Ezker Batua-Berdeak

De Wikipedia
Ezker Batua-Berdeak
Acrónimu EB-B
Fundación 1986
Disolución 19 de setiembre de 2014
Sede Bilbao
Estáu  España
Ideoloxía política socialismu
Páxina web ezkerbatua-berdeak.org
Cambiar los datos en Wikidata

Ezker Batua-Berdeak (EB-B) —"Izquierda Xunida-Verdes" n'euskera— foi una organización política d'izquierdes del País Vascu (España), referente d'Izquierda Xunida (IX) dende la so fundación en 1986 hasta 2011, momentu nel cual peracabóse una rotura ente los partidarios del entós coordinador xeneral, Mikel Arana, y los del anterior coordinador, Javier Madrazo. Los primeres, sofitaos pola direición federal d'IX, constituyeron Ezker Anitza, qu'en marzu de 2012 pasó a ser de forma oficial el so representante nesta comunidá autónoma,[1] ente que los segundos confluyeron en setiembre de 2014 en Ezkerra Berdeak.[2]

Definición[editar | editar la fonte]

Denominación[editar | editar la fonte]

Nacida en 1986 como la federación vasca d'esta, la so denominación inicial foi a cencielles Izquierda Xunida (IX). Más tarde añadió al nome oficial la so traducción al euskera, Izquierda Xunida-Ezker Batua (IX-EB).

Cola formalización de la coalición cola organización ecoloxista Berdeak-Los Verdes en 1994, les sos candidatures pasaron a denominase Izquierda Xunida/Ezker Batua-Berdeak, denominación que siguió usando tres la rotura de la coalición col grupu ecoloxista en 1999. Esti fechu anició la protesta de Berdeak, miembru de la Confederación de Los Verdes y del Partíu Verde Européu, que reclamó a EB-B que dexara d'usar la denominación "Berdeak", basándose nos alcuerdos de disolución de la coalición previa.[3] Berdeak afirmaba que l'usu d'esta pallabra na denominación de EB-B confundía al eleutoráu;[3] magar, a pesar de les reclamaciones de Berdeak, en nenguna ocasión les xuntes eleutorales cuestionaron la denominación, envalorando que se trataba d'una denominación xenérica, como "socialista" o "comunista".

Na VI Asamblea, celebrada en xunetu de 2004, redefinió'l so estatus y rellación con IX,[4] convirtiéndose nuna organización soberana que llibremente se federaba con Izquierda Xunida.[5] Coles mesmes, el nome del partíu pasó totalmente al euskera, denominándose dende entós Ezker Batua-Berdeak (EB-B).[4]

Tres la rotura interna de 2011, los partidarios de Javier Madrazo caltuvieron nun primer momentu la representación de les sigles del partíu, sofitándose en Izquierda Abierta que siguió considerando a la formación el so referente n'Euskadi.[6] En marzu de 2014 l'Audiencia Provincial de Vizcaya ordenó a la formación que dexara d'usar la denominación Ezker Batua-Berdeak, atribuyendo la so propiedá a Izquierda Xunida por constituyise en primer llugar y ante el riesgu d'error o tracamundiu d'identidá ente los eleutores d'un partíu y otru.[7] Anque nun principiu Ezker Batua-Berdeak anunció que recurriría la decisión ante'l Tribunal Supremu,[8] en setiembre d'esi mesmu añu adoptó la decisión d'arrenunciar a esti nome pa confluyir nun nuevu proyeutu políticu denomináu Ezkerra Berdeak.[2]

Ideoloxía[editar | editar la fonte]

Ezker Batua-Berdeak establecía como oxetivu tresformar gradualmente'l vixente sistema capitalista económicu, social y políticu nun sistema socialista democráticu encontáu nos principios de xusticia, igualdá y solidaridá, y aspiraba a qu'España adoptara una organización federal y republicana al traviés del so plan de Federalismu de Llibre Adhesión.

Coles mesmes defendía la intervención del Estáu pa garantizar determinaos derechos de la ciudadanía, ente ellos los derechos a la educación y a la sanidá gratuites, y el compromisu de les alministraciones públiques para colos sectores sociales y países más desfavorecidos. Reivindicaba un modelu de desenvolvimientu respetuosu col mediu ambiente y colos principios de la sostenibilidá. Manifestar en contra de la violencia d'ETA y esixó la so disolución inmediata y ensin condiciones. Per otru llau, amosóse a favor del derechu d'autodeterminación de los pueblos, según del fin de la dispersión de los presos d'ETA.

Defendió un "sí críticu" a la Propuesta de Nuevu Estatutu Políticu d'Euskadi (conocíu como "Plan Ibarretxe"), qu'aprobó por unanimidá'l plenu del Conseyu de Gobiernu Vascu'l 25 d'ochobre de 2003, y ente les sos iniciatives de Gobiernu cabo citar la Llei de Pareyes de fechu y la Llei del Suelu, aprobada nel Parllamentu Vascu en xunu de 2006.

Coordinadores xenerales[editar | editar la fonte]

Ezker Batua-Berdeak tuvo los siguientes coordinadores xenerales:

  • Rafael Simón, escoyíu na I asamblea (1986).
  • Francisco Doñate, escoyíu na II asamblea (1988).
  • Enrique González, escoyíu na III asamblea (1991).[9]
  • Javier Madrazo, escoyíu na IV asamblea (avientu de 1995) y reelixíu nes asamblees V (avientu de 1999), VI (xunetu de 2004) y VII (mayu de 2008). Dimitió tres les males resultaos del partíu nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2009.
  • Mikel Arana, escoyíu pol Conseyu Políticu de la formación tres la dimisión de Madrazo (marzu de 2009). El sector allegáu a Madrazo esanició'l cargu de coordinador xeneral na so VIII asamblea, celebrada n'ochobre de 2011, que foi desautorizada pola direición federal d'Izquierda Xunida y na que nun participaron los partidarios del entós coordinador xeneral, Mikel Arana.

Historia[editar | editar la fonte]

Fundación y primeros años[editar | editar la fonte]

En 1986 fundós'Izquierda Xunida (IX), a partir d'una plataforma qu'esixía la salida d'España de la OTAN. Nella participaron diversos partíos políticos como'l Partíu Comunista d'España (PCE), Izquierda Republicana (DIR) o'l Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores - Bloque Andaluz d'Izquierdes (CUT-BAI). Nun principiu, el Partíu Comunista d'Euskadi (PCE-EPK) nun participó como tal, yá que tuvo que faer frente a una quebra nel so senu ente los partidarios de la direición federal del PCE, que sofitaben la creación d'Izquierda Xunida, y los partidarios de Santiago Carrillo,[10] que caltuvieron el control de les sigles del partíu y coles que se presentaron a les eleiciones xenerales de 1986.

N'Euskadi, la federación d'IX llamaríase Izquierda Xunida-Ezker Batua, con sigles IU-EB, y col tiempu pasó a definise como un movimientu sociopolítico, y a acomuñóse con otros grupos políticos y organizaciones y coleutivos que se definen como militantes de la "izquierda tresformadora vasca", de la que dalgunos de los partíos fundadores, como Izquierda Republicana, desvenceyar del proyeutu.

