Almadén de la Plata

Coordenaes: 37°52′25″N 6°04′50″W / 37.8736°N 6.0805°O / 37.8736; -6.0805
De Wikipedia
Almadén de la Plata
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Cabezaleru/a del gobiernu José Luis Vidal Ortiz
Nome oficial Almadén de la Plata (es)[1]
Códigu postal 41240
Xeografía
Coordenaes 37°52′25″N 6°04′50″W / 37.8736°N 6.0805°O / 37.8736; -6.0805
Almadén de la Plata alcuéntrase n'España
Almadén de la Plata
Almadén de la Plata
Almadén de la Plata (España)
Superficie 256 km²
Altitú 450 m
Llenda con Castilblanco de los Arroyos, Cazalla de la Sierra, El Real de la Jara, El Ronquillo, El Pedroso y Santa Olalla del Cala
Demografía
Población 1324 hab. (2023)
- 696 homes (2019)

- 659 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.07% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 5,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
almadendelaplata.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Almadén de la Plata al respective de la provincia de Sevilla.

Almadén de la Plata ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Ye un conceyu asitiáu nel cuadrante noroccidental de la provincia de Sevilla en plenu Parque Natural de la Sierra Norte de Sevilla, delimita les provincies de Sevilla y Huelva. Ta somorguiáu ente los altos y abruptos montes de Sierra Morena y atópase bañáu pel ríos Viar, Gargantafría y la rivera de Cala, según regueros importantes el de los Molinos, Cezadilla y la Mojonera y ribayos mencionables el de les Figales y el de Barra. Asítiase a una altitú sobre'l nivel del mar de 450 metros, tien una estensión superficial de 255,78 km², y una población que nel añu 2016 yera de 1.461 habitantes,[2] con una densidá de 5,88 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 52' N, 6º 04' O, siendo los términos municipales estremeros al norte El Real de la Jara, al nordeste Cazalla de la Sierra, al sureste El Pedroso, al sur Castilblanco de los Arroyos, al suroeste El Ronquillo y al oeste Santa Olalla del Cala y la distancia con Sevilla la capital de la provincia ye de 69 km.

La so principal actividá granible n'agricultura ye'l cultivu de ceberes y olivares tou ello en secanu y en ganadería ye la crianza y engorde de gochos, vaques, cabres y oveyes. Tamién destaquen la fábrica d'esencies pa la ellaboración de productos de perfumería, les fábriques d'ellaboración de xamones, paletes, chacinas y embutíos, la panificadora de pan, l'aceite, la caza y la pesca.

Ye una zona con un vulcanismu antiguu bien importante poles roques frailescas, nacíu a partir de violentes erupciones volcániques. Dellos llugares y paisaxes naturales d'especial guapura a visitar carauterísticos de la zona son: El Berrocal (reserva natural), Los Covachos (xacimientu neolíticu y antigües canteres romanes), La Bordalla (mirador nel so visu), La Traviesa (xacimientu Íberu, mirador y centru astronómicu), El Calvariu (les sos cruces nel Camín de Santiago de la Plata y nel so visu'l mirador), rivera de Cala (zona recreativa de la Romería de la Divina Pastora), Regueru de la Cezadilla (cascaes d'El Remexu), Regueru de Gargantafría (rabiones de Palacios), Regueru de la Mojonera (Las Hoyas), y ríu Viar (banzáu de Melonares).

Toponimia[editar | editar la fonte]

El topónimu actual deriva del árabe “alma‘dán o alma‘dín balat”, que significa "Les Mines de la Calzada",[3] yá que, n'efeutu, tien potentes canteres de mármol, bien esplotaes na Antigüedá, y tópase xunto a la calzada romana de Ayamonte a Mérida (vía Ab ostio fluminis Anae Emeritam usque).[4]

Demografía[editar | editar la fonte]

Censo de población dende 1842 hasta l'actualidá.[5]

Gráfica d'evolución demográfica d'Almadén de la Plata ente 1842 y 2015

Historia[editar | editar la fonte]

- Prehistoria: El so términu foi pobláu dende tiempos prehistóricos remontándose al Neolíticu y Calcolítico yá que les primeres muertes arqueolóxiques topáronse n'unu de los xacimientos más importantes el denomináu “Los Covachos”.

