Aspe

Coordenaes: 38°20′45″N 0°46′08″W / 38.3458°N 0.7689°O / 38.3458; -0.7689
De Wikipedia
Aspe
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
ProvinciaBandera de Alacant provincia d'Alacant
Comarques Vinalopó Medio (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Aspe Manuel Díez Díez
Nome oficial Aspe (es)[1]
Nome llocal Aspe (es)
Códigu postal 03680
Xeografía
Coordenaes 38°20′45″N 0°46′08″W / 38.3458°N 0.7689°O / 38.3458; -0.7689
Aspe alcuéntrase n'España
Aspe
Aspe
Aspe (España)
Superficie 69.79 km²
Altitú 241 m
Llenda con
Demografía
Población 21 473 hab. (2023)
- 10 435 homes (2019)

- 10 279 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Vinalopó Medio (es) Traducir
1.14% de provincia d'Alacant
0.42% de Comunidá Valenciana
0.05% de España
Densidá 307,68 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aspe.es
Cambiar los datos en Wikidata

Aspe ye un conceyu del interior de la provincia d'Alicante, Comunidá Valenciana, España. Tien una población de 20.406 habitantes, según les cifres oficiales del INE de 2015. El so nome provién del árabe Asf y del llatín Aspis.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Aspe ye un conceyu del interior de la provincia d'Alicante, na contorna del Mediu Vinalopó de la Comunidá Valenciana, España. El nucleu principal de población ta a 238 metros sobre'l nivel del mar, a veres del ríu Tarafa, principal afluente del Vinalopó, a 22 km d'Alicante, a 9 km d'Elx, a 395 km de Madrid, a 160 km de Valencia y a 62 km de Murcia. Tien una población de 20.360 habitantes, según INE de 2010.

El conceyu de Aspe asítiase na zona meridional de la contorna alicantina del Mediu Vinalopó. El so términu municipal tien una estensión de 69,79 km². Llenda al este con Monforte del Cid, al sur con Elx y Crevillent, al oeste con El Fondó de les Neus y La Romana, y al norte con Novelda. El ferrocarril más próximu ta asitiáu a 7 km (estación Aspe-Novelda) y l'aeropuertu d'Alicante-Elx, a 22 km.

Fotografia dende la sierra "La mesica de piedra".

La situación xeográfica (vértiz xeodésicu de tercer orde, base del campanariu de la Basílica) ye: Longitud Oeste 0º46'02" y Latitud Norte 38º20'48". Altitú: 238 msnm.

  Norte: Novelda, La Romana  
Oeste: El Fondó de les Neus Aspe Este: Monforte del Cid
  Sur: Elx, Crevillente  

Historia[editar | editar la fonte]

Vitrines del Muséu Históricu Municipal

L'escudu de la ciudá resume la so historia, un escudu coronáu con tres torres que representen los trés castiellos de la llocalidá: El Castiellu del Ríu, el Castiellu del Aljau y el Castiellu del Calvariu. Les lletres A y S sobre campu colloráu d'amapoles, una P sobre monte, y el ríu Tarafa, afluente del Vinalopó.

Históricamente, Aspe foi un pueblu perbién comunicáu dende l'antigüedá, pos s'atopaba nel pasiellu natural que forma'l ríu Vinalopó y que xunió l'interior cola mariña. El so antiguu allugamientu (Aspis) constituyía una de les posaes de la Vía Augusta romana.

La situación xeográfica de Aspe, emplazado nel centru del corredor natural del Vinalopó, influyó decisivamente nel so orixe. El primer asentamientu humanu del que se tienen noticies remontar a los restos paleolíticos atopaos nel "Peñón de la Ofra; Cueva del Rollu o del Sol", anque ye mientres la Edá del Bronce na que se constata un notable aumentu de la densidá de población. D'esta dómina daten los afayos del "Tabayá" y "Murón de La Horna"; unu de los más importantes d'esti periodu na provincia. Del periodu tardorromano esisten restos d'una vivienda nel "Tabayá" y del altu medieval, cuenta con una necrópolis escavada en "Vistalegre", con afayos de presentes funerarios en 63 tumbes.

Cola ocupación musulmana nel sieglu VIII, Aspe pasa a formar parte de la provincia musulmana conocida como Cora de Tudmir. Nel sieglu XI la población pasa al reinu Taifa de Denia y ye cuando apaez el nome de "Asf", citáu per primer vegada pol xeógrafu árabe Al-Udri, formando parte como alquería nel itinerariu de Murcia a Valencia. Los árabes, quien ocuparon lo que se conoció mientres sieglos como "El Azp Viejo", proyeutaron la so cultura y la so relixón, fundando "El Aspe Nuevu". Enriaron pal riego de les sos güertes les agües qu'escurríen llibremente pel ríu Tarafa, que fueron enriaes dende les cotes de nivel más altes creando una güerta fértil, regada poles acequias Aljau y Fauquí, que los sos nomes perduren inda.

La conquista cristiana efectuar pol infante Alfonso (futuru Alfonsu X el Sabiu) alredor del añu 1250, pos asina s'alcordó col Tratáu d'Almizra, siendo reconquistada asina Aspe pa la corona de Castiella. Arriendes de la conquista foi encamentada la villa al Señor de Villena, l'infante Manuel de Castiella, hermanu d'Alfonsu X, como parte del apanage castellán de Villena. Al infante asocederíalu'l so fíu, Don Juan Manuel, Príncipe de Villena y unu de los grandes escritores castellanos de la Edá Media.

Tres la sulevación musulmana del añu 1265, Alfonsu X de Castiella debió de pidir ayuda al monarca aragonés Xaime I; ésti ayudó al señor de Villena, Manuel de Castiella, a recuperar les sos villes sulevaes. El rei Xaime I el Conquistador (Xaime I d'Aragón) fíxose sirvir d'un caballeru cercano y faneguero, D. Miguel Díez que dispunxo d'aproximao 1000 soldaos pa entrar en Aspe. Conquistar Aspe, según cuenta la lleenda, foi una de les batalles más dures pal Caballero D. Miguel Díez, y el rei Xaime I, dempués de la guerra, concedió'l títulu de "Caballeros Fidelísimos" a la guardia sobreviviente de Aspe según concedió Títulu nobiliariu a D. Miguel Díez como Marqués de la Horna, títulos qu'entá se caltienen anque ensin reconocencia xurídica. Por ello ye que, tolos ciudadanos de Aspe, son reconocíos como Caballeros distinguíos en "Semper Fidelis".

En 1296, Xaime II invade estos territorios violando'l Tratáu d'Almizra, actuación qu'acabaría col arrenunciu de Aspe pol so señor, El Príncipe de Villena, Don Juan Manuel, en cuenta de otres villes en compensación. Pasaría asina a pertenecer a la Corona d'Aragón y a formar parte del Reinu de Valencia, produciéndose la incorporación plena tres la Sentencia Arbitral de Torrellas en 1304. El 28 de payares de 1497, don Gutierre de Cárdenas compra la villa de Aspe a don Joan Roís de Corella, conformando con Elx y Crevillente el Marquesáu. Los trés villes, xunto a Torrijos (Toledo) y otros conceyos, permanecieron so la mesma autoridá y alministración señorial mientres tres siglos y mediu.

Arcu del Conceyu y Escudu d'Armes

Los alboreceres del sieglu XVII son determinantes na historia de Aspe pola espulsión de los moriscos. La mayoría de los 2.250 vecinos que cuntaba Aspe nel añu 1609 son espulsaos de la población, quedando ésta práuticamente vacida, los llabores agrarios paralizaes, y, a última hora, suspendíes la mayor parte de les actividaes económiques. El Señor titular de la Villa intentó desaniciar el vacíu demográficu atrayendo a xentes d'otres zones. Crear pa ello la "Carta Puebla", el 22 de mayu de 1611, documentu pol cual el Duque de Maqueda faía donación de llotes de tierres a los nuevos colonos. La casa señorial de Maqueda-Arcos-Altamira percibía la gran mayoría de los impuestos, y por ello promovió y financió los edificios más singulares de Aspe: el conceyu, termináu de construyir en 1641, l'hospital, casar Palaciu y la Ilesia Parroquial, que la so obra empecipiar a finales del sieglu XVII.

El sieglu XIX trai importantes cambeos alministrativos. En 1834, constitúyese la provincia d'Alicante como tal y en 1839 produzse la separación de la pedanía d'El Fondó de les Neus. En 1851, una serie de disposiciones llegales terminen col Réxime Señorial y la Casa de Altamira dexa los derechos de la tierra a los enfiteutas aspenses por aciu venta.

En 1915 foi constituyida la Comunidá de Propietarios d'Agua y al añu siguiente, el 20 de xunetu, empezar a puyar l'agua na sede de la Comunidá. El 15 d'agostu d'esi mesmu añu inauguró l'Asilu de Vieyos, fundáu por María Botella Cremades; el 25 de marzu de 1922 inaugúrase'l Teatru Wagner; el 13 de mayu de 1928 funciona'l serviciu d'agües a casa; en 1942 inaugúrase'l Parque Dr. Calatayud, y en 1948 enánchase la Ponte del Bañu y asfáltase la carretera.

Demografía[editar | editar la fonte]

Aspe cuenta con 20.248 habitantes (INE 2014), un 12,3% de los cualos ye de nacionalidá estranxera.[2]

Evolución demográfica de Aspe[3]
1857 1887
Población 7.185 7.308
Gráfica d'evolución demográfica d'Aspe ente 1900 y 2011

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2011 del INE.

Economía[editar | editar la fonte]

Magar la despoblación sufierta nos sieglos XVII (espulsión de los moriscos) y XVIII-XIX (fuerte emigración), Aspe ye güei un pueblu moderno y próspero con unes bases sofitaes principalmente na agricultura y la industria, anque con un comerciu creciente.

Agricultura

L'agricultura aspense foi protagonista, a partir de los años cincuenta del sieglu XX, d'un tresformamientu coetaneu col despegue industrial. Un fechu decisivu foi l'allumamientu de nuevos pozos d'agua en La Ofra y en El Tolomó. Los cultivos de regadío tamién sufrieron considerables cambeos. Munchos de los tradicionales sumieron o esperimentaron un claru retrocesu. El casu de les hortolices ye un claru exemplu, que la so rentabilidá cayó ante los elevaos precios de l'agua para riego. Otra manera, estendieron los sos dominios ciertos frutales y, especialmente, la uva de mesa, que llegó a ocupar los llugares más recónditos del términu, nos sos dos formes de cultivu, de espaldera y emparrado convirtiéndose práuticamente en monocultivu. Sicasí, sobre l'agricultura aspense, con nuevu pesu específicu na economía llocal, gravita una serie de problemes qu'enzanca'l so funcionamientu. Quiciabes, el más acuciosu seya la escasez d'agua.

El tener un clima de baxes precipitaciones provoca la necesidá de disponer de grandes cantidaes d'agua pal riego. Esti elementu procede, fundamentalmente, del acuíferu de la Sierra de Crevillente, que s'aprovecha por aciu una serie de pozos na partida del Tolomó. Estos pozos, sobreexplotados mientres más de 25 años, vieron menguar el so caudal aprucíu, aumentar la fondura de les agües (creciendo los costos d'estracción) y alzase, hasta llendes cuasi insostenibles, el grau de salín. La política de construcción de banzaos nos últimos años, como El Federal y El Rabosero, xuníos a los yá esistentes de Borisa y Los Morteros, sentó les bases pa la xestión d'una política acuífera que pasa pola intercomunicación d'estos vasos, según completar los sos caudales coles agües depuraes sobrantes del Ribayu de les Oveyes. Ensin cuntar el proyeutu de transvase dende'l Júcar al Vinalopó que va solucionar definitivamente esta falta d'agua. La uva de Aspe llogró nel añu 1988 la denominación d'orixe Uva de mesa embolsada Vinalopó, xunto cola de los conceyos vecinos de Novelda, Monforte del Cid, Agost, El Fondó de les Neus, El Fondó dels Frares y La Romana. Amás de la Uva de Mesa, nos últimos años ta estendiéndose el cultivu d'olivares, almendrales y granaos.

Industria

Les florecientes industries surdíes de la espectacular crecedera económica de Aspe, a finales de los cuarenta y principios de los cincuenta del sieglu XX, atayar al empiezu de los setenta tres la crisis de 1973. Tres anguaño, empiecen a notase los nuevos vientos internacionales de recuperación económica, especialmente, nes industries auxiliares del calzáu y químiques (cauchu y plásticu). Constátase tamién una crecedera notable na industria del mueble y, a finales de los ochenta y entamos de los noventa, un gran impulsu de la construcción. El llabor municipal apostó nesta dómina crear suelu públicu industrial y residencial. Frutu d'ello, por casu, fueron los polígonos industriales "Trés Hermanes" I y II, y el polígonu residencial La Nía. El sector industrial en Aspe atópase afincáu principalmente en tres zones urbanes, allugaes a les salíes de Aspe escontra les llocalidaes d'Elx, Novelda y Alicante:

  • Polígonu Industrial Trés Hermanes

Allugáu a los pies de la Sierra de los Trés Hermanes, los sos dos fases atópense estremaes pela carretera que xune Aspe con Elx. Dambes urbanizaciones fueron promovíes pol Conceyu de Aspe y desenvueltes por Sepes mientres los años ochenta la primera, y a finales de los noventa la segunda. Les sos cais, bautizaes con nomes d'oficios tradicionales, alluguen naves industriales principalmente de calzáu y mueble, anque tamién destaquen otres industries como les alimenticies, almacenaxe, hostelería y una gasolinera. Na segunda fase inda queden delles parceles por desenvolver.