Mientres la década de 1980, los resultaos d'IX-EB fueron testimoniales, anque s'apuntó una meyora a la fin de la década, sobremanera nes xenerales. IX-EB llogró 13.690 votos (1,25%) nes xenerales de 1986 y 6.750 (0,56%) nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 1986. En dambos procesos tuvo que competir cola llista del PCE-EPK venceyada a Santiago Carrillo, que llogró unes resultaos comparables (0,94 y 0,50% respeutivamente). Ello ye que los resultaos nes xenerales de 1986, sumando los resultaos d'IX-EB y el PCE-EPK, fueron bien similares a los del PCE-EPK nes xenerales de 1982 (20.954 votos, 1,75%).

Crecedera na década de 1990[editar | editar la fonte]

En 1989 foi escoyíu Julio Anguita como coordinador xeneral d'Izquierda Xunida y, como en tol estáu, la década de 1990 foi la más esitosa dende'l puntu de vista eleutoral. Nes xenerales de 1989 IX-EB, que yá cuntaba col PCE-EPK tres la salida del sector allegáu a Santiago Carrillo, esperimentó una cierta crecedera, al llograr 33.323 votos (3,01%).

Darréu celebráronse alcuentros ente los dirixentes d'Izquierda Xunida y Euskadiko Ezkerra pa intentar algamar un alcuerdu ente dambes formaciones.[11] Les conversaciones non fructificaron y nes autonómiques de 1990 IX-EB llogró 14.440 votos (1,41%), un resultáu tamién cimera al de les anteriores autonómiques. En nenguna d'estes cites eleutorales llogró representación.

Coordinación d'Enrique González[editar | editar la fonte]

En 1991, mientres la III Asamblea, foi escoyíu coordinador xeneral d'IX-EB Enrique González, secretariu xeneral del Partíu Comunista d'Euskadi (PCE-EPK) dende 1986.[9]

Nes eleiciones xenerales de 1993, IX-EB llogró 75.572 votos (6,31%), anque ensin consiguir diputaos. En 1994 el partíu ecoloxista Berdeak xunir a la coalición, formándose la candidatura Izquierda Xunida-Ezker Batua-Berdeak (IX-EBB) pa les eleiciones autonómiques d'esi añu, nes que llogra'l meyor resultáu eleutoral de la so historia, entrando per primer vegada nel Parllamentu Vascu con 93.291 votos (9,15%); lo que se tradució en seis diputaos autónómicos, dos per territoriu, y la formación de grupu parllamentariu propiu, que'l so voceru yera Javier Madrazo, candidatu a lehendakari pola coalición.

El periodista Luis Rodríguez Aizpeolea, analista de El País, interpretó que la formación recoyía votos d'antiguos votantes d'Euskadiko Ezkerra, fundíu entós col PSE-PSOE, de socialistes desencantaos col so partíu por cuenta de los escándalos de corrupción ya inclusive votantes de la izquierda abertzale opuestos a la violencia d'ETA.[12]

En 1995, la constitución de llistes en San Sebastián pa les eleiciones municipales y forales de mayu d'esi añu provocó una dixebra en Guipúzcoa y creóse el partíu Herri Hats.[13]

Coordinación de Javier Madrazo[editar | editar la fonte]

Javier Madrazo mientres un mitin en San Sebastián en mayu de 2007. Javier Madrazo foi coordinador xeneral de EB-B mientres cuasi catorce años (1995-2009) y, dempués, el so primera y postreru presidente.

N'avientu de 1995 la IV Asamblea d'IX-EB escoyó coordinador xeneral a Javier Madrazo, voceru de la formación nel Parllamentu Vascu, ganando al hasta entós coordinador xeneral, Enrique González, al que dobló en sofitos.[14]

Nes eleiciones xenerales de 1996, Izquierda Xunida llogró, por primer y única vegada, un diputáu por Vizcaya nel Congresu, siendo escoyíu José Navas,[15] gracies a los 116.133 votos (9,21%) llograos por IX-EB en tola comunidá autónoma del País Vascu.

Pactu d'Estella y cayida eleutoral[editar | editar la fonte]

El 12 de setiembre de 1998, IX-EB robló'l Pactu d'Estella xunto a los partíos nacionalistes vascos, diversos sindicatos y otres organizaciones d'ámbitu vascu, nel que se partía del procesu de paz siguíu n'Irlanda del Norte pa consiguir el cese del terrorismu d'ETA.

Arriendes de l'asunción d'esti alcuerdu, la corriente interna Ekaitza, surdida en 1993, liderada por Oskar Matute y que proponía un xiru escontra'l soberanismu vascu, tresformar en Batzen, quedando amestada al lideralgu de Madrazo.[16]

Nes eleiciones autonómiques, celebraes un mes más tarde, IX-EB perdió más de venti mil votos y cuatro de los seis escaños, al consiguir 71.064 votos (5,68%) y un representante per Álava y otru per Vizcaya. La corriente Izquierda Vasca Federal reclamó entós la dimisión de Javier Madrazo a quien consideraben responsable de la situación.[17] El PCE-EPK nun consideraba que l'escalabru deber a la firma del Pactu d'Estella, sinón al pactu robláu cola PNV y el PSE-EE a empiezos d'añu.[18]

Javier Madrazo ufiertó la so dimisión como coordinador xeneral de la formación; pero ésta nun foi aceptada pola direición, qu'atribuyó'l fracasu a la polarización del votu nes eleiciones de 1998. Anque Madrazo almitió que la firma del Pactu d'Estella pudo restar sofitu a la formación, tamién afirmó que felicidá apuesta siguía siendo válida.[12] En mayu de 1999 el partíu ecoloxista Berdeak abandonó la coalición. Na V Asamblea d'IX-EB, celebrada n'avientu de 1999, Madrazo resultó reelixíu de nuevu coordinador xeneral frente a la candidatura d'Amaia Martínez, sofitada pola direición del PCE-EPK, per un marxe de 55% frente a 43%.

IX-EB abandonó'l Pactu d'Estella el 27 de xineru de 2000, tres l'asesinatu del teniente coronel Pedro Antonio Blanco y ante la renuencia de los partíos firmantes del pactu a refugar explícitamente l'asesinatu.[19]

Les eleiciones xenerales del añu 2000 constataron la perda de sofitu eleutoral (62.293 votos, 5,45%), que torgaron a IX-EB revalidar la so acta de diputáu nel Congresu.

Entrada nel Gobiernu Vascu[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2001 llogró 78.862 votos (5,53%), que se traducieron en trés diputaos, unu por territoriu. L'añu anterior, el Parllamentu Vascu modificara la llei eleutoral pa menguar l'estragal pa llograr representación en cada territoriu, del 5% al 3%;[20] lo que foi interpretáu como una forma de favorecer a IX-EB, per parte del gobiernu d'Ibarretxe;[12] sicasí, nes eleiciones la formación pasó del 5% en tolos territorios, polo que llograra les mesmes resultaos cola llei anterior. Paradóxicamente, entá con peores resultaos, la so influencia aumentó por cuenta de qu'entró a formar parte del Gobiernu Vascu xunto con Partíu Nacionalista Vascu y Eusko Alkartasuna, so la presidencia del lehendakari Juan José Ibarretxe.

