Cazalla de la Sierra

Coordenaes: 37°55′55″N 5°45′35″W / 37.932°N 5.7596°O / 37.932; -5.7596
De Wikipedia
Cazalla de la Sierra
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cazalla de la Sierra (es) Traducir Carmelo Conde Chaves
Nome oficial Cazalla de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 41370
Xeografía
Coordenaes 37°55′55″N 5°45′35″W / 37.932°N 5.7596°O / 37.932; -5.7596
Cazalla de la Sierra alcuéntrase n'España
Cazalla de la Sierra
Cazalla de la Sierra
Cazalla de la Sierra (España)
Superficie 357 km²
Altitú 595 m
Llenda con
Demografía
Población 4660 hab. (2023)
- 2335 homes (2019)

- 2383 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.24% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 13,05 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cazalladelasierra.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Cazalla de la Sierra al respective de la provincia de Sevilla.

Cazalla de la Sierra ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Ta alcontráu na Sierra Norte y forma parte del Parque Natural de la Sierra Norte de Sevilla, partiendo cola comunidá autónoma d'Estremadura. Nel añu 2008 cuntaba con 5.047 habitantes. La so estensión superficial ye de 352 km² y tien una densidá de 14,13 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 55' N, 5º 45' O.

Cazalla ta asitiada al norte de la provincia de Sevilla, a 80 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla, y cercana a la confluencia coles provincies de Córdoba y Badayoz. Atopar a una altitú de 600 metros, arrodiada per montes y cursos fluviales accidentaos.[2] El conceyu ye cabeza del segundu de los quince partíos xudiciales que se constituyeron en Sevilla en 1834[3][4] y que engloba a los conceyos d'Alanís, Almadén de la Plata, Cazalla de la Sierra, Constantina, El Pedroso, El Real de la Jara, Guadalcanal, Las Navas de la Concepción y San Nicolás del Puerto.

Historia[editar | editar la fonte]

La esistencia de xacimientos mineros favoreció'l socesivu asentamientu de pobladores.[2] Atopáronse dólmenes, hachos y punzones que demuestren la presencia d'humana na dómina neolítica. A veres de la Ribera del Hueznar atopóse tamién una estatua n'honor del emperador Caracalla (sieglu III). De finales del sieglu V son dos lápida sepulcrales, correspondientes al periodu visigodu. Mientres la conquista musulmana, la población foi llamada Castella "Ciudá Fuerte". Foi conquistada por Fernandu III nel añu 1247, un añu antes de la conquista de la capital sevillana. Los sos vinos fueron famosos mientres los sieglos XVI y XVII. El primer tomu del Guzmán de Alfarache, de Mateo Alemán acaba en Cazalla, metanes un llagar.

Por prescripción médica contra les depresiones que sufría, nel añu 1730 Felipe V instaló en Cazalla de la Sierra la so residencia de branu y la de la so corte, del 13 de xunu al 20 d'agostu. Esi añu celebraron cortes en Cazalla, polo que foi de fechu capital del Reinu d'España.[5]

En 1872, un numberosu grupu de vecinos de Cazalla pide nel Congresu de diputaos l'abolición de la esclavitú (inda presente nes colonies hasta finales de sieglu XIX), de les quintes (abolíes en 2001 pol gobiernu de José María Aznar) y de pena capital (abolida n'España de forma definitiva en 1995, sol mandatu de Felipe González)[6]`[10]. Nuevamente Cazalla amosando una gran meyora pal so tiempu.

En payares de 1916 foi-y concedíu por Alfonso XIII el títulu de ciudá.[7]

Demografíes[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Cazalla de la Sierra ente 1430 y 2010

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Ilesia de La nuesa Señora de la Consolación[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial qu'apigura dos proyeutos inacabados. La so factura tien orixe nel sieglu XIV, d'estilu mudéxar, allargar la obra y decoración hasta'l XVIII, combinando renacencia y barrocu. La única autoría conocida deber al maestru de obra Pedro Francisco López nel sieglu XVIII, y siendo atribuyíu'l proyeutu renacentista (empecipiáu en 1538) a Diego de Riañu. Sicasí, autores como José Hernández Díaz, sollertando de la muerte de Riañu cuatro años antes del entamu de la obra, atribúin la planta clásica del templu a Diego de Siloé, o como obra temprana d'Andrés de Vandelvira,[8] últimu autor ésti con proyeutos onde pueden atopase evidentes paralelismos como la ilesia del Antiguu Conventu de Santu Domingu de La Guardia de XaénNesta parroquia moren les hermandaes de penitencia de la Borriquita o la Burrita (como-y moteyen cariñosamente los cazalleros), El Cautivu, La Esperanza (la Reina de la Selmana Mayor cazallera) y el Santu Entierru,(la hermandá del Gran Poder tien la so sede canónica nel conventu Madre de Dios, pero pa la salida procesional del Señor y la Virxe de los Dolores son treslladaos una selmana antes del Domingu de Ramos). Como interés, esta parroquia faltó-y por faese nel so interior una columna más pa poder ser Santa Ilesia Catedral.