  • Avenida de Navarra - Polígonu Industrial Aljau

L'Avenida de Navarra ye la vía que xune'l nucleu de población de Aspe cola vecina llocalidá de Novelda. Dende entamos del sieglu XX allugar ellí dalgunes de les primeres industries del conceyu, y a lo llargo de los años convirtieron la primer metá de la vía residencial y comercial; y la segunda metá industrial. Mientres la segunda metá del sieglu XX allugar nueves empreses xunto a la carretera de Novelda, fechu que motivó la urbaniación d'un polígonu industrial alredor de l'Avenida de Navarra y la carretera de Novelda, na paraxa denomada El Aljau. Les sos cais, bautizaes con nomes de conceyos de la provincia d'Alicante, alluguen una industria diversificada de calzáu, mueble, construcción, alimentación, neumáticos y delles gasolineres. Amás, dende 2009 nél atópase allugáu'l Puntu Llimpiu o Ecoparque Municipal. Trátase d'un sector urbanísticu qu'inda non s'urbanizó por completu, y xunto al mesmu tase proyeutando la construcción d'un nuevu Polígonu Industrial pol Conceyu de Aspe y Sepes.

  • Carretera d'Alicante - Sector 7

Al igual que na Avenida de Navarra y Carretera de Novelda, na marxe derecha que xune Aspe con Alicante allugar una serie d'industries principalmente rellacionaes col calzáu y el mueble. Al entamu d'esta carretera, el Conceyu proyeutó a finales de los años noventa la construcción d'un polígonu industrial. Lo avanzao de les xestiones pa la so construcción fizo que cuando se camudó d'opinión per parte del consistoriu y pretendió recalificarlo como residencial, el conceyu ver nel peligru de tener qu'encarar una indemnización multimillonaria. Por ello y tres delles xestiones, les empreses que yá tán afincaes ellí van convivir con otres nueves, de tipu industrial baxu, nuna zona industrial que se va desenvolver previsiblemente nos próximos años.

Comerciu
Interior del Mercáu de Abastos

Mientres los últimos años, el comerciu tradicional de Aspe foi avanzando escontra una diversificación y especialización comercial que fai que, anguaño, pueda atopase práuticamente tou tipu de productos ensin salir de Aspe. El conceyu, caltién el so comerciu tradicional col claru referente del Mercáu de Abastos, unu de los más importantes de tola contorna tocantes a alimentación refierse. Ésti mercáu complementar col mercadín que s'instala na so contorna cada martes y xueves onde se vienden otros productos como testiles, llimpieza, menaxe, floristería, etc.

Amás d'ello, tol cascu urbanu cuenta con numberosos comercios qu'ufierten al ciudadanu los sos productos, atopándose'l gran gruesu de los mesmos nel centru de Aspe y que se convirtieron n'otru de les pilastres básiques pa la economía de los aspenses. Pa concluyir, nos últimos años instaláronse una serie de superficies comerciales de tamañu mediu que completen la ufierta comercial.

Entidaes como l'Asociación del Mercáu de Abastos o l'Asociación de Comerciantes y Allegaes de Aspe, velen pola defensa del pequeñu comerciu que consigue de Aspe ser un conceyu modernu con tintes tradicionales que sofiten les economíes de les sos families.

Turismu

Aspe ufierta un destín turísticu nel interior alicantín de curtia estancia, basáu en cuatro pilares fundamentales: la cultura, la naturaleza, les fiestes y la gastronomía. Trátase d'un sector económicu que s'empezó a desenvolver apocayá, bien por detrás d'otros conceyos cercanos como Novelda o Monforte del Cid de carauterístiques bien similares, y que lleven munchos años trabayando nesti campu.

Los curiosos de Aspe anicien nuna ufierta cultural col so Cascu Antiguu como exa vertebrador, onde atopar munchos de los edificios históricos de gran importancia que pueden visitase nel conceyu como la Plaza Mayor, la Basílica La nuesa Señora del Socorru, el Conceyu Históricu, el Teatru Wagner, el Mercáu de Abastos o'l Muséu Históricu Municipal allugáu na Casa El Ciscu. Cuenta pa la so visita con dos rutes creaes apocayá denoninadas "Percorriendo les nueses places" y "Ermites y Cruces de términu", dambes señalizaes con planos nes cais y atriles nos monumentos y llugares de mayor interés. De la ufierta festiva destaquen cuatro celebraciones de gran relevancia. La Selmana Santa y los Moros y Cristianos, dambes declaraes d'Interés Turísticu Provincial en 2008 y 2012 respeutivamente, según La Jira y les Fiestes Patronales n'Honor a La nuesa Señora de les Nieves. Tocantes a Mediu Ambiente, de Aspe destaca la Paraxa Natural Municipal de los Algezares, según l'apocayá recuperáu calce del Ríu Tarafa. Al traviés de los trés senderos yá homologados, y otros trés en procesu d'homologación, pueden visitase impresionantes paisaxes d'altu valor natural con importantes elementos arquiteutónicos y xacimientos arqueolóxicos. Amás Aspe cuenta con una singular gastronomía que puede tastiase na gran cantidá d'establecimientos de cocina tradicional que pueden atopase esvalixaos pol cascu urbanu del conceyu.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Aspe falta de 5 km de Novelda, 7 de Monforte del Cid, 8 de El Fondó de les Neus, 9 km d'Elx, 12 km de Crevillente y La Romana, 22 km d'Alicante, 62 km de Murcia, 160 km de Valencia y 395 km de Madrid.

Tocantes a comunicaciones, aportar dende Alicante pola CV-847 dende l'Autovía d'Alicante-Madrid (A-31), viniendo dende Madrid pola N-325 y la CV-825 dende Monforte del Cid. Tamién, dende l'Autovía del Mediterraneu (A-7), dende la salida Elx-Aspe pola CV-84. En Aspe empecípiase la CV-845 en direición a El Fondó dels Frares y Barbarroja, na llende cola Rexón de Murcia. Pa llegar dende la Vega Baxa aportar pola N-325 dende Crevillente. El ferrocarril ta asitiáu a 7 km (Estación Aspe-Novelda) y l'Aeropuertu d'El Altet a 22 km nel términu municipal d'Elx. Amás, cuenta con estación d'autobuses allugada na C/ Lepanto, con serviciu regular a gran parte de la provincia y otres ciudaes españoles.

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Patrimoniu Históricu-Artísticu[editar | editar la fonte]

Castiellos
Ruines del Castiellu del Ríu.

Pobláu fortificáu islámicu asitiáu a 3 quilómetros al este del actual nucleu urbanu de Aspe (carretera de Aspe a Alicante, al pasar el ríu Vinalopó), declaráu Bien d'Interés Cultural. Llevantar mientres el periodu almohade (finales del sieglu XII y primer metá del XIII). Correspondería al denomináu nes fontes como “Aspe el Viejo”. Tres la conquista poles tropes castellanes alredor del añu 1249, la so población sarracena foi obligada a instalase nun asentamientu en llanu, “Aspe el Nuevu”, l'actual Aspe, quedando dicha fortificación despoblada en redol al añu 1270. La cortil cercada, formáu por 12 torrexones, escarez de Torre d'Homenaxe y atópase anguaño semiderruido. A pesar d'ello, caltiénense llenzos de muralles y la base de dellos de los sos torrexones. Les distintes investigaciones que se llevaron nél, por cuenta de la so gran importancia arqueolóxica, déxennos ver escavaciones gracies a les cualos el visitante puede faese una idea de lo que tuvo de ser aquella cortil, construyíu na so base en mazonería, y a partir de 1,5 m de tapial y cantares rodaos. Ye de bon accesu al traviés de la carretera que xune Aspe cola Autovía Madrid-Alicante.

  • Castiellu del Aljau
Ruines del Castiellu del Aljau

Esti importante xacimientu, declaráu Bien d'Interés Cultural, foi topáu nel procesu d'apertura de la cai Castillo ente los años 2009 y 2010, que diba entamada nesti llugar, tornándose tres el descubrimientu. El conxuntu del xacimientu contién los restos arquiteutónicos del denomináu Castiellu del Aljau, según el del asentamientu domésticu anexu, tou ello de Dómina Bajomedieval Cristiana (sieglos XIV-XV) y con perduración a lo llargo del s. XVI. Ente los restos del recintu fortificáu estremamos un espaciu interior de forma cuadrangular con murios de tapial arrodiáu per una llinia de muralla con una torre circular que se caltién parcialmente. Esta fortaleza atópase xunida a un asentamientu amiesto compuestu por delles estancies doméstiques estructuradas en paralelu al ríu Tarafa y comunicaes ente sigo. Yera una fortificación qu'exercía una función de control p'aportar a “Aspe el Nuevu” dende'l norte (Novelda y el Corredor del Vinalopó). Con ocasión de les obres de restauración medioambiental del Ríu Tarafa, promovíes pola Confederación Hidrográfica del Júcar, realizáronse obres d'afitamientu de la estructura del castiellu y asina evitar que posibles aveníes enchentes puedan estropiar la cortil.

  • Castiellu del Calvariu

Sería los tercer castiellu al que fai alusión l'escudu de la villa, que s'edificó sobre un pequeñu montículo asitiáu a poniente de la llocalidá, al entamu de l'actual cai Castelar, ente dos antigües ramblas. Fortaleza que sirvía de salida escontra Murcia y Castiella pel camín Real. Tanto esta fortificación como la del Aljau construyéronse en redol al postreru terciu del sieglu XV pa superar la fraxilidá defensiva de Aspe, qu'escarecía d'una cortil convenientemente cercáu. La so denominación vendría a posteriori por convertise en puntu final d'una Vía Crucis que xubía dende la cai de la Ermita de la Concepción. Anguaño nun s'atoparon restos d'esti castiellu.

Cascu Antiguu

Un paséu pol Cascu Antiguu de Aspe déxanos afayar los sos raigaños medievales caracterizaes poles sos cais tropezoses que desagüen en pequeñes plazoletas, requexaes y cais de distintos anchores. El Cascu Antiguu estremar en dos partes: la primitiva, que s'atopa alredor de la Plaza Mayor; y la d'espansión del mesmu, que s'atopa en redol a la Plaza de San Juan. Yá nel sieglu XVIII apaez un trazáu urbanísticu más regular, a destacar cais como La Cruz, Virxe de les Nieves o María Botella. Al tar la población asitiada en llanu, el so cascu antiguu precisaría disponer de dalguna defensa o proteición. Anque Aspe nun taría cercada, si que cuntaría con puertes d'accesu a la villa. Esisten delles hipótesis sobre les sos diverses llocalizaciones, siendo una de les más probables asitiada na cai Francisco Candela, antigua cai Mayor, porque comunicaría cola Plaza Mayor y la Basílica. Ello ye que el final d'esta cai ye conocíu popularmente como “El Portal”. La puxanza económica de principios del sieglu XX dexa la so buelga na construcción de numberoses cases burgueses que podemos reparar nel centru urbanu, con una estética variada, traducida en nidies combadures, ampliu repertoriu floral o bayura d'elementos de forxa. Un elementu interesante que podemos reparar en numberoses cais, representativu de la relixosidá popular, son los paneles cerámicos devocionales, forniques y capiyes dedicaes a la Virxe o a numberosos santos qu'atopamos nes fachaes de les viviendes.

Basílica de La nuesa Señora del Socorru
Fachada de la Basílica de La nuesa Señora del Socorru.

Esti templu, dedicáu dende 1602 a Santa María (en 1611 apaez na Carta Puebla cola titularidá de La nuesa Señora del Socorru), ye l'actual Capiya de Comunión, que, retayada nes sos dimensiones, remocicar ente 1722 y 1728 realizando les funciones de parroquia mientres se constrúi l'actual templu que vemos güei, y el cual inclúi a la ilesia entemedia que se yuxtapone a la Capiya (h. 1650-1698): De les midíes de la so nave central fálanos con claridá'l retablu del sieglu XVII –únicu pa un altar mayor que se caltién na Diócesis Orihuela-Alicante y que foi treslladáu al actual Sagrariu, como se demuestra pola mesma obra, cuando se construyó l'actual mientres la segunda metá del XVIII–. D'estilu barrocu, presenta planta de cruz llatina con cruceru, rematáu na so exa central por una cúpula que fuelga sobre tambor y pechinas. Destaca la torre campanariu cubierta por aciu cupulín y la Capiya de la Comunión qu'alluga'l retablu del XVII. Na so construcción podemos estremar tres periodos: El primeru tomaría dende 1602 a 1650; el segundu ente 1650 y 1698 (en 1652 ordenar que se faiga retablu mayor, y en 1698 Capiya de Comunión (Ilesia enserta na actual que les sos midíes doblen a l'anterior o Entemedia); y el terceru ente 1722 (cuando se volver# a entamar obres na Diócesis tres la Guerra de Socesión) y 1737 en que se bendiz el templu actual en 1º de setiembre d'esi añu, y nel que se constrúi tou lo qu'anguaño vemos en dos periodos: 1722-28 y 1728-37, nel que se llevantó la cúpula y la torre campanariu so la direición de Lorenzo Chapuli. La Basílica dispón de cuatro puertes, una principal presidida pola imaxe de la Virxe del Socorru, titular de la parroquia, atribuyida por dellos investigadores a la mano de Nicolás de Bussi (h. 1652-1706), pero probable obra del so meyor discípulu en tierres alicantines, el valencianu Juan Bautista Borja. Nos llabores d'escultura y talla de la portada principal intervienen, como señala la documentación, y namái pa lo que restaba por faer... sacante l'escudu, el tallista Vicente Castell (autor del retablu a Santa Teresa en 1735, so diseñu d'otru) y l'escultor Juan Antonio Salvatierra ente 1733 y 1737, ensin dulda autores de la portada llateral de Santa Teresa, por ser esta una evidente derivación formal de la de San Xuan Bautista (dos estilos: dos autores: dos cronología), y rematando asina tou lo que resta por faer. Esta postrera y la principal, polos sos detalles estilísticos, más que probable obra de Juan Bautista Borja, Jacinto Perales y Castell, oficiales éstos dos del primeru y parte fundamental del equipu qu'acaba en 1728 coles portaes de Santa María d'Alicante). Dos accesos na fachada llateral derecha, unu d'ellos correspuende col cruceru destináu a San Xuan Bautista, y l'otru a la Capiya de la Comunión o Sagrariu; y, a lo último, na fachada del Evanxeliu la portada dedicada a Santa Teresa. Cuando aportamos al so interior, atopamos con una nave d'anchor considerable –12 m. x 20 d'altor, aprox. que doblen a l'anterior parroquia o Entemedia (como indica'l so retablu de 6 x 10m. aprox.), flanqueada por capiyes llaterales dedicaes a diverses advocaciones. L'altar mayor, presidíu por un impresionante conxuntu escultóricu de la Virxe del Socorru, remontar al sieglu XVIII, anque'l so imaginería data de mediaos del sieglu XX poles estroces causaos na Guerra Civil –amás del retablu citáu, obra de Vicente Castell, y del que namái quedó l'áticu, sumieron los retablos del Rosario, obra de Jacinto Perales (1725); y los tamién documentaos retablos pa la capiya del Duce Nome de Jesús rematáu en 1733, obra Juan Antonio Salvatierra, y el de la capiya de los Dolores (del que se caltién l'áticu) y bien probable obra de Jacinto Perales y el so hermanu Antonio por el so estilu. Ente les feches relevantes de la historia d'esta Basílica, destaca: el 1º de setiembre de 1737, en que se bendixo (...) pol ISS.mo S.r D.n Josef Flores Osorio, Obispu d'esta Diócesis, na tarde del Sábadu, día 1. de setiembre del añu 1737 ,[4] y el 15 de xunetu de 2006, cuando'l papa Benedicto XVI concedió-y el títulu de Basílica Menor, reconociendo asina la importancia ya influyencia del templu nes celebraciones relixoses, sobremanera nes fiestes patronales n'honor a la Virxe de les Nieves. Nesta Basílica foi bautizada Rita Dolores Pujalte, beatificada pol papa Juan Pablo II en 1998.

