Castilblanco de los Arroyos

Coordenaes: 37°40′18″N 5°59′19″W / 37.6717°N 5.9885°O / 37.6717; -5.9885
De Wikipedia
Castilblanco de los Arroyos
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Castilblanco de los Arroyos (es) Traducir Segundo Benítez Fernández
Nome oficial Castilblanco de los Arroyos (es)[1]
Códigu postal 41230
Xeografía
Coordenaes 37°40′18″N 5°59′19″W / 37.6717°N 5.9885°O / 37.6717; -5.9885
Castilblanco de los Arroyos alcuéntrase n'España
Castilblanco de los Arroyos
Castilblanco de los Arroyos
Castilblanco de los Arroyos (España)
Superficie 325 km²
Altitú 313 m
Llenda con Almadén de la Plata, El Pedroso, Cantillana, Villaverde del Río, Burguillos, Alcalá del Río, Guillena y El Ronquillo
Demografía
Población 5107 hab. (2023)
- 2443 homes (2019)

- 2421 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.26% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 15,71 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
castilblancodelosarroyos.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Castilblanco de los Arroyos al respective de la provincia de Sevilla.

Castilblanco de los Arroyos ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Asitiáu na Ruta de la Plata, en 2016 cuntaba con 4.868 habitantes[2]. La so estensión superficial ye de 325 km² y tien una densidá de 15,69 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 40' N, 5º 59' O. Atopar a 313 msnm y a 34 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla.

Castilblanco de los Arroyos integrar na contorna del Corredor de la Plata, dientro de la Sierra Morena de Sevilla, y atópase a mediu camín ente les provincies de Sevilla y Córdoba, nes primeres estribaciones de la sierra del Pedroso. Cobra gran importancia histórica al ser pasu obligáu na antigua Ruta de la Plata qu'anguaño siguen numberosos pelegrinos escontra Santiago de Compostela.

Llenda al norte con Almadén de la Plata, al noroeste con El Ronquillo, al oeste con Guillena, al sur colos conceyos d'Alcalá del Río, Burguillos y Villaverde del Río, al sureste con Cantillana y al este cola llocalidá d'El Pedroso.

Historia[editar | editar la fonte]

Les esploraciones arqueolóxiques sobre'l términu municipal detecten el pasu de dellos pueblos a lo llargo de la Prehistoria y la Hestoria, según la formación de dellos nucleos de población nel términu municipal más allá del que llegó a l'actualidá, como por casu la poblada Ponte del Viar, fundáu por colonos estremeños en 1472[3].

Romanos[editar | editar la fonte]

La dómina romana tamién dexó testimonios nel términu, onde esistíen numberoses villes rurales o construcciones predecesores a los actuales cortixos. Nesta dómina pudo esistir yá un pequeñu nucleu de población allugáu nel actual allugamientu del pueblu, por cuenta de que per ellí escurría una de les calzaes romanes más importantes del imperiu, la Vía de la Plata. Esti nucleu sirvía d'apeaderu a los viaxeros, qu'entraben pel sur de la población dende Sevilla.

A la banda de la Vía de la Plata, ente Castilblanco y Almadén de la Plata, hai muertes d'una antigua posada de trés plantes, esistente yá en dómina romana, que yera parada obligada de los viaxeros que precisaben agospéu.

Tamién d'esta dómina romana, caltiénense los restos d'una impresionante ponte sobre'l ríu Viar de tres güeyos y más de 15 metros d'altitú. Esta ponte romana, anque remozado en dómina árabe, tuvo de pies hasta 1907, nel qu'un desgraciáu accidente fizo que se derrumbar la parte central del mesmu. Fragmentos d'esta parte central caltiénense entá a lo llargo del calce del ríu. Los restos qu'entá se calteníen fueron destruyíos apocayá mientres la construcción del dique del banzáu de Les Melonares[4]qu'abastez anguaño al área metropolitana de Sevilla.

Visigodos[editar | editar la fonte]

Del periodu tardientu-romanu se documenta una necrópolis cerca del ríu Rivera de Cala. Los pocos oxetos recoyíos d'esta necrópolis tán nel Muséu Arqueolóxicu de Sevilla y son muestra de la esistencia de pequeños nucleos de población chiscaos por tol términu municipal, compuestos por delles families dedicaes principalmente a la ganadería.

