Dehesas de Guadix

Coordenaes: 37°35′24″N 3°06′10″W / 37.59°N 3.1027777777778°O / 37.59; -3.1027777777778
De Wikipedia
Dehesas de Guadix
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Dehesas de Guadix (es) Traducir Antonio Jesús Moraleda Sánchez
Nome oficial Dehesas de Guadix (es)[1]
Códigu postal 18538
Xeografía
Coordenaes 37°35′24″N 3°06′10″W / 37.59°N 3.1027777777778°O / 37.59; -3.1027777777778
Dehesas de Guadix alcuéntrase n'España
Dehesas de Guadix
Dehesas de Guadix
Dehesas de Guadix (España)
Superficie 72 km²
Altitú 681 m
Llenda con
Demografía
Población 395 hab. (2023)
- 206 homes (2019)

- 213 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 5,49 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Dehesas de Guadix al respective de la provincia de Granada.

Dehesas de Guadix (tamién llamáu popularmente Las Dehesas o La Dehesa) ye una llocalidá y conceyu español asitiáu nel estremu nororiental de la contorna de Los Montes, na provincia de Granada y comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos granadinos de Cuevas del Campo, Freila (por un enclave del términu municipal freilica), Gorafe, Villanueva de les Torres, Pedro Martínez, Alamedilla y Alicún de Ortega, y colos conceyos jienenses de Cabra del Santo Cristo (pol exclave cambuco de Canalejas), Quesada, Huesa y Pozo Alcón.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Esti pueblu allugar al norte de la Hoya de Guadix, a veres del ríu Guadahortuna y sobre el llanu que s'estiende al pie del cuetu de San Bernardino. Atopar a 655 metros d'altitú sobre'l nivel del mar, y a 109 quilómetros de la capital provincial.

El términu municipal tien una estensión de 56,95 km², perteneciendo a la subcomarca de los Montes Orientales, anque ye na ciudá de Guadix onde tán allugaos los xulgaos de primera instancia, el hospital, y les delegaciones de l'Axencia Tributaria, del Institutu Nacional de la Seguridá Social y del INEM a les que depende Dehesas de Guadix.

Trés ríos son los que pasen pol términu cambuco: el ríu Guadahortuna, que va pela zona norte del conceyu direición oeste-esti y sirve de llende cola provincia de Jáen en gran parte del so percorríu, y en que'l so valle asítiase'l cascu urbanu de la población de Dehesas de Guadix.

El ríu Fardes, asitiáu na llende sureste del conceyu, dixebrándolo parcialmente de los términos municipales de Gorafe y de Villanueva de les Torres; les sos agües dan riego a gran estensión d'esti términu municipal, onde s'atopen los meyores plantíos de frutales xunto a les aldegues de Don Cristóbal, Casa Cabrera, San Roque, Tortoso y Valdemanzanos.

Y el ríu Guadiana Menor, el más caudalosu de los trés; circula en direición sur-norte pela zona este de términu municipal, da riego a Les Salinas, Tamojares y Valdemanzanos.

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria meyor conocida del pueblu remontar a la dómina de los Reis Católicos cuando concedieron los terrenes a D. Diego Fernández de Irauzo, Comendador de Villa Mayor, Reformador y repartidor de la unidá de Guadix, carta de poder fechada'l 20 d'avientu de 1491. Pela so parte, la donación d'ésti d'un terrén al restu de vecinos foi fecha por escritura'l 6 de mayu de 1497. Finalmente, el rey Felipe V confirmó esta donación por Real cédula el 4 d'abril de 1751.

En 1840, D. José Requena Muñoz mercó'l cortixu de les Dehesas y la rambla de les Cirolares, pertenecientes a dueños accitanos, que los sos cortixos pertenecen a la donación de los Reis Católicos. L'adquisición fíxose al traviés de puya pública, otorgando la escritura de compra-venta a censu reservativo, beneficiándose d'ello D. José Requena y el Conceyu de Guadix el 11 de febreru de 1840, tou ante D. Miguel Tarifa, notariu.

El pueblu estremar en dos, una parte formada pola actual Dehesas y D. Diego (güei Villanueva de les Torres), nel añu 1787, anque nun se tien noticies d'esto nel archivu municipal del pueblu. El primer rexistru d'esta separación data del 10 d'abril de 1871, nel que tuvieron a favor los dos pueblos, salvu por una pequeñu discrepancia a la fin ensin fundamentos. Pela so parte, les Dehesas constató que les sos pretensiones taben encontaes na donación que los Reis Católicos fixeron a Guadix. La separación completar en 1889.