Cartuxa de Cazalla de la Sierra[editar | editar la fonte]

La Cartuxa de Cazalla de la Sierra, asítiase a cinco quilómetros de la población, nun terrén llevemente montascosu, tien el so orixe na última parte del sieglu XV y ye un magníficu exemplu de los monumentales conxuntos arquiteutónicos nos que se desenvolvió la vida d'esta Orde. Anque la so hestoria como establecimientu cartuxu concluyó nel sieglu XVIII, la realidá actual de los sos restos dexa un aproximamientu a los momentos de mayor rellumanza.

Otros monumentos d'interés[editar | editar la fonte]

Torre triangular de l'antigua ilesia de San Benitu en Cazalla.
  • Conventu de Madre de Dios, construyíu nel sieglu XV, claustru d'estilu renacentista. (Equí mora la Hermandá del Gran Poder)
  • Conventu de San Francisco
  • Monesteriu de Santa Clara
  • Ermita de Ntra. Sra. del Carmen (Equí mora la otra imaxe de gloria de Cazalla, la Virxe del Carmen)
  • Conventu de San Agustín
  • Ilesia de San Benitu, d'estilu góticu mudéxar y con torre triangular. Na actualidá forma parte del hotel Palaciu de San Benitu.
  • Ermita de Ntra. Sra. del Monte (Equí mora la Patrona del conceyu, la Santísima Virxe del Monte)

Anisados y aguardientes[editar | editar la fonte]

La enorme producción vinícola que tuvo Cazalla mientres los sieglos XV y XVI, dio como resultáu la destilación de les demasíes pa llograr l'alcohol col que s'empezar a fabricar el famosu aguardiente, qu'a partir d'entós toma'l topónimu de la nuesa población "Cazalla". La calidá de les vides, el clima y la composición de la tierra, componíen los factores aparentes pa consiguir esti especial llinaxe. Quince fábriques dedicaes a la producción d'aguardiente llegó a tener Cazalla (Anís Corona, Ideal, La Cepa, Torre del Oru, etc.), de les que namái sobreviven dos. Esti productu sigue fabricándose calteniendo y calteniendo les téuniques y cuasi les mesmes instalaciones qu'antaño. Deriváu d'estos anises y aprovechando los frutos que crecen en cantu de regajos y en solana llógrase, por maceración n'aguardiente los llicores de cirgüeyos, cirueles y, el más afamáu Llicor de Guindes.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

El platu típicu de la zona ye'l gochu ibéricu.[9] Por cuenta de la so llocalización y a la importancia de l'actividá de la caza na zona, son de gran interés tolos artículos gastronómicos rellacionaos con ella, tantu de caza mayor como menor. Asina, vamos poder tastiar en Cazalla, estupendes carnes de caza (venado, xabalín, coneyu, perdíz,etc).

D'esta llocalidá ye tamién el denomináu Anís Secu de Cazalla. En ciertes zones d'España denominar asina por estensión a tol anís secu. A la voz ronca, aguardentosa, denominar popularmente "cazallera", o "de cazalla", n'alcordanza a esta bébora. Anguaño en Cazalla queden namái 2 marques: Miura (propiedá de bodega Caballero) y "El Clavel" (fundada por Ángel Lorenzo en 1896 y propiedá anguaño de la familia Domecq). Esta segunda marca ye la única que sigue les fórmules y ellaboraciones tradicionales.

Escelente calidá tien tamién l'aceite d'oliva virxe. Na campaña 1962/63 nació la cooperativa "La Purísima" que anguaño arrexunta a 350 cooperativistes qu'apurren la producción de más de 300.000 olivares. Ellaboren la marca "CazallaOliva".

