El Real de la Jara

Coordenaes: 37°57′01″N 6°09′19″W / 37.950277777778°N 6.1552777777778°O / 37.950277777778; -6.1552777777778
De Wikipedia
El Real de la Jara
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Real de la Jara Carmelo Cubero Cascajosa
Nome oficial Real de la Jara, El (es)[1]
Códigu postal 41250
Xeografía
Coordenaes 37°57′01″N 6°09′19″W / 37.950277777778°N 6.1552777777778°O / 37.950277777778; -6.1552777777778
El Real de la Jara alcuéntrase n'España
El Real de la Jara
El Real de la Jara
El Real de la Jara (España)
Superficie 157.35 km²
Altitú 465 m
Llenda con Almadén de la Plata, Santa Olalla del Cala, Monesterio, Montemolín, Fuente del Arco y Cazalla de la Sierra
Demografía
Población 1523 hab. (2023)
- 742 homes (2019)

- 761 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 9,68 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

El Real de la Jara ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 1.575 habitantes.[2] La so estensión superficial ye de 160 km² y tien una densidá de 10,42 hab/km². Asítiase a una altitú de 465 metros y a 72 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla, con coordenaes xeográfiques 37º 57' N, 6º 09' O, na parte más occidental de la Contorna de la Sierra Norte de la provincia de Sevilla, que ye la zona más sureña del sistema xeográficu de Sierra Morena, y forma parte del Parque Natural de la Sierra Norte de Sevilla.

Historia[editar | editar la fonte]

Atendiendo al nobiliariu oficial vixente y a cronistes de la talla d'Abelardo Silva Amador, El Real de la Jara «Ye de remotu orixe, conociéndose yá en tiempu de los romanos». Dellos escritores dicen que foi de les poblaciones de l'antigua Tartesia, que la so fundación ye atribuyida al Rei Salomón. Despoblada mientres la Dominación Goda, esta villa resurde na dómina de los Almohades, gracies a los cualos algama gran notoriedá y desenvolvimientu, pudiéndose desafiar asina del Califatu de Córdoba nel añu 1148. Daquella, los musulmanes denominen esti allugamientu col nome de «Xara», dau la trupa carba que lo arrodiaba.

Faía'l primer terciu del sieglu xiii va ser conquistada y repoblada polos Caballeros de Santiago, a les órdenes de San Fernando, que lo pon so Sevilla. Cúntase qu'estos soldaos llograron vencer al ser empuestos por un venáu que los llevó hasta'l centru más débil de la muralla del castiellu. Un llugar qu'amás acoyó l'acampada que realizó Alfonsu XI, a mediaos del sieglu xiv, antes d'entamar la Batalla del Salado. Un fechu que podía esplicar el topónimu de «El Real», una y bones los llugares que yeren testigos d'estes estancies reales, adqueríen dichu privilexu. Sicasí esto queda xustificáu cuando los Reis Católicos estimosos al pueblu de los sos servicios concéden-y Fueru Real, pola so fidelidá nes disidencies civiles del sieglu xv y pola unviada de milicies conceyiles en 1498 a la llucha contra los moros de Granada, dichu Fueru foi con dictáu de Llealtá en 1498. Incluyida xunto a otres poblaciones na llista d'honor de les Cortes de Cádiz por tomar parte nes files de la lexón mientres la Guerra de la Independencia, va recibir tamién de manes d'Alfonsu X «carta puebla» o «carta de franqueza».

Al respeutive del so primer escudu, dicir que foi realizáu por Manuel San José a principios del sieglu xx, con un tamañu de 50x65 cm, costó venti pesetes y anguaño atópase nel Conceyu. Na so parte cimera contién una ampliación del sellu municipal, ente que na inferior amuesa un historial que'l so testu diz «Armes ya Historial de la Bien Lleal Real de la Jara».

Antecedentes heráldicos[editar | editar la fonte]

Según versión municipal, el Conceyu tuvo usando un escudu d'armes autorizáu pol Ministeriu de Gracia y Xusticia en 1899, que la so descripción ye la siguiente: «Mediu partíu y cortáu. Primero d'oru con una cruz de Santiago de gules; segundu d'azur con una muralla de plata y ente ella un venáu al natural sobre terraza de tierra y una brena a cada llau». Sicasí, esta descripción nun correspuende al escudu que s'utiliza na actualidá no que fai al so númberu de cuarteles, a disposición de los mesmos y a los elementos que los componen. Tou ello ensin citar la so incorreuta tipoloxía ya improcedente timbre, los lambrequines que lo afaten exteriormente, el color non heráldicu del segundu cuartel, l'incumplimientu de la normativa que prohibe poner color sobre color y l'inesistente xustificación del por qué'l venáu mira escontra la izquierda del escudu, lo que n'Heráldica ye señal de bastardía. Por consiguiente y magar el so acertáu simbolismu históricu, la rehabilitación d'esti escudu ye totalmente necesaria.

