Campaña de Birmania

De Wikipedia
Campaña de Birmania
Parte de Frente del Sureste d'Asia na Segunda Guerra Mundial
Fecha xineru 1942 → xunetu 1945
Llugar Birmania Bandera de Myanmar
Resultáu Victoria aliada
Belixerantes
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Bandera de Australia Australia
Bandera de Nueva Zelanda Nueva Zelanda
Canadá
Bandera de India India Británica
Birmania británica
Bandera de Taiwán China
Estaos Xuníos
Bandera de Nepal Nepal
Congo Belga
Bandera de Tailandia Tailandia (1944-1945)
Bandera de Xapón Imperiu del Xapón
India (nacionalistes)
Bandera de Tailandia Tailandia (1941-1943)
Birmania (nacionalistes)
Comandantes
Bandera del Reinu Xuníu William Slim
Joseph Stilwell
Bandera de Taiwán Chiang Kai-shek
Bandera del Reinu Xuníu Louis Mountbatten
Aung San (1944-1945)
Bandera de Xapón Masakazu Kawabe
Bandera de Xapón Hyotaro Kimura
Subhas Chandra Bose 
Aung San (1942-1944)
Baxes
22 262 (British Commonwealth) 31 119
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Frente Sureste d'AsiaPlantía:Campaña Birmania

La Campaña de Birmania engloba tolos combates llibraos na Birmania británica, actual Birmania o Myanmar, ente les Fuercies Aliaes y les Fuercies Xaponeses, sofitaes por movimientos independentistes locales, mientres la II Guerra Mundial.

A entamos de 1942, los xaponeses y tailandeses espulsaron a los británicos de Birmania, colonia británica, y cortaron la carretera de Myanmar, la principal vía de tresporte de suministros a China. Birmania caltendríase relativamente pacificada hasta entamos de 1944, cuando'l xaponeses, sofitaos pol Exércitu Nacional Indiu intentaron, ensin ésitu, prindar dos provincies de la India colonial. Poco dempués, una ofensiva sinón-británica prindaría los norte de Birmania, recibiendo sofitu aereu d'Estaos Xuníos (Tigres Voladores), y depués, esi mesmu añu, executaríase otra ofensiva qu'espulsaría a los xaponeses de Birmania pa siempres.

La importancia de Birmania pa los aliaos y xaponeses aniciaba nel fechu de que yera la única vía importante de comunicación cola República de China, que s'atopaba aisllada per Xapón nel norte, este y sur.

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Dempués de que Xapón ocupara Tonkín en setiembre de 1940, les naciones con colonies nel Pacíficu, el Reinu Xuníu, los Países Baxos y los Estaos Xuníos, empecipiaron una serie de midíes que'l so oxetivu yera frenar a la máquina de guerra xaponesa. Una d'estes midíes foi l'embargu de petroleu y chatarra a Xapón, lo que punxo n'apiertos a una nación que precisaba combustible pa caltener a les sos exércitos en movimientu per China.

A mediaos de 1941, Estaos Xuníos esixó a Xapón que se retirara de Tonkín y de China, como condición pa llevantar l'embargu, pero'l gobiernu militar de Tokiu, fuertemente nacionalista, refugó dexar el so recién ganada posición n'Asia. Esta respuesta negativa deber en parte a que Xapón creía qu'Estaos Xuníos-y esixía retirase de Manchuria tamién, al tar esta rexón so soberanía china hasta 1931; sicasí, esti nun yera'l casu.[1]

Finalmente, pa ochobre de 1941, los líderes nipones arrenunciaron de siguir intentando llevantar l'embargu per mediu de la diplomacia, y preparáronse p'atacar a la colonia británica de Malasia y a les Indies Orientales Neerlandeses. Tando los Países Baxos so ocupación alemana, y tando'l Reinu Xuníu so amenaza constante d'invasión, Xapón xulgó correutamente que dambes naciones europees nun podríen unviar refuerzos a los sos mal forníes guarniciones nes colonies. Sicasí, el gobiernu de Tokiu tamién consideró qu'un ataque contra les colonies europees nel Pacíficu, motivaría una declaración de guerra de parte de los Estaos Xuníos, anque esto ye aldericáu. Finalmente, los líderes xaponeses decidieron atacar tamién a les Filipines, protectoráu estauxunidense, y a Pearl Harbor, la principal base naval d'Estaos Xuníos nel Pacíficu. D'esta manera, Xapón preparar pa una rápida campaña que tenía d'acabar colos trés potencies coloniales del Pacíficu: el Reinu Xuníu, los Estaos Xuníos y los Países Baxos; la cuarta potencia europea, Francia, atopábase ocupada por Alemaña dende xunu de 1940. La campaña xaponesa tenía de ser rápida y contundente, incapacitando a les naciones coloniales pa responder rápido, siendo obligaes a solicitar un armisticiu.

