El Pedroso (Sevilla)

Coordenaes: 37°50′32″N 5°45′49″W / 37.842222222222°N 5.7636111111111°O / 37.842222222222; -5.7636111111111
De Wikipedia
El Pedroso
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Pedroso Manuel Meléndez Domínguez
Nome oficial Pedroso, El (es)[1]
Códigu postal 41360
Xeografía
Coordenaes 37°50′32″N 5°45′49″W / 37.842222222222°N 5.7636111111111°O / 37.842222222222; -5.7636111111111
El Pedroso alcuéntrase n'España
El Pedroso
El Pedroso
El Pedroso (España)
Superficie 314.25 km²
Altitú 414 m
Llenda con Cantillana, Castilblanco de los Arroyos, Almadén de la Plata, Cazalla de la Sierra, Constantina y Villanueva del Río y Minas
Demografía
Población 2054 hab. (2023)
- 996 homes (2019)

- 1022 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.11% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 6,54 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
elpedroso.es
Cambiar los datos en Wikidata

El Pedroso ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía, asitiáu nes estribaciones de la Sierra Norte. Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 50' N, 5º 45' O. Asítiase a una altitú de 413 metros y a 65,9 km de la capital de provincia, Sevilla. Forma parte del Parque Natural de la Sierra Norte de Sevilla.[2]

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 314,25 km²,[3] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 2055 habitantes y una densidá de 6,54 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'El Pedroso ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[4]      Población según el padrón municipal de 2017.[5]

Población por nucleu[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2016)[6] Varones Muyeres
Cañadas del Romero 43 23 20
El Pedroso 2074 1025 1049
Les Jarillas 15 9 6
Navahonda 9 5 4

Economía[editar | editar la fonte]

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[7]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 0 €.[8]

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

L'afayu de puntes de flecha de xil llévanos a pensar que nel términu d'El Pedroso hubo presencia humana nel periodu Paleolíticu. Tamién s'atoparon pieces de cerámica que n'arqueoloxía se denominen crecientes, lo que confirma la esistencia de grupos humanos mientres el Calcolítico. Tanto les puntes de fleches como los crecientes fueron topaos na zona granítica del pagu de la porrillas dientro del términu municipal pedroseño.

Dómina Romana[editar | editar la fonte]

Nos campos d'El Pedroso de forma aisllada y en superficie, namái atópense restos de tégulas (texas planes de normal de terracota) y de lladriyos, siendo inexactu y erróneu identificar a El Pedroso cola Augustobriga que los escritores llatinos y griegos asitiaron na Vertonia( Lusitana) coincidente con Talavera la Viega (Cácares).

Periodu d'al-Ándalus[editar | editar la fonte]

La Kura de Firrish, yera'l distritu árabe al que perteneció El Pedroso, que la so capital, Firrish, asítiase nel términu municipal de San Nicolás del Puerto, nel Cuetu de l'Armada. Escasa ye la toponimia heredada de los musulmanes: cai de Alcazarejo, Mediu Almud, Risco Moriscu, Algamasilla, Piedra de la Mora Encantada, Ríu Gusna (Rivera del Huéznar), Regueru del Parroso y olivar del Altacar. Va años, nes deveses de Montegil y Manchallana, atopáronse dos tesorillos de monedes árabes, anguaño depositáu nel Muséu Arqueolóxicu de Sevilla.

Edá Media, Reconquista[editar | editar la fonte]

Como xurisdicción de la Tierra de Sevilla, el Conseyu del Pedroso, yá declaráu Tierra de Realengu, surde a partir de la creación del gran Conceyu de Sevilla, una vegada rematada la conquista del Reinu de Sevilla en 1248. Pero'l primer documentu sobre la esistencia d'un conceyu denomináu llugar del Pedroso lleva fecha del 11 de xunu de 1266; tratar d'una donación de tierres qu'Alfonso X efectuó a D. Remondo, arzobispu de Sevilla pora pan a Anno y vegada nel pedroso. L'afitamientu del "llugar del Pedroso" ta documentada na Crónica d'Alfonso XI, yá que pernoctó en dichu llugar, la nueche d'un miércoles del mes de mayu de 1342. El 24 de setiembre de 1429, los diputaos Sevilla, nomaron alcalde del castiellu del llugar del Pedroso a Fernán Gutiérrez de Escobar, nomamientu que confirma que nel núclo urbanu esistió un castiellu medieval, con total seguridá asitiáu nel cuetu onde, mientres la dictadura de Primo de Rivera, construyóse les "Escueles Nueves" obra del Aníbal González.

