Arquiteutura neogótica

De Wikipedia
El Palaciu de Westminster, sede del parllamentu del Reinu Xuníu en Londres.
Les gárgoles de Notre Dame de Paris, frutu de la intervención de Viollet-le-Duc (1846), que de la mesma bebe del ambiente medievalista en que s'asitia la obra lliteraria de Victor Hugo (Nuesa Señora de París, 1831).

Neogóticu ye la denominación d'un movimientu artísticu historicista, principalmente arquiteutónicu y decorativu.

Pol so común refugu al racionalismu neoclásicu, ye un estilu venceyáu col Romanticismu, y poles sos implicaciones polítiques, col nacionalismu. Como arquiteutura historicista ye una reelaboración que reproducía'l llinguaxe arquiteutónicu propiu del arte góticu medieval con formes más o menos xenuines. Los que lo consideren una desvirtuación del estilu góticu orixinal, denominar peyorativamente «pseudogótico».

Ente los primeros exemplos tuvieron dos mansión escoceses construyíes o remocicaes por William Adam:[1] el Inveraray Castle[2] (1746) y el Culzean Castle (1777).[3] Tamién n'Escocia, Walter Scott, autor de noveles medievalistes, construyó n'estilu neogóticu la so casona de Abbotsford House (1824).

Más impautu, pola so cercanía a Londres, tuvieron la remodelación de Strawberry Hill[4] (1749, por iniciativa de Horace Walpole) y la reconstrucción de l'abadía de Fonthill (William Bedford y James Wyatt,[5] dende 1796). En 1836 construyir con criterios neogóticos les Houses of Parliament (Palaciu de Westminster, de Charles Barry y Augustus Pugin); y nes décades siguientes (les de la denominada "Yera Victoriana" -falar de Victorian Gothic-) realizar nel estilu ensame de remodelaciones o nueves construcciones de toa clase d'edificios nel Reinu Xuníu; ente elles les de munchos colleges universitarios, que'l so exemplu estender a les universidaes estauxunidenses, con tal mapa que l'estilu tamién recibe la denominación de Collegiate Gothic.[6]

Nel sieglu XIX la Europa continental vivió una auténtica fiebre neogótico que, amás de llevantar nuevos edificios, restauró y completó edificaciones medievales, como catedrales y castiellos. En Francia destacó'l llabor restaurador y reconstructora d'Eugène Viollet-le-Duc.

L'ambiente artístico de mediaos del sieglu XIX foi bien gustante al medievalismo, que s'estendió por toles artes, especialmente na decoración y el moblame (Arts and Crafts),[7] pero tamién en pintura, con distintos criterios (los nazarenos n'Alemaña, los pre-rafaelitas n'Inglaterra);[8] o en lliteratura (drama románticu, novela histórica, novela gótica) o en música (óperes d'ambientación medieval).

Les ilustraciones de la obra de Charles Knight Pictorial Gallery of the Arts (1858) amuesen en detalle la incorporación de la influyencia del diseñu modernu nel neogóticu. Pa 1872, el Gothic Revival británicu taba lo suficientemente maduru por que Charles Locke Eastlake,[9] un prestixosu profesor de diseñu, escribiera A History of the Gothic Revival; anque la obra principal sobre'l movimientu producióse mediu sieglu más tarde dende l'ámbitu de la historia del arte, al cargu de Kenneth Clark: The Gothic Revival. An Essay (1928).

El neogóticu nel Reinu Xuníu[editar | editar la fonte]

A la fin de la década de 1820, el mozu Augustus Pugin trabayaba en decoraciones d'estilu góticu en muebles de luxu pa los fabricantes Morel y Seddon, que taben redecorando el castiellu de Windsor por encargu de Xurde VI. Pugin tamién trabayó pa los tesoreros reales Rundell Bridge and Co. a partir de 1828, y más tarde trabayó na decoración del palaciu de Westminster. Nel so llibru Contrasts (1836), espresó la so almiración non solamente pol arte medieval, sinón por tol "espíritu medieval", afirmando que l'arquiteutura gótica yera'l productu d'una sociedá más pura. En The True Principles of Pointed or Christian Architecture (1841), suxurió que los artesanos modernos que busquen emular l'estilu de la fabricación medieval deberíen igualmente reproducir los sos métodos. Creía que l'arquiteutura gótica yera la verdadera arquiteutura cristiana, afirmando inclusive que l'arcu apuntáu fuera frutu de la fe. Les más célebres obres de Pugin fueron les cámares del Parllamentu de Westminster, que concibió en dos campañes (1836–1837 y ente 1844 y 1852) xunto col arquiteutu clasicista Charles Barry. Pugin responsabilizar de la decoración esterior y los interiores, ente que Barry ocupar del diseñu simétricu de la construcción.