Conceyu

Nel sieglu XVII construyó l'edificiu destináu a Casa Consistorial pa dirixir la vida pública de Aspe. A los so llombu llevantó l'Hospital y a los so llau casar Palaciu de los Duques de Maqueda y Marqueses d'Elx que fueron los que costearon la obra; dambos edificios sumieron na década de los sesenta del pasáu sieglu. L'edificiu, d'estilu barrocu, atópase perfectamente integráu n'el treme urbanu. Ye de planta rectangular y na so fachada, realizada con sillería arenisca, podemos apreciar la so distribución en trés plantes. A la Planta Baxa aportar por aciu un ampliu pórticu formáu por trés arcos de mediu puntu. Esti espaciu yera aprovecháu pa llevar a cabo transaiciones comerciales, contratar xornaleros, celebrar puyes y el mercáu... D'esta planta destaca la portada adintelada d'accesu onde atopamos como principal motivu decorativu l'escudu de la Villa de Aspe llabráu en piedra. Al llau esquierdu del pórticu, unu de los arcos atópase dispuestu a manera de galería cubierta comunicando la Plaza Mayor cola actual Avenida de la Constitución, llugar onde s'atopaba l'antiguu Hospital y la tenada de la Señoría que'l so accesu taba presidíu por un escudu señorial qu'inda se caltién anguaño, no que güei ye la fachada llateral del Conceyu. Ye na primer planta, onde s'alluguen trés grandes balcones de forxa, que los sos baldíos tán enmarcaos con pilastres que se rematen con una gruesa cornisa incurvada nel centru a manera de frontón. Tocantes a la segunda planta dispónse una galería de ventanáculos cuadraos. L'edificiu rematar con una pequeña torre onde s'asitia'l reló, y sobre ella dispónse una pequeña estructura metálica que soporta les campanes. Esta torre data del añu 2002, pero la esistencia del reló, esencial na vida cotidiana yá que sirvía pa regular les hores de riego y de la torre que la contién, remontar al sieglu XVII. Pasando por delles vicisitúes, que van incluyir la so reconstrucción nel sieglu XVIII y XIX.

Nel añu 2002 construyóse anexu al mesmu y sobre la cortil qu'ocupaba enantes el denomináu Cine Central, un nuevu edificiu destináu a ampliar les dependencies de la Casa Consistorial. Esti nuevu edificiu, con fachada en piedra, cuenta con una portada adintelada d'accesu con 5 arcos tamién adintelados, sobre los que s'asitien cinco grandes ventanales. Del interior, con un estilu arquiteutónicu muncho más modernu, destaca una bóveda de mediu cañón de formigón y vidriu qu'alluma l'edificiu por aciu lluz natural. Na parte trasera del edificiu, con fachada a la cai San José, atópense les dependencies actuales de la Biblioteca Municipal Rubén Darío. De la construcción d'esti nuevu edificiu, lo mesmo que de la rehabilitación del primitivu fíxose cargu l'arquiteutu Mariano Cueves.

Teatru Wagner y Auditorio Alfredo Kraus

L'edificiu qu'alluga'l Teatru Wagner data de 1922 y foi restauráu y abiertu al públicu de nuevu en 1995. Dende los sos entamos estremar pola diversidá d'actividaes que nél se desenvuelven, con una programación diseñada pa satisfaer les demandes culturales de los vecinos de Aspe. A principios del sieglu XX yá había un teatru en Aspe, asitiáu na cai Virxe del Carmen. Poco tiempu dempués, José Terol Romero decide construyir unu nuevu, d'estilu eclécticu, que ye'l que güei conocemos como Teatru Wagner. L'otru pasó a conocese como Teatrico Viejo, güei desapaecíu. Del Wagner destaquen les referencies formales modernistes. L'interior reconstruyóse por completu, pero respeta los trés cuerpos propios qu'atopamos en tolos teatros: antepar, sala y escena. L'antepar, d'amplies dimensiones, ta acondicionáu como salón d'esposiciones, ente que la sala cunta con un total de 550 butaques distribuyíes ente patiu, palcos y anfiteatru; onde destaca una impresionante cúpula blanca y l'harmonía de los tonos acolorataos.

Colindante col Teatru Wagner, atopamos col Auditorio Alfredo Kraus, inauguráu'l 21 de setiembre de 1998 pol tenor que-y da nome. Trátase d'una cortil al campu, con un escenariu de 400 m², que tantu pola so capacidá (1000 persones sentaes) como pol so equipamientu, convirtióse nel llugar escoyíu pa la celebración de numberosos eventos branizos. Cuenta con dos accesos, unu dende callar Ribayu, y otru al traviés del edificiu de La Posada, del sieglu XIX, motivu pol cual los aspenses tamién conocen al Auditoriu por esi nome. De la so arquiteutura destaca la pimpana arcada adintelada de color blancu no fondero del mesmu, según una fonte en forma de cascada y l'escultura n'homenaxe a un perru caleyeru que foi bien popular na llocalidá, conocíu como "Tarzán".

Fonte La Peña
Fonte "La Peña".

Les fontes públiques, qu'atopamos en cais y places de numberoses poblaciones, son un elementu distintivu de la sociedá tradicional. Cuando nun esistía los serviciu d'agua potable a casa, los vecinos allegaben a estos llugares p'abastecese d'agua, convirtiéndose en llugares d'alcuentru y sociabilidá.

La Fonte la Peña tuvo dellos allugamientos y denominaciones. Apaez reseñada per primer vegada como Fonte del Calvariu en 1761, allugándose nel llugar que güei ocupa. En 1868 foi treslladada a la fachada de la confluencia de les cais San Pedro y Ramón y Cajal, hasta qu'en 1875 tornó al so llugar orixinal. Ta formada por un altu y ampliu cuerpu central, realizáu en mármol colorao de les canteres locales. Disponía de tres caños metálicos, güei sumíos, que surdíen dende les flores tallaes en piedra qu'inda se caltienen y vertíen los sos remexos d'agua sobre l'amplia pila. La fonte atópase coronada por una cartela oval onde apaez, grabada na superficie de la piedra, una inscripción col nome de Fonte Nueva” y la fecha del 12 de xunetu de 1968, que se correspuende a la so inauguración na esquina de les cais San Pedro y Ramón y Cajal. Tres la fonte, apaez una piscina decantadora de piedres y suciedaes en suspensión, y una llarga canal de piedra que termina nun bebederu con tres piles con rebosadero y sumidoriu pal so vaciáu y llimpieza. Na actualidá, la fonte perdió'l so usu orixinal de suministru, convirtiéndose nun elementu ornamental y distintivu del patrimoniu aspense. Allegante a esta fonte construyir en 1880 una vivienda destinada a Posada, y ye onde anguaño s'atopa'l Teatru Wagner y l'Auditoriu Alfredo Kraus.

Mercáu de Abastos

A finales del sieglu XVIII, el mercáu de abastos de Aspe atopábase asitiáu nun recintu allegante a la Plaza Mayor, denomináu Plaza de la Fruta. Ellí vendíense comestibles y otres mercancíes espuestes en tenderetes al campu y casetes qu'escarecíen de les condiciones hixéniques y sanitaries fayadices. Na actualidá esti espaciu ocupar l'edificiu qu'alluga la Casa Consistorial o Conceyu Nuevu. L'actual Mercáu de Abastos foi edificáu nel añu 1930 sobre la cortil denomada Cine Xardín, cortil destinada a espectáculos de branu, al campu, delimitado por un muriu y pasos d'obra pal asientu de los espectadores. Trátase d'un edificiu d'amplies dimensiones, de planta rectangular y gran altor, con cubierta a dos agües sofitada por cuchiellos metálicos. Del esterior del edificiu destaquen los dos grandes puertes d'accesu de les fachaes principales que, como la mayoría de los sos vanos, tienen forma d'arcos de ferradura y presenten una decoración con pintura qu'asemeya dovelas policromadas, piedres llabraes en forma de cuña que componen arcos, d'estilu neo-mudéxar bien estendíu pel sur peninsular a caballu de los sieglos XIX y XX. Otra peculiaridá decorativa son les cornises, remataes con decoraciones de tipu xeométricu, que combinen formes piramidales tantu nes fachaes llaterales como nes principales, con formes gradiaes y en zigzag que solo reparamos nes sos fachaes principales. Cuando aportamos al so interior sospriéndenos l'abondosa lluz natural qu'apurren los sos numberosos ventanales. L'espaciu distribuyir de forma eminentemente utilitaria, por trés calles paraleles seccionadas por dos bateríes de meses pa la venta. Unos años dempués, a principios de los años 40 del sieglu XX, quien fuera l'artífiz del mercáu, l'apareyador municipal Higinio Perlasia, diseñaría los Parque Doctor Calatayud, asitiáu a la derecha del edificiu.

Ermites
  • Ermita de la Purísima Concepción

La Ermita de la Purísima Concepción de Aspe remontar a entamos del sieglu XVII, viniendo recoyida'l so primera reseña en 1628 nuna visita del obispu Caballero. Esta ermita foi edificada pela rodiada de Aspe, calteniéndose tal situación mientres tol sieglu XVII pola regresión urbanística que supunxo la espulsión de los moriscos, pero la espansión urbana del sieglu XVIII fadría posible la so integración nel cascu urbanu. Esisten datos documentales qu'aseguren que la Ermita de la Concepción actúo en delles ocasiones como parroquia debíu al mala traza que presentaba la Ilesia de La nuesa Señora del Socorru. En 1699 acometióse una considerable obra, posiblemente pa da-y mayor amplitú, llevándose a cabu otres munches reformes nella a lo llargo de la so historia. L'actual cúpula de media naranxa foi construyida ente 1904 y 1908 y sustitúi a l'anterior con tambor que foi suprimida por amenaciar ruina, años nos cualos la Ermita foi rehabilitada por completu. Nel so altar mayor atopábase la imaxe de la Purísima Concepción, y tamién la de la Virxe de l'Asunción, esta postrera inda caltenida anguaño na Basílica de La nuesa Señora del Socorru. Mientres la segunda metá del sieglu XIX y hasta 1980 tomó gran relevancia nos actos llitúrxicos por cuenta de la Selmana Santa, realizándose nella'l montaxe de los pasos y partiendo d'ella la mayoría de les procesiones. En 1982 esta ermita foi vendida a un particular siendo utilizada como almacén hasta la so adquisición per parte del Conceyu de Aspe a finales de 2013, col enfotu de rehabilitala y acondicionala como Centru Cultural Polivalente.

  • Ermita de la Santa Cruz

Asitiada nun montículo cercanu al cascu urbanu atópase la ermita de la Santa Cruz, a la que s'apuerta al traviés de callar Pasos, en que la so vía asitiar un conxuntu de 14 pilastres o pasos, que na so parte cimera contienen paneles cerámicos representando les estaciones de la Vía Crucis o camín de Xesucristu escontra'l Calvariu. Anterior a este, sábese qu'esistió un calvariu más antiguu na actual cai Ramón y Cajal, na zona conocida como “Los Banquicos”. Frente a la ermita de la Santa Cruz, atopamos una escampada cola Santa Cruz, arrodiada d'otros 7 pilastres similares a los de callar pasos, que nesta ocasión representen los 7 Dolores de la Virxe María. Cunten los nuesos antepasaos que tres el fechu sorprendente de crease una cruz nel cielu al altor d'esti montículo, los Padres Capuchinos trescalaron la devoción popular, allanándose el terrén pa formar una escampada, asitiándose una cruz de madera nel centru que s'inauguró'l 16 de marzu de 1884. Desconozse la fecha de construcción de la Ermita, que foi restaurada en 1952 en atopándose n'estáu ruinosu. Tien una estructura cuadrangular con fachada qu'asonsaña al estilu barrocu, rematada por una espadaña con campana. Frente a la Ermita atopamos nel centru de la escampada la Santa Cruz. L'actual ta realizada en fierro y ye del añu 2010, sustituyendo a la orixinal, que los sos restos atopar formando una cruz de menores proporciones nel interior de la Ermita. Ésta alluga tamién la imaxe del Cristu de l'Agonía. Esta imaxe ye treslladada polos vecinos de callar Pasos a la Parroquia d'El Bon Pastor la selmana del 16 de marzu en conmemoración de la so instauración. De la mesma, treslládase a la Basílica de La nuesa Señora del Socorru los Vienres de Dolores pa participar nes procesiones de Selmana Santa y nel Sermón de los Siete Pallabres “El Monte”. El Sábadu Santu ye vueltu a la ermita pola Hermandá Guardia Pretoriana y Madre Afarada, que lo patrocina portándolo en procesión xunto a la imaxe de la Virxe de los Dolores.