Dempués del ataque a Pearl Harbor, la campaña de les Filipines, la campaña de Malasia y la campaña de les Indies Orientales Neerlandeses, Xapón siguió collechando victories per tol Pacíficu, concentrándose agora nel sureste d'Asia. Unu de los oxetivos xaponeses foi la pacificación de China, xera que s'estendiera demasiáu, non pola eficacia de los exércitos chinos, sinón pola enorme cantidá de reserves coles que cuntaba'l Exércitu Nacional Revolucionariu de China, que sirvíen pa retrasar la meyora xaponesa pol so estensu territoriu.

La idea inicial d'una ocupación parcial de Birmania aniciar pol deséu de protexer el lladral espuestu de les tropes xaponeses que s'atopaben en Tailandia y Malasia.[2] Sicasí, dempués de que Xapón ocupara Tonkín, el gobiernu nacionalista chinu de Chiang Kai Shek dependió cuasi puramente de la carretera de Myanmar pa recibir l'ayuda militar tapada qu'Estaos Xuníos-y brindaba na so llucha contra Xapón. Por esta razón, aprobóse una ocupación total de Birmania, pa evitar, d'esta manera, que China recibiera ayuda al traviés d'ella. Adicionalmente, Birmania cuntaba con arroz y petroleu, recursos estratéxicos en tiempos de guerra.[3]

Como preparación contra la invasión, los británicos planiaron construyir ocho aeródromo, llegando a completase siete. Sicasí, solamente 37 aviones aliaos atopar nel frente de Birmania, a pesar de que los planes esixíen un mínimu de 280 aviones. Diecisiete d'estos aviones yeren Brewster Buffalo, inferiores a los caces xaponeses, y el restu yeren Tomahawk, de los Tigres Voladores estauxunidenses. En tierra, axuntáronse 25 000 soldaos, anque la mayoría yeren reclutes locales parcialmente entrenaos y mal forníos pa la guerra na xungla.[3]

Invasión xaponesa[editar | editar la fonte]

Dempués de la invasión de Malasia n'avientu de 1941, los británicos preparar pa un ataque contra los sos aeródromos nel sur de Birmania. La mayor concentración d'aviones aliaos realizar en Mingaladon, al oeste de Yangon.

L'aeródromu de Mergui foi bombardeado polos xaponeses el 10 d'avientu, Tavoy siguiólu a otru día. El 16 d'avientu de 1941, un reximientu de la 55ª División xaponesa tomó l'aeródromu de Victoria Point, al sur de Tenasserim. A pesar de la so importancia pa la defensa de la capital, Yangon, esta base foi apurrida con relativa facilidá, en parte, porque los británicos nun esperaben un ataque tan al sur, sinón más bien al norte, por Mandalay.[4] Amás, delles unidaes fueren unviaes a la campaña del Norte d'África. El 23 y el 25 d'avientu realizáronse ataques aéreos contra Rangún, morriendo 2400 civiles el primer día y 5000 más el segundu.[3]

El 27 d'avientu, el teniente xeneral Thomas Jacomb Hutton reemplazó al teniente xeneral Donald Kenneth McLeod como Comandante en Xefe de Birmania. Pela so parte, el xeneral Archibald Wavell, Comandante del Pacíficu Suroccidental, llogró llograr de los chinos los 5ᵘ y 6ᵘ exércitos, al mandu de Joseph Stilwell, pa protexer la carretera de Myanmar. Hutton unvió al norte los depósitos militares, yá que tarrecía por Rangún, y asignó a la 17ª División d'Infantería India la proteición de la Tenasserim non ocupada. Al norte, nos territorios Shan, Hutton asitió a la 1ᵉʳ División Birmana y a un reximientu chinu.

Tavoy foi ocupada per Xapón el 15 de xineru, y Mergui foi abandonada polos británicu a otru día. Amás de la 55ª División, los xaponeses unviaren a la frontera birmanu-tailandesa a la 33ª División.