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

  • Alonso de Cabrera s.XVI: Unu de los 11 sobrevivientes de la espedición d'Orellana al Amazones.[10]
  • Pedro Ferre s.XVI: Siguidor de Francisco de Pizarro. Foi unu de los Trelce de la Fama que siguieron a Pizarro na conquista del Imperiu incaicu. Darréu namoróse locamente de la bella princesa inca Kusi Cunti, que lo refugó, por cuenta de lo cual Ferre volver llocu.[11]
  • Pedro López de Cazalla s.XVI: Yera primu de Pedro Cieza de León. Foi escribán Mayor de la Nueva Castiella [11] y secretariu d'enfotu del marqués Pizarro, del presidente Vaca de Castro, de Lorenzo de Aldana y, finalmente, de Pedro de la Gasca [12]. En 1560 convertir nel primer bodegueru de Perú, una y bones el primer vinu producíu nel Cusco foi ellaboráu na facienda Marcahuasi, que yera de la so propiedá.
  • Sor María l'Antigua (1566-1617): Monxa clarisa. Poeta mística. "Escribió con vagar, apaecióse-y el demoniu en forma de gatu, gatu parlante sobre'l que la santa muyer solmenó los sos golpes y "él faía sentimientos grandes y nun me negaba que yera él"[12]
  • Francisco de San Juan (1574-1650): Prior del monesteriu de los jerónimos de Sevilla, célebre predicador mientres 40 años.[13]
  • Florencio Bazora: Alcalde llibertariu de Cazalla hacia 1880, amigu de Malatesta y precursor de la revolución mexicana. Fuxó a Barcelona tres la persecución que sufrieron los anarquistes, ellí fíxose discípulu de Francisco Ferrer. En 1905, acabante llegar a Saint Louis Missouri conoció y fíxose amigu de Ricardo Flores Magón, a quien sofitó a sacar alantre'l so periódicu Rexeneración.[14]
  • Fernando García Sánchez (1866-?): natural de Cazalla, dirixió'l periódicu "El Cazallense" ente 1889 y 1891, "El Adalid" de 1891 a 1908 y "El Papagayu" dende 1914. Profesor de francés y xeografía nel Institutu local.[15]
  • Antonio Merchán Silva (-1933): Abogáu y políticu (Partíu Lliberal). Presidente de la Diputación Provincial de Sevilla en 1920-1921.[16]
  • Manuel Ramos Asensio: Creador del Sevilla Balompié en 1907 xunto a un grupu d'estudiantes de la Escuela Politéunica de Sevilla. En 1909 traxo d'Escocia la primera equipación verdiblanca.[17] En 1909 l'equipu pasa a denominase "Betis F.C" y en 1914 "Real Betis". [13]. Manuel Ramos foi xugador del equipu de 1907 a 1914. Nos 3 últimos años foi amás el capitán del equipu.centenariu/6666-1-sociedá-sevilla-balompie-1907-1914-a.html.
  • Manuel Martín de la Portiella (1892-1950): Alcalde de Cazalla (Unión Republicana) nel españíu de la Guerra Civil. "Alcalde de los probes", nel so mandatu partió tierres del conceyu, según otres de propiedá privada, pa dar trabayu a los llabradores. Tres la victoria de los sublevaos foi condergáu a muerte por pertenencia a la masonería, la pena foi-y conmutada. Salió de la cárcel 10 años dempués de terminada la guerra, enfermu y tuberculosu.[18][19] Siendo alcalde foi noticia nos periódicos nacionales por un bandu nel que prohibía al cura tocar les campanes de la ilesia.[20]
  • Padre Leonardo Castillo (1931-2005):[21] Sacerdote. Entamó múltiples corríes de toros benéfiques pa llevantar una escuela de formación profesional nel pueblu, lo que-y valió'l llamatu de "Padre Festivales". Foi Direutor del Seminariu de San Telmo.
  • Manuel Sánchez Pernía (1943-1995): compositor de música popular y flamencu. El so cantar más popular ye "Nun sé, nun sé" ("nun sé qué tienen los tos ojitos que me vuelven llocu...") que cantada por Rumba Tres en 1974 algamó'l primer puestu na llista nacional de ventes.
  • Antonio Lucena Cubero (1914-2009): Coronel d'Aviación. Falanxista autor de la famosa semeya de José Antonio Primo de Rivera vistíu con un monu na cárcel de Madrid. Sobreviviente de la División Azul. Conseyeru Provincial del Movimientu en Sevilla y direutor del Aeropuertu de Sevilla.[22]

Alministración[editar | editar la fonte]