Simboloxía[editar | editar la fonte]

La simboloxía d'esti blasón encontar nos fechos siguientes: la cruz de Santiago figura por ser los caballeros de felicidá Real Orde los que conquistaron y repoblaron y a los que foi vencida por Fernandu III el Santu pal so guardia y custodia; el castiellu como evocación del que se caltién nel so términu municipal y el venáu ante la muralla, n'alcordanza de la bella lleenda que narra como un animal d'esa especie condució a les huestes cristianes por un llugar que dexó arrampuñar a los moros el castiellu que defendía'l pueblu. Esti fechu, axudicáu pola creencia popular a la intervención divina, quedó perpetuáu nel blasón conceyil. Por tou lo espuesto, ta xustificáu que les tradicionales armes aceptaes orixinalmente pal escudu municipal d'El Real de la Jara calténganse y total fidelidá y tan solo dar# en la organización del so blasón acordies con lo que disponen les regles de la Heráldica.

Conclusiones[editar | editar la fonte]

Por tou lo espuesto propónse entamar l'escudu d'armes d'El Real de la Jara de la forma siguiente: Escudu español mediu cortáu y partíu. Primero de plata con una cruz de Santiago de gules; segundu d'azur con un castiellu d'oru mazonado de sable y esclariáu de gules; terceru de sinople y terrazado de tierra con un llenzu de muralla de plata y un venáu cháu de dos arbustos de sinople. Bordadura d'oru cola siguiente divisa en sable: «Real ye pola so llealtá. Al timbre, corona real antigua o medieval».

La bandera[editar | editar la fonte]

Bandera rectangular de 1,80 m de llarga y 1,30 m d'altu, de color verde cruciada dende l'ángulu cimeru derechu al ángulu inferior esquierdu por una franxa diagonal de color blancu de 50 cm d'anchu. Nésta, centráu y sobrepuestu, l'escudu municipal.

Perfil socioeconómico[editar | editar la fonte]

El Real de la Jara cuenta con una población media que ronda davezu los 1 700 habitantes. La población vive principalmente de la ganadería, anque predomina la cría del gochu ibéricu d'abiyota, tamién destaquen otres especies como la vacuna, lanar y caprina, a partir de les cualos llevántense industries como: quesu, lleche, carne, chacina, etc. Amás, el corchu y el miel, xunto a otros recursos autóctonos, son productos bien rentables nesta zona. Otra manera, esti pueblu cunta tamién con una importante ufierta de suelu industrial, cuntando con dos Polígonos: «La Encina» y «La Espardilla».