El 21 de xineru, la 55ª División atacó a la 16ª División d'Infantería India, obligándola a recular más allá del ríu Salween. Los defensores intentaron contener a los xaponeses nel ríu, pero viéronse forzaos a retirase. El 14 de febreru llibróse una gran batalla nel ríu Bilin, siendo destruyida parcialmente la 17ª División India, que tuvo que retirase al ríu Sittang. Esti ríu tenía los potencial pa convertise nuna gran barrera natural contra los invasores, pero la desorganización británica y l'acoso xaponés evitaron que se formara una defensa coherente.

El 23 de febreru, el mayor xeneral John George Smyth, Comandante de la 17ª División, ordenó destruyir la única ponte sobre'l Sittang, dexando a más de la metá de la so división atrapada na otra vera. Unos 3300 soldaos llograron cruciar nadando, pero tol equipu pesáu perdióse.[5]

Primeramente, Hutton negar a unviar más refuerzos a Rangún, pero Wavell, el so superior, ordenólu que retuviera la capital birmana hasta la llegada de nuevos refuerzos británicos, indios y africanos. Los refuerzos llegaron el 3 de marzu, xunto col teniente xeneral Harold Alexander, quien relevó a Hutton del mandu, que permaneció en Birmania como Xefe d'Estáu Mayor de Alexander.

El 6 de marzu, los xaponeses rompieron el frente y avanzaron escontra la capital. A otru día remató la evacuación militar de Rangún, y practicóse la táctica de tierra quemada, destruyéndose les instalaciones portuaries y les instalaciones petrolíferes.[4] D'esta manera, cuando'l xaponeses columbraron la ciudá, atopar en llapaes. La capital foi parcialmente arrodiada polos xaponeses, torgando l'escape de lo que quedaba de la guarnición indo-británica, incluyendo al xeneral Alexander, pero'l xaponeses debilitaron el cercu, al creer qu'había tropes d'importancia en Rangún inda, y Alexander llogró escapar.

Al mediudía del 8 d'avientu, Rangún cayó en manes xaponeses. P'aquel momentu, la mayor parte de la población d'orixe hindú abandonara la ciudá.[4]

Dempués de la cayida de Rangún, los británicos pensaron replegase al centru de Birmania, aprovechando una posa na meyora xaponesa y l'esistencia de tres ejército chinos protexendo'l so lladral esquierdu, según la esistencia de material de guerra y suministros a esgaya, gracies a la previsión de Hutton. Mientres esti tiempu, el mayor xeneral William Slim llegó a Birmania, onde recibió'l mandu del I Cuerpu Birmanu (Burcorps), integráu pola 17ª División d'Infantería India y la 1ᵉʳ División Birmana.

Sicasí, los xaponeses tamién recibieron refuerzos, dende'l mar y l'aire, y llueu cuntaben con 420 aviones. Ente'l 23 y el 27 de marzu llevar a cabo enfrentamiento aéreos, y les baxes aliaes fueron tan fuertes, que tolos aviones aliaos retirar a la India. De magar, los pilotos nipones bombardearon el norte y el centru de Birmania con llibertá.[5]

Los xaponeses fueron avanzando escontra'l norte siguiendo los cursos de los ríos Irawadi y Sittang, enfrentándose a les fuercies indo-britániques y chines respeutivamente. Pal 8 d'abril, el centru de Birmania taba en manes xaponeses. Agorando otra derrota, los británicos destruyeron les instalaciones petrolíferes de Yenangyaung el 15 d'abril.[4]

La rápida meyora xaponesa y la perda prematura de Shan pol 6ᵘ Exércitu chinu convenció a Alexander que Birmania nun podía ser defendida, y esmolecióse entós por sostener una posición favorable pa la defensa de la India y pa un eventual contraataque.[4] El 29 d'abril, Mandalay foi abandonada polos aliaos, y esi mesmu día la carretera de Myanmar foi cortada.

La retirada aliada foi atrabancada pola llegada de los monzones el 12 de mayu, y munchos civiles qu'acompañaben a les tropes perecieron al nun poder avanzar pola xungla.[4] Al llegar a Imphal, la 17ª División atopábase formada por 9908 homes, que fueron aparcaos ellí pa protexer la ciudá. La 1ᵉʳ División Birmana atopar nun estáu peor, yá que foi amenorgada a 2000 homes.[5]

Incursiones menores[editar | editar la fonte]

Mientres la temporada de monzones, xunu a ochobre, les autoridaes britániques nun esperaben una ofensiva xaponesa y aprovecharon pa fortalecer el so poder aereu y protexer les sos bases navales, espuestes a un ataque xaponés depués de la incursión del Océanu Índicu.