  • Ermita de La nuesa Señora de les Nieves "La Columna"

La Ermita de La nuesa Señora de les Nieves, conocida como “La Columna”, anque tamién como “La casica de la Virxe”, ye un pequeñu edificiu de planta cuadrada construyíu nel añu 1896 pol maestru d'obres del Conceyu aspense José Pastor Atart. Atopar nel entamu del camín vieyu de El Fondó de les Neus, na so confluencia cola carretera que xune Aspe con La Romana. Rehabilitada nel añu 2010 recuperando'l so color orixinal tantu nel interior como nel esterior, cuenta con dos fachaes similares, dambes con puerta d'accesu, y teyáu a dos agües. El so usu acutar a curiar la imaxe de la patrona, La nuesa Señora de les Nieves, a la so llegada a la llocalidá cada 3 d'agostu d'añu par tres la romería de “La Trayida”, mientres les camareres de la Virxe preparar pa empecipiar la Procesión d'Entrada.

  • Ermita de La nuesa Señora de Fátima "Los Cipreses"

Allugada nel barriu denomináu “Los Cipreses” (d'ende'l so nomatu), foi construyida nel añu 1955. Trátase d'un pequeñu edificiu de planta rectangular, con fachada rematada n'espadaña con campana, y de la que destaca un relieve col escudu de Aspe. Nel so interior podemos atopar delles imáxenes relixoses, de les que destaca La nuesa Señora de Fátima que preside la Ermita. Nella desenvuélvense les fiestes de La nuesa Señora de Fátima en mayu y de la Virxe de la Salú en setiembre, según dellos actos relixosos por cuenta de la Cuaresma.

  • Otres Ermites

A parte de les yá mentaes, Aspe cuntó a lo llargo de la so historia con otres munches Ermites. De los sieglos XVIII, amás de la de la Purísima Concepción, podía atopase les Ermites de San Juan, Santu Cristu, La nuesa Señora de l'Aurora, la del Hospital de la Villa, La nuesa Señora del Socorru, San Bartolomé Apóstol y La nuesa Señora del Carmen; y

sta última inda puede visitase. La Ermita de La nuesa Señora del Carmen atópase allugada no que foi una heredá de regadío con casa solariega perteneciente a la familia de los Miralles conocida popularmente anguaño como "Casa Amadeo". Construyida nel sieglu XVIII, la so Ermita ye una pequeña construcción de mampostería con cubierta plana y cámara cimeru con teyáu a una agua llateral. Lo modesto de la so estructura y dimensiones nun-y resta un

Ermita de Ntro. Padre Jesús del Ecce Homo

ápice de valor, por cuanto supón ser la única edificación de calter relixosu orixinaria del sieglu XVII caltenida nel campu de Aspe. El hastial apaez enmarcáu por dos pilastres que, dexando un vanu central p'agospiar l'actual campana, enllargar hasta lo que foi una espadaña, güei sumida. L'interior, d'una gran cencellez compositiva, dispón una única sala. Al fondu, sobre testeru planu y enmarcáu por un arcu triunfal d'escayola sobre columnes exentes, dispónse un pequeñu retablu igualmente d'escayola con un nichu central d'arcu apuntáu allugando a la Virxe del Carmen. Nel interior del altar, qu'amuesa na predela l'escudu de la orde carmelitana ente pilastres, disponer en dalgún momentu una reliquia, de la que nun se pudo pescudar namás amás de la so esistencia.

D'entamos del sieglu XX data otra Capiya dedicada tamién a la Virxe del Carmen, nesti casu la de la Residencia de Vieyos La nuesa Señora de les Nieves; allugada na parte izquierda delantrera del edificiu, cuenta con planta rectangular. L'edificiu, cuenta con una espadaña con campana realizada en lladriyu. Nel so interior, destaca la cencellez na ornamentación, con delles capiyes nel llateral esquierdo y presidío por un altar central en mármol colorao con una imaxe de la Virxe del Carmen. Muncho más recién, del añu 2003, la Ermita de la Hermandá y Cofradería d'El nuesu Padre Jesús del Ecce Homo y María Santísima del Amor y la Misericordia, allugada nel barriu El Castiellu, xunto al calce del ríu Tarafa y bien próxima al xacimientu del Castiellu del Aljau, ta presidida por un gran portón y dos vidreres circulares. Sobre'l portón, una pequeña cartela contién l'escudu de la Hermandá, y sobre ella remata la fachada una espadaña con campana, flanqueada por dos talos pináculos.

Capiyes y Cruces de términu Dende antiguu,

les cais de Aspe quedaron trescalaes de pequeñes capiyes y oratorios, mayoritariamente nes fachaes de les cases, nes que rindir cultu a dalguna advocación los vecinos de les distintes cais, pa tener cerca una imaxe a quien orar o ante a quien presignarse pa pidir proteición al salir a la cai. Munches d'estes capiyes caltuviéronse hasta los nuesos díes, dalgunes d'elles con cambeos por cuenta de les distintes vicisitúes históriques, y mayoritariamente tratar de azulejería pintada o capiyes con imáxenes de pequeñes proporciones. Destaca pola so antigüedá la de la Virxe de los Desamparaos, na cai homónima, del sieglu XVI tocantes a azulejería; y referente a les d'imáxenes nel so interior, tocantes al so tamañu ya importancia, la de la Virxe de les Nieves. Paralelamente, atopamos les cruces de términu alcontraes en Aspe, que taben asitiaes pela rodiada de la villa, nes salíes de los caminos que se dirixíen a los dos poblaciones más importantes del sur valencianu: Alicante y Orihuela. Col pasu del tiempu, el desarrollu urbanísticu integrar n'el treme urbanu de la población. El so allugamientu respuende a la necesidá de proteición pa transitar pelos caminos, yá que hasta'l sieglu XIX fueron bien inseguros, y por ello les cruces convertir nun puntu d'agradecimientu del trayeutu realizáu ensin contratiempos o de pidimientu d'amparu de los que lo diben a empecipiar. D'acordies con dellos historiadores, estes cruces instaláronse mientres reconquistar pa indicar qu'un pueblu yá yera cristianu. Nel casu de Aspe, les primeres referencies documentales asítiase na primer metá del sieglu XVIII.

  • Capiya de la Virxe de les Nieves

La cai Virxe de les Nieves va configurase al espuntar el sieglu XVIII. A partir de 1730, los testimonios de vecinos residentes nesta cai son asiduos en testamentos y dotes, confiriendo a les sos familiares viviendes o solares pa edificar. Esta cai habilitó con prontitud una capiya so la advocación de La nuesa Señora de les Nieves na qu'ufiertar cultu a la Virxe, paralelamente a la devoción que se-y profesa na Ilesia de El Fondó de les Neus. La referencia más antigua atopar nun testamentu que data de 1735. La capiya de la Virxe de les Nieves foi'l cultu instituyíu nuna cai pública que mayor pervivencia histórica tuvo en Aspe. El pasu de los sieglos anició tresformamientos, pero la capiya sigue gociando d'una gran devoción na villa. L'actual configuración de la capiya, que s'atopa sobre un arcu sol cual trescurre'l final de la cai, data del añu 1953.

  • Cruz de Orihuela:

L'historiador aspense Manuel Cremades unvia'l so orixe al añu 1529; ensin precisar si referir a la sumida en 1936, sofitada con columna salomónica y que'l so estilo evidencia una cronoloxía más tardida. Tres la so desapaición, en 1940 construyir nel llugar onde taba una verja de madera con una cruz nel so interior, montándose en xunetu de los años pares un templete de madera dende 1946 pa recibir a Ntra. Sra. de les Nieves hasta qu'en 1969 constrúyese l'actual cruz cubierta. Nesta Cruz de Orihuela tolos 3 d'agostu de los años pares recibir a la patrona de Aspe, Ntra. Sra. de les Nieves. El día de la Trayida de la Virxe, primero acuéyese na Ermita denomada “La Columna”, para dende ellí ser treslladada hasta esta cruz onde ye recibida pola corporación municipal, cleru, comisión de fiestes y dames d'honor, entonándose la salve “Los trés amores” y llanzándose una alborada nel so honor, para, de siguío, empecipiase la procesión en direición a la Basílica Ntra. Sra. del Socorru.

  • Cruz d'Alicante
Cruz d'Alicante

El templete de la cai La Cruz, o Cruz d'Alicante, ta asitiáu al altor del entamu del antiguu camín que conducía escontra la capital provincial. Esta cai configurar cola crecedera urbana posterior al allugamientu d'esta cruz de términu, empecipiándose'l so trazáu nesti templete que-y da nome. A primeros de mayu celebra la fiesta de la cai La Cruz, surdida probablemente a mediaos del sieglu XIX. Esisten distintes referencies documentales qu'indiquen la esistencia d'esta cruz nel sieglu XVIII, siendo la primera d'elles la qu'atopamos nel testamentu de Sebastián Martínez, con fecha 3 de xunetu de 1730, al asignar a la so fía Josefa María “2 bancales de tierra con 6 oliveras xunto a la Cruz del Camín d'Alicante”. Estremar de la cruz de Orihuela en que nos sos oríxenes, esta cruz del camín d'Alicante nun taba cubierta. L'actual templete data del añu 1956, anque la cruz actual qu'alluga ye de la última década del sieglu XX.

Pontes y Acueductos
Acueductu de los Cinco Güeyos

El grandor monumental del conceyu de Aspe non solo contémplase nel so Cascu Urbanu, sinón que tol términu municipal atópase trescaláu d'edificios históricos de diversa índole qu'amuesen les necesidaes de los sos antepasaos p'ameyorar la so calidá de vida. Unu de los monumentos que más llamen l'atención son les pontes y acueductos estendíos por diversu paraxes municipales, especialmente'l sistema de conducción d'agües del s. XVIII que llevaba l'agua hasta Elx. Construyíu pol arquiteutu aspense José Gonzálvez de Coniedo ente 1785 y 1789, tratar d'una gran obra d'inxeniería hidráulica de cerca de 15 km que conducía l'agua hasta Elx. Inda se caltienen numberosos tramos de la canal y dalgunos de los acueductos qu'hubieron de construyise pa salvar los desniveles ya irregularidaes de la paraxa de "Los Ribayos" que traviesa dicha conducción. De tolos acueductos, los más conocíos son los llamaos "Ponte de los Cuatro Güeyos" sobre la Rambla del Angostu, y "Ponte de los Cinco Güeyos" sobre'l Ribayu de los Güeyos, seique esti postreru'l más emblemáticu y monumental, cuntando con un gran valor arquiteutónicu: destaca nél la sólida estructura de lladriyu macizu reforzada con estribos, y sospriende la esmerada terminación d'una obra asitiada nun llugar naquel momentu tán pocu dadu a la contemplación como la ye la paraxa de "Los Ribayos" (Anguaño, pasa pel una ruta de senderismo). Tol conxuntu paez espresar un dominiu del llinguaxe clasicista; un sentíu de la proporción, la monumentalidad y lo estético.

Amás d'esti magníficu sistema de conducción con dellos acueductos, pueden atopase otros como l'acueductu conocíu polos aspenses como "La Canal de Fierro", asitiáu xunto al camín La Carrasca y construyíu nesti material a entamos del s. XX. Muncho más próximu al Cascu Urbanu, a la so entrada dende la carretera que la xune con La Romana, atopamos la paraxa d'El Fondu de les Fontes, zona arbolada habilitada como llugar d'esparcimientu y del que destaca un magníficu acueductu realizáu en piedra y con tres güeyos que data del s. XIX. Nesti llugar, tamién s'allugo hasta los años '70 del s. XX un magníficu llavaderu de piedra utilizáu hasta va delles décades polos aspenses y que tristemente güei yá nun esiste.

Casa "El Ciscu" - Muséu Históricu Municipal
Casa "El Ciscu", Muséu Históricu Municipal

La historia de la Villa de Aspe sopelexar dende'l Muséu Históricu por aciu un ampliu abanicu d'actividaes que promueven y caltienen el patrimoniu cultural del conceyu.

Pal allugamientu d'esti muséu escoyó un edificiu históricu de finales del sieglu XIX, antigua finca agrícola allugada nel so orixe na periferia de la población y conocida popularmente como casa “El Ciscu” o “de les escalericas”. L'edificiu caltién la so estructura orixinal, polo qu'inda güei podemos reparar la so canciella modernista, los sos suelos de baldosa hidráulica, la so escalera d'accesu a les distintes plantes, la bodega y la almazara orixinales. Estos fondos etnográficos complementar con numberosos oxetos de donaciones privaes que nos dexen conocer les costumes, tradiciones y formes de vida de xeneraciones anteriores. Amás, el muséu cunta con fondos arqueolóxicos que tomen una cronoloxía dende'l Paleolíticu hasta la edá Moderno y Contemporáneo, procedentes de los numberosos xacimientos del términu municipal, apurriéndonos datos de los distintos pueblos que s'asitiaron nesti territoriu. L'actividá del muséu ye constante, y a lo llargo del añu realicen esposiciones temporales, talleres educativos, conferencies, xornaes d'investigación, conciertos de música clásica, concursos escolares y añalmente concédese'l premiu d'investigación histórica Manuel Cremades.

