Salú pública

De Wikipedia
"De mosques y mugre a los alimentos y la fiebre", 1916

La salú pública ye la disciplina encargada de la proteición, acomodación y sustentación filosófica y meyora de la salú de la población humana. Tien como oxetivu ameyorar la salú, según el control y la erradicación de les enfermedaes.[1] Ye una ciencia de calter multidisciplinario, yá que utiliza les conocencies d'otres cañes como les ciencies biolóxiques, conductuales, ciencies de la salú sanitaries y sociales. Ye unu de les pilastres na formación de too profesional de la salú.

Historia[editar | editar la fonte]

La salú pública como ciencia apenes tien pocu más d'un sieglu d'esistencia, pero manifestaciones del instintu de caltenimientu de la salú de los pueblos esiste dende los empiezos de la historia de la humanidá. Sicasí la inclusión de la restauración de la salú ye una adquisición relativamente recién.

  • Los exipcios, según Heródoto, yeren el más hixénicu de los pueblos. Practicaben la hixene personal, conocíen gran númberu de fórmules farmacéutiques, construyíen depósitos de magre pa les agües de bébora y canales de desaguadoriu pa les agües residuales.
  • Los indostaníes, según Charaka y Shusruta, padres de la medicina ayurveda, yeren los pioneros de la ciruxía estética, y de programes de salú pública que se basaben en conformar patrones d'alimentación, sexualidá, de descansu, y de trabayu.
  • Los hebreos llevaron inda más lloñe les práutiques hixéniques, al incluyir na llei mosaica, considerada como'l primer códigu d'hixene escritu, el Levíticu datada en 1500 años antes de JC. Nesti códigu descríbese como ten de ser l'aséu personal, les letrinas, la hixene de la maternidá, la hixene de los alimentos, la proteición de l'agua...
  • La civilización griega empresta más atención a la llimpieza personal, al exerciciu físicu y a les dietes alimenticies qu'a los problemes del saneamientu del mediu.
  • L'imperiu romanu ye famosu poles sos actividaes nos campos de la hixene personal cola construcción de baños públicos y de la inxeniería sanitaria cola construcción d'acueductos.
  • N'América Prehispánica, la civilización Tehotihuacana cuntó con grandes obres que-y dexaben llevar agua llimpio a la ciudá, lo mesmo que de desfacer d'agua puerco, Lo mesmo asocede na cultura Azteca. Esta postrera crear en castros dientro d'un gran llagu, polo cual desenvuelve diverses midíes pa evitar la so contaminación. Dizse que los Azteques aprendieron a vivir col llagu, ente que los conquistadores españoles, quixeron vivir contra'l llagu teniendo que sufrir constantes hinchentes (dalgunes que duraron años) y fixeron del vieyu y llimpiu Tenochtitlan una de les ciudaes más puerques del mundu.
  • Na Edá Media, presidida pol catolicismu, producióse una reaición contraria a tou lo que recordaba al imperiu romanu y al paganismu. El despreciu de lo mundano y la "mortificación de la carne" pasaron a ser les normes preferíes de conducta, polo que'l descuidu de la hixene personal y del saneamientu públicu llegó hasta tal puntu que xunto colos movimientos migratorios bélicos y los baxos niveles socioeconómicos, produciéronse les grandes epidemies de la humanidá. La llepra consiguióse erradicar d'Europa cola marxinación y l'estermín de los malatos. Con al respective de la peste bubónica estableciéronse midíes de cuarentena nos puertos marítimos y gordones sanitarios en tierra.
  • En 1485 la República de Venecia establez un tribunal permanente de supervisores de salú con especial atención na prevención del espardimientu d'epidemies nel so territoriu dende l'estranxeru. Los trés supervisores primeramente yeren designaos pol Senáu Venecianu y más tarde pol Conseyu.[2]
Prohibición de defecar y mexar na vía pública.
  • Nel sieglu XIX hubo un desenvolvimientu considerable de la Salú Pública n'Europa y nos Estaos Xuníos. N'Inglaterra Edwin Chadwick impulsó les Lleis de Salú Pública que contemplaben un conxuntu de midíes pa la sanidá, sobremanera nes ciudaes industriales. Con eses midíes llogróse amenorgar la morrina por delles de les enfermedaes infeicioses qu'azotaben a la población trabayadora que vivía en pésimes condiciones y de insalubridad. Resalten tamién los trabayos de W. Farr, quien en discutiniu con Chadwick señalaba que les condiciones de salú de los trabayadores deber al escesu de trabayu que los mataba de inanición. N'Alemaña Rudolf Virchow, un gran patólogu de la dómina, al calor de les revoluciones de 1848 señalaba que "la política ye medicina en gran escala", amosando con ello que los tresformamientos sociu polítiques podíen xenerar meyores condiciones pa los trabayadores y collo llograríase ameyorar la situación de salú. A mediaos del sieglu XIX casi tolos médicos sosteníen que les enfermedaes producir por suciedaes de les cualos emanaban miasmas que llevaben la enfermedá a les persones. Otru grupu de médicos, los contagiacionistas sosteníen que la enfermedá pasaba d'unes persones enfermes a otres sanes por andada de posibles microorganismos. Los trabayos de Koch terminaron dando la razón a los segundos y abrióse una dómina de "cazadores de microbios". Temporalmente l'atención centrar en microorganismos específicos y la salú Pública empobinada a combatir les suciedaes (agua potable, drenaxes, reglamentación d'entierros y rastros, etc.) pasó a segundu planu, pa resurdir de forma más madura (considerando yá a los microorganismos) nel sieglu XX.