John Ruskin completó les idees de Pugin nos sos dos influyentes obres teóriques: The Seven Lamps of Architecture (1849) y The Stones of Venice (1853). Atopando'l so ideal arquiteutónicu en Venecia (declaró que'l palaciu de los Dogos yera "la construcción central del mundu"), Ruskin suxurió que les construcciones gótiques entepasaben a cualesquier otres pola mor del "sacrificiu" de los canteros que decoraben tortuosamente cada unu de los sillares. Defendió l'usu del estilu góticu pa edificios públicos de la mesma que Pugin lo fixera pa les ilesies, anque namái en teoría. Cuando les sos idees fueron puestes en práutica, Ruskin despreció la riega de construcciones neogótiques de la dómina, particularmente el Muséu d'Historia Natural de Oxford.

L'ambiente intelectual inglés taba presidíu nel ámbitu relixosu por una renovación del anglu-catolicismu y el ritualismo de la High Church al traviés del movimientu de Oxford, que proponía la construcción d'un gran númberu de nueves ilesies pa sirvir a la creciente población (ente 1818 y 1824 creáronse cerca de 450 siguiendo la Church Building Act, aprobada por iniciativa de la Church Building Society -Commissioners' church-).[10] Los sos partidarios taben presentes nes universidaes, onde se taba formando'l movimientu eclesiológico. Identificaron el neogóticu como l'únicu estilu fayadizu pa les ilesies parroquiales britániques, en concretu la reproducción del góticu inglés de la segunda metá del sieglu XIII y primer del sieglu XIV (el denomináu decorated style). The Ecclesiologist, publicación de la Cambridge Camden Society,[11] yera fuertemente críticu coles nueves construcciones d'ilesies que nun respondíen a estándares puristes, que pasaron a denominase "góticu arqueolóxicu". Sicasí, non tolos arquiteutos nin tolos veceros dexáronse llevar por esta corriente dominante; especialmente los venceyaos a movimientos relixosos non-conformistes o ecuménicos. Inclusive adoptando la estética neogótica, procuraben conscientemente combinala con otres, o buscaben el góticu del norte d'Europa más sobriu, como'l campusantu ecuménicu Abney Park Cemetery, de William Hosking.[12]

El neogóticu en Francia[editar | editar la fonte]

Fachada occidental de la ilesia abacial de Saint-Ouen, de Henri Grégoire (1845-1852)
Basílica de Santa Clotilde de París, de Christian Gau y Théodore Ballu (1846-1857)

Francia apaez abondo tarde na escena neogótica por cuenta de les guerres napoleóniques, que movilizaron toles fuercies de la nación francesa, y del gustu del emperador Napoleón I pol estilu Imperiu neoclásicu. La Restauración de los Borbones dexó a los mozos arquiteutos volver coneutar col pasáu artísticu del reinu de la Francia medieval, cuantimás col estilu góticu francés del sieglu XIII. L'arquiteutu Jean-Baptiste-Antoine Lassus[14] foi unu de los precursores d'esta renovación arquitectónica. Eugène Viollet-le-Duc trabayó con Lassus en dellos proyeutos —en particular en Notre Dame y la Sainte Chapelle, dambes na islla de Citar de París— y deberá-y munchos de los sos puntos de vista.

Viollet-le-Duc yera un arquiteutu que na so dómina fuera de primer nivel: el so xeniu moraba na so comprendoria pa faer observaciones minucioses de los edificios medievales dignes de los meyores trabayos arqueólogicos[ensin referencies] (los sos méritos finalmente reconocíos celebrar mientres una gran retrospectiva montada en 1979, con motivu del centenariu de la so muerte). Restauró dafechu ciertes construcciones, de cutiu pasando per alto'l so estáu orixinal de deterioru, con intervenciones radicales, reconstruyendo con gran imaxinación ya inclusive añadiendo partes dafechu nueves (esti puntu foi dende siempres atacáu: repróchase-y inventar la planta de ciertes partes faltantes, y polo tanto d'aburuyales o "desnaturalizarlas", ayenu a los nuevos conceutos de restauración: intervención mínima y respetu a la obra orixinal). Esa teoría aplicar nes sos restauraciones de la ciudá cercada de Carcassonne, según en Notre Dame de París, nel castiellu de Roquetaillade y la Sainte Chapelle en París, y de manera entá más carauterística al traviés del exemplu pedagóxicu» del castiellu de Pierrefonds y del castiellu de Pupetières.[15] Difería del so homólogu inglés Ruskin en que de cutiu reemplazaba'l trabayu de los canteros medievales. El so aproximamientu racional al góticu realmente oldea dafechu colos oríxenes románticos de la renovación, y ye considerada por dalgunos como un preludiu a la honestidá estructural esixida pol modernismu.