Mentanto, el xeneral Wavell pensó en prindar Arakan, territoriu birmanu separáu del restáu del país pola cadena montascosa Arakan Roma. L'oxetivu sería Sittwe, antigua Akyab, y los sos aeródromos.

El 1 d'agostu de 1942, l'alministración de Birmania pasó a manes del Dr. Ba Maw, quien se convirtió nel Naingandaw Adipadi, o Xefe d'Estáu. Ba Maw yera un doctor de Cambridge, quien en 1940 fuera arrestáu por protestar ante los británicos pol incumplimientu de la promesa d'independencia fecha por Gran Bretaña na Primer Guerra Mundial.[6] Poco primero de la invasión xaponesa, Ba Maw llogró escapar y púnxose en contautu colos nipones. Esi día Birmania declaró la so independencia y proclamó una constitución.[6] El lema de la nación birmana yera similar al de l'Alemaña Nazi: "Una raza, una voz, un líder".[6]

La campaña en Arakan, executada pola 14ª División India, empezó con meyores fáciles, pero a mediaos de febreru'l xaponeses fueron reforzaos, y en mayu de 1943, los británicos atopar de regresu nes sos posiciones orixinales.

Ofensives tempranes de 1944[editar | editar la fonte]

Mapa de Birmana amosando les ofensives xaponeses y aliaes mientres la primer metá de 1944.

Para finales de 1943, los británicos planiaron una segunda ofensiva en Arakan. Esta vegada asignaron dos divisiones a la mesma, les y divisiones indies. Estes divisiones pertenecíen al XV Cuerpu Indiu, comandado pol teniente xeneral Philip Christison, quien reemplazara al xeneral William Slim, agora comandante del 14ᵘ Exércitu Británicu.[7][8] Otra división, la 81ª División d'África Occidental, atopábase alcontrada nel valle del Kaladan, pero nun participó viviegamente na subsiguiente batalla. La 26ª División India foi destinada a la reserva.

El 19 de xineru de 1944 empecipióse la ofensiva principal, con resultancia rápidos. Sicasí, el 4 de febreru, la 55ª. División xaponesa, al mandu del teniente xeneral Tadashi Hanaya, empecipió un contraataque que cortó les rutes de comunicación de los dos divisiones britániques. Los dos divisiones fueron abarganaes nuna bolsa conocida como la Caxa Admin (Admin Box), y tuvieron que recibir los sos suministros dende l'aire. La 7ª División India llogró cortar les comunicaciones enemigues y la 26ª División India obligó a los xaponeses a retirase a finales de febreru.

Sicasí, los xaponeses abandonaren el cercu por consideralo inútil, yá que naquel momentu tábase lleváu otra batalla más importante al norte, en Imfal. Los británicos retiraron tamién les 5ª y 7ª divisiones indies y dexaron nel so llugar a otros dos divisiones menos fuertes que siguieron la ofensiva de manera llindada.[4]

El 8 de marzu, el 15ᵘ Exércitu xaponés, al mandu del teniente xeneral Renya Mutaguchi, crució'l ríu Chindwin y entró a la India dende Birmania. Mutaguchi cuntaba con tres divisiones y una división del Exércitu Nacional Indiu, en total unos 155 000 soldaos.[9] La división india diría a Kohima, siguida pola 31ª División xaponesa, y depués de tomar el pueblu, los dos divisiones dirixir a Imfal, onde les otres dos divisiones xaponeses yá tendríen de tar lluchando. Esta ofensiva, llamada Operación O-Go, tenía como oxetivu la ocupación de Imfal como aición preventiva pa detener una eventual contraofensiva británica escontra Birmania. O-Go tenía amás un oxetivu políticu: les rexones indies prindaes cola ayuda de tropes indies sirviríen pa espublizar al Gobiernu provisional pa una India llibre, y esperábase animar a otros hindús a empecipiar un llevantamientu nel restu de la colonia británica.[10][11]

El xeneral Slim escuchó informaciones alrodiu d'unidaes enemigues avanzando a Kohima, pero pensó que yera una fuercia pequeño y esperó l'ataque principal contra Imfal.[4] La cayida de Kohima significaba la perda del principal centru de suministros del so exércitu y l'enemigu apoderar d'un enllaz ferroviariu a Dimapur. Cuando Slim foi informáu de la esistencia de dos divisiones en Kohima, unvió refuerzos escontra la zona. Mentanto, en Kohima atopábase namái la 31ª División, una y bones la división hindú dirixiérase a Imfal, por cuenta de que'l teniente xeneral Kotoku Sato acorrexara a la guarnición británica nuna llomba.[12]