Places, parques y xardinos[editar | editar la fonte]

El cascu antiguu de Aspe atópase trescaláu de numberoses places, la mayoría d'elles de pequeñes dimensiones y rehabilitaes nos últimos años, frutu del agrupamientu irregular de les cases por cuenta de les influyencies islámiques mientres la so construcción. D'él destaquen dos: la Plaza Mayor alredor de la cual construyóse "Aspe el Nuevu"; y la Plaza de San Juan redolada a la que xira la espansión del Cascu Antiguu. Pero xunto a elles, podemos atopar otres places como la de San Pascual, San José, Santa Bárbara o la de la cai Coronela. Otres places más recién, fuera del cascu antiguu, pero dientro del cascu urbanu, son les Places de Les Provincies, Cataluña y Andalucía, toes elles asitiaes nel barriu de La Coca.

Plaza Mayor

Centru del Cascu Urbanu, llugar d'alcuentru ente los vecinos y sitiu onde se celebren numberosos eventos y fiestes tradicionales a lo llargo del añu. Nel perímetru d'esta plaza pueden reparase los principales edificios del conceyu, la Basílica de La nuesa Señora del Socorru y el Conceyu, según exemplos de fachaes de viviendes burgueses que la so construcción respuende a la puxanza económica de los sieglos XIX y XX. Ente elles, destaca l'edificiu qu'alluga'l Casino Primitivu onde se realizaben receiciones y bailles de sociedá; y xunto a ella, la pimpana Casa Martínez, coronada por una singular llinterna. Dambes construcciones d'estilu modernista. D'esta Plaza Mayor son carauterísticos los diez exemplares de plátanos centenarios que dan solombra mientres los meses branizos. Nel añu 2006 foi sometida a una fonda reforma que dio llugar a la so configuración actual, en plataforma única y totalmente cortada al tráficu, pa ser esfrutada por aspenses y turistes como llugar d'esparcimientu y recréu.

Plaza de San Juan

Trátase d'una plaza entorno a la que se construyó la espansión del Cascu Antiguu de Aspe. Los sos edificios son na so mayoría antigües viviendes unifamiliares de dos altures, que daten del sieglu XIX y primer metá del XX principalmente, y de les que non toes fueron rehabilitaes. La Plaza, que cunta con dos plátanos centenarios bien carauterísticos, ente los cualos atópase una pequeña fonte pavimentada na so alredor de mármol colorao, y que sirvía p'abastecer a los vecinos d'agua potable cuando nun esistíen les conducciones a casa, sufrió apocayá una fonda reforma que la modernizó. Anguaño, esta plaza de forma irregular, ye de plataforma única con lloses abuxaes y acolorataes, respetando les orixinales qu'arredolen la fonte. Frente a ésta haise construyíu una nueva, más moderna y con xuegu de lluces, con tres caños que surden dende'l suelu. Una pérgola de madera y fierro xunto a los árboles, y numberosos bancos faen d'esta plaza un llugar atopadizu y tranquil pal esparcimientu. Atópase presidida por una fornica dedicada a San Xuan Bautista, allugada na fachada d'una de les cases, frente a la que la nueche del 24 de xunu tien llugar la tradicional "quema" de la foguera n'honor al santu.

Parque Doctor Calatayud

Atópase allugáu xunto al Mercáu de Abastos y el Cascu Antiguu y la so construcción remontar a 1945. Mientres décades foi l'únicu xardín de Aspe, y entá güei sigue siendo unu de los de mayores dimensiones y más frecuentaos del conceyu. A lo llargo de la so historia sufrió numberoses reformes, pero inda se caltienen los sos ocho carauterístiques pérgolas d'obra y madera, decoraes con azulexos, según el remate de la escultura de la fonte central, del escultor alicantín Daniel Bañuls Martínez. De les sos especies hornamentales destaca la gran cantidá de Palmera Canaria, qu'arrodia'l parque, según otres especies como phoenix washingtonia, pinu carrasco, morera, jacaranda, falsa pimienta o magnoliu.

Parque La Coca

Inauguráu en 1994, supunxo la tercer zona verde en construyise en Aspe, tres el Parque Doctor Calatayud y el Parque de Vistahermosa. Arrodiáu de murios de mampostería con lloses blanques na so parte cimera, la llixera pendiente sobre la que s'asitia fai que la so distribución esti basada en dellos niveles. Na parte cimera del parque atopamos una amplia escampada flanqueada de palmeres y presidida por una moderna fonte del añu 2012, que sustitúi a la orixinal. Tres ella un escenariu semicircular cubiertu d'una pérgola de formigón y fierro coloráu afaen l'espaciu a manera d'auditoriu. Al pie de la fonte, la ornamentación del parque complementar con una arcada construyida sobre pilastres de mampostería procedentes d'una antigua fábrica que s'asitió na actual cai Sagunto de Aspe. El parque completar con dos zones de xuegos infantiles, kiosco y una pista deportiva con grada. Unos años dempués producióse una ampliación del mesmu cola construcción d'una nueva zona axardinada nun recintu allegante, sicasí, nin l'arquiteutura nin la fisionomía del mesmu tienen nada que ver, siendo muncho más simple. Nesta zona atopamos una nueva área de xuegos infantiles, según aparatos d'exerciciu pa persones mayores. En 2010 sufrió una importante reforma que lo convirtió nel primer parque totalmente afechu pa discapacitaos en Aspe.

Parque Alcalde Miguel Iborra

Trátase de la zona verde más amplia del conceyu, con más de 14.000 m². Foi inauguráu en 2010 y construyíu con cargu al Plan E del Gobiernu d'España. Asítiase sobre un antiguu ribayu, lo que-y apurre una fastera na que s'asitien bancos de colores a manera de graes, fechu que-y fai ser conocíu popularmente como Parque de Los Colores. Frente a esta fastera, una amplia escampada arrodiada de muretes de mampostería y presidida por un escenariu, que'l so fondu ye un muriu construyíu con bloques de mármol de la zona, y la parte trasera del mesmu utilizáu como fonte ornamental a manera de cascada. Na parte cimera del parque puede pasiase per una zona axardinada, onde s'atopen dos pistes de petanca y aparatos pa faer exerciciu físicu.

Parque del Fondu de les Fontes

Allugáu xunto al calce del ríu Tarafa, y estremáu pela carretera que xune Aspe con La Romana asítiase na paraxa homónima, incluyendo dientro de la cortil una importante alamea natural. Nesti llugar allugábase l'antiguu llavaderu de la llocalidá, güei soterráu a la espera de poder ser restauráu, según un acueductu de mampostería con trés grandes arcos de mediu puntu construyíu nel sieglu XIX pa conducir una acequia. La zona verde, construyida pola Escuela Taller Virxe de les Nieves nel añu 2000, inclúi numberoses plantes y arbustos mediterráneos, según arboláu de la zona. Cuenta con una fonte a manera d'estanque con un únicu surtidor, sobre la que s'asitia una ponte de madera. Tamién atopamos xuegos infantiles y merenderos.

Otros parques y xardinos

Amás de los yá mentaos, que destaquen poles sos dimensiones, elementos ornamentales y patrimoniales y guapura, en Aspe atopamos parques y xardinos de diversu tamañu en tolos barrios del conceyu. D'esta forma, nel nucleu principal de población tenemos los parques de Vistahermosa, Voluntarios de Cruz Roja, L'Últimu Xueves, La Nía, Avenida d'Elx, El Castiellu, Avenida Padre Ismael, Ríu Tarafa y El Güertu, amás de les places, parques y xardinos yá mentaos enantes. Na Urbanización Santa Elena podemos visitar el parque del Algarrobo y el parque de Les Palmeres; y otru na Urbanización San Isidro.

Zones naturales[editar | editar la fonte]

Flora

Por cuenta de les carauterístiques del suelu d'estes paraxes y a la climatoloxía de la zona, la vexetación ta afecha a una aridez estrema, a la presencia de sales nel suelu y a l'ausencia de materia orgánico. Estes peculiaridaes traen que nun atopemos nunca formaciones montiegues, sí sicasí manches o rodales de carba abierta. Nestes carbes podemos atopar exemplares de llentiscu, palmito, espín negru, tomillu, cantueso, romeru o espartu.

No fondero de los ribayos apaecen mases de carrizu xunto con exemplares d'adelfa. Amás, pela redolada de la cola del banzáu apaez un magníficu bosquete de tarayes, típicu d'estos ambientes. Tamién vamos atopar dellos árboles d'olivos y algarrobos, típicos de los campos de cultivu.

Fauna

La fauna de la zona ta condicionada pola vexetación esistente, pudiendo atopar mamíferos como'l foín, el xabalín, el coneyu o'l corcuspín, y aves como'l peñerina, la perdiz, l'uxu real, el miagón, el pito real o la cogujada.

Na zona del ríu Vinalopó créanse una serie de remansos, que son utilizaos por distintes aves amestaes a los medios acuáticos como son la cigüeñuela o la focha común, y diversos anfibios como'l sapu común, el sapu corredor y la xaronca común.

Paraxes Naturales
  • Ríu Tarafa (Olmeda y Alamea):

Nel territoriu semiárido la presencies de cursos d'agua de calter temporal o permanente tien un efeutu importante sobre'l paisaxe, yá que nestos enclaves atopamos suelos fondos y húmedos que dexen el desarrollu de formaciones vexetales exuberantes como les olmedas y alamees. Nel ríu Tarafa atopamos una Alamea na paraxa del Fondu de les Fontes y una Olmeda al pasu del ríu pol cascu urbanu xunto a la Ponte "El Bañu".

  • Ríu Vinalopó (Tarayales): nel términu municipal de Aspe atopamos unu de los tramos meyor calteníos del calce del Ríu Vinalopó, onde les condiciones de ciertu salín dexa la crecedera de tarayales y carrizales de gran valor ambiental. Atopamos dalgunos tarayales al norte de la ponte de la carretera d'Alicante al altor del Castiellu del Ríu y al pasu del Vinalopó pela zona del ribayu de Los Güeyos.
  • Los Ribayos (Upanel, Los Algezares, Ribayu de Los Güeyos): los ribayos y cursos fluviales tienen una gran importancia dende un puntu de vista ecolóxicu, yá que'l so accidentáu relieve enzancó'l so tresformamientu, dexando la esistencia de comunidaes biolóxiques arriquecíes y formando corredores naturales qu'apanguen el grave problema de fragmentación de hábitats.
    Carrizal de la Cola del Banzáu
    La zona de los Ribayos ta formada poles paraxes de Upanel, los Algezares y Ribayu de los Güeyos, que'l so pasu del ríu Vinalopó xuníu a dellos cursos d'agua intermitente faen d'él una rica paraxa medioambiental al que se-y suma l'importante llabor realizáu de repoblación forestal. Anguaño, tán rematándose los trámites pa la proteición como Paraxa Natural Municipal de los Algezares que se va convertir nel más estensu d'estes carauterístiques na Comunidá Valenciana. Esta zona natural, cuenta tamién con un importante valor monumental al trescurrir por ella'l sistema de conducción d'agües a Elx del sieglu XVIII con delles pontes y acueductos, y casones agrícoles de la dómina como la Casa de Upanel, anguaño n'estáu de ruina.
  • Cola del Banzáu d'Elx (carrizal): ente los valores naturales del Banzáu d'Elx, apocayá incluyíu nel Catálogu de Zones Húmedes de la Comunidá Valenciana, destaca la so importancia ornitolóxica yá que son munches les especies d'aves qu'utilicen l'área pa nidificar, envernar o como zona de descansu y alimentación mientres les migraciones. La cola del mesmu atópase en términu municipal aspense.
  • Sierra de la Ofra: nel aveséu de la sierra de la Ofra atopamos la masa forestal meyor caltenida del conceyu, onde la presencia de pinares, carbes, espartales y tomillares otorguen un importante valor paisaxísticu y biolóxicu a esta paraxa. A los pies de la mesma, nel camín vieyu de Hondón, atopamos una pinada frutu de l'acción humana, acondicionada como llugar d'esparcimientu con merenderos y barbacoas.
Senderos

El conceyu de Aspe cunta con tres senderos de curtiu percorríu, en bien bones condiciones y debidamente señalizaos, que trescurren poles paraxes naturales más importantes del términu municipal, atopando al so pasu una bona muestra de la vexetación típica mediterránea, cursos fluviales intermitentes o los ríos Tarafa y Vinalopó. Amás, al traviés d'estos trés rutes podemos conocer edificaciones qu'amuesen la manera de vida de los antepasaos aspenses como'l sistema de conducción d'agües hasta Elx del sieglos XVIII con delles pontes y acueductos, casones agrícoles de la dómina o edificios qu'allugaben molinos, según el Castiellu del Ríu. A estos trés senderos homologados, sumir otros trés senderos en procesu d'homologación, pero que yá pueden ser transitaos por senderistas. Los senderos homologados son:

  • Senderu de Upanel (PRV-169): La paraxa de Upanel carauterizar pola bayura de ramblas y ribayos que provoca l'agua sobre los magres y margas de color acoloratáu intensu, qu'oldeen colos yelsos y les cuarcites, formando un itinerariu de gran interés xeolóxicu. Trátase d'un territoriu utilizáu dende antiguu como canteres pa la fabricación de texas y lladriyos, con diverses cases de llabor como la Casa de Upanel o la Casa de la Monfortera, yá cerca de les conducciones d'agua potable dende Aspe a Elx construyíes a finales del sieglu XVIII, ente les que destaquen les Pontes de Cinco y Cuatro güeyos sobre'l Ribayu de los Güeyos y la Rambla del Angostu.
  • Senderu de La Coca (PRV-242): Dende la Ermita de la Santa Cruz, que marca'l puntu más eleváu del cascu urbanu de Aspe, andando pel camín de la Medrosa, llegar a la paraxa de La Coca y, al traviés del ribayu del mesmu nome, baxar hasta'l ríu Vinalopó, frente al Castiellu del Ríu, población fortificada que foi l'antiguu asentamientu de “Aspe el Viejo” hasta'l sieglu XIII. Dende esti puntu, pel camín de la Ponte de Fierro, escontra'l sur, ente les ruines d'antiguos molinos fariñeros y l'antigua “Fábrica de la Lluz”, llégase a lo cabero del Banzáu d'Elx onde la llámina d'agua permanente motivó la esistencia de numberoses especies d'aves acuátiques.
  • Senderu de La Fonte La Gota (PRV-315): Les paraxes de Uchel y El Azafá constitúin el sector más meridional del términu municipal de Aspe, na llende cola contorna del Baxu Vinalopó. L'accesu a la Fonte La Gota realizar polos caminos de La Calera, Balsica de Don Blas, Cherro y Uchel, dexando a la izquierda la figura carauterística de la Sierra de los Trés Hermanes, pa llegar al ribayu de Les Monxes que, agües embaxo, yá en términu ilicitano recibe'l nome de ribayu de Los Arcos. El calce ta cubiertu por un trupu bosquete de cañes y xuncos que dexa una sienda nel marxe derechu del ribayu. La Fonte de La Gota atópase encuallada nuna entrada del ribayu sobre la Sierra del Azafá, dende onde surde un hilillo finu y constante d'agua que, gota a gota, da nome a la fonte.