Determinantes de salú[editar | editar la fonte]

Los determinantes de la salú pública son los mecanismos específicos que distintos miembros de grupo socio-económicos inflúin en dellos graos de salú y enfermedá.[3][4] Los determinantes de salú según Marc Lalonde, ministru de sanidá de Canadá son:

  1. Estilu de vida: Ye'l determinante que más inflúi na salú y el más modificable por aciu actividaes de promoción de la salú o prevención primaria.
  2. Bioloxía humana: Esti determinante referir al heriedu xenética que nun suel ser modificable anguaño cola teunoloxía médica disponible.
  3. Sistema sanitariu: Ye'l determinante de salú que quiciabes menos influya na salú y sicasí ye'l determinante de salú que más recursos económicos recibe pa curiar la salú de la población, siquier nos países desenvueltos. Nos países en víes de desenvolvimientu y especialmente nes árees rurales teunoloxíes sencielles como letrinas de fuexu pueden saniar l'ambiente por evitar la defecación al campu.[5]
  4. Mediu ambiente: Contaminación del aire, de l'agua, del suelu y del mediu ambiente psicosocial y sociocultural por factores de naturaleza.
    • Biolóxica (bacteries, virus, fungos, etc.)
    • Física (radiaciones, fumos, refugayes, etc.)
    • Química (hidrocarburos, plomu, plaguicidas, etc.)
    • Psicosocial y sociocultural (dependencies, violencies, estrés, competitividá, etc.)

Los requisitos pa la salú descritos na Carta de Ottawa son: la paz, la educación, el vistíu, la comida, la vivienda, un ecosistema estable, la xusticia social y la equidad.[6]

Funciones[editar | editar la fonte]

Les funciones esenciales de la salú pública son:

  1. Diagnósticu, evaluación, analís y siguimientu de la situación de salú.
  2. Vixilancia de la salú pública, investigación,control de riesgos y daños en salú pública.
  3. Promoción de la salú.
  4. Participación de los ciudadanos na salú.
  5. Desenvolvimientu de polítiques y capacidá institucional de planificación, y xestión en materia de salú pública.
  6. Fortalecimientu de la capacidá institucional de regulación, y fiscalización en materia de salú pública.
  7. Evaluación y promoción del accesu equitativo a los servicios de salú necesarios.
  8. Desenvolvimientu de recursos humanos y capacitación en salú pública.
  9. Garantía y meyoramientu de la calidá de los servicios de salú individuales y coleutivos.
  10. Investigación en salú pública.
  11. Amenorgamientu del impautu de les emerxencies y desastres na salú.