En Imfal, el IV Cuerpu Indiu atopábase arrodiáu poles 15ª y la 33ª divisiones xaponeses. Sicasí, tanto Imfal como Kohima yeren abastecíes dende l'aire.[4]

La situación ameyoró pa los británicos al llegar el XXXIII Cuerpu Indiu dende Assam. El 18 d'abril, indios y británicos llegaron a Kohima, y dos díes depués atacaron a les defenses enemigues. La 31ª División xaponesa tenía de dirixise escontra Imphal, pero Sato negóse, alegando que nun recibiera los suministros prometíos.[12]

Mutaguchi relevó de momentu a Sato, pero esti fechu fadió a los líderes del Exércitu Nacional Indiu, qu'agora aportunaben en liderar l'asaltu a Imfal.[12] Mentanto, Slim tresportó refuerzos a la ciudá, y les sos tropes llograron detener la ofensiva xaponesa, que cuntaba con seis cabeces. Selmanes dempués, los comandantes xaponeses convencer de que nun yera posible llograr la victoria.[12]

El 5 de xunu, Mutaguchi esplicó la situación al so superior, el xeneral Masakazu Kawabe, pero nun s'atrevió a suxurir la suspensión de la operación y la batalla en Imfal foi enllargada más de lo necesario.[13] El 6 de xunu, Kohima foi retomada. Tomó-yos a los británicos otres dos selmanes llegar a Imfal. La llegada de los monzones empioró la situación xaponesa, que nun cuntaba con alimentos nin suministros abondos.[13] Finalmente, Kawabe solicitó al mariscal Hisaichi Terauchi la suspensión de la operación, que s'empecipió'l 13 de xunetu.

La campaña de la India costó la vida de 65 000 soldaos, más del doble de los que morrieron na batalla de Guadalcanal.[14] Na retirada xaponesa, miles morrieron de fame y cansanciu, soterraos na folla. Cientos de xaponeses afogáronse cruciando'l Chindwin de regresu a Birmania. El 15ᵘ Exércitu Xaponés foi práuticamente aniquiláu, y Mutaguchi y Kawabe perdieron los sos cargos, al igual que los iniciales comandantes divisionales. El fracasu xaponés marcó l'entamu de la ofensiva británica en Birmania. La aplastante superioridá aérea británica, la dispersión de fuercies nipones y el mal clima condergaron esta operación mista, onde la metá de los hindús que participaron perdieron les sos vides.[11]

Ofensiva aliada de 1944 y 1945[editar | editar la fonte]

Reconquistar británica de Birmania fuera retardada hasta 1944, sicasí, el teniente coronel Joseph Stilwell empecipió una ofensiva llindada dende China escontra Myitkyina, al nordeste de Birmania, n'ochobre de 1943. Adelantrándose al empiezu de la estación seca, Stilwell enfusó en Birmania con fuercies del nuevu Exércitu Chinu de la India, al mandu de dos divisiones, un reximientu d'una tercera y un grupu de tanques mandáu por estauxunidenses.[15] Llueu la vanguardia d'una de les divisiones, la 38ª, quedó abarganada pelos xaponeses camín de Yupbang.[15] La batalla por safase de los xaponeses duró hasta finales d'avientu de 1943, cuando les fuercies chines por fin apoderáronse de Yupbang tres encarnizados combates.[16] En xineru de 1944 xunir a los combates la 22ª División china y en febreru, los Merodeadores de Merrill, un grupu selectu especializáu en travesar les llinies enemigues.[17] Na so meyora escontra Myitkyina, los chinos tomaron Maingkwan el 5 de marzu y abarganaron de nuevu a la 18ª División xaponesa de Shinichi Tanaka en Shaduzup, que cuasi embolsaren en Maingkwan.[17]