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Castillo Medieval: obra cristiana que foi importante nucleu defensivu a lo llargo de la Edá Media. Construyíu nun momentu avanzáu del sieglu xiv, ye d'estilu mudéxar, y de él caltién la base de la so muralla completa, apocayá restaurada. Na so mayor parte, esta cortil fortificada foi llevantáu en mampostería (accesu llibre).
  • Castiellu de les Torres: castillejo cristianu, va datar de los sieglos xiii o xiv. De planta cuadrangular, foi reforzáu col tiempu con dos torrexones nes esquines que xustifiquen el so onomásticu de «Les Torres del Real». Asitiáu en términu de Badayoz, pero d'escasa distancia del nuesu pueblu, foi estructurado pal sofitu y la proteición de los viandantes d'entós (accesu llibre).
  • Ilesia de San Bartolomé: d'estilu mudéxar, y que la so estructura orixinal data del sieglu xv, correspuende al tipu serranu d'arcos tresversales. Presenta tres naves con cubiertes modernes y capiya mayor con bóvedes de nervaduras. Nel so interior hai obres del sieglu xiii, ente elles el cuadru de «Les Ánimes atribuyíu a Francisco de Zurbarán (visitable n'hores de cultu, na Plaza de San Bartolomé).
  • Ermita de los Remedios: antigua ermita cristiana que nos sos oríxenes pudo ser una mezquita árabe de la que se caltendría'l Mihrab. La Escuela Taller «El Realejo» llevó a cabu nella los llabores de restauración, dempués de que dexara de sirvir como depósitu carcelario (Cai Cervantes, e/n).
  • Plaza de Toros: construcción del sieglu xix d'estilu sevillanu. Va pocos díes llevóse a cabu una restauración.
  • Capiya de San Antonio: llevantada nel añu 1999, gracies a la collaboración de los vecinos del pueblu, esta pequeña construcción de lladriyu vistu ta asitiáu na zona d'acampada de la Ribera del Cala. Nel so interior guarda una imaxe de San Antonio.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Muséu de Ciencies Naturales: contién una importante muestra de restos arqueolóxicos estrayíos en distintes escavaciones del Castillo, según interesantes afayos particulares. Tamién podemos atopar una variada coleición d'animales autóctonos de la zona, disecaos pol taxidermista de la llocalidá Rafael Díaz (Cai Cervantes, e/n. Torre del Reló).
  • Casa complexu cultural «Miguel de Cervantes»: salón acondicionáu p'actos culturales, conferencies y teatru. Llar del Pensionista (Av. 28 de Febreru, 37).
  • Mirador Cuetu del Ejido: asitiáu dientro del nucleu urbanu, xunto al depósitu l'agua, dende'l mesmu podemos contemplar una amplia y prestosa vista de tol conceyu.
  • Mirador de La Lloba: dientro del términu municipal d'El Real de la Jara, pero na carretera que llega hasta Cazalla de la Sierra, esti puntu dexa acolumbrar la Sierra Padrona, y el so picu, el más altu de la provincia de Sevilla.
  • Collada del Sal y Sierra Padrona: dos formosos llugares d'esta serranía, pa contemplar amplies visites panorámiques.
  • Ribera del Cala: establez la frontera ente la provincia de Sevilla y Huelva. Esti espaciu natural arriquecióse gracies a los llabores de llimpieza y reforestación. Na actualidá dispón d'una amplia zona d'acampada, merenderos y otres instalaciones.
  • El Banzáu del Batrocal.
  • Banzáu d'El Pintado.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

N'El Real de la Jara puede esfrutase de toles chacinas y productos derivaos del gochu ibéricu, cola especialidá del «Guarrino fritu» y el Calducu» de matanza. Amás de tolos animales de caza como carne de venado, coneyu, xabalín, etc. y d'ensundiosos revueltos de cogordes de la zona.

Tamién hai una importante industria quesero. Na repostería destaquen los dulces caseros fechos con farina, miel o azucre. Son famoses les forgaxes realeñas y los buñuelos de vientu, amás d'otros pasteles como flores, madejitas, piñonates, roscos, etc.

Rutes turístiques[editar | editar la fonte]

  • Ruta de la Ribera del Cala

Distancia: 11 km Duración: 3 hores y media Dificultá: Media Puntu de partida: Plaza San Bartolomé Puntu de llegada: C. Murillo

Esta ruta empieza nel carril asitiáu a la izquierda de la Ilesia. Al empecipiala, atopamos a la derecha el cortixu -y «Valverde». Más palantre, y ensin dexar el camín, llegamos al Ribayu del Rodiu, que lleguen les agües depuraes de la planta. A él xúnese pela derecha'l Ribayu de les Torres. Ensin cruciar la ponte, siguimos el regueru pel so marxe esquierdu, por una pequeñu sienda qu'apenes s'aprecia nel camín, hasta llegar a la ponte de la Rivera del Cala, asitiáu a la llende de les provincies de Sevilla y Huelva. A unos 50 m de la ponte y direición El Real atopamos un carril a la derecha, que nos llevará a otra planta depuradora, a la nuesa derecha, pel marxe qu'andamos agora esiste una amplia zona d'acampada y recréu, con servicios, barbacoa y otres instalaciones. Na otra vera de la Rivera, yá nel términu de Santa Olalla (Huelva), vamos ver la ermita de Santolaya. Dende equí, vamos siguir ríu abajo hasta llegar, ensin perda, a un llugar onde reparamos cómo se embalsa el ríu, denomináu polos habitantes del conceyu «reculaje» del banzáu. Una vegada ellí, siguimos el so cursu pela izquierda de la rivera hasta llegar a la presa, de la que sale un camín que nos lleva direutamente hasta'l pueblu (teniendo d'abrir obligatoriamente una canciella y pasar a unos 900 m pola casa del Batrocal). El camín que nos queda por percorrer ye tou rectu y va rematar na cai Murillo.