Los senderos en procesu d'homologación son:

  • Senderu del ríu Vinalopó: Parte dende'l Castiellu del Ríu, travesando'l calce pa tomar el camín de la Ponte de Fierro escontra'l Banzáu d'Elx, que crucia por unos llixos sobre les agües escontra la marxe izquierda del ríu, onde tán les antigües canteres de magres y los fornos de yelsu de Miguel Román, na fastera sur de la Sierra del Tabayá. A lo llargo del ríu pueden reparase les ruines de dellos molinos fariñeros o la Fábrica de la Lluz”. Yá en términu ilicitano ye posible llegar hasta la presa del banzáu, ya inclusive a la ciudá d'Elx, al traviés de diversos caminos per dambes márxenes del ríu.
  • Senderu del ríu Tarafa: Percuerre'l calce del principal afluente del ríu Vinalopó ente la paraxa del Romeral (xunto al Camín Viejo de Hondón), pasando pol cascu urbanu de Aspe (onde s'alcuentra una alamea natural n'escelente estáu de caltenimientu), hasta la unión col ríu principal na paraxa de La Puntica, dende onde ye posible coneutar colos senderos de La Coca, Upanel y Vinalopó. Nel percorríu crucien los antiguos cálceres o rafas que derivaben les agües del Tarafa pal riego tradicional de la güerta aspense hasta bien entráu'l sieglu XX, según diverses mines d'agua, dalguna de les cualos sirvió p'abastecer la ciudá d'Elx d'agua potable pa consumu humanu hasta 1930.
  • Senderu de San Pascual: Crucia'l términu de sureste a noroese, dende Crevillent hasta Novelda, pa llegar a Orito y la cueva de San Pascual en Monforte del Cid. Trátase d'una de les rutes de pelegrinación de mayor arribación dende los conceyos de la contorna del baxu Segura, que crucien la Sierra de Crevillent pa llegar al Mediu Vinalopó y travesar Aspe hasta la cueva de San Pascual, especialmente les fines de selmana del mes de mayu, cuando se celebra la festividá del santu (17 de mayu).

Fiestes[editar | editar la fonte]

La Jira o L'Últimu Xueves

La fiesta de La Jira, conocida tamién por L'Últimu Xueves” al celebrase'l xueves anterior al Miércoles de Ceniza, ye una fiesta xenuina, centenaria y de gran tradición na sociedá aspense. La celebración cunta cola participación de más de mil persones distribuyíes en numberosos grupos, denominaos “Jiras”, qu'empecipien la xornada desfilando peles cais de Aspe, amosando paxellos variaos y orixinales tando representada caúna de les Jiras por una temática que les identifica. Al llegar a la Plaza Mayor tien llugar el concursu nel cual cada Jira, distribuyíes nes categoríes d'infantil, xuvenil y absoluta, realiza una actuación sobre l'escenariu interpretando un cantar popular con lletra orixinal. Cuando rematen les actuaciones, y tres un nuevu desfile, les Jiras colen a comer al campu pa tastiar el típicu arroz y coneyu, acompañáu de torrijas y mistela. Pela nueche, tien llugar un nuevu desfile que remata na Plaza Mayor, onde les Jiras vuelven actuar y dar# en la entrega de premios.

Selmana Santa de Aspe
Un pasu de la Selmana Santa de Aspe.

El so orixe remontar al sieglu XVII, tando documentada en 1615 la primer Cofradería aspense, la del Dulcísimo nome de Jesús, que s'encargaba d'entamar les celebraciones de la Pasión, especialmente'l Vienres Santu. De magar, la Selmana Santa de Aspe pasó por numberoses vicisitúes que fixeron que güei esti considerada una de les celebraciones más importantes de la nuesa provincia y de la Comunidá Valenciana, prueba d'ello ye la so declaración en 2008 como Fiesta d'Interés Turísticu Provincial. Amuesa de la so importancia foi la celebración en 2005 del XII Alcuentru Provincial, y en 2013 del V Alcuentru Interdiocesanu de la Comunidá Valenciana. Tradiciones como'l Sermón de los Siete Pallabres “El Monte”, la representación viviente de les Maríes y la Madalena, los Nazarenos Penitentes, l'Alcuentru del Vienres Santu o les Cortesíes de la “Mañanica de Pascua”, toes elles nacíes nel sieglu XIX se caltuvieron y potenciaron, lo que demuestra la implicación del pueblu aspense escontra la so Selmana Santa.

Cortesíes de les Maríes na "Mañanica de Pascua"

Anguaño, la Selmana Santa aspense ta formada por más de 2.000 cofrades distribuyíos en 12 Archicofradías, Cofraderíes y Hermandaes que saquen a la cai más d'una trentena de pasos, toos ellos a costazos o a costal, nes 12 procesiones que tienen llugar ente'l Domingu de Ramos y el Domingu de Resurreición. D'elles destaquen, aparte de la so singularidá, l'altu nivel en imaginería, mayoritariamente de prestixosos autores valencianos, según el patrimoniu musical, con numberoses composiciones dedicaes a les imáxenes aspenses. L'orde, la seriedá y la peculiaridá de la Selmana Santa aspense, faen d'ella una festividá única.

Fiestes Patronales n'Honor a La nuesa Señora de les Nieves

Les Fiestes Patronales n'Honor a La nuesa Señora de les Nieves tienen llugar n'agostu de los años pares, por cuenta de que la imaxe de la Patrona ta compartida cola vecina llocalidá de El Fondó de les Neus, pedanía de Aspe hasta 1839, motivu pol cual compartir a la Venerada Imaxe. Tres la presentación de les Dames d'Honor el 1 d'agostu, y el Pregón el día 2, tien llugar la multitudinaria romería de “La trayida” el 3 d'agostu, onde participen más de 20.000 persones a lo llargo de les sos 8 quilómetros de percorríu. Al clamor de “¡Viva La Serranica!” y coles elevaes temperatures carauterístiques del mes d'agostu, la Virxe ye recibida na paraxa de “El Collao”, disparándose les 21 salves d'ordenanza y una tradicional suelta de palombos. Cola so llegada a la Cruz de Orihuela, y en entonándose la salve “Los trés amores”, empecípiase la procesión que conduz a la Patrona a la Basílica La nuesa Señora del Socorru. La entrada de la Virxe a la Plaza Mayor ye unu de los actos más esperaos polos aspenses y qu'atropa gran emoción, momentu nel que s'entona l'himnu de salutación “Miráila” interpretáu polos cantores Fíos de Aspe”. El día 5, festividá de la Virxe de les Nieves, tien llugar la procesión cola que percuerre la patrona'l Cascu Antiguu de la llocalidá. Otra fecha a destacar ye'l 15 d'agostu, cuando tien llugar la Ufrienda de Flores a La Serranica, nun actu que va dende la Cruz de Orihuela hasta la Plaza Mayor.

Cai engalanada.

Nesos díes, celébrase tradicionalmente un concursu de engalanamiento de cais. Los vecinos de delles cais del conceyu, mientres meses, preparen una decoración con temática específica p'afatar les sos cais mientres los díes d'estancia de la Patrona na llocalidá. El 4 d'agostu les autoridaes visiten diches cais, y díes dempués son apurríos los gallardones que premien l'esfuerzu y l'orixinalidá del trabayu realizáu. Al tercer domingu d'estancia de la Virxe de les Nieves en Aspe, a les 5 de la madrugada, entámase la Romería de “La llevada”, con un tradicional alto nel camín na pinada de “La Ofra” pa realizar una misa de campaña y la xinta, la Patrona ye apurrida a les 10 de la mañana de nuevu en “El Collao” onde los aspenses van esperar dos años dempués.

Moros y Cristianos

Del 7 al 10 d'agostu la cita festiva son los Moros y Cristianos n'honor a la Virxe de les Nieves, que vienen celebrándose dende 1978, anque diversos estudios apunten a que nel sieglu XVII yá pudo esistir una fiesta similar, na qu'arcabuceros y compañíes de soldaos acompañaben a la Virxe de les Nieves nes sos procesiones. Son fiestes de gran interés pol entusiasmu y pasión qu'amuesen les sos festeros y que saben tresmitir a aquellos que por eses feches visiten la llocalidá. Tán compuestes por 8 comparses, 4 del bandu moru y 4 del cristianu, destacando de los sos actos la Entrada de Bandes y la Retreta el día 7. El 8 y 10 d'agostu tienen llugar les Entraes Moro y Cristiano, ente que el 9 ye'l día de la Embaxada, onde se representa reconquistar de Aspe na Avenida de la Constitución. Estes fiestes fueron declaraes de Interés Turísticu Provincial en 2012.

Feria de Setiembre, n'Honor a la Virxe del Socorru
Feria de Setiembre na Plaza Mayor

Los oríxenes de la Feria de setiembre, n'honor a La nuesa Señora del Socorru, remontar al añu 1845, celebrándose de manera siguida hasta 1861, y darréu de manera intermitente nel primer fin de selmana de setiembre. La feria pretendía orixinalmente potenciar el mercáu de productos locales (agrícoles y artesanales) y los de la redolada comarcal. Recuperada en 2012 cola Plaza Mayor como escenariu, trata de potenciar el comerciu tradicional aspense al traviés de los sos distintos puestos, amás de realizar esposiciones y talleres de comerciu artesanu, cola recuperación d'oficios antiguos como alfarería, randa, espartu y cáñamu. Estes actividaes vense complementaes coles actividaes relixoses n'honor a La nuesa Señora del Socorru, destacando una procesión presidida por una imaxe del sieglu XVII. A pesar de que la recuperación de la feria efectuar n'añu par, les intenciones del Conceyu son de desenvolvela namái los años impares pola so proximidá coles Fiestes Patronales de calter biañal n'Honor a La nuesa Señora de les Nieves que rematen tan solo una selmana tras.

Otres festividaes

Les diverses cais y barrios de Aspe tamién cunten coles sos propies tradiciones y festividaes: El Bon Pastor, Sagráu Corazón, Virxe de Fátima, Santa Rita, San Pascual, San Cayetano, San Juan cola so tradicional foguera, la Virxe de la Salú o los Santos Médicos, ente otros. Pero una de les fiestes más antigües ye la de los arcos de la cai La Cruz, que tien llugar el primer fin de selmana de Mayu dempués del día 3. Ye una fiesta rellacionada cola llegada de la primavera. Pal día mayor de la fiesta ( a partir de los años setenta vien celebrándose en domingu, non asina con anterioridá cuando la fiesta celebrábase siempres el día 3 de Mayu, independientemente del día de la selmana en que cayera ), decórase un "arcu" con flores. El mesmu, llamáu "Arcu Mayor", tradicionalmente ye portáu a costazos por tola cai y por otres cais del pueblu. Otramiente, ye acompañáu por otros arcos más pequeños, estos son portaos por neños y neñes. A primeres hores de la mañana, na capiya que preside la cai y qu'indica el camín d'entrada al pueblu dende Alicante, dar# en la bendición de los cuatro vientos, pidiendo proteición polos frutos y por tanto de les colleches que s'atopen nesos momentos maureciendo de cara al branu y a la seronda. Ye una peculiaridá ancestral qu'esi mesmu día, la cai amanez toa decorada con una alfombra de xuncos,de más d'un quilómetru de llarga. Tamién ye tradición que los vecinos agasayen con “fabones fervíes” y vinu a quien s'averen a compartir la so fiesta esi día.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Como pueblu d'interior, Aspe cuenta con una rica y variada gastronomía fruto de les influyencies valencianes y castellanes a lo llargo de la historia. Asina destaquen el gazpachu con coneyu, el arroz caldoso de gochu, les "fabones fervíes" y les pelotes pa les grandes celebraciones. El arroz con coneyu y cascoxos ye otru de los platos más tradicionales, presente en toles estaciones. Nos díes de facienda destaquen l'arroz y verdura, les migues, los ayos o les fritás. Cola Cuaresma, saborguiar platos de gran tradición como la olla podre, l'arroz caldosico d'ayunu o'l trigu picao. Ente los postres destaquen los güevos montaos, les almojábanas, los rollicos, los sequillos, les mona de Pascua mones, les toñicas frites, cuatro iguales, pastel de gloria, arrope y calabazate, sollutos, rollicos de San Blas, la sopada aspense o les farrapes con arrope. Si falamos de frutes, ensin dulda la uva de mesa ye la estrella, yá que'l so calidá facer ser parte de la Denominación d'Orixe Uva embolsada del Vinalopó.