Aquel día los chinos tuvieron que detener la so meyora, porque l'acometida xaponesa en Imphal, al sur de les sos posiciones, amenaciaba con cortar les sos llinies de suministru y los vuelos de suministru a China.[17] Cuando Stilwell asegurar de que les tropes britániques que defendíen Imphal aguantaríen en embate nipón, retomó la meyora escontra la estratéxica Myitkyina —única llocalidá del norte de Birmania con un aeródromu de pista dura y por tanto con capacidá pa participar nos vuelos de suministru a China— n'abril.[18] El 11 de mayu, los chinos apurrieron una nueva unidá a los combates en Birmania: la Fuercia Y, con setenta y dos mil soldaos bisoños adomaos polos estauxunidenses.[18] Esta unidá atacó nel sur de Yunnan, ocupáu por unidaes xaponeses, y llogró avanzar daqué nun fragosu terrenal antes del empiezu del monzón a finales de xunu.[18]

Al oeste los chinos atacaron Myitkyina en dos grupos: unu siguió'l valle de Mogaung ente qu'otru travesó los entrevesgaos montes de Kumang p'algamar por sorpresa la población.[18] El 17 de mayu y pa sorpresa de los xaponeses, esti grupu tomó l'aeródromu de Myitkyina, lo que dexó la llegada de refuerzu por aire.[19] Magar esto, los xaponeses aguantaron na llocalidá mientres delles selmanes más.[19] Les fuercies aliaes fueron incapaces de tomar la ciudá, que foi defendida pola 18ª División xaponesa, al mandu del teniente xeneral Shinichi Tanaka, el conquistador de Singapur.[19] Mientres los dos bandos apostábense'l dominiu de Myitkyina, que la so batalla siguió hasta'l 3 d'agostu cuando finalmente conquistar los Aliaos, les fuercies chines apoderar de delles poblaciones de les cercaníes: Kamaing (16 de xunu) y Mogaung (26 de xunu).[19] La llegada de los chindits remató'l sitiu de Myitkyina, que foi sacupada per Xapón a entamos d'agostu.

En setiembre, la lenta meyora de la Fuercia Y, determináu pola denodada resistencia xaponesa, consiguió por fin entrar en contautu col Exércitu Chinu de la India.[20] Los chinos tomaron les posiciones xaponeses del suroeste de Yunnan y la zona birmana colindante a finales de 1944 y principios de 1945.[20]

Darréu trazáronse los planes pa reconquistar del norte de Birmania, que'l so oxetivu principal sería la reapertura de la carretera de Myanmar dende Mandalay.[21] De toes formes, Stilwell yá taba trazando los preparativos pa coneutar la carretera de Ledo cola de Birmania dende Mong-Yu, en China. Pa cumplir los sos oxetivos, Stilwell cuntaba col Comandu del Norte del Área de Combate (NCAC poles sos sigles n'inglés), qu'incluyía a dos Exércitos chinos, el 1ᵉʳ y el 6ᵘ, y a encomalo de Xeres Mars, qu'incluyía a miembros de los Merodeadores de Merrill. El 1ᵉʳ Nuevu Exércitu Chinu cuntaba coles divisiones 30ª y 38ª, al mandu del xeneral Sun Li-jen. El 6ᵘ Nuevu Exércitu Chinu formar les divisiones 14ª, 22ª y 50ª, y mandar el xeneral Liao Yueh-shang. Arriendes d'ello, al sur de Yunnan, atopábase la Fuercia Y, al mandu del xeneral Wei Lihuang, que conformaba dos grupos d'exércitos: el 11ᵘ y el 20ᵘ. Stilwell tamién cuntó cola 36ª División Británica, emprestada del 11ᵘ Grupu d'Exércitos, del xeneral sir George Giffard.

Pela so parte, los xaponeses cuntaben na rexón con tres divisiones: la 53ª, 18ª y 56ª. La primera taba sol control del 15ᵘ Exércitu (teniente xeneral Katamura) y el restu taben integraes nel 33ᵘ Exércitu, a cargu del teniente xeneral Masaki Honda.

La ofensiva empezó'l 15 d'ochobre, la 36ª División británica cubrió'l lladral derechu de les fuercies de Stilwell, llegando a Indaw el 10 d'avientu, y rematando la so meyora más allá de Mogok, el 31 de marzu de 1945. La fuercia central de Stilwell, el 6ᵘ Nuevu Exércitu Chinu, algamó Hsipaw, al norte de los estaos Shan, el 16 de marzu. Al este, el 1ᵉʳ Nuevu Exércitu Chinu avanzó con ayuda de la Fuercia Y, y algamaron Lashio el 7 de marzu. En febreru de 1945, los Aliaos reconquistaren les carreteres de Birmania y Ledo y esaniciáu a les unidaes enemigues qu'amenaciaben estes llinies de suministru.[22] El 4 de febreru, el primer convói de suministros proveniente de la India algamó Kunming emplegando estes víes de comunicación.[22]