Árabes[editar | editar la fonte]

De la Dómina Árabe cabo destacar dellos restos de castiellos o torres de vixilancia alcontraos nel términu municipal d'escasa importancia.

Edá Media[editar | editar la fonte]

La hestoria de Castilblanco anguaño, empieza ente los sieglos XIII y XV pos ye cuando apaecen los primeros documentos. Probablemente, el términu municipal, ricu en vexetación, truébanos, fauna y agua, según en llombes o collaes pudo contribuyir en qu'hubiera asentamientos, pela zona de "la Malena" o per San Benitu (Los Villares).

Nun habría una población importante, de alcurnia, sinón más bien xente humilde, amiestu d'hispanu-romanos, godos, mozárabes, xudíos o soldaos.

Ente'l 1246 y el 1247 produzse la conquista cristiana por capitulación al cargu de Fernandu III de Castiella. Dende 1253 perteneció a la Sierra de Aroche, xunto a poblaciones cercanes como El Castiellu de Guardar, El Real de la Jara o Almadén de la Plata. Col periodu conocíu como Reconquista de Sevilla munchos mozárabes fuxen escontra la Sierra Morena de Sevilla.

En 1247, el rei de Castiella Fernandu III "El Santu" monta unu de los campamentos militares na zona de Escardiel nel asediu a Sevilla. En conmemoración, como yera costume so, dexa nel llugar una imaxe de la Virxe, la Virxe de Escardiel.

En 1292, empecípiase un periodu de "encastillamiento" na zona. Seique reconstrucción del castiellu esistente na parte alta del pueblu de posible orixe romanu.

Nel sieglu XIV apaez per primer vegada documentáu en Llibru de monteríes del rei Alfonso XI. Col nome de "Castriel Blanco". Esta denominación nun volverá apaecer darréu. El términu Castil fai referencia a un castiellu pequeñu, y blancu vien del xermanu blanch y fadría referencia a los color de dichu castiellu. Esisten otros topónimos d'orixe xermanu pela zona, como por casu Burguillos, proveniente de burgs.

Hai constancia de la esistencia d'una judería o aljama hebrea. Apocayá Balbino M. Macías López publicó una novela (La mudez de les piedres: Castil Blanco 1391) onde se recrea la villa y descríbense el castiellu, la ilesia de la Malena, l'Hospital de Santa Lucía, les ermites de San Benitu y de Escardiel, según l'alfoz, la romería y les costumes y tradiciones.

Mientres el sieglu XV, convertir nuna importante Vía de camín escontra Castiella.

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

A finales d'esti sieglu XVI, conclúyese la construcción de la ilesia. El nucleu urbanu, qu'hasta entós s'acutaba a la llomba de La Malena, llega hasta l'acabante terminar ilesia. Van formándose les primeres mazanes de población.

Esisten llibros d'actes d'esta dómina nel Conceyu y la Ilesia. Nesti sieglu aludir a la advocación de la Virxe de Escardiel como "proteutora" de Castilblanco de los Arroyos, motivu pol que ta considerada patrona emérita de la llocalidá.

L'arzobispu de Sevilla encarga la imaxe de la Virxe de Gracia, nomada patrona de Castilblanco de los Arroyos pol Conceyu, col propósitu de restar relevancia a la advocación de Escardiel y la so cofradería, que yera beneficiaria d'heriedos y donativos de la feligresía.

La Virxe de Gracia ye una imaxe renacentista obra de Francisco de Arce executada en 1580 pa la Parroquia del Divín Salvador de Castilblanco de los Arroyos, que'l so beneficiáu abonó l'encargu, según consta nel Archivu Históricu Provincial de Sevilla. L'Arzobispáu de Sevilla encargó una imaxe ximielga pa la parroquia de Zufre (Huelva) a que la so Vicaría pertenecía Castilblanco de los Arroyos. Esta imaxe de Zufre sumió nuna quema, polo que la Imaxe de Ntra. Sra. de Gracia ye una de les poques imáxenes renacentistes que se caltienen na Archidiócesis de Sevilla.

Alonso Morgado en 1587 edita "Historia de Sevilla" y fala de "Castil Blanco".

D'esti sieglu caltién la imaxe de San Sebastián de la sumida Ermita de San Sebastián, qu'anguaño ta asitiada nel altar de la Virxe de los Dolores na so Soledá y el Cristu de la Misericordia nel so Santu Entierru.