- Íberos: Na necrópolis Ibera de la Traviesa caltienen restos de gran interés, declaráu por Llei 16/85 del Patrimoniu Históricu Español ya inscritu nel catálogu de Xacimientos Arqueolóxicos de la Provincia de Sevilla, siendo una de les necrópolis de la Edá del Bronce más importante d'Andalucía Occidental. Componer d'una necrópolis y un pobláu.

- Tartessos: Descubrimientos de dos estela tartésicas que daten d'un periodu entendíu ente'l final de la Edá del Bronce y el principiu de la Edá del Fierro, nun puede discernise si los cercos correspuenden al periodu pretartesiu (1350-850 a. de C.) o al tartesiu (850-550 a. de C.). Estos cercos son l'únicu rexistru plásticu-gráficu tanxible pa realizar especulaciones sobre la sociedá indíxena, autóctona, antes de la llegada de los fenicios y griegos.

- Fenicios y Griegos: El so orixe como asentamientu humanu provién d'estos, gracies quiciabes a la esistencia de canteres de mármoles y xacimientos de plata y cobre de la zona. Foi citada por Claudio Ptolomeo como "Iluria".

- Romanos: Foi un nucleu importante gracies sobremanera a les sos canteres d'escelente mármol, que probablemente a partir d'Adriano siquier fueron de propiedá imperial. Na calzada romana la paraxa conocíase como Mons Marmorum, y nel so términu atopaba un Pagus Marmorarius o "L'Aldea del Mármol" (probablemente güei Los Covachos"). Esto sábese pol epitafiu d'un vieyu canteru, L. Attius Lucanus, puestu polos sos conpagani marmorarienses (caltener nel Muséu Arqueolóxicu de Sevilla). Los sos mármoles apaecen con frecuencia en diversos monumentos d'Itálica.[6]

- Musulmanes: Mientres el periodu d'a'l Andalus adquier gran importancia polos sos xacimientos de plata, cobre y mármoles. El so actual nome provién del árabe “Al Medin Balat”, que significa Les Mines de la Calzada. So la dómina árabe, fortificóse como avanzada y defensa de Sevilla.

- Edá Media: Foi conquistada polos Caballeros de Santiago mientres la conquista cristiana. Tres reconquistar, Fernandu III de Castiella concedió-y Carta Puebla y el derechu a tener un escudu propiu col castiellu y el lleón de les armes reales. Más tarde, los Reis Católicos dieron a la villa'l títulu de Lleal pola ayuda y el comportamientu tan valerosu na conquista de Granada. En 1594 Almadén formaba parte del reinu de Sevilla encuadráu na Sierra de Arroche y cuntaba con 306 vecinos pecheros.[7]

- Edá Moderna: Mientres la Guerra de la Independencia tien relevancia la so participación na batalla de Bailén.

Esistencia de la Villa[editar | editar la fonte]

De siguío rellaciónense dalgunes de les aportaciones documentales que faen referencia a la esistencia de la villa.

  • Añu 1370/1408: Papeles del Mayordomazgo (Archivu Municipal de Sevilla). Repoblación de Almadén.[8]

Ye una carta de franqueza roblada en Sevilla'l 5 d'avientu de 1370 y confirmada en 5 de mayu de 1408 pol Conseyu de Sevilla a favor de Almadén (güei de la Plata), pa frenar la so despoblación y que sirviera na proteición de los viaxeros que diben y veníen pel camín de la plata a la ciudá sevillana, nun terrenal abrupto llenu de acechanzas. El testu de 1408, suponemos copia del de 1370, diz asina según trascripción d'Hernández:

«Y por quanto el dichu cumple enforma al nuesu seruiçio ser bien pobláu por que estan en guarda de los que van y vienen a esta çibdad pel camín de la plata (…) aqui fasemos les mercé pa siempres jamas que sían francos tolos que y nel dichu llugar del almaden agora moren o moraren(…)»

  • Añu 1498: Llibros de Fábrica de la construcción de la Catedral Gótica de Sevilla.[9]

El 11 d'abril de 1498 el maestru mayor, Alonso Rodríguez, foi a Almadén de la Plata (Sevilla) pa buscar piedra pa la Capiya Real.

  • Añu 1526: Estancies y viaxes del emperador Carlos V.[10]

El xueves 8 de marzu de 1526, L'Emperador cenó y pernoctó en Almadén de la Plata.