N'avientu de 1944, al oeste de Birmania, el 14ᵘ Exércitu llevó a cabu la operación Extended Capital, planiada pol so comandante, el xeneral William Slim, utilizando los Cuerpos IV y XXXIII, yá repuestos de les batalles de Imfal y Kohima. Los xaponeses replegáronse detrás del ríu Irawadi, buscando establecer una llinia defensiva a lo llargo d'esta torga natural. Según el plan de Slim, el IV Cuerpu dirixióse de callao a Kalewa, col propósitu de cruciar el ríu al sur, ente que'l XXXIII Cuerpu avanzó escontra Mandalay. Como Slim esperaba, los xaponeses unviaron el gruesu de les sos fuercies escontra esta ciudá, y una vegada que taben concentraos en detener a los dos divisiones indies, la 19ª y la 20ª, del XXXIII Cuerpu, el IV crució'l ríu'l 14 de febreru de 1945, y atacó el centru de comunicaciones enemigu en Meiktila, el 3 de marzu, tomando a los xaponeses por sorpresa.[23] L'apaición de la 2ª. División Británica al sur de Mandalay comprometió la defensa de Mandalay, que tuvo que ser sacupada a mediaos de marzu. Anque les fuercies aliaes en Meiktila fueron aisllaes polos xaponeses, caltuvieron la so posición gracies al suministru aereu, y el 24 de marzu les fuercies aliaes llograron establecer un enllaz firme cola ciudá, aniquilando a les fuercies nipón que lo sitiaben.

Con estes victories, la Birmania central, colos sos grandes planicies, quedaba abierta a los Aliaos, y empecipióse una carrera escontra Rangún, una y bones la temporada de monzones empezaba en mayu, y los tanques tendríen movilidá llindada.

Coles mesmes que Slim entamaba la so ofensiva nel noroeste, el XV Cuerpu desencadenó una nueva ofensiva en Arakán, esta vegada más esitosa que les anteriores. Como Slim taba ocupáu, el control d'esta ofensiva cayó sobre'l 11ᵘ Grupu d'Exércitos, agora renombráu ALFSEA, y comandado pol xeneral Sir Oliver Leese. Pa febreru yá controlaben la rexón, y acometieron la llimpieza de la mesma.

Cai de la capital Yangon (Rangún) estropiada polos bombardeos.

Anque Stilwell planiara la ofensiva nel norte, nun la pudo comandar, yá que foi reemplazáu por Daniel Isom Sultan el 18 d'ochobre de 1944, depués de ser promovíu a Xeneral, por pidimientu del Xeneralísimu Chiang Kai-shek, con quien tenía una difícil rellación.[21] La operación Ichi Go, ofensiva xaponesa nel este de China, tamién afectó la participación china en Birmania, una y bones Chiang Kai-shek ordenó la retirada de los dos principales divisiones chines na segunda metá d'avientu de 1944. Sultan tuvo qu'abandonar la idea orixinal de Stilwell al perder estos dos divisiones d'élite, y nun pudo atrapar al 33ᵘ Exércitu xaponés.[21]

Siguiendo la carretera Meiktila-Rangún, la y 17ª divisiones indies avanzaron escontra la mariña, siendo abastecíes dende l'aire. Coles mesmes, les divisiones y 20ª avanzaron baxando pola cuenca del Irawadi escontra Rangún.

El 30 d'abril, Rangún foi bombardeada dende'l mar, preparando'l terrén pa la operación Drácula. Ente'l 1 y el 2 de mayu, realizáronse desembarcos anfibios en Elephant Point, cerca de Rangún, que fueron precedíos por un asaltu aerotresportáu. La 26ª División India foi la primera n'entrar a la capital. Los británicos entraron nel puertu'l 3 de mayu, pero afayaron que la ciudá fuera sacupada polos xaponeses dos díes antes.

El 6 de mayu, la 17ª División India enllazó cola 26ª División India, dempués de lluchar colos xaponeses, en retirada escontra Siam, en Pegu. El 2 de mayu, Prome fuera ocupada pola 20ª División, quedando baxu control aliáu les principales ciudaes birmanes.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

La cayida de Rangún significó'l fin de les operaciones a gran escala en Birmania. Sicasí, siguieron realizándose llabores de llimpieza ente la capital y Mandalay hasta más allá del final de la guerra, una y bones unos 77 000 soldaos xaponeses siguíen en Birmania, magar la mayoría de les unidaes taben desorganizadas y esvalixaes, ensin artillería o tresporte de relevancia.[24] La superioridá aérea aliada escontra impensable'l suministru aereu d'estes unidaes xaponeses aisllaes.