En 1594 Castilblanco formaba parte del reinu de Sevilla na Sierra de Arroche y cuntaba con 419 vecinos pecheros.[5]

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

A principios d'esti sieglu, Castilblanco yera una importante morería, y el númberu de moriscos, cercanu a los 100, suponía una parte importante de la población. Na provincia de Sevilla namái yera superáu por Écija, Constantina, Utrera, Alcalá de Guadaíra, Carmona y Alcalá del Río.

Na primer década d'esti sieglu, produzse la estancia nesta llocalidá del escritor Miguel de Cervantes en Castilblanco recaldando impuestos y cita la llocalidá nuna de les sos Noveles exemplares: "Los Dos Doncelles", publicada en 1613.

De principios d'esti sieglu data'l Cristu de la Vera-Cruz y posiblemente la Virxe de la Paz.

En 1639, Juan Fernández realiza la pila bautismal que s'atopa na ilesia.

En 1658 Francisco Dionisio de Ribas realiza'l retablu mayor de la Ilesia Parroquial.

Castilblanco en 1669, grabáu de Pier Maria Baldi, Biblioteca Laurenciana de Florencia, recoyida en Sánchez Rivero A, Mariutti de Sánchez Rivero A. "Viaxe de Cosme de Médicis per España y Portugal (1668-1669)", Madrid: Sucesores de Rivadeneyra; 1933

En 1669 el pueblu apaez denomináu como "Castel Blanco" nel llibru del viaxe de Cosme III de Médici per España y Portugal, editáu por Ángel Sánchez Rivero. En dichu viaxe, Pier Maria Baldi, del séquitu del herederu de los Medici, dibuxó una vista panorámica del pueblu.

Tamién se produz la construcción de la ilesia. En 1668 fíxose una campana de bronce que se quebró a los cuatro años y reformóse en 1674.

En 1677 Francisco Antonio Xixón realiza la talla del Cristu de los Vaqueros. Esti crucificáu foi contratáu'l 29 d'agostu d'esi añu cola cofradería de La nuesa Señora de Escardiel, con destín a la ermita de dichu nome sita na villa de Castilblanco. Xixón comprometía ante l'escribán Vicente d'Aguilar a realizar un Cristu de madera de ciprés, encarnáu, de cinco cuartes y media cola so cruz de madera toscano.

Refórmase la fachada y la torre de la ilesia.

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

Nos sieglos XVIII y XIX crean dos calles más paraleles a les anteriores, afeches a les curves de nivel 335 y 330, qu'enllargaes hasta'l camín real orixinariu, conformen lo que podemos denominar cascu históricu, con mazanes edificaes polos sos dos cares. El centru urbanu compónse, por tanto, de cuatro calles que baxen del cuetu orixinariu, empezando paraleles al camín pa depués curvarse hasta la so unión con él, dando llugar a mazanes llargues y estreches. Mientres el sieglu XIX, la crecedera sigue empobináu escontra'l noroeste y l'este del camín, pero'l desenvolvimientu produzse a base de grandes mazanes triangulares. Les mazanes perifériques edificar nuna de les sos cares, siendo les traseres corrolades estreches y fondos.

El rei Felipe V y la so corte visiten la villa pa cazar nel añu 1729. Lleenda del cristu de "la Malena" o de la Vera Cruz. El Rei encarga dellos elementos pa la ilesia, ente los que podríen atopase los retablos de la Virxe de los Dolores y de la Virxe del Rosario, dambos del 1729 obra de Pablo Guisado, y na Vera-Cruz del 1730, obra del mesmu autor. En 1798 doráronse los retablos de la Vera-Cruz y de Santa Ana, que fuera realizáu a mediaos de sieglu.

La ilesia parroquial ye reformada fondamente mientres esti sieglu. Ente 1710 y 1728 por Diego Antonio Díaz. Ambrosio de Figueroa, qu'en 1770 ateniéndose a un proyeutu que realizara dos años ante Pedro de Silva, llabró la portada de los pies y realizó el cuerpu de les campanes y el capitel octogonal que remata la torre, de la qu'esistía un proyeutu fecháu en 1666, diseñáu por Pedro López del Valle. Tamién reformó les bóvedes semiesfériques y "vaídas" de la nave central y de la naves llaterales respeutivamente, amás de remocicar los "pilastres" y de llevantar el "coru" del templu.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

En 1800 sotiérrense soldaos catalanes.