A lo llargo de la so carrera, foi presa de la cuestión de si'l fierro y la mampostería debíen de combinase nuna construcción. Sabía del usu de tirantes y grapes de fierro na construcción de les catedrales orixinales una y bones verificara la so presencia, pero sabía los problemes qu'esto podría causar, col tiempu, pola evolución de les estructures. El fierro había, ello ye que sío utilizáu nes construcciones gótiques dende los primeros díes. Foi namái con Ruskin y l'esixencia del góticu arquiteutónicu de la verdá estructural», que'l fierro, yá fuera visible o non, foi consideráu desaveniente pa un edificiu góticu. Esti argumentu empezó a derrumbar a metá del sieglu XIX cuando se construyeron grandes estructures prefabricaes, como The Crystal Palace, en vidriu y fierro, o l'atriu del Muséu de la Universidá d'Oxford, que paecíen encarnar los principios del góticu al traviés del fierro. Ente 1863 y 1872, Viollet-le-Duc publicó los sos Entretiens sur l'architecture, un conxuntu de plantes coraxoses y vanguardistas que combinaben el fierro y mampostería. Anque estos proyeutos nunca se realizaron, influyeron en delles xeneraciones de diseñadores y arquiteutos, ente ellos Antoni Gaudí, o los arquiteutos Destailleur,[16] a los que se debe, ente otros, el castiellu de Trévarez.[17]

Grandes ilesies neogótiques en Francia y en Romandia[editar | editar la fonte]

Ente los principales edificios d'esta dómina destaquen en particular::

Delles obres fueron namái parciales, especialmente pa completar edificios medievales; construyóse un coru (en 1840-1891) pa la catedral de Saint-Pierre-et-Saint-Paul de Nantes, la fachada y les torres (en 1846-1851) pa la ilesia abacial de Saint-Ouen, dos fleches (en 1854-1856) para catedral Saint-Corentin de Quimper, una fachada (en 1866 a 1884) pa la catedral Notre-Dame de Clermont-Ferrand.

Mientres esti periodu, tamién fueron construyíes basíliques y catedrales nel estranxeru por arquiteutos franceses como en Luján y en Mercedes, na Arxentina, o en Canton, en China.

Tamién se construyeron edificios civiles n'estilu neogóticu en Francia, como l'ala este del palaciu de Xusticia de Rouen , los castiellos de Challain-la-Potherie, Abbadia, Pupetières, Bagnoles-de-l'Orne, Savigny-sous-Faye,[18] Kériolet, o bien el d'Hardelot.

El neogóticu n'España[editar | editar la fonte]

L'estilu neogóticu integrar n'España a finales del sieglu XIX; terminándose so los sos criterios les fachaes de delles catedrales medievales, como la la de Barcelona y la de Cuenca (Vicente Lampérez) o la remodelación de San Jerónimo'l Real (onde s'utilicen tamién elementos neomudéxares y neo-isabelinos) y llevantándose otres, como la San Sebastián. Con más llibertá emplegar en cases particulares como'l palaciu de Sobrellano (Comillas), el palaciu de la marquesa de Cartago[19] (Ciudad Rodrigo) o'l palacete Laredo (Alcalá de Henares, tamién entemecíu con elementos neomudéjares).

Particularmente en Cataluña'l neogóticu foi fomentáu pola emerxente conciencia nacionalista de la burguesía local, interesada en entroncarse col pasáu medieval (Barriu Góticu de Barcelona, modernismu catalán).[20]

Otros edificios empezaron a concebise con planteamientos neogóticos pero terminar con bien distintos supuestos, so la influyencia del naciente modernismu español: asina asocedió col primer modelu pa la Sagrada Familia de Barcelona, de Francisco del Villar, que Gaudí tresformó radicalmente (el mesmu Gaudí, nel palaciu episcopal de Astorga, partiendo del neogóticu, introdució elementos que pueden denominase "modernistes"); o con parte del planteamientu inicial de la catedral de l'Almudena de Madrid, que tres les sos socesives fases de construcción convertir en arquiteutura ecléctica pa encaxar cola redolada madrilana más neoclásicu.