Mandatu Alcalde
1ª metá del sieglu XVIII José Juan de Dios de Vargas-Zúñiga y Sánchez-Arjona VI Marqués de Paterna (consorte)
hacia 1880 Florencio Bazora Anarquista
1881- Carlos Gómez
1882-1885 Sebastián Ferreira
1891- ? Centru de Coalición Republicana
1895- Enrique Monrabá y Vera
1897- José Gómez y Álvarez de Toledo
1901- Antonio Conde Hombuena
1902-1905 Manuel Martín Visiedo Republicanu
1903 Antonio Vera Conservador
1904-1905 Antonio Silva
1907-1909 Carmelo Merchán Silva Partíu Conservador
1910-1913 José Naranjo Corrolada
1913- Mariano Gil
1918 Ángel Lorenzo Sosa Partíu Lliberal
1919-1920 Manuel Martín de la Portiella Partíu Lliberal
1923 Camilo Pérez Durán
1924-1926 Carlos Rein Segura Dictadura de Primo de Rivera
1926 Carmelo Merchán Silva
1930 José Muñoz
1931-1934 Manuel Martín de la Portiella Partíu Republicanu Radical (PRR)
1934-1936 Arturo García Bernal Comisión Xestora
1936 Manuel Martín de la Portiella Unión Republicana (UR)
12/08/1936 - Fin 1937 Antonio Merchán Ovelar
posguerra José María López Cepero y Ovelar Falanxe Española y de les Jons (FET-JONS)
1951 Ángel Martínez Martínez Falanxe Española y de les Jons (FET-JONS)
23/10/1957 - 1959 (siquier) Antonio Merchán Ovelar (FET-JONS)
1964-1968 Ángel Ramos Lorenzo Falanxe Española y de les Jons (FET-JONS)
1969-1977 José Calva Naranjo
1979-1983 Isidoro Salvador Campos Partíu del Trabayu Andaluz (PTA)
1983-2003 Ángel Rodríguez d'Aborboyar y Camoyán Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
2003-2004 José Parres Axatada Partíu Andalucista (PA)
2004 Olga Cubero Calleja Partíu Andalucista (PA)
2004-2007 Elena Montaño Espino Partíu Andalucista (PA)
2007 -2015 Carmelo Conde Chaves Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Morales, Alfredo J.; Sanz, María Jesús; Serrera, Juan Miguel; Valdivieso, Enrique (2004) «Cazalla de la Sierra», Guía artística de Sevilla y la so provincia II. Sevilla: Diputación de Sevilla y Fundación José Manuel Lara. ISBN 84-96152-42-1.
  3. [1]
  4. [2]
  5. llocalidá sevillana-de-cazalla-de-la sierra editorial=RTVA Diez Razones: Cazalla de la Sierra. Estrenáu'l sábadu 28 de xunetu, a les 10:25 hores, en Canal Sur Televisión. http://blogs.canalsur.es/saladeprensa/2012/07/27/canal-sur-television-ufierta-diez-razones-pa-visitar-la llocalidá sevillana-de-cazalla-de-la sierra editorial=RTVA. 
  6. Correspondencia d'España. 25-12-1872, páxina 2
  7. El País, Madrid, 23/11/1916, páxina 3 [3]
  8. José Hernández Díaz: "Informe pa la declaración como Monumentu Históricu Artísticu, de calter Nacional, de la Ilesia de La nuesa Señora de la Consolación en Cazalla de la Sierra". Real Academia de Belles Art3D//0000210500/0000210514.jpg%ye de San Fernando, Madrid; lleíu y aprobáu el 21 d'ochobre de 1982
  9. Conceyu de Cazalla de la Sierra: http://www.cazalladelasierra.es/turismu.html#Gastronom%EDa
  10. Cobo Borda, J.G.: "Fábules y lleendes d'El Dorado" [4]
  11. Espinar La Torre, Oscar: "Mitos del antiguu Perú". Anka 2003, páxina 34.
  12. Mariño Ferro, Xosé Ramón: "Satán, les sos sierves les bruxes y la relixón del mal"
  13. Núñez Beltrán, Miguel Ángel: "La oratoria sagrada de la dómina del barrocu: doctrina, cultura y actitud ante la vida dende los sermones sevillanos del sieglu XVII"[5]
  14. Douglas Day: : "Los cuadiernos de la cárcel de Ricardo Flores Magón"[6]
  15. Méndez Bejarano, Mario: "Diccionariu d'escritores, maestros y oradores naturales de Sevilla y la so actual provincia" 1922.
  16. Braojos García, Alfonso: "Historia de Sevilla: Sevilla nel sieglu XX" [7]
  17. Burgos, Antonio: "Topical Spanish", páx. 181. Ediciones 29. Añu 1973
  18. Ortiz Villalba, Juan: "La masonería y la so persecución n'España"
  19. Villalba Ramos, Antonio: "Manuel Martín de la Portiella, l'alcalde de los probes"
  20. L'Heraldu de Madrid, 29-3-1932, páxina 4 [8]
  21. [9]
  22. CONSEÑA: MATAR A JOSE ANTONIO: CRONICA D'UNA TRAICION. MANUEL BARRIOS, NOWTILUS, 2005. Páxina 214

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]