El 21 de xunetu, les tropes nipones restantes, unos 20 000 soldaos, realizaron un intentu de rotura del cercu aliáu en Birmania. Sicasí, los sos planes fueron detectaos pola intelixencia aliada, que bloquió exitosamente a los sos enemigos nel so escape, que duró diez díes. Más de la metá de los xaponeses morrieron y solamente tomáronse 740 prisioneros de guerra.[24]

Una vegada pacificada Birmania, dar# en preparar la operación Zipper y la operación Mailfist, que significaben reconquistar de Malasia y Singapur. Yá s'había determináu, inclusive antes de prindar Rangún, qu'ensin la captura de Singapur, el frente nel sureste d'Asia enllancaríase.[24]

Los Bombardeos atómicos sobre Xapón a entamos d'agostu, causaron la rindición incondicional d'esta nación. Sicasí, la operación Zipper executóse de toes formes, yá que se consideró que yera la manera más rápida d'ocupar Malasia.

Dende mayu empecipiar en Birmania un procesu de desarme nacional, yá que mientres la guerra dambos bandos suministraren armamentu a movimientos nacionales o tribus locales. Amás, dellos suministros aéreos habíense perdíu y fueren atopaos por bandíos o guerrilleros.

Los británicos dexaron al xeneral birmanu Aung San, otrora aliáu de los xaponeses, que formara les Fuercies Patriótiques Birmanes, que yeren los socesores del Exércitu Nacional Birmanu, formáu polos xaponeses pero atraíu a la causa aliada a entamos de 1945.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Toland, John (2003). The Rising Sun. Modern Library, páx. 145. 0-8129-6858-1.
  2. Allen, Louis (2000). Burma: The Longest War 1941-1945. Cassell, páx. 6. 1842122606.
  3. 3,0 3,1 3,2 Thompson, H. L. (1959). The Retreat from Burma. Historical Publications Branch, páx. del capítulu 12.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 4,8 The War in Burma. Roll of Honour. Consultáu'l 10/08/2008.
  5. 5,0 5,1 5,2 The Japanese Invasion of Burma. British & Commonwealth Orders of Battle. Consultáu'l 10/08/2008.
  6. 6,0 6,1 6,2 [Toland, John (2003), The Rising Sun, Modern Library. 0-8129-6858-1.
  7. Sir William Slim. Orders of Battle.com. Consultáu'l 12/08/2008.
  8. Alexander Frank Philip Christison. Orders of Battle.com. Consultáu'l 12/08/2008.
  9. Toland, ibid., páx. 612.
  10. Toland, ibid., páx. 611.
  11. 11,0 11,1 Operación O-Go - Batalla de Imfal/Kohima (6-3-1944). Exordio. Consultáu'l 17/08/2008.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Toland, ibid., páx. 613.
  13. 13,0 13,1 Toland, ibid., páx. 614.
  14. Toland, ibid., páx. 615.
  15. 15,0 15,1 Wilson, 1982, p. 223.
  16. Wilson, 1982, páxs. 223-224.
  17. 17,0 17,1 17,2 Wilson, 1982, p. 224.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 Wilson, 1982, p. 226.
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 Wilson, 1982, p. 227.
  20. 20,0 20,1 Wilson, 1982, p. 228.
  21. 21,0 21,1 21,2 The Encyclopedia of Codenames of World War II. Christopher Chant. Published by Routledge, 1986. ISBN 0-7102-0718-2, 9780710207180.
  22. 22,0 22,1 Wilson, 1982, p. 233.
  23. The Pacific War Companion: From Pearl Harbor to Hiroshima. Daniel Marston. Published by Osprey Publishing, 2005. ISBN 1-84176-882-0, 9781841768823.
  24. 24,0 24,1 24,2 Operations in Burma from 12th November, 1944 to 15th August, 1945. Teniente xeneral sir Oliver Leese. Segundu Suplementu a la Gaceta de Londres. 12 d'abril de 1951, p.1296.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Wilson, Dick (1982). When tigers fight : the story of the Sinón-Japanese War, 1937-1945 (n'inglés). Viking Press, páx. 269. ISBN 9780670760039.