Tradiciones[editar | editar la fonte]

Montaxe del Belén Municipal

La cultura popular de Aspe ye un elementu vivu qu'evoluciona y tresfórmase coles sos xentes, pero que sigue marcando una seña d'identidá. El patrimoniu oral ye bien ricu, anque coles nueves xeneraciones ta cayendo en desusu, como la fala que tien una serie de carauterístiques bien peculiares, mesmes de les zones castellanu parlante que s'asitien na frontera coles de llingua valenciana. Por esti motivu, nun ye raru atopase nel so vocabulariu munchos vulgarismos de pallabres valencianes, seséu y terminaciones en -ico, -ica pa faer diminutivos. Esti patromonio arriquecer colos llamátigos, los cantares y los xuegos populares qu'inda se caltienen de la tradición de los sos antepasaos.

Son munches les asociaciones culturales, ente les que cabo destacar pola so trayeutoria, la Banda de Música Maestru Gilabert. Esta agrupación musical ye la segunda más antigua de tola Comunidá Valenciana, y participó en numberosos certámenes y festivales a lo llargo de la so historia. Pero tamién atopamos l'Asociación Musical y Cultural Virxe de les Nieves y l'Asociación Musical Nuevu Planeta Azul, dambes con banda de música propia; l'Agrupación Musical Mista La Serranica y la Banda de Cornetes y Tambores Santísimo Cristu de la Salvación nesti ámbitu musical; ye unu de los conceyos que componen la Coral del Vinalopó, tamién s'atopa'l Grupu de folclor Alboroque, los grupos de Teatru Maqueda y La Serranica o'l coru de la Basílica La nuesa Señora del Socorru.

La evolución de les tradiciones aspenses, según les influyencies d'otros conceyos cercanos, dio pasu a nueves actividaes qu'adulces se van afitando nel calendariu cultural aspense. D'esta forma, celébrase'l mes de la música en payares coles celebraciones n'honor a Santa Cecilia, les celebraciones navidiegues de les que destaca la Cabalgata de Reyes y les actividaes desenvueltes pola Asociación de Belenistas, les decoraciones y concursos de belenismo y escaparatismu, la Cuaresma y Selmana Santa, la foguera de la Cai de San Juan, o los certámenes que tienen llugar mientres les fiestes patronales como'l de Folclor y el de Flamencu arriquecen y fortalecen la cultura tradicional aspense.

Salida del Mediu Maratón. Añu 2006.

A estes actividaes sumir numberosos premios concedíos añalmente, ente los que destaca'l Premiu d'investigación histórica "Manuel Cremades", el Premiu de pintura "Pastor Calpena" o'l Premiu provincial de fotografía.

Otru elementu fundamental que s'estableció na cultura aspense ye'l deporte. Con importantes infraestructures como'l Campu de Fútbol de "Les Fuentes", el Pabellón polideportivu Municipal y la so Piscina Climatizada, según los recintos deportivos de los barrios, Aspe ye tierra de deportistes, dalgunos d'ellos algamando yá inclusive niveles internacionales. Ente les sos pruebes deportives, destaca n'avientu la Mediu Maratón del Vinalopó y n'agostu la Baxada Hondón-Aspe, amás d'otros campeonatos de fútbol sala, fútbol 7, axedrez, pelota valenciana, natación, etc.

Servicios públicos[editar | editar la fonte]

Sanidá

Dende 2010 Aspe ta adscrita al denomináu departamentu de salú del Vinalopó, xestionáu por Vinalopó Salú, perteneciendo al Hospital del Vinalopó d'Elx, públicu de xestión privada. Nel añu 1991 inauguróse l'actual Centru de Salú de Aspe, allugáu na cai Lepanto, y que da serviciu d'atención primaria a la llocalidá de Aspe, según a les llocalidaes d'El Fondó de les Neus y la so pedanía de La Canalosa, El Fondó dels Frares y la pedanía oriholana de Barbarroja, que solamente cunten con centros auxiliares, y qu'anguaño s'atopa enchíu al dar serviciu a cerca de 25.000 habitantes. Cola construcción del Hospital del Vinalopó, alcordóse la construcción d'un nuevu Centru de Salú Integráu pa Aspe, al cargu de la empresa Vinalopó Salú qu'incluyiría atención primaria y delles especialidaes. Los terrenes, que tien de vencer el Conceyu de Aspe, tán allugaos na Avenida Xuan Carlos I, pero inda nun fueron urbanizaos. Provisionalmente en 2010 construyóse un edificiu prefabricáu ente la cai Lepanto y l'Avenida Padre Ismael, onde se treslladó'l serviciu d'urxencies ya instaláronse dalgunes de les especialidaes que nun futuru va acoyer el CSI de Aspe. El dispensariu de Cruz Roxa atópase na salida escontra Elx y la sede de la entidá nuna casa de callar Sol.

Educación

En Aspe hai un total de 10 centros educativos, de los cualos unu ye una Escuela d'Educación Infantil Pública (Peñes Blanques), seis colexos d'Infantil y Primaria públicos (Doctor Calatayud, Vistahermosa, El Palombu, La Serranica, El Castiellu y Perpetuu Socorru), un centru d'Infantil, Primaria y Secundaria priváu-alcordáu (Virxe de les Nieves) y dos institutos d'Educación Secundaria Obligatoria (La Nía y Villa de Aspe). El mayor defectu actual ye l'estáu del Colexu Doctor Calatayud, que cunta con unes instalaciones de 1932 nun edificiu protexíu y ensin posibilidá d'ampliación, lo que fai necesaria la construcción d'un nuevu centru, según la elevada demanda de places d'infantil de 0 a 3 años, que'l centru Peñes Blanques nun consigue satisfaer en más d'un 50%, polo qu'una gran parte de los neños del conceyu son escolarizaos nos sos primeros años en guarderíes privaes de Aspe. Amás, el conceyu cunta col primer ciclu de la Escuela d'Adultos, allugada nel antiguu colexu de La Coca, reivindicando dende va dellos años ensin ésitu la incorporación del segundu ciclu. Les distintes ediciones de la Escuela Taller Virxe de les Nieves y el que la Universidá Miguel Hernández d'Elx cunte con Aspe como sede pa dalgunos de los sos cursos completen la ufierta educativa del conceyu.

Servicios Sociales

Anguaño hai dos centros de servicios sociales, allugaos na Casa "El Ciscu" y el Centru Social Vistahermosa pa desaniciar les necesidaes del conceyu. Amás, cuenta col Centru de Día "La Ponte" de l'Asociación Pro Persones con Discapacidá pa poner atención a esti coleutivu.

Cultura

Como equipamientos culturales, Aspe cuenta con una Casa de la Cultura qu'alluga l'edificiu de la Casa "El Ciscu", onde tamién s'atopa'l Muséu Históricu Municipal. Amás, na cai San Pedro atópase allugada la Casa de la Mocedá y, bien próximu, na cai Castelar, el Auditoriu Municipal Alfredo Kraus y el Teatru Wagner con 550 butaques, según el so antepar acondicionáu pa Sala d'Esposiciones. En callar Doctor Fleming hai un edificiu de propiedá municipal, vencíu a l'Asociación del Atenéu Musical Maestru Gilabert, onde desenvuelve los sos ensayos y allúgase la Escuela de Música Maestru Alcolea. Tocantes a biblioteques, na cai San José atopa la Biblioteca Municipal Rubén Darío y na Avenida Nía-Coca, xunto al parque de La Coca, ta construyéndose anguaño una nueva.

Deporte

Ente les instalaciones deportives municipales de Aspe, atópase'l Campu de Fútbol de les Fontes na avenida 3 d'agostu. Bien próximu, na avenida de Orihuela, atopamos el Pabellón deportivu municipal de principios de los años noventa. Al pie de él, una pista polideportiva al campu, que foi cubierta en 2011, dos pistes de tenis, y llueu tres pistes de pádel. Nel añu 2007 remató la construcción de l'ampliación del edificiu del pabellón p'allugar la Piscina Climatizada qu'en 2011 foi bautizada como Tomás Martínez Urios n'homenaxe al nadador aspense. Al pie de ella en 2010 abrióse la nueva piscina de branu. Amás Aspe cuenta con un campu de fútbol 7 na urbanización Mirador de La Alcaná y otra, bien deficitaria, nel barriu de La Nía. Amás, nel cascu urbanu podemos atopar numberoses pistes deportives nos parques de La Coca, Avenida Padre Ismael, Voluntarios de la Cruz Roja, El Castiellu y na cai Novelda, y pistes de petanca nel parque de Cantal de Eraes y parque de l'Avenida Padre Ismael. A lo último, Aspe ta coneutada por aciu carril bici cola vecina llocalidá de Novelda

Seguridá

Aspe cunta con cuerpu de Policía Llocal, con sede nos baxos del Conceyu, un cuartel de la Guardia Civil y cuerpu de Proteición Civil.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