Edá Moderna: La conquista d'América[editar | editar la fonte]

El 25 y 26 de febreru de 1502, los Reis Católicos procedentes de Sevilla, permanecieron n'El Pedroso. Sabela de Portugal, acompañada de caballeros portugueses y castellanos, moró nel llugar del Pedroso los díes 27 y 28 de febreru de 1526, na so marcha escontra Sevilla pa contraer matrimoniu con Carlos I. El descubrimientu d'América, dexó que cifra importante de pedroseños, incorporar a la so conquista y poblamientu, destacando, D. Jerónimo López Hernández, que pola so pervalible participación na conquista y poblamientu de Méxicu, Carlos I concediólu, pa él y los sos descendientes escudu d'armes; convidáu pol Emperador, permaneció dos años na so corte, volviendo a Méxicu por orde espresa del monarca, onde foi escrbano del Cabildru y rexidor perpetuu de Méxicu capital. El 14 d'agostu de 1535 l'armada de D. Pedro de Mendoza partió con destín a la conquista del Ríu de la Plata, ente'l so homes atopaben los pedroseños Rodrigo de Quirós, Juan Cabeza,Cristóbal Alonso de Mesa, Francisco de Rivera y Alonso Núñez, cooperando na fundación de Buenos Aires (Arxentina) y Asunción (Paraguay).

En 1594 formaba parte del reinu de Sevilla na Sierra de Constantina y cuntaba con 403 vecinos pecheros.[9]

Fachada de la ilesia de La nuesa Señora de la Consolación del Pedroso.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia de La nuesa Señora de la Consolación[editar | editar la fonte]

Esti edificiu ufierta notables valores históricos, artísticos y urbanísticos. N'orixe foi una construcción d'estilu góticu-mudéxar de la que se caltienen restos na capiya colateral derecha, anguaño bautismal, que puede fechase poles sos bóvedes de crucería con terceletes hacia 1400. A mediaos del sieglu XVI introducieron cambeos nel edificiu, y na segunda metá del XVIII llevar a cabu nueves ampliaciones. Los tracistas d'eses intervenciones fueron los maestros mayores del arzobispáu hispalense, arquiteutos de gran interés como Pedro Díaz de Palacios o Antonio Matías de Figueroa.

Dende'l puntu de vista urbanísticu, el templu, construcción exenta asitiada nuna de les cotes más altes, flanqueado per espacios abiertos y en proximidá a los edificios más significativos de la llocalidá, ye centru de referencia sociocultural de la mesma.

Quepe, amás, sorrayar que la Ilesia contién bienes muebles realizaos por artistes tan destacaos como Pedro Millán, Pedro de Villegas Marmolejo, Jerónimo Hernández o Juan Martínez Montañés.

Ermita de la Virxe del Espín[editar | editar la fonte]

Edificiu d'una sola nave con cuatro tramos y arcos tresversales de gran lluz similar a otres construcciones serranes, que descarguen en macizos contrafuertes esteriores y cubierta por una estructura de madera a doble aguada con lladriyos por tables. Esta nave, poles sos caracteristicas arquiteutóniques puede considerase una construcción mudéxar, probablemente del sieglu XV. D'esta mesma dómina caltién senciella puerta ojival de lladriyu nel muriu de la Epístola, mediu oculta poles dependencies anejas. Darréu, nel sieglu XVIII y de resultes de les estroces causaes pol terremotu de Lisboa de 1755, la ermita esperimentó delles reformes y ampliaciones. Reconstrúyese la Capiya Mayor cubierta con una bóveda semiesférica que termina nuna llinterna, que fuelga en pechinas sosteníes por entablamiento y pilastres. De la mesma dómina ye la portada principal asitiada a los pies de la ilesia, adintelada ente pilastres y rematáu por un frontón, con una ventana nel tímpanu. Sobre la fachada de los pies asítiase una espadaña.