  • Añu 1588: Llibros de Los Millones.[7]

El 14-06-1588 arrexuntar les piles, llugares, parroquies, cases, vecinos y persones según constaba nos padrones parroquiales del Arzobispáu de Sevilla y que de siguío se trescribe:

«ARZOBISPÁU DE SEVILLA

Yo Gerónimo d'Ortega, Presbíteru, Notariu públicu por autoridá Apostólica, y Secretariu d'Audiencia Arzobispal desta ciudá de Sevilla doi fe y certifico que polos padrones que faen los cures cada unu na so parroquia, é por un llibru que ta nos archivos de la dignidá Arzobispal, de los llugares, piles y vicaríes desta curiái y el so Arzobispáu, y por otros testimonios é recaldos fidedignos que pal efeutu infrascripto por mandatu del Llicenciáu Iñigo de Liciñana, Canónigu de la Santa ilesia desta ciudá, Provisor y Vicariu xeneral nella, é el so Arzobispáu pol Cardenal Rodrigo de Castro, Arzobispu de Sevilla, el mio Señor, fíxose é copilado, consta é paez que les piles, é llugares, é parroquies, casa, vecinos é persones de que presente hai é topar nesta ciudá é Arzobispáu son los siguientes.

Llugares y Parroquies

Almadén............ Piles...1 Cases...271 Vecinos...271 Persones...1074

Según que lo susodicho consta é paez polos dichos llibros, padrones é recaldos de suso referíos, y á que refiero, é dello por mandáu del dichu Provisor di'l presente atestiguo ques fecho en Sevilla á catorce de xunu de mil é quinientos é ochenta y ocho años(…)»

Monumentos[editar | editar la fonte]

La Ilesia de Santa María de Gracia, los restos del Castiellu Mudéxar y la Torre del Reló tán asitiaos nes Places de la Constitución y del Reló y formen la zona d'interés monumental de Almadén de la Plata.

Ilesia de Santa María de Gracia[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa María de Gracia

Data de finales del sieglu XVI y principiu del XVII, en que la so construcción intervinieron Hernán Ruiz II y Vermondo Resta. El primeru, tenía como maestros d'albañilería a Juan y Pedro Sánchez Falconete, y el segundu, yá nel sieglu XVII, siguió coles obres de la Ilesia xunto col apareyador Bartolomé de Rivera. Pero foi en 1676 cuando Estéban García, maestru mayor de fábriques del cabildru catedraliciu, reconocería les obres de la parroquia de Almadén de la Plata. Mientres el sieglu XVIII llevar a cabu obres de menor importancia so la direición de los arquiteutos José Tirado, Francisco Muñoz y Pedro de Silva. La ilesia foi restaurada per última vegada práuticamente na so totalidá nel añu 2002.

D'estilu renacentista y decoración barroca. La so estructura consta d'una sola planta de nave simple estremada en cuatro tramos, delles dependencies y capiyes adosaes, con un singular campanariu allugáu nel atriu, sobresal la bóveda de media naranxa sobre la pechina de la Capiya Mayor y arcos perpiaños nel restu de la nave. La cubierta del cuerpu de la ilesia ye de bóveda de cañón con arcos fajones y lunetos. El templu tien dos portaes, una a los pies del templu que ye la principal y otra nel muriu de la Epístola. La portada principal componer d'arcu de mediu puntu ente pilastres toscanes y el entablamento decoráu con grutescos, pudiéndose fechar escontra mediaos del sieglu XVI. Nuna pilastra apaez la fecha de 1.676, correspondiente a una reforma del templu. Nel so interior, destaca un arrogante retablu sevillanu del sieglu XVIII, según les escultures del Cristu del Cruceru y l'Inmaculada, pertenecientes a los sieglos XVI y XVII, respeutivamente, ente otres. La orfebrería d'esta Ilesia cunta con una Cruz de plata del sieglu XVII y una Mota del mesmu material del sieglu XVIII.

El 4 de xineru de 1953 sufrió una pergrave quema que destruyó parte de les sos ayalgues artístiques, tales como l'altar mayor d'estilu barrocu, un cuadru de la Divina Pastora, una imaxe de la Virxe del Rosario, etc. L'actual altar mayor tamién d'estilu barrocu, instalóse dempués de la quema y provién de la Ilesia de San Felipe de Carmona (Sevilla).