Les eleiciones xenerales de marzu de 2004 consolidaron la recuperación d'IX-EB (102.342 votos, 8,2%), anque ensin dexa-y recuperar l'escañu de que dispunxeron ente 1996 y 2000.

En xunetu de 2004 llevar a cabu la VI Asamblea de la formación na que volvería ser escoyíu Javier Madrazo como coordinador xeneral. Nella'l Conseyu Políticu aprobó un cambéu d'estatutos (con 208 votos a favor y 107 en contra, minoría na que s'atopaba'l PCE-EPK). Colos nuevos estatutos, la organización pasaba a ser soberana y tendría que volver federase con Izquierda Xunida por aciu un protocolu que teníen de suscribir el coordinadores de dambes formaciones. Suprimíase tamién la denominación de "Izquierda Xunida", polo que la organización pasaba a llamase Ezker Batua-Berdeak.[4] Na asamblea tamién s'apostaba pola coalición tripartita nel Gobiernu Vascu xunto a PNV y EA.[21]

Nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2005 caltuvo un diputáu por territoriu históricu (Oskar Matute, Antton Karrera y Kontxi Bilbao), anque la formación siguió perdiendo votos (64.938, 5,40%). Cola oposición de PCE-EPK y otros sectores críticos enantes venceyaos a Madrazo, la reentrada de EB-B nel gobiernu foi ratificada internamente en 2005 nun referendu ente los afiliaos.[22]

Pa les eleiciones llocales y forales de 2007, Ezker Batua-Berdeak formalizó una coalición eleutoral con Aralar,[23] formando llistes conxuntes en conceyos de más de 2.000 habitantes (en dalgunos de los cualos la coalición tamién incluyó a Zutik) y nes candidatures a xuntes xenerales. Tres los comicios, dambes formaciones decidieron nun formar grupos conxuntos en xuntes xenerales, anque sí en diversos conceyos como San Sebastián, Zarautz, Oñate o Zizurkil. Nesti últimu conceyu Aralar rompió l'alcuerdu cuasi un añu dempués de les eleiciones pola decisión del conceyal de EB-B de sofitar el cambéu de nome en dos calles dedicaes a dos talos miembros d'ETA.[24]

Nes eleiciones xenerales de 2008 EB-B esploró la revalidación de la coalición con Aralar,[25] anque nesta ocasión ensin ésitu, y sufrió una sustancial amenorga de votos, perdiendo más de la metá de los sufraxos al respective de los d'anteriores xenerales (50.123 votos, 4,49%).

Aición de gobiernu[editar | editar la fonte]

Ezker Batua-Berdeak fíxose cargu de la Conseyería de Vivienda y Asuntos Sociales del Gobiernu Vascu tres los comicios autonómicos de 2001 y la conformanza del gobiernu tripartitu cola PNV y EA. Ente otres iniciatives, el departamentu encabezáu por Javier Madrazo instauró los sorteos ante notario pa les axudicaciones de vivienda protexida, yá que antes yeren los mesmos promotores quien les axudicaben personalmente. Amás, establecióse que les VPO caltuvieren indefinidamente la so calificación de vivienda protexida.

El 30 de xunu de 2006 el Parllamentu aprobó la primer Llei del Suelu nel País Vascu de la democracia, qu'obliga a faer reserves de vivienda protexida nun 75% pal suelu urbanizable. El gobiernu central diera lluz verde'l 26 de mayu a un anteproyeutu de llei del suelu qu'esixía reserves del 25%. La llei vasca cuntó col votu de los grupos parllamentarios de PSE-EE, Aralar, EA y PNV amás de la mesma EB-B. Na anterior llexislatura EB-B yá presentara un proyeutu de llei similar que naquella ocasión nun cuntó con un sofitu parllamentariu suficiente.

La postrera propuesta de la Conseyería de Vivienda pa instaurar una tasa de nueve euros diarios a cada vivienda vacida pa promover l'arriendu xeneró un ampliu alderique social. Tanto'l PP, al traviés de delles voces como la d'Alfonso Alonso, como la PNV, en boca de Josu Jon Imaz y otros nomes del so mesmu sector como José Luis Bilbao, criticaron duramente la propuesta, ente que la Plataforma por una Vivienda Digna y el EGK (Euskadiko Gazteriaren Kontseilua, el Conseyu de la Mocedá d'Euskadi) considerar aceptable.

Les "mociones étiques"[editar | editar la fonte]

N'abril de 2008 el discutiniu chiscó a EB-B al abstenese los sos dos conceyales (xunto colos de PP y EA), en contra de les directrices de la formación, nuna moción de censura impulsada pol PSE-EE y la PNV que, col argumentu de ser una "moción ética", pidía la dimisión de la alcadesa de Mondragón, d'Aición Nacionalista Vasca (ANV), partíu que se negó a condergar l'asesinatu a manes d'ETA del ex-conceyal del llugar Isaías Carrasco.[26] L'asamblea llocal de EB-B argumentó la so astención na falta d'un programa per parte de los promotores de la moción y la, al so xuiciu, negativa esperiencia tres la moción de censura que desallugó a Herri Batasuna de l'alcaldía tres l'asesinatu de Miguel Ángel Blanco.[27] Similar resultancia tuvo una moción similar en Hernani, onde se volvió a repitir la mesma postura de la única conceyal de EB-B, esta vegada en solitariu.[28] Cinco díes más tarde, el 30 d'abril, el conceyal de EB-B na llocalidá guipuzcoana d'Escoriaza votó a favor de la "moción ética", que nun salió alantre al rexistrase un empate y decidir la resultancia'l votu calidable del alcalde. Votaron a favor de la moción los dos ediles de la PNV, el del PSE-EE y el de EB-B; en contra, los cuatro representantes de ANV; la conceyal del grupu independiente AEAE abstúvose; y de los dos ediles d'EA, unu nun tomo posesión del so cargu a empiezos de llexislatura y l'otru nun asistió al plenu.[29]

Arriendes de lo asocedío en Mondragón, el coordinador xeneral d'Izquierda Xunida, Gaspar Llamazares, pidió la espulsión de los conceyales.[30] EB-B respondió que los estatutos de la formación daben a les asamblees llocales el poder de decisión sobre asuntos municipales, y que la decisión d'abstenese de los conceyales taba sofitada pola asamblea local.[31] Sicasí, EB-B anunció que propondría un cambéu nos estatutos na VII Asamblea de la formación por qu'asuntos d'esa trescendencia nun fueren competencia esclusiva de les asamblees llocales,[32] enmienda que foi aprobada'l día 1 de xunu.

