Berdeak-Los Verdes

De Wikipedia
Berdeak-Los Verdes
Fundación 16 de xunu de 1992
Disolución 2011
Sede Donostia
Ideoloxía política Ecoloxismu
Cambiar los datos en Wikidata

Berdeak-Los Verdes foi un partíu políticu ecoloxista del País Vascu (España) creáu en 1992. Tuvo confederáu xunto a otros partíos d'ámbitu rexonal na confederación española de Los Verdes dende 1995 hasta 2011, añu en que s'integra nel partíu d'ámbitu estatal Equo.

Exes principales de la so ideoloxía fueron la ecoloxía política, la democracia participativa, el federalismu y el pacifismu. Taba hermaniáu col partíu Euskal Herriko Berdeak-les Verts du Pays Basque, del País Vascu francés.[ensin referencies]

Historia y evolución[editar | editar la fonte]

Entamos (1992-1993)[editar | editar la fonte]

L'orixe de Berdeak-Los Verdes atopar nun partíu ecoloxista anterior llamáu Euskal Herriko Berdeak-Euskal Berdeak, fundáu en 1990 ya integráu na Confederación de Los Verdes.

En 1992 Juantxo Domínguez, cabeza de llista nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 1990, abandonaba'l partíu xunto a un grupu de siguidores, fundando Berdeak-Los Verdes. Foi inscritu nel rexistru de partíos políticos del Ministeriu del Interior el 16 de xunu de 1992.

La so primer participación producir nes eleiciones xenerales de 1993, a les que Berdeak presentar en solitariu, llogrando 12.247 votos (más del 1% del total).

Coalición con Ezker Batua (1994-1999)[editar | editar la fonte]

En 1994 integrar n'Ezker Batua p'allegar a les eleiciones al Parllamentu Vascu. La coalición llogró seis parllamentarios, siendo unu d'ellos pa Juantxo Domínguez, que taría presente nel Parllamentu Vascu mientres la llexislatura 1994-1998. En 1995 volvieron participar integraos en Ezker Batua nes eleiciones municipal y foral. Llograron un juntero n'Álava y otru en Guipúzcoa. Euskal Herriko Berdeak, la federación de Los Verdes, nun participó en diches eleiciones.

En 1995 Berdeak participó nel Congresu de Granada que asiste a la refundación de Los Verdes como una confederación de partíos ya intégrase como partíu miembru de dicha confederación. Euskal Herriko Berdeak sumía como formación política y los sos militantes integrar en Berdeak.

Trayeutoria en solitariu (1999-2011)[editar | editar la fonte]

A pesar del pactu alcanzáu con Ezker Batua nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 1998 (en que la coalición consiguió trés diputaos), Berdeak participó en solitariu nes eleiciones municipales, forales y europees de xunu 1999. En mayu, por aciu acta notarial,[1] dieron per rematada la coalición con Ezker Batua. Sicasí, en 2004 Izquierda Xunida-Ezker Batua inscribir nel rexistru de partíos col nome d'Ezker Batua-Berdeak ensin que quedaren miembros de Berdeak-Los Verdes nel partíu, lo qu'anició un llargu conflictu ente dambos.[1] Nes eleiciones al Parllamentu Européu el partíu español Los Verdes (al que pertenecía Berdeak-Los Verdes) integrar na coalición Los Verdes - Les Izquierdes de los Pueblos que quedó mui cerca de llograr un eurodiputáu (a menos de 7.000 votos).

Nel añu 2000 Berdeak presentar en solitariu a les eleiciones xenerales, ensin llograr representación. En 2004 nun se presentaron a les eleiciones al Parllamentu Européu, al alcordar Los Verdes integrase na candidatura del PSOE.

Nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2005 Berdeak presentar en coalición colos animalistas del Partíu Antitaurino llogrando 4.049 votos (0,30%), ensin llograr representación.

Nes eleiciones municipales y de Xuntes Xenerales de 2007, Berdeak allegó en solitariu y abrió les sos llistes a ciudadanos, asociaciones y plataformes vecinales y locales (como en Sopelana, Getxo o Mutriku). Amás d'un permediu de 1,5% nes forales, consiguió los primeros conceyales verdes n'Euskadi, en Mutriku, trés conceyales (25% de los votos); y Sopelana, un conceyal (5,7% de los votos). En Getxo, llogró'l 3,3% de los votos (por cuenta de la alianza cola principal asociación de vecinos d'unu de los sos barrios) y en Bilbao el 0,86%.

Pa les eleiciones xenerales de 2008, presentar en solitariu tantu pal Congresu (6.434 votos nel País Vascu, 0,57%) como pal Senáu. Nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2009 presentar por primer vegada nunes eleiciones autonómiques nos trés territorios, con resultaos meyores que n'anteriores eleiciones autonómiques pero igualmente insuficientes (5.531 votos, 0,54%, ensin consiguir representación).

A les eleiciones al Parllamentu Européu de 2009 y ante la división del movimientu verde, Berdeak-Los Verdes nun sofitó nenguna candidatura[2] y reafitó el so compromisu por consiguir, al traviés del llamáu procesu de Hondarribia[3] y nel senu del Partíu Verde Européu, la renovación y refundación del espaciu verde nel Estáu español.

Nes eleiciones municipales de 2011 Berdeak llogró un conceyal en Barrica y otru en Mutriku, y otros dos en Azcoitia na coalición Azkoitia bai, llogrando un total de 11.332 votos en toa Euskadi.[4]

Tresformamientu en Equo Euskadi (2011)[editar | editar la fonte]

Aitor Urresti, candidatu de Equo Euskadi a Lehendakari pa les eleiciones de 2012.

En 2008, Berdeak, xunto a Los Verdes d'Aragón, impulsaron un procesu pa la renovación de la Confederación de Los Verdes y l'unificación del espaciu verde español, llamáu Declaración de Hondarribia. D'ésa declaración nacería, en 2009, la Coordinadora Verde, qu'impulsaría unes candidatures pa les eleiciones municipales y autonómiques de 2011 llamaes Ecolo-Verdes. Paralelamente, empezar a xestar la Fundación Equo, embrión d'un proyeutu políticu que nun se presentaría entá a les eleiciones.[5]

El 4 de xunu de 2011, aprovechando la viéspora del Día Mundial del Mediu Ambiente, tuvo llugar un alcuentru entamáu por Equo nel que participó Berdeak-Los Verdes xunto a otres más de 30 organizaciones polítiques verdes y progresistes de tol país coles mires de confluyir pa la puesta en marcha d'un proyeutu políticu estatal qu'allegara a les siguientes eleiciones xenerales.[6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Non. ¡Nun tamos con Ezker Batua!», artículu de la web oficial de Berdeak-Los Verdes, 26 d'abril de 2007.
  2. Nota de Berdeak-Los Verdes sobre les eleiciones europees del 2009
  3. Páxina web del procesu de Hondarribia
  4. «Resultaos eleutorales». Berdeak. Consultáu'l 9 d'agostu de 2011.
  5. «rede-de-equo_16.html La Rede de EQUO», artículu de Ramón Llinaza del 16 de febreru de 2011
  6. Equo presenta en Madrid los sos credenciales pa les eleiciones de 2011, El País, 5 de xunu de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]