El neogóticu n'Europa central y oriental[editar | editar la fonte]

Foi sobremanera na Europa central y oriental, estremada en múltiples estaos y sometida a les tensiones que terminaríen per producir la unificación alemana y l'espansión del Imperiu austrohúngaru nos Balcanes, onde'l neogóticu convertir na espresión d'un arte "nacional". N'Alemaña, los más célebres arquiteutos neogóticos fueron Karl Friedrich Schinkel y Ernst Friedrich Zwirner.[21] Les obres más significatives fueron les cases consistoriales (Rathaus), amás del impulsu pa la conclusión de numberosos edificios relixosos que llevaben sieglos ensin concluyir, como la catedral de Colonia. Nel sur, Baviera, destaca la construcción impulsada por Lluis II. Nel Imperiu austrohúngaru construyéronse ex novo edificios neogóticos como la Votivkirche de Viena. El Parllamentu de Budapest foi un grandiosu proyeutu constructivu del gobiernu húngaru dende 1867. En delles construcciones del Imperiu rusu tamién s'acoyó l'estilu.

Otres zones[editar | editar la fonte]

Colonies britániques

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Gifford, John. William Adam, 1689–1748 A Life and Times of Scotland's Universal Architect. Edinburgh: Mainstream, 1989. ISBN 1-85158-295-9.
  2. Matthew Dennison (July 14, 2011). "Inveraray Castle: home to the Duke of Argyll". The Daily Telegraph. Fonte citada en en:Inveraray Castle
  3. I. D. Whyte and K. A. Whyte, "The Changing Scottish Landscape, 1500–1800" (London: Taylor & Francis, 1991), ISBN 0-415-02992-9, p. 100.
  4. Calloway, Stephen, Snodin, Michael, and Wainwright, Clive, Horace Walpole and Strawberry Hill, Orleans House Gallery, Richmond upon Thames, 1980. Fonte citada en en:Strawberry Hill House
  5. A Biographical Dictionary of English Architects, 1660-1840 by H. M. Colvin, Harvard 1954, páxs. 722. Fonte citada en en:James Wyatt
  6. "Collegiate Gothic". Bryn Mawr Library. Fonte citada en en:Collegiate Gothic in North America
  7. The works of the Pre-Raphaelites met with critical opposition to their pietism, archaizing compositions, intensely sharp focus—which, with an absence of shadows, flattened the depicted forms—and the stark coloration they achieved by painting on a wet white ground. They had, however, several important champions. Foremost among them was the writer John Ruskin (1819–1900), an ardent supporter of painting from nature and a leading exponent of the Gothic Revival in England. The Pre–Raphaelites en metmuseum.org
  8. UK National Archives. Fonte citada en en:Charles Locke Eastlake
  9. Port, M. H. (2006), 600 New Churches: the Church Building Commission 1818-1856. Fonte citada en en:Commissioners' church
  10. White, James F., The Cambridge Movement. Fonte citada en en:Cambridge Camden Society
  11. The Builder 16 November 1861, p. 784 [obituariu, por William Tite]. Fonte citada en en:William Hosking
  12. Web oficial. Fonte citada en en:All Saints, Margaret Street
  13. Jean-Michel Leniaud, Jean-Baptiste Lassus, 1807-1857 : ou le temps retrouvé des cathédrales, Genève, Droz, 1980. Fonte citada en fr:Jean-Baptiste-Antoine Lassus
  14. Base Mérimée, ministère français de la Culture. Fonte citada en fr:château de Roquetaillade
  15. Adolphe Lance, Dictionnaire des architectes français, Paris, Morel, 1872. Fonte citada en fr:Famille Destailleur
  16. Base Mérimée, ministère français de la Culture. Fonte citada en fr:Château de Trévarez
  17. chateausavigny.com Archiváu el 22 de setiembre de 2015 na Wayback Machine.
  18. Ficha en Artehistoria
  19. Herbermann, Charles, ed. (1913). "Ernst Friedrich Zwirner". Catholic Encyclopedia. Robert Appleton Company. Fonte citada en en:Ernst Friedrich Zwirner
  20. What Style Is It?, Poppeliers, et al., National Trust for Historic Preservation. Fonte citada en en:Carpenter Gothic
  21. Martín M. Checa-Artasu, La Ilesia y l'espansión del neogóticu en Llatinoamérica: un aproximamientu dende la xeografía de la relixón en Navegamérica, 2013

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]