Estos fechos valiéron-y al partíu de crítiques de medios de comunicación conservadores,[33] y del PSE-EE,[34] tantu dirixíes a Ezker Batua como a la direición federal de Izquierda Xunida (España)Izquierda Xunida. Ante diches crítiques, Javier Madrazo pidió públicamente que nun se-yos criminalizara pidiendo "un pocu de comprensión con dellos conceyales que desenvuelven la so actividá en situaciones difíciles".[35] Coles mesmes, acusó al PSOE d'actuar por "eleutoralismu", argumentando que'l Gobiernu José Luis Rodríguez Zapatero siguió axustando con ETA tres l'atentáu na terminal T4 de Barajas nel que morrieron dos persones, y que naide esixó a ANV que condergara la violencia pa poder presentase a les eleiciones.[36]

Reeleición de Javier Madrazo y nuevu descensu eleutoral[editar | editar la fonte]

Na VII Asamblea de Ezker Batua-Berdeak, celebrada en mayu de 2008, l'entós parllamentariu Oskar Matute encabezó la única candidatura alternativa a Javier Madrazo pa la direición del partíu. Dicha candidatura foi sofitada poles corrientes internes Batzen, liderada por el mesmu Matute y d'enclín soberanista, y Alcuentru Plural Alternativu (EPA), liderada por Ángel Bao y de corte federalista y autonomista.[14] Dambos grupos coincidíen nel so apueste por abandonar el pactu tripartitu del Gobiernu Vascu col PNV y EA por considerar que llindaba la so proyeición d'izquierda, según nel so descontentu col gobiernu internu de la coalición.[37] Sicasí, un alcuerdu a última hora del Partíu Comunista d'Euskadi (EPK-PCE), qu'hasta entós tamién s'amosara discrepante cola xestión del coordinador xeneral, dexó a Javier Madrazo siguir al mandu de la organización.[38] En payares d'esi añu, unos trenta militantes del coleutivu EPA anunciaron qu'abandonaben el partíu.[39]

Nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2009 EB-B perdió cuasi la metá de los votos llograos nes anteriores eleiciones autonómiques, quedándose n'apenes 36.134 (3,51%), y dos de los sos trés escaños, calteniendo namái unu per Guipúzcoa. Javier Madrazo anunció la so dimisión como coordinador xeneral tres díes más tarde, xunto al secretariu d'Organización, Serafín Llames.[40] El 13 de marzu d'esi añu saldría escoyíu coordinador xeneral l'únicu diputáu de la formación Mikel Arana, col sofitu del sector de Javier Madrazo y del PCE-EPK.[41] El 24 d'abril d'esi mesmu añu, el Conseyu Políticu de EB-B crearía'l cargu de Presidencia qu'ocuparía Javier Madrazo.[42]

Coordinación de Mikel Arana[editar | editar la fonte]

Mikel Arana axuntáu col lehendakari Patxi López, el 27 d'ochobre de 2011.

Dixebra de Alternatiba[editar | editar la fonte]

Apenes unos díes dempués de la eleición de Mikel Arana como coordinador xeneral, el sector críticu encabezadura por Oskar Matute, cafiante con que nun hubiera cambeos de mayor caláu tres el fracasu eleutoral, abandonó'l partíu pa formar Alternatiba Eraikitzen ("Construyendo l'Alternativa"), que definieron como "soberanista", "netamente d'izquierdes" y "anticapitalista". Afirmaron cuntar con 200 militantes, alredor del 15% de los militantes de Ezker Batua.[43] Los críticos llevaron consigo los cargos institucionales qu'ostentaben. Asina, EB-B perdió trés junteros, unu en Vizcaya y dos en Guipúzcoa, colo que namái pudo caltener el so grupu parllamentariu en Vizcaya, yá qu'en Guipúzcoa los dos procuradores restantes de EB-B tuvieron que pasar tamién al grupu mistu. Constituyíu yá como partíu políticu, Alternatiba pasó a ser unu de los integrantes de Bildu y d'Amaiur.

Les eleiciones europees de 2009 supunxeron un nuevu retrocesu pa Ezker Batua, que tan solo consiguió 13.229 votos (1,82% de los emitíos nel País Vascu), lo que foi'l tercer peor resultancia de La Izquierda en toa España por comunidaes autónomes.[44]

Refundación de la Izquierda[editar | editar la fonte]

Dempués de qu'Izquierda Xunida empecipiara'l so proyeutu de Refundación de la Izquierda, que buscaba una refundación de tola izquierda nuna "fuercia político más fuerte, anticapitalista, tresformadora y republicana",[45] el 14 de febreru de 2010, el coordinador xeneral de Ezker Batua-Berdeak, Mikel Arana, anunció que EB-B sumar a dicha reflexón y reorganización, apostando por "refundar llazos" cola organización federal, desmarcándose asina del distanciamientu qu'impulsó l'anterior coordinador xeneral. Mikel Arana fixo tamién autocrítica sobre les males resultaos eleutorales que reportó a EB-B la participación nel Gobiernu vascu, considerando que la organización identificárase de forma escesiva colos postulaos de la PNV, y apostando agora por pactos puntuales basaos en "programes netamente d'izquierdes".[46]

Esta nueva política de refundación aprobada nun gustó a los partidarios del presidente Javier Madrazo, yá que incluyía la cesión de los censos y les cuotes de los afiliaos de Ezker Batua-Berdeak a Izquierda Xunida federal, lo que consideraben contrariu al calter soberanu de EB-B. Conformárense dos sectores engarraos dientro de Ezker Batua, encabezaos respeutivamente por Madrazo y el coordinador xeneral Mikel Arana. Dos grupos ensin grandes diferencies no ideolóxico anque sí no organizativo: los "madracistas" representaríen a una Ezker Batua soberana federada con Izquierda Xunida, pero independiente, y los "aranistas", onde s'arrexuntaben los miembros del Partíu Comunista d'Euskadi y d'Alcuentru Plural Alternativu, conformaríen el sector partidariu d'una rellación más estrecha con Izquierda Xunida.

Rotura interna en Ezker Batua[editar | editar la fonte]

Actu de Ezker Batua contra les centrales nucleares (8 de mayu de 2011, Vitoria), mientres la campaña eleutoral de les municipales y forales de 2011. Nel centru, Gaspar Llamazares. A la so izquierda, José Navas, candidatu a l'alcaldía de Vitoria. A la so derecha, Nerea Gálvez, candidata a Diputada Xeneral d'Álava.

El 28 de mayu de 2010, dos díes antes de la celebración d'un Conseyu Políticu que trataría la cesión de los censos, fixéronse efectives nueve espulsiones que, según los partidarios de Madrazo, daríenlos agora la mayoría nel Conseyu, que tuvo que ser suspendíu finalmente por cuenta de los enfrentamientos ente los dos sectores. El sector "madracista" xustificó estes espulsiones basándose nun documentu aprobáu en 2008 que dexaba la espulsión por "perda d'enfotu", un documentu que'l sector "aranista" declaró nulu nel mesmu Conseyu Políticu.[47] Javier Madrazo anunció la dimisión del so cargu de presidente del partíu dos díes depués.[48][49] El 7 de xunu celebró una xunta a la que los partidarios de Mikel Arana esixíen volver a la situación anterior a la que provocara la crisis, revocando la decisión d'espulsar del Conseyu Políticu a los nueve representantes "madracistas" que dexaren de siguir la llinia política de Madrazo. Un regresu de primeres que tendría de resultes direuta la perda de la mayoría y del control del partíu per parte de los partidarios del antiguu coordinador.[50]