Castiellu Medieval[editar | editar la fonte]

Castiellu de la Banda de los Gallegos

La construcción data del sieglu XIV (aproximao añu 1350) y ta asitiáu sobre los restos d'un Fortín Romanu del sieglu I d. C. Créese que la función d'esti fortín yera protexer una mina asitiada onde güei se emplaza la Ilesia de Santa María de Gracia, d'ende que'l so allugamientu nun tea nun puntu altu” como'l restu de Castiellos. De la so construcción orixinal entá queden restos como La Torre del Homenaxe (reconstruyida), la puerta orixinal que daba accesu al mesmu (acoldada con arcu trespuntado), un llenzu de muralla nel interior, parte de la Torre de Cubu que fai esquina con callar Abades y un restu de muralla del mentáu Fortín Romanu de siguío de la Torre de Cubu y na mesma cai. Asina mesmu sábese de la esistencia de restos d'elementos del Castiellu nel interior de les viviendes que conformen la mazana del recintu. Nel sieglu XVIII utiliza parte de los restos del Castiellu pa construyir un Pósito Municipal p'almacenar el granu na primer planta y realícense los arcos esteriores de mampostería de arquería de lladriyu. Na actualidá la Casa Consistorial de Almadén de la Plata, allúgase onde tuviera'l posito de granu. El castiellu perteneció a la denomada Banda Gallega, que constituyó na edá media la frontera norte del Reinu de Sevilla. Esta estendíase, dende los castiellos fronteros con Portugal al noroeste, por tol norte de l'alfoz sevillana. Llindando nesta zona con tierres de la Orde de Santiago. Dende mediaos del sieglu XIII esta petrina de castiellos formó parte d'una de los cuatro contornes en que se topaba estremáu l'alfoz o "tierra" de Sevilla na baxa edá media, la sierra Norte. En 1293, el conceyu Hispalense solicitó al rei Sancho IV de Castiella, llamáu "el Bravo", la construcción de nuevos castiellos pa fortificar la zona, protexer a la población de los bandíos, controlar les víes de comunicación como la Vía de la Plata y caltener alloñaos del territoriu a portugueses, templarios y santiagueños. Foi declaráu Bien d'Interés Cultural pola Conseyería de Cultura de la Xunta d'Andalucía.

Bien catalogáu Otres denominaciones Web del bien Tipoloxía RP EA Fecha

Castiellu de Almadén de la Plata | Non

B.I.C

25-VI-1985

Antigua Casa Consistorial y Torre del Reló[editar | editar la fonte]

Torre del Reló

Les antigües dependencies municipales atópense allugaes nun edificiu del sieglu XV, que orixinariamente yera un antiguu hospital conocíu col nome de “Hospital de los Ánxeles”, que pasó a convertise n'ermita nel sieglu XVII. En 1905 añader una torre d'estilu neo-mudéxar de 27 metros d'altor, que ta coronada por un reló de gran precisión en dos de los sos llaos y una campana, d'ende'l so nome Torre del Reló, símbolu singular de Almadén de la Plata. Anguaño la planta de nave única, son dependencies municipales que s'utiliza como salón de plenos y sede d'Asuntos Sociales. Foi declaráu Bien d'Interés Cultural pola Conseyería de Cultura de la Xunta d'Andalucía.

Bien catalogáu Otres denominaciones Web del bien Tipoloxía RP EA Fecha
Antigua Casa Consistorial Antiguu Hospital de los Ánxeles Non - - C.G. Incrito 26/11/2007

Fontes[editar | editar la fonte]

Fonte de Santiago[editar | editar la fonte]

Fonte de Santiago

Ye de les más antigües del conceyu, asitiada en callar Llamera, xunto a l'Avenida d'Andalucía, l'avenida principal cerca de la carretera de Sevilla. Trátase d'una fonte construyida en mármol blanco con tres grifos qu'arramen nuna pilastra; ta constituyíu por un frontal adosáu a una casa y rematáu por trés boles. L'agua provién d'un manantial asitiáu a unos 200 m. de la fonte nel aveséu del monte Calvariu, del cual l'agua ye conducida a un depósitu próximu y de equí a la fonte. Construyir en 1947 llevantada polos canteros locales siendo Alcalde Marcelo Ortiz Guerra y l'ayuda téunica de la diputación como bien reza en dos tales inscripciones asitiaes nel frontón. Abastez d'agua a los habitantes en díes de seca o restricciones d'agua, la xente tien enforma apegu a esta fonte y según ellos l'agua ye fina, bona pal estómagu, pa cocer garbanzos, dar bon gustu a toles comíes y matar bien la sede.[11] (web Manantiales y Fuentes d'Andalucía)

Fonte del Reló[editar | editar la fonte]