Proteición sanitaria[editar | editar la fonte]

Son actividaes de salú pública empobinaes al control sanitariu del mediu ambiente nel so sentíu más ampliu, col control de la contaminación del suelu, agua, aire, de los alimentos y recursos.[1] Amás inclúyese la seguridá social que detecten factores de riesgu pa la población y ellaborar programes de salú pa la sociedá. Dar alternatives de solución a enfermedaes qu'impliquen a cualquier población.

"L'agua y el saneamientu son unu de los principales motores de la salú pública. Suelo referime a ellos como «Salú 101», lo que significa qu'en cuanto se pueda garantizar l'accesu a l'agua salubre y a instalaciones sanitaries fayadices pa toos, independientemente de la diferencia de les sos condiciones de vida, ganaríase una importante batalla contra tou tipu d'enfermedaes."[7]
"Dr LLEE Jong-wook, Direutor Xeneral, Organización Mundial de la Salú."

Promoción sanitaria[editar | editar la fonte]

Son actividaes qu'intenten fomentar la salú de los individuos y coleutividaes, promoviendo l'adopción d'estilo de vida saludables, por aciu intervenciones d'educación sanitaria al traviés de medios de comunicación de mases, nes escueles y en atención primaria. Asina pa tola comunidá que nun tienen los recursos necesarios pa la salú. La educación sanitaria ten de ser complementada colos cambeos necesarios nel mediu ambiente y nes condiciones social y económicu que dexen a los ciudadanos l'exerciciu efectivu de los estilos de vida saludables y la participación en tomar de decisiones qu'afecten a la so salú.

Esisten actividaes entamaes pola comunidá qu'inflúin sobre la salú como son:

  1. La educación sanitaria: La enseñanza xeneral básica ten de ser gratuita a tola población.(defensa de la educación pública).
  2. Política microeconómica y macroeconómica: Producción agrícola y ganadera (d'alimentos), de bienes y servicios, d'empléu y de salarios.
  3. Política de vivienda urbana-rural y obres públiques.
  4. Xusticia social: D'impuestos, de Seguridá Social y de servicios de bienestar y recreativos o d'ociu.

¿Qué ye la promoción de la salú? Los antecedentes más cercanos, en rellación a la renovación de principios y la construcción teóricu-práutica de l'actual Promoción de la Salú, empecipiar con Henry Sinergist, quien concibió cuatro funciones relevantes de la medicina: La promoción de la salú La prevención de la enfermedá La restauración del enfermu La rehabilitación

Término promoción de la salú pa referise a les aiciones que se basaben na educación sanitaria y les aiciones del Estáu p'ameyorar les condiciones de vida.

Restauración sanitaria[editar | editar la fonte]

Consiste en toles actividaes que se realicen pa recuperar la salú en casu de la so perda, que son responsabilidá de los servicios d'asistencia sanitaria qu'espleguen les sos actividaes en dos niveles: atención primaria y atención hospitalaria.

El accesu o accesibilidá a los servicios de salú defínese como'l procesu por aciu el cual llógrase satisfaer una necesidá rellacionada cola salú d'un individuu o una comunidá.[8] Esti procesu arreya'l deséu de buscar atención en salú, la iniciativa por buscala, por tenela y por siguir con esa atención, bien sía en términos del diagnósticu, el tratamientu, la rehabilitación, la prevención o la promoción de la salú.[9]

Organismos, entidaes ya instituciones[editar | editar la fonte]