Pasu de les tropes franceses de Napoleón Bonaparte escontra Xibraltar. Ambúrense delles cases frente al hospital y se documenta el saquéu de la ermita de la Virxe de Escardiel, según la desapaición de enseres, xoyes y documentación de l'antigua cofradería.

En 1833 foi restaurada la imaxe del patrón San Benitu na casa de los vecinos Juan Bermejo y María Castaño.

Castilblanco sufre una epidemia de cólera del 1834 (vease: Pandemies de cólera n'España).

En 1835, por cuenta de la desamortización de Mendizábal, el cleru perdería la propiedá de la Finca de Escardiel, siendo puyada, namái calteniendo la propiedá de la Ermita y el derechu a aportar a ella mientres la celebración de la Romería. Pascual Madoz, define Castilblanco na so obra.

En 1878 la imaxe de la Virxe de Gracia foi dorada por Vicente y Eugenio Picaza. Tamién s'alcordó n'anguaño pone-y una vidrera pa caltener la imaxe del polvu, que se-y quitar nos primeros años del sieglu XXI.

En 1883, el benefactor Vicente Moreno, fíu predilectu del pueblu, invirtió parte de los sos medios económicos en reparar la Ermita de San Benitu, que s'atopaba n'estáu ruinosu. Asina lo atestigua una placa nel interior del santuariu

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

En 1902 llevóse la imaxe de la Virxe de Gracia a la capital pa restaurala y tratar sobre'l bordáu del nuevu mantu y la construcción d'andar o pasu pa la Virxe. Abonáronse 130 pesetes a los Sres. Alcaldes, Síndicu y Secretariu de la Corporación como indemnización a los gastos de viaxe a la capital (Actes Capitulares).

Na primer metá del sieglu XX produz el máxima crecedera demográfica. La nueva carretera a Cazalla de la Sierra, con trazáu al este del centru urbano y afecho a la cota 310, enría los procesu urbanizador nesti periodu, colmatándose l'espaciu asitiáu ente la vieya y la nueva carretera. Nos últimos años acometiéronse operaciones puntuales de renovación urbana, tresformándose corrolades en viviendes y construyéndose delles nueves promociones en cantu de la carretera de Cazalla (al norte) y del camín de Villaverde. Surdió tamién dalguna urbanización de viviendes unifamiliares al nordeste y separada del cascu urbanu.

Dende 1916 pasa a denominase Castilblanco de los Arroyos, según pue apreciase nuna partida de fallecimientu rexistráu nel Archivu Parroquial. Esta ye la primer vegada qu'apaez col agregu "de los Regueros"; según la tradición popular, pudiera ser por una visita del rei a la llocalidá, y un comentariu a los numberosos regueros que trescurríen inclusive peles cais del pueblu.

Quiciabes el rei Alfonso XIII foi l'artífiz del cambéu de denominación tres una visita a la llocalidá.

En 1923 constrúyese la Casa de la Sierra, anguaño propiedá del Conceyu, y sede de talleres y esposiciones.

En 1941, retocóse'l doráu del pasu de la Virxe de Gracia por un valor de 700 pesetes. Dorar con oru fino la corona de la Virxe y del Neñu.

En 1954 restáurase la imaxe de San Benitu nos talleres de les "Escueles Profesionales de la Santísima Trinidá" de Sevilla.

Hubo intentu de industrialización de Castilblanco cola clina vexetal, que'l so mayor apoxéu producir en 1955 a 1965. Había solu dos caminos pa subsistir nésti conceyu; la palma, o la fame. Tal foi esta situación, que llegaron a haber más de 500 palmeros, por eso a esti periodu históricu de Castilblanco, denominóse-y de "La Palma".

En 1987 realízase la última restauración a la Virxe de Gracia. Foi dirixida pol profesor Arquillo, catedráticu de la Facultá de Belles Artes consistiendo aquella nuna preparación previa, llimpieza, saneamientu, fixación y restauración. Prescindir de les corones de la Virxe y el Neñu, devolviéndo-yos el so estáu primitivu. El costu total foi de 570.000 pesetes qu'abonó'l Conceyu.

Ente les actuaciones más importantes que se lleven a cabu mientres el postreru cuartu de sieglu destaquen la construcción en 1986 d'un banzáu sobre'l rivera de Cala, el banzáu de Los Molinos. Les primeres agües dende la nueva presa motivaron la celebración d'un bañu público na plaza del pueblu, nació asina la Fiesta de l'Agua que cada añu sirve de danzadera al apertáu calendariu de festexos branizu d'esta llocalidá de la Sierra Morena de Sevilla.