  • Ruta del Banzáu o Batrocal

Distancia: 10 km ida y vuelta Duración: 2 hores y media Dificultá: baxa Puntu de partida y llegada: C. Murillo

El senderu empieza a la fin de la cai Murillo. Dende los primeros momentos de la ruta vemos al la esquierda'l cortillo «Santa Maria Madalena», o más conocíu ente los habitantes del conceyu como «Los Aguaos». Construcción totalmente atípica na zona, con una edificación en cuatro plantes, visible dende bastantes puntos del pueblu. A la derecha, a la derecha un güertu y el Polígonu Industrial «La Encina». Nel horizonte tamién puede contemplase la llocalidá de Santa Olalla del Cala, col so castiellu na parte cimera. N'andando unos 900 m en direición sur per esta ruta, atopamos una bifurcación que da dos alternatives pa siguir el so percorríu: la izquierda conduz a la presa y la derecha al reculaje del banzáu. Siguimos el camín de la derecha y siguimos andando hasta atopanos cola canciella y finca «La Casa del Batrocal», que vamos dexar a la nuesa esquierda. Dende equí, caminamos 800 m y xiramos nuevamente a la izquierda dende onde nos queden tan solo 500 m pa llegar a la Ribera del Cala, llende col términu municipal de Santa Olalla del Cala (Huelva).

  • Ruta del Castillo

Distancia: 1 km Duración: 25 minutos (ida y vuelta) Dificultá: Baxa Puntu de partida y llegada: C. Real

El castiellu ye unu de los puntos turísticos de mayor interés del conceyu, que la so construcción data de finales del sieglu xiv. La ruta empieza en Casar Cuartel de la Guardia Civil y ye bastante grana. Con namái tomar esti camín y dempués d'una fuerte xubida, xiramos a la izquierda y atopamos esti monumentu dende'l que se ve una maraviyosa panorámica del pueblu. Frente a él, «Mirador d'El Ejido» y a la derecha, el castiellu de Santa Olalla del Cala (Huelva). Al nuesu llombu va quedar el Castiellu de les Torres que pertenez al términu municipal de Monesterio (Badayoz).

  • Ruta del Senderu de la Llobera

Distancia: 13,5 km Duración: 4 hores y media Dificultá: baxa-media Puntu de partida: C. Santa María Puntu de llegada: Carril de Montecarlo

La salida parte del final de la cai Santa María direición La Hoya de Santa María. Baxamos per esti camín hasta cruciar un ribayu, denomináu «Ribayu del Aveséu de los Pinos». Pasaos un par de quilómetros, atopamos col regueru a la nuesa izquierda y, andando dos quilómetros más, vamos tomar una bifurcación a la derecha onde vamos abrir una canciella que nos dará pasu a la Llobera Alto y Llobero Baxa» siguiendo agora un nuevu regueru, pero esta vegada dexándolo a la nuesa derecha. Al pasu d'esti camín cascayosu, atopamos a la derecha del mesmu y col siguiente orde, un pozu zarráu con una tapa metálica, unes mayaes y les ruines d'una pequeña ponte fechada a mediaos del sieglu xx. Siguiendo la ruta y dempués de pasar por cuatro propiedaes, trés a la izquierda denominaes «Llobera Baxa», y un a la derecha denomada «Llobera Alta», atopamos con una nueva canciella que vamos tener qu'abrir, asitiada a unos 100 m aproximao de la carretera de Cazalla de la Sierra. Por ella salimos al quilómetru 4,5 de la mesma. A partir d'equí, tomamos la carretera escontra la derecha, abandonando'l carril, en direición El Real de la Jara. Tres un quilómetru d'ascensu enfusamos nun nuevu carril de sable, conocíu como «Carril de Montecarlo», hasta llegar a la finca «La Mina». A la fin d'ésti, atopamos la carretera que va d'El Real a Almadén de la Plata. Xiramos a la derecha y baxando unos 500 m llegamos a El Real de la Jara pela cai La Paz.