Fonte del Reló

Asítiase na Plaza del mesmu nome, ye xunto cola de la Plaza de la Palmera, la más antigua del pueblu. la fonte del Reló construyir nel añu 1948 y foi remozada dafechu nel añu 1987; darréu nel añu 1994 íguase la conducción y conéctase cola rede de suministru del pueblu yá que se pierde l'agua que lo abastecía del Cuetu de los Covachos. Na dómina en que s'abastecía de la so venero solía ensugase na estación braniza recuperando'l so caudal na seronda coles primeres agües. La fonte ta construyida de mármol blanco y consta de tres cuerpos, la base o primer cuerpu ye de forma octogonal y ye onde se recibe l'agua formáu por una pilastra de poca capacidá y un desaguadoriu pa sacupala; el fuste o segundu cuerpu ye de forma octogonal y ye onde s'atopen allugaos los trés grifos que tien la fonte, tando rematáu una de les cares del fuste col escudu de la llocalidá y el remate del fuste o tercer cuerpu que ye una pieza trapezoidal. (web Manantiales y Fuentes d'Andalucía)

Fonte de la Palmera[editar | editar la fonte]

Fonte de la Palmera

La fonte de la Palmera construyir nel añu 1917, ye xunto cola del Reló, la más antigua del pueblu. Ta asitiada na plaza de la Palmera, ye de la más antigua de la llocalidá, foi remozada iguar la conducción y conéctase cola rede del pueblu al perdese la conducción de l'agua que lo abastecía de la Sierra del Calvariu. Na dómina en que s'abastecía de la so venero nun s'ensugaba na estación braniza baxando'l so caudal y recuperando el mesmu na seronda coles primeres agües. La fonte ye de canteru y ta construyida de mármol blanco, consta de tres cuerpos, la base o primer cuerpu ye de forma cuadrada y ye onde se recibe l'agua la cual integra una piscina de poca capacidá; el fuste o segundu cuerpu ye de forma cuadrada y ye onde s'atopen allugaos los trés grifos que tien la fonte, tando rematáu una de les cares del fuste con una placa en mármol blanco de cuando se construyó la fonte cola lleenda “Siendo alcalde D. Tomás Blanco Pérez, disponer pol Conceyu la construcción d'esta obra AÑU MCMXVII” y el remate del fuste o tercer cuerpu que ye una pirámide gradiada ensin vértiz y rematada con una farola de forxa de cuatro brazos y cinco lluces. (web Manantiales y Fuentes d'Andalucía)

El Pilar[editar | editar la fonte]

La Pilastra

Ye'l pilón d'agua más carauterístico del conceyu, asitiáu xunto a la carretera principal a Sevilla, na cai de la pilastra y bien cercana al Conceyu y el Complexu Cultural y a pocos metros de la Fuente de Santiago. Trátase de la fonte más antigua del llugar, foi construyida nel sieglu XIX, esistió ellí otra de la que solo tenemos testimonios verbales. L'actual foi movida dempués de la Guerra Civil por topase nel mesmu cantu de la carretera y enzancar el tránsitu por ella, enfusar daqué más d'un metro escontra la plazuela, en que la so parte baxa ta enclavada. daquella se remozó el cumal del fuste octogonal que lu encabeza, del que surden dos caños bastante baxos qu'alimenten el bebederu, un pilón rectangular de 14 m, tol conxuntu ye de mármol blanco. D'antiguo abebentaba gran númberu de ganáu y mientres la feria de setiembre formábase en redol a ella un bon polveru. L'agua provién d'un calerizo que tien el so orixe nel cuetu de los Covachos y magar ye más gorda que la de Santiago, ye apreciada pola so frescura.[11] (web Manantiales y Fuentes d'Andalucía)

Naturaleza[editar | editar la fonte]

- Rutes y Senderos:

  1. Ruta del Camín de Santiago de la Plata
  2. GR-48 Senderu de Sierra Morena. (real-de-la-jara-almaden-de-la plata/ Etapa 9: El Real de la Jara - Almadén de la Plata) (plata-cazalla-de-la sierra/ Etapa 10: Almadén de la Plata - Cazalla de la Sierra)
  3. Senderu Cortixu del Berrocal. (Enllaz Oficial)
  4. Senderu de la Mancha del Berrocal. (Enllaz Oficial)
  5. Senderu de les Rañas. (Enllaz Oficial)
  6. Senderu de los Arrianales. (Enllaz Oficial)
  7. Senderu de los Molinos. (Enllaz Oficial)
  8. Senderu del Calvariu. (Enllaz Oficial)
  9. Senderu La Traviesa. (Enllaz Oficial)