La construcción d'un nuevu consultoriu na cai Tejares, el teatru municipal Miguel Fisac, xunto cola residencia municipal de vieyos Vicente Ferrer xestionada pola Cooperativa El Carbayu, la construcción del albergue de pelegrinos del Camín de Santiago, el colexu Miguel de Cervantes, el nuevu Conceyu o'l pabellón polideportivu cubiertu son exemplos de la dotación d'infraestructures llevada a cabu nos últimos años del sieglu XX.

La Casa de la Sierra, edificiu rexonal de principios de sieglu que nos años ochenta foi recuperáu pal patrimoniu municipal, sirvió mientres estos años d'escaparate provincial de Castilblanco de los Arroyos na provincia de Sevilla con motivu del añal Certame Provincial d'Artesanía y la Feria de Productos Típicos de la Contorna del Corredor de la Plata.

Edificios destacaos[editar | editar la fonte]

Edificios sumíos[editar | editar la fonte]

Castillo[editar | editar la fonte]

La población surdiría a lo cimero d'una collada como apeaderu o puestu militar. Probable reconstrucción del castiellu nel sieglu XIII sobre un castru romanu. Hai noticies documentaes nel sieglu XV (población sobre 210 falantes). Nel sieglu XVIII yá nun queda'l castiellu, solo los sos cimientos.

Ermita de Santa María Madalena[editar | editar la fonte]

Tuvo al llau del castiellu, como ilesia del pueblu. Documentos del sieglu XVI. Nel sieglu XVIII pasó a ser ermita. Ellí taben el Cristu de la Malena, una pequeña dolioso y Santo Rita, güei na parroquia. Reformes nel sieglu XVIII (solo veríense yá los cimientos del castiellu).

Sume nel sieglu XIX. Nella había una llábana de calter arábigu de la diosa Proserpina, diosa romana de l'agricultura..

Ermita de San Sebastián[editar | editar la fonte]

San Sebastián yera'l proteutor y abogáu contra la peste. Documentos del sieglu XIV. Hubo ermites a esti santu nos pueblos vecinos (munchos d'ellos entá se caltienen cola ermita a esti Santu inclusive cola advocación de patrón de la población) Documentos del sieglu XVI. Sume a la fin del sieglu XVIII. La ermita tuvo pela zona de la ponte o la Cai Ancha.

Hospital de Santa Lucía[editar | editar la fonte]

Taría por Callar Pandiella. A principios del sieglu XX (años 20) taba ellí "LA Corrolada del Hospital". Nel sieglu XVIII esistió la Cai del Hospital. Documentos del sieglu XVI. Taba fechu pa probes y enfermos que pasaben de camín pela vía. Tiénense les últimes noticies nel sieglu XVIII. La imaxe de la Santa foi restaurada y treslladada a la parroquia onde anguaño se -y sigue dando cultu.

Edificios monumentales anguaño[editar | editar la fonte]

Ilesia del Divín Salvador[editar | editar la fonte]

La Parroquia del Divín Salvador de Castilblanco de los Arroyos ye un edificiu d'orixe mudéxar, reformáu nos sieglos XVI y XVII. Nel so interior sobresalen imáxenes de gran valor artísticu y devocional como'l Neñu Jesús, atribuyíu por profesionales del Institutu Andaluz de Patrimoniu Históricu a la gubia del célebre imaginero utrerano Francisco Antonio Ruiz Xixón, el Cristu de la Vera Cruz d'Escuela Sevillana del sieglu XVII, Padre Jesús Nazarenu del sieglu XVII o la imaxe de la Virxe de los Dolores na so Soledá, del XVII.

Ermita de San Benitu[editar | editar la fonte]

El santuariu onde recibe cultu la imaxe de San Benitu Abá, proteutor de les contornes de la Sierra Morena de Sevilla y La Vega del Guadalquivir, patrón y alcalde perpetuu de Castilblanco de los Arroyos, atopar a 12 quilómetros del nucleu de población, xunto al Ríu Viar. La cortil ta atendíu dende tiempu inmemorial por una familia de freros que reciben a pelegrinos mientres tol añu.