  • Ruta del Ribayu de les Torres

Distancia: 2 km (ida y vuelta) Duración: 35 minutos Enzancái: Baxa Puntu de partida y llegada: C. José Mª Pedrero

Al empiezu d'esta ruta na cai José Ma. Pedrero atopamos a la izquierda, el cortixu de «Valverde» y una vista xeneral del pueblu, ente qu'a la derecha podemos reparar el castiellu d'El Real de la Jara. Al llegar a la parte más alta del camín, empezamos a baxar por una enllargada pendiente que sigue hasta la confluencia de los regueros de «La Víbora» y del Aveséu de los Pinos», más conocíu estos dos comos'l Ribayu de les Torres». Al mandu de ésti, podemos reparar les ruines d'un pequeñu castiellu con cuatro torres, perteneciente al términu municipal de Monesterio (Badayoz).

  • Ruta de la Buitrera y de la Santa

Distancia: 17 km (ida y vuelta) Duración: 6 hores y media Puntu de partida y llegada: Collada del Sal. km 15,5

Esta ruta empieza nel conceyu d'El Real de la Jara, concretamente tomando la esviadura qu'hai a la izquierda, nel quilómetru 4 de la carretera que llega hasta Almadén de la Plata (direición Cazalla de la Sierra). Esautamente, ye nel quilómetru 15,5 d'esta nueva vía onde s'empecipia'l percorríu. Atopamos agora na portada de la finca «El Gargüelu», siguiendo esti mimu camino, vamos tener la primer vista del banzáu d'El Pintado y en percorriendo 1300 m llegamos al primer encruz nel que vamos tomar el carril de la derecha. Equí abrimos una canciella verde y baxamos otros 1300 m hasta llegar a un segundu encruz onde xiramos escontra la esquierda. Esti carril llévanos hasta'l cortixu «El Gargüelu», al que vamos dexar a la izquierda pa tomar nós el camín escontra la derecha. Equí tenemos qu'abrir una nueva canciella qu'hai xuntu un almendro. Al so pasu vemos una olivar a la derecha y una casa en ruines a la izquierda. De siguío atopamos un nozal xunto a un regueru que cruciamos y a unos 600 m abrimos una nueva canciella con un cartelu que nos indica «La Santa». Darréu, 1 km d'ascensu y llegamos a otra canciella que s'asitia nel puntu más altu del percorríu, dende la que se ve una impresionante vista del banzáu d'El Pintado. Baxamos 1700 m y llegamos a una canciella electrificada dende la que pueden vese les primeres vistes de la buitrera. Baxando 1 km más, llegamos a un gran ocalitu asitiáu nel entrada de la buitrera xunto al cortixu de «El Madroño», dende onde vamos coyer el camín de la izquierda (pasando per delantre de la puerta del cortixu) para a tan solo 200 m dempués llegar a una llomba que nos ufierta una fascinante vista del Gargüelu del ríu Viar y de les Buitreras.

Si queremos tomar la ruta de La Santa, vamos coyer el camín que parte dende l'ocalitu a la derecha, atopándonos al pasu coles ruines d'una casa (a la izquierda) y les d'otra bien afechada con una antoxana de naranxales (a la derecha). Dende equí, siguimos pol carril p'abrir una nueva canciella, asitiada nuna curva con un vau de cementu. Percorremos 500m más pa llegar a la penúltima canciella, que da entrada al pobláu de «La Santa», onde s'aprecia la edificación de finales del sieglu xix, güei totalmente en ruines. Los postreros 500 m en descensu, llévennos al cortixu de La Santa onde pueden apreciase un importante xacimientu nel interior d'una de les mayaes.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

Les Fiestes que cuntamos nel nuesu conceyu son les siguientes:

  • Navidaes: les selmanes previes a la Navidá un grupu de campanilleros van cantando peles cais amenizándolas, amás realízase un Certame de Campanilleros nel qu'actúen tolos grupos de Campanilleros de la llocalidá.

Nes navidaes tamién ser realiza un Portal de Belén Viviente y el Carteru Real.

