Un mes dempués, en xunu de 1964, foi refrendáu pol pueblu como Presidente vitaliciu con derechu a socesión.

En 1966 consiguió que la Ciudá del Vaticanu dexára-y escoyer a los miembros de la xerarquía católica n'Haití. Por cuenta de ello pudo reforzar tamién el so control de la isla, al controlar tamién les instituciones relixoses.

Nesa dómina empecipióse tamién el cultu a la personalidá alredor de la imaxe de Duvalier como emblema físicu de la so propia nación. Como yá asocediera con dalgún de los sos predecesores, abarrúntase que Duvalier trató de restaurar l'Imperiu d'Haití restableciendo la monarquía. Tamién creó un impuestu obligatoriu específicu pa financiar la construcción de Duvalierville, una ciudá diseñada por caprichu únicu del dictador. El dineru d'esti impuestu namái diba destináu a la construcción de dicha ciudá, diendo parar na so mayor parte a les cuentes corrientes de Duvalier.

El reináu del terror[editar | editar la fonte]

Nel so país, Duvalier utilizó tantu l'asesinatu como la espulsión pa esaniciar a los sos adversarios políticos. Calcúlase que fueron más de 30.000 les persones asesinaes. Los ataques llevaos a cabu contra Duvalier por dellos militares fueron reprimíos con una especial durez: en 1967, la esplosión de delles bombes nes cercaníes del Palaciu Nacional acarretó la execución de venti oficiales de la Guardia Presidencial. Nesta ocasión, los barcos de la Marina bombardearon mientres cuasi tol día'l Palaciu Nacional. Yeren barcos vieyos, trés en total que, armaos con cañones obsoletos, fixeron el so meyor esfuerciu por sublevase y derrocar a Duvalier. Nel intre de dichu día la única oposición qu'hubo de parte de les fuercies lleales a Duvalier foi l'intentu de repeler a los marinos sublevaos col únicu avión de la Fuercia Aérea, un P-54 reliquia de la Segunda Guerra Mundial. L'avión al filu del mediudía intentó ametrallar a unu de los barcos fallando toles rabaseres d'ametralladora disparaes. Les trazadoras fixeron impautu namái nel mar azul fondu de la badea. La esfriega ente barcos y el P-54 duró unos cuantos segundos. Darréu l'avión aterrizó y nun volvió desapegar más, polo que ye probable que recibiera dalgún dañu. Al filu del atapecer los barcos tomaron camín de Cuba llegando a Guantánamo, onde recibieron asilu. En tierra quedaron docenes de marinos que por una o otra razón nun pudieron encetar. Les sos cases fueron escalaes y depués quemaes. Aquellos que corrieron con meyor suerte llograron abellugase nes embaxaes. Guatemala recibió, al traviés de la so embaxada en Puertu Príncipe, a la familia d'unu de los capitanes que participó nel ataque. Aquelles families que nun llograron fuxir nos barcos y que nun pudieron llograr asilu en dalguna embaxada sufrieron les represalies del Gobiernu. El reináu del terror de Duvalier caltuvo'l país sol so control direutu hasta la so muerte en 1971, producida por cuenta de los entueyos derivaos de la diabetes mellitus que sufría.[3][4]

François Duvalier foi glorificado polos sos siguidores cuasi como una divinidá y a la so muerte, según la so voluntá y la Constitución qu'él mesmu diseñara, asocedió-y el so fíu, Jean-Claude Duvalier, Baby Doc, que pasó tamién a ser presidente vitaliciu cuntando solo con 19 años d'edá. A la muerte de François Duvalier, Haití yera'l país más probe d'América, ocupaba'l primer puestu en analfabetismu y la salú pública taba nun estáu desastrosu.

Al ser derrocáu'l so fíu en 1986, tres 15 años de presidencia, el cuerpu de François Duvalier foi desenterráu y tundíu ritualmente.


Predecesor:
Antonio Thrasybule Kebreau
Presidentes d'Haití
1957-1971
Socesor:
Jean-Claude Duvalier

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6fj4g88. Apaez como: François Duvalier. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. The Death and Legacy of Papa Doc Duvalier. 17 de xineru de 2011. http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,876967,00.html. Consultáu'l 10 de payares de 2017. 
  4. Jean-Claude Duvalier Fast Facts. 30 d'abril de 2017. http://edition.cnn.com/2013/07/16/world/jean-claude-duvalier-fast-facts/index.html. Consultáu'l 10 de payares de 2017.