Xunto al santuariu de San Benitu atopen dos sales de exvotos con pintures, fotografíes y enseres que la feligresía deposita como aición de gracies en cumpliendo una promesa. La estendida devoción al Santu na provincia de Sevilla dio llugar a l'apaición d'hermandaes filiales que-y rinden tributu a lo llargo de los sieglos, y asina sigue siendo anguaño en Cantillana, Tocina - Les Rosales y Brenes.

En 2017 la Hermandá Matriz de San Benitu y l'Hermandá de la Virxe del Rosariu Coronada de Burguillos alcordaron un hermanamiento ente dambes corporaciones relixoses, que rinden cultu asina a los sos advocaciones proteutores de los conceyos vecinos. Llocalidaes como La Algaba, La Requexada o Sevilla tienen gran devoción a San Benitu, con grupos de devotos entamaos que trabayen na formación d'hermandaes filiales xunto a la Archidiócesis de Sevilla.

Ermita de Escardiel[editar | editar la fonte]

El santuariu de la Virxe de Escardiel llevantar xunto a l'antigua Vía de la Plata y según la tradición popular data del tiempu de Reconquistar de Sevilla cuando les tropes castellanes llevanten un campamentu provisional y alcen un espaciu de cultu marianu. La advocación de Escardiel ye de les más antigües que se veneren na provincia de Sevilla. El nome recibir del llugar nel que s'asitia: 'fash' , 'card', 'iel' que significa campu de cardos pequeños. Alude a la proliferación d'esta especie vexetal na zona.

La cofradería de Escardiel goció de gran relevancia y yera benefactora de donativos y heriedos. Ta documentada que la Virxe de Escardiel yera considerada 'proteutora' o 'patrona' del nucleu de población nel sieglu XVI, antes del encargu que fai la Archidiócesis de Sevilla de la nueva imaxe mariana de la Virxe de Gracia, que dende entós ye patrona.

Nel interior de la ermita recibe cultu'l Cristu de los Vaqueros, consideráu'l primera crucificáu documentáu del imaginero Francisco Antonio Ruiz Xixón. La imaxe sumió de les instalaciones onde recibía cultu mientres la segunda metá del sieglu XX, y foi recuperada a fines de los noventa pola actual Hermandá de la Virxe de Escardiel.

Teatru Municipal Miguel Fisac[editar | editar la fonte]

El Teatru Municipal Miguel Fisac ye epicentru de la cultura en Castilblanco de los Arroyos. L'edificiu asítiase na antigua cortil conocida como llanu de los pisos y ye obra del célebre arquiteutu y Premiu Nacional d'Arquiteutura n'España: Miguel Fisac. La inauguración tuvo llugar nel añu 2003 col alcalde y promotor d'esta obra, Manuel Ruiz Lucas, y la Conseyera de Cultura de la Xunta d'Andalucía, Carmen Calvo.

El Teatru Municipal Miguel Fisac cunta con una zona habilitada pa la Biblioteca Municipal Manuel Vázquez Montalbán, la sala de exposición Diego Neyra onde se rinde homenaxe al reconocíu pintor llocal del mesmu nome, y un escenariu con patiu de butaques con capacidá pa 340 persones.

Zona d'ociu Siete Regueros[editar | editar la fonte]

La zona d'ociu Siete Regueros ye una zona d'esparcimientu asitiada na Sierra Morena de Sevilla a cinco quilómetros del nucleu de población na antigua carretera d'El Pedroso. Ta habilitada con merenderos como espaciu d'alcuentru pa la realización d'actividaes al campu mientres tol añu.

Siete Arroyo nació nos años ochenta del sieglu XX del propósitu d'un grupu de castilblanqueños, con respaldu del Conceyu de Castilblanco, pa poner en valor un llugar públicu al campu preparáu pa realizar actividaes en contautu cola naturaleza nuna paraxa de gran valor ecolóxicu.

Nos años noventa esti espaciu yera see d'actividaes municipales pa poner en valor hábito saludables, xuegos populares o pruebes deportives. En 2009 reformóse la zona dedicada a la restauración, unes meyores que se traducieron na apertura d'un restorán-chigre na zona que nun llegó a operar por enforma tiempu.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Según un estudiu realizáu pol filólogu D. Balbino Manuel Macías, el topónimu "Castilblanco de los Arroyos" conformar cuatro elementos: trés d'orixe léxicu y unu gramatical lexicalizado que forma una pallabra col términu que-y preciede. La secuencia na formación del topónimu ye llinial siguiendo un orde cronolóxicu:

CASTRO + -ELLUM + BLANCO + DE LOS REGUEROS

  • Capo: sustantivu, del llatín castrum, 'campamentu militar, zona fortificada'
  • Ellum: sufixu d'orixe llatín qu'en mozárabe evolucionó al diptongu 'iel' col so valor diminutivu; d'ende 'Castriel' (Castr- + iel).
  • Blanco: axetivu que, anque etimológicamente procede del xermanu, usar en castellán pa designar a esi color.
  • De los Regueros: sintagma preposicional agregu nel sieglu XX, documentáu per primer vegada nun certificáu de fallecimientu robláu pol párrocu Antonio Torrado Martín en 1916 tal que reflexa l'Archivu Parroquial.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos diez años.

Evolución demográfica de Castilblanco de los Arroyos
1998199920002001200220032004200520062007200820092010201120122013
4,3944,4034,4584,5014,5754,6604,6824,7734,8704,9865,0285,1505,1565,1835,0845,075
(Fonte: INE [Consultar])

Instituciones[editar | editar la fonte]

CONCEYU
Llexislatura Nome Grupu
1979-1983 Manuel Ruiz Lucas PCE
1983-1987 Manuel Ruiz Lucas PCE
1987-1999 Manuel Ruiz Lucas IX-CA
1999-2003 Manuel Ruiz Lucas PDNI
2003-2007 Manuel Ruiz Lucas NIVA
2007-2011 Segundu Benítez Fernández PSOE-PP
2011-2015 Segundu Benítez Fernández PSOE
2015-2015 Segundu Benítez Fernández PSOE
2015-2019 José Manuel Carballar PSOE

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

El Certame d'Artesanía[editar | editar la fonte]

Mientres los primeros díes del mes de febreru celebra'l Certame d'Artesanía y Productos Típicos de la Contorna del Corredor de la Plata. Trátase de la muestra más antigua y consolidada de la provincia de Sevilla. Una gran esposición que rexunta cada añu na llocalidá a más de 150 artesanos. Mientres la celebración del Certame tienen llugar numberoses actividaes d'ociu na llocalidá como Esposiciones de pintura na sala d'esposiciones del Teatru Miguel Fisac, proyeición de videos sobre los intereses turísticos de la llocalidá y de la Contorna, visites empuestes, rutes a caballu, y una degustación gratuita de los platos típicos de la llocalidá, como les venteres.

Na actualidá yá nun se celebra esti certame.

Selmana Santa[editar | editar la fonte]

Estremar en tres hermandad de penitencia de les que s'empezar a tener cuenta a partir del S. XVI que realicen la so estación de penitencia mientres la tarde-nueche del Xueves Santu, con salida sobre les 19:00 hores y recoyida a eso de les 2:00 de la madrugada; la Real y Bien Antigua Hermandá del Stmu. Cristu de la Vera+cruz y María Santísima de la Paz, mañana del Vienres Santu, con salida a les 8:00 de la mañana y recoyida sobre les 14:30 del mediudía; Hermandá Sacramental de Ntro. Padre Jesús Nazarenu y Ntra. Sra. de l'Amargura y mientres la tarde-nueche del Sábadu Santu, con salida sobre les 18:00 hores y recoyida sobre les 23:45 de la nueche; Antigua y Fervorosa Hermandá del Stmu. Cristu de la Misericordia nel so Santu Entierru y María Stma. de los Dolores na so Soledá. Dende 2011, recuperóse la entrada de Jesús en Xerusalén, más conocida como "la borriquita ".

Les Candelarias[editar | editar la fonte]

El día de Les Candelarias celebrar en feches próximes al 2 de febreru. Vecinos de les distintes barriaes del pueblu faen montones de cañes que son decoraes con motivos reivindicativos conforme a l'actualidá, alredor de los cualos celébrense xuntes d'amigos, cenes y diversos xuegos como la "rueda" na que los vecinos en coru lláncense un búcaro y van siendo esaniciaos los que lo partan. Ye habitual asitiar "judas" o otres representaciones no más alto de les candelarias.

Fiestes del Branu[editar | editar la fonte]

Festexos patronales de Ntra. Sra. de Gracia[editar | editar la fonte]

Fiesta de l'Agua[editar | editar la fonte]

Inaugura cada añu los festexos patronales de la Virxe de Gracia en Castilblanco de los Arroyos dende la construcción del banzáu de Los Molinos en 1986, que punxo fin a un ciclu de seques nel conceyu.