Non menos interesante ye'l Cruceru que s'atopa frente a la fachada principal. Trátase d'una obra fechable na primer metá del sieglu XVI, más concretamente hacia 1540, mientres el Primer Renacimientu. La obra ta realizada en piedra sobre una grada de cico pasos, sobre la que s'alza un pedestal y un astil formáu por un balustre estriáu con un chapitel de grutescos que lleva como remate una cruz. Nuna de les cares de la cruz apaez un Crucificáu y pola otra la Piedá. Esta obra foi apocayá llimpiada d'impureces, apruciendo'l color natural de la piedra.

Podemos destacar tamién el retablu mayor, obra que consta de bancu, un cuerpu con trés calles ente columnes salomóniques y áticu. Esti retablu nun ye como se venía diciendo obra de Juan d'Uviéu yá que la talla a él encargada sumió en Sevilla, lo qu'anició que'l tallador Luis de Baias fuera contratáu pa realizar esta obra en 1721, ésta foi posible poles aportaciones efectuaes polos pedroseños devotos de la Virxe. Pal so doráu foi contramatado en 1730 Jerónimo Delgado, vecín de la villa. Na cai derecha asítiase una escultura de San Franciscu d'Asís del sieglu XVIII, na fornica central imaxe de candeleru de la Virxe del Espín del sieglu XVIII y na cai llateral izquierda escultura de Santa Bárbara del sieglu XVIII. Nel áticu apaez una imaxe del Crucificáu coetanea al retablu, entamos del sieglu XVIII.[10]

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Crucies de Mayu, nel 2015, celebróse'l 2 de mayu, con un concursu de cruces y otru de pasos infantiles y xuveniles.
  • Feria (primer selmana d'agostu, de miércoles a domingu).
  • Día de la Virxe del Espín, 8 de setiembre.
  • Feria de Muestres de Productos Típicos y Artesanales de la Sierra Norte. Celebrar na ponte de los díes 6 y 8 d'avientu.
  • Selmana Santa.
  • Tamién cunta col conocidísimo Banzáu de Huéznar.
  • Día de la Virxe del Carmen,16 de xunetu.

Servicios[editar | editar la fonte]

Nesti aspeutu, ye'l conceyu del Parque Natural de la Sierra Norte de Sevilla que cunta con meyor comunicación cola capital de la provincia y el que tien mayor cobertoria en tresporte públicu, yá que ye l'únicu en tener una estación de tren dientro del espaciu urbanu, amás de cuntar con serviciu d'autobús.

Turismu[editar | editar la fonte]

Por cuenta del so enclave en plena sierra, cuenta con dellos senderos en plena naturaleza totalmente transitables pal visitante:

SENDERU !LLARGOR

(km)

TIEMPU ENVALORÁU (h) ENZANCÁI
Regueru de Les Cañes 11,9 3,5 Media
El Azulaque 12 2,5 Media - Alta
Las Piñas 2 1 Media
Güertu de Rivas 3 2 Media

[11]

Eduardo Molina Lara y Angustia Prieto Expósito (padres d'Alfredo Molina) vecinos d'El Pedroso de callar Cristu númberu 4 (1915)

Fíos pernomaos[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Sv.Informática. «Sierra Norte de Sevilla» (castellanu). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2017.
  3. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  4. Cifres de población y Censos demográficos
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  6. Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional
  7. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  8. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  9. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  10. «Virxe_del Espín_(El_Pedroso) Ermita de la Virxe del Espín (El Pedroso) - Sevillapedia» (castellanu). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2017.
  11. «Sendero - Conceyu de Pedroso (El)» (castellanu). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]