Relixosos
  • Primer Obispu de Sonora y Sinaloa, Fray Antonio de los Reyes Carrasco: Nació en Aspe, (Alicante) el 11 de setiembre de 1729. Pola real Cédula expedida pol Rei Carlos III el 17 de marzu de 1783, creóse l'obispáu de Sonora, Sinaloa y les Californies y el primer obispu foi'l flaire franciscanu aspense don Antonio de los Reis. Consagráu Obispu en Méxicu, el 15 de setiembre de 1782, tomó la posesión el 1 de mayu de 1783. Moró nel Real de la Concepción de los Álamos, onde morrió'l 6 de marzu de 1787. Ta soterráu nel Altar Mayor de la Parroquia de la ciudá d'Álamos, Sonora.
  • Rita Dolores
    Beata Rita Dolores Pujalte Sánchez: nació en Aspe (Alicante) el 18 de febreru de 1853, nel senu d'una familia cristiano y acomodao. Los sos años d'infancia y adolescencia tuvieron marcaos por una fuerte relixosidá, que la llevaron a comprometese na catequesis y obres de caridá. En 1888 ingresó nel Institutu d'Hermanes de la Caridá del Sagráu Corazón de Jesús, fundáu en 1877 por Madre Isabel Larrañaga. Fixo'l so oficiu relixosu'l 21 de xunu de 1890 y, al so debíu tiempu, emitió los sos votos perpetuos. Foi Superiora del Colexu de Santa Susana, de Madrid, en 1891. Darréu del de San José, en Fuensalida (Toledo), en 1894. En 1896 ye nomada Maestra de Novicies. Foi Superiora Xeneral dende 1899 hasta 1928. A lo último, desempeñó'l cargu de Vicaria Xeneral. Yera una persona de gran calidá humana y espiritual. De calter duce y firme al empar. La so caridá destacó coles Hermanes enfermes. Infundía enfotu ya impulsaba a respuestes arrogantes. Nun remacarió esfuerzo ante les necesidaes educatives de la so dómina, afalando a les Hermanes nesta xera. L'amor a Jesús na so Pasión y la so presencia eucarística, xunto con una gran devoción a María, fueron la máxima atraición de la so vida. Asumió'l deterioru de la so salú, diabética y cuasi ciega, y el sacrificiu de la so vida, que presentía seguro, convencida de que ye Dios quien guía la historia según la so designio amorosu y providente. Morrió asesinada por causa de los conflictos de 1936. Foi beatificada el día 10 de mayu de 1998. En Aspe, solamente recordar un cuadru cola so fotografía na Capiya de la Comunión de la Basílica Ntra. Sra. del Socorru.
  • L'Obispu José M. Alcaraz Alenda: nació en Aspe en 1877. Estudió nos seminarios de Orihuela y Roma, onde se doctoró en Filosofía y Teoloxía; presbíteru en 1901, foi nomáu penitenciariu de Orihuela y secretariu de cámara del obispáu hasta 1930 en que foi nomáu Obispu de Badayoz, onde finó en 1971. Gran promotor de la Coronación Canónica de Ntra. Sra. de les Nieves en 1956, yera conocíu na so llocalidá natal como "L'Obispu de Aspe". Anguaño, na llocalidá recuérda-y una cai que lleva'l so nome y un monumentu na Residencia de Vieyos Ntra. Sra. de les Nieves.
Personaxes Históricos
  • El Conde de Poblaciones, D. José Joaquín Ortiz de Rozas y Alduncin de la Devesa Ruiz de Briviesca Afumada y Devesa Alvarado, foi III Conde del Condáu de Poblaciones y Caballeru d'Alcantara, foi Teniente de Fragata de la Real Armada y nació en Aspe (Orihuela - ALICANTE), el 19 d'agostu de 1767, tal que figura nel espediente de pruebes de fidalguía al ingresu a la Orde de los Caballeros d'Alcántara (Exp. 1.107, añu 1795). El III Conde de Poblaciones aportó al títulu por aciu carta de socesión en 1785, ocupando'l títulu del so padre Don José Ortiz de Rozas y Ruiz de Briviesca, Capitán del Reximientu de la Reina y nacíu en Cádiz en 1740. Nel momentu de la socesión el aspense Don José Joaquín Ortiz de Rozas, III Conde de Poblaciones, yá s'atopaba en posesión de fidalguía por reconocencia de la Real Chancillería de Valladolid en 1706 y polos Tribunales de Corte y Real Conseyu de Navarra de 1654, llibrada pol so tercer güelu paternu, descendiente del Palaciu de Alduncin, cola heráldica propia del apellíu,"compuesta por dos llobos andantes y unes barres" (Exp.2370 de fidalguía, Revista de Xenealoxía, Nobleza y Arma, xineru-febreru de 1971).
  • Rafael Pérez Puertu o Rafael Pérez del Puertu como se conoz n'América, fundador de ciudaes americanes: nació en Aspe (Alicante) nel senu d'una familia acomodada y foi'l fundador de dos de les ciudaes más importantes d'Uruguái, en 1783 fundó la Villa de la Concepción de les Mines y en 1793 la Ciudá de La nuesa Señora de los Remedios de Rocha. Esti aspense nomáu Ministru interín de Real Facienda de Maldonado (Uruguái, encargar del repartu de tierres y promovió l'asentamientu de families españoles nel este de la Banda Oriental del país. En 1793 ocupó'l cargu en forma definitiva hasta 1810 y mientres la so estancia fundó ciudaes y tamién foi l'encargáu en construyir numberoses obres sociales como hospitales y torres vigía n'Uruguái.
  • El Señor de Molins, D. Cristóbal Rocamora y Medrano: Don Cristóbal Rocamora y Medrano, natural de Aspe y anotáu noble nel añu 1787, llogra'l títulu de Señor del Señoríu de Molins (Mayoralgu de Rocamora), en pleitiando cola so sobrina Doña Eustaquia Rocamora Piquinotti y Molins, vecina d'Albacete, tres el fallecimientu en Murcia, el 20 d'ochobre de 1752, del padre de Doña Eustaquia, Don Eustaquio Rocamora Ruiz y Molins, últimu posedor del mayoralgu de Molins y ensin fíos varones.
  • L'Inxenieru Xeneral de Montes, Francisco Mira y Botella: Francisco Mira y Botella, foi Inxenieru Inspector Xeneral de Montes de gran prestíu a nivel nacional, condecoráu cola Orde Civil del Méritu Agrícola, nació en Aspe (Alicante) el 15 d'ochobre de 1863 a la una de la madrugada -la so fecha de nacencia creó ciertes duldes, duldes que yá s'estenaron al atopase'l so certificáu de nacencia, nel rexistru del Conceyu de Aspe-, foi fíu de legitimo matrimoniu de Francisco Mira Pérez natural de El Fondó de les Neus (Alicante)y de María Botella Cerdán natural de Aspe, y foi nietu de Francisco Mira y Eulalia Pérez de Monovar (Alicante)y d'Antonio Botella y Francisca Cerdan de Aspe. Tiense constancia que finó en El Fondó de les Neus nel añu 1944. Esti Inxenieru dirixó, ente otres obres de relevancia, en 1896 les xeres de repoblación forestal de la Pinada de Guardamar del Segura y en 1912 la repoblación del Monte Benacantil na ciudá d'Alicante.
Artistes
  • Luis Almodovar, Barítonu, Nació en Aspe (Alicante) el 29 de xunu de 1888. Estudió cantar dende 1914 nel Real Conservatoriu de Madrid, treslladándose más tarde a Milán pa perfeccionar el repertoriu. Debuta nel Teatru Real de Madrid el 24 de febreru de 1916 con I PESCATORI DE PERLE de Bizet, al llau de Giuseppe Anselmi y Mercedes Farry. Hasta l'añu 1925 dedícase dafechu a una carrera operística, y nesi mesmu añu debuta nel Teatru Tívoli de Barcelona cola zarzuela del maestru Lambert POR UNA MUYER. En 1928 figura na repartu del estrenu de MARTIERRA, de Jacinto Guerrero, al llau de la sopranu Dorini de Sisso y del tenor Rogelio Baldrich. Mientres los años trenta siguió desenvolviendo una importante carrera. Al so retiru de la escena treslladóse a Milán onde afitó la so residencia hasta la so muerte, asocedida'l 2 d'agostu de 1961 en Milán.
  • El pintor José Galván: Pintor aspense conocíu mundialmente poles sos semeyes, emigró a Francia y collechó gran ésitu siendo un firme esponente de la pintura de Montmartre en París. José B. Galván, naz en Aspe el 31 de xunetu de 1910 na avenida del 3 d'agostu nᵘ2 (Antigua Posada) y fina en Benidorm el 25 d'agostu del 2001. A los 19 años vivió en Alcói y formóse artísticamente na escuela industrial alcoyana onde dibuxa copies d'oleos. En Barcelona empecipió perfeccionó les sos actividaes pictóriques en casa Chorba y Casa del Llibru y cultivóse finalmente nel Real Círculu Artísticu onde asistía a clases de grandes maestros de la dómina. Foi na capital de Cataluña onde empieza a esponer les sos obres con gran ésitu destacando les sos semeyes y los sos desnudos. Les sos obres pueden reparase en Perpiñan y Montpelier onde espunxo en delles ocasiones. Foi en 1962 cuando José Galván ye reconocíu artísticamente como unu de los meyores retratistes del mundu, al colase a París y esponer nel Salón d'Arte Llibre parisín. Ye equí onde recibió inevitablemente la influyencia del Modernismu y del Impresionismu francés que José Galván reinventó de forma sublime al averalo al arte clásico español, faciendo de la so forma de pintar un arte único, con esi sellu xenuinu que tou artista escuerre. Ye reclamáu añalmente pol Conceyu de París por qu'esponga nos salones de la casa consistorial, la so consagración llegó finalmente na esposición de pintores españoles en París entamáu polos ministerios de cultura francés y español. Ye destacable que la República d'El Salvador contrató a José Galván por que pintara 15 oleos de personalidaes d'aquel país americanu. Anguaño la obra de José Galván ta bien partida per tol mundu por cuenta de que la so primer dómina en París numberosos turistes de Montmartre mercaron les sos semeyes sobremanera estauxunidenses. Hai que mentar la coleición privada de D. José A. Albert Boronat qu'axunta gran númberu d'obres d'esti xenial pintor aspense. La biografía del pintor José Galván apaez nel DICCIONARIU DE PINTORES DE MONTMARTRE ediciones Andre ROUSSARD.
  • El pintor Vicente Pastor Calpena (Aspe-Alicante 1918-Madrid 1993). Pintor aspense conocíu y afamáu principalmente poles sos acuareles paisaxístiques de gran calidá. Dalgunes d'elles amuesen aspeutos de la vida aspense. Vivió en Cartaxena. Anguaño y por cuenta de la gran importancia, esiste un premiu na llocalidá que lleva'l so nome, según la principal Avenida del barriu de La Nia. Foi nomáu en 1988 "Meyor acuarelista d'España. Les sos obres pueden reparase nel Muséu de Belles Artes Gravina de la Diputación Provincial d'Alicante (MUBAG).
  • Miguel Calatayud nació en Aspe en 1942, mientres la década de los 70 empecipia la so actividá como ilustrador pa Doncel (La Ballena Allegre), Santillana (La Gran Travesía y Preescolar) y Altea (Primer Biblioteca).Autor de cómics. Realizó campañes de creación ya imaxe pa instituciones públiques y privaes. Firma amás, una estensa obra gráfica que toma imáxenes pa instituciones, obres de teatru, ciclos, festivales, compañíes... Como cartelista de Jazz foi escoyíu pa la muestra Le Jazz Européen s'Affiche. Ente les diverses esposiciones retrospectives de los sos trabayos destaca la celebrada nel Muséu d'Arte Contemporáneo de Sevilla (Fundación Luis Cernuda, 1986) y L'aventura del dibuixant, na sala Parpalló de la Diputación de Valencia (1995). En 2009 recibió'l Premiu Nacional d'Ilustración, concedíu pol Ministeriu de Cultura.
Políticos
  • José Rafael Guerra, Presidente de la Diputación d'Alicante, Presidente de la Diputación d'Alicante mientres los años 1844-1848. Nació en Aspe en 1804. Estudió nel Seminariu de Orihuela y en 1830 llogró'l títulu d'abogáu del Real Patrimoniu. En 1836 desempeñó'l cargu de Xuez de 1ª Instancia de Callosa de Segura y ente 1837-1840 exerció de secretariu del gobiernu políticu de la provincia d'Huelva, hasta qu'en 1840 foi nomáu Xefe Políticu d'esa provincia. En 1843 yera síndicu del Conceyu de Murcia y Diputáu Provincial por Lorca. Dempués d'exercer como fiscal de l'Audiencia de Zaragoza, el 12 de febreru de 1844 foi nomáu Xefe Políticu de la provincia d'Alicante, col fin d'entamar los servicios policiales y caltener l'orde, tres el pronunciamientu de Boné. La so carrera política tuvo amestada al Partíu Moderáu y asumió con claridá mientres el so mandatu que l'orde públicu yera condición importante d'una bona xestión alministrativa, instalándose asina en 1845 la guardia civil na ciudá d'Alicante y n'otros nucleos de población importantes como Orihuela, Alcói y Novelda. Como delegáu del gobiernu foi un eficaz axente centralizador que sometió a la provincia d'Alicante, de clara trayeutoria radical nel pasáu, a la obediencia al gobiernu de Madrid. Nel so llabor de fomentu de la provincia secundó diversos proyeutos de la burguesía autóctona pa impulsar la crecedera económica, tales como'l sofitu al ferrocarril, les carreteres y caminos vecinales, la construcción del puertu o'l tresvase del Júcar. Ocupó esti cargu hasta que por Real Decretu de 24 de setiembre de 1848 foi nomáu Xefe Políticu de la provincia de Zaragoza. Darréu desempeñó esti cargu de forma discontinua nes provincies de Valladolid, La Coruña y Murcia. Tamién pertenecía a la xunta directiva del colexu d'abogaos de Murcia y nos periodos de cesantía exercía l'abogacía.
  • José Cerdán Navarro, Presidente de la Diputación d'Alicante, Nació en Aspe en 1924. Industrial del mueble. Alcalde de Aspe y diputáu provincial ente 1973 y 1978, foi escoyíu Presidente de la Diputación Provincial, cargu que desempeñó dende xineru de 1978 hasta abril de 1979, cuando se producieron les primeres eleiciones municipales democrátiques.
Otros
  • Manuel Cerdán Alenda, redactor-xefe d'Investigación del diariu El Mundo dende 1994, nació en Aspe (Alicante) en 1954. Ta casáu y tien dos fíos. Antes de la so incorporación a El Mundo foi redactor-xefe d'Investigación de Cambio 16 (1989-2003) y d'Interviú (1980-1989). Cerdán ye Doctor en Ciencies de la Información na Complutense y profesor de Periodismu na Facultá d'Humanidaes y Comunicación de la Universidá San Pablo-CEU de Madrid. Tamién ye coautor de los llibros El casu Interior, L'orixe del GAL y Llobu, un topu nes coraes d'ETA. Foi gallardoniáu colos premios León Felipe a la Llibertá d'Espresión, Club Internacional de Prensa y Lumbreras del programa Protagonistes de Luis del Olmo. Cola incorporación de Manuel Cerdán, Interviú refuerza una de les sos señes d'identidá: el periodismu d'investigación, de la que Grupu Zeta consolida'l so apueste nos medios audiovisuales cola esperiencia de Teresa Viejo.

Política[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Carlos Carbonell Caparrós UCD
1983-1987 Ramón Berenguer Prieto PSPV-PSOE
1987-1991 Ramón Berenguer Prieto PSPV-PSOE
1991-1995 Ramón Berenguer Prieto PSPV-PSOE
1995-1999 Ramón Berenguer Prieto PSPV-PSOE
1999-2003 Miguel Iborra García PSPV-PSOE
2003-2007 Miguel Iborra García
Roberto Iglesias Jiménez
PSPV-PSOE
2007-2011 Mª Nieves Martínez Berenguer PP
2011-2015 Mª Nieves Martínez Berenguer (xunu-payares 2011)
Manuel Diez Diez (payares de 2011 - febreru de 2014)
Antonio Puerto García (febreru de 2014 - actualidá)[5]
PP
PSPV-PSOE
IX
2015-2019 Antonio Puerto García IX
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Fonte: Esplotación estadística del censu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Población por sexu, conceyos y nacionalidá (principales nacionalidaes).
  3. Fonte: Población de fechu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842,
  4. (1). Respectu del procesu constructivu del templu veanse estudios de Martínez Cerdán, Cecilio et al.: MARTÍNEZ CERDÁN,C. (2004a): “Nueves aportaciones a la escultura monumental barroca en Aspe”. Revista La Serranica, nᵘ 46, páxs. 103-109. Aspe. —(2004b): “La portada de Santa Teresa: Una derivación formal de la de San Xuan Bautista: Obra executada por Juan Antonio Salvatierra y Vicente Castell”. N'Estudios sobre la parroquial de La nuesa Señora del Socorru nel IV Centenariu de la so fundación, páxs. 121-152. Aspe. —(2006a): “Del equipamientu de La nuesa Señora del Socorru mientres la segunda metá del sieglu XVII”. Revista La Serranica, nᵘ 47, páxs. 158-166. Aspe. —(2006b): “Evolución arquitectónica de la ilesia parroquial de Aspe (1602-1650)”. Revista del Vinalopó, nᵘ 9, páxs. 169-195. Centru d'Estudios Locales del Vinalopó. Petrel. —(2007): “Evolución arquitectónica de la ilesia parroquial de Aspe (1650-1737)”. Revista del Vinalopó, nᵘ 10, páxs. 137-163. Centru d'Estudios Locales del Vinalopó. Petrel. —(2008): "La Capiya de Comunión, muerte de l'antigua parroquia de Santa María del Socorru: Testigos d'un principiu y final de ciclu constructivu (1602-1737)". Revista La Serranica, nᵘ 48, páxs. 136-150. Aspe. MARTÍNEZ, C., MARTÍNEZ, G. y SALA F. P. (2005): Devociones relixoses y llugares de cultu en Aspe na Dómina Moderna (Sieglos XVII-XVIII). II Premiu de Investigación Manuel Cremades2004. Ayto. de Aspe.
  5. «A un día del relevu d'alcaldes en Aspe». Diariu Información.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]