  • Cabalgata de Reis Magos
  • Antroxos: los antroxos celebrar mientres el fin de selmana que correspuenda y consiste: El vienres ye la presentación de la Diosa y Ninfes, el pregón y el concursu de comparses, el sábadu ye'l pasacalles con xarré incluyíu y mientres el baille de pela nueche celébrense'l concursu d'amarutes: individual y por grupu, el domingu ye la fiesta infantil y pa terminar convidar a los vecinos a una copa tastiando la gastronomía típica de la llocalidá.
  • Día d'Andalucía: nesti día (el 28 de febreru) realízase un actu amenizado polos neños de la llocalidá que reciten poesíes propies d'esti día y baillen sevillanes, cola actuación de coru rociero local. En dichu actu fai entrega d'unes plaques honorífiques a vecinos del conceyu pol llabor realizada, pa concluyir convídase a una copa con pinchu.
  • Selmana Santa: el domingu de Ramos sale en procesión la borriquita onde los neños de la llocalidá representen esto, el Xueves Santu ye la procesión de Jesús de Nazaret acompañáu poles Veróniques (actu onde trés nuevos faen menos doliosu'l camín escontra'l calvariu, una llímpia-y el cara onde se-y queda afigurada la so imaxe, otra suxeta la corona d'escayos nun coxín y la otra lleva la cruz), el Vienres Santu sale en procesión la Virxe de los Dolores.
  • Cruces de Mayu: primero realízase una Esposición floral pa carauterizar el patiu típicu andaluz, esto va durar unos quince díes. Realízase'l concursu de cruces infantiles, onde los neños realicen les sos cruces, esponer y pasiar en procesión delantre d'un xuráu qu'escueye la cruz ganadora. A lo último, realízase una cruz na plaza de la llocalidá, onde se realiza una ufrienda.
  • Salida campestre: esta salida facer n'honor de San Antonio (la fecha d'esto camudóse del 13 de xunu al tercer fin de selmana de mayu debíu al calor). El sábadu pela tarde faise una concentración de carretes y caballistes pa faer el camín, una vegada que tou este preparáu empezar cola marcha hasta la ribera del Cala que ye onde s'atopa la imaxe de San Antonio y pásase'l fin de selmana toos en convivencia.
  • Corpus Christi: en cada cai del pueblu faen descansos con alfombres florales onde'l párrocu de la llocalidá va bendicir, este va acompañáu en procesión colos neños de comunión y los vecinos.
  • Los Pirulitos: esta fiesta ta dedicada a San Xuan (24 de xunu), consiste en poner metanes la Plaza'l Pirulito, con cuatro bidones colos sos respeutivos mástil trés a los llaos y unu nel centru que foi onde s'asitia'l Pirulito (Pita), sobre los nueve de la nueche esponen los moñecos caracterizando vecinos de la llocalidá o personaxes famosos, estos moñecos son iguaos polos vecinos con forgaxes y paya, dempués, a media nueche príndense-y fueu a los moñecos menos al ganador que ye indultáu.
  • Selmana Cultural: esta selmana (nel mes de xunetu) consiste en realizar tou tipu d'actividaes culturales, como esposiciones, coloquios de cine, teatru, etc. y deportives, como campeonatos de fútbol sala, baloncestu, etc.
  • Festival Flamencu: dichu festival fai yá dos años que se realiza y ta teniendo bona acoyida per parte de los vecinos, una y bones El Real de la Jara tien muncha afición al flamencu, suelse realizar nel segundu sábadu d'agostu yá que el 15 d'agostu ye la patrona de la llocalidá, la Virxe de los Remedios, que sale en procesión.

Feria de San Bartolomé: consiste nuna feria que dura cinco díes n'honor al patrón de la llocalidá.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos diez años.

Evolución demográfica d'El Real de la Jara
1996199819992000200120022003200420052006
1 7611 7521 7421 7061 6981 6551 6231 5991 614¿?
(Fonte: INE [Consultar])

Turismu rural[editar | editar la fonte]

El Real de la Jara ye puntu de referencia pal turismu rural na Sierra Norte de Sevilla.

Ye un llugar de camín polos pelegrinos que vienen faciendo la Ruta de la Plata del Camín de Santiago, lo mesmo que de visitantes que vienen atraíos pola so gastronomía, los sos paisaxes únicos y les sos famoses fiestes y la so estensa hestoria.

Na actualidá[¿cuándo?] la ufierta turística creció polo que s'amontaron el númberu d'actividaes a midida que puedes realizar n'El Real de la Jara, tales como: talleres de cerámica, talleres d'ellaboración de quesos artesanos, paseos a caballu, cates de vinu y xamón. Tou ello n'enclaves únicos como'l Centru d'Interpretación de la Naturaleza que ta allugáu na Ribera del Cala, un sitiu únicu pa esfrutar de la naturaleza y la guapura d'estos paisaxes.

El númberu de persones que visiten El Real de la Jara crez añu tres d'añu polo que la ufierta d'agospiamientos rurales creció ufiertando albergues y hoteles rurales de gran calidá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Real de la Jara (El) (Sevilla)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.

Enllaces estremos[editar | editar la fonte]