Les males resultaos llograes nes eleiciones forales y municipales de 2011, onde namái llograron trelce conceyales en tola comunidá autónoma y dos junteras n'Álava, supunxeron una debacle tanto política como económica qu'apinó entá más la crisis interna del partíu. Nesti contestu producieron les revesoses negociaciones de Ezker Batua col Partíu Nacionalista Vascu nes Xuntes Xenerales d'Álava pa sofitar al candidatu nacionalista Xabier Agirre. Finalmente nun se llegó a un alcuerdu y los dos junteras, pertenecientes al sector "madracista",[51] votaron al so propiu candidatu, lo que dexó la eleición del candidatu del Partíu Popular, Javier d'Andrés, que tamién cuntaba col sofitu del PSE.[52] Na sesión de invistidura, el candidatu de la PNV afirmó que Ezker Batua esixera contrapartidas económiques y d'allugamientu de diversos militantes pa da-y el so sofitu.[53] Por cuenta de estos fechos, el 11 de xunetu Javier Madrazo anunció la so baxa como militante y Serafín Llames dexó los sos cargos cautelarmente.[52][54] El 19 de xunetu la presidencia de Ezker Batua, encabezada pol so coordinador Mikel Arana y cola ausencia de los partidarios de Madrazo, alcordó aceptar les dimisiones de Javier Madrazo y Serafín Llames, según solicitar la dimisión de les junteras implicaes; decisión a la que los siguidores de Javier Madrazo restaron llexitimidá asegurando que se trataba d'una "caza de bruxes".[55]

Cada unu de los sectores engarraos anunció la convocatoria d'una asamblea de la organización, los "madracistas" n'ochobre y los "aranistas" en payares, confirmando la dixebra. La del sector "aranista" foi suspendida pol xulgáu de primera instancia número 13 de Bilbao, respondiendo por lo dispuesto pola Comisión de Garantíes de Ezker Batua, que declarara nula la convocatoria.[56] La del sector "madracista" tenía'l sofitu de Gaspar Llamazares, diputáu d'IX nel Congresu de los Diputaos, pero foi desautorizada pola direición federal d'IX, que pidió tamién al so diputáu que nun asistiera, sacantes lo fixera "a títulu personal".[57][58] La executiva federal tamién consideró que'l sector partidariu de Madrazo taba faciendo un usu illexítimu de les sigles EB-B.[58]

Rotura del sector madracista con Izquierda Xunida[editar | editar la fonte]

L'asamblea del sector "madracista" celebróse'l 1 d'ochobre de 2011, cola presencia de Llamazares. Nesta, decidió esaniciase la figura del coordinador xeneral, polo que Mikel Arana dexaría de ser coordinador xeneral. Amás, aprobóse la refundación de EB-B como organización soberana ya independiente, lo que podría incluyir un cambéu de nome.[59] En tal sentíu, esaniciar de los estatutos cualquier mención a Izquierda Xunida, quedando EB-B definida de la siguiente forma:

EZKER BATUA-BERDEAK va tener la capacidá y soberanía pa buscar les aliances y referentes políticos y eleutorales que decida en cada momentu, en función del escenariu políticu y les posibilidaes d'intentar camudar el sistema capitalista a valir y toes aquelles cuestiones programátiques que defendemos.

Tamién se pidió a Izquierda Xunida la eliminación de los sos estatutos de cualquier referencia a Ezker Batua-Berdeak como "Federación d'IX".[60] El coleutivu Erabaki, integráu por miembros del POR y qu'hasta entós taba alliniáu col sector "madracista",[61] decidió abandonar el partíu y pidir el votu p'Amaiur.[54]

El 7 d'ochobre, un nuevu resolución xudicial dio la representación del partíu a los partidarios de Madrazo nes siguientes eleiciones xenerales, a lo que siguió una resolución de la Xunta Eleutoral Central, refugando una impugnación efectuada por Izquierda Xunida contra la designación del representante de Ezker Batua-Berdeak ante l'alministración eleutoral.[62] Ante'l conflictu desamarráu y l'imposibilidá de presentase coles sigles de EB-B, el sector partidariu de Mikel Arana anunció qu'allegaríen a les eleiciones xenerales de payares en representación d'Izquierda Xunida cola denominación "Izquierda Xunida-Los Verdes: La Izquierda Plural / Ezker Anitza (IX-LV)",[63] siguiendo la denominación utilizada, con variaciones, en toa España.

Creación de Ezker Anitza[editar | editar la fonte]

Nun principiu, el sector partidariu de Madrazo tenía la intención d'allegar a les eleiciones. Pa ello, llegaron a proponer un alcuerdu col sector "aranista" pa ellaborar una llista conxunta, pero Izquierda Xunida negóse y finalmente decidieron nun presentar llistes propies.[64]

El 22 d'ochobre de 2011, Mikel Arana presentó la coalición Ezker Anitza nuna rueda de prensa en Bilbao, xunto a Alex Corrons, responsable de Los Verdes-Grupu Verde nel País Vascu. Al igual que Ezker Batua-Berdeak nes anteriores xenerales, Ezker Anitza nun llogró representación, con 43.522 votos (3,68%) nel total de la comunidá autónoma. Salvu Melilla, onde Izquierda Xunida non se presentó, les circunscripciones vasques fueron les úniques onde Izquierda Xunida nun ameyoró les sos resultaos con al respective de los de 2008.[65]

El 21 de xineru de 2012, Izquierda Abierta, el nuevu partíu políticu promovíu por Gaspar Llamazares nel senu d'Izquierda Xunida, presentar en Bilbao. Al actu, al qu'asistieron personalidaes relevantes de EB-B, como Javier Madrazo, Kontxi Bilbao o José Navas, tamién allegó Montse Muñoz, la secretaria de Política Institucional d'IX, que declaró que según los estatutos federales d'Izquierda Xunida el "referente" de la coalición nel País Vascu entá yera Ezker Batua-Berdeak.[66] Ante diches declaraciones, la presidencia federal d'Izquierda Xunida aprobó una resolución na que reconocía a Izquierda Xunida Los Verdes-Ezker Anitza como "únicu referente" de la coalición nel País Vascu, anunciando aiciones pa torgar l'usu de la denominación Ezker Batua Berdeak a cualquier organización que nun fora'l so referente. Tamién anunció que tres la firma del protocolu ente IX y Ezker Anitza, aquella afadría los sos estatutos pa reconocer la nueva situación.[67]

El 28 de xineru celebróse l'asamblea xeneral constituyente de Ezker Anitza nel campus de Leioa de la UPV[68] y el parllamentariu Mikel Arana foi nomáu coordinador xeneral d'esta nueva formación. El 30 de xineru, Arana pasó a ser diputáu de Ezker Anitza, quedando Ezker Batua-Berdeak ensin representación nel Parllamentu Vascu, de la que seis ediles pasar a Ezker Anitza, amenorgando la representación institucional de Ezker Batua-Berdeak a dos procurador nes Xuntes Xenerales d'Álava y cuatro conceyales.[69]

La rotura definitiva con Ezker Batua-Berdeak ratificar nel Conseyu Políticu Federal d'Izquierda Xunida del 31 de marzu, onde s'aprobó'l protocolu pol cual Ezker Anitza pasaba a ser oficialmente'l representante d'Izquierda Xunida na comunidá autónoma del País Vascu,[70] aprobando'l cambéu de los estatutos pa reflexar esti puntu.[1]