- Miradores:

  1. Mirador del Cuetu del Calvariu. (Enllaz Oficial)
  2. Mirador de la Bordalla.
  3. Mirador de la Traviesa.

- Árees Recreatives:

  1. Cortixu del Berrocal. (Enllaz Oficial)
  2. Rivera de Cala.

- Centru de Visitantes:

  1. Cortixu del Berrocal. (Enllaz Oficial)

Fiestes y Evento[editar | editar la fonte]

  • Cabalgata de los Reis Magos.
  • Antroxu.
  • Feria del Xamón.
  • Selmana Santa.
  • Fiesta de los Judas (Domingu de Resurreición).
  • Cruz de mayu.
  • Romería n'honor a la Divina Pastora.
  • Fiesta del Pirulito.
  • Fiestes n'honor a la Patrona Nuesa Señora la Virxe de Gracia.
  • Feria d'agostu.
  • Fiestes n'honor al Patrón El nuesu Señor el Cristu del Cruceru.
  • Feria cinexética.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

La gastronomía melojera, basar na carnes de caza, nos productos derivaos del gochu ibéricu y nos sos dulces artesanos.

Visitar Almadén de la Plata ye esfrutar de la so gastronomía cuntando con dellos restoranes y chigres (Casa Concha, El Romeral, Casa Antonino, El Reló, La Muralla, El Molín, La Morena, El Chorla, etc...) onde pueden tastiase ensundioses recetes. Los platos típicos de la llocalidá son les calderetes de venado y xabalín, les carnes ibériques al caricote, plancha o guisada, tou ello acompañáu de los meyores chacinas (Salchichón, Chorizu, Morcón, Caña de Llombu, etc...) y unu de los más prestixosos de les ayalgues de la Sierra Norte de Sevilla: el Xamón Ibéricu d'Abiyota y dempués de lo salao un bon café con dulces como los típicos pestiños, hornazos, buñuelos, bollas, etc...

Naturales Pernomaos[editar | editar la fonte]

Don José Antonio Infantes Floríu Relixosu y escritor, foi Obispu de les Diócesis de Gran Canaria y de Córdoba.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Almadén de la Plata (Sevilla)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.
  3. J. Corominas, Diccionariu etimolóxicu de la llingua árabe, sub voce.
  4. A. M. Cantar, "Meyores sobre la esplotación del mármol na España romana", Archivu Español d'Arqueoloxía 50, 1977-1978, 165-188. Pa les de Almadén de la Plata vide. páxs. 175-178.
  5. Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España
  6. A. M. Cantar, art. cit.: pal pagus y l'inscripción CIL II, 1043: páx. 175; pal Mons Marmorum, Los Covachos y los sos restos: páxs. 176-177 y figs. 2-3; pa la statio serrariorum Augustorum italicense, la posible propiedá imperial de les canteres de Almadén, y el so abondosu usu n'Itálica: páxs. 177-78). En dómina recién empezóse por fin el suxuríu estudiu de les canteres romanes, cf. por casu, J. Beltrán Fortes et al., "La cantera romana de “Los Covachos” (Almadén de la Plata, Sevilla). L'usu del láser-escáner con un oxetivu arqueolóxicu", Virtual Archaeological Review 1/2, mayu 2010, páxs. 73-76 (anque ensin poner atención a los trabayos anteriores d'A. Blázquez, J.M. Roldán, A.M. Cantar, etc.).
  7. 7,0 7,1 Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI, escritu por D. Tomás González.
  8. Boletín: Nuevu Miliario, artículu sobre'l topónimu “Camino de la Plata” y l'exa S-N / N-S del Occidente hispanu.Nueves considerancies, aportaciones y reflexones, escritu por D. Diego M. Muñoz Hidalgo.
  9. Llibru: La Catedral Gótica de Sevilla: Fundación y Fábrica de la Obra Nueva, escritu por D. Alfonso Jiménez Martín.
  10. Llibru: Estancies y viaxes del emperador Carlos V, dende'l día de la so nacencia hasta'l de la so muerte..., escritu por D. Manuel de Foronda y Aguilera.
  11. 11,0 11,1 Llibru: Fuentes públicas de la provincia de Sevilla, escritu por P. A. Cantero.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]