Antes de crear un conceyu independiente, les Dehesas formó parte d'Alicún de Ortega como pedanía. Esprender de les Actes Municipales d'ésti'l 25 d'abril de 1844. Los datos son contradictorios colos que se reflexen nel archivu municipal cambuco, yá que pueden lleese les actes d'un Conceyu yá independiente en 1837.

L'actual denominación del conceyu paez venir de los sieglos XVI y XVII, una y bones estos territorios yeren una devesa perteneciente al Conceyu de Guadix, dedicada a la cría de los caballos. Referente al Conceyu, la primer sesión Plenaria que la qu'esisten rexistros foi'l 1 de xineru de 1837, nomando al conceyu como Les Dehesas, xunto al que posiblemente fuera'l primer alcalde, D. Pascual Galdava, y el probablemente primer secretariu D. Domingo Gómez.

El 15 d'avientu de 1888, el conceyu conocer por primer vegada como Dehesas de Guadix, nel documentu d'una sesión estraordinaria del Conceyu Plenu, que'l so nome utilizar de magar, ensin esistir constancia del cambéu de nome al actual.

Política[editar | editar la fonte]

Los resultaos en Dehesas de Guadix de les postreres eleiciones municipales, celebraes en 2015, son:

Eleiciones Municipales - Dehesas de Guadix (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP)
188
51,23%
4
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
178
48,05%
3

Patrimoniu monumental y natural[editar | editar la fonte]

  • Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Anunciación. La so particularidá recái en qu'escarez de torre. La so planta ye basilical y cuenta con una nave con cubrición mudéxar.
  • Conceyu de Dehesas de Guadix.
  • La Terrera del Reló. Trátase d'un xacimientu enclaváu na confluencia de los ríos Guadiana Menor y Fardes. Conozse que data de la Edá del Bronce, yá que se toparon restos cerámicos, materiales de piedra y oxetos realizaos con güesu. Tamién hai muertes de pieces de metal y cestería. L'asentamientu entamar en terraces artificiales reforzaes con mampostería, viviendes en llinia y sepultures privaes.

Fiestes populares y relixoses[editar | editar la fonte]

  • Les Quintes. Festividá tradicional en que los quintos, el día del so allistamientu, celebren mientres dos o tres díes el so inminente entrada nel serviciu militar. Obviamente, esta fiesta ta en decadencia por cuenta de la supresión del serviciu militar obligatoriu.
  • Les Matanzas. Podíen celebrase tol añu, anque la más importante yera la celebrada en San Isidro, el 15 de mayu. D'antiguo yera entamada pola Hermandá de Llabradores y Ganaderos, na actualidá Cámara Agraria, na que se sacrificaben dellos chotos o corderos dempués de la procesión de San Isidro, na que s'entamaba una gran gueta. Anguaño namái se celebra la tradicional misa y la procesión del Santu.
  • San Bernardino de Siena. Celebración n'honor al patrón del conceyu, San Bernardino de Siena. Tres la celebración de la misa y la procesión, el Conceyu convida a los vecinos a un tapeo na plaza de la Ilesia.
  • Antroxos. Hasta los años cincuenta celebraba'l domingu d'antroxu, onde les moces nueves vistir con traxes de flamenca y percorríen les cais del pueblu, convidándoles los vecinos a duces o bébores.
  • San Antón. Tradicional en munchos conceyos del sur del país, los vecinos que tuvieren animales domésticos y con cuenta del Santu los protega, faen una foguera. A diferencia d'otros conceyos vecinos, como Guadix o Benalúa, la celebración realízase dempués y mientres el mes siguiente.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Les comíes más típiques del pueblu son los felpeyos, les gacha y los hormigos, que compónense fundamentalmente de pasta de farina y otros ingredientes, como'l mueyu de tomate, cebolla, pimientu coloráu fritu con cominos y ayu. Un dichu bien popular que fai referencia a les farrapes diz: "si nun se peguen al sartén, nun tán bones". Pela so parte, el gochu ye esencial na gastronomía cambuca, siendo bien popular la carne de choto.

Bien típica ye la cocina de raigaños arábigu-andaluces, según la preparación de platos ellaboraos con chotos, cabritos y corderos. El platu que más destaca son los hormigos, un cocíu de pataques y fabones verdes. Tamién se preparar los cascoxos y el gazpachu.

Al respective de los postres, sobresalen les rosquilla caseres.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.