Posición d'Izquierda Abierta nel conflictu[editar | editar la fonte]

Tres l'analís de los resultaos eleutorales, Ezker Batua-Berdeak aprobó nel so Conseyu Políticu del 15 d'avientu de 2011 la puesta en marcha d'un procesu pa crear "una formación política d'izquierdes con capacidá d'atraición de nueves voces y sensibilidaes, que güei nun tán representaes pola izquierda abertzale",[71] coles mires d'impulsar la construcción d'un "frente ampliu d'izquierda vasca" y "averar les instituciones a la voluntá de la ciudadanía". Esta nueva formación dientro de Ezker Batua presentóse públicamente'l 14 de xineru de 2012 col nome de Ezkerra-Izquierda.[72][73]

Con oxetivos similares, Izquierda Abierta celebró la so Asamblea Constituyente'l 22 de setiembre de 2012 nel Atenéu de Madrid, onde reafitó'l so calter federalista, laicista, republicanista, con aceptación de tolos espectros de la izquierda nun marcu de diálogu y cola pretensión de tender llazos con otros sectores y fuercies polítiques dientro y fora d'Izquierda Xunida pa construyir un "frente ampliu" d'izquierdes y convertise na "representación política" de la "indignación".[74] Nesti sentíu, recibió l'adhesión de Rede Verde, Converxencia per Estremadura, X Tenerife y Ezker Batua-Berdeak.[6] Igualmente, Javier Madrazo ya Isabel López de Aulestia fueron escoyíos miembros del Conseyu Políticu d'Izquierda Abierta en representación de Ezker Batua-Berdeak.[75] En dicha asamblea tamién se ratificó qu'Izquierda Abierta constituyérase como'l referente federal de Ezker Batua-Berdeak, que, de la mesma, representaría a Izquierda Abierta nel País Vascu.[76]

Creación de Ezkerra Berdeak[editar | editar la fonte]

El 19 de setiembre de 2014, José Navas anunció que'l partíu dexaba d'esistir,[77] dando pasu a un procesu de refundación y converxencia con otres formaciones polítiques, como la Plataforma Ciudadana y el coleutivu republicanu ARCS, cola creación de la nueva organización Ezkerra Berdeak qu'actuaría como referente vascu del coleutivu denomináu La Izquierda, constituyíu nel ámbitu estatal por 17 organizaciones. Coles mesmes aseguró que'l so oxetivu sería impulsar candidatures ciudadanes coles qu'allegar a los comicios municipales y dexó abierta la posibilidá de confluyir con Podemos.[78]

Evolución eleutoral[editar | editar la fonte]

Eleiciones xenerales al
Congresu de los Diputaos

Añu Votos % Diputaos
1986 13.690 1,25 0
1989 33.323 3,01 0
1993 75.572 6,31 0
1996 116.133 9,21 1
2000 62.293 5,45 0
2004 102.342 8,20 0
2008 50.403 4,46 0

Eleiciones autonómiques al
Parllamentu Vascu

Añu Votos % Escaños
1986 6.790 0,59 0
1990 14.440 1,42 0
1994 93.291 9,15 6
1998 71.064 5,68 2
2001 78.862 5,58 3
2005 64.938 5,37 3
2009 36.134 3,51 1
2012 17.301 1,54 0

Eleiciones municipales
nel País Vascu

Añu Votos % Conceyales
1987 8.538 0,79 1
1991 17.250 1,73 6
1995 81.810 7,34 72
1999 50.905 4,38 26
2003 90.134 7,94 79
2007[79] 79.873 7,76 108
2011[80] 34.591 3,19 13

Eleiciones forales a les
Xuntes Xenerales

Añu Votos % Junteros
1987 8.786 0,82 0
1991 17.864 1,82 0
1995 90.434 8,28 9
1999 53.525 4,69 3
2003 91.266 8,19 9
2007[81] 88.112 9,58 12
2011 35.746 3,39 2

Reparando los resultaos, ye perceptible un enclín a la baxa del porcentaxe de votu dende 1996, dempués de la so puxanza inicial. Estos datos tardaron en tener relevancia na distribución d'escaños, sicasí la gráfica descendente que reflexen los resultaos pon de manifiestu un progresivu deterioru del espaciu eleutoral de Ezker Batua-Berdeak.

Les eleiciones xenerales de 2008 supunxeron una sustancial perda de votos, perdiendo más de la metá de los sufraxos llograos nes anteriores eleiciones xenerales y alloñando la posibilidá de recuperar el diputáu que yá llogró nes eleiciones de 1996. En total llogró 50.403 votos (4,46%), lloñe de los 102.342 (8,20%) de 2004. Sicasí, caltúvose como cuarta fuercia político del País Vascu, anque baxando al sestu puestu en Guipúzcoa.