  • La OMS, institutu internacional centralizáu a entamar y desenvolver esfuercios a nivel mundial sobre salú pública, y quien tien una mayor organización ya infraestructura pa la demanda creciente d'investigaciones en epidemioloxía, y otres ciencies de calter médicu que son mediadores específicos pal bon exerciciu de la salú pública.
  • La FAO, organismu internacional que conduz les actividaes internacionales empuestes a erradicar la fame. Brinda los sos servicios a países desenvueltos, como a países en transición a modernizar y ameyorar les sos actividaes agrícoles, forestales y pesqueres, col fin d'asegurar una bona nutrición pa toos.
  • La UNICEF, o Fondu de Naciones Xuníes pa la Infancia, les árees d'aición de UNICEF inclúin el desenvolvimientu de la niñez, de l'adolescencia, y la participación nos patrones de vida basándose na educación. Centrar n'atender problemes de salú pública principalmente en zones d'estrema probeza, n'África y otres llatitúes del mundu. Ta enfocada principalmente en 5 prioridaes:
    • Sobrevivencia y desenvolvimientu de la infancia.
    • Educación básica ya igualdá de xéneru (incluyendo la educación a les neñes).
    • Proteición a neños contra la violencia, esplotación y abusu.
    • El SIDA y los neños.
    • Polítiques de vixilancia de los derechos de los neños.
  • La ONX, asociación de gobiernos global que facilita la cooperación n'asuntos como'l Derechu internacional, la paz y seguridá internacional, el desenvolvimientu económico y social, los asuntos humanitarios y los derechos humanos.
  • La UNODC, axencia de les Naciones Xuníes que tien por oxetivu asistir a la salú pública per mediu de la seguridá pública internacional, lluchar contra les drogues y el crime entamáu transnacional. Esti oxetivu llevar a cabu al traviés de trés funciones primaries: investigación, persuasión a los gobiernos por qu'adopten lleis contra'l crime y les drogues según los trataos y l'asistencia téunica a dichos gobiernos.
  • La PNUMA, organismu qu'intervien cola salú pública siendo programa de les Naciones Xuníes que coordina les actividaes rellacionaes col mediu ambiente, asistiendo a los países na implementación de polítiques medioambientales afeches según a fomentar el desenvolvimientu sostenible.
  • La PNUAH, garrasti a la salú pública como axencia de les Naciones Xuníes, con sede en Nairobi, coles mires de promover ciudaes y pueblos social y ecológicamente sostenibles.
  • La ONUSIDA, ye'l Programa Conxuntu de les Naciones Xuníes sobre'l VIH/SIDA (más conocíu pol acrónimu ONUSIDA) ye un programa de les Naciones Xuníes destináu a coordinar les actividaes de los distintos organismos especializaos de la ONX na so llucha contra'l SIDA.
  • La INTERPOL, organismu internacional de cooperativa policiaca y militar con 186 países miembros. Creada en 1923, sofita y ayuda a toles organizaciones, autoridaes y servicios de seguridá pública y de seguridá nacional que la so misión ye prevenir y combatir la delincuencia internacional, el tráficu d'órganos humanos, la esplotación llaboral y sexu-servicial infantil y de la muyer, el narcotráficu, y el crime entamáu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Martínez Hernández, Juan (2003). Nociones de Salú Pública, Primer, Madrid: Díaz de Santos. ISBN 13: 978-84-7978-562-8.
  2. it:Magistrato alla Sanità
  3. Ministeriu de Sanidá y Política Social. Escontra la equidad en salú: Monitorización de los determinantes sociales de la salú y amenorgamientu de les desigualdaes en salú. Conferencia d'Espertos. Madrid; 21 d'abril de 2010
  4. Fazio, María Victoria (20 d'abril de 2004). Determinantes del usu de los servicios de salú: el casu de los neños na Arxentina.  p. 29. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37436. Consultáu'l 3 de xunetu de 2014. 
  5. «Call to action on sanitation». Consultáu'l 15 d'agostu de 2014.
  6. PAHO. Carta de Ottawa pa la promoción de la salú. I Conferencia Internacional sobre la Promoción de la Salú. Ottawa (Canadá), 21 de payares de 1986.
  7. [1]
  8. Restrepo J, Echeverri Y, Vásquez J, Rodríguez S. El seguru subsidiado y l'accesu a los servicios de salú. Teoría, contestu colombianu y esperiencia en Antioquia.Medellín: Centru d'Investigaciones Económiques, Universidá d'Antioquia;2006.
  9. Frenk J. El conceutu y midida de l'accesibilidá. Revista de Salú Pública de Méxicu 1985;27(5):438-53.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]