Esta singular celebración que anguaño estendióse a otres poblaciones de la xeografía española producir por primer vegada como respuesta popular del conceyu al recibir les primeres agües del banzáu construyíu sobre la Ribera de Cala pal so suministru. Vecinos y visitantes celebren la Fiesta de l'Agua dándose un bañu na Plaza Mariella.

Por escasez de recursos hídricos y solidaridá con otres poblaciones con cortes de suministru d'agua, la Fiesta de l'Agua quedó en suspensu nes ediciones de 1995 y 2003 como respuesta a la seca n'Andalucía.

Feria de Castilblanco[editar | editar la fonte]

La celebración de la Feria y Fiestes n'Honor de la Virxe de Gracia tienen llugar mientres tou xunetu con una amplia ufierta d'entretenimientu pa toles edaes, celebrando la Feria dende l'últimu miércoles de xunetu al domingu.

Cultos y procesión de la patrona[editar | editar la fonte]

La Parroquia del Divín Salvador ocupar d'entamar los cultos n'honor a la Virxe de Gracia, cola presencia del restu de corporaciones de penitencia y de gloria de Castilblanco de los Arroyos, según de l'autoridaes municipales del Conceyu, yá que se trata d'una imaxe ensin hermandá propia y patrona del conceyu.

La procesión de la Virxe de Gracia (obra de Francisco de Arce, 1580) col acompañamientu musical de la Banda de l'Asociación Músicu Cultural Virxe de Gracia de Castilblanco, tien llugar cada primer domingu d'agostu como zarru a los festexos y cultos que se celebren nel so honor.

Romería de San Benitu[editar | editar la fonte]

- Tien llugar na ermita que se topa a unos 12 km del cascu urbanu, hasta onde los romeros lleguen nes sos carretes p'acompañar al Santu, que procesiona pol Real de la Ermita na tarde del Domingu acompañáu amás poles Hermandá Filiales d'otres llocalidaes de la zona como Brenes, Cantillana o Tocina-Les Rosales. El Llunes de Romería la Hermandá Matriz fai la so entrada al pueblu sobre les 12.00, decretándose'l día como Fiesta Llocal.

Romería de Escardiel[editar | editar la fonte]

- Celébrase'l primer fin de selmana (con una fiesta na plaza "La Ponte") y el segundu fin de selmana (la romería puramente dicha) del mes de setiembre. La imaxe de la Virxe de Escardiel (Anónima, 1247) sale en procesión pol Real de la Ermita, asitiáu a 5 km del cascu urbanu, na nueche del Sábadu de Romería.

De calter periódicu[editar | editar la fonte]

- Cada 5 años tien llugar la Venida de la Virxe de Escardiel a Castilblanco de los Arroyos el 15 d'agostu, pa la ocasión engalánense les cais de los distintos barrios del pueblu y celébrense numberosos actos con calter estraordinariu mientres la so estancia na llocalidá. La imaxe de la Virxe de Escardiel va tornar a la so Ermita nel mes de setiembre coincidiendo cola celebración de la so tradicional Romería.

De calter estraordinariu[editar | editar la fonte]

- La Venida de San Benitu Abá, Patrón de Castilblanco de los Arroyos. La imaxe del Patrón, asitiada na so Ermita a 12 km del conceyu, foi treslladada en solemne procesión escontra Castilblanco de los Arroyos en bien poques ocasiones, toes elles de calter estraordinariu. La última Venida tuvo llugar en 2010, tres 20 años ensin venir. Nesta ocasión foi por cuenta de nomalo Alcalde Perpetuu del pueblu. Nel añu 2013 volverá haber una venida estraordinaria por cuenta de la celebración del añu de la Fe.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Tabla2895» (castellanu). Consultáu'l 27 d'ochobre de 2017.
  3. «Ponte del Viar, 545 años del pueblu de Sevilla que nun aportar# a». Consultáu'l 5 de xineru de 2018.
  4. (en castellanu) banzáu-de-melonares-llegara-a-finales-de-anu-a-sevilla-PDEC635497 L'agua del banzáu de Melonares va llegar a finales d'añu a Sevilla. elcorreoweb.es. http://elcorreoweb.es/historico/l'agua-del banzáu-de-melonares-llegara-a-finales-de-anu-a-sevilla-PDEC635497. Consultáu'l 5 de xineru de 2018. 
  5. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]