La debacle acentuar nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2009, al consiguir apenes 36.134 votos (3,51%), cuasi la metá de los llograos nes anteriores eleiciones autonómiques, y quedando en sestu llugar nel conxuntu del País Vascu, baxando inclusive al séptimu n'Álava. Frutu del escalabru, la formación perdió dos de los sos trés escaños y, tres la rotura interna na organización, el so únicu representante nel Parllamentu Vascu pasó a selo d'Ezker Anitza, el nuevu referente d'Izquierda Xunida n'Euskadi. Esti escañu nun sería revalidáu por nenguna de los dos formaciones na siguiente cita eleutoral.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Izquierda Xunida alcuerda que Ezker Anitza sía'l so 'únicu referente' n'Euskadi», El Mundo, 30 de marzu de 2012.
  2. 2,0 2,1 A. Santos, «L'antigua Ezker Batua sume pa intentar entrar en Podemos», El Correo, 20 de setiembre de 2014.
  3. 3,0 3,1 «Non, ¡Nun tamos con Ezker Batua!», artículu de la web oficial de Berdeak-Los Verdes, 26 d'abril de 2007.
  4. 4,0 4,1 4,2 Guadilla, David (4 de xunetu de 2004). «EB aprueba con un 82% de votos ser «una organización soberana» n'IX». El Correo. http://www.bastaya.org/actualidad/Patio/EBapruebapormayoria.htm. 
  5. Ezker Batua-Berdeak (31 de mayu-1 de xunu de 2008). «Estatuto de Ezker Batua-Berdeak aprobaos na VII asamblea». «1. Definición de principios. Ezker Batua-Berdeak [...] dende la so plena soberanía decide federase con IX a nivel estatal y européu, convirtiéndose nel so referente políticu n'Euskadi»
  6. 6,0 6,1 abierta Llamazares, escoyíu líder d'Izquierda Abierta, Públicu, 22 de setiembre de 2012.
  7. usar-esi nome-a-favor-d'izquierda xunida Ezker Batua-Berdeak, condergada a nun usar esi nome a favor d'Izquierda Xunida. Públicu. 23 de marzu de 2014. https://www.publico.es/politica/509742/ezker-batua-berdeak-condergada-a-nun usar-esi nome-a-favor-d'izquierda xunida. 
  8. Europa Press (22 de marzu de 2014). dexar-usar-denominacion-20140322165129.html Ezker Batua-Berdeak estudia recurrir la sentencia que-y obliga a dexar d'usar esa denominación. https://www.europapress.es/nacional/noticia-ezker-batua-berdeak-estudia-recurrir-sentencia-oblíga-y dexar-usar-denominacion-20140322165129.html. 
  9. 9,0 9,1 «Obituariu: Enrique González, ex coordinador de Ezker Batua». El País. 17 de mayu de 2008. https://elpais.com/diario/2008/05/17/necrologicas/1210975201_850215.html. 
  10. UNIDÁ_DE_LOS_COMUNISTES/PARTIDO_COMUNISTA_DE_ESPAnA/Conflicto/comunistas/vascos/propiedad/siglas/elpepiesp/19860327elpepinac_13/Tes Conflicto ente los comunistes vascos pola 'propiedá' de les sigles, artículu de El País, 27 de marzu de 1986.
  11. Gaizka Fernández Soldevilla, «xunida-a-euskadiko-ezkerra/ L'atayáu acercamientu d'Izquierda Xunida a Euskadiko Ezkerra», 11 de payares de 2014.
  12. 12,0 12,1 12,2 Luis R. Aizpeolea, «El dilema d'IX-EB», El País, 30 d'abril de 2001.
  13. «Antton Karrera: "Autodeterminazio eskubidea hemen eta Madrilen aldarrikatuko dugu"», Argia, 16 d'abril de 1995.
  14. 14,0 14,1 Isabel C. Martínez (25 de mayu de 2008). «Un partíu y dos corrientes internes». El País. https://www.elpais.com/articulo/pais/vasco/partíu/corrientes/internes/elpepiesppvs/20080525elpvas_3/Tes. 
  15. Candidatos de Vitoria-Gasteiz, Álava, País Vascu, RTVE.
  16. José Ramón Castaños. «Los nuevos dilemes de Ezker Batua». Hika. 5 de payares de 2004.
  17. Los críticos d'IX reclamen la dimisión de Madrazo pol "escalabru eleutoral y la so errática política", ABC, 30 de setiembre de 1998.
  18. El PP califica de "globu pincháu" el pactu de PNV, PSOE ya IX nel Conceyu de Bilbao, ABC, 1 de febreru de 1998.
  19. Javier Madrazo, la cara polémica d'Izquierda Xunida, Terra Actualidá, 20 de febreru de 2001.
  20. Llei 6/2000, de 4 d'ochobre, pal Cambéu de la Llei 5/1990, de 15 de xunu, d'Eleiciones al Parllamentu Vascu, Boletín Oficial del País Vascu, núm. 203, 7 de payares de 2000.
  21. Javier Madrazo, reelixíu coordinador xeneral de Ezker Batua, El Mundo, 4 de xunetu de 2004.
  22. «militancia-de-ezker-batua-berdeak-ratifica-la entrada-de-la-formacion-de-javier-madrazo-en-el tripartitu-20050623120031.html El 74% de la militancia de Ezker Batua-Berdeak ratifica la entrada de la formación de Javier Madrazo nel tripartitu». Interbusca. 23 de xunu de 2005. http://noticias.interbusca.com/nacional/el-74-de-la militancia-de-ezker-batua-berdeak-ratifica-la entrada-de-la-formacion-de-javier-madrazo-en-el tripartitu-20050623120031.html. 
  23. «Manifiestu políticu y exes programátiques de la coalición Ezker Batua-Berdeak y Aralar pa les eleiciones municipal y foral de 2007.»
  24. Aralar ruempe con EB en Zizurkil, El Correo Digital, 14 d'abril de 2008.
  25. Aralar va decidir el martes si acepta la ufierta de formar coalición con EB, Gara, 19 de xineru de 2008.
  26. L'astención de PP y EB ataya la moción en Mondragón contra ANV, El País, 25 d'abril de 2008.
  27. Intervención de Ezker Batua-Zutik nel plenu de Mondragón, 25 d'abril de 2008.
  28. Refugada la moción del PSE y la PNV en Hernani al abstenese EB, Terra Actualidá, 25 d'abril de 2008.
  29. «El votu calidable del alcalde (ANV) fai aparrar en Eskoriatza la moción 'ética' consensuada por PSE y PNV y sofitada por EB», Europa Press, 1 de mayu de 2008.
  30. «Llamazares confirma la espulsión de los conceyales de EB en Mondragón que nun sofitaron la moción contra ANV», Terra Actualidá.
  31. «puede-espulsar-conceyales-arrasate-hernani-porque-estatutos-responder# por 20080426121110.html EB retruca a Llamazares que nun se puede espulsar a los conceyales de Arrasate y Hernani porque los estatutos responder# por», Europa Press, 26 d'abril de 2008.
  32. sos-estatutos-pa-que-temes-como-la-mocion-de-arrasate-nun sían-competencia-de-les sos asamblees llocales/menu-id-609 La direición de EB enmendará los sos Estatutos por que temes como la moción de Arrasate nun sían competencia de les sos Asamblees llocales, nota de prensa de EB-B, 16 d'abril de 2008.
  33. IX consuma'l so descreitu al amparar en Hernani a otra alcaldesa filoetarra, ABC, 26 d'abril de 2008.
  34. El PSE esixe a Madrazo qu'actúe contra los conceyales de Mondragón y ésti pide «respetu», El Correo, 27 d'abril de 2008.
  35. criminalizase-a-EB-y-alvierte-de-que-nun almite-lleiciones-de-naide-en llucha antiterrorista.html#.Kku8bBgpY7xtcmH Madrazo pide que dexe de "criminalizase a EB" y alvierte de que nun almite "lleiciones" de naide en llucha antiterrorista, L'Economista, 26 d'abril de 2008.
  36. Madrazo cree que tres les mociones étiques hai "enforma eleutoralismu y partidismu" de PSE y píde-y buscar consensu previu, Periodista Digital, 2 de mayu de 2008.
  37. Los críticos de EB cuestionen a Madrazo y piden qu'una xestora prepare la so asamblea, El Correo, 5 d'abril de 2008.
  38. Madrazo realcontrar col EPK, El País, 25 de mayu de 2008.
  39. Una trentena d'afiliaos dexa EB con crítiques al "apegu enfermizo" de Madrazo al poder, El País, 27 de payares de 2008.
  40. Dimite'l coordinador de Ezker Batua, Javier Madrazo, ABC, 4 de marzu de 2009.
  41. Mikel Arana, escoyíu nuevu coordinador xeneral de EB, El País, 13 de marzu de 2011.
  42. El nuevu organigrama de EB incorpora una Presidencia que va ocupar Javier Madrazo, Europa Press, 25 d'abril de 2009.
  43. Ezker Batua romper en dos, El País, 30 d'abril de 2009.
  44. Boletín Oficial del Estáu: Alcuerdu de 23 de xunu de 2009, de la Presidencia de la Xunta Eleutoral Central, pol que se dar# en la publicación de los resultaos de les eleiciones de Diputaos al Parllamentu Européu convocaes por Real Decretu 482/2009, de 3 d'abril, y celebraes el 7 de xunu de 2009, con indicación del númberu d'escaños y de votos llograos poles candidatures proclamaes.
  45. IX se refundará como una fuercia anticapitalista y republicana, Públicu, 24 de payares de 2009.
  46. Ezker Batua quier 'refundar llazos' con Izquierda Xunida, El Mundo, 14 de febreru de 2010.
  47. so resquiebru internu Ezker Batua reabre'l so resquiebru internu, Deia, 28 de mayu de 2010.
  48. Madrazo dimite como presidente de Ezker Batua, Públicu, 30 de mayu de 2010.
  49. militante-mas/ Un militante más, nel blogue de Javier Madrazo, 30 de mayu de 2010.
  50. Ezker Batua, ante'l derribadoriu, El Correo, 06 de xunu de 2010.
  51. Asry, Karim (4 de xunetu de 2011). «EB dexa correr el reló n'Álava». El País Política. http://politica.elpais.com/politica/2011/07/03/actualidad/1309723883_170593.html. 
  52. 52,0 52,1 cantu-de-la rotura-en-euskadi Javier Madrazo vase y dexa a IX en cantu de la rotura n'Euskadi, Públicu, 12 de xunetu de 2011.
  53. «Agirre desvela que EB pidió dineru y puestos». Deia. 7 de xunetu de 2011. http://www.deia.com/2011/07/08/politica/euskadi/agirre-desvela-que-eb-pidio-dineru-y-puestos. 
  54. 54,0 54,1 El 'madracismo' aprueba "refundar" EB con un cambéu de nome, El País, 2 d'ochobre de 2011.
  55. Arana quier les 'cabeces' de Madrazo, Llapaes y les junteras de EB n'Álava, El Correo, 19 de xunetu de 2011.
  56. Europa Press (28 de xunetu de 2011). «El xuez suspende'l procesu de reafiliación en EB y l'asamblea xeneral de payares». El Correo. http://www.elcorreo.com/vizcaya/20110728/mas-actualidad/politica/xuez-suspende-procesu-reafiliacion-201107281923.html. 
  57. Izquierda Xunida (29 de xunetu de 2011). «Declaración de la Comisión Executiva Federal d'IU ante la situación en Ezker Batua - Berdeak».
  58. 58,0 58,1 Europa Press (28 de setiembre de 2011). «sector-madracista-de-eb-la-desconvocatoria-espresa-de-l'asamblea-del-1-de-ochobre- La comisión Executiva d'IX pidi al sector 'madracista' de EB la "desconvocatoria espresa" de l'asamblea del 1 d'octubre». Deia. http://www.deia.com/2011/09/28/politica/euskadi/la-comision-executiva-de-iu-pide-al sector-madracista-de-eb-la-desconvocatoria-espresa-de-l'asamblea-del-1-de-ochobre-. 
  59. sector-madracista-de-eb-anuncia-un procesu-de-refundacion-interna Los "madracistas" de EB aprueben refundar el partíu con otru nome, Deia, 1 d'ochobre de 2011.
  60. Estatutos de Ezker Batua-Berdeak aprobaos na VIII asamblea d'Euskadi. Disposición adicional tercer, Páxina oficial de Ezker Batua-Berdeak, 1 d'ochobre de 2011.
  61. Un grupu 'madracista' buscó abellugu en Bildu tres l'escándalu de EB n'Álava, El País, 1 d'ochobre de 2011.
  62. EFE (13 d'ochobre de 2011). «El sector de Madrazo va ostentar la representación de Ezker Batua el 20N». ABC (España). https://www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=959456. 
  63. IX va allegar n'Euskadi'l 20-N como 'Izquierda Xunida Los verdes: Ezker Anitza', El Mundo, 13 d'ochobre de 2011.
  64. EB nun va presentar candidatura eleutoral el 20-N pa 'non confrontar' con IX Federal, El Mundo, 18 d'ochobre de 2011.
  65. «Resultaos provisionales de les candidatures d'IX-LVen les eleiciones de 2011 al Congresu de los Diputaos». Ministeriu del Interior. http://elecciones.mir.es/resultadosgenerales2011/99CG/DCG990088P_L1.htm?d=228. 
  66. Europa Press (21 de xineru de 2012). «Izquierda Abierta aboga por "sumar al conxuntu de la izquierda alternativa"». El País. http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/01/21/paisvasco/1327151307_118131.html. 
  67. EFE (21 de xineru de 2012). «partíu-de-arana-y-non-a-eb-como-referente-en-euskadi.aspx IU va reconocer al partíu de Arana y non a EB como "referente" n'Euskadi». Terra Noticies. http://noticias.terra.es/2012/espana/0121/actualidad/iu-reconocera-al partíu-de-arana-y-non-a-eb-como-referente-en-euskadi.aspx. 
  68. Aprobada por unanimidá la denominación de Ezker Anitza pa la formación liderada por Mikel Arana, Europa Press, 28 de xineru de 2012.
  69. EB acusa a Arana de "tránsfuga" y de "traicionar" a la organización política que-y escoyó parllamentariu, Europa Press, 31 de xineru de 2012.
  70. Lara diz que Ezker Anitza ye la "única organización llexítima" n'Euskadi que representa a IX federal Europa Press, 17 de xunetu de 2012
  71. Resolución Consejo Políticu d'Euskadi 15/12/2011, na web de Ezker Batua-Berdeak.
  72. Miembros de EB formen el partíu Ezkerra - La Izquierda pa construcción d'un "frente ampliu d'izquierda vasca", Europa Press, 14 de xineru de 2012.
  73. Miembros de Ezker Batua-Berdeak formen el partíu Ezkerra-Izquierda, EITB, 14 de xineru de 2012.
  74. Gaspar Llamazares: "Somos irremediablemente d'izquierdes, ensin complexos nin dogmes", Públicu, 23 de setiembre de 2012.
  75. Javier Madrazo, escoyíu miembru del Conseyu Políticu d'Izquierda Abierta, El Mundo, 23 de setiembre de 2012.
  76. Ezker Batua va representar n'Euskadi al partíu de Llamazares, El Correo, 22 de setiembre de 2012.
  77. Ezker Batua dexa d'esistir como partíu, EiTB, 19 de setiembre de 2014.
  78. Leyre Iglesias, «Ezker Batua aspira a 'confluyir' con Podemos de cara a les municipales», El Mundo, 19 de setiembre de 2014.
  79. Ezker Batua-Berdeak presentar a les eleiciones municipales de 2007 en coalición con Aralar (salvu en dellos conceyos de Vizcaya y Guipúzcoa, onde se presentó en solitariu o en coalición con Zutik), llogrando dicha coalición nes municipales un total de 69.917 votos, que se traducieron en 99 conceyales (4 n'Álava, 54 en Guipúzcoa y 41 en Vizcaya). En solitariu, llogró 2.050 votos en Guipúzcoa (4 conceyales) y 7.214 en Vizcaya (8 conceyales).
  80. Una vegada peracabada la dixebra, Ezker Batua-Berdeak caltuvo cuatro concejalía y Ezker Anitza nueve.
  81. En coalición con Aralar.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]